1/2009. (I. 30.) OKM utasítás
az Oktatási és Kulturális Minisztérium felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről szóló 8/2007. (OK. 35.) számú miniszteri utasítással kiadott szabályzat módosításáról*
2009.01.30.
1. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről szóló 8/2007. (OK. 35.) számú utasítással kiadott szabályzatát a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalva jelen utasítás mellékleteként kiadom.
2. Ez az utasítás a Hivatalos Értesítőben történő közzététel napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a 8/2007. (OK. 35.) OKM utasítás a felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről szóló szabályzat kiadásával kapcsolatban hatályát veszti. oktatási és kulturális miniszter
Melléklet az 1/2009. (I. 30.) OKM utasításhoz
Szabályzat a felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről
1.1. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium (a továbbiakban: OKM) Szervezeti és Működési Szabályzata (továbbiakban: SZMSZ) Harmadik Rész I/2. pontja alapján a felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogosítványok gyakorlójának személyét, valamint gyakorlásuk rendjét – ide nem értve az állami felsőoktatási intézmények tekintetében gyakorolt felügyeleti szervi jogosítványokat, valamint a hatósági jogosítványokat – a jelen szabályzatban határozom meg.
1.2. Értelmező rendelkezések
– Döntés előkészítéséért felelős:
Az egyes jogosítványok gyakorlásával kapcsolatos intézkedés előkészítéséért a 2–4. sz. mellékletek „Döntés előkészítéséért felelős” rovatában meghatározott vezető felelős. Az intézkedés meghozatalára a döntés előkészítéséért felelős vezető felügyelete alá tartozó illetékes főosztály, szervezeti egység vezetője külön feljegyzésben vagy az intézkedés tervezetét tartalmazó szakmai ügyiratban tesz javaslatot a jogosítvány gyakorlója részére. – véleményezik az intézkedés tervezetét (amennyiben annak kidolgozásában nem vettek részt),
– részt vehetnek, megkeresés alapján részt vesznek az intézkedés tervezetének kidolgozásában, továbbá
– szükség esetén intézkedés meghozatalát kezdeményezik az előkészítéséért felelős személy felé.
– A jogosítvány gyakorlója:
– Szakmai felügyeletet gyakorló vezető:
A jelen szabályzat 1. sz. mellékletében meghatározott szakállamtitkár (egyéb vezető), aki az adott szervezettel (költségvetési szerv, gazdasági társaság és közhasznú társaság, valamint alapítvány és közalapítvány) kapcsolatos feladatokat a szakmai irányítás, illetve felügyelet szempontjából ellátja.
– Kiemelt munkáltatói jogok:
Közszolgálati, közalkalmazotti jogviszony, munkaviszony létesítése, módosítása és megszüntetése, összeférhetetlenség megállapítása, fegyelmi, kártérítési eljárás indítása, tartós fizetés nélküli szabadság engedélyezése.
– Közvetlen munkáltatói jogok:
Minden, a kiemelt munkáltatói jogok körébe nem tartozó jogosítvány, így különösen az illetményt, munkabért, egyéb juttatásokat nem érintő kinevezés-, munkaszerződés-módosítás, munkavégzéssel járó egyéb jogviszony engedélyezése, rendes szabadság, külföldi kiküldetés, tanulmányút engedélyezése.
Egyrészről: az 1. sz. melléklet 1/a) és 1/b) pontjában szereplő költségvetési szervek, a 2/a) pontban felsorolt, a megállapodásban szereplő társaságok, valamint a 3. pontban megjelölt alapítványok, közalapítványok tevékenységét az OKM szervezetén belül szakmailag meghatározó szervezeti egységek. Másrészről: a 2/b) pontban megnevezett társaságok esetében a minisztérium.
Tekintettel arra, hogy a tulajdonosi jogokat az MNV Zrt. gyakorolja a 2/b) pontban felsorolt társaságok esetében, az ezen társaságok feletti minisztériumi szakmai felügyelet a 3.7. pontban, illetve a 3.2 sz. mellékletben leírtakban nyilvánul meg.
1.3. A jelen szabályzat hatálya alá tartozó szervezetekkel kapcsolatos ügyekben az OKM-et a Kormány ülésein, valamint az Országgyűlés előtt az oktatási és kulturális miniszter (továbbiakban: miniszter) képviseli. Az ezzel kapcsolatos tevékenységét a szakmai felügyeletet gyakorló vezető, illetve a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár útján az érintett szerv vezetője segíti.
A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) ülésein meghívottként az előterjesztés tárgyától függően a miniszter képviseletében az oktatásért felelős államtitkár, a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár vagy megbízottjuk vesz részt.
1.4. A jelen szabályzat alkalmazása során:
– A Költségvetési és Közgazdasági Főosztály (továbbiakban: KKF), mint előkészítő, szervező és kapcsolattartó koordinálja az OKM felügyelete alá tartozó költségvetési szervek és társaságok, alapítványok és közalapítványok SZMSZ-einek véleményezését, a költségvetési szervek, alapítványok és közalapítványok alapító okiratainak módosítását, elkészíti a társaságok alapító okiratainak módosítását.
– Az illetékes szakmai felügyeletet gyakorló vezető megkeresésére a KKF intézkedik az alapító okiratok módosításáról szóló előterjesztések előkészítése, véleményeztetése, belső államtitkári és miniszteri értekezlet elé bocsátása ügyében.
– A szakmai felügyeletet gyakorló vezető az előterjesztés szakmai, tartalmi részét képező indokokat írásos formában összefoglalja, a módosításhoz szükséges nyilatkozatokat, mellékleteket beszerzi, azokat a KKF részére továbbítja.
– A Jogi Főosztály az SZMSZ Második Rész IV. fejezet 3.3. pontja szerinti megkeresés alapján az előkészítés során tanácsadást nyújt az OKM felügyelete alá tartozó költségvetési szervek, gazdasági társaságok, közhasznú társaságok, alapítványok és közalapítványok, az OKM szervezeti egységei számára, valamint a Költségvetési és Közgazdasági Főosztály megkeresése alapján elkészíti a jelen szabályzatban meghatározott okiratok tervezeteit.
1.5. A Közszolgálati Főosztály az OKM SZMSZ-e alapján előkészíti a hatáskörébe tartozó, a jelen szabályzatban meghatározott munkáltatói intézkedéseket, valamint e körben – megkeresésre – módszertani tanácsadást nyújt az OKM szervezeti egységei számára, továbbá ellátja a jelen szabályzat hatálya alá tartozó szervezeteket illetően a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség teljesítésével, valamint a vagyonnyilatkozatok kezelésével és őrzésével kapcsolatos feladatokat.
A KKF köteles haladéktalanul tájékoztatni a Közszolgálati Főosztályt a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek személyében, illetve a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség tekintetében bekövetkezett változásokról.
Amennyiben a kötelezett személy a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének felszólítása ellenére a jogszabályban meghatározott határidőn belül nem tesz eleget, a Közszolgálati Főosztály tájékoztatása alapján a KKF készíti elő a megbízatás visszavonásáról szóló intézkedést.
1.7. Az OKM felügyeleti, tulajdonosi és alapítói jogkörébe tartozó szervezetek adatairól, illetve e szervezetek alapdokumentumairól (alapító okirat és SZMSZ) a KKF az interneten közzétett nyilvántartást vezet. A szervezetek adataiban bekövetkezett változásokról a szakmai felügyeletet gyakorló vezető tájékoztatja a KKF-et. A KKF a fent leírt közzétételi kötelezettsége teljesítésekor az OKM Közzétételi Szabályzata szerint jár el.
1.8. A jelen szabályzat mellékletei:
2. sz. melléklet: Felügyeleti szervi jogosítványok az OKM felügyelete alá tartozó költségvetési szervek tekintetében az állami felsőoktatási intézmények kivételével 3.1. sz. melléklet: Tulajdonosi jogosítványok az OKM felügyelete alá tartozó gazdasági és közhasznú társaságok tekintetében 3.2. sz. melléklet: Szakmai felügyeleti jogosítványok a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (továbbiakban: MNV Zrt.) tulajdonosi joggyakorlása alá eső társaságok tekintetében 4. sz. melléklet: Alapítói jogosítványok az OKM felügyelete alá tartozó alapítványok és közalapítványok tekintetében
2. Felügyeleti szervi jogosítványok
2.1. Az OKM mint a fejezet felügyeletét ellátó szerv, a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek tekintetében, különösen a 2. sz. mellékletben nevesített jogköröket látja el. A jogkörök a költségvetési szervek alapításával, átszervezésével, megszüntetésével (1–2. pontok), a szervezeti és működési szabályzat jóváhagyásával, az állami feladatellátás szakmai irányításával, ellenőrzésével (3–7. és 12. pontok), a költségvetési gazdálkodási feladatokkal (9–11., 14–16., és 19. pontok), valamint a költségvetési szervek felügyeleti ellenőrzésével (17–18. pontok) kapcsolatos teendőkre terjednek ki.
2.2. A költségvetési szervek alapításával, átszervezésével, megszüntetésével kapcsolatos jogkörök gyakorlása során az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (továbbiakban: Áht.), valamint az Ámr. előírásai szerint kell eljárni. Az intézkedés előkészítéséért a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár felelős azzal, hogy az alapító okiratok és módosításaik tervezetét – a társaságok alapító okiratainak módosítása kivételével – a szakmai felügyeletet gyakorló vezető javaslata alapján a KKF megkeresésére a Jogi Főosztály készíti elő. Az intézkedések tervezeteit a belső államtitkári és miniszteri értekezlet elé kell terjeszteni, a döntés meghozatalára kizárólag e testületek egyetértése esetén kerülhet sor. Amennyiben külön jogszabály alapján szükséges, az intézkedések tervezeteit a KKF küldi meg a jogszabály által előírt szerveknek jóváhagyásra.
2.3. Az állami feladatellátás szakmai irányításával, ellenőrzésével kapcsolatos jogkörök gyakorlása az alábbiak szerint történik:
a) A költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatát a miniszter hagyja jóvá. A szervezeti és működési szabályzatot a költségvetési szerv alapító okiratának módosításait követően 60 napon belül, valamint a szakmai felügyeletet gyakorló vezető kezdeményezésére felül kell vizsgálni, és a felülvizsgálat eredményétől függően aktualizálni vagy a korábbi tartalommal megerősíteni.
A költségvetési szerv az alapító okiratával összhangban elkészített, indokolással és korrektúrával ellátott SZMSZ-ét a KKF-re küldi meg. A KKF a szakmai felügyeletet gyakorló vezetővel, a Jogi Főosztállyal, az Ellenőrzési Főosztállyal, a Közszolgálati Főosztállyal, valamint az oktatásért felelős államtitkár titkárságával véleményezteti a tervezetet. A beérkező véleményeket a KKF foglalja össze és küldi meg az intézménynek a tervezet átdolgozása céljából. A továbbiakban a költségvetési szervvel a kapcsolatot a KKF tartja. Az SZMSZ kiadmányozása körüli teendőket is a KKF végzi.
A költségvetési szervek szervezeti és működési szabályzatának jóváhagyására irányuló kérelemhez minden esetben csatolni szükséges a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatának tervezetét annak kötelező mellékleteivel együtt (kötelező mellékletek: szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje, szervezeti ábra).
A felsoroltakon kívül a szakmai felügyeletet gyakorló vezető, valamint a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár előírhatja egyéb dokumentumok kötelező becsatolását is.
Az egyeztetett szervezeti és működési szabályzat jóváhagyásával kapcsolatos miniszteri intézkedés tervezetét a KKF terjeszti elő.
b) A költségvetési szerv vezetőjével és gazdasági vezetőjével kapcsolatos kiemelt, illetve közvetlen munkáltatói jogkörök gyakorlóiról a jelen szabályzat 1. számú melléklete rendelkezik. Az intézkedést a szakmai felügyeletet gyakorló vezető javaslata alapján a Közszolgálati Főosztály készíti elő. c) A költségvetési szerv állami feladatként ellátott alaptevékenységének szakmai irányítását a szakmai felügyeletet gyakorló vezető látja el. Ennek keretében a vezető gondoskodik arról, hogy a költségvetési szerv tevékenységét az oktatási és kulturális ágazat célkitűzéseivel, az állami feladat ellátásában részt vevő más szervezetek tevékenységével, a vonatkozó jogszabályi előírásokkal, valamint a Kormány és a miniszter döntéseivel összhangban lássa el. A szakmai felügyeletet gyakorló vezető a szakmai irányítás eszközeit saját maga alakítja ki, az alábbiak figyelembevételével:
– A költségvetési szerv adott költségvetési évre szóló éves munkatervét minden esetben a szakmai felügyeletet gyakorló vezető hagyja jóvá, a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár egyetértésével. A jóváhagyásra benyújtott munkatervnek tartalmaznia kell a költségvetési szerv – alaptevékenységével összefüggő – tárgyévi feladatainak tételes felsorolását, azok költségtervét a források megjelölésével (jóváhagyott éves költségvetés, fejezeti kezelésű előirányzatból év közben biztosítandó támogatás, uniós vagy más pályázati rendszer keretében elnyert támogatás, az adott feladat ellátásával szerzett saját bevétel, egyéb), valamint a feladatok időbeli ütemezését. A költségvetési szerv vezetőjének kérésére a szakmai felügyeletet gyakorló vezető a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár egyetértésével mentesítheti a költségvetési szervet a munkaterv-készítési kötelezettség alól, amennyiben a költségvetési szerv tevékenységének jellege nem indokolja, vagy nem teszi lehetővé a feladatok munkatervi szintű ütemezését.
– A költségvetési szerv vezetőjének megkeresésére, illetve szükséges esetben hivatalból a szakmai felügyeletet gyakorló vezető szakmai útmutatást nyújt a szerv vezetőjének a feladatai ellátásához, tájékoztatja a feladatkörét is érintő kormánydöntésekről, valamint a miniszter döntéseiről, ezek végrehajtása érdekében a szerv vezetőjét utasíthatja.
d) A költségvetési szerv vezetőjének rendszeres beszámoltatási rendjét a szakmai felügyeletet gyakorló vezető alakítja ki. Ennek eszköze lehet különösen a szakterület vezetői értekezletén a szerv vezetőjének részvétele; rendszeres szóbeli és/vagy írásbeli beszámoltatás a szerv alaptevékenységének ellátásával kapcsolatos adatokról (pl. tárgyi és személyi feltételek alakulása, ügyforgalom, állampolgári visszajelzések, kapcsolat külső szervekkel, stb.); a szakmai felügyeletet gyakorló vezető által előre meghatározott eseményekről, illetve kiemelten kezelt ügyek alakulásáról történő jelentéstételi kötelezettség előírása (pl. büntetőügyben eljáró hatóság által érkezett megkeresés, jelentősebb jogszabályváltozással kapcsolatos felkészülés helyzete stb.).
Hiányosságok feltárása esetén a szakmai felügyeletet gyakorló vezető a költségvetési szerv vezetőjét elsősorban határidő kitűzésével felhívja azok megszüntetésére. Amennyiben a szakmai felügyeletet gyakorló vezető megítélése szerint a feltárt hiányosságok súlya, vagy ismétlődő jellege miatt a költségvetési szerv vezetője felelősségének megállapítása (fegyelmi eljárás keretén belül vagy azon kívül) szükséges, az erre irányuló javaslatát a kiemelt munkáltatói jogokat gyakorló miniszter felé haladéktalanul megteszi.
e) A szakmai felügyeletet gyakorló vezető a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár közreműködésével a 2. sz. melléklet 7. pontjában foglalt jogkörében a jelen fejezet d) pontban foglalt rendszeres és rendkívüli beszámoltatás, helyszíni ellenőrzés, vagy más alkalmas módon vizsgálja, hogy a költségvetési szerv működése, valamint az állami feladatként ellátott tevékenysége megfelel-e a törvényesség, illetve a szakmai hatékonyság követelményeinek, valamint a vonatkozó jogszabályokban, illetve a kormány és a miniszter döntéseiben foglaltaknak. Hiányosságok feltárása esetén a szakállamtitkár megteszi a szükséges intézkedéseket, így különösen felhívja a szerv vezetőjét a hiányosságok megszüntetésére, javaslatot tesz a miniszternek soron kívüli ellenőrzés elrendelésére, szükség esetén kezdeményezi a költségvetési szerv vezetőjének felelősségre vonását. f) A költségvetési szerv éves költségvetési beszámolóját a szakmai felügyeletet gyakorló vezető vizsgálja felül a szakmai feladatok ellátásának szempontjából. A felülvizsgálathoz szükséges adatszolgáltatás rendjét és az éves beszámolóban szereplő információkat a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár és a szakmai felügyeletet gyakorló vezető évente közösen határozzák meg, és azt a felügyelt szervvel a vonatkozó jogszabályban foglalt határnapig közlik. A felülvizsgálat minden esetben kiterjed:
– a költségvetési szerv jóváhagyott éves munkatervében szereplő, valamint az év közben saját vagy felügyeleti szervi hatáskörben megállapított feladatai elvégzésének – a végre nem hajtott feladatok esetében az elmaradás indokainak – szakmai szempontból történő értékelésére (szakmai feladatellátás általános színvonalának megállapítása;
– az előre megtervezett, valamint az év közben megállapított feladatok tervezett és tényleges költségeinek összehasonlítására, a jelentősebb mértékű eltérések indokoltságának vizsgálatára (pénzeszköz-felhasználás hatékonyságának megállapítása;
– a szakmai feladatellátás általános színvonalának a rendelkezésre bocsátott és felhasználásra került pénzeszközök mennyiségével történő összehasonlítására (alul- vagy túlfinanszírozottság megállapítása);
– a megelőző évben és a tárgyévben rendelkezésre bocsátott előirányzatok változásához viszonyítottan a szakmai feladatellátás általános színvonalának változására.
g) A költségvetési gazdálkodási feladatokkal kapcsolatos jogkörök gyakorlása során az Áht., az Ámr., az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet, valamint az egyéb jogszabályok előírásai szerint kell eljárni. A költségvetési szerv szakmai alapfeladata keretében szellemi tevékenységre kötött szerződéseire vonatkozó szabályok előírása (2. sz. melléklet 14. pont) a 6/2007. (OK. 19.) OKM utasításban vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze útján történik. Az utasítás módosításának előkészítéséért és a belső államtitkári, valamint miniszteri értekezlet elé terjesztéséért a Jogi Főosztály felelős.
h) A költségvetési szervek felügyeleti ellenőrzésével kapcsolatos jogkörök gyakorlásának rendjéről az Áht., az Ámr., a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet, valamint az OKM Belső Ellenőrzési Kézikönyve rendelkezik.
2.4. A jelen fejezet alkalmazása során azon felügyeleti szervi jogosítványok esetében, ahol a döntést a miniszter hozza, a döntésnek megfelelő okirat kiadmányozója – a 2. számú melléklet 11., 14., 17. és 18. pontjában meghatározott jogosítvány kivételével – az oktatásért felelős államtitkár.
3. Tulajdonosi és szakmai felügyeleti jogosítványok
3.1. Az OKM a magyar állam tulajdonosi részesedésével működő közhasznú társaságokban és gazdasági társaságokban (jelen fejezetben a továbbiakban együtt: társaságok) az állam nevében tulajdonosi jogokat vagyonkezelési, üzletrész-hasznosítási, vagy más típusú megállapodás, szerződés alapján gyakorol. A jogkörök a társaságok alapításával, átalakításával, megszüntetésével (3.1. sz. melléklet 1–7. pontok), a munkáltatói jogok gyakorlásával (3.1. sz. melléklet 8–9. pont), a tervezéssel és beszámoltatással (3.1. sz. melléklet 10–14. pontok), illetve a társaság működésével kapcsolatos egyéb, jogszabályban, illetve alapító okiratban (társasági szerződésben) meghatározott, kiemelt jelentőségű kérdésekben történő alapítói döntés meghozatalával (3.1. sz. melléklet 15–34. pontok) kapcsolatos teendőkre terjednek ki.
3.2. A miniszter statútumában meghatározott oktatási és kulturális feladatok ellátásában részt vevő, de a tulajdonosi jogok gyakorlása tekintetében az MNV Zrt.-hez tartozó társaságokra vonatkozóan az OKM-nek a tulajdonosi döntés-előkészítő folyamat során a társaságokkal megkötött közhasznú szerződése alapján véleményezési joga van.
3.3. Az alapítói döntések meghozatalának rendje:
a) Az egyszemélyes társaságok esetében az alapító a hatáskörébe tartozó döntési jogosultságait a társaság alapító okiratában, a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvényben (továbbiakban: Gt.), az MNV Zrt.-vel kötött megállapodásban – „Megállapodás társasági részesedés hasznosításának átengedéséről” (továbbiakban: Megállapodás) –, valamint az Áht.-ban foglaltak szerint gyakorolja. A 3.1. sz. mellékletben meghatározott ügykörökben (a 10. pontban foglalt jogosítvány kivételével) a döntések meghozatala kizárólag az adott jogosítvány – 3.1. számú mellékletben meghatározott – gyakorlója által kiadmányozott, folyamatos sorszámozással ellátott alapítói határozat formájában történik. Az alapítói határozatot a KKF készíti elő kiadmányozásra a Közreműködők rovatban megjelölt vezetők és szervezeti egységek bevonásával. Az Áht. 95/A. § (8) bekezdése alapján az alapító – a megválasztással, illetve kinevezéssel kapcsolatos ügyek kivételével – a hatáskörébe tartozó döntés meghozatalát megelőzően köteles a vezető tisztségviselők, valamint a felügyelőbizottság véleményét megismerni. A Megállapodásban meghatározott ügyekben a KKF köteles az alapítói határozathoz az MNV Zrt. egyetértő nyilatkozatát beszerezni. Az alapítói határozatok tervezetét a KKF küldi meg az érintetteknek véleményezésre a válaszadási határidő megjelölésével. Az alapítói határozatot a KKF küldi meg a társaság ügyvezetőjének és a felügyelőbizottságnak.
b) A magyar állam tulajdonosi részesedésével működő, többszemélyes társaságok esetében a tulajdonosi jogokat a taggyűlés gyakorolja a jogszabályokban és a létesítő okiratban meghatározott eljárási rendben. A taggyűlés hatáskörébe tartozó kérdésekben a Megállapodás szerint az OKM részére hasznosításra átadott üzletrészekkel kapcsolatos tulajdonosi jogok gyakorlása során a tulajdonos képviseletében – határozott idejű vagy visszavonásig érvényes, korlátozott vagy teljes jogkörű képviseletre szóló – meghatalmazás alapján tagi képviselő jár el.
A tagi képviselő részére a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár a szakmai vezetővel egyeztetve írásban adja ki a meghatalmazást. A tagi képviselő köteles a kiadott meghatalmazásnak megfelelően szavazni. A tagi képviselő köteles a KKF megkeresésének megfelelően kezdeményezni a taggyűlés összehívását, illetve az írásbeli szavazás útján történő határozathozatalt. A taggyűlési határozatot a KKF küldi meg az OKM által a társaság felügyelőbizottságába delegált képviselőjének. A taggyűlési határozatok nyilvántartásáról a KKF gondoskodik.
3.4. A Megállapodás szerint az OKM részére hasznosításra átadott üzletrészekkel rendelkező társaságokkal kapcsolatos egyes tulajdonosi jogosítványok gyakorlása az alábbiak szerint történik:
a) A társaságok alapításával, átszervezésével, megszüntetésével kapcsolatos jogkörök gyakorlása során a Gt., az Áht., a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény (továbbiakban: Ksztv.), valamint az Ámr., az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény (továbbiakban: Vtv.), az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló 254/2007. (X. 4.) Korm. rendelet (továbbiakban: Vhr.) és a Megállapodás előírásai szerint kell eljárni. Az alapító okiratok és módosításaik tervezetét a KKF készíti elő az érintett szakterülettel történő előzetes egyeztetés alapján. Az ily módon előkészített alapító okiratokat a Jogi Főosztályra küldi felülvizsgálat céljából. A társaságokkal kapcsolatos államtitkári/miniszteri, illetve a kormány-előterjesztés elkészítéséért a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár felel. Társaság alapításával kapcsolatos kormány-előterjesztéshez minden esetben mellékelni kell a következőket:
– az Ámr. mellékletében előírt indokolást és hatáselemzést, valamint az ahhoz csatolandó dokumentumokat; – éves üzleti tervet, cash flow tervet, mérleg- és eredménykimutatás tervezetét.
b) A társaságok vezető tisztségviselői felett gyakorolt kiemelt, illetve közvetlen munkáltatói jogkörök gyakorlásának rendjéről a jelen szabályzat 1. sz. melléklete rendelkezik. c) A társaságok üzleti tervezésének alapelveit, az üzleti tervek és jelentések tartalmi és formai követelményeit, a benyújtás határidejét a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár határozza meg.
d) A társaság éves üzleti tervét, valamint a társaság várható eredményét részletesen bemutató hároméves üzleti tervet a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár – a szakmai felügyeletet gyakorló vezető egyetértésével – hagyja jóvá, vagy küldi vissza átdolgozás céljából az ismételt előterjesztésre rendelkezésre álló határidő megjelölésével. A hároméves üzleti terv felülvizsgálata és kiegészítése évente történik.
e) A társaságok éves beszámolóit (ideértve a számviteli törvény szerinti éves beszámolót, illetve a közhasznúsági jelentést) a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár hagyja jóvá. E körben:
1. a számviteli jogszabályokban foglalt határidők figyelembevételével megjelöli az éves beszámolók beküldésének határidejét, illetve módját;
2. figyelemmel kíséri az éves beszámolók benyújtását, a szakterületek feladatainak teljesítését, szükség esetén felhívja az érintett szakterület vezetőjét az elmaradások pótlására;
3. gazdasági és pénzügyi szempontból véleményt nyilvánít a beérkezett beszámolókról.
Amennyiben a beérkezett éves beszámoló nem tartalmazza a jogszabályokban, illetve a társaság alapító okiratában előírt kötelező tartalmi elemeket (így különösen a felügyelőbizottság írásos véleményét, a könyvvizsgálói záradékot, közhasznú szervezet esetén a közhasznúsági jelentés törvényben előírt valamennyi részét), a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár az ismételt benyújtásra rendelkezésre álló határidő megjelölésével az éves beszámolót hiánypótlásra visszaküldi. A beszámolót a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár a szakmai felügyeletet gyakorló vezető egyetértésével hagyja jóvá, vagy küldi vissza átdolgozás céljából.
f) A társaságok működésével kapcsolatos egyéb jogkörök gyakorlása során a Gt., az Áht., a Ksztv., valamint az egyéb jogszabályok, a Vtv., Vhr. és a Megállapodás, illetve az alapító okiratok (társasági szerződések) előírásai szerint kell eljárni. g) Egyszemélyes társaságok esetében a vezető tisztségviselő utasításának jogát az Áht. 95/A. § (7) bekezdésében foglalt feltételek szerint a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár gyakorolja, ebben a körben a vezető tisztségviselő hatáskörét elvonhatja, korlátozhatja.
3.6. A jelen fejezet alkalmazása során azon tulajdonosi jogosítványok esetében, ahol a döntést a miniszter hozza, a döntésnek megfelelő okirat kiadmányozója az oktatásért felelős államtitkár.
3.7. Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása és a minisztérium szakmai felügyelete alá tartozó, oktatási és kulturális feladatokat ellátó közhasznú és gazdasági társaságok működésével kapcsolatos tulajdonosi döntéseket előkészítő előterjesztéseket a szakmai felügyeletet gyakorló szakállamtitkár véleményének kikérésével a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár koordinálja.
4. Alapítói jogosítványok
4.1. A jelen szabályzat 1. számú mellékletében nevesített alapítványok és közalapítványok esetében az alapítói jogokat a miniszter gyakorolja. Az alapítói jogosítványok gyakorlása a 4. sz. mellékletben részletezettek szerint történik. A jogosítványok felsorolása taxatív jellegű, további miniszteri jogosítványok nincsenek. A jogkörök az alapítványok megszüntetésével, illetve az alapító okirat módosításával (1. pont), illetve – amennyiben azt az alapító okirat tartalmazza – az alapítványok SZMSZ-ének jóváhagyásával (2. pont), valamint az alapítvány, közalapítvány kezelő szervének éves beszámoltatásával (3. pont) kapcsolatos teendőkre terjednek ki.
4.2. A Kormány által egyedül vagy másokkal együtt alapított alapítványok és közalapítványok esetében az alapító okirat módosításáról és a megszűnésről az alapító, illetve alapítók döntenek az alapítvány és a közalapítvány alapító okiratában meghatározottak szerint.
Az alapítványok, közalapítványok alapító okiratának módosításával, illetve a megszüntetésével kapcsolatos előterjesztés elkészítéséért a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár felel azzal, hogy az alapító okiratok és módosításaik tervezetét a szakmai felügyeletet gyakorló vezető javaslata alapján a KKF megkeresésére a Jogi Főosztály készíti el.
A szakmai terület írásbeli kérelmére a KKF intézkedik az alapító tagok aláírásainak előzetes beszerzéséről az okiratmódosítás tervezete belső államtitkári értekezlet elé bocsátását megelőzően.
A Kormány döntését igénylő tervezeteket a KKF készíti elő. Az OKM 2008. július 25-én jóváhagyott SZMSZ-e 3. részének IV. fejezete 4. pontja értelmében szakmapolitikai egyeztetés lefolytatását a Jogi Főosztály, az államigazgatási egyeztetés lebonyolítását az Igazgatási Főosztály végzi. Az egyeztetések eredményéről – az átiratok másolatainak csatolásával – értesítik a KKF-et. Az államigazgatási egyeztetés során tett véleményeket az SZMSZ harmadik rész VII. fejezet 1.8. pontja szerint a két főosztály illetékes ügyintézői közösen – szükség esetén az előterjesztő szakmai felügyelet munkatársát is bevonva – dolgozzák fel. A KKF illetékes ügyintézője gondoskodik az előterjesztés szövegének korrigálásáról, a Jogi Főosztály illetékes ügyintézője pedig az alapító okiratban szükséges javításokat végzi el mint okiratszerkesztő. Az SZMSZ harmadik rész VII. fejezete értelmében a Jogi Főosztály intézkedik a Miniszterelnöki Hivatal felé a kormány-előterjesztések napirendre tűzése iránt, gondoskodik a kellő számú példány benyújtásáról. Az alapító okirat módosításáról szóló kormánydöntésről a Jogi Főosztály tájékoztatja a KKF-et. A Kormány döntését követően a Jogi Főosztály intézkedik az alapító okiratok alapítói jogok gyakorlója általi, 6 példányban történő aláírása felől. Ennek megtörténtével az alapító okiratokat továbbítja a KKF részére, amely beszerzi az alapító tagok jóváhagyását.
A már valamennyi fél által aláírt alapító okiratokat, a bírósági bejegyzéshez szükséges nyilatkozatokat, mellékleteket a KKF juttatja el a Jogi Főosztályra. Ennek megtörténtével a Jogi Főosztály intézkedik az alapító okiratok bírósági bejegyzése felől. A Jogi Főosztály 3 példányt juttat el a KKF-re, melyből kettő darab az alapítvány/közalapítvány részére kerül megküldésre.
4.3. Az SZMSZ jóváhagyásával kapcsolatos intézkedés tervezetét a KKF a Közreműködők rovatban megjelölt további személyek véleményének figyelembevételével terjeszti elő.
4.4. A jelen fejezet alkalmazása során azon alapítói jogosítványok esetében, ahol a döntést a miniszter hozza, a döntésnek megfelelő okirat kiadmányozója az oktatásért felelős államtitkár.
1. Központi költségvetési szervek
1/a) A köztisztviselőket foglalkoztató intézmények esetében:
Megnevezés |
Szakmai felügyeleti, valamint a költségvetési szerv vezetője feletti, közvetlen munkáltatói jogkör gyakorlója |
Balassi Intézet |
nemzetközi szakállamtitkár/oktatásért felelős állam- titkár1 |
Kulturális Örökségvédelmi Hivatal |
kulturális szakállamtitkár |
Oktatási Hivatal |
közoktatási szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár/oktatásért felelős államtitkár2 |
1/b) A közalkalmazottakat foglalkoztató intézmények esetében:
Megnevezés |
Szakmai felügyeleti, valamint a költségvetési szerv vezetője feletti, közvetlen munkáltatói jogkör gyakorlója |
Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat |
kulturális szakállamtitkár |
Hagyományok Háza |
kulturális szakállamtitkár |
Iparművészeti Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Kortárs Művészeti Múzeum – Ludwig Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Közgyűjteményi Ellátó Szervezet |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Közlekedési Múzeum (2008. december 31-éig) |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (2009. január 1-jétől) |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Állami Operaház |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Nemzeti Filmarchívum |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Nemzeti Galéria |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Nemzeti Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Országos Levéltár |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Természettudományi Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Műemlékek Nemzeti Gondnoksága |
kulturális szakállamtitkár |
Nemzeti Kulturális Alap Igazgatósága |
kulturális szakállamtitkár |
Néprajzi Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
OKM Támogatáskezelő Igazgatósága |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár/közoktatási szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár/kulturális szakállamtitkár3 |
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet |
közoktatási szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár4 |
Országos Idegennyelvű Könyvtár |
kulturális szakállamtitkár |
Országos Műszaki Múzeum (2008. december 31-éig) |
kulturális szakállamtitkár |
Országos Széchényi Könyvtár |
kulturális szakállamtitkár |
Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet |
kulturális szakállamtitkár |
Pesti Magyar Színház |
kulturális szakállamtitkár |
Petőfi Irodalmi Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár |
kulturális szakállamtitkár |
Szabadtéri Néprajzi Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Szépművészeti Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
1/c) Az állami egyetemek, főiskolák esetében a fenntartói, irányítási jogköröket a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény szabályozza.
2. Társaságok
2/a) A Megállapodásban szereplő társaságok
Megnevezés |
Szakmai felügyeleti, valamint a vezető tisztségviselő feletti közvetlen munkáltatói jogkör gyakorlója5 |
EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Kht. |
közoktatási szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár/oktatásért felelős államtitkár6 |
Honvéd Együttes Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Hungarofest Nemzeti Rendezvényszervező Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
MACIVA Magyar Cirkusz és Varieté Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatár Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
Művészetek Palotája Kulturális Szolgáltató Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Nemzeti Színház Zrt. |
kulturális szakállamtitkár |
Nemzeti Táncszínház Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
NKÖV Nemzeti Kulturális Örökségvédelmi Kht. |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
2/b) Társaságok, amelyekkel kapcsolatban a szakmai felügyeleti jogot a minisztérium, a tulajdonosi jogokat az MNV Zrt. gyakorolja
|
Megnevezés |
Szakmai felügyeleti jogkör gyakorlója |
|
Budapesti Kamaraszínház Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
|
Budavári Vagyonkezelő és Innovációs Kht. |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
|
Duna Múzeum Ingatlanfejlesztő Kft. |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
|
Filharmónia Budapest és Felső-Dunántúl Koncertszervező és Rendező Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
|
Filharmónia Dél-dunántúli Koncertszervező és Ren-
dező Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
|
Filharmónia Kelet-Magyarország Koncertszervező és Rendező Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
|
Gödöllői Királyi Kastély Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
|
Hagyományok Háza Ingatlanfejlesztő Kft. |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
|
Helikon Kastélymúzeum Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
|
Monostori Erőd Hadkultúra Központ Műemlékhelyreállító, Ingatlanfenntartó és Hasznosító Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
|
MULTINOVA Befektetési és Vállalkozási Kft. |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
|
Könyvtárellátó Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
|
Nemzeti Filharmónia Ingatlanfejlesztési Kft. |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
|
Nemzeti Filmszínház Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
|
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark Kht. |
kulturális szakállamtitkár |
|
Zánkai Gyermek- és Ifjúsági Centrum Oktatási és Üdültetési Kht. |
közoktatási szakállamtitkár |
|
Műcsarnok Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
3. Alapítványok, közalapítványok
|
Megnevezés |
Szakmai felügyeleti jogkör gyakorlója |
|
1956-os Magyar Forradalom Történetének Dokumentációs és Kutatóintézete Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Alternatív Közgazdasági Gimnázium Alapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
|
Apertus Közalapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
|
Balázs Béla Stúdió Alapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Budapesti Német Iskola Alapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
|
Budapesti Osztrák Iskola Alapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
|
Fórum Film Alapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Gandhi Közalapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
|
Habsburg-kori Kutatások Közalapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
|
Határon Túli Magyar Oktatásért Apáczai Közalapítvány |
oktatásért felelős államtitkár |
|
Holocaust Dokumentációs Központ és Emlékgyűjtemény Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Ipar a Korszerű Mérnökképzésért Alapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
|
Kármán Alapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
|
Könyvtárosképzésért Alapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
|
Közalapítvány a Budapesti Német Nyelvű Egyetemért |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
|
Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény Alapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Magyar Könyv Alapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Magyar Kultúra Alapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Magyar Mozgókép Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Magyar Történelmi Film Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Magyar–Amerikai Fulbright Alapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
|
Magyar–Francia Ifjúsági Alapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
|
Magyar–Koreai Műszaki Együttműködési Központ Alapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
|
Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány |
Egyházi Kapcsolatok Titkárságának vezetője |
|
Magyary Zoltán Felsőoktatási Közalapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
|
Magyar Távoktatási Alapítvány |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
|
Mérnöktovábbképzés Fejlesztése Alapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
|
Művészeti és Szabadművelődési Alapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
|
Nemzeti Kiválóságokért Közalapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
|
Nemzetközi Pető András Közalapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
|
Oktatásért Közalapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
|
Osztrák–Magyar Tudományos és Kooperációs Akció Alapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
|
Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
|
Tempus Közalapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
Felügyeleti szervi jogosítványok az OKM felügyelete alá tartozó költségvetési szervek tekintetében az állami felsőoktatási intézmények kivételével
Felügyeleti szervi jogosítvány |
Döntés előkészítéséért felelős |
Közreműködők |
A jogosítvány gyakorlója |
1. költségvetési szerv alapítása |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár
|
Jogi Főosztály
szakmai felügyeletet gyakorló vezető
|
miniszter [az Áht. 88. § (2) bekezdése alapján a pénzügyminiszter egyetértésével] |
2. átszervezés, tevékenységi kör módosítása, ideértve a vállalkozási tevékenység túlsúlyossá válása esetén a pénzügyminiszterrel egyetértésben történő döntést a vállalkozási tevékenység korlátozásáról vagy a gazdasági társasággá történő átalakításról, illetve a vállalkozási részlegek leválasztásáról, gazdálkodási jogkör megváltoztatása, ideértve a részjogkörrel rendelkező költségvetési szerv, illetve a részjogkörű költségvetési egység előirányzatok feletti rendelkezési jogosultságának visszavonását, illetve korlátozását |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
Jogi Főosztály Közszolgálati Főosztály szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter [az Áht. 88. § (2) bekezdése alapján a pénzügyminiszter egyetértésével] |
3. az SzMSz és mellékleteinek jóváhagyása |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető, Jogi Főosztály, Ellenőrzési Főosztály, Közszolgálati Főosztály a szakmai illetékességi területükön |
miniszter |
4/a) munkáltatói jogok gyakorlása a költségvetési szerv vezetője vonatkozásában
4/b) a gazdasági vezető, valamint a belső ellenőrzési egység vezetője vonatkozásában |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető, Közszolgálati Főosztály, Ellenőrzési Főosztály7 |
4/a) kiemelt munkáltatói jogok gyakorlása: miniszter; közvetlen munkáltatói jogok gyakorlása: az 1. számú mellékletben foglaltak szerint
4/b) kiemelt munkáltatói jogok gyakorlása: miniszter; közvetlen munkáltatói jogok gyakorlása: költségvetési szerv vezetője |
5. a költségvetési szerv vezetője beszámoltatási rendjének kialakítása és beszámoltatása (ide nem értve a 11–13. pontokban szabályozott éves és évközi beszámoltatást), hiányosságok esetén felszólítás ezek megszüntetésére, szükség esetén fegyelmi eljárás kezdeményezése |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
6. a szerv által állami feladatként ellátott tevékenység szakmai irányítása, szervezése, szabályozása, ennek keretében különösen: a) az éves munkaterv jóváhagyása, b) útmutatást nyújtása a szerv vezetőjének feladatai ellátásához, c) tájékoztatás a kormány döntéseiről, d) a kormány, illetve a miniszter döntéseinek végrehajtása érdekében a szerv vezetőjének utasítása e) az állami feladatellátás megszervezésének, a szerv döntéshozatali eljárásának vizsgálata, az esetlegesen szükséges intézkedések megtétele |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
7. a működés, valamint a szerv által állami feladatként ellátott tevékenység törvényességének és hatékonyságának folyamatos figyelemmel kísérése, mindezek keretében különösen: a) jogszabály, állami irányítás egyéb jogi eszköze, vagy alapító okirat tiltó rendelkezése hiányában indokolt esetben egyedi döntéseinek szakmai és törvényességi szempontból, továbbá b) az előirányzatokkal, a létszámmal és a vagyonnal való gazdálkodás hatékonyságának szakmai szempontból történő vizsgálata, az esetlegesen szükséges intézkedések megtétele |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
8. a költségvetési szerv tervezési tevékenységének irányítása, a kincstári költségvetés megállapítása, elemi költségvetés elkészítéséhez szempontok meghatározása, az elemi költségvetés és a létszám jóváhagyása, döntés a tárgyieszköz-felújítási előirányzat költségvetési szerv általi kezeléséről |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár
|
szakmai felügyeletet gyakorló vezető
|
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
9. a hatáskörébe tartozó előirányzatok módosítása, átcsoportosítása, zárolása, törlése, a felügyelete alá tartozó költségvetési szervnél előirányzatok módosítása év közben felügyeleti szervi hatáskörben |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
10. az éves és évközi beszámolókkal kapcsolatban határidők, tartalmi és formai követelmények megállapítása |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
11. a beszámolók felülvizsgálata és jóváhagyása |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
12. a költségvetési szerv éves beszámolójának felülvizsgálata a szakmai feladatok ellátásának szempontjából |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
13. a maradvány felülvizsgálata és jóváhagyása, a kötelezettségvállalással nem terhelt előirányzat-maradvány felhasználási céljának meghatá- rozása |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
14. a költségvetési szerv szakmai alapfeladata keretében szellemi tevékenységre kötött szerződésekre vonatkozó szabályok előírása |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár koordinációjával Jogi Főosztály |
miniszter (a 6/2007. (OK. 19.) OKM utasításban vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze útján) |
15. a vállalkozási tevékenység nyomon követése, intézkedés a veszteséges tevékenység felszámolása és a felelősség megállapítása érdekében |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
16. a gazdálkodás szabályszerűségének és szakszerűségének folyamatos figyelemmel kísérése, ennek keretében érvényesíteni az előirányzatokkal, a létszámmal és a vagyonnal való szabályszerű gazdálkodás követelményeit, az esetlegesen szükséges intézkedések megtétele |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
17. vizsgálat elrendelése a költségvetési szerv vezetője és gazdasági vezetője személyi felelősségének megállapítására a tartozásállomány létrejöttével összefüggésben az Ámr. 151. § (7) bekezdésének megfelelően |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
18. az éves ellenőrzési terv vagy egyedi döntés alapján ellenőrzések végzése a Ber-ben, valamint az OKM Belső Ellenőrzési Kézikönyvében meghatározottak szerint |
koordinációs szakállamtitkár |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár, szakmai felügyeletet gyakorló vezető
|
miniszter |
19. engedély leltározás kétévenként történő végrehajtására a 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet 37. § (7) bekezdése alapján |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Ellenőrzési Főosztály |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
Tulajdonosi jogok az OKM részére a Megállapodásban rögzített feltételekkel átadott társasági üzletrészek tekintetében
Tulajdonosi jog |
Döntés előkészítéséért felelős |
Közreműködők |
A jogosítvány gyakorlója |
1. társaság alapítása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető Jogi Főosztály |
miniszter javaslata alapján a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács döntését követően az MNV Zrt. jogosult |
2. társaságban üzletrész (részvény) vásárlása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető Jogi Főosztály |
miniszter javaslata alapján a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács döntését követően az MNV Zrt. jogosult |
3. társaság átalakulása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető Jogi Főosztály |
miniszter (Megállapodás 4.6. pontja szerint az MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával) |
4. társaság végelszámolással történő jogutód nélküli megszüntetése |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető Jogi Főosztály |
miniszter (Megállapodás 4.6. pontja szerint az MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával) |
5. létesítő okirat módosítása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető Jogi Főosztály |
miniszter (Megállapodás 4.6. pontjában szereplő gazdasági események kivételével, amelyek esetében az MNV Zrt. előzetes jóváhagyása szükséges) |
6. üzletrész felosztásához való hozzájárulás és az üzletrész bevonása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter, a (Megállapodás 4.6. pontja szerint az MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával) |
7. a magához vont üzletrésztagok általi megvásárlásának elhatározása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter, a (Megállapodás 4.6. pontja szerint az MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával.) |
8. a vezető tisztségviselők megválasztása, visszahívása, a társaság szabályzata alapján juttatásainak megál- lapítása, valamint, ha a vezető tisztségviselő a társasággal munkaviszonyban áll, a munkáltatói jogok gyakorlása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Közszolgálati Főosztály (munkaszerződés, megbízási szerződés előkészítése), szakmai felügyeletet gyakorló vezető, |
miniszter (kivéve: a társasággal munkaviszonyban álló ügyvezető tekintetében a közvetlen munkáltatói jogok gyakorlása az 1. számú mellékletben foglaltak szerint történik) |
9. a vezető tisztségviselő prémiumfeladatainak meghatározása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
10. a társaság által ellátott szakmai tevékenység irányítása, szervezése, szabályozása |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállam- titkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
11. a működés, valamint a társaság által ellátott tevékenység törvényességének és hatékonyságának folyamatos figyelemmel kísérése |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
12. a társaság üzleti tervével kapcsolatos döntés meghozatala |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
13. a számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadása, ideértve az adózott eredmény felhasználására vonatkozó döntést |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
14. közhasznúsági jelentés elfogadása kizárólag kht. esetében |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
15. pótbefizetés elrendelése és visszatérítése |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter a (Megállapodás 4.6. pontja szerint az MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával.) |
16. osztalékelőleg fizetésének elhatározása kizárólag kft. esetében |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
17. tag kizárásának kezdeményezéséről való határozat |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
18. a felügyelőbizottság tagjainak megválasztása, visszahívása, a társaság szabályzata alapján juttatásainak megállapítása, ügyrend jóváhagyása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter (kivéve a Megállapodás 4.7. pontja szerinti MNV Zrt. delegált megválasztását és visszahívását) |
19. könyvvizsgáló megválasztása és visszahívása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
20. az alapításért felelős tagok, a vezető tisztségviselők, (ideértve a felügyelőbizottsági tagokat) ellen kártérítési igények érvényesítése |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető, Jogi Főosztály Ellenőrzési Főosztály |
miniszter |
21. olyan szerződés megkötésének jóváhagyása, amelyet a társaság saját tagjával, vezető tisztségviselőjével vagy azok közeli hozzátartozójával köt |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
22. olyan szerződés jóváhagyása, amelyet a társaság a társadalmi közös szükséglet kielégítéséért felelős szervvel köt a közhasznú tevékenység folytatásának feltételeiről kizárólag kht. esetében |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
23. társaság befektetési szabályzatának jóváhagyása kht.-k esetében, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
24. társaság beszerzési szabályzatának jóváhagyása, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
25. társaság szervezeti és működési szabályzatának jóváhagyása, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
26. szabályzat megalkotása és módosítása a társaság vezető tisztségviselői, felügyelőbizottsági tagjai, és vezető állású munkavállalói javadalmazásának módjáról, mértékének főbb elveiről, annak rendszeréről |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Közszolgálati Főosztály szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
27. a 26. pont szerinti szabályzatban meghatározott vezető állású munkavállalók javadalmazásának – így különösen díjazás, munkabér, végkielé- gítés, egyéb juttatások – megállapítása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Közszolgálati Főosztály, szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
28. a közbeszerzésekről szóló törvény hatálya alá tartozó beszerzések esetén a részvételi felhívás és dokumentáció, valamint az ajánlati felhívás és dokumentáció közbeszerzési jogi szempontból történő jóváhagyása, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
29. a vezető tisztségviselő szakmai irányítása, utasítása [Áht. 95/A. § (7) bekezdése alapján] |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
30. a vezető tisztségviselő hatáskörének elvonása, korlátozása [Áht. 95/A. § (7) bekezdése alapján] |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
31. hitelfelvétel alapítói jóváhagyása létesítő okiratban szabályozott módon |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
32. tagi képviselők meghatalmazásával és visszahívásával kapcsolatos alapítói jogok gyakorlása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Koordinációs szakállamtitkár |
miniszter |
33. vizsgálat elrendelése a vezető tisztségviselő személyi felelősségének megállapítására a tartozásállomány létrejöttével összefüggésben |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
34. az éves munkaterv, vagy egyedi döntés alapján ellenőrzések végzése az OKM Belső Ellenőrzési Kézikönyvében meghatározottak szerint (ellenőrzési jelentés készítése, intézkedési terv készítésére felszólítás, annak jóváhagyása stb.) |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető által megjelölt főosztályvezető Ellenőrzési Főosztály vezetője |
miniszter |
Szakmai felügyeleti jogok az OKM részére az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társasági üzletrészek tekintetében
A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) ülésein meghívottként az előterjesztés tárgyától függően a miniszter képviseletében az oktatásért felelős államtitkár, a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár vagy megbízottjuk vesz részt.
Az NVT által megküldött előterjesztéseket a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár koordinálásával a szakmai felügyeletet gyakorló szakállamtitkárságok véleményezik. Az NVT tanácsülésein az OKM megbízottja kötött meghatalmazással a hivatalos minisztériumi álláspont ismertetésére jogosult.
Alapítványokkal és közalapítványokkal kapcsolatos alapítói jogok
|
Alapítói jog |
Döntés előkészítéséért felelős |
Közreműködő |
A jogosítvány gyakorlója |
|
1/a) alapítványok esetében: alapító okirat módosítása, megszüntetés |
fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár |
Jogi Főosztály
szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár |
miniszter |
|
1/b) közalapítványok esetében: alapító okirat módosítása, megszüntetése |
fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár |
Jogi Főosztály
szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár |
miniszter (a javaslatról a Kormány dönt) |
|
2. a szervezeti és működési szabályzat jóváhagyása azoknál a közalapítványoknál, ahol ezt az alapító okirat tartalmazza |
fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár |
Jogi Főosztály
szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár |
fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár |
|
3. a közalapítvány, valamint a közhasznú alapítvány kezelő szervének éves beszámoltatása |
fejlesztési és gazdasági szakállam-
titkár |
szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár |
fejlesztési és gazdasági
szakállamtitkár |