• Tartalom

87/2008. (HK 17.) HM utasítás

87/2008. (HK 17.) HM u t a s í t á s

„a Magyar Köztársaság Honvédelmi miniszterének humánpolitikai irányelvei a 2008–2009. személyügyi évre” kiadásáról*

2008.10.27.
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 52 §. (1) bekezdésének f) pontja alapján a következő

utasítást


adom ki:

1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra, a honvédelmi miniszter alárendeltségébe, közvetlen és fenntartói irányítása alá tartozó szervezetekre, valamint a Magyar Honvédség katonai szervezeteire terjed ki.

2. § Ezen utasítás mellékleteként kiadom a Magyar Köztársaság Honvédelmi Miniszterének humánpolitikai irányelveit a 2008–2009. személyügyi évre.

3. § Ezen utasítás az aláírás napján lép hatályba.*

Dr. Szekeres Imre s. k.,

honvédelmi miniszter

Melléklet a 87/2008. (HK 17.) HM utasításhoz

A Magyar Köztársaság Honvédelmi miniszterének Humánpolitikai Irányelvei a 2008–2009. személyügyi évre
A haderő-átalakítást követő szervezeti stabilizáció, valamint a szükséges létszámú és megfelelő minőségi mutatókkal rendelkező személyi állomány biztosítása érdekében – a Honvédelmi Miniszter 53/2008. (HK 12.) HM utasításával hatályba léptetett 2008–2017. közötti időszakra szóló humánstratégiával, valamint a 2007–2010. közötti humánpolitikai programmal összhangban – a 2008–2009. személyügyi év humán- és személyügyi igazgatási feladatainak végrehajtása során az alábbiakat kell figyelembe venni:


FŐ CÉLKITŰZÉSEK:
– A professzionális és hatékonyan alkalmazható, expedíciós képességekkel rendelkező, nemzetközi együttműködésre képes haderő számára megfelelő személyi állomány folyamatos biztosítása.
– A haderő szervezeti stabilizációja során a professzionális haderő követelményeinek megfelelő korszerű állományszerkezet kialakításának folytatása, a rendfokozati arányok javítása.
– A létszámhiányok csökkentése érdekében a toborzó rendszer működésének hatékonyabbá és célirányosabbá tétele mellett a haderő megtartó erejének javítása, a személyi állomány Magyar Honvédség iránt érzett elkötelezettségének növelése, a belső kommunikáció javítása
– A humánerőforrás-gazdálkodás toborzó-, fejlesztő-, megtartó és rekonverziós rendszereinek hatékony, komplex működtetése, a humán intézményrendszer korszerűsítésének megkezdése.
– A Tárca Védelmi Tervező Rendszerében megjelenő haderőfejlesztési célkitűzésekhez kapcsolódó humán erőforrás tervező alrendszer kialakítása.
– A személyi állomány számára tervezhető, a jelenlegi előmeneteli rendszerre épülő pályakép és életpálya modell kidolgozásának folytatása, a munkaerőpiac megváltozott feltételeihez igazodó foglalkoztatáspolitika továbbfejlesztése, a változó munkaerőpiaci feltételekhez rugalmasan alkalmazkodó foglalkoztatáspolitika alkalmazása.
– Az egyes katonai munkakörökhöz/munkakörcsaládokhoz köthető kompetenciák meghatározása, a kompetencia-alapú teljesítményértékelés kidolgozásának folytatása, a teljesítményértékelés egyszerűsítése, informatikai hátterének kialakításán keresztül a bürokratikus elemek csökkentése.
– Az önkéntes tartalékos állomány biztosításához szükséges új szakmai-, szervezeti-, humán- és személyügyi szakigazgatási feltételrendszer kialakításának megkezdése.

I. A HUMÁNERŐFORRÁS-TERVEZÉSSEL ÖSSZEFÜGGŐ HUMÁNPOLITIKAI IRÁNYELVEK

1. A haderő megtartó erejének javítása érdekében a feszültségpontok beazonosítása mentén a személyi állomány versenyképes juttatási rendszere kialakításának folytatása a jelenlegi kompenzációs és ösztönző rendszer felülvizsgálatával, a szükséges módosítások megkezdése.

2. A jelenlegi foglalkoztatáspolitika további korszerűsítése, a teljesítményen és az egészséges versenyszellemen alapuló előmeneteli, ösztönzési, valamint képzési rendszer kidolgozásának befejezése és szervezeti kultúrába illesztésének megkezdése.

3. Az önkéntes katonai szolgálat vonzerejének növelése érdekében a katonai hagyományápolás kézzelfoghatóbbá és életszerűbbé tétele, a csapathagyományok ápolása és a katonai hagyományőrzés rendszerének egymáshoz közelítése.

4. A tárca számára szükséges és a rendelkezésre álló munkaerő nagyságának, minőségi összetételének vizsgálata, javaslatok megfogalmazása a haderő-fejlesztési célok megvalósulása érdekében.

5. Új munkakörök rendszeresítése, a meglévő munkakörök módosítása egységes rendszerben, központilag, elemzés és értékelés után történjen.

6. A haderő-fejlesztés céljaival összhangban – figyelemmel az egyes szervezetek sajátosságaira – a nem kifejezetten katonai ismereteket, tevékenységet igénylő beosztások esetében a polgári állomány foglalkoztatásának lehetővé tétele.

7. A szolgálati érdek szempontjából kiemelt fontosságú állomány – különleges katonai-szakmai ismeretekkel, idegen nyelvtudással, külföldi szolgálatteljesítés során szerzett tapasztalatokkal rendelkezők – megtartására vonatkozó konkrét ösztönzők kialakításának megkezdése.

8. A humán informatikai rendszer felülvizsgálata és javaslattétel a rendszer korszerűsítésére, a személyzeti gazdálkodást hatékonyan támogató eljárások kialakítására és alkalmazásba vételére.

9. A köztisztviselők és közalkalmazottak munkakör azonosító kódjának állománytáblákban és munkaköri jegyzékekben történő rögzítése, a munkakör azonosító kódok pontosítása a szakágakkal együttműködve, az ehhez szükséges jogszabályi feltételek megteremtésének előkészítése.

10. Részvétel az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) és a Foglalkozások Egységes Országos Rendszere (FEOR) folyamatos átdolgozásában, a honvédelmi tárca érdekeit megjelenítve.

11. A Magyar Honvédség humán szakterületére vonatkozó különböző szakfeladatok előkészítése és végrehajtása során szoros együttműködés az érdekképviseleti szervekkel.

II. A HUMÁNERŐFORRÁS-GAZDÁLKODÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ HUMÁNPOLITIKAI IRÁNYELVEK

1. Célzott kommunikációs tevékenység folytatása a Magyar Honvédség ismertségének és elfogadottságának növelésére, különös tekintettel a minőségi toborzás elősegítésére.

2. A toborzás a haderő létszámszükségletének megfelelően főleg a legénységi állomány pótlására koncentráljon. A szerződéses legénységi állomány utánpótlásakor a szakképzettséggel, speciális képzettséggel, angol nyelvismerettel és gépjárművezetői jogosítvánnyal rendelkezők előnyben részesítése.

3. Célzott toborzó tevékenység kifejtése a szükséges számú és megfelelő minőségi mutatókkal rendelkező szerződéses legénységi állomány állandó biztosítása érdekében a polgári szakképző intézmények végzős hallgatói, valamint a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem megfelelő jelentkezői létszámának biztosítása érdekében a középfokú oktatási intézmények végzőseinek körében.

4. Kapcsolatok továbbfejlesztése az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) regionális munkaügyi központjaival. Részvétel állásbörzéken, az internetes toborzás lehetőségeinek kimunkálása, esetenként célirányos megkeresések folytatása.

5. A szerződéses tiszthelyettesi állomány utánpótlása elsősorban a szerződéses legénységi állományból belső toborzással, amelynek során a kiválasztás alapja a nyújtott teljesítmény, a megszerzett szakmai tudás és tapasztalat.

6. A toborzás során a nemek közötti esélyegyenlőség biztosításának kiemelt fontosságú területként való kezelése, valamint a romák társadalmi integrációját elősegítő programok, intézkedések figyelembe vétele.

7. A haderő repülőgép-vezető képzési szükségletét kielégítő beiskolázási létszám biztosítása érdekében a főiskolák és egyetemek végzős hallgatói körében célzott toborzás folytatása.

8. A katonai szolgálatra történő fizikai alkalmasság folyamatos fenntartásának biztosítása mind a hazai, mind a NATO-nak felajánlott és a nemzetközi együttműködésre kijelölt szervezetek állománya esetében.

9. A teljesítményértékelési rendszer korszerűsítésének és kompetencia alapúvá tételének részeként az összesített teljesítményértékelés rendszerének teljes kidolgozása, az önértékelés értékelési rendszeren belüli általánossá tétele, az alkalmazás jogszabályi feltételeinek megteremtése.

10. A teljesítményértékelések megkezdése előtt a hivatásos és szerződéses állomány részletes tájékoztatása – többek között – az értékelés rendjéről, követelményeiről, a végrehajtás ütemezéséről.

11. A NATO parancsnokságoknak át-alárendelésre és nemzetközi együttműködésre kijelölt katonai szervezeteknél rendszeresített, illetve az Európai Uniónak felajánlott beosztások feltöltésének előtérbe helyezése.

12. Az ösztönző rendszer hatékonyságának növelése érdekében a személyi állomány jutalmazása, illetve az érdemek elismerése egyéb formáinak alkalmazása az éves teljesítményértékelés eredményeinek figyelembe vétele mellett történjen.

13. Speciális előmenetelű beosztásba történő kinevezés, áthelyezés esetén a beosztásban elérhető legmagasabb rendfokozat a viselt rendfokozattól csak rendkívül indokolt esetben térhet el kettőnél több rendfokozattal.

14. A személyi állomány mozgatásának tervezése során fel kell készülni a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény (továbbiakban: Hjt.) 78. § (4) bekezdés e)–f) pontjában megfogalmazott, 2012. január 1-jét követően alkalmazásra kerülő feltételek alkalmazására.

15. A polgári életből, köztisztviselői és közalkalmazotti állományból történő tiszti-, tiszthelyettesi állományba vétel csak abban az esetben célszerű, amennyiben az üres beosztás feltöltése elsődlegesen belső mozgatással, másodsorban rendelkezési állományból, valamint a Honvédség központi személyügyi szerv vezetője által kiírt pályázat alapján nem realizálható.

16. Legénységi rendfokozati állománycsoportból tiszthelyettesi állománycsoportba vétel őrmesteri rendfokozattal történik. Ettől eltérő rendfokozattal történő tiszthelyettesi állománycsoportba vétel csak rendkívül indokolt esetben, illetve a Honvédség központi személyügyi szerv vezetője által kiírt pályázat eredményeként – a szükséges elméleti ismeret és gyakorlati tapasztalat meglétének vizsgálatával – kerülhet sor.

17. Más rendfokozati állománycsoportból tiszti állománybavétel csak abban az esetben történhet, ha az üres beosztás feltöltése elsősorban előmenetellel, másodsorban rendelkezési állományból nem realizálható.

18. Polgári életből, köztisztviselői és közalkalmazotti állományból történő tiszti-, tiszthelyettesi állományba vételkor, illetve más rendfokozati állománycsoportból tiszti állományba vételkor az állományba vétel rendfokozatának kezdő rendfokozattól való eltérése esetén a magasabb rendfokozathoz tartozó beosztás ellátásához szükséges szakmai ismeret és gyakorlati tapasztalat meglétét is vizsgálni kell.

19. Az üres beosztások feltöltésekor a külszolgálatról hazatérők, a rendelkezési állományban lévők, illetve a viselt rendfokozatuknál alacsonyabb beosztásban szolgálatot teljesítők számára prioritás biztosítása.

20. Az általános előmeneteli rendbe tartozó beosztást betöltők esetén megállapított maximális várakozási időtartamot várhatóan leszolgálók további katonai pályafutásának az időtartam lejárta előtt egy évvel történő megtervezése.

21. A szerződéses állományú katona hivatásos állományba vételére – legalább 10 év szerződéses jogviszony leteltét megelőzően – csak rendkívül indokolt esetben, a szolgálati érdek figyelembe vétele mellett kerülhet sor.

22. A Hjt. 271. § szerinti „eltérített” rendszeresített rendfokozatú beosztásba, munkakörbe történő mozgatás feltétele az eltérítést megelőzően a beosztáshoz, munkakörhöz rendszeresített rendfokozat szerinti – a várakozási idő leteltén, illetve az előmeneteli tanfolyami végzettségen kívüli – valamennyi végzettségi, képzettségi, fizikai és pszichikai alkalmassági követelménynek való megfelelés.

23. A központi személyügyi szerv vezetője által kiírt pályázatokkal kapcsolatos kommunikáció hatékonyságának növelése, a pályázati felhívás minél szélesebb körhöz történő eljuttatása.

24. A központi személyügyi szerv vezetője által kiírt pályázat során a pályázatokat elbíráló bizottság javaslatának kialakítása során a pályázó, illetve a megpályázott beosztás szerinti állományilletékes parancsnok (vezető) véleményének figyelembe vétele. A bizottság a pályázó eredeti alakulata szerinti beosztásba történő mozgatására nem tesz javaslatot.

25. Az általános előmeneteli rendbe tartozó beosztást betöltők esetén a megállapított maximális várakozási időtartamot várhatóan leszolgálók polgári életbe történő visszailleszkedésének támogatása.

26. A szervezetből kiváló és a polgári életbe visszatérő, illetve nyugállományba kerülő állomány személyi ügyeinek humánus rendezése, a szervezet és az egyén érdekeinek összehangolása.

27. A szervezetet elhagyók rekonverziós lehetőségeinek bővítése a kormányzat által biztosított új programokkal, a munkába helyezést elősegítő programok továbbfejlesztése, a hozzáférés teljeskörűvé tétele.

28. A személyügyi szaktevékenység bürokratikus elemeinek csökkentése, a papíralapú, korszerűtlen személyügyi eljárások elektronikus eljárásokkal történő kiváltásának folytatása a személyügyi nyilvántartási rendszer hatékonyságának növelésére.

29. A KGIR HRMS rendszerben tárolt adatok naprakészségének biztosítása, kiemelten a képzettség, iskolai-tanfolyami végzettség adatcsoportok vonatkozásában.

30. A személyi mozgásokhoz kapcsolódó állománytábla és munkaköri jegyzék módosítások esetén a kinevezés, áthelyezés időpontjának tervezése a személyügyi eljárási rend figyelembevételével történjen.

31. A személyi állomány magasabb beosztásba történő kinevezése az éves teljesítményértékelés és a rangsorolás alapján történik. Az előmeneteli bizottságok által készített rangsor összeállításakor pontegyenlőség esetén az alábbi súlyozási elvek kerülnek érvényesítésre.


I. tiszt, zászlós, tiszthelyettes esetében:

a) az értékelt általános katonai képességei közül a szolgálatellátás színvonala (teljesítményértékelő lap 8. értékelési szempont) pontszámával növelni kell a teljesítményértékelés összpontszámát, további pontegyenlőség esetén;

b) ha az értékelt a beosztásához előírt iskolai végzettségnél magasabb végzettséggel, szakképzettséggel, illetve (az előírton túlmenően) egyéb, legalább azonos szintű szakképzettséggel rendelkezik, további 1 ponttal kell növelni a pontszámot, további pontegyenlőség esetén;

c) ha az értékelt a beosztáshoz előírt nyelvismeretnél (az előírt nyelvből, vagy ha nincs nyelvismeret előírva, bármely idegen nyelvből) magasabb szintű nyelvismerettel rendelkezik, további 1 ponttal növelni kell a pontszámot, további pontegyenlőség esetén;

d) az adott rendfokozatban eltöltött minden szolgálati év után 1 ponttal növelni kell a pontszámot, további pontegyenlőség esetén;

e) ha az értékelt teljesített külföldi szolgálatot, a pontszámot növelni kell 1 ponttal, további pontegyenlőség esetén;

f) az értékelt szöveges értékelése alapján rangsorolásáról az előmeneteli bizottság szótöbbséggel dönt, szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.


II. szerződéses legénység esetében:

a) az értékelt szolgálatellátás színvonala (teljesítményértékelő lap 9. értékelési szempont) pontszámával növelni kell a teljesítményértékelés összpontszámát, további pontegyenlőség esetén;

b) ha az értékelt a beosztásához előírt iskolai végzettségnél magasabb végzettséggel, szakképzettséggel, illetve (az előírton túlmenően) egyéb, legalább azonos szintű szakképzettséggel rendelkezik, további 1 ponttal kell növelni a pontszámot; további pontegyenlőség esetén;

c) ha az értékelt a beosztáshoz előírt nyelvismeretnél (az előírt nyelvből, vagy ha nincs nyelvismeret előírva, bármely idegen nyelvből) magasabb szintű nyelvismerettel rendelkezik, további 1 ponttal növelni kell a pontszámot, további pontegyenlőség esetén;

d) ha az értékelt teljesített külföldi szolgálatot, a pontszámot növelni kell 1 ponttal, további pontegyenlőség esetén;

e) az értékelt kötelességtudat, megbízhatóság (5. értékelési szempont) pontszámával növelni kell a pontszámot, további pontegyenlőség esetén;

f) az értékelt szöveges értékelése alapján rangsorolásáról az előmeneteli bizottság szótöbbséggel dönt, szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.

32. A súlyozással kialakított pontszám csak az azonos pontszámot elértek rangsorolására szolgál, és nem jelenti az elért pontszám tényleges növelését.

33. A súlyozások alapját a teljesítményértékelés során az értékelt területen elért pontszám képezi, függetlenül attól, hogy az a súlyozás szempontjaként hányszor kerül figyelembe vételre.

III. A HUMÁNERŐFORRÁS-FEJLESZTÉSSEL ÖSSZEFÜGGŐ HUMÁNPOLITIKAI IRÁNYELVEK

1. A Magyar Honvédség haderő-fejlesztési programjai és feladatai végrehajtásához kapcsolódó humánerőforrás szükségletek költséghatékony tervezése, a költség- igények nagybani megállapítása, egyeztetése.

2. A katonai oktatás- és képzésszervezés során a költséghatékony felkészítés előtérbe helyezése, a képzések gyakorlati végrehajtása során a távoktatás mind szélesebb körű alkalmazása, az Európai Uniós pályáztatási lehetőségek kihasználása.

3. Az éves beiskolázási tervek összehangolása az előmeneteli rangsorokkal, az előmenetelhez kapcsolódó képzések időbeni megtervezése. A képzési igények meghatározásakor minden esetben a hatékony foglalkoztatási szemlélet előtérbe helyezése.

4. A személyi állomány előmenetelének, beiskolázásának név szerinti tervezése, a beiskolázási létszámok pontos meghatározása a haderő-fejlesztési célkitűzések, az előmeneteli lehetőségek, valamint a költségvetési tételek ismeretében.

5. Az éves beiskolázási tervek összeállításakor a szakirány referensek és a kamarai jogkört gyakorlók szélesebb körű bevonása, az át- és továbbképzések rendszerének egyszerűbbé, gyakorlatorientáltabbá és költséghatékonyabbá tétele.

6. A belföldi és külföldi képzések szervezésének végrehajtása során a megszerezhető képesítések egymásra épülő jellegének erősítése az azonos képesítési szint megismétlésének kizárásával.

7. Az idegen nyelvi felkészítés során a külszolgálatra felkészülő állomány, az EG 0356-haderőfejlesztési célkitűzésben vállalt nyelvi követelmények teljesítésében érintett, valamint a Magyar Honvédség beosztásaihoz kapcsolódó nyelvi követelményeknek való megfelelésben érintett állomány előnyben részesítése, a nyelvi képzések célirányosabb megszervezése.

8. A hazai és külföldi képzések, tanfolyamok, valamint az idegen nyelvi felkészítés hatékonyságának folyamatos vizsgálata, elemzése, a vizsgálatok eredményei alapján a szükséges korrekciók végrehajtása.

9. A katonai felsőoktatás átalakításának befejezése a képzés hatékonyságának és finanszírozhatóságának előtérbe helyezésével, a tiszti és tiszthelyettesi állomány át- és továbbképzésének folyamatossága biztosításával.

10. A köztisztviselői, közalkalmazotti állomány továbbképzési rendszerének továbbfejlesztése, a képzés tervezettebbé, szervezettebbé tétele, az EU és egyéb pályázati lehetőségek kihasználásának növelése.

IV. A HUMÁN SZOLGÁLTATÁSOKKAL ÖSSZEFÜGGŐ HUMÁNPOLITIKAI IRÁNYELVEK

1. Az egyes állománykategóriák mentálhigiénés jellemzőinek folyamatos vizsgálata, a szükségleteknek megfelelő preventív programok fő irányainak és alapelveinek meghatározása.

2. A személyi állomány szociális jellemzőiben, élet- és munkakörülményeiben bekövetkező változások, valamint a haderőfejlesztésből eredő foglalkoztatáspolitikai kihívások figyelemmel kísérése és elemzése.

3. A munkavállalói elégedettség szintjének folyamatos mérése, a visszajelzések és eredmények folyamatos elemzése, értékelése.

4. Kiemelt figyelmet kell fordítani a szerződést felbontani szándékozó, illetve a szerződést hosszabbítani nem szándékozó állomány motivációs hátterének feltárására a humán/személyügyi szervek és az alegységparancsnokok részéről.

5. Az állomány szervezett pihentetésével, rekreációjával kapcsolatos korszerű rendszer kidolgozásával kapcsolatos munka megkezdése.

6. A lakhatási támogatási rendszer – mint életkörülményt alapvetően meghatározó tényező – működtetése és fejlesztése az indokoltság, az esélyegyenlőség, valamint az állomány és a rendfokozati csoportok közötti súlyozás szükségessége szerint.

7. A családtámogató és a csapatpszichológiai rendszer működési kereteinek megteremtése, fejlesztése.

8. A különböző családtámogató programok célirányos szervezésével a nemzetközi kötelezettség-vállalásban résztvevők és hozzátartozóik felkészítésének, a hazatérést követő visszailleszkedésüknek segítése, támogatása.

9. A műveleti területen és a különböző missziókban szolgáló személyi állomány szolgálatteljesítése során keletkezett tapasztalatok rendszerezése, összegzése és beépítése a Magyar Honvédség humánerőforrás-gazdálkodásába.

10. A hivatásos és szerződéses állomány fizikai terhelhetőségének fejlesztése érdekében a szervezeti követelmények teljesítését támogató munkahelyi sporttevékenység feltételeinek fejlesztése.


A Humánpolitikai Irányelvekben foglaltak érvényesülését a HM Kabinetfőnök folyamatosan figyelemmel kíséri és annak megvalósításáról a Honvédelmi Minisztérium Kollégiumát tájékoztatja.

*

Az utasítást a 71/2009. (VIII. 19.) HM utasítás 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte 2009. szeptember 1. napjával.

*

Az utasítás aláírásának napja 2008. október 27.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére