• Tartalom

19/2009. (IV. 16.) KHEM rendelet

19/2009. (IV. 16.) KHEM rendelet

a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról1

2009.04.24.

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdése b) pont 11. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 133/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 2. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A rendelet alkalmazásában
a) útkímélő-tengelynek kell tekinteni a jármű olyan hajtott tengelyét, amelyen
aa) négy gumiabroncs van felszerelve (ikerabroncsozású), és
ab) a tengely felfüggesztése légrugós vagy azzal egyenértékű (az egyenértékűség megállapításának feltételeit az A. Függelék A/48. számú melléklet 3.11. pontja tartalmazza);
b) útkímélő tengelycsoportnak kell tekinteni azt a két tengelyből álló tengelycsoportot, amelynek
ba) egyik tengelye útkímélő tengely, illetve
bb) hajtott tengelye vagy tengelyei ikerabroncsozásúak, továbbá tengelyterhelései nem haladják meg a 9,5 tonnát.”

2. § (1) Az MR. 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A járművek megengedett legnagyobb hosszúsága:
a) két tengelyes autóbusznál: 13,50 méter,
b) kettőnél több tengelyes autóbusznál: 15,00 méter,
c) egyéb járműnél – kivéve a félpótkocsit –: 12,00 méter.
A félpótkocsi leghátsó pontjának függőleges síkja és a királycsap tengelye közötti távolság a 12,00 métert, a félpótkocsi első részének bármely pontja és a királycsap tengelye közötti távolság a 2,04 métert nem haladhatja meg.
Az a) és b) pontban meghatározott megengedett hosszúságot az autóbusz hátsó falára esetenként rögzített tartozékkal együttesen kell érteni.”

(2) Az MR. 5. §-a a következő új (6) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (6)–(7) bekezdés jelölése (7)–(8) bekezdésre változik:

„(6) A gépkocsi hátsó tengelye és az általa vontatott pótkocsi első tengelye közötti távolság nem lehet kisebb 3,00 méternél.”

3. § (1) Az MR. 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A fúvott gumiabronccsal felszerelt kerekű jármű megengedett legnagyobb össztömege
a) kéttengelyes jármű – kivéve az aa) alpontban meghatározott jármű – esetében a 18,0 tonnát,
aa) kizárólag belföldi forgalomban használt jármű esetében a 20,0 tonnát,
b) háromtengelyes
ba) gépjármű esetében – kivéve a bb) alpontban meghatározott gépjármű – a 25,0 tonnát,
bb) útkímélő tengelycsoporttal rendelkező gépjármű esetében a 26,0 tonnát,
bc) pótkocsi esetében a 24,0 tonnát,
c) négy és ennél több tengelyes jármű – kivéve a ca) alpontban meghatározott jármű – esetében a 30,0 tonnát,
ca) két kormányzott tengellyel, továbbá útkímélő tengelycsoporttal rendelkező gépjármű a 32,0 tonnát,
nem haladhatja meg.”

(2) Az MR. 6. §-a a következő új (2)–(3) bekezéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (2)–(3) bekezdés jelölése (4)–(5) bekezésre változik:

„(2) A négytengelyes gépjármű tonnában kifejezett össztömege nem haladhatja meg a legelső és leghátsó tengely méterben kifejezett távolságának az ötszörösét.
(3) A fúvott gumiabronccsal felszerelt kerekű járműszerelvény együttes megengedett legnagyobb össztömege
a) háromtengelyes járműszerelvény vagy csuklós jármű esetében a 28,0 tonnát,
b) négytengelyes járműszerelvény, amely kéttengelyes gépjárműből és
ba) kéttengelyes pótkocsiból, illetve félpótkocsiból – kivéve a bb) alpontban meghatározott járműszerelvényt – áll, ideértve a négytengelyes csuklós járművet is, a 36,0 tonnát,
bb) kéttengelyes félpótkocsiból áll a 38,0 tonnát,
ha a félpótkocsi tengelytávolsága legalább 1,8 méter és a gépjármű útkímélő tengellyel rendelkezik,
c) öt vagy ennél több tengelyes járműszerelvény – kivéve a ca) alpontban meghatározott járműszerelvényt –, továbbá a csuklós jármű a 40,0 tonnát,
ca) „40 láb hosszú ISO konténer”-t szállító félpótkocsiból álló járműszerelvény esetében a 44,0 tonnát
nem haladhatja meg.”

4. § (1) Az MR. 7. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A jármű tengelyterhelése fúvott gumiabronccsal felszerelt jármű esetében – kivéve a (7) bekezdésben meghatározott esetet –
aa) nem hajtott tengelynél a 10,0 tonnát,
ab) hajtott tengelynél a 11,5 tonnát
nem haladhatja meg.
(2) Ha a két tengelyből álló tengelycsoportnál a szomszédos tengelyek egymástól mért távolsága (d)
a) 1,00 méternél kisebb (d < 1,00 m), a két tengelyt – a megengedett tengelyterhelés szempontjából – egy tengelynek kell tekinteni, az ilyen tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése
aa) pótkocsi és félpótkocsi esetében 11,0 tonna,
ab) gépjármű esetében 11,5 tonna,
b) legalább 1,00 méter és kisebb 1,30 méternél (1,00 m ≤ d < 1,30 m), az ilyen tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése gépjármű, pótkocsi és félpótkocsi esetében 16,0 tonna,
c) legalább 1,30 méter és kisebb 1,80 méternél (1,30 m ≤ d < 1,80 m), az ilyen tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése
ca) nem útkímélő tengelycsoport esetében 18,0 tonna,
cb) útkímélő tengelycsoport esetében 19,0 tonna.
(3) Ha a három tengelyből álló tengelycsoportnál a szomszédos tengelyek egymástól mért távolsága (d)
a) legfeljebb 1,30 méter (d ≤ 1,30 m), az ilyen tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése
aa) pótkocsi és félpótkocsi esetében 21,0 tonna,
ab) gépjármű esetében 22,0 tonna,
b) 1,30 méternél nagyobb (1,30 m < d), az ilyen tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése 24,0 tonna.”

(2) Az MR. 7. §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (4)–(7) bekezdés jelölése (5)–(8) bekezdésre változik:

„(4) Tengelycsoportban lévő tengelynek azt a tengelyt kell tekinteni, amelynek távolsága a szomszédos tengelytől kisebb 1,80 méternél (d < 1,80 m).”

5. § Az MR. 25. §-a a következő új (5)–(7) bekezdéssel egészül ki:

„(5) A nemzetközi forgalomban használt M2 és M3 kategóriájú gépkocsikat és ezek O kategóriába sorolt pótkocsijait, valamint az N2 és N3 kategóriába sorolt gépkocsikat és ezek O3 és O4 kategóriába sorolt pótkocsijait mérettáblával kell ellátni. A mérettáblát a gyári tábla mellé, vagy azzal összevontan kell kialakítani.
(6) A mérettábla a következő adatokat tartalmazza:
1. a gyártó neve;
2. a jármű azonosító száma;
3. a gépjármű, a pótkocsi vagy félpótkocsi (L) hossza;
4. a gépjármű, a pótkocsi vagy félpótkocsi (W) szélessége;
5. adatok a járműszerelvény hosszának méréséhez:
a) távolság a gépjármű eleje és a csatlakozó-berendezésének középpontja között (vonóhorog vagy nyeregszerkezet); több összekapcsolási pontú nyeregszerkezetnél a legkisebb és a legnagyobb értékeket (amin és amax) kell megadni,
b) távolság a pótkocsi csatlakozó-berendezésének középpontja (vonószem) vagy a félpótkocsi csatlakozó-berendezésének középpontja (királycsap) és a pótkocsi vagy a félpótkocsi hátulja között; több összekapcsolási pontú nyeregszerkezetnél a legkisebb és a legnagyobb értékeket (bmin és bmax) kell megadni.
A járműszerelvény hosszának meghatározásakor az összekapcsolt vonójármű és pótkocsi hossztengelye egybe kell essen.
(7) A (6) bekezdés 1. és 2. pontjában meghatározott adatokat nem kell megismételni, ha a járművön a gyári táblát és a mérettáblát összevontan alakították ki.”

6. § Az MR. 120. §-a a következő 116. ponttal egészül ki:

[Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:]

„116. a Tanács 96/53/EK irányelve (1996. június 25.) a Közösségen belül közlekedő egyes közúti járművek nemzeti és a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb méreteiről, valamint a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb össztömegének megállapításáról, valamint annak a 2002/7/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel történt módosítása.”

7. § (1) Ez a rendelet – (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) Az 5. § 2010. január 1-jén lép hatályba.

(3) Ez a rendelet 2010. január 2-án hatályát veszti.

8. § Ez a rendelet a Közösségen belül közlekedő egyes közúti járművek nemzeti és a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb méreteiről, valamint a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb össztömegének megállapításáról szóló, 1996. június 25-i 96/53/EK tanácsi irányelv, valamint annak a 2002/7/EK európai parlamenti és tanács irányelvvel történt módosításának való megfelelést szolgálja.

1

A rendelet – a 7. §-ának (3) bekezdése alapján – hatályát vesztette 2010. január 2. napján.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére