• Tartalom

1/2009. (I. 30.) OKM utasítás

1/2009. (I. 30.) OKM utasítás

az Oktatási és Kulturális Minisztérium felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről szóló 8/2007. (OK. 35.) számú miniszteri utasítással kiadott szabályzat módosításáról*

2009.01.30.
1. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről szóló 8/2007. (OK. 35.) számú utasítással kiadott szabályzatát a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalva jelen utasítás mellékleteként kiadom.

2. Ez az utasítás a Hivatalos Értesítőben történő közzététel napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a 8/2007. (OK. 35.) OKM utasítás a felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről szóló szabályzat kiadásával kapcsolatban hatályát veszti.

Dr. Hiller István s. k.,
oktatási és kulturális miniszter

Melléklet az 1/2009. (I. 30.) OKM utasításhoz

Szabályzat a felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről
1. Általános szabályok

1.1. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium (a továbbiakban: OKM) Szervezeti és Működési Szabályzata (továbbiakban: SZMSZ) Harmadik Rész I/2. pontja alapján a felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogosítványok gyakorlójának személyét, valamint gyakorlásuk rendjét – ide nem értve az állami felsőoktatási intézmények tekintetében gyakorolt felügyeleti szervi jogosítványokat, valamint a hatósági jogosítványokat – a jelen szabályzatban határozom meg.

1.2. Értelmező rendelkezések

Döntés előkészítéséért felelős:
Az egyes jogosítványok gyakorlásával kapcsolatos intézkedés előkészítéséért a 2–4. sz. mellékletek „Döntés előkészítéséért felelős” rovatában meghatározott vezető felelős. Az intézkedés meghozatalára a döntés előkészítéséért felelős vezető felügyelete alá tartozó illetékes főosztály, szervezeti egység vezetője külön feljegyzésben vagy az intézkedés tervezetét tartalmazó szakmai ügyiratban tesz javaslatot a jogosítvány gyakorlója részére.

Közreműködők:
A 2–4. sz. mellékletek „Közreműködők” rovatában megjelölt vezetők e jogkörükben:
– véleményezik az intézkedés tervezetét (amennyiben annak kidolgozásában nem vettek részt),
– részt vehetnek, megkeresés alapján részt vesznek az intézkedés tervezetének kidolgozásában, továbbá
– szükség esetén intézkedés meghozatalát kezdeményezik az előkészítéséért felelős személy felé.

A jogosítvány gyakorlója:
A 2–4. számú mellékletekben meghatározott jogosítvány gyakorlásával kapcsolatos döntés meghozója, intézkedés elrendelője.

Szakmai felügyeletet gyakorló vezető:
A jelen szabályzat 1. sz. mellékletében meghatározott szakállamtitkár (egyéb vezető), aki az adott szervezettel (költségvetési szerv, gazdasági társaság és közhasznú társaság, valamint alapítvány és közalapítvány) kapcsolatos feladatokat a szakmai irányítás, illetve felügyelet szempontjából ellátja.

Kiemelt munkáltatói jogok:
Közszolgálati, közalkalmazotti jogviszony, munkaviszony létesítése, módosítása és megszüntetése, összeférhetetlenség megállapítása, fegyelmi, kártérítési eljárás indítása, tartós fizetés nélküli szabadság engedélyezése.

Közvetlen munkáltatói jogok:
Minden, a kiemelt munkáltatói jogok körébe nem tartozó jogosítvány, így különösen az illetményt, munkabért, egyéb juttatásokat nem érintő kinevezés-, munkaszerződés-módosítás, munkavégzéssel járó egyéb jogviszony engedélyezése, rendes szabadság, külföldi kiküldetés, tanulmányút engedélyezése.

Szakmai felügyelet:
Egyrészről: az 1. sz. melléklet 1/a) és 1/b) pontjában szereplő költségvetési szervek, a 2/a) pontban felsorolt, a megállapodásban szereplő társaságok, valamint a 3. pontban megjelölt alapítványok, közalapítványok tevékenységét az OKM szervezetén belül szakmailag meghatározó szervezeti egységek.
Másrészről: a 2/b) pontban megnevezett társaságok esetében a minisztérium.
Tekintettel arra, hogy a tulajdonosi jogokat az MNV Zrt. gyakorolja a 2/b) pontban felsorolt társaságok esetében, az ezen társaságok feletti minisztériumi szakmai felügyelet a 3.7. pontban, illetve a 3.2 sz. mellékletben leírtakban nyilvánul meg.

1.3. A jelen szabályzat hatálya alá tartozó szervezetekkel kapcsolatos ügyekben az OKM-et a Kormány ülésein, valamint az Országgyűlés előtt az oktatási és kulturális miniszter (továbbiakban: miniszter) képviseli. Az ezzel kapcsolatos tevékenységét a szakmai felügyeletet gyakorló vezető, illetve a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár útján az érintett szerv vezetője segíti.
A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) ülésein meghívottként az előterjesztés tárgyától függően a miniszter képviseletében az oktatásért felelős államtitkár, a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár vagy megbízottjuk vesz részt.

1.4. A jelen szabályzat alkalmazása során:
– A Költségvetési és Közgazdasági Főosztály (továbbiakban: KKF), mint előkészítő, szervező és kapcsolattartó koordinálja az OKM felügyelete alá tartozó költségvetési szervek és társaságok, alapítványok és közalapítványok SZMSZ-einek véleményezését, a költségvetési szervek, alapítványok és közalapítványok alapító okiratainak módosítását, elkészíti a társaságok alapító okiratainak módosítását.
– Az illetékes szakmai felügyeletet gyakorló vezető megkeresésére a KKF intézkedik az alapító okiratok módosításáról szóló előterjesztések előkészítése, véleményeztetése, belső államtitkári és miniszteri értekezlet elé bocsátása ügyében.
– A szakmai felügyeletet gyakorló vezető az előterjesztés szakmai, tartalmi részét képező indokokat írásos formában összefoglalja, a módosításhoz szükséges nyilatkozatokat, mellékleteket beszerzi, azokat a KKF részére továbbítja.
– A Jogi Főosztály az SZMSZ Második Rész IV. fejezet 3.3. pontja szerinti megkeresés alapján az előkészítés során tanácsadást nyújt az OKM felügyelete alá tartozó költségvetési szervek, gazdasági társaságok, közhasznú társaságok, alapítványok és közalapítványok, az OKM szervezeti egységei számára, valamint a Költségvetési és Közgazdasági Főosztály megkeresése alapján elkészíti a jelen szabályzatban meghatározott okiratok tervezeteit.

1.5. A Közszolgálati Főosztály az OKM SZMSZ-e alapján előkészíti a hatáskörébe tartozó, a jelen szabályzatban meghatározott munkáltatói intézkedéseket, valamint e körben – megkeresésre – módszertani tanácsadást nyújt az OKM szervezeti egységei számára, továbbá ellátja a jelen szabályzat hatálya alá tartozó szervezeteket illetően a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség teljesítésével, valamint a vagyonnyilatkozatok kezelésével és őrzésével kapcsolatos feladatokat.
A KKF köteles haladéktalanul tájékoztatni a Közszolgálati Főosztályt a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek személyében, illetve a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség tekintetében bekövetkezett változásokról.
Amennyiben a kötelezett személy a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének felszólítása ellenére a jogszabályban meghatározott határidőn belül nem tesz eleget, a Közszolgálati Főosztály tájékoztatása alapján a KKF készíti elő a megbízatás visszavonásáról szóló intézkedést.

1.6. Az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 149/A. §-ában (továbbiakban: Ámr.) előírt adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért a KKF felelős.

1.7. Az OKM felügyeleti, tulajdonosi és alapítói jogkörébe tartozó szervezetek adatairól, illetve e szervezetek alapdokumentumairól (alapító okirat és SZMSZ) a KKF az interneten közzétett nyilvántartást vezet. A szervezetek adataiban bekövetkezett változásokról a szakmai felügyeletet gyakorló vezető tájékoztatja a KKF-et. A KKF a fent leírt közzétételi kötelezettsége teljesítésekor az OKM Közzétételi Szabályzata szerint jár el.
Az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvény által előírt közzétételi kötelezettség teljesítésével kapcsolatos feladatok ellátásáról a 9/2006. (OK. 26.) OKM utasítás rendelkezik.

1.8. A jelen szabályzat mellékletei:
1. sz. melléklet: A szakmai felügyeletet gyakorló vezetők meghatározása
2. sz. melléklet: Felügyeleti szervi jogosítványok az OKM felügyelete alá tartozó költségvetési szervek tekintetében az állami felsőoktatási intézmények kivételével
3.1. sz. melléklet: Tulajdonosi jogosítványok az OKM felügyelete alá tartozó gazdasági és közhasznú társaságok tekintetében
3.2. sz. melléklet: Szakmai felügyeleti jogosítványok a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (továbbiakban: MNV Zrt.) tulajdonosi joggyakorlása alá eső társaságok tekintetében
4. sz. melléklet: Alapítói jogosítványok az OKM felügyelete alá tartozó alapítványok és közalapítványok tekintetében


2. Felügyeleti szervi jogosítványok

2.1. Az OKM mint a fejezet felügyeletét ellátó szerv, a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek tekintetében, különösen a 2. sz. mellékletben nevesített jogköröket látja el. A jogkörök a költségvetési szervek alapításával, átszervezésével, megszüntetésével (1–2. pontok), a szervezeti és működési szabályzat jóváhagyásával, az állami feladatellátás szakmai irányításával, ellenőrzésével (3–7. és 12. pontok), a költségvetési gazdálkodási feladatokkal (9–11., 14–16., és 19. pontok), valamint a költségvetési szervek felügyeleti ellenőrzésével (17–18. pontok) kapcsolatos teendőkre terjednek ki.

2.2. A költségvetési szervek alapításával, átszervezésével, megszüntetésével kapcsolatos jogkörök gyakorlása során az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (továbbiakban: Áht.), valamint az Ámr. előírásai szerint kell eljárni. Az intézkedés előkészítéséért a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár felelős azzal, hogy az alapító okiratok és módosításaik tervezetét – a társaságok alapító okiratainak módosítása kivételével – a szakmai felügyeletet gyakorló vezető javaslata alapján a KKF megkeresésére a Jogi Főosztály készíti elő. Az intézkedések tervezeteit a belső államtitkári és miniszteri értekezlet elé kell terjeszteni, a döntés meghozatalára kizárólag e testületek egyetértése esetén kerülhet sor. Amennyiben külön jogszabály alapján szükséges, az intézkedések tervezeteit a KKF küldi meg a jogszabály által előírt szerveknek jóváhagyásra.

2.3. Az állami feladatellátás szakmai irányításával, ellenőrzésével kapcsolatos jogkörök gyakorlása az alábbiak szerint történik:
a) A költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatát a miniszter hagyja jóvá. A szervezeti és működési szabályzatot a költségvetési szerv alapító okiratának módosításait követően 60 napon belül, valamint a szakmai felügyeletet gyakorló vezető kezdeményezésére felül kell vizsgálni, és a felülvizsgálat eredményétől függően aktualizálni vagy a korábbi tartalommal megerősíteni.
A költségvetési szerv az alapító okiratával összhangban elkészített, indokolással és korrektúrával ellátott SZMSZ-ét a KKF-re küldi meg. A KKF a szakmai felügyeletet gyakorló vezetővel, a Jogi Főosztállyal, az Ellenőrzési Főosztállyal, a Közszolgálati Főosztállyal, valamint az oktatásért felelős államtitkár titkárságával véleményezteti a tervezetet. A beérkező véleményeket a KKF foglalja össze és küldi meg az intézménynek a tervezet átdolgozása céljából. A továbbiakban a költségvetési szervvel a kapcsolatot a KKF tartja. Az SZMSZ kiadmányozása körüli teendőket is a KKF végzi.
A költségvetési szervek szervezeti és működési szabályzatának jóváhagyására irányuló kérelemhez minden esetben csatolni szükséges a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatának tervezetét annak kötelező mellékleteivel együtt (kötelező mellékletek: szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje, szervezeti ábra).
A felsoroltakon kívül a szakmai felügyeletet gyakorló vezető, valamint a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár előírhatja egyéb dokumentumok kötelező becsatolását is.
Az egyeztetett szervezeti és működési szabályzat jóváhagyásával kapcsolatos miniszteri intézkedés tervezetét a KKF terjeszti elő.
b) A költségvetési szerv vezetőjével és gazdasági vezetőjével kapcsolatos kiemelt, illetve közvetlen munkáltatói jogkörök gyakorlóiról a jelen szabályzat 1. számú melléklete rendelkezik. Az intézkedést a szakmai felügyeletet gyakorló vezető javaslata alapján a Közszolgálati Főosztály készíti elő.
c) A költségvetési szerv állami feladatként ellátott alaptevékenységének szakmai irányítását a szakmai felügyeletet gyakorló vezető látja el. Ennek keretében a vezető gondoskodik arról, hogy a költségvetési szerv tevékenységét az oktatási és kulturális ágazat célkitűzéseivel, az állami feladat ellátásában részt vevő más szervezetek tevékenységével, a vonatkozó jogszabályi előírásokkal, valamint a Kormány és a miniszter döntéseivel összhangban lássa el. A szakmai felügyeletet gyakorló vezető a szakmai irányítás eszközeit saját maga alakítja ki, az alábbiak figyelembevételével:
– A költségvetési szerv adott költségvetési évre szóló éves munkatervét minden esetben a szakmai felügyeletet gyakorló vezető hagyja jóvá, a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár egyetértésével. A jóváhagyásra benyújtott munkatervnek tartalmaznia kell a költségvetési szerv – alaptevékenységével összefüggő – tárgyévi feladatainak tételes felsorolását, azok költségtervét a források megjelölésével (jóváhagyott éves költségvetés, fejezeti kezelésű előirányzatból év közben biztosítandó támogatás, uniós vagy más pályázati rendszer keretében elnyert támogatás, az adott feladat ellátásával szerzett saját bevétel, egyéb), valamint a feladatok időbeli ütemezését. A költségvetési szerv vezetőjének kérésére a szakmai felügyeletet gyakorló vezető a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár egyetértésével mentesítheti a költségvetési szervet a munkaterv-készítési kötelezettség alól, amennyiben a költségvetési szerv tevékenységének jellege nem indokolja, vagy nem teszi lehetővé a feladatok munkatervi szintű ütemezését.
– A költségvetési szerv vezetőjének megkeresésére, illetve szükséges esetben hivatalból a szakmai felügyeletet gyakorló vezető szakmai útmutatást nyújt a szerv vezetőjének a feladatai ellátásához, tájékoztatja a feladatkörét is érintő kormánydöntésekről, valamint a miniszter döntéseiről, ezek végrehajtása érdekében a szerv vezetőjét utasíthatja.
d) A költségvetési szerv vezetőjének rendszeres beszámoltatási rendjét a szakmai felügyeletet gyakorló vezető alakítja ki. Ennek eszköze lehet különösen a szakterület vezetői értekezletén a szerv vezetőjének részvétele; rendszeres szóbeli és/vagy írásbeli beszámoltatás a szerv alaptevékenységének ellátásával kapcsolatos adatokról (pl. tárgyi és személyi feltételek alakulása, ügyforgalom, állampolgári visszajelzések, kapcsolat külső szervekkel, stb.); a szakmai felügyeletet gyakorló vezető által előre meghatározott eseményekről, illetve kiemelten kezelt ügyek alakulásáról történő jelentéstételi kötelezettség előírása (pl. büntetőügyben eljáró hatóság által érkezett megkeresés, jelentősebb jogszabályváltozással kapcsolatos felkészülés helyzete stb.).
Hiányosságok feltárása esetén a szakmai felügyeletet gyakorló vezető a költségvetési szerv vezetőjét elsősorban határidő kitűzésével felhívja azok megszüntetésére. Amennyiben a szakmai felügyeletet gyakorló vezető megítélése szerint a feltárt hiányosságok súlya, vagy ismétlődő jellege miatt a költségvetési szerv vezetője felelősségének megállapítása (fegyelmi eljárás keretén belül vagy azon kívül) szükséges, az erre irányuló javaslatát a kiemelt munkáltatói jogokat gyakorló miniszter felé haladéktalanul megteszi.
e) A szakmai felügyeletet gyakorló vezető a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár közreműködésével a 2. sz. melléklet 7. pontjában foglalt jogkörében a jelen fejezet d) pontban foglalt rendszeres és rendkívüli beszámoltatás, helyszíni ellenőrzés, vagy más alkalmas módon vizsgálja, hogy a költségvetési szerv működése, valamint az állami feladatként ellátott tevékenysége megfelel-e a törvényesség, illetve a szakmai hatékonyság követelményeinek, valamint a vonatkozó jogszabályokban, illetve a kormány és a miniszter döntéseiben foglaltaknak. Hiányosságok feltárása esetén a szakállamtitkár megteszi a szükséges intézkedéseket, így különösen felhívja a szerv vezetőjét a hiányosságok megszüntetésére, javaslatot tesz a miniszternek soron kívüli ellenőrzés elrendelésére, szükség esetén kezdeményezi a költségvetési szerv vezetőjének felelősségre vonását.
f) A költségvetési szerv éves költségvetési beszámolóját a szakmai felügyeletet gyakorló vezető vizsgálja felül a szakmai feladatok ellátásának szempontjából. A felülvizsgálathoz szükséges adatszolgáltatás rendjét és az éves beszámolóban szereplő információkat a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár és a szakmai felügyeletet gyakorló vezető évente közösen határozzák meg, és azt a felügyelt szervvel a vonatkozó jogszabályban foglalt határnapig közlik. A felülvizsgálat minden esetben kiterjed:
– a költségvetési szerv jóváhagyott éves munkatervében szereplő, valamint az év közben saját vagy felügyeleti szervi hatáskörben megállapított feladatai elvégzésének – a végre nem hajtott feladatok esetében az elmaradás indokainak – szakmai szempontból történő értékelésére (szakmai feladatellátás általános színvonalának megállapítása;
– az előre megtervezett, valamint az év közben megállapított feladatok tervezett és tényleges költségeinek összehasonlítására, a jelentősebb mértékű eltérések indokoltságának vizsgálatára (pénzeszköz-felhasználás hatékonyságának megállapítása;
– a szakmai feladatellátás általános színvonalának a rendelkezésre bocsátott és felhasználásra került pénzeszközök mennyiségével történő összehasonlítására (alul- vagy túlfinanszírozottság megállapítása);
– a megelőző évben és a tárgyévben rendelkezésre bocsátott előirányzatok változásához viszonyítottan a szakmai feladatellátás általános színvonalának változására.
g) A költségvetési gazdálkodási feladatokkal kapcsolatos jogkörök gyakorlása során az Áht., az Ámr., az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet, valamint az egyéb jogszabályok előírásai szerint kell eljárni. A költségvetési szerv szakmai alapfeladata keretében szellemi tevékenységre kötött szerződéseire vonatkozó szabályok előírása (2. sz. melléklet 14. pont) a 6/2007. (OK. 19.) OKM utasításban vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze útján történik.
Az utasítás módosításának előkészítéséért és a belső államtitkári, valamint miniszteri értekezlet elé terjesztéséért a Jogi Főosztály felelős.
h) A költségvetési szervek felügyeleti ellenőrzésével kapcsolatos jogkörök gyakorlásának rendjéről az Áht., az Ámr., a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet, valamint az OKM Belső Ellenőrzési Kézikönyve rendelkezik.

2.4. A jelen fejezet alkalmazása során azon felügyeleti szervi jogosítványok esetében, ahol a döntést a miniszter hozza, a döntésnek megfelelő okirat kiadmányozója – a 2. számú melléklet 11., 14., 17. és 18. pontjában meghatározott jogosítvány kivételével – az oktatásért felelős államtitkár.


3. Tulajdonosi és szakmai felügyeleti jogosítványok

3.1. Az OKM a magyar állam tulajdonosi részesedésével működő közhasznú társaságokban és gazdasági társaságokban (jelen fejezetben a továbbiakban együtt: társaságok) az állam nevében tulajdonosi jogokat vagyonkezelési, üzletrész-hasznosítási, vagy más típusú megállapodás, szerződés alapján gyakorol. A jogkörök a társaságok alapításával, átalakításával, megszüntetésével (3.1. sz. melléklet 1–7. pontok), a munkáltatói jogok gyakorlásával (3.1. sz. melléklet 8–9. pont), a tervezéssel és beszámoltatással (3.1. sz. melléklet 10–14. pontok), illetve a társaság működésével kapcsolatos egyéb, jogszabályban, illetve alapító okiratban (társasági szerződésben) meghatározott, kiemelt jelentőségű kérdésekben történő alapítói döntés meghozatalával (3.1. sz. melléklet 15–34. pontok) kapcsolatos teendőkre terjednek ki.

3.2. A miniszter statútumában meghatározott oktatási és kulturális feladatok ellátásában részt vevő, de a tulajdonosi jogok gyakorlása tekintetében az MNV Zrt.-hez tartozó társaságokra vonatkozóan az OKM-nek a tulajdonosi döntés-előkészítő folyamat során a társaságokkal megkötött közhasznú szerződése alapján véleményezési joga van.

3.3. Az alapítói döntések meghozatalának rendje:
a) Az egyszemélyes társaságok esetében az alapító a hatáskörébe tartozó döntési jogosultságait a társaság alapító okiratában, a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvényben (továbbiakban: Gt.), az MNV Zrt.-vel kötött megállapodásban – „Megállapodás társasági részesedés hasznosításának átengedéséről” (továbbiakban: Megállapodás) –, valamint az Áht.-ban foglaltak szerint gyakorolja. A 3.1. sz. mellékletben meghatározott ügykörökben (a 10. pontban foglalt jogosítvány kivételével) a döntések meghozatala kizárólag az adott jogosítvány – 3.1. számú mellékletben meghatározott – gyakorlója által kiadmányozott, folyamatos sorszámozással ellátott alapítói határozat formájában történik. Az alapítói határozatot a KKF készíti elő kiadmányozásra a Közreműködők rovatban megjelölt vezetők és szervezeti egységek bevonásával.
Az Áht. 95/A. § (8) bekezdése alapján az alapító – a megválasztással, illetve kinevezéssel kapcsolatos ügyek kivételével – a hatáskörébe tartozó döntés meghozatalát megelőzően köteles a vezető tisztségviselők, valamint a felügyelőbizottság véleményét megismerni.
A Megállapodásban meghatározott ügyekben a KKF köteles az alapítói határozathoz az MNV Zrt. egyetértő nyilatkozatát beszerezni. Az alapítói határozatok tervezetét a KKF küldi meg az érintetteknek véleményezésre a válaszadási határidő megjelölésével. Az alapítói határozatot a KKF küldi meg a társaság ügyvezetőjének és a felügyelőbizottságnak.
b) A magyar állam tulajdonosi részesedésével működő, többszemélyes társaságok esetében a tulajdonosi jogokat a taggyűlés gyakorolja a jogszabályokban és a létesítő okiratban meghatározott eljárási rendben. A taggyűlés hatáskörébe tartozó kérdésekben a Megállapodás szerint az OKM részére hasznosításra átadott üzletrészekkel kapcsolatos tulajdonosi jogok gyakorlása során a tulajdonos képviseletében – határozott idejű vagy visszavonásig érvényes, korlátozott vagy teljes jogkörű képviseletre szóló – meghatalmazás alapján tagi képviselő jár el.
A tagi képviselő részére a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár a szakmai vezetővel egyeztetve írásban adja ki a meghatalmazást. A tagi képviselő köteles a kiadott meghatalmazásnak megfelelően szavazni. A tagi képviselő köteles a KKF megkeresésének megfelelően kezdeményezni a taggyűlés összehívását, illetve az írásbeli szavazás útján történő határozathozatalt. A taggyűlési határozatot a KKF küldi meg az OKM által a társaság felügyelőbizottságába delegált képviselőjének. A taggyűlési határozatok nyilvántartásáról a KKF gondoskodik.

3.4. A Megállapodás szerint az OKM részére hasznosításra átadott üzletrészekkel rendelkező társaságokkal kapcsolatos egyes tulajdonosi jogosítványok gyakorlása az alábbiak szerint történik:
a) A társaságok alapításával, átszervezésével, megszüntetésével kapcsolatos jogkörök gyakorlása során a Gt., az Áht., a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény (továbbiakban: Ksztv.), valamint az Ámr., az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény (továbbiakban: Vtv.), az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló 254/2007. (X. 4.) Korm. rendelet (továbbiakban: Vhr.) és a Megállapodás előírásai szerint kell eljárni. Az alapító okiratok és módosításaik tervezetét a KKF készíti elő az érintett szakterülettel történő előzetes egyeztetés alapján. Az ily módon előkészített alapító okiratokat a Jogi Főosztályra küldi felülvizsgálat céljából. A társaságokkal kapcsolatos államtitkári/miniszteri, illetve a kormány-előterjesztés elkészítéséért a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár felel.
Társaság alapításával kapcsolatos kormány-előterjesztéshez minden esetben mellékelni kell a következőket:
– az Ámr. mellékletében előírt indokolást és hatáselemzést, valamint az ahhoz csatolandó dokumentumokat;
– éves üzleti tervet, cash flow tervet, mérleg- és eredménykimutatás tervezetét.
b) A társaságok vezető tisztségviselői felett gyakorolt kiemelt, illetve közvetlen munkáltatói jogkörök gyakorlásának rendjéről a jelen szabályzat 1. sz. melléklete rendelkezik.
c) A társaságok üzleti tervezésének alapelveit, az üzleti tervek és jelentések tartalmi és formai követelményeit, a benyújtás határidejét a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár határozza meg.
d) A társaság éves üzleti tervét, valamint a társaság várható eredményét részletesen bemutató hároméves üzleti tervet a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár – a szakmai felügyeletet gyakorló vezető egyetértésével – hagyja jóvá, vagy küldi vissza átdolgozás céljából az ismételt előterjesztésre rendelkezésre álló határidő megjelölésével. A hároméves üzleti terv felülvizsgálata és kiegészítése évente történik.
e) A társaságok éves beszámolóit (ideértve a számviteli törvény szerinti éves beszámolót, illetve a közhasznúsági jelentést) a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár hagyja jóvá. E körben:
1. a számviteli jogszabályokban foglalt határidők figyelembevételével megjelöli az éves beszámolók beküldésének határidejét, illetve módját;
2. figyelemmel kíséri az éves beszámolók benyújtását, a szakterületek feladatainak teljesítését, szükség esetén felhívja az érintett szakterület vezetőjét az elmaradások pótlására;
3. gazdasági és pénzügyi szempontból véleményt nyilvánít a beérkezett beszámolókról.
Amennyiben a beérkezett éves beszámoló nem tartalmazza a jogszabályokban, illetve a társaság alapító okiratában előírt kötelező tartalmi elemeket (így különösen a felügyelőbizottság írásos véleményét, a könyvvizsgálói záradékot, közhasznú szervezet esetén a közhasznúsági jelentés törvényben előírt valamennyi részét), a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár az ismételt benyújtásra rendelkezésre álló határidő megjelölésével az éves beszámolót hiánypótlásra visszaküldi. A beszámolót a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár a szakmai felügyeletet gyakorló vezető egyetértésével hagyja jóvá, vagy küldi vissza átdolgozás céljából.
f) A társaságok működésével kapcsolatos egyéb jogkörök gyakorlása során a Gt., az Áht., a Ksztv., valamint az egyéb jogszabályok, a Vtv., Vhr. és a Megállapodás, illetve az alapító okiratok (társasági szerződések) előírásai szerint kell eljárni.
g) Egyszemélyes társaságok esetében a vezető tisztségviselő utasításának jogát az Áht. 95/A. § (7) bekezdésében foglalt feltételek szerint a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár gyakorolja, ebben a körben a vezető tisztségviselő hatáskörét elvonhatja, korlátozhatja.

3.6. A jelen fejezet alkalmazása során azon tulajdonosi jogosítványok esetében, ahol a döntést a miniszter hozza, a döntésnek megfelelő okirat kiadmányozója az oktatásért felelős államtitkár.

3.7. Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása és a minisztérium szakmai felügyelete alá tartozó, oktatási és kulturális feladatokat ellátó közhasznú és gazdasági társaságok működésével kapcsolatos tulajdonosi döntéseket előkészítő előterjesztéseket a szakmai felügyeletet gyakorló szakállamtitkár véleményének kikérésével a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár koordinálja.


4. Alapítói jogosítványok

4.1. A jelen szabályzat 1. számú mellékletében nevesített alapítványok és közalapítványok esetében az alapítói jogokat a miniszter gyakorolja. Az alapítói jogosítványok gyakorlása a 4. sz. mellékletben részletezettek szerint történik. A jogosítványok felsorolása taxatív jellegű, további miniszteri jogosítványok nincsenek. A jogkörök az alapítványok megszüntetésével, illetve az alapító okirat módosításával (1. pont), illetve – amennyiben azt az alapító okirat tartalmazza – az alapítványok SZMSZ-ének jóváhagyásával (2. pont), valamint az alapítvány, közalapítvány kezelő szervének éves beszámoltatásával (3. pont) kapcsolatos teendőkre terjednek ki.

4.2. A Kormány által egyedül vagy másokkal együtt alapított alapítványok és közalapítványok esetében az alapító okirat módosításáról és a megszűnésről az alapító, illetve alapítók döntenek az alapítvány és a közalapítvány alapító okiratában meghatározottak szerint.
Az alapítványok, közalapítványok alapító okiratának módosításával, illetve a megszüntetésével kapcsolatos előterjesztés elkészítéséért a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár felel azzal, hogy az alapító okiratok és módosításaik tervezetét a szakmai felügyeletet gyakorló vezető javaslata alapján a KKF megkeresésére a Jogi Főosztály készíti el.
A szakmai terület írásbeli kérelmére a KKF intézkedik az alapító tagok aláírásainak előzetes beszerzéséről az okiratmódosítás tervezete belső államtitkári értekezlet elé bocsátását megelőzően.
A Kormány döntését igénylő tervezeteket a KKF készíti elő. Az OKM 2008. július 25-én jóváhagyott SZMSZ-e 3. részének IV. fejezete 4. pontja értelmében szakmapolitikai egyeztetés lefolytatását a Jogi Főosztály, az államigazgatási egyeztetés lebonyolítását az Igazgatási Főosztály végzi. Az egyeztetések eredményéről – az átiratok másolatainak csatolásával – értesítik a KKF-et.
Az államigazgatási egyeztetés során tett véleményeket az SZMSZ harmadik rész VII. fejezet 1.8. pontja szerint a két főosztály illetékes ügyintézői közösen – szükség esetén az előterjesztő szakmai felügyelet munkatársát is bevonva – dolgozzák fel. A KKF illetékes ügyintézője gondoskodik az előterjesztés szövegének korrigálásáról, a Jogi Főosztály illetékes ügyintézője pedig az alapító okiratban szükséges javításokat végzi el mint okiratszerkesztő.
Az SZMSZ harmadik rész VII. fejezete értelmében a Jogi Főosztály intézkedik a Miniszterelnöki Hivatal felé a kormány-előterjesztések napirendre tűzése iránt, gondoskodik a kellő számú példány benyújtásáról. Az alapító okirat módosításáról szóló kormánydöntésről a Jogi Főosztály tájékoztatja a KKF-et.
A Kormány döntését követően a Jogi Főosztály intézkedik az alapító okiratok alapítói jogok gyakorlója általi, 6 példányban történő aláírása felől. Ennek megtörténtével az alapító okiratokat továbbítja a KKF részére, amely beszerzi az alapító tagok jóváhagyását.
A már valamennyi fél által aláírt alapító okiratokat, a bírósági bejegyzéshez szükséges nyilatkozatokat, mellékleteket a KKF juttatja el a Jogi Főosztályra. Ennek megtörténtével a Jogi Főosztály intézkedik az alapító okiratok bírósági bejegyzése felől. A Jogi Főosztály 3 példányt juttat el a KKF-re, melyből kettő darab az alapítvány/közalapítvány részére kerül megküldésre.

4.3. Az SZMSZ jóváhagyásával kapcsolatos intézkedés tervezetét a KKF a Közreműködők rovatban megjelölt további személyek véleményének figyelembevételével terjeszti elő.

4.4. A jelen fejezet alkalmazása során azon alapítói jogosítványok esetében, ahol a döntést a miniszter hozza, a döntésnek megfelelő okirat kiadmányozója az oktatásért felelős államtitkár.

1. sz. függelék az 1/2009. (I. 30.) OKM utasításhoz

1. Központi költségvetési szervek

1/a) A köztisztviselőket foglalkoztató intézmények esetében:


Megnevezés

Szakmai felügyeleti, valamint a költségvetési szerv vezetője feletti,
közvetlen munkáltatói jogkör gyakorlója

Balassi Intézet

nemzetközi szakállamtitkár/oktatásért felelős állam-
titkár1

Kulturális Örökségvédelmi Hivatal

kulturális szakállamtitkár

Oktatási Hivatal

közoktatási szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár/oktatásért felelős államtitkár2


1 Az általános szakmai felügyeletet, valamint a költségvetési szerv vezetője feletti közvetlen munkáltatói jogkört a nemzetközi szakállamtitkár gyakorolja, a határon túli magyarsággal kapcsolatos feladatok szakmai felügyeletét az államtitkár a nemzetközi szakállamtitkárral együttműködve gyakorolja, a Nemzeti Évfordulók Titkársága által koordinált kulturális feladatok szakmai felügyeletét a kulturális szakállamtitkár a nemzetközi szakállamtitkárral együttműködve gyakorolja.

2 A költségvetési szerv vezetoje feletti közvetlen munkáltatói jogkört az oktatásért felelos államtitkár gyakorolja.



1/b) A közalkalmazottakat foglalkoztató intézmények esetében:


Megnevezés

Szakmai felügyeleti, valamint a költségvetési szerv vezetője feletti,
közvetlen munkáltatói jogkör gyakorlója

Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat

kulturális szakállamtitkár

Hagyományok Háza

kulturális szakállamtitkár

Iparművészeti Múzeum

kulturális szakállamtitkár

Kortárs Művészeti Múzeum – Ludwig Múzeum

kulturális szakállamtitkár

Közgyűjteményi Ellátó Szervezet

fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár

Közlekedési Múzeum (2008. december 31-éig)

kulturális szakállamtitkár

Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
(2009. január 1-jétől)

kulturális szakállamtitkár

Magyar Állami Operaház

kulturális szakállamtitkár

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum

kulturális szakállamtitkár

Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus

kulturális szakállamtitkár

Magyar Nemzeti Filmarchívum

kulturális szakállamtitkár

Magyar Nemzeti Galéria

kulturális szakállamtitkár

Magyar Nemzeti Múzeum

kulturális szakállamtitkár

Magyar Országos Levéltár

kulturális szakállamtitkár

Magyar Természettudományi Múzeum

kulturális szakállamtitkár

Műemlékek Nemzeti Gondnoksága

kulturális szakállamtitkár

Nemzeti Kulturális Alap Igazgatósága

kulturális szakállamtitkár

Néprajzi Múzeum

kulturális szakállamtitkár

OKM Támogatáskezelő Igazgatósága

fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár/közoktatási
szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár/kulturális szakállamtitkár3

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

közoktatási szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár4

Országos Idegennyelvű Könyvtár

kulturális szakállamtitkár

Országos Műszaki Múzeum (2008. december 31-éig)

kulturális szakállamtitkár

Országos Széchényi Könyvtár

kulturális szakállamtitkár

Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet

kulturális szakállamtitkár

Pesti Magyar Színház

kulturális szakállamtitkár

Petőfi Irodalmi Múzeum

kulturális szakállamtitkár

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár

kulturális szakállamtitkár

Szabadtéri Néprajzi Múzeum

kulturális szakállamtitkár

Szépművészeti Múzeum

kulturális szakállamtitkár


3 Az általános szakmai felügyeletet, valamint a költségvetési szerv vezetője feletti közvetlen munkáltatói jogkört a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár gyakorolja, együttműködve a közoktatási, a felsőoktatási és tudományos, valamint a kulturális szakállamtitkárral.

4 Az OKM SZMSZ szerinti hatáskörének megfelelő feladatok szakmai felügyeletét a közoktatási, illetve a felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár (az OPKM-et illetően a kulturális szakállamtitkárral egyetértésben), a költségvetési szerv vezetője feletti közvetlen munkáltatói jogkört a közoktatási szakállamtitkár gyakorolja.



1/c) Az állami egyetemek, főiskolák esetében a fenntartói, irányítási jogköröket a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény szabályozza.

2. Társaságok

2/a) A Megállapodásban szereplő társaságok


Megnevezés

Szakmai felügyeleti, valamint a vezető tisztségviselő feletti közvetlen munkáltatói jogkör gyakorlója5

EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Kht.

közoktatási szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár/oktatásért felelős államtitkár6

Honvéd Együttes Nonprofit Kft.

kulturális szakállamtitkár

Hungarofest Nemzeti Rendezvényszervező Kht.

kulturális szakállamtitkár

MACIVA Magyar Cirkusz és Varieté Kht.

kulturális szakállamtitkár

Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatár Kht.

kulturális szakállamtitkár

Művészetek Palotája Kulturális Szolgáltató Kft.

kulturális szakállamtitkár

Nemzeti Színház Zrt.

kulturális szakállamtitkár

Nemzeti Táncszínház Kht.

kulturális szakállamtitkár

NKÖV Nemzeti Kulturális Örökségvédelmi Kht.

fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár


5 A társasággal munkaviszonyban álló vezető tisztségviselő esetében.

6 A társaság szakmai felügyeletét a közoktatási szakállamtitkár és a felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár megosztva, a vezető tisztségviselő feletti közvetlen munkáltatói jogkört az oktatásért felelős államtitkár gyakorolja.



2/b) Társaságok, amelyekkel kapcsolatban a szakmai felügyeleti jogot a minisztérium, a tulajdonosi jogokat az MNV Zrt. gyakorolja

Megnevezés

Szakmai felügyeleti jogkör gyakorlója

Budapesti Kamaraszínház Kht.

kulturális szakállamtitkár

Budavári Vagyonkezelő és Innovációs Kht.

fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár

Duna Múzeum Ingatlanfejlesztő Kft.

fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár

Filharmónia Budapest és Felső-Dunántúl Koncertszervező és Rendező Kht.

kulturális szakállamtitkár

Filharmónia Dél-dunántúli Koncertszervező és Ren-
dező Kht.

kulturális szakállamtitkár

Filharmónia Kelet-Magyarország Koncertszervező és Rendező Kht.

kulturális szakállamtitkár

Gödöllői Királyi Kastély Kht.

kulturális szakállamtitkár

Hagyományok Háza Ingatlanfejlesztő Kft.

fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár

Helikon Kastélymúzeum Kht.

kulturális szakállamtitkár

Monostori Erőd Hadkultúra Központ Műemlékhelyreállító, Ingatlanfenntartó és Hasznosító Kht.

kulturális szakállamtitkár

MULTINOVA Befektetési és Vállalkozási Kft.

fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár

Könyvtárellátó Nonprofit Kft.

kulturális szakállamtitkár

Nemzeti Filharmónia Ingatlanfejlesztési Kft.

fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár

Nemzeti Filmszínház Kht.

kulturális szakállamtitkár

Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark Kht.

kulturális szakállamtitkár

Zánkai Gyermek- és Ifjúsági Centrum Oktatási és Üdültetési Kht.

közoktatási szakállamtitkár

Műcsarnok Nonprofit Kft.

kulturális szakállamtitkár

3. Alapítványok, közalapítványok

Megnevezés

Szakmai felügyeleti jogkör gyakorlója

1956-os Magyar Forradalom Történetének Dokumentációs és Kutatóintézete Közalapítvány

kulturális szakállamtitkár

Alternatív Közgazdasági Gimnázium Alapítvány

közoktatási szakállamtitkár

Apertus Közalapítvány

közoktatási szakállamtitkár

Balázs Béla Stúdió Alapítvány

kulturális szakállamtitkár

Budapesti Német Iskola Alapítvány

közoktatási szakállamtitkár

Budapesti Osztrák Iskola Alapítvány

közoktatási szakállamtitkár

Fórum Film Alapítvány

kulturális szakállamtitkár

Gandhi Közalapítvány

közoktatási szakállamtitkár

Habsburg-kori Kutatások Közalapítvány

nemzetközi szakállamtitkár

Határon Túli Magyar Oktatásért Apáczai Közalapítvány

oktatásért felelős államtitkár

Holocaust Dokumentációs Központ és Emlékgyűjtemény Közalapítvány

kulturális szakállamtitkár

Ipar a Korszerű Mérnökképzésért Alapítvány

felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár

Kármán Alapítvány

felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár

Könyvtárosképzésért Alapítvány

nemzetközi szakállamtitkár

Közalapítvány a Budapesti Német Nyelvű Egyetemért

felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár

Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány

kulturális szakállamtitkár

Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány

kulturális szakállamtitkár

Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény Alapítvány

kulturális szakállamtitkár

Magyar Könyv Alapítvány

kulturális szakállamtitkár

Magyar Kultúra Alapítvány

kulturális szakállamtitkár

Magyar Mozgókép Közalapítvány

kulturális szakállamtitkár

Magyar Történelmi Film Közalapítvány

kulturális szakállamtitkár

Magyar–Amerikai Fulbright Alapítvány

nemzetközi szakállamtitkár

Magyar–Francia Ifjúsági Alapítvány

nemzetközi szakállamtitkár

Magyar–Koreai Műszaki Együttműködési Központ Alapítvány

nemzetközi szakállamtitkár

Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány

Egyházi Kapcsolatok Titkárságának vezetője

Magyary Zoltán Felsőoktatási Közalapítvány

felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár

Magyar Távoktatási Alapítvány

fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár

Mérnöktovábbképzés Fejlesztése Alapítvány

felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár

Művészeti és Szabadművelődési Alapítvány

kulturális szakállamtitkár

Nemzeti Kiválóságokért Közalapítvány

felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár

Nemzetközi Pető András Közalapítvány

felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár

Oktatásért Közalapítvány

közoktatási szakállamtitkár

Osztrák–Magyar Tudományos és Kooperációs Akció Alapítvány

nemzetközi szakállamtitkár

Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány

felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár

Tempus Közalapítvány

nemzetközi szakállamtitkár

2. sz. függelék az 1/2009. (I. 30.) OKM utasításhoz

Felügyeleti szervi jogosítványok az OKM felügyelete alá tartozó költségvetési szervek tekintetében az állami felsőoktatási intézmények kivételével
Alkalmazandó jogszabályok: az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.); az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (Ámr.); a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet (Ber.); a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény.

Felügyeleti szervi jogosítvány

Döntés előkészítéséért felelős

Közreműködők

A jogosítvány gyakorlója

1. költségvetési szerv alapítása

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

Jogi Főosztály

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter
[az Áht. 88. § (2) bekezdése alapján a pénzügyminiszter egyetértésével]

2. átszervezés, tevékenységi kör módosítása, ideértve a vállalkozási tevékenység túlsúlyossá válása esetén a pénzügyminiszterrel egyetértésben történő döntést a vállalkozási tevékenység korlátozásáról vagy a gazdasági társasággá történő átalakításról, illetve a vállalkozási részlegek leválasztásáról, gazdálkodási jogkör megváltoztatása, ideértve a részjogkörrel rendelkező költségvetési szerv, illetve a részjogkörű költségvetési egység előirányzatok feletti rendelkezési jogosultságának visszavonását, illetve korlátozását

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

Jogi Főosztály
Közszolgálati Főosztály
szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter
[az Áht. 88. § (2) bekezdése alapján a pénzügyminiszter egyetértésével]

3. az SzMSz és mellékleteinek jóváhagyása

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető, Jogi Főosztály, Ellenőrzési Főosztály, Közszolgálati Főosztály a szakmai illetékességi területükön

miniszter

4/a) munkáltatói jogok gyakorlása a költségvetési szerv vezetője vonatkozásában



4/b) a gazdasági vezető, valamint a belső ellenőrzési egység vezetője vonatkozásában

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló
vezető,
Közszolgálati Főosztály, Ellenőrzési Főosztály7

4/a) kiemelt munkáltatói jogok gyakorlása: miniszter;
közvetlen munkáltatói jogok gyakorlása: az 1. számú mellékletben foglaltak szerint

4/b) kiemelt munkáltatói jogok gyakorlása: miniszter;
közvetlen munkáltatói jogok gyakorlása: költségvetési szerv vezetője

5. a költségvetési szerv vezetője beszámoltatási rendjének kialakítása és beszámoltatása (ide nem értve a 11–13. pontokban szabályozott éves és évközi beszámoltatást), hiányosságok esetén felszólítás ezek megszüntetésére, szükség esetén fegyelmi eljárás kezdeményezése

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

6. a szerv által állami feladatként ellátott tevékenység szakmai irányítása, szervezése, szabályozása, ennek keretében különösen:
a) az éves munkaterv jóváhagyása,
b) útmutatást nyújtása a szerv vezetőjének feladatai ellátásához,
c) tájékoztatás a kormány döntéseiről,
d) a kormány, illetve a miniszter döntéseinek végrehajtása érdekében a szerv vezetőjének utasítása
e) az állami feladatellátás megszervezésének, a szerv döntéshozatali eljárásának vizsgálata, az esetlegesen szükséges intézkedések megtétele

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

7. a működés, valamint a szerv által állami feladatként ellátott tevékenység törvényességének és hatékonyságának folyamatos figyelemmel kísérése, mindezek keretében különösen:
a) jogszabály, állami irányítás egyéb jogi eszköze, vagy alapító okirat tiltó rendelkezése hiányában indokolt esetben egyedi döntéseinek szakmai és törvényességi szempontból, továbbá
b) az előirányzatokkal, a létszámmal és a vagyonnal való gazdálkodás hatékonyságának szakmai szempontból történő vizsgálata, az esetlegesen szükséges intézkedések megtétele

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

8. a költségvetési szerv tervezési tevékenységének irányítása, a kincstári költségvetés megállapítása, elemi költségvetés elkészítéséhez szempontok meghatározása, az elemi költségvetés és a létszám jóváhagyása, döntés a tárgyieszköz-felújítási előirányzat költségvetési szerv általi kezeléséről

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

9. a hatáskörébe tartozó előirányzatok módosítása, átcsoportosítása, zárolása, törlése, a felügyelete alá tartozó költségvetési szervnél előirányzatok módosítása év közben felügyeleti szervi hatáskörben

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

10. az éves és évközi beszámolókkal kapcsolatban határidők, tartalmi és formai követelmények megállapítása

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

11. a beszámolók felülvizsgálata és jóváhagyása

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

12. a költségvetési szerv éves beszámolójának felülvizsgálata a szakmai feladatok ellátásának szempontjából

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

13. a maradvány felülvizsgálata és jóváhagyása, a kötelezettségvállalással nem terhelt előirányzat-maradvány felhasználási céljának meghatá- rozása

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

14. a költségvetési szerv szakmai alapfeladata keretében szellemi tevékenységre kötött szerződésekre vonatkozó szabályok előírása

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár
koordinációjával
Jogi Főosztály

miniszter
(a 6/2007. (OK. 19.) OKM utasításban vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze útján)

15. a vállalkozási tevékenység nyomon követése, intézkedés a veszteséges tevékenység felszámolása és a felelősség megállapítása érdekében

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

16. a gazdálkodás szabályszerűségének és szakszerűségének folyamatos figyelemmel kísérése, ennek keretében érvényesíteni az előirányzatokkal, a létszámmal és a vagyonnal való szabályszerű gazdálkodás követelményeit, az esetlegesen szükséges intézkedések megtétele

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

17. vizsgálat elrendelése a költségvetési szerv vezetője és gazdasági vezetője személyi felelősségének megállapítására a tartozásállomány létrejöttével összefüggésben az Ámr. 151. § (7) bekezdésének megfelelően

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

18. az éves ellenőrzési terv vagy egyedi döntés alapján ellenőrzések végzése a Ber-ben, valamint az OKM Belső Ellenőrzési Kézikönyvében meghatározottak szerint

koordinációs szakállamtitkár

fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár, szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

19. engedély leltározás kétévenként történő végrehajtására a 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet 37. § (7) bekezdése alapján

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

Ellenőrzési Főosztály

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

3.1. sz. függelék az 1/2009 (I. 30.) OKM utasításhoz

Tulajdonosi jogok az OKM részére a Megállapodásban rögzített feltételekkel átadott társasági üzletrészek tekintetében
Alkalmazandó jogszabályok: az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény; a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény; a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény; a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény, az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény, az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló 254/2007. (X. 4.) Korm. rendelet; a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény.

Tulajdonosi jog

Döntés előkészítéséért felelős

Közreműködők

A jogosítvány gyakorlója

1. társaság alapítása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető
Jogi Főosztály

miniszter javaslata alapján a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács döntését követően az MNV Zrt. jogosult

2. társaságban üzletrész (részvény) vásárlása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető
Jogi Főosztály

miniszter javaslata alapján a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács döntését követően az MNV Zrt. jogosult

3. társaság átalakulása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető
Jogi Főosztály

miniszter (Megállapodás 4.6. pontja szerint az MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával)

4. társaság végelszámolással történő jogutód nélküli megszüntetése

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető
Jogi Főosztály

miniszter (Megállapodás 4.6. pontja szerint az MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával)

5. létesítő okirat módosítása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető
Jogi Főosztály

miniszter (Megállapodás 4.6. pontjában szereplő gazdasági események kivételével, amelyek esetében az MNV Zrt. előzetes jóváhagyása szükséges)

6. üzletrész felosztásához való hozzájárulás és az üzletrész bevonása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter, a (Megállapodás 4.6. pontja szerint az MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával)

7. a magához vont üzletrésztagok általi megvásárlásának elhatározása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter, a (Megállapodás 4.6. pontja szerint az MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával.)

8. a vezető tisztségviselők megválasztása, visszahívása, a társaság szabályzata alapján juttatásainak megál- lapítása, valamint, ha a vezető tisztségviselő a társasággal munkaviszonyban áll, a munkáltatói jogok gyakorlása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

Közszolgálati Főosztály (munkaszerződés, megbízási szerződés előkészítése),
szakmai felügyeletet gyakorló
vezető,

miniszter
(kivéve: a társasággal munkaviszonyban álló ügyvezető tekintetében a közvetlen munkáltatói jogok gyakorlása az 1. számú mellékletben foglaltak szerint történik)

9. a vezető tisztségviselő prémiumfeladatainak meghatározása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

10. a társaság által ellátott szakmai tevékenység irányítása, szervezése, szabályozása

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

11. a működés, valamint a társaság által ellátott tevékenység törvényességének és hatékonyságának folyamatos figyelemmel kísérése

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

12. a társaság üzleti tervével kapcsolatos döntés meghozatala

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

13. a számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadása, ideértve az adózott eredmény felhasználására vonatkozó döntést

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

14. közhasznúsági jelentés
elfogadása
kizárólag kht. esetében

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

15. pótbefizetés elrendelése és visszatérítése

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter a (Megállapodás 4.6. pontja szerint az MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával.)

16. osztalékelőleg fizetésének elhatározása
kizárólag kft. esetében

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

17. tag kizárásának kezdeményezéséről való határozat

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

18. a felügyelőbizottság tagjainak megválasztása, visszahívása, a társaság szabályzata alapján juttatásainak megállapítása, ügyrend jóváhagyása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter (kivéve a Megállapodás 4.7. pontja szerinti MNV Zrt. delegált megválasztását és visszahívását)

19. könyvvizsgáló megválasztása és visszahívása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

20. az alapításért felelős tagok, a vezető tisztségviselők, (ideértve a felügyelőbizottsági tagokat) ellen kártérítési igények érvényesítése

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló
vezető,
Jogi Főosztály
Ellenőrzési Főosztály

miniszter

21. olyan szerződés megkötésének jóváhagyása, amelyet a társaság saját tagjával, vezető tisztségviselőjével vagy azok közeli hozzátartozójával köt

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

22. olyan szerződés jóváhagyása, amelyet a társaság a társadalmi közös szükséglet kielégítéséért felelős szervvel köt a közhasznú tevékenység folytatásának feltételeiről kizárólag kht. esetében

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

23. társaság befektetési szabályzatának jóváhagyása kht.-k esetében, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

24. társaság beszerzési szabályzatának jóváhagyása, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

25. társaság szervezeti és működési szabályzatának jóváhagyása, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

26. szabályzat megalkotása és módosítása a társaság vezető tisztségviselői, felügyelőbizottsági tagjai, és vezető állású munkavállalói javadalmazásának módjáról, mértékének főbb elveiről, annak rendszeréről

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

Közszolgálati Főosztály
szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

27. a 26. pont szerinti szabályzatban meghatározott vezető állású munkavállalók javadalmazásának – így különösen díjazás, munkabér, végkielé- gítés, egyéb juttatások – megállapítása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

Közszolgálati Főosztály, szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

28. a közbeszerzésekről szóló törvény hatálya alá tartozó beszerzések esetén a részvételi felhívás és dokumentáció, valamint az ajánlati felhívás és dokumentáció közbeszerzési jogi szempontból történő jóváhagyása, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

29. a vezető tisztségviselő szakmai irányítása, utasítása [Áht. 95/A. § (7) bekezdése alapján]

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

30. a vezető tisztségviselő hatáskörének elvonása, korlátozása [Áht. 95/A. § (7) bekezdése alapján]

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

31. hitelfelvétel alapítói jóváhagyása létesítő okiratban szabályozott módon

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

32. tagi képviselők meghatalmazásával és visszahívásával kapcsolatos alapítói jogok gyakorlása

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

Koordinációs szakállamtitkár

miniszter

33. vizsgálat elrendelése a vezető tisztségviselő személyi felelősségének megállapítására a tartozásállomány létrejöttével összefüggésben

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető

miniszter

34. az éves munkaterv, vagy egyedi döntés alapján ellenőrzések végzése az OKM Belső Ellenőrzési Kézikönyvében meghatározottak szerint (ellenőrzési jelentés készítése, intézkedési terv készítésére felszólítás, annak jóváhagyása stb.)

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

szakmai felügyeletet gyakorló vezető
által megjelölt főosztályvezető
Ellenőrzési Főosztály vezetője

miniszter

3.2. sz. függelék az 1/2009 (I. 30.) OKM utasításhoz

Szakmai felügyeleti jogok az OKM részére az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társasági üzletrészek tekintetében
Alkalmazandó jogszabályok: az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény; a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény; a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény; a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény, az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény, az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló 254/2007. (X. 4.) Korm. rendelet; a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény.
A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) ülésein meghívottként az előterjesztés tárgyától függően a miniszter képviseletében az oktatásért felelős államtitkár, a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár vagy megbízottjuk vesz részt.
Az NVT által megküldött előterjesztéseket a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár koordinálásával a szakmai felügyeletet gyakorló szakállamtitkárságok véleményezik. Az NVT tanácsülésein az OKM megbízottja kötött meghatalmazással a hivatalos minisztériumi álláspont ismertetésére jogosult.

4. sz. függelék az 1/2009 (I. 30.) OKM utasításhoz

Alapítványokkal és közalapítványokkal kapcsolatos alapítói jogok
Alkalmazandó jogszabályok: a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és egyéb kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2006. évi LXV. törvény; a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény; a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény.

Alapítói jog

Döntés előkészítéséért felelős

Közreműködő

A jogosítvány gyakorlója

1/a) alapítványok esetében: alapító okirat módosítása, megszüntetés

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

Jogi Főosztály
szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár

miniszter

1/b) közalapítványok esetében: alapító okirat módosítása, megszüntetése

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

Jogi Főosztály
szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár

miniszter (a javaslatról a Kormány dönt)

2. a szervezeti és működési szabályzat jóváhagyása azoknál a közalapítványoknál, ahol ezt az alapító okirat tartalmazza

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

Jogi Főosztály
szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

3. a közalapítvány, valamint a közhasznú alapítvány kezelő szervének éves beszámoltatása

fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár

szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár

fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár

*

Az utasítást a 2/2009. (VII. 1.) OKM utasítás 2. pontja hatályon kívül helyezte 2009. július 1. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére