25/2009. (XI. 18.) PM rendelet
25/2009. (XI. 18.) PM rendelet
a törzskönyvi nyilvántartásról1
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. § (4) bekezdés m) pontjában, valamint a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló 2008. évi CV. törvény 56. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a költségvetési szervek nyilvántartásával kapcsolatban az igazságügyi és rendészeti miniszter feladat- és hatásköréről szóló 164/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § h) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró igazságügyi és rendészeti miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed:
a) a Magyar Államkincstárra (a továbbiakban: Kincstár);
b) a törzskönyvi szervre;
c) a törzskönyvi szervre vonatkozó alapítói jogokkal felruházott (alapító, irányító, felügyeleti) szervre (a továbbiakban: alapító szerv);
d) az adatszolgáltatás tekintetében a törzskönyvi szerv létesítő okiratairól, megszüntető okiratairól másolatot, illetve a számítógépen vezetett törzskönyvi nyilvántartás adatairól igazolást, kivonatot, másolatot, csoportos adatszolgáltatást igénylő, ilyen adatokról feljegyzést készítő, továbbá a törzskönyvi nyilvántartáshoz gépi adatfeldolgozási eszközzel csatlakozó természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező más szervezetre.
Értelmező rendelkezések
2. § (1) E rendelet alkalmazásában:
a) államháztartási egyedi azonosító szám: az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) 160. § (2) bekezdésében foglaltak alapján meghatározott azonosító szám;
b) csoportos adatszolgáltatás: a kérelemnek megfelelő tartalmú, a törzskönyvi szervek meghatározott csoportjának vagy teljes körének a számítógépes nyilvántartásban szereplő, egyes fennálló vagy törölt adatára vonatkozó, nyomtatott vagy számítógépes adatállomány formában történő adatszolgáltatás;
c) létesítő okirat:
ca) költségvetési szerv esetén a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló 2008. évi CV. törvény (a továbbiakban: Kt.) 2. § (2) bekezdésében említettek által kiadott alapító okirat, alapító okirat módosítását tartalmazó okirat (módosító alapító okirat), a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt alapító okirat, átalakító okirat,
cb) más törzskönyvi szerv esetén a társulási megállapodás vagy egyéb, a létesítést, átalakítást (átalakulást) dokumentáló jogszabály, határozat vagy más közokirat;
d) megszüntető okirat:
da) költségvetési szerv esetén a Kt. 2. § (2) bekezdésében említettek által kiadott megszüntető okirat,
db) törzskönyvi jogi személy esetén a megszüntetésről rendelkező jogszabály, határozat vagy megszüntető okirat;
e) OM-azonosító: felsőoktatási intézmény, valamint közoktatási feladatot ellátó intézmény részére külön jogszabályban foglaltak szerint megállapított egyedi azonosító szám;
f) pénzügyi körzet: az önkormányzati alrendszerbe tartozó törzskönyvi szerv esetén a költségvetési gazdálkodás egységét meghatározó kód;
g) szervtípus: az alapítás, a településtípus, az ellátott tevékenység jellege szerint összetartozó törzskönyvi szervek csoportjának jelölésére szolgáló kód;
h) székhely: a törzskönyvi szerv központi ügyintézésének létesítő okiratában megjelölt helye;
i) telephely: a törzskönyvi szerv – önálló ügyintézésre jogosult vagy más szervezeti egység által történő – feladatellátásának a székhelytől tartósan elkülönült helye;
j) törzskönyvi azonosító szám (más néven: PIR szám): a törzskönyvi szervek nyilvántartására szolgáló, a Kincstár által kiadott, 6 számjegyből álló, 6. pozíción ellenőrző számmal ellátott egyedi azonosító szám;
k) törzskönyvi igazolás: a törzskönyvi szervnek a számítógépes törzskönyvi nyilvántartásban szereplő, egyes fennálló vagy törölt adatát igazoló hatósági bizonyítvány;
l) törzskönyvi kivonat: a kérelemben meghatározott időpontra szóló, a kérelemnek megfelelő tartalmú, a törzskönyvi szerv számítógépes törzskönyvi nyilvántartásban szereplő valamennyi adatát, illetve szűkített adattartalmat tanúsító hatósági bizonyítvány;
m) törzskönyvi másolat: a törzskönyvi szerv valamennyi számítógépes törzskönyvi nyilvántartásban szereplő, fennálló és törölt adatát tanúsító hatósági bizonyítvány;
n) törzskönyvi okirat: a törzskönyvi szerv nyilvántartásba vételi, változásbejelentési és törlési kérelme, a létesítő okirat, a megszüntető okirat, a kérelemhez csatolandó, a törzskönyvben szereplő adat vagy tény igazolására szolgáló okirat, valamint a Kincstárnak a nyilvántartás vezetésével kapcsolatos eljárása során keletkezett döntése és más okirata;
o) törzskönyvi szerv azonosító adatai: a törzskönyvi szerv törzskönyvi azonosító száma, neve és székhelye.
(2) Az e rendeletben meg nem határozott fogalmak értelmezése tekintetében a Kt., az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.), valamint az Ámr. rendelkezéseit kell alkalmazni.
A törzskönyvi nyilvántartás alanyi köre
3. § Törvényben foglaltak alapján a törzskönyvi nyilvántartásban az alábbi törzskönyvi szervek szerepelnek:
a) központi költségvetési szervek;
b) köztestületi költségvetési szervek;
c) társadalombiztosítási költségvetési szervek;
d) az Országos Rádió és Televízió Testület;
e) országos kisebbségi önkormányzatok, ezek jogi személyiségű társulásai, országos kisebbségi önkormányzati költségvetési szervek;
f) helyi önkormányzati költségvetési szervek, helyi önkormányzatok jogi személyiséggel rendelkező társulásai, többcélú kistérségi társulások;
g) települési, területi kisebbségi önkormányzatok, ezek jogi személyiségű társulásai, helyi kisebbségi önkormányzati költségvetési szervek;
h) kistérségi, térségi, regionális fejlesztési tanácsok, megyei területfejlesztési tanácsok (a továbbiakban együtt: fejlesztési tanácsok).
A törzskönyvi szervek azonosítása
4. § A törzskönyvi szerv azonosítása törzskönyvi azonosító számmal, a költségvetési szerv jogi személyiségű szervezeti egységének azonosítása a költségvetési szerv azonosító számához kapcsolódó két számjegyű alszámmal történik.
A törzskönyvi nyilvántartás tartalma
5. § A nyilvános és közhiteles törzskönyvi nyilvántartás a számítógépen vezetett törzskönyvi nyilvántartásból, valamint a bejegyzések teljesítésének alapjául szolgáló okiratokból áll.
6. § (1) A számítógépes nyilvántartás az Áht. 18/K. § (1)–(2) bekezdésében foglalt adatot, a törzskönyvi szerv létesítő okiratában, megszüntető okiratában szereplő, jogszabályban előírt adatot (a továbbiakban: alapadat), valamint a (2) bekezdésben meghatározott további – az államháztartási információs rendszer által igényelt, más nyilvántartásokkal való kapcsolattartáshoz, továbbá a törzskönyvi szerv működésének, ellenőrzésének elősegítéséhez szükséges – adminisztratív adatot (a továbbiakban: egyéb adat) tartalmaz.
(2) A törzskönyvi nyilvántartásban szereplő egyéb adatok:
a) amennyiben rendelkezik ilyennel, illetve annak fennállása esetén a törzskönyvi szerv
aa) államháztartási egyedi azonosító száma,
ab) OM-azonosítója,
ac) közvetlen jogelődjének törzskönyvi azonosító száma,
ad) átalakításának, illetve átalakulásának módja,
ae) jogutódlásával kapcsolatos adatok,
af) levelezési címe, további elérhetősége (telefon, telefax, elektronikus levélcím),
ag) fenntartó szervének neve, címe vagy székhelye,
ah) telephelyének neve, címe,
ai) idegen nyelvű, rövidített neve;
b) szervtípus, szektor, a Központi Statisztikai Hivatal (a továbbiakban: KSH) által meghatározott gazdálkodási forma kód, KSH területi számjel;
c) önkormányzati alrendszerbe tartozó törzskönyvi szerv esetén
ca) megye száma, pénzügyi körzetszám, településtípus,
cb) az önkormányzati hivatalt irányító helyi önkormányzat, körjegyzőség esetén a körjegyzőségben részt vevő önkormányzatok megnevezése, székhelye, adóazonosító száma, valamint ezek és a többcélú kistérségi társulások költségvetési elszámolási és állami hozzájárulás pénzforgalmi számla száma, a számlát vezető hitelintézet neve;
d) adatbejegyzés, -módosítás, -törlés törzskönyvi bejegyzésének, illetve hatálybalépésének napja;
e) a törzskönyvi okiratok iktatószáma;
f) a 3. § a)–c) pontja szerinti költségvetési szerv esetén a költségvetési törvényben meghatározott fejezet, cím és alcím szerinti besorolása;
g) költségvetési szerv esetén rendelkezik-e gazdasági szervezettel;
h) önállóan működő költségvetési szerv esetén azon törzskönyvi szerv, illetve irányító szerv neve, törzskönyvi azonosító száma, amely az önállóan működő költségvetési szerv meghatározott szellemi és fizikai (technikai) támogató tevékenységeit (ezen belül különösen pénzügyi-gazdasági feladatait) ellátja.
(3) A törzskönyvi nyilvántartásban a székhelyet, a telephelyet és az iratmegőrzési helyet legalább az irányítószám, település, közterület, közterület jellege, házszám feltüntetésével kell megjelölni. Telephely esetén – közterület, közterület jellege, házszám hiányában – a helyrajzi számot kell bejelenteni. Levelezési cím megadása irányítószámmal, településnévvel és postafiókkal is történhet.
A törzskönyvi nyilvántartás eljárási szabályai
7. § (1) A törzskönyvi szerv, illetve a törzskönyvi szervre vonatkozó adatok és tények törzskönyvi nyilvántartásba történő bejegyzése, törlése, a bekövetkezett változások átvezetése – a 14. §-ban foglalt kivétellel – kérelemre történik.
(2) A kérelmet az e rendelet melléklete szerinti tartalommal kell benyújtani.
8. § (1) A törzskönyvi nyilvántartás vezetése során a kincstár területi szerve illetékességi területén székhellyel rendelkező törzskönyvi szerv székhelyének változása esetén a változásbejelentési kérelmet a korábbi székhely szerint illetékes területi szervhez kell benyújtani. A területi szerv a törzskönyvi szerv törzskönyvi okiratait a változás bejegyzését követően átteszi az új székhely szerint illetékes szervnek.
(2) A törzskönyvi szerv székhelyváltozásával is együtt járó átalakítása (átalakulása) miatt indított eljárás esetén az (1) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.
9. § A törzskönyvi szerv
a) létesítő okiratát nem érintő, a 6. §-ban foglalt körbe tartozó törzskönyvi adat módosítását változásbejelentési kérelem benyújtásával a törzskönyvi szerv (az alapító szerv egyidejű értesítésével),
b) létesítő okiratát érintő módosítást változásbejelentési kérelem benyújtásával, és a létesítő okirat módosítását tartalmazó okirat, valamint az egységes szerkezetű létesítő okirat csatolásával az alapító szerv
köteles – az adat keletkezésétől, illetve változásától számított – nyolc napon belül bejelenteni.
10. § (1) A törzskönyvi nyilvántartásba vétel, adatmódosítás és törlés iránti kérelem mellékleteként, illetve adatok igazolására eredeti közokiratot, annak hiteles másolatát vagy egyéb, teljes bizonyító erejű magánokiratot lehet benyújtani, a (2) bekezdésben foglaltakra figyelemmel.
(2) Az (1) bekezdésben felsorolt okiratok egyszerű másolatban is benyújthatók, ebben az esetben azonban az eredeti okiratot is be kell mutatni a törzskönyvi nyilvántartás vezetése során eljáró illetékes kincstári szervnek (a továbbiakban: eljáró szerv), illetve a Hivatalos Értesítőben történő közzététel esetén elegendő a Hivatalos Értesítő számára és az okirat számára történő hivatkozás.
(3) A 6. §-ban foglalt adatok igazolására vonatkozó okiratok:
a) a Kt. 3. § (2)–(3) bekezdése által szabályozott esetben az államháztartásért felelős miniszter előzetes egyetértéséről szóló okirat;
b) helyi önkormányzati költségvetési szerveknél az alapítást, adatmódosítást, átalakítást vagy megszüntetést jóváhagyó testületi vagy tanácsülés határozatának kivonata;
c) települési, területi vagy országos kisebbségi önkormányzati törzskönyvi szervnél az alapítást, adatmódosítást, átalakítást vagy megszüntetést jóváhagyó települési, területi vagy országos kisebbségi önkormányzati képviselő-testületi (közgyűlési) ülés jegyzőkönyvének kivonata;
d) önállóan működő költségvetési szerv esetén az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervvel a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét szabályozó megállapodás;
e) közös működtetésű (fenntartású) törzskönyvi szerv esetén az alapítói és egyéb irányítói (fenntartói) jogok gyakorlására, illetve megosztására vonatkozó megállapodás;
f) közös működtetésű (fenntartású) költségvetési szerv esetén – amennyiben a létesítő okirat nem tartalmazza – megállapodás arról, hogy a törzskönyvi szerv költségvetése mely irányító szerv költségvetésében szerepel;
g) a 3. § e)-g) pontja szerinti társulások létrehozása esetén a társulás létrehozására, illetve működtetésére vonatkozó megállapodás;
h) feladat-, illetve intézményátadás esetén az átadó és átvevő közötti megállapodás, valamint az önkormányzati alrendszerbe tartozó törzskönyvi szerv esetén az átadásra-átvételre vonatkozó képviselő-testületi, közgyűlési határozatok kivonatai is;
i) fejlesztési tanács esetén a külön jogszabály alapján lefolytatott törvényességi felügyeleti eljárás során hozott döntés másolata, amennyiben a döntés a 6. §-ban foglalt adatokat érinti;
j) vezetői megbízásról szóló okirat.
(4) A kérelmeket és a mellékleteket egy példányban kell benyújtani. A mellékletek számát a kérelmen fel kell tüntetni.
11. § (1) Az eljáró szerv a bejegyzési kérelem beérkezését követően a törzskönyvi szerv nevét és székhelyét számítógépen rögzíti. Ezzel egyidejűleg a törzskönyvi szerv egyedi törzskönyvi azonosító számot kap, amelyet ettől kezdődően minden törzskönyvi iratán fel kell tüntetni.
(2) A változásbejelentési kérelem kitöltésekor a törzskönyvi szerv azonosító adatait, a megváltozott vagy a bejelenteni kívánt adatokat, valamint a változás időpontját kell közölni.
(3) A törlési kérelem kitöltésekor a törzskönyvi szerv törzskönyvi azonosító adatait és a megszüntetéssel kapcsolatos adatokat kell közölni. A kérelemhez csatolni kell a megszüntető okirat eredeti példányát vagy annak hitelesített másolatát.
Az eljáró szerv feladatai
12. § (1) Az eljáró szerv a kérelmet és csatolt mellékleteit megvizsgálja, hogy azok a szükséges okiratot, adatot – a Kt.-ban, az Áht.-ban, az Ámr.-ben, a törzskönyvi szervről vagy a törzskönyvi adatról rendelkező külön jogszabályban (határozatban), valamint e rendeletben meghatározott módon – tartalmazzák-e, valamint, hogy a kérelmet az arra jogosult nyújtotta-e be.
(2) Az eljáró szerv jogosult a 2. § (1) bekezdés k)–m) pontjában említett hatósági bizonyítványok kiadására.
13. § (1) Az eljáró szerv a bejegyzési és a változásbejelentési kérelmet benyújtó, adóköteles tevékenységet folytató törzskönyvi szerv helyett – az erre a célra létrehozott számítógépes rendszer útján – az adóhatóságtól beszerzi, és a nyilvántartásban rögzíti az adóköteles tevékenységet folytató törzskönyvi szerv adóazonosító számát (ideértve a közösségi adószámot is).
(2) A Kincstár a bejegyzéssel, adatmódosítással egyidejűleg képzi a törzskönyvi szerv statisztikai számjelét, valamint a KSH-nak elektronikus úton adatot szolgáltat a statisztikai számjel összeállításáról, változásáról.
(3) A törzskönyvi nyilvántartásba vett, kincstári körbe tartozó törzskönyvi szerv államháztartási egyedi azonosítójának, fejezet, cím, alcím szerinti besorolásának nyilvántartásba vétele a Pénzügyminisztérium nyilvántartásából történő információátadás útján történik.
14. § (1)2 Az államháztartás információs rendszerének jogszabályban elrendelt módosulása miatt bekövetkező adatváltozások átvezetésére a Kincstár – a Pénzügyminisztériummal egyeztetett módon, hivatalból megindított eljárás keretében – eseti csoportos adatmódosítást végezhet. Az eljáró szerv az adatmódosításról és annak hatálybalépéséről a módosítás végrehajtását követő 8 napon belül értesíti a törzskönyvi szervet és alapító szervét.
(2) A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény 24. §-ában foglalt esetben a megszűnt kisebbségi önkormányzat nyilvántartásból való törlése iránt az eljáró szerv hivatalból jár el.
A törzskönyvi nyilvántartás nyilvánossága
15. § (1) A Kincstár a törzskönyvi nyilvántartás nyilvánosságát eljáró szervei, valamint internetes honlapja útján biztosítja.
(2) Az eljáró szerv a törzskönyvi szerv bejegyzéséről, nyilvántartott adatairól és a törzskönyvi szerv törléséről kérelemre tájékoztatást ad.
(3) A törzskönyvi szerv a Kincstár honlapján közzéteendő (elérhető és kereshető) adatai:
a) név, székhely, törzskönyvi azonosító szám;
b) irányító (felügyeleti) szerv neve, címe vagy székhelye, székhely hiányában a központi ügyintézés helye;
c) létesítő okirat szerinti alaptevékenység;
d) adóazonosító szám, statisztikai számjel;
e) alszámon nyilvántartott jogi személyiségű szervezeti egység neve, székhelye;
f) költségvetési szerv esetén a Kt. 15–18. §-a szerinti besorolás;
g) a 3. § a)–c) pontja szerinti költségvetési szerv esetén a fejezetrend szerinti besorolás;
h) önkormányzati alrendszerbe tartozó törzskönyvi szerv esetén megye szám, pénzügyi körzetszám, pénzügyi körzet neve;
i) alapítás dátuma, törzskönyvi bejegyzés dátuma, megszűnés dátuma, törzskönyvből való törlés dátuma.
(4) A törzskönyvi nyilvántartás törölt adatainak megállapíthatónak kell lennie. A törzskönyvi szervek korábbi adatai visszakereshetőségének biztosítására a számítógépes törzskönyvi nyilvántartás adatainak archiválási ideje tíz év.
16. § (1) Az eljáró szervtől a törzskönyvi szervek létesítő okiratairól, megszüntető okiratairól hiteles másolat, a számítógépes nyilvántartás fennálló és törölt adatairól igazolás, kivonat, másolat, illetve (több szervre vonatkozóan nagyszámú adatot érintő) csoportos adatszolgáltatás igényelhető.
(2) Törzskönyvi igazolást, kivonatot, másolatot bármely eljáró szerv jogosult kiadni.
(3) Adatigénylés történhet elektronikus levélben, telefaxon vagy postai úton továbbított kérelemmel, amely tartalmazza a kérelmező nevét (megnevezését), címét (székhelyét), a kérelemmel érintett törzskönyvi szerv nevét, székhelyét, – ha a kérelmező által ismert – törzskönyvi azonosító számát, az igényelt példányszámot, az átvétel módját (személyes vagy postai), az értesítési elérhetőséget (levélcím, elektronikus levélcím, telefonos vagy telefaxos elérhetőség).
17. § (1) Az adatszolgáltatás – a csoportos adatszolgáltatás kivételével – ingyenes. Csoportos adatszolgáltatás esetén a költségtérítés összegét a szolgáltatást megelőzően kell megállapítani és a kérelmezővel közölni. A befizetést a Magyar Államkincstár Előirányzat-felhasználási keretszámla elnevezésű, 10032000-00285135-00000000 számú számlára kell teljesíteni. Az adatszolgáltatás teljesítésére a befizetés igazolását követően kerülhet sor.
(2) A csoportos adatszolgáltatás a bíróság, az ügyészség, a nemzetbiztonsági szolgálatok, a nyomozó hatóság, a közigazgatási szervek, a közjegyző, a bírósági végrehajtó, az állami, önkormányzati ellenőrző szervek és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. számára – közfeladataik ellátása érdekében – ingyenes. Az adatszolgáltatás iránti kérelemben a felhasználás céljára és az ingyenességre hivatkozni kell.
18. § A számítógépen vezetett törzskönyvi nyilvántartás adatainak gépi adatfeldolgozási eszközzel való közvetlen elérése – az állami adóhatóság kivételével – a Kincstárral megkötött szerződés alapján történhet.
Záró rendelkezések
19. § E rendelet a kihirdetését követő ötödik napon lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépését követően indított eljárásokban kell alkalmazni.
Melléklet a 25/2009. (XI. 18.) PM rendelethez
A rendeletet a 6/2012. (III. 1.) NGM rendelet 18. §-a hatályon kívül helyezte 2012. március 2. napjával.
A 14. § (1) bekezdése a 26/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 11. §-a szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. §-a alapján a 2011. január 1-jét követően indult ügyekben és megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
A melléklet „B-lap – T01B bejegyzési kérelem” című rész 16. pontja a 3/2011. (I. 28.) NGM rendelet 6. §-a szerint módosított szöveg.
A melléklet „V-lap – T01V változásbejelentési kérelem” című rész 32. pontja a 3/2011. (I. 28.) NGM rendelet 6. §-a szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás