• Tartalom

103/2009. (XII. 31.) HM utasítás

103/2009. (XII. 31.) HM utasítás

a honvédelmi tárca 2010. évi fő feladatainak és a 2011–12. évi tevékenysége fő irányainak meghatározására1

2009.12.31.

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 52. § (1) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján a honvédelmi tárca 2010. évi fő feladatainak és a 2011–12. évi tevékenysége fő irányainak meghatározására a következő

utasítást

adom ki:

1. § Az utasítás hatálya kiterjed a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe, közvetlen irányítása, fenntartói irányítása, valamint felügyelete alá tartozó szervezetekre, továbbá a Magyar Honvédség katonai szervezeteire.

2. § A jelen utasításban kijelölt fő irányok, feladatok, valamint ezeknek a honvédelmi tárca 2010–2012. évekre vonatkozó rövid távú tervében rögzített költségvetési fedezettel támogatott részletes feladatai képezik az utasítás hatálya alá tartozó szervezetek 2010. évi tevékenységének alapját.

A honvédelmi tárca 2010. évi tevékenységének fő irányai és feladatai

3. § (1) A 2010. évi tevékenység fő irányait Magyarország és az Észak-atlanti Szerződés Szervezete (a továbbiakban: NATO) fegyveres védelméből, az Európai Unió (a továbbiakban: EU) biztonsági rendszeréből, a nemzetközi válságkezelésben való részvételből, a nemzetközi béke és biztonság fenntartásához történő hozzájárulásból, valamint a békeidőben végzett honvédelmi tevékenységből eredő igazgatási, irányítási és vezetési, valamint az ezzel összefüggő katonai, illetve kormányzati és tárcaközi együttműködési, továbbá a Kormány programjában, a honvédelemhez kapcsolódó további feladatok végrehajtása képezik.

(2) A honvédelmi tárca fő feladatai a rendelkezésre álló erőforrások optimális felhasználásával a Magyar Honvédség működőképességének fenntartására, nemzetközi szerepvállalásának biztosítására, továbbá a haderőfejlesztési igények teljesítésére – ezen belül a katonai képességek további bővítésére, a haderő eszközeinek, felszerelésének modernizálására, a minőségi fejlesztésre, a szövetségesekkel történő együttműködés erősítésére, az újabb védelmi igények kielégítésére – összpontosulnak.

(3) Ennek keretében a 2010. évi tevékenység főbb célkitűzései:

a) a tárcát érintő védelmi feladatok végrehajtása, a nemzetközi válságkezelés feladataihoz, a nemzetközi béke és biztonság fenntartásához, a terrorizmus és az új típusú fenyegetések elleni tevékenység katonai feladataihoz, valamint a katasztrófaelhárításhoz való hozzájárulás teljesítése;

b) a nemzeti és szövetségi követelményeknek egyaránt megfelelő, képesség és hálózat alapú hadviseléshez igazodó haderő kialakításának folytatása, a professzionális és telepíthető jellegének további erősítése, a stabilizált haderőstruktúra és irányítási-vezetési rendszer szükség szerinti továbbfejlesztése;

c) a Magyar Honvédség további fejlesztésének irányairól szóló 51/2007. (VI. 6.) OGY határozatban, a Nemzeti Katonai Stratégiában és a 2016-ig szóló MH Műveleti Koncepcióban foglaltak megvalósítása;

d) a védelmi igazgatás rendszerében folytatott honvédelmi felkészítés ágazati követelményeinek érvényesítése a védelmi felkészítés éves feladatairól szóló kormányzati szabályozás alapján;

e) a tényleges állományú katonák jogállását rendkívüli állapot és megelőző védelmi helyzet idején meghatározó jogszabálytervezet végleges változatának kidolgozása;

f) a rendelkezésre álló erőforrások körültekintő, megalapozott tervezése, takarékos, hatékony felhasználása;

g) a nemzetközi szerepvállalásból eredő feladatok végrehajtásának folytatása;

h) a Magyar Köztársaság 2011. első félévi EU-elnökségére történő felkészülés tárgyidőszakra vonatkozó feladatainak végrehajtása;

i) az önkéntes tartalékos rendszer fejlesztéséhez kapcsolódó feladatok folytatása, a rendszerhez kötődő munkáltatói ösztönző/érdekeltségi, valamint kompenzációs rendszer kialakítása;

j) a haderő társadalmi támogatottságának növelésére irányuló külső, a haderő-fejlesztési célkitűzések tárcán belüli belső kommunikációs tevékenység hatékony végrehajtásának további biztosítása;

k) a technikai modernizáció, ezzel együtt a felhalmozódott inkurrens anyagok és technikai eszközök kezelésének (tárolás, értékesítés, megsemmisítés) folytatása;

l) a humánpolitikai irányelvekben megfogalmazott célkitűzések, irányelvek érvényesítése, az állomány megtartása, a hivatásos és szerződéses állomány szociális-, élet- és munka-körülményei jelenlegi színvonalának megtartása, lehetőség szerinti javítása.

VÉDELMI IGAZGATÁS

4. § Honvédelmi vezetésirányítás

(1) Biztosítani kell a Magyar Honvédség folyamatos irányítását, vezetését, szervezeti és működési rendjét a szervezet minden szintjén. Ennek érdekében folytatni kell a külső és belső ellenőrzések, szervezetelemzések és a megszerzett tapasztalatok feldolgozására, értékelésére alapozva a rendszer pontosítását, finomítását, valamint a vonatkozó szabályozók szükség szerinti módosítását.

(2) Továbbra is végezni kell a szervezetek működésének elemzését, feladatrendszerük, szervezeti felépítésük, létszámuk és állomány-összetételük összhangjának vizsgálatát. Szükség szerint javaslatot kell előkészíteni a hatékonyabb működés érdekében szükséges további feladatrendszeri, illetve szervezeti korrekciók végrehajtására, a működési alapokmányok aktualizálására.

(3) Folytatni kell a Honvédelmi Tanács és a Kormány speciális működési feltételeinek biztosításával kapcsolatos ágazati feladatok végrehajtását, a honvédelmi miniszter felelősségi körébe tartozó rendkívüli intézkedéseket tartalmazó jogszabály-tervezetek kidolgozását, illetve a más tárcák feladat- és hatáskörét képező tervezetek kidolgozásának tárcaközi koordinációját.

(4) Folytatni kell a NATO válságreagálási rendszerével összhangban álló nemzeti intézkedési rendszer kialakítását, az éves pontosítások tárcaközi koordinációját, és biztosítani kell az intézkedések alkalmazási feltételeit a NATO/EU válságkezelési gyakorlatain.

(5) A tárca és a Magyar Honvédség katonai szervezetei működésének folyamatos biztosítása mellett végre kell hajtani a kormányváltáshoz kapcsolódó átadás-átvételi feladatokat, valamint az új kormányzati célkitűzésekből eredő koordinációs és nem tervezett szakmai kidolgozói feladatokat.

(6) Kiemelt területként kell kezelni az MH önkéntes tartalékos rendszere fejlesztését, a működési hatékonyságának növelését szolgáló ágazati feladatok időarányos végrehajtását, valamint a kapcsolódó tárcaközi koordinációs feladatok ellátását.

(7) A tárca szintű létszámgazdálkodás keretében kiemelt figyelmet kell fordítani a tárca, illetve szervezetei létszámának nyilvántartására, a feltöltöttség helyzetének és az állományarányok alakulásának figyelemmel kísérésére, elemzésére, az Országgyűlés által engedélyezett létszámkeretek betartására, valamint a létszámgazdálkodásra vonatkozó szabályozók aktualizálására és a szervezetek munkaköri jegyzékeinek, állománytábláinak helyesbítésére, pontosítására.

(8) A tárca feladatainak tervezése, meghatározása és értékelése terén kiemelt figyelmet kell fordítani a jogszabályokban és az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben meghatározott rendszeres és eseti beszámolási kötelezettségek maradéktalan teljesítésére, a tárca szervezett, hatékony és költségtakarékos tevékenységét biztosító megalapozott tervek, feladatszabó dokumentumok időbeni, pontos kidolgozására, naprakészen tartására.

(9) A NATO, EU és egyéb nemzetközi szerződésekből fakadó feladatok, valamint a hazai válságkezelési gyakorlatok végrehajtása során kiemelt cél a tervezés-szervezés hatékonyságának, a feladatokban való részvétel szakmai színvonalának további emelése. A tárca kijelölt szervezetei részvételével biztosítani kell a NATO CMX 09 végrehajtásában és értékelésében, illetve az EU/NATO CME/CMX 10 közös válságkezelési gyakorlatán való részvételt. Ennek keretében fejleszteni kell a válságkezelő gyakorlatok végrehajtásának informatikai hátterét. A gyakorlatokra történő felkészülés, valamint a gyakorlatok végrehajtása és értékelése során fel kell használni az MH Műveleti Tapasztalat-feldolgozó Rendszer lehetőségeit. Az uniós és szövetségi irányelveknek megfelelően biztosítani szükséges a tervezés folyamatosságát a 2011-ben sorra kerülő válságkezelési gyakorlatok vonatkozásában.

(10) A katasztrófavédelemmel, a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszerrel (HKR) összefüggő feladatok terén prioritásként kell kezelni a riasztási és működési feltételek, a kijelölt szolgálatok, erők feladat-végrehajtási képességének biztosítását, a kijelölt szervezetek felkészítését és részvételét az INEX-4 nemzetközi nukleárisbaleset-elhárítási törzsvezetési gyakorlaton, valamint a Kormányzati Koordinációs Bizottság tevékenységével összefüggő ágazati feladatok eredményes végrehajtását.

(11) Kiemelt feladat a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (Lt.) végrehajtási rendeleteinek kidolgozása, az új légügyi törvény – új légiközlekedési stratégia alapján történő – kidolgozásában való közreműködés, ennek során a honvédelmi érdekek érvényesítése, továbbá a kétoldalú nemzetközi légtérrendészeti együttműködési megállapodások kidolgozása.

(12) A Magyar Honvédség légiforgalom-szervezési képességei korszerűsítéséről szóló MANS-2010+ program keretében ki kell dolgozni a Magyar Honvédség közép- és hosszú távú Légiforgalom-szervezés (ATM) stratégiáját.

(13) A tárca elsődleges szerepének megfelelően közre kell működni a bajba jutott légijárművek megsegítését ellátó kutató-mentő szolgálatokról szóló 30/1998. (VI. 24.) BM–HM–NM–PM együttes rendeletet felváltó Korm. rendelet kidolgozásában.

(14) Továbbra is részt kell venni az Európai Bizottság kezdeményezése alapján – az EUROCONTROL szervezésében – kialakításra kerülő közép-európai funkcionális légtérblokk (Functional Airspace Block Central-Europe – FAB CE) koncepció megvalósításával összefüggő, magyar és szövetségi állami célú légiközlekedést érintő feladatok végrehajtásában.

(15) Biztosítani kell a honvédelmi tárca felelősségi körébe tartozó polgári veszélyhelyzeti tervezési, kritikus infrastruktúra védelmi, terrorizmus elleni, valamint a Befogadó Nemzeti Támogatáshoz kapcsolódó feladatok előkészítését és végrehajtását, a RENEGADE tárcaszintű feladatainak koordinálását.

5. § Humánpolitika, humánstratégia

(1) Kiemelt figyelmet kell fordítani a szakterületet meghatározó stratégiák, programok, irányelvek kidolgozására, a 2007–2010. közötti időszak humánpolitikai programja végrehajtásának értékelésére, a 2011–2014. közötti időszak humánpolitikai programjának elkészítésére; a munkakörökhöz kapcsolódó követelményrendszer fejlesztésére; továbbá a rendszer hatékonyságának növelésére, és szükséges korrekciójára.

(2) A katonai toborzás hosszú távú irányelveiben meghatározottak figyelembevételével kiemelt feladatként kell kezelni a katonai szervezetek részére szükséges humán erőforrások biztosítását, erősíteni kell a belső toborzást, javítani szükséges az állomány megtartási mutatóit.

(3) A humán szolgáltatások terén kiemelt feladat a humánszolgálati rendszer fokozatos létrehozása, működési feltételeinek megteremtése; a preventív, regeneráló pihentetés és üdültetés rendszerének kialakítása, az üdültetési rendszer egyszerűsítése.

(4) Az idősebb generációkkal kapcsolatos feladatok végzésének hatékonyabbá tétele érdekében megkülönböztetett jelentőségű feladat az MH Idősügyi Stratégia végrehajtására vonatkozó program feladatainak időarányos megvalósítása.

(5) Az esélyegyenlőségi feladatok keretében kiemelt feladatként kell kezelni az Esélyegyenlőségi Irányelvek kidolgozását, az Esélyegyenlőségi Nap előkészítését, valamint a 2010 Európai Év a Szegénység Ellen figyelemfelhívó akciókhoz történő csatlakozást. Elő kell készíteni az Esélyegyenlőségi Tervek megvalósulásáról szóló kutatást.

(6) Kiemelt figyelmet kell fordítani a katonaállomány előmeneteli rendszerének hatékonyabb működtetésére, a személyi értékelési és az előmeneteli rendszer részletes felülvizsgálatára, elemzésére, majd azokhoz kapcsolódóan az ösztönző és kompenzációs rendszer felülvizsgálatának előkészítésére.

(7) A humán kontrollingtevékenység keretében folytatni kell a BSC–MSC-képzés (beválás vizsgálat) eredményességének értékelését, és meg kell vizsgálni a személyi értékelési rendszert.

(8) A Tábori Lelkész Szolgálat szakfeladatai végrehajtásán keresztül nyújtson támogatást a Magyar Honvédség állományának eredményes tevékenységéhez.

6. § Jogi és igazgatási feladatok, informatika- és információvédelem

(1) Kiemelt figyelmet kell fordítani a jogi képviselet, az ügyfélszolgálati tevékenység, a törvényességi felügyelet, a nemzetközi jogi, katonai fegyelmi feladatok eredményes megvalósítására; az ágazatot érintő szabályozás monitoringjára, ehhez kapcsolódóan a szükséges előterjesztések, belső szabályozók kidolgozására, azok érvényre juttatására.

(2) Kiemelt feladatként kell kezelni az elektronikus iratkezelő rendszer (EIR) további szervezeteknél történő bevezetésének előkészítését.

(3) Tovább kell bővíteni az Egységes Kormányzati Gerincrendszer (EKG) és az MH rendszerek összekapcsolásának terén az EKG nyújtotta szolgáltatások körét, fejleszteni kell a kapcsolódó informatikai infrastruktúrát.

(4) Kiemelt feladat az elektronikus információvédelmi rendszer működése szabályozásának folytatása, a nemzeti, NATO és EU biztonsági irányelveknek megfelelően az egységes elektronikus információvédelmi szabályozók kidolgozása.

(5) Az át- és továbbképzés rendszerében tovább kell folytatni az információvédelem területén dolgozó állomány (nemzeti és NATO ügyvitel, titokvédelmi felügyelők, biztonsági megbízottak, hadműveleti biztosító főtisztek, az elektronikus adatkezelő rendszerek biztonságáért felelős személyek) szakmai felkészítését.

(6) Biztosítani kell a meglévő fizikai biztonsági rendszerek fenntartását.

(7) Kiemelt feladat az elektronikus információvédelemmel kapcsolatos belső szabályozás folytatása, a nemzeti, NATO és EU vonatkozó hazai jogszabályoknak, a NATO/EU információbiztonság politikáknak, direktíváknak, illetve a szakmai irányelveknek megfelelően az egységes elektronikus információvédelmi belső szabályozó kidolgozása.

(8) Folytatni kell a nemzeti szuverén elektronikus információvédelmi rendszer megteremtéséhez szükséges eszközbeszerzéseket.

(9) Kiemelt figyelmet kell fordítani az MH Vezetési Információs Rendszer (VIR) és Védett Vezetési Információs Rendszer (VVIR) elektronikus információbiztonsága területén a Computer Incident Response Capability (CIRC) képesség kialakításának támogatására, a VVIR kialakítása során a minősítési szintnek megfelelő védelmi rendszabályok kialakítására és érvényesítésére.

(10) Végre kell hajtani a NATO Irodaautomatizálási Rendszer (NIAR) magyarországi alhálózat technikai korszerűsítésével összefüggő információvédelmi feladatokat, a NIAR/ICC működését, felügyeletét szabályzó belső rendelkezés kiadását.

(11) Kiemelt feladat az újonnan telepítésre kerülő minősített elektronikus adatkezelő rendszerek információbiztonsági követelményeinek meghatározása, az EKMS tesztüzemének végrehajtása, engedélyeztető eljárásának, akkreditálásának lefolytatása, a rejtjelző eszközök engedélyeztetése, és alkalmazásba vétele.

(12) Folyamatosan biztosítani kell a közérdekű adatok nyilvánosságát, a jogszabályban meghatározott adatok közzétételét és az adatigénylések teljesítését.

7. § Védelempolitikai feladatok

(1) Kiemelt figyelmet kell fordítani a stratégiai célok megfogalmazására, a védelmi stratégiai dokumentumok előkészítésére, kidolgozására, pontosítására; a Műveleti Irányelvek aktualizálására 2011–17-re; a nemzetközi válságkezelés védelempolitikai feladataiban való eredményes részvételre; a tárca hatékony képviseletének biztosítására a nemzetközi szervezetekben, különös tekintettel a különböző NATO- és EU-bizottságok, munkacsoportok tevékenységében, illetve rendezvényeken.

(2) Végezni kell a NATO új stratégiai koncepciójának kialakításához kapcsolódó nemzeti feladatokat.

(3) Biztosítani kell a 2010. évi EBESZ Biztonsági Együttműködési Fórum magyar elnökségéhez kapcsolódó koordinációs feladatok ellátását.

(4) Folytatni kell a tárca állami és katonai felsővezető állománya külföldi látogatásai előkészítéséhez, állásfoglalások kialakításához szükséges regionális elemzések, háttértanulmányok biztosítását.

(5) A fegyverzet-ellenőrzéssel, bizalom- és biztonságerősítéssel és non-proliferációval kapcsolatos feladatok keretében eleget kell tenni a Magyar Köztársaság által ratifikált szerződésekben, dokumentumokban és megállapodásokban foglalt kötelezettségeknek. Különös figyelmet kell fordítani a fegyverzet-ellenőrzést végrehajtó szervezet 20 éves fennállása évfordulójának megünneplésére.

(6) A nemzetközi bizalom- és biztonságerősítéssel kapcsolatos feladatok terén megkülönböztetett figyelemmel kell kezelni a magyar–ukrán, magyar–szerb, kétoldalú megállapodás alapján végrehajtásra kerülő feladatokat, a magyar–montenegrói, magyar–ciprusi kétoldalú együttműködések alapján végrehajtásra kerülő feladatokat, valamint a Többnemzeti Kézi és Könnyűfegyver Csoport (MSAG) budapesti szimpóziumának előkészítését és végrehajtását.

(7) Kiemelt figyelmet kell fordítani a multilaterális együttműködés tervezésére, szervezésére, eredményes megvalósítására, különösen a helikopter kezdeményezésre, a Stratégiai Légi Szállítás Képességre, a 2009 nyarától 2010 nyaráig tartó magyar V4-es elnökség tárcaszintű feladatainak előkészítésére, és a teendők hatékony ellátására, valamint a Magyar–Olasz–Szlovén Többnemzeti Szárazföldi Kötelék (MLF) Politikai-Katonai Irányító Csoport (PMSG) budapesti ülésének előkészítésére, lebonyolítására.

(8) Prioritásként kell kezelni a Magyar Köztársaság 2011. évi EU-elnökségre történő felkészülésének ágazati feladatait, a tárcaszintű koordináció megvalósítását.

8. § Nemzetközi együttműködés

(1) Kiemelt figyelmet kell fordítani a nemzetközi kapcsolatok elveinek alakítására, a kétoldalú kapcsolattartás pontos tervezésére, szervezésére és eredményes megvalósulására.

(2) A kétoldalú nemzetközi együttműködések keretében prioritást élvez a különböző szakterületeket érintő – a Magyar Köztársaság, a Magyar Honvédség érdekeit tükröző – tervezett együttműködési megállapodások kidolgozása, megkötése; a NATO és EU nemzetközi szerepvállalásaiban való magyar részvételhez – kiemelten Afganisztán és a Balkán tekintetében – kapcsolódó feladatok; a régión belüli együttműködést, NATO- és EU-integrációt erősítő és a GRIPEN harcászati repülők regionális alkalmazását támogató feladatok tervezése, megvalósítása.

(3) A katona-diplomáciai tevékenység keretében folytatni kell a katonadiplomáciai képviseleti rendszer átalakítását. A fő hangsúlyt Magyarország szövetségesi feladatai és EU-tagságából adódó külföldi szerepvállalásai érdekében tett erőfeszítései, kialakított különleges képességei, továbbá a haderőreform eredményeinek képviseletére kell helyezni.

9. § Védelmi tervezés

(1) A védelmi tervezés területén fő feladatként kell kezelni a Tárca Védelmi Tervező Rendszer (TVTR) eredményes működésének biztosítását, hatékonyságának növelését, az ehhez kapcsolódó szabályozás pontosítását. Ennek keretében kiemelt jelentőségű a Védelmi Tervezést Támogató Informatikai Rendszer kialakítása a tárca informatikai stratégiával összhangban, a HM fejezet Feladatrend és az Egységes Védelmi Szakfeladatrend éves pontosítása.

(2) Kiemelt figyelmet kell fordítani a TVTR alrendszereinek összehangolt tevékenységére, a TVTR-rendszerben készülő tervek rendszerszempontú összefüggéseire, strukturális, tartalmi és formai megfelelőségére, elemzésére, értékelésére, valamint a visszacsatolás érvényesülésére.

(3) A NATO védelmi tervezési és áttekintési eljárással összhangban kiemelt feladatként meg kell kezdeni a következő 10 éves stratégiai terv kidolgozásával kapcsolatos feladatokat, amelyhez a kiinduló információt az érvényben lévő 10 éves stratégiai terv elemzése biztosítja. Fő feladatként kell kezelni a tárca 2011. (2012., 2013., 2014.) évi rövid távú tervének összeállítását.

(4) A TVTR keretében a tárgyidőszakban kidolgozandó terveket szakmai megalapozottsággal, a jogszabályi, nemzeti és nemzetközi kötelezettségek teljesítésének prioritásával, a költséghatékonyság és költségtakarékosság szempontjaira figyelemmel kell kidolgozni.

(5) Kiemelt figyelmet kell fordítani a TVTR keretében készülő okmányok elemzésére, az elemzés eredményeinek és a tapasztalatoknak a rendszerbe történő visszacsatolására; a NATO és az EU tervezési feladataihoz kapcsolódó álláspontok, okmányok megalapozott kidolgozására, kérdőívek kitöltésére, rendezvények eredményes lebonyolítására, különösen a NATO védelmi tervezési és áttekintési eljárás folyamatában a Képességfelmérés (Capability Survey – CS) kérdéseire adandó nemzeti válaszok előkészítésére.

(6) Ki kell alakítani a tárca szintű kockázati térképet. Ki kell dolgozni a védelmi tervezési tevékenységgel összefüggő nyomonkövetés rendszerét (módszer, alkalmazás, szabályozás).

10. § Haderőtervezés és -szervezés

(1) Kiemelt figyelmet kell fordítani a NATO Védelmi Tervezési Ciklusának, illetve a Védelmi Áttekintési Ciklus keretében végzendő tárgyidőszaki tervezési feladatok megalapozott, magas színvonalon történő végrehajtására, az MH Katonai Képességtervező Katalógus, valamint az MH Hálózat Alapú Műveleti Koncepció kidolgozására.

(2) Ki kell dolgozni a felajánlott légvédelmi rakéta kötelékek, modulok rendszeresített (feltölthető) és ideiglenes állománytábláinak szinkronizálási, harmonizálási követelményeiről, szükségességéről és megvalósítási lehetőségeiről, módjairól szóló elgondolást. Meg kell kezdeni a NATO felajánlásunkban szereplő nemzeti Telepíthető Híradó és Informatikai Alegység (DCM) felállítását.

(3) A katonai szervezetek létszámgazdálkodásának, szervezet-elemzésének tapasztalatai alapján végre kell hajtani az esetlegesen szükségessé váló korrekciókat, pontosítani kell a kapcsolódó okmányokat. Kiemelten kell kezelni a meghatározott ambíciószint elérésével kapcsolatos tervezési, szervezési feladatok végrehajtását.

(4) Kiemelt figyelmet kell fordítani a NATO/EU egységesítési dokumentumok feldolgozására, a bevezetett dokumentumok megvalósulásának monitoringjára, a nemzeti doktrinális irodalom kidolgozásának tervezésére, végrehajtására, különösen az MH Összhaderőnemi Doktrína 2. kiadás felülvizsgálatára, jóváhagyás utáni kiadmányozására, az MH Összhaderőnemi Kiképzési Doktrína korszerűsítésére, valamint a Válságreagáló és Béketámogató Doktrína, a Lélektani Műveletek Doktrína, az Információs Műveletek Doktrína és a Geoinformációs Támogatás Doktrína kiadására, továbbá a Civil-katonai Együttműködési Doktrína átdolgozására.

11. § Hadművelet, kiképzés

(1) Prioritásként kell kezelni a Nemzeti Biztonsági Stratégián alapuló országvédelem békétől eltérő időszaki feladataira vonatkozó elgondolások, illetve a kapcsolódó intézkedés tervezetek kidolgozását, az ország fegyveres védelmi terveinek az országvédelmi koncepcióhoz kapcsolódó vezetési-irányítási rendszer figyelembe vételével történő és a készenléti szolgálatok alkalmazására vonatkozó tervek átdolgozását.

(2) Kiemelt figyelmet kell fordítani az MH Készenlét Fokozása Rendszerének és az MH katonai szervezetei Készenléte Fokozása terveinek kiegészítésére, működtetésére, az MH Teljes Készenlétbe Helyezése Tervének és az MH Központi Riasztási Okmányának átdolgozására, a Nemzeti Válságreagálási Rendszerhez kapcsolódó katonai feladatok tervezésére.

(3) Folytatni kell a katonai rendészeti ellenőrzések végrehajtását, fokozni annak hatékonyságát és ezzel elősegíteni a katonai szervezetek személyi állománya fegyelmi helyzetének megszilárdítását. MH szintű katonai rendészeti képzés keretében növelni kell az MH kijelölt állománya ismeretszintjét, fejleszteni a meglévő készségeket.

(4) Kiemelt figyelmet kell fordítani a tiszthelyettes képzés szerkezeti átalakításával kapcsolatos feladatok végzésére, valamint az új szakmai és vizsgakövetelmények kidolgozására, a Fegyvernemi Állandó Munkacsoport és annak szakmai szekciói működtetésére.

(5) Folytatni kell a Gripen repülőgépek önvédelmi rendszeréhez tartozó- „fenyegetés-könyvtárak” kidolgozását, és meg kell kezdeni a Gripen repülőgépek önvédelmi rendszeréhez tartozó ellentevékenység könyvtár kidolgozását.

(6) Kiemelt jelentőségű feladat a felajánlott erők és a külföldi missziók híradó és informatikai rendszerei megbízható, folyamatos működésének biztosítása, valamint a NATO-követelmények szerinti korszerűsítés végrehajtásának folytatása, az MH zártcélú hálózatban, az MH szervezeti változását követő, költséghatékony átalakítás biztosítása az Egységes Kormányzati Gerinchálózat szolgáltatásainak igénybevételével.

(7) Folytatni kell az állandó híradó és informatikai rendszerek integrálását, a szolgáltatások egységesítését az MH zártcélú hálózatában. Végre kell hajtani az MH Vezetési Információs Rendszer szolgáltatásainak kiterjesztését a HM és MH szervekre.

(8) Az őrzés-védelmi feladatok terén a fő figyelmet a katonai őrségekkel és a vásárolt szolgáltatás alapján ellátott őrzés-védelem folyamatos, hatékony biztosítására, a feleslegessé nyilvánított ingatlanok vagyonkezelési jogának mielőbbi átadásával, az élőerős őrzés-védelmi költségek csökkentésére kell fordítani.

(9) A kiképzés terén megkülönböztetett figyelmet kell fordítani a hazai és nemzetközi gyakorlatok, rendezvények megalapozott tervezésére, szervezésére, végrehajtására, különös tekintettel a külföldi alkalmazásra felajánlott, tervezett alegységek, készenléti alegységek felkészítésére, a tapasztalatok feldolgozására; az önkéntes tartalékosok differenciált kiképzési rendszerének kidolgozására; a megalapozott tiszti, tiszthelyettesi képzési igények, követelmények tervezésére, megfogalmazására.

12. § Katonai személyzeti feladatok

(1) A katonai felsőfokú szakképzés és továbbképzés keretében kiemelt jelentőségű a haderő-fejlesztési és a szövetségi feladatok igényeinek megfelelő, gyakorlatorientált, modern képzési rendszer működtetése, a katonai felsőoktatás többciklusú, lineáris képzésein első ízben diplomát szerzők 2011. évi beválás vizsgálatának előkészítése. A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem (ZMNE) magasabb vezetői pályázatok kiírása, a megbízások elkészítése, egyetemi tanári kinevezések felterjesztése, a beiskolázások igények szerinti tervezése, a képzési létszámok meghatározása, a követelmények következetes megfogalmazásával a tiszti felkészítés katonai-szakmai jellegének erősítése.

(2) A katonai középfokú szakképzés keretében kiemelt figyelmet kell fordítani a tiszthelyettes szakképzés átalakításának feladataira, a feltételrendszer további javítására.

(3) A személyügyi, személyzeti feladatok terén a fő figyelmet az állomány megtartására, minőségi mutatóinak javítására, a békehiány felszámolására; a teljesítményértékeléssel, minősítéssel kapcsolatos feladatok eredményes végrehajtására; a teljesítményértékelési rendszer hatékony működésére; a NATO, EU és nemzeti beosztásokba tervezett állomány magas színvonalú felkészítésére kell összpontosítani.

(4) Prioritást élvez a felajánlott képességek területén jelentkező hiányok pótlása, a külszolgálati beosztások váltásának végrehajtása, valamint a 2011. év első félévi magyar EU soros elnökségi feladatot ellátó állomány kiválasztása, képzése, biztosítása.

(5) Kiemelt figyelmet kell fordítani a megalapozott és hatékony oktatás- és képzés tervezésre, szabályozásra, felügyeletre, a tárca következetes és eredményes képviseletére; az előmeneteli rend működtetésére; a hatékony toborzás, érdekvédelem, rekonverzió, katonai igazgatás megvalósulására.

(6) Meg kell őrizni a képességet a haderő békétől eltérő időszakban jelentkező személyi szükségletének biztosítására. Ennek érdekében végre kell hajtani a hadkiegészítés szervezeti és feladatrendszerének elemzését, a szükséges módosítási javaslatok kidolgozását, a meghagyás I. és II. kategóriájába tartozó személyekkel és szervezetekkel kapcsolatos igazgatási, koordinációs és ellenőrzési feladatokat.

(7) Összegezni kell a katonák munkaerő-piaci reintegrációs képzését támogató „Norvég program” végrehajtásával kapcsolatos tapasztalatokat.

13. § Kommunikáció, tudomány, kultúra, sport

(1) Fő feladatként kell kezelni a Magyar Honvédség társadalmi elismertségének fenntartását, további javítását; a toborzás és megtartás támogatását; az eredményes külső és belső információáramlás biztosítását, ennek érdekében a különböző kommunikációs, média eszközök, módszerek hatékony alkalmazását. A kommunikációs és média kampányok, valamint a nyilvánossági programok szervezésénél elsődleges cél a lakossági bizalom erősítése, a nemzetközi szerepvállalások szükségességének megértetése, a védelmi feladatok sikeres végrehajtásához nélkülözhetetlen, kedvező társadalmi környezet biztosítása.

(2) Meghatározó jelentőségű az eredményes szociális érdekvédelem, az esélyegyenlőség, a versenysport-támogatás, a tudományos, kulturális, szabadidősport-, valamint a pályázati tevékenység megvalósítása. Kiemelt fontossággal bír a társadalmi kapcsolatrendszer működtetése, különös tekintettel a honvédelem ügyét támogató ernyőszervezettekkel történő kapcsolattartásra.

(3) Az ifjúságpolitika terén folytatni kell a „Katonasuli” programmal kapcsolatos feladatokat; a tudományos és szakinformációs rendszer Hadtudományi Szakirodalmi Integrált Információs Rendszer (HSZIIR) fejlesztését; a Honvédelmi Minisztérium kutatóhellyé való nyilvánítási eljárását; az idegen és a magyar nyelvű publikációk megjelentetését a HM tudományos tevékenységével kapcsolatban.

(4) Magas színvonalon elő kell készíteni és megrendezni a tárca hatáskörébe tartozó konferenciákat, szimpóziumokat, kiállításokat.

(5) Kiemelkedő jelentőségű a szervezeti kommunikációval és szervezeti kultúrával összefüggő tevékenységi-, és feladatrendszer, különös tekintettel a fegyvernemi és csapathagyomány ápolásra, a katonai történelmi-történeti hagyományok megőrzésére, a kiemelt évfordulókról való méltó megemlékezésre.

(6) Kétoldalú hadisírgondozó kormánymegállapodásokat kell előkészíteni Szerbiával, Lengyelországgal, Bulgáriával, Fehéroroszországgal és Azerbajdzsánnal.

14. § Vagyongazdálkodás és vagyonfelügyelet

(1) A gazdálkodás-szabályozás terén kiemelt figyelmet kell fordítani a tárca gazdálkodási modelljének, az államháztartásban bekövetkező változásokat követő korrekciójára, az intézményi szintű gazdálkodás felsőszintű szabályozásához szükséges jogszabályok módosítására, a költséghatékonyság megvalósulására, a tárca szintű kontrollingrendszer kialakítására.

(2) Elemezni kell az Éves Beszerzési Tervben (ÉBT) rögzített akvizíciós igények és azok gyakorlati kivitelezésének korrelációját, és a levont következtetések alapján módosító javaslatokat kell kidolgozni a (köz)beszerzések jelenleg hatályban lévő rendjére. Az előírásoknak megfelelően el kell végezni az ÉBT felülvizsgálatát, illetve a 2011. évi ÉBT összeállítását.

(3) A lakásgazdálkodás keretében, a mindenkori gazdasági lehetőségekhez és az igényekhez igazodóan fenn kell tartani a többpólusú lakhatástámogatási rendszer működőképességét. Folytatni kell a HM 2008-ban elfogadott lakáspolitikai és -gazdálkodási koncepciójában foglaltaknak megfelelő lakásügyi szabályozás kodifikációs feladatait, valamint a nem mobilizálható lakások elidegenítését, hasznosítását. A lakáselidegenítésből származó bevételt maradéktalanul lakhatástámogatási célra kell fordítani. Meg kell kezdeni a magánbefektetői tőkén alapuló bérlakás-fejlesztési projekt tárcaszintű kidolgozását úgy, hogy az 2011–12-ben a megvalósítási szakaszba jusson. A projektet úgy kell kidolgozni, hogy annak költségvetési vonzata a 2011–12. évi időszakban reálisan tervezhető legyen. A lakhatástámogatási rendszer hatékony és áttekinthető működésének biztosítása érdekében meg kell kezdeni egy új típusú információs rendszer kialakításának előkészítését, és meg kell teremteni annak legkésőbb 2011–12-es bevezetéséhez szükséges feltételeket.

(4) A társaságfelügyelet keretében, a HM tárca részesedésű részvénytársaságok és nonprofit gazdasági társaságok tekintetében kiemelt figyelmet kell fordítani a tulajdonosi jogok gyakorlásával kapcsolatos feladatok végrehajtására, az adatszolgáltatási, beszámolási, jelentési kötelezettségek teljesítésére, a honvédelmi, honvédségi érdekek érvényesülésére.

(5) Az erdőgazdálkodás felügyelete keretében kiemelt figyelmet kell fordítani a HM kezelésében lévő erdőterületekkel kapcsolatos másodfokú szakhatósági tevékenységre, az erdőtervezés, vagyonkezelés hatékony végzésére, a HM Erdőgazdaság Zrt.-k magas színvonalú működésére, a honvédelmi, honvédségi érdekek érvényesülésére.

(6) Az ingó és ingatlan vagyonkezelés keretében kiemelt figyelmet kell fordítani az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvényben és az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel kötött vagyonkezelési szerződésben a tárca részére meghatározott, az ingó vagyon kezelésével, felügyeletével, térítésmentes átadások, értékesítések, használatba adások előkészítésére és koordinálására, tárca szintű tervezési, adatszolgáltatási, koordinációs, vagyonhasznosítási, kezelési feladatok végrehajtására.

(7) A Magyar Állam tulajdonában és a Honvédelmi Minisztérium vagyonkezelésében lévő, honvédelmi célra feleslegessé nyilvánított ingatlan vagyon állagmegóvására és őrzésére fordított költségek csökkentése érdekében tovább kell folytatni a vagyonkezelői jog átadásokat, illetve továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani a felesleges ingatlanok művelési ágba helyezésére, az értékesítések előkészítésére.

(8) Az inkurrenciakezelés keretében kiemelt figyelmet kell fordítani a felesleggé minősítés és hasznosítás folyamatának – a honvédelmi érdekeket mindenkor érvényesítő – hatékony végzésére, a nyilvántartás pontosságára.

VÉDELEM KÖZPONTI FELADATAI

15. § A honvédelmi felkészítés terén kiemelt figyelmet kell fordítani a Nemzeti Biztonsági Stratégián és a Nemzeti Katonai Stratégián alapuló kormányzati védelmi igazgatási feladatokra; a védelmi igazgatás központi és területi, illetve helyi szintjeire kiterjedő felkészítési feladatokra; a nemzetgazdaság békétől eltérő időszaki működési követelményeinek, a honvédelmi tárca megalapozott minősített időszaki igényeinek meghatározására; a Honvédelmi Tanács, a Kormány speciális működési feltételei biztosításával, a Befogadó Nemzeti Támogatással, a NATO Válságreagálási Rendszerrel összhangban álló nemzeti intézkedési rendszer kialakításával, fejlesztésével, az infrastruktúra honvédelem szempontjából kritikus elemeinek védelmével, a polgári veszélyhelyzeti tervezéssel kapcsolatos feladatok végzésére.

16. § Pénzügy és számvitel

(1) A tárca gazdálkodásának biztosítania kell a haderő békeidőszaki működtetését, a haderő-fejlesztési célkitűzések megvalósítását, a szervezetek működőképességét, a személyi állomány élet- és munkakörülményei színvonalának megtartását, lehetőség szerinti javítását, a haderőképesség fejlesztése, a modernizáció, az erőkoncentráció és a rendelkezésre álló erőforrások szerves egységének, összhangjának megteremtését.

(2) Meg kell szervezni a fejezet költségvetési gazdálkodását, össze kell állítani a fejezeti szintű költségvetési tervet és beszámolót. Következetesen képviselni kell a fejezet költségvetési érdekeit.

(3) Elő kell készíteni, majd jóváhagyást követően vissza kell igazolni az intézményi (elemi) költségvetési terveket, azok módosításait, az előirányzat maradványokat. Végezni kell a jóváhagyott költségvetések évközi előirányzati és kincstári, valamint a miniszteri és egyéb tartalékok kezelését, végre kell hajtani a fejezetszintű finanszírozási feladatokat. Össze kell állítani a zárszámadás keretében a tárca éves szöveges beszámoló jelentését.

(4) Végre kell hajtani a HM fejezet számviteli rendjének kialakításával és felügyeletével, a fejezet szintű számszaki és szöveges költségvetési beszámolók és mérlegjelentések összeállításával, értékelő-elemző jelentések készítésével összefüggő feladatokat.

(5) Kiemelt figyelmet kell fordítani a költségvetési gazdálkodás koordinálásának korszerűsítésére, a kapcsolódó tervek megalapozott kidolgozására, pontosítására, a HM KGIR 2010. december 31-ig tervezett verzióváltásának feladataira.

(6) El kell készíteni a fejezeti kezelésű előirányzatok 2010. évi felhasználásának rendjéről, illetve a 2010. évi intézményi költségvetési javaslatok elkészítésének és jóváhagyásának rendjéről szóló HM szabályozókat.

(7) Folyamatosan végezni kell a 2010. évi költségvetési törvény, az Áht., az Ámr. és az egyéb vonatkozó rendelkezések változásaiból adódó, a tárca gazdálkodását érintő szabályozók módosítását.

(8) Az illetménygazdálkodás 2010. évi feladatainak végrehajtása keretében kezelni kell a magasabb parancsnoki jutalom-, katonai, illetve külső (polgári) megbízási díj-, központi illetményelőleg-, magasabb parancsnoki segély-, családalapítási támogatás kereteket, valamint az állandó főfoglalkozású, időszaki és részfoglalkozású béralap terhére foglalkoztatott közalkalmazottak személyi juttatásaival összefüggő kereteket; elő kell készíteni a nyugdíjjal, az illetménnyel és a személyi állomány egyéb járandóságaival kapcsolatos döntéseket, a döntések függvényében végre kell hajtani a feladatokat; előterjesztést kell kidolgozni a 2011. évi illetményfejlesztési keretek felhasználására.

(9) Kiemelt figyelmet kell fordítani a HM tárca FEUVE-rendszere működtetésére, fejlesztésére, koordinációjára, ellenőrzésére és a vonatkozó szabályozók kidolgozására.

17. § Központi egészségügyi biztosítás

(1) A központi egészségügyi biztosítás keretében kiemelt figyelmet kell fordítani: az igényjogosult és területi ellátási kötelezett állomány alap-, járó- és fekvőbeteg-ellátásának folyamatos és magas színvonalú biztosítására; a missziók egészségügyi felkészítésére és megelőző egészségügyi ellátására; a NATO haderő-fejlesztési egészségügyi célkitűzések területén vállalt kötelezettségek tervszerinti végrehajtására; a kijelölt készenléti erők alkalmazhatóságának biztosítására; a katonaorvos-hiányok kezelésére; a drogprevenciós stratégia megvalósítására; valamint az MH KFOR Megelőző Egészségügyi Laboratórium 2010. február végéig tartó működtetésére, majd a műveleti területről történő szakszerű kivonására, a molekuláris Biológiai Labor Komplexum és a ROLE 1-2 képességek kialakításához szükséges műtőkonténer-programra, valamint a különféle szakkonténer programokra.

(2) További kiemelt feladat az állomány terhelés- és teljesítmény-élettani mutatóinak elemzése, értékelése, az állomány edzettségi állapotát ellenőrző metodikák fejlesztése, különös tekintettel a kondíció javítását szolgáló eljárásokra; genetikai ujjlenyomat-adatbázis létrehozása személyazonosítás céljából.

18. § Központi (termelői) logisztikai támogatás

(1) A harcvezetési rendszerek programcsoport feladatainak végrehajtása során kiemelt figyelmet kell fordítani: a felajánlott erők híradó és informatikai képességének megteremtésére, az állandó telepítésű híradó és informatikai hálózatok szükség szerinti módosítására, a C–17-es magyarországi szállítási képességgel kapcsolatos feladatokra; a GRIPEN harcászati repülőgépek műveleti képességének növeléséhez szükséges beszerzések folytatására; a NATO egységes légvédelmi rendszerében működtetett radarok hadrafoghatóságára, a radar eszközök beszerzésével és rendszerbeállításával kapcsolatos tevékenység végzésére.

(2) A megsemmisítési rendszerek programcsoport vonatkozásában kiemelt feladat: a repülőgép fedélzeti fegyverrendszerek rendszeresítési feltételeinek megteremtése; a MEDEVAC és a kutató-mentő feladatra kijelölt helikopterek hadrafoghatóságának biztosítása; a repülőeszközök maximális üzemképességi szintje fenntartásának és a lerepülhető maximális repülési idő biztosítása; a Gépjármű Beszerzési Program (GBP) szakági képességei kialakításával, valamint a BTR típusú harcjárművek modernizálásával kapcsolatos feladatok végzése.

(3) A túlélést biztosító rendszerek programcsoport vonatkozásában fokozott figyelmet kell fordítani: a NATO felajánlásokhoz kapcsolódó víztisztító és hídépítő képesség fenntartására; a műszaki, kiképzéstechnikai eszközök, multimédiás oktató berendezések katonai szervezetek részére történő biztosítására; a vegyi és tűzvédelmi technikai eszközök működőképességének folyamatos fenntartására; az újonnan beszerzett optikai és helymeghatározó rendszerek szakanyagainak rendszerbe állítására; a feleslegessé vált veszélyes anyagok ártalmatlanítására.

(4) Az ellátást biztosító rendszerek programcsoport tekintetében prioritásként kell kezelni a ruházattal történő ellátással, az alapfelszerelés bővítésével, a katonai szervezetek raktári készletének feltöltésével, az MH személyi állománya élelmezési ellátása szaktechnikai feltételeinek javításával, valamint az MH szervezetei élelmezési anyag illetve üzemanyag tábori körülmények közötti ellátásának fejlesztésével kapcsolatos feladatok végrehajtását.

(5) A közlekedést biztosító rendszerek programcsoport feladatai végrehajtása során kiemelt figyelmet kell fordítani: a stratégiai légi- és tengeri szállítás keretében megvalósuló szállítási kapacitások biztosítására, a haderő-fejlesztési, kiképzési és ellátási tevékenységhez kapcsolódó közlekedési támogatási feltételek javítására, az MH és a „missziók” közlekedési szakanyaggal történő ellátására, az MH rakodó és anyagmozgató képességének korszerűsítésére.

(6) A központi (termelői) logisztikai tevékenység ellátása során fokozott figyelmet kell fordítani: az Éves Logisztikai Beszerzési Terv elkészítésére, a 2010. évi K+F tervben szereplő katonai műszaki fejlesztések végrehajtására, a katonai szabványosítással és egységesítéssel, rendszertanúsítással és termékkodifikációval kapcsolatos feladatok, valamint a (köz)beszerzési tevékenység, és az ahhoz kapcsolódó vám- és határforgalmi feladatok jogszabályok szerinti végrehajtására.

19. § Központi ingatlanbiztosítás és infrastrukturális ellátás

(1) Ki kell dolgozni a HM Állami Egészségügyi Központ aktív gyógyító tevékenységének egy telephelyen történő biztosításához szükséges beruházási programot, illetve forrásbiztosítás esetén le kell folytatni a tervezéshez, kivitelezéshez szükséges (köz)beszerzési eljárásokat.

(2) A haditechnikai fejlesztésekhez, a Magyar Honvédség szervezeti korszerűsítéséhez kapcsolódó, a személyi állomány élet- és munkakörülményeinek javítása, illetve a HM vagyonkezelésű ingatlanállomány műszaki korszerűsítése érdekében ki kell dolgozni az elkövetkező tíz évre vonatkozó Laktanya Fejlesztési Tervet. A Terv jóváhagyását követően – a költségvetési lehetőségek függvényében – meg kell kezdeni az egyes fejlesztési feladatok műszaki előkészítését.

(3) Biztosítani kell a rendelkezésre álló költségvetési lehetőségek mellett – csökkentett műszaki tartalommal – vásárolt szolgáltatásként a HM vagyonkezelésű ingatlanállomány, a katonai és lakóingatlanok fenntartását, üzemeltetését, illetve élőerős őrzésvédelmét.

(4) Folyamatosan elemezni és vizsgálni kell a Szolgáltatási Szerződés keretében végrehajtandó feladatokat, fel kell kutatni azon területeket, amelyek szolgáltatási díjai csökkenthetők és az így felszabadult forrásokat közvetlenül a személyi állomány élet és munkafeltételeinek javítására, a hiány mértékének csökkentésére kell fordítani.

(5) A katonai objektumok, és ingatlanok Szolgáltatási Szerződés keretében történő üzemeltetése során törekedni kell az ingatlanállomány meglévő műszaki színvonalának megőrzésére, az üzembiztonság megtartására.

(6) Gyakorlatok elhelyezési biztosítása tekintetében törekedni kell arra, hogy az egység és alegység szintű gyakorlatok, kiképzések lehetőleg a helyőrségi bázisokon kerüljenek végrehajtásra.

(7) A vonatkozó jogszabályok, illetve a Nemzeti Vagyonkezelési Tanács határozatai alapján a honvédelmi célra feleslegessé vált ingatlanok ingatlanjogi rendezésével, művelési ágba helyezésével gyorsítani kell a felesleges ingatlanállomány Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. más központi költségvetési szervek, valamint önkormányzatok részére történő átadását.

(8) A környezetvédelmi auditálások és a tűzszerészeti mentesítéseket követően kezdeményezni kell a Nemzeti Földalapról szóló törvény hatálya alá tartozó ingatlanok vagyonkezelői jogának átadását.

(9) Az élőerős őrzés-védelem folyamatos biztosítása mellett ki kell dolgozni az élőerő egy részét kiváltó, a katonai objektumok – őrzésvédelmi – technikai fejlesztéseinek tíz éves tervét. Gondoskodni kell a meglévő őrzésvédelmi rendszerek működőképességének fenntartásáról. Elő kell készíteni, és le kell folytatni az élőerős őrzésvédelmi szolgáltatás megvásárlása érdekében szükséges (köz)beszerzési eljárást.

(10) A természet- és környezetvédelmi szakterületen el kell készíteni a HM tárca környezetvédelmi politikáját és stratégiáját. A honvédelmi célú ingatlanok használata, a katonai tevékenységek tervezése és végrehajtása során érvényre kell juttatni a NATO és EU Környezet- és Természetvédelmi Követelményrendszert, valamint a Nemzeti Környezetpolitikában megfogalmazott elveket, és prioritást kell biztosítani az ezeknek megfelelő szempontoknak. A Nemzeti Környezetvédelmi Programban – az OKKP HM Alprogram működtetése mellett – folytatni kell a honvédelmi tárca számára nevesített Alprogramok előkészítését a környezettudatosság növelése, a környezet-egészségügy, a városi környezetminőség, a vizeink védelme és fenntartható használata, a hulladékgazdálkodás, a környezetbiztonság, valamint a biológiai sokféleség és tájvédelem (NATURA 2000) témakörökben.

20. § Központi ellenőrzési, hatósági és szakhatósági feladatok

(1) A fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések tekintetében kiemelt figyelmet kell fordítani a megváltozott jogszabályi előírásokkal összhangban történő – és kockázatelemzésen alapuló – tervezésre, szervezésre, valamint az ellenőrzési módszertani előírások kellően hatékony alkalmazására.

(2) A megbízhatósági ellenőrzések keretében fokozott figyelmet kell fordítani a kijelölt honvédelmi szervezetek központi és intézményi költségvetési beszámolóinak az Állami Számvevőszék módszertanában meghatározottak szerinti végrehajtására, valamint az érintett költségvetési beszámolók minősítésére.

(3) A fejezetszintű komplex ellenőrzések tekintetében kiemelt figyelmet kell fordítani az érintett szervezetekre háruló feladatok végrehajtásának és a működőképesség elérésének ellenőrzésére, valamint az ellenőrzött időszak tapasztatainak megismerésére, feldolgozására, hasznosítására.

(4) A katonai hatóságok rendeltetésszerű, szakszerű és jogszerű, valamint hatékony tevékenységével biztosítani kell a honvédelmi érdekek, illetve az általános és speciális szakmai követelmények egyidejű és következetes érvényesülését. A katonai hatóságok ellenőrzésével el kell érni a honvédelmi és katonai célú építmények minőségi megvalósulását és állagának megőrzését, rendeltetésszerű és biztonságos használatát, a munkavállalók szolgálati és munkakörülményeinek javítását.

VÉDELMI KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE

21. § Fejlesztési programok

(1) A hadfelszerelés-fejlesztési programok vonatkozásában kiemelt figyelmet kell fordítani: a harcászati repülőgép fegyverzetével, a páncélos és gépjármű-technikai program keretében megvalósuló BTR harcjárművek korszerűsítésével, a Gépjármű Beszerzési Program időarányos feladatai végrehajtásával, az áramforrás aggregátorok, az egyéni fegyverzet korszerűsítésével, valamint a tábori tüzér eszközök, aknavetők beszerzésével kapcsolatos feladatok végzésére.

(2) A híradó és informatikai képesség fejlesztése során kiemelt figyelmet kell fordítani: a híradó informatikai komplexumok hazai rendszerintegráló és beépítő, az RH és URH rádió, valamint az egyéb szaktechnikai eszköz-beszerzések eredményes lebonyolítására, az egységes állandó híradó és informatikai rendszer kialakításával, fejlesztésével, biztonságos üzemeltetésével kapcsolatos feladatok végzésére.

(3) A további hadfelszerelés-fejlesztési programok tekintetében kiemelt feladat az ABV szűrő-szellőző, ABV mentesítő és RIÉR eszközök, az anyagmozgatási és szállító eszközök beszerzése, a tábori élelmezési, valamint üzemanyag ellátás feltételeinek kialakítása.

(4) A NATO Biztonsági Beruházási Program (NSIP) keretében folytatni kell a háromdimenziós radar rendszerbeállításával kapcsolatos feladatokat, folytatni kell a NATINADS integrált légvédelmi rendszer Föld-Levegő-Föld híradó rendszerének telepítését.

(5) A repülő-műszaki programok keretében folytatni kell a GRIPEN programot, a teljes műveleti képesség elérése érdekében, valamint a MEDEVAC képesség kialakítását, továbbá a szállító helikopterek beszerzésének előkészítését, a szállító repülőgépek korszerűsítésével kapcsolatos feladatokat.

(6) Kiemelt figyelmet kell fordítani a Gripen repülőgépek önvédelmi rendszeréhez tartozó „fenyegetés-könyvtár” frissítésére, működtetésére, az adatfolyamatok szabályozására, valamint szakutasítás kidolgozására a R&S rádiók frekvenciamenedzselési feladatainak szabályozására.

(7) A páncélos- és gépjármű-technikai programok tekintetében folytatni kell a BTR-80 modernizáció keretében a különböző fegyvernemi változatok modernizálását és szakági eszközök kialakítását, valamint a költségvetés biztosításának függvényében a lövészszázad tűztámogató és tűzmegfigyelő változat kialakítását és a lövész zászlóalj tűztámogató harcjármű, valamint a támogató szakaszparancsnoki harcjármű kialakításának feltételrendszerét.

(8) A fegyverzettechnikai programok keretében, a költségvetés biztosításának függvényében, meg kell teremteni a feltételrendszert a 60 mm-es aknavető gránátok beszerzéséhez. Folytatni kell a 3D radarok rendszerbe állítását, beillesztését a NATINADS-ba.

(9) Az elektronikai programok keretében folytatni kell a tábori SIGINT képesség fokozását biztosító beszerzéseket. Az MH állandó jellegű híradó és informatikai rendszerének fejlesztése vonatkozásában kiemelt figyelmet kell fordítani a HM és az MH információs rendszereinek integrálására, a szolgáltatások kiterjesztésére, a NATO vállalásokkal összefüggő fejlesztési feladatok időarányos végrehajtására; az MH Vezetési Információs Rendszer kiterjesztésére, figyelembe véve a kormányzati igényeket, valamint a NATO Irodaautomatizálási Rendszer szolgáltatásainak kiterjesztésére. Meg kell kezdeni a NATO-felajánlásunkban szereplő nemzeti Telepíthető Híradó és Informatikai Alegység (DCM) felállítását, ezen belül, az alegység honi felhasználású híradó és informatikai eszközrendszerének beszerzését és telepítését.

(10) A tábori híradó és informatikai rendszer tekintetében elsődleges prioritással kell végrehajtani a telepíthető tábori híradó-informatikai rendszer program feladatait. A tábori vezetési és irányítási (C2) rendszerek kiépítéséhez szükséges híradó és informatikai eszközök elsődlegesen a felajánlott erők részére kerüljenek biztosításra, a szükséges mértékben helyettesítő eszközök maradjanak rendszerben. A feladatrendszer végrehajtása érdekében folytatni kell a tábori területi híradó és informatikai rendszer és vezetési pont híradó és informatikai központ elemek beszerzésével kapcsolatos feladatok végrehajtását, összhangban a NATO tagságból eredő és a vállalt kötelezettségekkel. A kialakítandó elemek képezzenek alapot nagy kapacitású egységes, hang- és adatszolgáltatások konvergenciáját biztosító, szolgáltatásorientált IP alapú rendszer kialakításhoz, a „hálózatközpontú hadviselés” követelményeihez. A zászlóalj, század és szakasz szintű rádiós vezetési komplexumok (PK-1, PK-2 és PK-4 kódú eszközök) esetében induljon be a sorozatgyártás.

(11) Az egyéb programok, képességcsomagok keretében kiemelt figyelmet kell fordítani a harcászati SIGINT/EW képesség továbbfejlesztésére a PRT támogatása érdekében. Fokozni kell a kialakított Force Protection képességet, és biztosítani kell az új védelmi képességek megteremtését. Végezni kell a pilóta nélküli felderítő gépek rendszeresítéshez kapcsolódó feladatokat, az alkalmazás további fejlesztését, a műveleti alkalmazáshoz szükséges feltételek megteremtését a kis hatótávolságú pilóta nélküli felderítő repülőgép alkalmazási utasítás kidolgozását; a távirányítású robbanó szerkezetek elleni zavaró berendezés (C-RCIED) működtetésével, a képesség bővítésével kapcsolatos feladatok végrehajtását.

VÉDELMI KÉPESSÉGEK FENNTARTÁSA

22. § Fogyasztói logisztikai támogatás

(1) Prioritást kell biztosítani a külföldi békemissziós feladatokban részt vevő katonai szervezetek alkalmazása, valamint, a NATO Reagáló Erők (NRF) váltásaiba felajánlott alegységek mindenoldalú biztosítása, feladatellátása színvonalának fenntartására, további emelésére.

(2) Tovább kell növelni a felajánlott kötelékek logisztikai önfenntartási képességeinek és a változó hadszíntéri körülményekhez való alkalmazkodás feltételrendszerének minőségét. Fenn kell tartani, és fejleszteni kell a nemzeti támogató képességet biztosító katonai szervezet kapacitásában meglévő képességeket.

23. § Híradó és informatikai biztosítás

(1) Kiemelt figyelmet kell fordítani a Honvédelmi Minisztérium és a katonai felső vezetés híradó és informatikai igényeinek kielégítésére, az ezt biztosító rendszerek békeidőszaki folyamatos működtetésére, az MH zártcélú távközlő hálózatainak üzemeltetésére, üzemvitelének szünetmentes fenntartására, az MH Vezetési Információs Rendszer bevezetésére és a szolgáltatások biztonságának növelésére.

(2) Biztosítani kell az állandó híradó és informatikai rendszer folyamatos működőképességét, különös tekintettel a külföldön szolgálatot teljesítő alegységek és Magyarország közötti híradó és informatikai összeköttetések fenntartására, a nemzetközi gyakorlatok, konferenciák, NATO-rendezvények szakmai kiszolgálására.

(3) Folytatni kell a tárca Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszeréhez (EDR) kapcsolódó tervezési és szervezési tevékenységet és az eszközök alkalmazásba vételével kapcsolatos feladatok végrehajtását.

(4) Biztosítani kell a NATO Irodaautomatizálási Rendszer folyamatos működését, a NATO-szervezetekkel való kapcsolat fenntartását.

(5) Végre kell hajtani az MH híradó és informatikai rendszerei üzemeltetésének szabályzási felülvizsgálatát.

24. § Geoinformációs támogatás

(1) Kiemelt figyelmet kell fordítani a geoinformációs támogatás doktrínájának elkészítésére; a katonaföldrajzi kiadványok (atlaszok, leírások, jegyzetek) készítésére a HM, MH számára fontos válságterületekről; az új típusú térképészeti szakanyagellátó konténer fejlesztési programjának; a Katonaföldrajzi Információs Rendszer (KIR) kialakításának folytatására; a meteorológiai szaktevékenység ellenőrzésére a meteorológiai csoportoknál.

(2) A szabályzatkiadás területén kiemelt figyelmet kell fordítani a szolgálati könyvek és főnökségi kiadványok éves kiadási tervében szereplő feladatok végrehajtására.

25. § Katonai biztonság, információszerzés, feldolgozás és értékelés

(1) Az ország katonai biztonságának fokozása érdekében kiemelt figyelmet kell fordítani hazánk biztonsági helyzetének folyamatos értékelésére, a potenciális fenyegetések és kockázatok időbeni felfedésére, az ország ellen irányuló, biztonságát közvetlenül fenyegető folyamatok és törekvések felderítésére. Nagy hangsúlyt kell helyezni a szövetségi (NATO, EU) és a kétoldalú nemzetközi együttműködés keretében folytatandó információcsere növelésére, és folytatni kell a rádióelektronikai felderítő rendszer korszerűsítését.

(2) A transznacionális fenyegetések elleni küzdelem területén megkülönböztetett jelentőséggel kell kezelni az új típusú kihívások megjelenési formáinak felderítését, valamint a Magyar Honvédség biztonságát veszélyeztető nemzetközi terrorizmusra vonatkozó információk megszerzését és hatékony felhasználását.

(3) A béketámogató és válságkezelő műveletek harcászati-hadműveleti felderítő támogatása érdekében fokozott figyelmet kell fordítani a válságkörzetekben települt magyar kontingensek felderítő információkkal történő ellátására, a kihelyezett felderítő erők tevékenységének szakmai irányítására, valamint a műveleti területen települt rádióelektronikai felderítő csoport folyamatos készenlétének biztosítására.

26. § A haderő felkészítése, kiképzése

(1) A felkészítés, kiképzés követelményeinek kidolgozása keretében ki kell dolgozni és ki kell adni a MH 2011. (2012–2014) időszak kiképzési feladatait meghatározó HM HVKF intézkedést. Meg kell fogalmazni a közép- és hosszú távú kiképzési feladatokat. Folytatni kell a szabályzó és doktrinális tevékenységet. Meg kell szervezni és végrehajtani a kijelölt szervezetek részére az MH szintű TACEVAL, CREVAL értékelő, minősítő programokat. Egységesíteni kell a fizikai felkészítés és katonai testnevelés normarendszerét és követelményeit, MH szintű sportbajnokságokat kell tervezni, szervezni és levezetni.

(2) A kiképzés korszerűsítésével kapcsolatban folyamatosan végezni kell az MH szervezeteinél kialakított Szakmai Munkacsoportok tevékenységének koordinálását és felügyeletét. Fel kell dolgozni a Szakmai Munkacsoportok által megfogalmazásra kerülő javaslatokat, elgondolásokat, és azok alapján elő kell készíteni a rendszerelemek csapatpróbára történő bevezetését.

(3) Folytatni kell az MH tervezési alapokmányok, a kiképzés elvi alapjait képező okmányok, különös tekintettel az önkéntes tartalékosok felkészítésére, valamint az egyéni és kötelék alapképességek kidolgozását, a kiképzési dokumentumok korszerűsítését, a kiképzés-korszerűsítés feladatai végrehajtásának elemzését, értékelését.

(4) Az MH Gyakorlatok és Kiképzési Rendezvények Programjának (MH GYKRP) kidolgozásával kapcsolatban kiemelt figyelmet kell fordítani az MH alaprendeltetését, a nemzetközi kötelezettségek katonai teljesítését, valamint a meghatározott képességek elérését, szinten tartását biztosító gyakorlatok tervezésére. Elő kell készíteni az MH GYKRP alapján a határátlépéssel járó csapatmozgásokról szóló közjogi határozat-tervezetet. Fokozott figyelmet kell fordítani az MH prioritásai és a biztosított költségvetési támogatás harmonizálására.

(5) A parancsnokok és törzsek felkészítése terén erősíteni kell a parancsnokságok és törzsek képességeit a Magyar Honvédség alkotmányos kötelezettségeiből adódó feladatok végrehajtásában, a harctevékenységek megtervezésében és megszervezésében. Tovább kell fejleszteni a parancsnokságok és törzsek készségét az új képességgel rendelkező szervezetek alkalmazásának megtervezésében, megszervezésében és vezetésében. Fejleszteni kell a törzsek állományának összhaderőnemi szemléletét és nemzetközi együttműködési készségét. Széleskörűen kell alkalmazni a törzsgyakorlások során az MH rendelkezésre álló szimulációs rendszereit.

(6) A katonák egyéni kiképzésével és továbbképzésével kapcsolatban kiemelt figyelmet kell fordítani a katonai szolgálatra történő felkészítésre, a beosztás ellátásához, a rendszeresített technikai eszközök kezeléséhez szükséges szakmai ismeretek megszerzésére, a harc és a harccal kapcsolatos tevékenységek elsajátítására. Célirányos kiképzést kell szervezni és végrehajtani a nemzetközi feladatokra, valamint az MH egyéb honvédelmi feladatainak ellátására tervezett katonák részére. Kiemelten kell kezelni a nemzetközi különleges műveleti alaptanfolyam megszervezését és végrehajtását. Ki kell dolgozni, és be kell vezetni a katonák egyéni kiképzési követelményeit, valamint kiképzettségi szintjük értékelési rendjét. Szakmai összevonásokat kell szervezni az új alkalmazási elvek elsajátítására, a műveleti és kiképzési tapasztalatok hasznosítására.

(7) A kötelékek kiképzése terén kiemelt figyelmet kell fordítani a katonai szervezetekre háruló országvédelmi feladatokra, a békeműveletek katonai feladataira, valamint a terrorizmus elleni védelem és a katasztrófavédelmi feladatokra történő kiképzésre, a nemzetközi gyakorlatok során a szövetségi kötelezettségekből adó feladatokra történő felkészítésre, az együttműködési feladatok gyakorlására. Ki kell dolgozni és be kell vezetni a kötelékek kiképzési követelményeit, valamint kiképzettségi szintjük értékelési rendjét.

(8) Prioritást kell biztosítani az NRF váltásokba kijelölt erők felkészítésének, az MLF felajánlott erők felkészítésének, a Tisza–2010 magyar–román–szerb műszaki katasztrófavédelmi gyakorlat hazai megrendezésének, a cseh-magyar műszaki együttműködés keretében a közös kiképzés továbbfolytatásának, a „TISZA Többnemzetű Műszaki Zászlóalj” parancsnoksága és törzs felkészítésének, a kijelölt szervezetek értékelő – minősítő, valamint az interoperabilitási gyakorlatainak, illetve a többnemzeti szervezetek kiképzési rendezvényeinek.

(9) Az MH tapasztalatfeldolgozó rendszer tekintetében meg kell valósítani a tapasztalatfeldolgozó tevékenység integrálását a tervezési rendszerekbe, a műveletekre történő felkészülésbe. Továbbképzéseket kell szervezni a katonai szervezetek kijelölt tapasztalatfeldolgozó állománya részére. Rendszeres jelentéseket kell készíteni a tapasztalatfeldolgozás eredményeiről.

27. § Nemzetközi katonai tevékenységek

(1) Az ENSZ, EBESZ EU és más nemzetközi szervezetek által irányított műveletekben való részvételünk, erőink műveletben tartása terén folyamatosan szem előtt kell tartani a 2016-ig szóló Műveleti Irányelvekben rögzített, és a NATO-ban alkalmazott 10%-os szintet, miszerint a szárazföldi erők létszámának legalább 10%-a egy időben és tartósan műveleti alkalmazásban, vagy alkalmazásra készenlétben álljon.

(2) Kiemelt figyelmet kell fordítani a válságkezelési és béketámogató műveletekben beosztásba kerülő állomány felkészítésére, kiképzésére, a váltások végrehajtására, valamint a műveletek monitoring jelleggel történő elemzésére, értékelésére, a tapasztalatok feldolgozására, azok kiképzésbe történő beépítésére, felhasználására.

(3) Folytatni kell a Magyar Köztársaság 2011. évi EU-elnökségének időszakában tervezett tartalék erők lehetséges nemzetközi alkalmazásának előkészítését.

(4) Kiemelt területként kell kezelni az afganisztáni magyar szerepvállalás (ISAF) keretében folytatott tevékenységet, a bejelentett 200 fős szerepvállalás-növeléshez kapcsolódó feladatok végrehajtását.

A HONVÉDELMI TÁRCA 2011–2012. ÉVI TEVÉKENYSÉGÉNEK FŐ IRÁNYAI

28. § (1) A tárca 2011–2012. évi tevékenységének alapját továbbra is a Magyarország és a Szövetség fegyveres védelméből, az EU biztonsági rendszeréből, a nemzetközi válságkezelésben való részvételből, a nemzetközi béke és biztonság fenntartásához történő hozzájárulásból, valamint a békeidőben végzett honvédelmi tevékenységből eredő igazgatási, irányítási és vezetési, valamint az ezzel összefüggő katonai, illetve kormányzati és tárcaközi együttműködési, továbbá a Kormány programjában, a honvédelemhez kapcsolódó további feladatok végrehajtása képezi.

(2) Kiemelt fontosságú területként kell kezelni a Magyar Köztársaság EU elnökségi feladataiból a honvédelmi ágazatot érintő tevékenység eredményes lebonyolítását (felkészülés, végrehajtás), ezzel együtt a 2011–2012 EUBG feladatra történő felkészítést, szolgálat végrehajtását.

(3) Folytatni kell a békehiányok felszámolását elősegítő, valamint – az Országgyűlés és a Kormány döntéseinek megfelelően – az MH önkéntes tartalékos rendszerének hatékonyságát növelő tárgyidőszaki feladatok végrehajtását, a költségvetési lehetőségek függvényében meg kell kezdeni a rendszer személyi állománnyal és anyagi-technikai eszközökkel történő feltöltését.

(4) A fenntartás, fejlesztés erőforrásait elsősorban a kitűzött ambíciószint időarányos elérésére, a felajánlott és alkalmazásra tervezett erők képességeinek kialakítására, fenntartására, fejlesztésére kell fordítani.

(5) A béketámogatással kapcsolatos (ENSZ, EBESZ, NATO, EU és más nemzetközi szervezet által vezetett béketámogató, katonai megfigyelői) feladatok végrehajtásának szinten tartása. A KFOR, EUFOR átalakítása következtében a 2010. évi tervezés során kiemelt figyelmet kell fordítani a balkáni magyar szerepvállalás átalakítására.

(6) Tovább kell szilárdítani és fejleszteni a Tárca Védelmi Tervező Rendszer hatékony működését.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

29. § A jelen utasítással meghatározott fő feladatok végrehajtásának részfeladatait és azok ütemezését a „a honvédelmi tárca 2010–2012. évekre vonatkozó rövid távú terve”2 tartalmazza.

30. § Az utasítás hatálya alá tartozó szervezetek vezetői az utasításban meghatározott célkitűzések elérése, fő feladatok végrehajtása érdekében a honvédelmi tárca 2010–2012. évekre vonatkozó rövid távú tervében foglalt feladatok figyelembevételével határozzák meg szervezetük, alárendeltjeik 2010. évi részletes feladatait, készítik el saját terveiket.

31. § Ez az utasítás a közzététele napján lép hatályba és 2013. december 31-én hatályát veszti.

1

Az utasítás a 31. § alapján hatályát vesztette 2013. december 31. napjával.

2

Az érintettek külön kapják meg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére