278/2009. (XII. 9.) Korm. rendelet
278/2009. (XII. 9.) Korm. rendelet
a házi segítségnyújtást, illetőleg a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást ellátási szerződés keretében biztosító helyi önkormányzatok támogatásáról, valamint az e szolgáltatások körében tevékenységet végző személyek elmaradt juttatásainak megelőlegezéséről1
A Kormány az Alkotmány 35. § (2) bekezdésében megállapított eredeti jogalkotói hatáskörében, valamint a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetésről szóló 2008. évi CII. törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény) 49. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 35. § (1) bekezdésének g) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:
1. § E rendelet hatálya a költségvetési törvény 1. számú melléklete IX. Helyi önkormányzatok támogatásai és átengedett személyi jövedelemadója fejezet, 16. A házi segítségnyújtást és/vagy a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást ellátási szerződés keretében biztosító helyi önkormányzatok támogatása (a továbbiakban Önkormányzati támogatás), valamint a XXVI. Szociális és Munkaügyi Minisztérium fejezet 16. cím 44. alcím 1. Szociális alap és szakosított ellátások, módszertani feladatok támogatása jogcímcsoport (a továbbiakban: Egyéb támogatás) jogcímek előirányzatából nyújtott támogatás igénylésére, felhasználására és elszámolására terjed ki.
Az önkormányzati támogatásra vonatkozó szabályok
2. § (1) Az Önkormányzati támogatás előirányzata terhére támogatást igényelhetnek a házi segítségnyújtást és/vagy jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 120–122. §-a szerinti ellátási szerződés keretében biztosító helyi önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások (a továbbiakban együtt: Önkormányzat).
(2) A támogatást az Önkormányzat csak azon ellátott személyek után és csak azon időszakra igényelheti, akik után a nem állami fenntartó az adott hónapokban nem részesült normatív állami hozzájárulásban. A támogatás mértéke megegyezik
a) házi segítségnyújtásnál a költségvetési törvény 3. számú melléklete 11. da) vagy 11. db) pontok szerinti hozzájárulás és a tényleges ellátotti létszám szorzatának időarányos összegével,
b) jelzőrendszeres házi segítségnyújtásnál a költségvetési törvény 3. számú melléklete 11. e) pont szerinti hozzájárulás és a tényleges ellátotti létszám szorzatának időarányos összegével.
(3) A támogatás a ténylegesen ellátott személyek száma, de legfeljebb az ellátási szerződésben szereplő ellátotti létszám után vehető igénybe.
3. § (1) A támogatási igénylésben szerepeltetni kell:
a) az Önkormányzat alapadatait;
b) az érintett szolgáltatás(ok) megjelölését;
c) az ellátási szerződéssel megbízott nem állami fenntartó azonosító adatait;
d) a szerződésben szereplő ellátotti létszámot;
e) szolgáltatástípusonként az igényelt támogatási összeget, és az azt megalapozó mutatószámok bemutatását;
f) azon személyek munkaszerződését, foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létrehozó egyéb szerződéseit, akik után az Önkormányzat 5. §-ra figyelemmel a támogatást igényelte;
g) az f) pontban megjelölt személyek nyilatkozatát, amelyben büntetőjogi felelőssége tudatában kijelenti, hogy az 5. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelel;
h) az Önkormányzat nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a szolgáltatást az érintett időszakban a nem állami fenntartó a szerződésben foglaltaknak megfelelően teljesítette.
(2) A támogatási igényléshez csatolni kell a nem állami fenntartóval kötött ellátási szerződést, illetve az Önkormányzat nyilatkozatát arról, hogy az ellátási szerződéssel érintett települések ugyanezen támogatást 2009. évben nem veszik igénybe.
4. § (1) Az Önkormányzat az igénylést 2009. december 15-éig a Magyar Államkincstár területileg illetékes Igazgatóságához (a továbbiakban: Igazgatóság) nyújthatja be. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(2) Az Igazgatóság megvizsgálja az igénylést, és hiányosság észlelése esetén az Áht. 64/B. § (3) bekezdése alapján 3 munkanapos határidővel hiánypótlásra szólítja fel az Önkormányzatot. Amennyiben az Önkormányzat a hiánypótlásnak nem, vagy nem megfelelően tesz eleget, az Igazgatóság az igénylést elutasítja.
(3) A feltételeknek megfelelő igénylések adatait az Igazgatóság megyénként összesítve, településsorosan legkésőbb 2009. december 23-áig megküldi az Önkormányzati Minisztérium, valamint a Szociális és Munkaügyi Minisztérium részére.
(4) A támogatásokat az Önkormányzati Minisztérium – a Szociális és Munkaügyi Minisztérium véleményére figyelemmel – soron kívüli utalványozása alapján a Magyar Államkincstár legkésőbb 2009. december 30-áig folyósítja.
5. § (1) Az Önkormányzat a támogatást az ellátást végző olyan munkavállalók, valamint a szolgáltatóval foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyban álló személyek 2009. évi elmaradt járandóságának és azok közterheinek megelőlegezésére használhatja fel, akik
a) az Önkormányzattal ellátási szerződéses jogviszonyban álló szolgáltató tevékenységének keretében a házi segítségnyújtás és/vagy jelzőrendszeres házi segítségnyújtás ellátás biztosításában munkaviszony vagy foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszony keretében közreműködtek,
b) az a) pontban megjelölt tevékenységükért a munkaszerződésükben, foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyt létrehozó szerződésükben meghatározott munkabért vagy díjazást nem kapták meg a szerződés fenntartása mellett, valamint akik a munkabér, valamint díjazás kifizetésének elmaradása miatt éltek rendkívüli felmondással, továbbá
c) akiknek munkaviszonyát, foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyát a szolgáltató úgy szüntette meg, hogy a jogviszony megszűntetésekor a munkavállalóval, valamint a foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszony alanyával szemben a szerződésben foglalt munkabérrel, valamint díjazással összefüggésben tartozása állt fenn.
(2) Amennyiben az (1) bekezdésben megjelölt személyek elmaradt munkabérét, valamint díjazását a szolgáltató kifizeti, az Önkormányzat kéri az előleg munkavállaló általi visszafizetését. A munkavállaló az elmaradt munkabérének kifizetéséről köteles 5 munkanapon belül tájékoztatni az Önkormányzatot. A visszafizetett összeget az Önkormányzat 3 munkanapon belül köteles a költségvetés felé befizetni.
(3) Az Önkormányzat a kapott támogatást nem adhatja át a nem állami fenntartónak.
(4) Amennyiben a munkavállaló több településen is ellát gondozottakat, úgy az Önkormányzatok egymás közötti pénzeszköz-átadással is rendezhetik a járandóság egy összegben történő kifizetését.
(5) Ha valamely Önkormányzat korábban visszatérítendő támogatással segítette az érintett munkavállalót, a támogatás ennek kiegyenlítésére is fordítható, és ennek összege az elszámolás során figyelembe vehető.
6. § (1) A támogatás felett az Önkormányzat rendelkezik, és felelős annak jogszerű felhasználásáért.
(2) A támogatás felhasználására az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletet szabályait kell megfelelően alkalmazni.
(3) A támogatás felhasználásának végső határideje 2010. január 31. Az ezen határidőig fel nem használt támogatásrészt vissza kell fizetni a központi költségvetésbe. A támogatás határidőn túl, illetve a jogszabályban meghatározott céloknak és feltételeknek nem megfelelően felhasznált összegét a támogatás igénylésekor irányadó jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő kamattal növelt mértékben kell visszafizetni a központi költségvetésbe.
(4) Az Önkormányzat 2010. február 15-éig adatot szolgáltat az Igazgatóság részére a kifizetett járandóság és közterheinek összegéről.
(5) Amennyiben a támogatást igénybe vevő Önkormányzattal ellátási szerződéssel rendelkező nem állami fenntartó részére ugyanazon időszakra és jogcímen támogatás kerül megállapításra, a folyósításkor abból az Önkormányzat (4) bekezdés szerinti adatszolgáltatásában feltüntetett összeget le kell vonni.
7. § (1) Az Önkormányzat a támogatás felhasználásáról tárgyév december 31-i fordulónappal, a mindenkori zárszámadás keretében és rendje szerint köteles elszámolni.
(2) Az Önkormányzat a támogatás felhasználásáról az elemi költségvetési beszámoló készítésével egyidejűleg részletes pénzügyi beszámolót küld az Igazgatóság részére, amelyben igazolja a támogatás foglalkoztatottak részére történt kifizetését.
(3) A támogatás felhasználását a jogszabályban erre feljogosított szervek ellenőrizhetik.
(4) Az Önkormányzat köteles a támogatás felhasználásáról elkülönítetten naprakész nyilvántartást vezetni, az ellenőrzésre feljogosított szervek megkeresésére az ellenőrzés lefolytatásához szükséges tájékoztatást megadni, a kért dokumentumokat rendelkezésre bocsátani, a helyszíni ellenőrzést lehetővé tenni.
Az egyéb támogatásra vonatkozó szabályok
8. § (1) Az Állami Foglalkoztatási Szolgálatról szóló 291/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet alapján illetékes regionális munkaügyi központ (a továbbiakban: regionális munkaügyi központ) a házi segítségnyújtást és/vagy jelzőrendszeres házi segítségnyújtást nyújtó egyházi vagy nem állami fenntartó által működtetett szolgáltatóval munkaviszonyban, valamint foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyban álló, a szolgáltatásban közreműködő és az 5. § (1) bekezdésének b)–c) pontjaiban meghatározott feltételeknek megfelelő, a 2–7. §-ok szerinti támogatásban nem részesült személy elmaradt munkabérét, valamint díjazását és ezek közterheit a források rendelkezésre állásáig megelőlegezheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti feltételeknek megfelelő munkavállaló a regionális munkaügyi központnál 2009. december 15-éig kérheti az 5. § (1) bekezdésének b) és c) pontjában foglaltak szerinti elmaradt munkabérének, illetve díjazásának megelőlegezését. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(3) Az (2) bekezdésben meghatározott kérelemhez csatolni kell:
a) a munkavállaló munkaszerződésének, vagy a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létrehozó egyéb szerződésének másolatát,
b) a bérszámfejtéshez szükséges valamennyi dokumentumot, valamint
c) azon nyilatkozatát, amelyben büntetőjogi felelőssége tudatában kijelenti, hogy az 5. § (1) bekezdésének b)–c) pontjaiban meghatározott feltételeknek megfelel.
(4) A regionális munkaügyi központ az előleg biztosításáról – a rendelkezésre álló költségvetési forrásokra figyelemmel – a kérelem benyújtását követő 5 munkanapon belül határoz. A regionális munkaügyi központ a határozatot annak meghozatalát követően haladéktalanul közli a Magyar Államkincstár illetékes területi szervével.
(5) A regionális munkaügyi központ határozata alapján az előleget a Magyar Államkincstár illetékes területi szerve számfejti, majd utalványozza.
(6) Amennyiben az (1) bekezdésben megjelölt személyek elmaradt munkabérét, valamint díjazását a szolgáltató kifizeti, a regionális munkaügyi központ kéri az előleg munkavállaló általi visszafizetését. A munkavállaló az elmaradt munkabérének kifizetéséről köteles 5 munkanapon belül tájékoztatni a regionális munkaügyi központot. A visszafizetett összeget a regionális munkaügyi központ 3 munkanapon belül köteles a költségvetés felé befizetni.
9. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és 2010. április 1-jén hatályát veszti.
A rendelet a 9. § alapján hatályát vesztette 2010. április 1. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás