9/2008. (HÉ 46.) ÖM utasítás
9/2008. (HÉ 46.) ÖM utasítás
a jogszabály-előkészítő tevékenység rendjéről*
2008.11.22.
Az Önkormányzati Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) jogszabály-előkészítő tevékenységének rendjéről és az ehhez kapcsolódó feladatok ellátásáról kiadom a következő
utasítást:
1. Az utasítás hatálya kiterjed az Önkormányzati Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról szóló 4/2008. (MK 101.) ÖM utasítás (a továbbiakban: SZMSZ) 1. függelékében (a továbbiakban: függelék) felsorolt hivatali szervezetekre és a miniszter irányítása alá tartozó önálló szervezetekre (a továbbiakban: szervezeti egység).
Szabályozási javaslat
2. A Kormány munkatervében, illetve a minisztérium munkaprogramjában szereplő, valamint a szakállamtitkárok által meghatározott jelentősebb jogszabálytervezetek előkészítéséhez szabályozási javaslat (koncepció) készül, melynek összeállításáról a feladatköre szerint felelős szervezeti egység gondoskodik. A szabályozási javaslat elkészítésében a szakmailag felelős szervezeti egység felkérésére a Jogi Főosztály, a Pénzügyierőforrás-gazdálkodási Főosztály, a Humánerőforrás és Civilkapcsolati Főosztály feladatkörének megfelelően közreműködik.
3. A szabályozási javaslat tartalmazza:
a) az elérendő társadalmi, gazdasági célt, a jogi szabályozás szakmai, közgazdasági indokait, a tervezett szabályozás hatályosulásának, illetve elmaradásának következményeit;
b) a szabályozással befolyásolni tervezett szabályozási terület, társadalmi jelenség rövid leírását, az érintett alanyi kört, szükség szerint a jogalanyok magatartását befolyásoló jogi, gazdasági és egyéb tényezőket;
c) a célhoz rendelt szabályozási, intézkedési megoldást, ennek indokait, költségkihatását, a várható társadalmi, gazdasági, igazgatási, államháztartási következményeit.
4. Törvényi szintű szabályozás esetén a 3. pontban meghatározottakon túl be kell mutatni a szabályozás rövid történeti előzményeit, az adott területen a jogérvényesülés tapasztalatait, az Európai Unió jogához, valamint az Európa Tanács egyezményeihez és ajánlásaihoz való illeszkedés főbb jellemzőit, a végrehajtás szervezeti, személyi feltételeit, a végrehajtáshoz szükséges időt és a végrehajtás ütemezését.
5. Ha a szabályozási javaslatot a Kormány ügyrendje szerint a Kormánynak előzetesen be kell mutatni, a belső és a közigazgatási egyeztetés, valamint a benyújtás szabályait a szabályozási javaslatra nézve is alkalmazni kell.
6. Szabályozási javaslat, illetve jogszabálytervezet, törvényjavaslat elkészítésére a feladatkörükben érintett minisztériumok (központi államigazgatási szervek), a minisztérium hivatali szervezetei, az önálló szervek, valamint tudományos intézetek felkérésével – a miniszter döntésének megfelelően – törvény-előkészítő, jogszabály-előkészítő bizottság szervezhető.
A tervezet előkészítése
7. A szakmailag felelős szakállamtitkár által elfogadott szabályozási javaslat alapján a szakmailag felelős szervezeti egység elkészíti a jogszabálytervezetet vagy az állami irányítás egyéb jogi eszközének szakmai tervezetét és a hozzá tartozó indoklást vagy előterjesztést (a továbbiakban: tervezet).
8. A tervezet előkészítése során:
a) a szakmailag felelős szakállamtitkár felelős a tervezet szakmai tartalmának meghatározásáért;
b) a Pénzügyierőforrás-gazdálkodási Főosztály elkészíti az előírt költség-haszon elemzést;
c) a Jogi Főosztály végzi a tervezet előírások szerinti szerkesztését, gondoskodik a Kormány ügyrendjében foglaltak és a jogalkotási eljárás szabályainak megtartásáról és a jogrendszeri illeszkedésről, az Európai Unió normarendszerének való megfelelésről, az alkotmányos követelmények, a nemzetközi jog által elismert jogelvek érvényesítéséről, ellenőrzi az elfogadott javaslatok érvényesítését;
d) a Parlamenti Osztály vezetője – az államtitkár irányításával – szervezi a parlamenti pártokkal történő, szükség szerint felmerülő egyeztetést, előkészíti a törvényjavaslat Országgyűlési tárgyalását;
e) a szakmailag felelős szervezeti egység vezetője és a Jogi Főosztály vezetője gondoskodnak arról, hogy a tervezetek az érdekelt társadalmi szervezetekkel egyeztetésre kerüljenek;
f) a Sajtó és Kommunikációs Főosztály szükség esetén elkészíti a tervezet kommunikációjára vonatkozó javaslatot.
9. A tervezetnek a belső és a közigazgatási egyeztetését a szakmailag felelős szakállamtitkár megkeresése alapján és szakmai közreműködésével a Jogi Főosztály vezetője – a közjogi és koordinációs szakállamtitkár engedélyével – végzi. Más minisztériummal közös előterjesztés, miniszteri együttes rendelet vagy más miniszterrel egyetértésben kiadott rendelet előkészítése során a társminisztériumokkal a közjogi és koordinációs szakállamtitkár tartja a kapcsolatot.
10. A belső egyeztetésre bocsátás úgy történik, hogy a Jogi Főosztály vezetője a feladat-nyilvántartó rendszerben megjelenteti és olvashatóvá teszi a tervezetet, majd értesítést küld a belső egyeztetésben részt vevőknek arról, hogy a tervezet a feladat-nyilvántartó rendszerben olvasható, egyben tájékoztatja őket a véleményadás határidejéről. Az egyeztetésben részt vevők észrevételeiket a feladat-nyilvántartó rendszerben megjelentetik és olvashatóvá teszik, valamint észrevételeiket levélben is megküldik a Jogi Főosztálynak.
11. A belső egyeztetésben részt vesznek a szakállamtitkárok, a kabinetfőnök, az államtitkári titkárság titkárságvezetője és azok a szervezeti egységek, melyek feladatkörük alapján a tervezetben szakmailag érintettek. A tervezettel kapcsolatos véleményadásra ésszerű határidőt kell biztosítani. A beérkezett véleményeket a szakmailag felelős szervezeti egység a Jogi Főosztállyal együttműködve feldolgozza és beépíti. Amennyiben a tervezettel kapcsolatos véleménykülönbségek miatt ez indokolt, munkaértekezleten kell rendezni a nézetkülönbségeket, ennek sikertelensége esetén a Jogi Főosztály felső szintű vezetői döntést kér.
12. A belső egyeztetés lefolytatását követően a Jogi Főosztály az államtitkár jóváhagyásával kéri, hogy a szakmapolitikai értekezlet engedélyezze a tervezet közigazgatási egyeztetésre bocsátását, kivéve az állami irányítás egyéb jogi eszközének tervezetét. Miután a szakmapolitikai értekezlet a tervezetet megtárgyalta és a közigazgatási egyeztetésre bocsáthatónak találta, a Jogi Főosztály a tervezetet közigazgatási egyeztetésre küldi és erről a szakmailag felelős szervezeti egységet tájékoztatja.
13. A kabinetfőnök jóváhagyása alapján a Jogi Főosztály gondoskodik róla, hogy a közigazgatási egyeztetéssel egy időben az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvény 9. §-ának megfelelően a tervezet megtekinthető és véleményezhető legyen a minisztérium honlapján. Az észrevételekről és az el nem fogadott javaslatok elutasításának indokairól készített összefoglalót a honlapon közzé kell tenni.
14. A közigazgatási egyeztetésre biztosított határidő esetében, valamint a beérkezett észrevételek feldolgozására, egyeztetésére és érvényesítésére a belső egyeztetésre vonatkozó rendelkezések irányadók azzal, hogy ha az észrevételek érvényesítése miatt a tervezet tartalma lényegesen megváltozik, az egyeztetést meg kell ismételni. Amennyiben a tervezettel kapcsolatos véleménykülönbségek miatt ez indokolt, a Jogi Főosztály vezetője javaslatára a közjogi és koordinációs szakállamtitkár egyeztető megbeszélést hív össze az érintett tárcák, valamint más véleményező szervek részvételével.
15. A végleges, a szakmailag felelős szervezeti egység ügyintézője és vezetője és a Jogi Főosztály ügyintézője aláírásával is ellátott tervezetet a kabinetfőnök javaslatára és az államtitkár egyetértésével a Jogi Főosztály által készített rövid felterjesztő feljegyzéssel a közjogi és koordinációs szakállamtitkár továbbítja a miniszter számára.
16. Miután a miniszter aláírásával ellátta a tervezetet, a Jogi Főosztály az állami irányítás egyéb jogi eszköze esetében gondoskodik a közzétételről, miniszteri rendelet esetében a kihirdetésről, kormány-előterjesztés esetében pedig megküldi a Miniszterelnöki Hivatalnak annak érdekében, hogy az államtitkári értekezlet az előterjesztést napirendjére vegye és megtárgyalja.
Koordináció
17. A jogalkotási hatáskörrel felruházott más szervek által készített tervezetekkel (a továbbiakban: tárcatervezet) kapcsolatos minisztériumi vélemény kiadmányozására átruházott hatáskörben a közjogi és koordinációs szakállamtitkár jogosult. A tárcavélemény tervezetének előkészítése a Jogi Főosztály feladata.
18. A Jogi Főosztály a feladatnyilvántartó rendszeren megjeleníti és olvashatóvá teszi a tárcatervezetet, majd erről értesítést küld az államtitkár titkárságának, a kabinetfőnöknek, a szakállamtitkároknak, valamint a feladatkörükben szakmailag érintett hivatali egységeknek, egyben tájékoztatja őket a véleményezés határidejéről a kezdeményező szerv által megjelölt határidőre is figyelemmel. A Jogi Főosztály az észrevételek alapján összeállítja a minisztérium álláspontját összegező tárcavélemény-tervezetet, abban jelzi a szakmai, illetve jogi és kodifikációs szempontú észrevételeket. A véglegesített tárcavélemény-tervezetet a közjogi és koordinációs szakállamtitkárhoz továbbítja kiadmányozás céljából, majd a kiadmányozott tárcavéleményt a feladatnyilvántartó rendszerben is megjeleníti és olvashatóvá teszi.
19. Ha a tárcatervezet véleményezése során felmerült vitás kérdés a hivatali egységek szintjén nem rendezhető, az ügy súlyától függően a közjogi koordinációs szakállamtitkár vagy magasabb szintű vezető dönt a tárcavélemény tartalmáról.
20. A tárcatervezetekkel kapcsolatos eltérő vélemények egyeztetésére kitűzött megbeszéléseken a minisztérium álláspontjának képviseletére – ha a miniszter vagy az államtitkár másként nem rendelkezik – a szakállamtitkár, az általa kijelölt vezető, illetve ügyintéző jogosult.
21. Ez az utasítás a közzétételét követő nyolcadik napon lép hatályba.
Dr. Gyenesei István s. k.,
önkormányzati miniszter
*
A Hivatalos Értesítő 2008. évi 45. számában megjelent 7/2008. (HÉ 45.) ÖM utasítás tárgytalan.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
