121/2009. (VI. 11.) Korm. rendelet
az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezménye és annak Kiotói Jegyzőkönyve végrehajtási keretrendszeréről szóló 2007. évi LX. törvény végrehajtásának egyes szabályairól szóló 323/2007. (XII. 11.) Korm. rendelet módosításáról1
2009.12.24.
„2. § E rendelet alkalmazásában: 1. állami támogatás: az Európai Közösséget létrehozó Szerződés (a továbbiakban: EK-Szerződés) 87. cikkének (1) bekezdése szerinti támogatás és az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 1. §-ának 1. és 5. pontjai szerinti csekély összegű (de minimis) támogatás (a továbbiakban: támogatás); 2. Átvevő: az 1995. évi LXXXII. törvénnyel kihirdetett ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezmény (a továbbiakban: Keretegyezmény) I. mellékletében felsorolt azon részes állam, amely a Kiotói Jegyzőkönyvet (a továbbiakban: Jegyzőkönyv) megerősítette és a nemzetközi kötelezettségvállalások értelmében jogosult együttes végrehajtási projektekből származó hitelesített kibocsátás-csökkentési egységek átvételére, illetve az e részes állam által a kibocsátás-csökkentési egységek átvételére felhatalmazott jogalany; 5. független együttes végrehajtási projekt hitelesítő: az együttes végrehajtással kapcsolatos hitelesítési tevékenység végzésére külön jogszabály szerint feljogosított külföldi vagy belföldi székhellyel rendelkező jogi személy;
6. kis- és középvállalkozás (a továbbiakban együttesen: KKV): az a vállalkozás, amely a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában megfelel a 800/2008/EK rendelet I. mellékletében meghatározott vállalkozások valamelyikének; 9. közvetlen kettős elszámolású kibocsátás-csökkentés: a Magyarországon megvalósított együttes végrehajtási projekt közvetlen kettős elszámolási hatással rendelkezik, ha a projekt az üvegházhatású gázok kibocsátási egységeinek a kereskedelméről szóló 2005. évi XV. törvény (a továbbiakban: Üht.) 1. számú mellékletének a hatálya alá tartozó egy vagy több egyedileg azonosítható létesítmény kibocsátási alapszintjéhez képest a létesítményre meghatározott üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését vagy korlátozását eredményezi; 10. közvetett kettős elszámolású kibocsátás-csökkentés: a Magyarországon megvalósított együttes végrehajtási projekt közvetett elszámolási hatással rendelkezik, ha a projekt az Üht. 1. számú mellékletének a hatálya alá tartozó létesítmények egy egyedileg nem azonosítható létesítményekből álló csoportjára nézve az üvegházhatású gáz kibocsátás-csökkentését vagy korlátozását eredményezi; 13. nemzetközi kötelezettségvállalások: a Keretegyezmény, az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményben Részes Felek Konferenciájának 1997. évi harmadik ülésszakán elfogadott Kiotói Jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 2007. évi IV. törvény által kihirdetett Jegyzőkönyv, valamint a Részes Felek által elfogadott nemzetközi megállapodásnak minősülő határozatok; 15. saját forrás: a kedvezményezett által a fejlesztési programhoz igénybe vett állami támogatást nem tartalmazó forrás;
16. Szállító: az a magyarországi székhellyel rendelkező jogi személy, amely a Magyarországon megvalósuló együttes végrehajtási projektben a kibocsátás-csökkentési tevékenység végrehajtója, illetőleg több Szállító esetén az ezek által meghatalmazott jogi személy;
18. támogatási intenzitás: a támogatástartalom és a jelenértéken számított elszámolható költség hányadosa, százalékos formában kifejezve;
21. Vevő: a nemzetközi kibocsátás-kereskedelemben résztvevő állam, vagy a kibocsátható mennyiségi egységekkel való kereskedésre felhatalmazott jogi személy.”
[Az az együttes végrehajtási projekt támogatható]
„k) amelynek során az erdőtelepítés az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvény és a Kiotói Jegyzőkönyvben részes felek találkozójául szolgáló Felek Konferenciája első ülésszakán elfogadott, a Kiotói Jegyzőkönyv első kötelezettségvállalási időszakában az erdőtelepítési tevékenységet megvalósító tiszta fejlesztési mechanizmus projektekre vonatkozó módszertanokról és eljárásokról szóló 5/CMP.1 határozatban, valamint a határozat alapján a Tiszta Fejlesztési Mechanizmus Végrehajtó Testület által jóváhagyott, az adott projektre alkalmazható módszertanokban meghatározott követelményeknek megfelelően történik,”
[Az együttes végrehajtási projekt akkor hagyható jóvá, ha]
„c) a Tervdokumentumban bemutatott pénzügyi számítások, illetve részletes pénzforgalmi adatok alapján megállapítható, hogy a projekt a pénzügyi addicionalitás követelményének, és”
„(3) Az Átvevő személyében bekövetkező változás esetén a Jóváhagyó Nyilatkozatot a miniszter módosítja. A módosításhoz a Szállítónak be kell nyújtania az új Átvevővel kötött kibocsátás-csökkentés értékesítési szerződést.”
„(4) A hiánytalan benyújtástól számított 30 napon belül a miniszter a kérelmet jóváhagyja vagy elutasítja. A jóváhagyás a kérelmező által megjelölt időtartamra, legkésőbb 2012. december 31-ig szól.”
„(6) Amennyiben a felhatalmazással rendelkező jogi személy ellen csőd-, felszámolási vagy végelszámolási eljárás indul, azt az eljárás megindulásától számított 15 napon belül köteles a miniszternek bejelenteni. A miniszter a jogi személyt a bejelentéstől számított 15 napon belül törli a nyilvántartásból.
(7) A minisztérium a nyilvántartásba vett kérelmezők nevét, a kérelem jóváhagyásának vagy elutasításának tényét, illetve a (6) bekezdés szerinti törlést hivatalos honlapján közzéteszi.”
„22. § (1) A kibocsátható mennyiségi egységeknek a 20. § alapján történt értékesítéséből származó, pénzügyileg teljesített ellenérték terhére Zöld Beruházási Rendszert működtet a miniszter. (2) A Zöld Beruházási Rendszer pályázati kiírásának meg kell felelnie
b) a 21. § (1) bekezdés szerinti, a Vevővel kötött kibocsátható mennyiségi egység átruházására vonatkozó szerződési feltételeknek.
(3) A Zöld Beruházási Rendszer keretében meghatározott feladatok megvalósításának elősegítését
a) a kibocsátható mennyiségi egységeknek a 20. § alapján történt értékesítéséből származó bevétel és kamatai, valamint b) a Zöld Beruházási Rendszer saját bevételei:
ba) a Zöld Beruházási Rendszer rendeltetésének megfelelő felhasználásra átvett pénzeszközök,
bb) visszatérítendő vagy visszavont támogatások,
bc) pályázati díjak, és
bd) késedelmi kamatok
szolgálják.
(4) A Zöld Beruházási Rendszer éves költségvetési előirányzata legfeljebb 5%-ig felhasználható a Zöld Beruházási Rendszer kezeléséhez, működtetéséhez, bevételei beszedéséhez, pénzeszközei felhasználásának ellenőrzéséhez szükséges költségek fedezésére, illetve a Zöld Beruházási Rendszer bevételeinek, mint pályázati pénzeknek a Vevővel kötött szerződésben előírtak szerinti felhasználására, a pályázatok megvalósulására, monitorozására, és az elért kibocsátás-csökkentés számszerűsítésére, valamint jogszabályban meghatározott követelmények teljesülésére vonatkozó pénzügyi és műszaki szempontú értékeltetésére (auditáltatására).
(5) Az e rendelet szerinti támogatásokkal összefüggő pályázatkezelési, lebonyolítási, döntés-előkészítési és ellenőrzési feladatok ellátásáról a miniszter gondoskodik.”
„23. § (1) A Zöld Beruházási Rendszer keretében támogatást – amennyiben nemzetközi szerződés eltérően nem rendelkezik – belföldi székhelyű jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepe, egyéni vállalkozó, társasház-közösség, valamint természetes személy kaphat. (2) E rendelet alapján támogatás
a) vissza nem térítendő támogatás, ezen belül
aa) támogatás,
ab) kamattámogatás,
b) visszatérítendő támogatás,
c) egyéb kifizetés
formájában nyújtható.
(3) A Zöld Beruházási Rendszer alapján támogatás nyújtható a következő célokra:
a) épületenergiahatékonyság növelése,
b) megújuló energia felhasználásának növelése,
c) távfűtő rendszerek hatékonyságának növelése,
d) alacsony energiafelhasználású épületek építésének elősegítése,
e) világítási és közvilágítási rendszerek energiahatékonyságot növelő modernizációja,
f) nyelők létesítésének elősegítése,
g) a közlekedési szektorban megvalósuló kibocsátás-csökkentés,
h) környezetbarát minősítéssel rendelkező háztartási gépekre, valamint elektronikai eszközökre való csere támogatása, amennyiben az költséghatékony módon igazolható kibocsátás csökkentést eredményez hosszú távra, illetve
i) egyéb kibocsátás-csökkentési feladatok megvalósítása.
(4) A (3) bekezdés szerinti célokra a (2) bekezdés szerinti formában az EK-Szerződés 87. cikk (1) bekezdésének hatálya alá tartozó támogatásként a) csekély összegű, valamint
b) környezetvédelmi
jogcímen nyújtható támogatás.
(5) Kamattámogatás a támogatást igénylő és a pénzintézet között létrejött hitelszerződésben meghatározott futamidőre, de legfeljebb a tárgyévet követő két évre nyújtható. A kamattámogatás mértéke a fizetendő kamat 100%-át is elérheti, figyelemmel a Korm. rendeletben meghatározott támogatási intenzitásra. (6) A támogatott cél jellegétől függően – ha a pályázati felhívás eltérően nem rendelkezik –, a kamattámogatás kivételével, előleg nyújtható.
(7) A pályázati felhívásban fel kell tüntetni, valamint a támogatási szerződésben a támogatásban részesülőt (a továbbiakban: kedvezményezett) írásban tájékoztatni kell arról, hogy a (2) és a (4) bekezdésben meghatározottak közül melyik támogatási fajtában részesül. A tájékoztatásnak kifejezetten utalnia kell a támogatási fajtára vonatkozó európai bizottsági rendeletre, hivatkozva annak pontos címére és az Európai Közösség Hivatalos Lapjában való kihirdetésére, valamint meg kell határoznia a támogatás pontos összegét támogatástartalomban kifejezve.”
(2) A csekély összegű támogatás odaítélésének feltétele, hogy a kedvezményezett nyilatkozik arról, hogy az előző három pénzügyi évben általa igénybe vett csekély összegű támogatások támogatástartalma nem haladja meg a 200 000 eurónak megfelelő forintösszeget. A több részletben fizetendő támogatást az odaítélése időpontjában érvényes értékre kell diszkontálni. Az 1998/2006/EK rendelet 3. cikk 1. pontja szerinti kötelezettséget a támogatást nyújtó köteles teljesíteni.”
9. § A Vhr. 25. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő rendelkezés és alcím lép:
„Környezetvédelmi támogatás
(3) A környezetvédelmi támogatás nyújtásának részletes feltételeit az 5. és 6. melléklet tartalmazza. (4) A környezetvédelmi támogatás energiamegtakarítási projekteknek és a megújuló energiaforrásokból származó energia előmozdítására irányuló projektnek nyújtható, ugyanazon elszámolható költségekre vonatkozó bármely támogatás támogatási intenzitása – beleértve a projekthez nyújtott csekély összegű támogatásokat is – nem haladhatja meg az 5. és 6. mellékletben meghatározott mértéket.”
10. § A Vhr. 26. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő rendelkezés és alcím lép:
„Az állami támogatásokra vonatkozó közös szabályok
26. § (1) E rendelet alapján nem nyújtható támogatás: (2) E rendelet alapján nem lehet támogatást kifizetni olyan vállalkozás részére, amely a vele szemben egy támogatást jogellenesnek és a közös piaccal összeegyeztethetetlennek nyilvánító bizottsági határozaton alapuló visszafizetési kötelezettségnek nem tett eleget.
(3) E rendelet alapján támogatás csak akkor ítélhető meg, ha a kedvezményezett még a projekttel kapcsolatos munkálatok vagy tevékenységek megkezdése előtt a támogatás iránti kérelmét benyújtja. Nagyvállalkozások esetében a fentieken kívül a kedvezményezettek kötelesek bizonyítani, hogy a támogatás segítségével lényegesen megnövekszik a projekt mérete, kiszélesedik a tevékenység köre, növekszik a kedvezményezett által a projektre fordítandó összeg, lényegesen felgyorsult a projekt végrehajtási üteme, vagy regionális beruházási támogatás esetében a projekt a támogatás hiányában nem az érintett támogatott régióban valósult volna meg.
(4) Az e rendeletben szereplő, a 800/2008/EK rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatás különböző elszámolható költségek esetén halmozható más, a 800/2008/EK rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatással. Azonos, vagy részben azonos elszámolható költségek esetében a 800/2008/EK rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatás abban az esetben halmozható más a 800/2008/EK rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatással, illetve csekély összegű támogatással, ha az nem vezet a 800/2008/EK rendelet szerinti legmagasabb támogatási intenzitás, illetve támogatási összeg túllépéséhez. (5) A támogatások átláthatóságának növelése céljából e rendelet 800/2008/EK rendelet hatálya alá tartozó támogatásokra vonatkozó előírásai a minisztérium honlapján is közzétételre kerülnek. A támogatási programot nem lehet az interneten való közzététel előtt elindítani. (6) A kedvezményezetteknek és a támogatást nyújtó szervnek a támogatás igénylését, felhasználását, ellenőrzését alátámasztó bizonylatokat, dokumentumokat és nyilvántartásokat, valamint minden olyan nyilvántartást, amely az elszámolható költségeket és a megengedhető maximális támogatási intenzitás betartására vonatkozó információkat tartalmazza, a támogatás odaítélésétől számított 10 évig meg kell őrizniük.
(7) Az e rendelet alapján több részletben kifizetendő támogatásokat a támogatás odaítélése időpontjában érvényes jelenértékre kell diszkontálni. A diszkontálás céljára a diszkont kamatlábat kell alkalmazni, melyet a támogatás odaítélésekor érvényes referencia alapkamatláb segítségével kell kiszámolni.”
„(1) A pályázati felhívást a minisztérium internetes honlapján kell közzétenni. A megjelenés tényét – a megjelenési hely megjelölésével – két országos terjesztésű napilapban is közölni kell.”
„(4) A pályázati felhívást, valamint a 23. § (4) bekezdésében meghatározott célokra felhasználható keretösszeget a miniszter a pénzügyminiszterrel egyetértésben határozza meg.”
„(1) A pályázatot a pályázati felhívásban meghatározott határidőben, tartalommal, formában és nyomtatványon a miniszter által kijelölt döntés-előkészítő szervhez (a továbbiakban: kijelölt szerv) kell benyújtani. A kijelölt szerv a beérkezett pályázatokat folyamatosan érkezteti. A pályázat befogadásáról a pályázót tájékoztatni kell.”
„(4) A pályázatokat szakmai (környezet- és éghajlatvédelmi, műszaki, energetikai, közgazdasági) és pénzügyi szempontok szerint kell értékelni és rangsorolni. A pénzügyi értékelés a szakmai szempontból rangsorolt, támogatható pályázatok közül kizárja a pénzügyi szempontból nem megfelelő pályázatokat.”
„(5) A szakmai értékelés során előnyben kell részesíteni:
a) a költséghatékonyabb, a nagyobb szén-dioxid megtakarítást jelentő pályázatokat, valamint
b) az a) pontnak megfelelő pályázatok közül a komplex, több célt megvalósító fejlesztéseket.”
„(1) A Zöld Beruházási Rendszer keretében hozott döntésekről a kijelölt szerv rendszeresen tájékoztatót készít. A miniszter a tájékoztatót a döntést követő 10 munkanapon belül a minisztérium internetes honlapján közzéteszi.”
„33. § (1) A támogatási szerződésnek tartalmaznia kell az üvegházhatású gáz kibocsátás csökkentés várható és vállalt mértékét, valamint annak igazolási módját. (2) A kedvezményezettel a szerződéskötéshez szükséges valamennyi feltétel teljesülése esetén a támogatási szerződést a miniszter, illetve a miniszter nevében az általa megbízott személy köti meg. A kedvezményezettnek a támogatási szerződés megkötésére a kijelölt szerv szerint meghatározott időtartam, de legfeljebb a döntés kézhezvételétől számított 120 nap áll a rendelkezésére.”
„(3) A kijelölt szerv a szerződésmódosításra irányuló kérelmet értékeli és javaslatával együtt – az adatváltozás miatt szükséges szerződésmódosítás, illetve a (4) bekezdésben foglaltak kivételével – továbbítja a miniszternek, aki 15 napos véleményezési határidővel megküldi az érintett minisztereknek. A vélemények figyelembevételével a módosításról a miniszter, illetve – az adatváltozás miatt szükséges szerződésmódosítás, illetve a (4) bekezdésben foglaltak esetében – a miniszter által megbízott személy 10 napon belül dönt.”
„(5) A kijelölt szerv a támogatások felhasználását teljes körű eredményességi, hatékonysági és célszerűségi elemzéssel zárja, melyet továbbít a miniszter részére. Az elemzést – amennyiben az erre vonatkozó igényt a kibocsátható mennyiségi egység átruházása tárgyában létrejött szerződésben kikötötték – az elkészültét követő 60 napon belül a miniszter megküldi a Vevő által kijelölt személynek.”
19. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
e) 4. mellékletének 3.3 pontjában a „következményes kibocsátás” szövegrész helyébe a „közvetett hatás a kibocsátási szintre” szöveg
21. § (1) Az iparosodott technológiával épült lakóépületek energiamegtakarítást eredményező korszerűsítésének, felújításának támogatására (Panel-program) (LFP-2008-LA-2)” elnevezésű pályázat keretében e rendelet hatálybalépéséig benyújtott, de kötelezettségvállalással nem érintett pályázatokat a Zöld Beruházási Rendszer keretében benyújtott pályázatként kell elbírálni.
22. § Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:
23. §2 Ez a rendelet 2010. március 31-én hatályát veszti.
1. melléklet a 121/2009. (VI. 11.) Korm. rendelethez
Az energiamegtakarítási intézkedéseket szolgáló környezetvédelmi beruházási támogatás részletes feltételei
1. Energiamegtakarítási intézkedésekhez nyújtott környezetvédelmi beruházási támogatást a
a) 2. pontban rögzített feltételek, vagy
b) 3. pontban rögzített feltételek
alapján lehet nyújtani.
2. a) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg a támogatható költségek 60%-át.
A támogatási intenzitás azonban 20 százalékponttal növelhető a kisvállalkozásoknak, illetve 10 százalékponttal a középvállalkozásoknak nyújtott támogatások esetén.
b) A támogatható költségek a közösségi szabványok által előírtnál magasabb szintű energiamegtakarítás megvalósításához szükséges beruházási többletköltségek.
3. a) Az elszámolható költségek a közösségi szabványok által előírtnál magasabb szintű energiamegtakarítás megvalósításához szükséges beruházási többletköltségek.
Az elszámolható költségek kiszámításához a 800/2008/EK rendelet 18. cikkének (6) és (7) bekezdésében rögzített módszert kell alkalmazni. Az elszámolható költségek kiszámítása során figyelmen kívül kell hagyni az energiamegtakarításhoz szükséges többletberuházáshoz kapcsolódó költségeket és működési előnyöket, amelyek KKV-k esetében e beruházás első három éve alatt, az EU széndioxidkibocsátás-kereskedelmi rendszerében részt nem vevő nagyvállalatok esetében a beruházás első négy éve alatt, az EU széndioxidkibocsátás-kereskedelmi rendszerében részt vevő nagyvállalatok esetében pedig a beruházás első öt éve alatt jelentkeztek. Nagyvállalkozások esetén ez az időszak csökkenthető e beruházás élettartamának első három évére, amennyiben bizonyítható, hogy a beruházás értékcsökkenés-leírási ideje nem haladja meg a három évet. A támogatható költségek számítását független könyvvizsgálóval kell hitelesíttetni. b) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 20 %-át.
A támogatási intenzitás azonban 20 százalékponttal növelhető a kisvállalkozásoknak, illetve 10 százalékponttal a középvállalkozásoknak nyújtott támogatások esetén.
2. melléklet a 121/2009. (VI. 11.) Korm. rendelethez
A megújuló energiaforrásokból származó energia előmozdítására irányuló környezetvédelmi beruházási támogatás nyújtásának részletes feltételei
1. A támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 45%-át. A támogatási intenzitás azonban 20 százalékponttal növelhető a kisvállalkozásoknak, illetve 10 százalékponttal a középvállalkozásoknak nyújtott támogatások esetén.
2. Az elszámolható költségek azok a többletköltségek, amelyek a kedvezményezettet terhelik egy hagyományos, a tényleges energiatermelés szempontjából ugyanolyan kapacitású erőműhöz vagy fűtőrendszerhez képest. Az elszámolható költségek kiszámításához a 800/2008/EK rendelet 18. cikk (6) és (7) bekezdésében rögzített módszert kell alkalmazni, a működési előnyöket és működési költségeket pedig figyelmen kívül kell hagyni. 3. A bioüzemanyag előállításához nyújtott környezetvédelmi beruházási támogatás csak annyiban mentesül a bejelentési kötelezettség alól, amennyiben a támogatott beruházásokat kizárólag fenntartható bioüzemanyagok előállítására használják fel.