20/2009. (IV. 17.) KHEM–ÖM együttes rendelet
20/2009. (IV. 17.) KHEM–ÖM együttes rendelet
a helyi közösségi közlekedés normatív támogatásáról1
A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvény 5. számú melléklet 13. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 133/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint az önkormányzati miniszter feladat- és hatásköréről szóló 132/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörünkben eljárva – a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben – a következőket rendeljük el:
1. § (1) A központi költségvetés által biztosított támogatást (a továbbiakban: normatív támogatás) az a helyi közösségi közlekedéssel (a továbbiakban: helyi közlekedés) rendelkező települési önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) igényelheti, amely az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló 2004. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Atv.) 2. § c) pontjában, valamint 3. § (4) bekezdés a) pontjában meghatározott esetekben
a) helyi közlekedést lebonyolító gazdálkodó szervezetet, illetve költségvetési szervet tart fenn,
b) a helyi közlekedés lebonyolítására a közszolgáltatási szerződést az önkormányzati, állami vagy egyéb szolgáltatóval megkötötte,
c) a helyi közlekedés lebonyolítására a közszolgáltatási szerződésnek megfelelő szerződést vagy koncessziós szerződést az önkormányzati, állami vagy egyéb szolgáltatóval megkötötte, vagy
d) a tevékenység gyakorlásának jogát koncessziós szerződés keretében időlegesen átengedte.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott önkormányzat azon helyi személyszállítási tevékenység után is igényelheti a normatív támogatást, amelyre az Atv. 3. § (4) bekezdés b) pontjában meghatározott, helyi járattal a közigazgatási határon kívül autóbusszal végzett személyszállításra vonatkozó megállapodás alapján az önkormányzati, állami vagy egyéb szolgáltatóval a közszolgáltatási szerződést megkötötte. Ebben az esetben az érintett önkormányzatok közötti megállapodás szerint történik a normatív támogatás igénylése. Az érintett járatokra az önkormányzatok a megállapodás szerinti arányban igényelhetnek normatív támogatást.
(3) A normatív támogatás igénylésének feltétele az önkormányzat – képviselő-testületi határozatba foglalt – nyilatkozata arról, hogy
a) a helyi közlekedés működtetéséhez (folyamatos üzemeltetéséhez és eszközfenntartási ráfordításaihoz), valamint fejlesztéséhez (beruházásaihoz) a tárgyévet megelőző évben szolgáltatónként milyen összegű saját forrásból származó, vissza nem térítendő önkormányzati támogatással járult hozzá,
b) a helyi közlekedést a tárgyév január 1-jétől december 31-éig folyamatosan fenntartja, továbbá
c) az Atv. 6. §-a alapján lefolytatott pályázati eljárás útján vagy pályázati eljárás nélkül a közszolgáltatással közvetlenül megbízva kötötte meg a szolgáltatóval a közszolgáltatási szerződést.
(4) Az önkormányzat akkor is jogosult normatív támogatás igénylésére időarányosan, ha a helyi közlekedést a tárgyévet megelőző év közben hozták létre, és annak működtetését az önkormányzat a tárgyévben is fenntartja.
2. § (1) A támogatási kérelmet az 1. mellékletben meghatározott tartalommal, a 2. melléklet szerinti, szolgáltatónként kitöltött adatlappal együtt kell a tárgyév június 20-áig a Magyar Államkincstár Regionális Igazgatóságának az önkormányzat székhelye szerint illetékes megyei szervezeti egységéhez (a továbbiakban: Igazgatóság) 2 példányban benyújtani.
(2) A 2. melléklet szerint kitöltött adatlapnak a hatósági férőhellyel számított, tárgyévet megelőző évi közlekedési teljesítményeket kell tartalmaznia. A statisztikai férőhellyel számított tárgyévet megelőző évi közlekedési teljesítmények rendelkezésre állása esetén az adatlapnak azt az adatot is tartalmaznia kell.
(3) Az Igazgatóság a kérelmet annak előírt tartalmi és formai teljessége szempontjából ellenőrzi. Hiányos kérelem esetén az Igazgatóság 8 napos határidő tűzésével hiánypótlásra hívja fel az önkormányzatot.
(4) A formai és tartalmi követelményeknek megfelelő kérelem egy példányát az Igazgatóság a tárgyév július 5-éig továbbítja a közlekedésért felelős miniszter által vezetett minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) részére.
3. § (1) A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvényben (a továbbiakban: költségvetési törvény) meghatározott éves támogatási keretet a feltételeknek megfelelően benyújtott támogatási kérelmek és a 2. melléklet szerinti adatlapon közölt adatok alapján a tárgyévet megelőző évben ténylegesen teljesített – környezetvédelmi szempontból súlyozott – közlekedési teljesítmény arányában kell elosztani az egyes közlekedési üzemágazatok, illetve a következő településkategóriák súlyozott – a tárgyévet megelőző évi üzemi szintű – fajlagos ráfordításai figyelembevételével:
a) főváros és megyei jogú városok,
b) városok, nagyközségek és községek.
(2) Az (1) bekezdés szerint számított normatív támogatás összege
a) önkormányzatonként legfeljebb 25%-kal haladhatja meg az 1. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott saját forrású önkormányzati támogatás összegét, és
b) a (3) bekezdésben foglalt kivétellel az önkormányzat által a helyi közlekedés működtetésének (folyamatos üzemeltetésének és eszközfenntartási ráfordításainak), finanszírozására fordított támogatásával együttesen nem haladhatja meg a vasúti, közúti és belvízi közlekedési közszolgáltatás fogalmában benne rejlő kötelezettségek terén a tagállamok tevékenységéről szóló, 1969. június 26-i 1191/69/EGK tanácsi rendeletben meghatározott elvek szerint számított, a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek és az ágazatban szokásos ésszerű nyereség együttes összegét.
(3) Azon önkormányzatok esetében, amelyek a szolgáltatót az Atv. 6. §-ában meghatározott pályázati eljárás alapján választották ki, a közszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséért járó ellentételezés mértékéig igényelhetnek normatív támogatást, amely nem eredményezheti a szolgáltató túlfinanszírozását.
4. § (1) A közlekedésért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter), a helyi önkormányzatokért felelős miniszter, valamint az államháztartásért felelős miniszter Tárcaközi Bizottságot (a továbbiakban: Bizottság) hoz létre a normatív támogatás elosztási javaslatának elkészítésére.
(2) A Bizottság működési feltételeit a minisztérium biztosítja. A Bizottság az ügyrendjét az első ülésén fogadja el.
(3) A Bizottság tagjainak száma 9 fő, amelyből 2 főt a miniszter, 2 főt a helyi önkormányzatokért felelős miniszter, 1 főt az államháztartásért felelős miniszter, 1 főt a környezetvédelemért felelős miniszter, 1 főt Budapest Főváros Önkormányzata és 2 főt az országos önkormányzati szövetségek delegálnak. A Bizottság elnökét a miniszter jelöli ki. A Bizottság döntése alapján a Bizottság munkájában az önkormányzatok részéről tanácskozási joggal további delegáltak vehetnek részt.
(4) A Bizottság határozatképes, ha a tagok kétharmada jelen van. A Bizottság döntéseit nyílt szavazással hozza, a döntések elfogadásához a jelen lévő tagok többségének támogató szavazata szükséges.
(5) A Bizottság javaslatát a tárgyév augusztus 5-éig a hatályos jogszabályok, továbbá a 3. §-ban meghatározott feltételek alapján készíti el. Az e rendeletnek megfelelően benyújtott kérelmekről – a Bizottság javaslatának figyelembevételével – a miniszter, valamint a helyi önkormányzatokért felelős miniszter együttesen dönt a tárgyév augusztus 20-áig.
(6) A döntés eredményéről a kérelmet benyújtó önkormányzatot a minisztérium írásban értesíti, továbbá a miniszter, valamint a helyi önkormányzatokért felelős miniszter együttes tájékoztatóban közzéteszi önkormányzatonként és szolgáltatónként a normatív támogatások összegét, valamint a normatív támogatás megállapítása során alkalmazott súlyszámokat. Ha az önkormányzat több gazdálkodó szervezettel áll az 1. § (1)–(2) bekezdése szerinti jogviszonyban, a normatív támogatást a szolgáltatók részére a pályázati döntés szerinti összegben utalja tovább.
(7) A 3. § (1) bekezdése alapján számított, megítélt normatív támogatásnak a tárgyév szeptember 20-ától havi egyenlő részletekben, az önkormányzatok költségvetési számlájára történő utalásáról minden hónap 20-áig a helyi önkormányzatokért felelős miniszter által vezetett minisztérium gondoskodik. A normatív támogatást az önkormányzat a szolgáltatónak az önkormányzat költségvetési számlájára történő megérkezésétől számított 8 napon belül továbbutalja.
(8) Az önkormányzat részére az előleggel csökkentett normatív támogatás összege kerül átutalásra. Ha a folyósított előleg meghaladja az önkormányzat részére megítélt normatív támogatás összegét, az önkormányzatnak a különbözetet a döntéstől számított 8 munkanapon belül vissza kell fizetnie, ezt követően a visszafizetés napjáig a különbözetet az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 64/B. §-a szerinti kamat terheli.
5. § (1) A költségvetési törvény 17. §-a értelmében az odaítélt normatív támogatás csak a helyi közlekedés működtetésének, folyamatos üzemeltetésének és eszközfenntartási ráfordításainak finanszírozására használható fel.
(2) Ha az önkormányzat a normatív támogatást részben vagy egészben nem a kérelemben szereplő helyi közlekedési célra használta fel, illetve a támogatás igényléséhez valótlan adatot szolgáltatott, köteles a nem jogszerűen felhasznált támogatás összegét az Áht. 64/B. §-a szerinti kamattal megnövelve a központi költségvetésnek visszafizetni.
(3) A normatív támogatásból származó működési támogatást a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 77. § (2) bekezdés d) pontja alapján a szolgáltatónak egyéb bevételként kell elszámolnia.
(4) Az önkormányzat a támogatás rendeltetésszerű felhasználásáról a benyújtott éves költségvetési beszámolója keretében köteles elszámolni az Igazgatóság részére.
6. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
(2) E rendelet alkalmazásában
a) közlekedési teljesítmény (férőhely-kilométer; fhkm): az egyes járművek (szerelvények) férőhelyének (befogadóképességének) és hasznos kilométerének szorzata, több jármű közlekedtetése esetén az előzőek szerint járművenként számított teljesítmények összege,
b) önkormányzati működési támogatás: a helyi önkormányzatok által önkormányzati önrészként vagy egyéb jogcímen nyújtott, működési célú (a helyi közlekedés folyamatos üzemeltetéséhez és eszközfenntartási ráfordításaihoz biztosított) támogatás,
c) önkormányzati fejlesztési támogatás: a helyi önkormányzat által fejlesztési célra nyújtott támogatás.
(3)2
1. melléklet a 20/2009. (IV. 17.) KHEM–ÖM együttes rendelethez
2. melléklet a 20/2009. (IV. 17.) KHEM–ÖM együttes rendelethez
Tárgyévet megelőző év(6) |
|||||
helyi közforgalmú közlekedési üzemágazat neve |
közlekedési teljesítmény (ezer fhkm) |
üzemi (üzleti) tevékenység ráfordításai a település helyi közforgalmú közlekedésére vonatkoztatva(5) (ezer Ft) |
önkormányzati működési támogatás (ezer Ft) |
önkormányzati fejlesztési támogatás (ezer Ft) |
|
hatósági |
statisztikai férőhellyel(3) (4) |
||||
dízelüzemű autóbusz |
|
|
|
|
|
gázüzemű autóbusz |
|
|
|
|
|
közúti vasút (villamos) |
|
|
|
|
|
trolibusz |
|
|
|
|
|
metró |
|
|
|
|
|
HÉV |
|
|
|
|
|
Összesen |
|
|
|
|
|
Tárgyévet megelőző év(6) |
|||
helyi közforgalmú közlekedési üzemágazat neve |
a szolgáltató helyi közforgalmú közlekedési teljesítménye összesen, az adott településre vonatkozóan (ezer fhkm)(7) |
a szolgáltató helyi közforgalmú közlekedési tevékenységére vonatkozó üzemi (üzleti) tevékenység ráfordítása összesen, az adott településre vonatkozóan(8) (ezer Ft) |
|
hatósági férőhellyel(1) (2) |
statisztikai férőhellyel(3) (4) |
||
dízelüzemű autóbusz |
|
|
|
gázüzemű autóbusz |
|
|
|
Összesen |
|
|
|
Tárgyévet megelőző év |
|||
|
Társaság 1 |
Társaság 2 |
Társaság 3 |
a helyi közlekedéséből származó tényleges nettó (áfa nélküli) díjbevétel (ezer Ft) |
|
|
|
igénybe vett fogyasztói árkiegészítés nettó |
|
|
|
bevételekkel nem fedezett, indokolt költség(9) (ezer Ft) |
|
|
|
........................................................................ |
................................................................. |
települési önkormányzat polgármestere |
települési önkormányzat jegyzője |
Megjegyzés: |
|
(1) |
A hatósági engedélyes közlekedési teljesítmény oszlopot kötelező kitölteni. |
(2) |
Hatósági férőhely: a megengedhető terhelés alapján számított, a járművel a forgalmi engedélye szerint szállítható személyek számaként bejegyzett férőhely (az utazószemélyzet leszámításával). |
(3) |
Ha rendelkezésre áll a teljesítmény adat, akkor az oszlopot ki kell tölteni. |
(4) |
Statisztikai férőhely: a kocsiszekrények ülőhelyeinek és a (kerékdobok, lépcsők és lábtartó dobogók nélküli) szabad állófelületéből 5 fő/m2-rel számított állóhelyeinek összege. |
(5) |
Üzemi (üzleti) tevékenység ráfordításai a település helyi közforgalmú közlekedésére vonatkoztatva: a számvitelről szóló törvénynek és a számviteli politikának megfelelően a szolgáltatónak az adott település helyi menetrend szerinti személyszállítási tevékenységére kimutatott üzemi (üzleti) tevékenység ráfordítása. |
(6) |
Ha a településen több szolgáltató látja el a közlekedési szolgáltatást, a szolgáltatók által megadott adatokat a település vonatkozásában összesítve és szolgáltatónként is szükséges megadni. |
(7) |
A szolgáltató helyi közforgalmú közlekedési teljesítménye összesen a megyei jogú városok és a főváros kivételével: a több településen működő szolgáltató a megyei jogú városokra és a fővárosra vonatkozó adatot nem tartalmazó összes helyi járati közlekedési teljesítménye. |
(8) |
A szolgáltató helyi közforgalmú közlekedési tevékenységére vonatkozó üzemi (üzleti) tevékenység ráfordítása összesen a megyei jogú városok és a főváros kivételével: a számvitelről szóló törvénynek és a számviteli politikának megfelelően a több településen működő szolgáltató a megyei jogú városokra és a fővárosra vonatkozó adatot nem tartalmazó, az adott településen végzett valamennyi helyi közforgalmú közlekedési tevékenységére kimutatott üzemi (üzleti) tevékenység ráfordítása. |
(9) |
A 3. § (2) bekezdés b) pontjára figyelemmel számított bevételekkel nem fedezett indokolt költség és az ágazatban szokásos ésszerű nyereség együttes összege. Az Atv. 6. §-a alapján lefolytatott eljárásban odaítélt pályázatok esetében itt az ilyen eljárásban odaítélt szolgáltatás ellenértékét (a pályázati díjat) szükséges megadni. A táblázat kitöltése minden esetben kötelező. |
(10) |
Egyéb megjegyzés1: a tárgyévet megelőző évben indított helyi közlekedés esetén a járatindítás pontos dátuma. |
(11) |
Egyéb megjegyzés2: több települést kiszolgáló társaság esetén a megyei jogú városok kivételével a települések megnevezése. |
A rendeletet a 33/2010. (IV. 16.) KHEM–ÖM együttes rendelet 7. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2010. április 21. napjával.
A 6. § (3) bekezdése ugyanezen bekezdés alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás