• Tartalom

278/2009. (XII. 9.) Korm. rendelet

278/2009. (XII. 9.) Korm. rendelet

a házi segítségnyújtást, illetőleg a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást ellátási szerződés keretében biztosító helyi önkormányzatok támogatásáról, valamint az e szolgáltatások körében tevékenységet végző személyek elmaradt juttatásainak megelőlegezéséről1

2009.12.10.

A Kormány az Alkotmány 35. § (2) bekezdésében megállapított eredeti jogalkotói hatáskörében, valamint a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetésről szóló 2008. évi CII. törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény) 49. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 35. § (1) bekezdésének g) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:

1. § E rendelet hatálya a költségvetési törvény 1. számú melléklete IX. Helyi önkormányzatok támogatásai és átengedett személyi jövedelemadója fejezet, 16. A házi segítségnyújtást és/vagy a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást ellátási szerződés keretében biztosító helyi önkormányzatok támogatása (a továbbiakban Önkormányzati támogatás), valamint a XXVI. Szociális és Munkaügyi Minisztérium fejezet 16. cím 44. alcím 1. Szociális alap és szakosított ellátások, módszertani feladatok támogatása jogcímcsoport (a továbbiakban: Egyéb támogatás) jogcímek előirányzatából nyújtott támogatás igénylésére, felhasználására és elszámolására terjed ki.

Az önkormányzati támogatásra vonatkozó szabályok

2. § (1) Az Önkormányzati támogatás előirányzata terhére támogatást igényelhetnek a házi segítségnyújtást és/vagy jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 120–122. §-a szerinti ellátási szerződés keretében biztosító helyi önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások (a továbbiakban együtt: Önkormányzat).

(2) A támogatást az Önkormányzat csak azon ellátott személyek után és csak azon időszakra igényelheti, akik után a nem állami fenntartó az adott hónapokban nem részesült normatív állami hozzájárulásban. A támogatás mértéke megegyezik

a) házi segítségnyújtásnál a költségvetési törvény 3. számú melléklete 11. da) vagy 11. db) pontok szerinti hozzájárulás és a tényleges ellátotti létszám szorzatának időarányos összegével,

b) jelzőrendszeres házi segítségnyújtásnál a költségvetési törvény 3. számú melléklete 11. e) pont szerinti hozzájárulás és a tényleges ellátotti létszám szorzatának időarányos összegével.

(3) A támogatás a ténylegesen ellátott személyek száma, de legfeljebb az ellátási szerződésben szereplő ellátotti létszám után vehető igénybe.

3. § (1) A támogatási igénylésben szerepeltetni kell:

a) az Önkormányzat alapadatait;

b) az érintett szolgáltatás(ok) megjelölését;

c) az ellátási szerződéssel megbízott nem állami fenntartó azonosító adatait;

d) a szerződésben szereplő ellátotti létszámot;

e) szolgáltatástípusonként az igényelt támogatási összeget, és az azt megalapozó mutatószámok bemutatását;

f) azon személyek munkaszerződését, foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létrehozó egyéb szerződéseit, akik után az Önkormányzat 5. §-ra figyelemmel a támogatást igényelte;

g) az f) pontban megjelölt személyek nyilatkozatát, amelyben büntetőjogi felelőssége tudatában kijelenti, hogy az 5. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelel;

h) az Önkormányzat nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a szolgáltatást az érintett időszakban a nem állami fenntartó a szerződésben foglaltaknak megfelelően teljesítette.

(2) A támogatási igényléshez csatolni kell a nem állami fenntartóval kötött ellátási szerződést, illetve az Önkormányzat nyilatkozatát arról, hogy az ellátási szerződéssel érintett települések ugyanezen támogatást 2009. évben nem veszik igénybe.

4. § (1) Az Önkormányzat az igénylést 2009. december 15-éig a Magyar Államkincstár területileg illetékes Igazgatóságához (a továbbiakban: Igazgatóság) nyújthatja be. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(2) Az Igazgatóság megvizsgálja az igénylést, és hiányosság észlelése esetén az Áht. 64/B. § (3) bekezdése alapján 3 munkanapos határidővel hiánypótlásra szólítja fel az Önkormányzatot. Amennyiben az Önkormányzat a hiánypótlásnak nem, vagy nem megfelelően tesz eleget, az Igazgatóság az igénylést elutasítja.

(3) A feltételeknek megfelelő igénylések adatait az Igazgatóság megyénként összesítve, településsorosan legkésőbb 2009. december 23-áig megküldi az Önkormányzati Minisztérium, valamint a Szociális és Munkaügyi Minisztérium részére.

(4) A támogatásokat az Önkormányzati Minisztérium – a Szociális és Munkaügyi Minisztérium véleményére figyelemmel – soron kívüli utalványozása alapján a Magyar Államkincstár legkésőbb 2009. december 30-áig folyósítja.

5. § (1) Az Önkormányzat a támogatást az ellátást végző olyan munkavállalók, valamint a szolgáltatóval foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyban álló személyek 2009. évi elmaradt járandóságának és azok közterheinek megelőlegezésére használhatja fel, akik

a) az Önkormányzattal ellátási szerződéses jogviszonyban álló szolgáltató tevékenységének keretében a házi segítségnyújtás és/vagy jelzőrendszeres házi segítségnyújtás ellátás biztosításában munkaviszony vagy foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszony keretében közreműködtek,

b) az a) pontban megjelölt tevékenységükért a munkaszerződésükben, foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyt létrehozó szerződésükben meghatározott munkabért vagy díjazást nem kapták meg a szerződés fenntartása mellett, valamint akik a munkabér, valamint díjazás kifizetésének elmaradása miatt éltek rendkívüli felmondással, továbbá

c) akiknek munkaviszonyát, foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyát a szolgáltató úgy szüntette meg, hogy a jogviszony megszűntetésekor a munkavállalóval, valamint a foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszony alanyával szemben a szerződésben foglalt munkabérrel, valamint díjazással összefüggésben tartozása állt fenn.

(2) Amennyiben az (1) bekezdésben megjelölt személyek elmaradt munkabérét, valamint díjazását a szolgáltató kifizeti, az Önkormányzat kéri az előleg munkavállaló általi visszafizetését. A munkavállaló az elmaradt munkabérének kifizetéséről köteles 5 munkanapon belül tájékoztatni az Önkormányzatot. A visszafizetett összeget az Önkormányzat 3 munkanapon belül köteles a költségvetés felé befizetni.

(3) Az Önkormányzat a kapott támogatást nem adhatja át a nem állami fenntartónak.

(4) Amennyiben a munkavállaló több településen is ellát gondozottakat, úgy az Önkormányzatok egymás közötti pénzeszköz-átadással is rendezhetik a járandóság egy összegben történő kifizetését.

(5) Ha valamely Önkormányzat korábban visszatérítendő támogatással segítette az érintett munkavállalót, a támogatás ennek kiegyenlítésére is fordítható, és ennek összege az elszámolás során figyelembe vehető.

6. § (1) A támogatás felett az Önkormányzat rendelkezik, és felelős annak jogszerű felhasználásáért.

(2) A támogatás felhasználására az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletet szabályait kell megfelelően alkalmazni.

(3) A támogatás felhasználásának végső határideje 2010. január 31. Az ezen határidőig fel nem használt támogatásrészt vissza kell fizetni a központi költségvetésbe. A támogatás határidőn túl, illetve a jogszabályban meghatározott céloknak és feltételeknek nem megfelelően felhasznált összegét a támogatás igénylésekor irányadó jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő kamattal növelt mértékben kell visszafizetni a központi költségvetésbe.

(4) Az Önkormányzat 2010. február 15-éig adatot szolgáltat az Igazgatóság részére a kifizetett járandóság és közterheinek összegéről.

(5) Amennyiben a támogatást igénybe vevő Önkormányzattal ellátási szerződéssel rendelkező nem állami fenntartó részére ugyanazon időszakra és jogcímen támogatás kerül megállapításra, a folyósításkor abból az Önkormányzat (4) bekezdés szerinti adatszolgáltatásában feltüntetett összeget le kell vonni.

7. § (1) Az Önkormányzat a támogatás felhasználásáról tárgyév december 31-i fordulónappal, a mindenkori zárszámadás keretében és rendje szerint köteles elszámolni.

(2) Az Önkormányzat a támogatás felhasználásáról az elemi költségvetési beszámoló készítésével egyidejűleg részletes pénzügyi beszámolót küld az Igazgatóság részére, amelyben igazolja a támogatás foglalkoztatottak részére történt kifizetését.

(3) A támogatás felhasználását a jogszabályban erre feljogosított szervek ellenőrizhetik.

(4) Az Önkormányzat köteles a támogatás felhasználásáról elkülönítetten naprakész nyilvántartást vezetni, az ellenőrzésre feljogosított szervek megkeresésére az ellenőrzés lefolytatásához szükséges tájékoztatást megadni, a kért dokumentumokat rendelkezésre bocsátani, a helyszíni ellenőrzést lehetővé tenni.

Az egyéb támogatásra vonatkozó szabályok

8. § (1) Az Állami Foglalkoztatási Szolgálatról szóló 291/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet alapján illetékes regionális munkaügyi központ (a továbbiakban: regionális munkaügyi központ) a házi segítségnyújtást és/vagy jelzőrendszeres házi segítségnyújtást nyújtó egyházi vagy nem állami fenntartó által működtetett szolgáltatóval munkaviszonyban, valamint foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyban álló, a szolgáltatásban közreműködő és az 5. § (1) bekezdésének b)–c) pontjaiban meghatározott feltételeknek megfelelő, a 2–7. §-ok szerinti támogatásban nem részesült személy elmaradt munkabérét, valamint díjazását és ezek közterheit a források rendelkezésre állásáig megelőlegezheti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti feltételeknek megfelelő munkavállaló a regionális munkaügyi központnál 2009. december 15-éig kérheti az 5. § (1) bekezdésének b) és c) pontjában foglaltak szerinti elmaradt munkabérének, illetve díjazásának megelőlegezését. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(3) Az (2) bekezdésben meghatározott kérelemhez csatolni kell:

a) a munkavállaló munkaszerződésének, vagy a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létrehozó egyéb szerződésének másolatát,

b) a bérszámfejtéshez szükséges valamennyi dokumentumot, valamint

c) azon nyilatkozatát, amelyben büntetőjogi felelőssége tudatában kijelenti, hogy az 5. § (1) bekezdésének b)–c) pontjaiban meghatározott feltételeknek megfelel.

(4) A regionális munkaügyi központ az előleg biztosításáról – a rendelkezésre álló költségvetési forrásokra figyelemmel – a kérelem benyújtását követő 5 munkanapon belül határoz. A regionális munkaügyi központ a határozatot annak meghozatalát követően haladéktalanul közli a Magyar Államkincstár illetékes területi szervével.

(5) A regionális munkaügyi központ határozata alapján az előleget a Magyar Államkincstár illetékes területi szerve számfejti, majd utalványozza.

(6) Amennyiben az (1) bekezdésben megjelölt személyek elmaradt munkabérét, valamint díjazását a szolgáltató kifizeti, a regionális munkaügyi központ kéri az előleg munkavállaló általi visszafizetését. A munkavállaló az elmaradt munkabérének kifizetéséről köteles 5 munkanapon belül tájékoztatni a regionális munkaügyi központot. A visszafizetett összeget a regionális munkaügyi központ 3 munkanapon belül köteles a költségvetés felé befizetni.

9. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és 2010. április 1-jén hatályát veszti.

1

A rendelet a 9. § alapján hatályát vesztette 2010. április 1. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére