• Tartalom

3/2009. (II. 20.) IRM utasítás

3/2009. (II. 20.) IRM utasítás

az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium 2009. évi fejezeti kezelésű előirányzatainak felhasználásáról1

2009.12.23.
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 24. §-ának (9) bekezdése alapján, az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § 2. pontjában foglalt feladatkörömben eljárva a következő utasítást adom ki.
1. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium 2009. évi fejezeti kezelésű előirányzatainak felhasználásáról szóló szabályzatát jelen utasítás melléklete tartalmazza.
2. Ez az utasítás 2009. február 15-én lép hatályba, és egyidejűleg hatályát veszti az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium 2008. évi költségvetési fejezeti kezelésű előirányzatainak felhasználásáról szóló szabályzatának kiadásáról rendelkező 11/2008. (IK 3.) IRM utasítás azzal, hogy a 2008. évi előirányzat-maradvánnyal rendelkező fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználására azt értelemszerűen alkalmazni kell.

Melléklet a 3/2009. (HÉ II. 20.) IRM utasításhoz

Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
2009. évi fejezeti kezelésű előirányzatainak felhasználásáról szóló szabályzata

I.

E szabályzat hatálya az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (a továbbiakban: IRM) fejezet részére a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvényben (a továbbiakban: költségvetési törvény) 2009. évre jóváhagyott alábbi fejezeti kezelésű előirányzatokra terjed ki.
1. Ágazati célfeladatok
a) a fogvatartottakat foglalkoztató gazdálkodószervezetek támogatása
b) energiaracionalizálás
c) a büntetőeljárásról szóló törvény alapján megállapított kártalanítás
d) jogi segítségnyújtás
e) bűncselekmények áldozatainak kárenyhítése
f) társadalmi bűnmegelőzéssel összefüggő kiadások, támogatások
g) informatikai rendszerekkel összefüggő kötelezettségek
h) rendőrségi feladatellátás korszerűsítése
i) PPP-rendszerben épülő börtön
j) lakhatási támogatás
k) Magyar Államkincstár (MÁK)-számlavezetési díjak
l) közrendvédelmi bírság
m) hozzájárulás a hivatásos állomány kedvezményes nyugellátásához
n) Országos Baleset-megelőzési Bizottság
o) rendőrségi és büntetés-végrehajtási ágazati feladatok
p) nemzetközi fizetési kötelezettség
q) az Európai Unió biztonság- és védelempolitikájából az IRM-re háruló fizetési kötelezettségek teljesítése
r)2 Közbiztonsági feladatterv támogatása
2. Alapítványok támogatása
Emberi Jogok Magyar Központja Közalapítvány
3. Beruházás
a) Közbiztonsági beruházások
b) Rendőrség lakáscélú beruházása
c) Büntetés-végrehajtás lakáscélú beruházása
4. Társadalmi önszerveződések támogatása
a) Szabadságharcosokért Közalapítvány
b) rendészeti sportszervezetek támogatása
c) szakszervezetek támogatása
d) Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület támogatása
e) Országos Polgárőr Szövetség
f) Nemzedékek Biztonságáért Alapítvány támogatása
5. Egyéb közösségi programok
6. Szolidaritási programok
a) Európai Menekültügyi Alap
b) Integrációs Alap
c) Visszatérési Alap
d) Külső Határok Alap

II.

Az előirányzatok felhasználásának általános szabályai

1. A költségvetési törvényben az IRM fejezet fejezeti kezelésű előirányzatai egy költségvetési címet (20. cím) alkotnak, felhasználásuk kizárólag a költségvetési törvényben meghatározott céloknak megfelelően történhet.
A fejezeti kezelésű előirányzatokat érintő előirányzat-átcsoportosításokra az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 24. §-ában előírtak szerint kerülhet sor.
A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére történő fejezeten kívüli, valamint a fejezet által közvetlenül teljesített kifizetések előirányzat-finanszírozási terv alapján teljesítésarányosan történnek. A feladatfinanszírozási körbe tartozó előirányzatok finanszírozása teljesítményarányosan, a tényleges felmerüléskor történik. Az előirányzat-finanszírozási tervnek alapul kell szolgálnia a teljesítményarányos finanszírozáshoz (keretnyitáshoz) és összhangban kell lennie a kötelezettségvállalásokkal.
Az előirányzat-módosítási jogkört a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetője által átruházott hatáskörében, a Szervezeti és Működési Szabályzat (SZMSZ) felhatalmazása alapján, a gazdasági vezető gyakorolja.
2. A kötelezettségvállalásra, ellenjegyzésre, szakmai teljesítésigazolásra, érvényesítésre és utalványozásra felhatalmazott személyek körét és azok aláírás mintáját a fejezeti kezelésű előirányzatok Számviteli politikájának 1–3. mellékletei tartalmazzák.
3. A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásáról történő pénzügyi és szakmai beszámolási kötelezettség teljesítése érdekében:
a) az ágazati célfeladatok vonatkozásában:
aa) a fogvatartottakat foglalkoztató gazdálkodószervezetek támogatásáról a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (a továbbiakban: BvOP),
ab) az energiaracionalizálás-előirányzat teljesítéséről a Rendészeti Igazgatási Főosztály,
ac) a büntetőeljárásról szóló törvény alapján megállapított kártalanításról az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály,
ad) a jogi segítségnyújtás teljesítéséről az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály,
ae) a bűncselekmények áldozatainak kárenyhítése teljesítéséről az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály,
af)3 a társadalmi bűnmegelőzéssel összefüggő kiadások, támogatások teljesítéséről az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály Bűnmegelőzési Osztálya,
ag) az informatikai rendszerekkel összefüggő kötelezettségek teljesítéséről a Költségvetési és Gazdasági Főosztály,
ah) a rendőrségi feladatellátás korszerűsítése előirányzat felhasználásáról az ORFK,
ai) a PPP-rendszerben épülő börtön előirányzat-teljesítéséről a BvOP,
aj) a lakhatási támogatás teljesítéséről a Budapesti Rendőr-főkapitányság az Országos Rendőr-főkapitányságon (a továbbiakban: ORFK), valamint a Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézet és a Budapesti Fegyház és Börtön a BvOP-n keresztül,
ak) a MÁK számlavezetési díjak teljesítéséről a Költségvetési és Gazdasági Főosztály Fejezeti Költségvetési Osztálya,
al)4 a közrendvédelmi bírság teljesítéséről az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály Bűnmegelőzési Osztálya
am) az Országos Baleset-megelőzési Bizottság előirányzat teljesítéséről az ORFK és Országos Baleset-megelőzési Bizottság,
an) a rendőrségi és büntetés-végrehajtási ágazati feladatok előirányzat teljesüléséről az ORFK és BvOP,
ao) a nemzetközi fizetési kötelezettség teljesítéséről – szakterületi érintettségnek megfelelően – a Rendészeti Felügyeleti és Tervezési Főosztály és a Bel- és Igazságügyi Együttműködési és Migrációs Főosztály,
ap) az Európai Unió biztonság- és védelempolitikájából az IRM-re háruló fizetési kötelezettségek teljesítéséről a Rendészeti Felügyeleti és Tervezési Főosztály,
aq)5 a Közbiztonsági feladatterv támogatása előirányzat teljesítéséről a Rendészeti Felügyeleti és Tervezési Főosztály
b) társadalmi önszerveződések támogatása alcímhez tartozó
ba) a Szabadságharcosokért Közalapítvány támogatása,
bb) a Rendészeti sportszervezetek támogatása,
bc) a Szakszervezetek támogatása,
bd) a Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület támogatása,
be) az Országos Polgárőr Szövetség és
bf) a Nemzedékek Biztonságáért Alapítvány támogatása
fejezeti kezelésű előirányzatok vonatkozásában az Áht. 13/A. § (2) bekezdése értelmében a minisztérium és a támogatott között kötött támogatási szerződésben foglaltak szerint a támogatott szervezet, valamint a szakmai teljesítésigazolásra feljogosított szervezeti egység;
c) az alapítványok támogatása (Emberi Jogok Magyar Központja Közalapítvány) esetében az Áht. 13/A. § (2) bekezdése értelmében a minisztérium és a támogatott (köz)alapítvány között kötött támogatási szerződésben foglaltak szerint a támogatott szervezet, valamint a szakmai teljesítésigazolásra feljogosított szervezeti egység,
d) az Egyéb közösségi programok és a Szolidaritási programok előirányzat felhasználása vonatkozásában az érintett szakmai főosztályok közreműködésével a Támogatás-koordinációs Főosztály
értékelést ad a Költségvetési és Gazdasági Főosztály Fejezeti Költségvetési Osztálya (a továbbiakban: Fejezeti Költségvetési Osztály) részére a szakmai feladatok teljesítésére vonatkozóan, valamint a pénzügyi teljesítés és a feladatmegvalósítás összhangjára tekintettel.
e) A feladatfinanszírozás körébe vont előirányzatok esetében a felhasználásról történő beszámolás az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) 77. §-a alapján történik. A beszámoló elkészítéséért felelősöket a III. fejezetben az egyes előirányzatok leírása tartalmazza. A beszámolót a Fejezeti Költségvetési Osztály részére kell megküldeni.
4. Az előirányzatok teljesítéséről készített éves beszámolókat (értékeléseket) a beszámolásra kötelezettek a számszaki költségvetési beszámolóval egyidejűleg kötelesek megküldeni a Fejezeti Költségvetési Osztály részére. A fogvatartottakat foglalkoztató gazdálkodószervezetek támogatásáról, továbbá a PPP-rendszerben épülő börtön-előirányzat, a rendőrségi feladatellátás korszerűsítése előirányzat, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság előirányzat, a rendőrségi és büntetés-végrehajtási ágazati feladatok előirányzat teljesítéséről szóló beszámolót a rendészeti szakállamtitkárság részére is meg kell küldeni. Számszaki és tartalmi felülvizsgálatot követően a Fejezeti Költségvetési Osztály az előirányzatok felhasználásáról az éves zárszámadás keretében számol be.
5. A társadalmi bűnmegelőzéssel összefüggő kiadások, támogatások előirányzat és a szolidaritási programok előirányzat felhasználása részletes szabályait igazságügyi és rendészeti miniszteri rendelet, a közrendvédelmi bírság előirányzatét kormányrendelet szabályozza.
6. Az előirányzatok felhasználása során e szabályzatba foglaltakon túl figyelemmel kell lenni a XIV. Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium költségvetési fejezethez tartozó egyes fejezeti kezelésű előirányzatok 2009. évi felhasználásának szabályairól szóló IRM rendeletben foglaltakra is.
III.
Az előirányzatok felhasználásának
részletes szabályai
1. Ágazati célfeladatok
a) A fogvatartottakat foglalkoztató gazdálkodószervezetek támogatása
Az előirányzat célja a fogvatartottakat foglalkoztató gazdálkodószervezetek támogatása, mely a fogvatartottak foglalkoztatására jóváhagyott költségvetési előirányzat felhasználási rendjéről szóló 2/1996. (III. 13.) IM–PM együttes rendelet (a továbbiakban: IM–PM együttes rendelet) alapján történik.
Az előirányzat irányító szervi módosítását követően – az IM–PM együttes rendeletben foglaltaknak megfelelően – pótelőirányzat formájában kerül átadásra a BvOP részére.
A BvOP-nál a finanszírozás időarányos keretnyitással, az előirányzat felhasználása az IM–PM együttes rendeletben foglaltak alapján történik.
A kötelezettségvállalás, az érvényesítés, az utalványozás és az ellenjegyzés, továbbá a támogatás odaítélésének, a szakmai teljesítésigazolás rendje, a támogatás felhasználása, valamint az arról készült beszámoló ellenőrzése a BvOP belső szabályozásának megfelelően történik. A szabályozásban rendelkezni kell arra vonatkozóan is, hogy a szakmai teljesítésigazolás során milyen feltételek teljesülését kell vizsgálni.
Az előirányzat évközi felhasználásáról a feladat végrehajtásáért felelős BvOP – az IM–PM együttes rendeletben előírtaknak megfelelően – a gazdálkodószervezetek által jogcímenkénti bontásban elkészített beszámoló alapján negyedévente, illetve év végén a Fejezeti Költségvetési Osztály részére tájékoztatást nyújt. A tájékoztatónak gazdasági társaságonként tartalmaznia kell az IM–PM együttes rendeletben meghatározott adatokat. Az elszámolást a Fejezeti Költségvetési Osztály számszaki ellenőrzést követően a Pénzügyminisztérium felé továbbítja.
b) Energiaracionalizálás
A bevételi előirányzat a korábban ezen a címen kifizetett támogatások visszatérítéséből a fejezet irányítása alá tartozó szervek energiaracionalizálási rendszerének támogatására szolgál.
A támogatás feltételrendszerét tartalmazó pályázati kiírást – a Rendészeti Igazgatási Főosztály készíti el.
A pályázatok elbírálásának értékelési szempontjait, illetve az abban történő változásokat a rendészeti szakállamtitkár hagyja jóvá.
A pályázat szakmai értékelését a Rendészeti Igazgatási Főosztály koordinálásával a rendészeti szakállamtitkár által felkért – energetikus szakemberekből álló – bírálóbizottság végzi. A pályázat eredményéről a pályázók a pályázati felhívásban rögzített dátum szerint tájékoztatást kapnak.
A pályázat nyerteseivel a műszaki, pénzügyi teljesítésre, a visszafizetési kötelezettségekre, valamint a tényleges megtakarítások dokumentálására szerződést kell kötni, amely egyben kötelezettségvállalásnak minősül. Kötelezettségvállaló a miniszter által írásban felhatalmazott személy (rendészeti szakállamtitkár, Rendészeti Igazgatási Főosztály vezetője).
A szerződéskötést és a Rendészeti Igazgatási Főosztály szakmai teljesítésigazolását követően a Fejezeti Költségvetési Osztály gondoskodik a támogatási összegek átutalásáról.
c) A büntetőeljárásról szóló törvény alapján megállapított kártalanítás
Az előirányzat célja a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény alapján a magyar állam ellen indított kártalanítási perben a felperes részére a jogerős bírósági határozatban megállapított kártalanítás kifizetése.
Az előirányzat a központi költségvetés előirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesülő kiadásai közé tartozik. (Amennyiben a jóváhagyott előirányzat nem fedezi a tényleges kiadásokat, a többletigényt a Fejezeti Költségvetési Osztály jóváhagyás céljából a Pénzügyminisztérium részére küldi meg, amely alapján a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: MÁK) megnyitja a kifizetéshez szükséges keretet.)
Az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály által készített feljegyzésben foglaltak alapján a Fejezeti Költségvetési Osztály munkatársa kiszámítja a felperesnek járó kártalanítás összegét a perköltség, valamint a kamat figyelembevételével. Ezt követően átutalja a felperes, illetve jogi képviselője által megadott bankszámlára vagy a jogosult kérésére intézkedik annak postai úton történő teljesítésére a szakmai fejezeti kezelésű előirányzat-célelőirányzat felhasználási keretszámláról.
Kötelezettségvállalás a jogerős bírósági határozat. Az előirányzat terhére vállalt kötelezettségekre nem vonatkozik az Ámr. 162/A. §-ában előírt adatszolgáltatás.
A szakmai teljesítés igazolását az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály szakirányú végzettségű, a miniszter által ezen feladat elvégzésével felhatalmazott munkatársai látják el a jogerős bírósági határozat alapján.
Utalványozó a miniszter által írásban megbízott személy. Az érvényesítést, ellenjegyzést a gazdasági vezető által írásban megbízott végzi, a felperes, a jogi képviselő és az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály, továbbá perköltség esetén a Költségvetési és Gazdasági Főosztály Gazdasági Osztálya egyidejű értesítése mellett.
d) Jogi segítségnyújtás
Az előirányzat célja, hogy a jogi segítségnyújtásról szóló 2003. évi LXXX. törvény alapján a peren kívüli támogatások esetén a jogi szolgáltatást végző jogi segítő díját az állam térítse, vagy előlegezze meg, a polgári és büntető peres eljárásokban a fél helyett az állam által kifizetendő (előlegezendő) pártfogó ügyvéd díját fizesse, vagy előlegezze meg. Az előirányzat célja továbbá, hogy az Európai Unió másik tagállamába irányuló jogi segítségnyújtás iránti kérelem lefordítására kirendelt szakfordító díját az állam térítse meg vagy előlegezze; a kifizetésre – a külön jogszabályban foglaltak szerint – megfelelően alkalmazni kell a jogi segítői díj kifizetésére vonatkozó szabályokat.
A jogi segítségnyújtás igénybevételének részletes szabályait, valamint a jogi segítő és a pártfogó ügyvéd díjazását IM, valamint IRM rendeletek szabályozzák.
A peren kívüli jogi szolgáltatás teljesítését követően a jogi segítő az igazolt jogi szolgáltatás díjáról kiállítja a számlát vagy a tevékenységre vonatkozó jogszabályok szerinti egyéb okiratot (a továbbiakban együtt: számla), és a külön jogszabályban előírt mellékletekkel együtt megküldi az Igazságügyi Hivatal eljárására illetékes területi hivatalának (a továbbiakban: megyei hivatal). A peres támogatások esetén a pártfogó ügyvéd díjigényét a megyei hivatal határozattal bírálja el, majd annak jogerőre emelkedését követően (az abban foglalt összegre) nyújtja be a pártfogó ügyvéd a számláját a megyei hivatalnak.
A megyei hivatalban az arra felhatalmazott személyek a számla beérkezését követő 8 munkanapon belül elvégzik a szakmai teljesítésigazolást, a számlák és kötelező mellékleteinek összevetésével. A szakmai teljesítés igazolás során ellenőrizni kell, hogy a kiállított számla a számlával együtt megküldött peren kívüli támogatást engedélyező, jogerős határozatban foglaltak elvégzésével kapcsolatosan készült-e, a felszámított jogi segítői díj megfelel-e a jogszabályokban előírtaknak, illetve a számlát a pártfogó ügyvédi díjat megállapító jogerős határozat alapján állították-e ki. Ezt követően a megyei hivatal megkeresi a Központi Igazságügyi Hivatal (a továbbiakban: KIH) Pénzügyi Osztályát a jogi segítői díj, illetve a pártfogó ügyvédi díj (díjelőleg) kifizetése érdekében.
A jogi segítői díj, illetve a pártfogó ügyvédi díj (díjelőleg) kifizetése és a díj (díjelőleg) visszatérítésére irányuló követelés előírása érdekében a megyei hivatal az Igazságügyi Hivatal belső eljárásrendjében foglaltak szerint, a külön jogszabályban előírt rendszerességgel küldi meg a kifizetendő összegek listáját a KIH Pénzügyi Osztályának. A Pénzügyi Osztály a kifizetendő összeget a jogi segítő, illetőleg más ügyvéd, ügyvédi iroda részére a külön jogszabályban előírt határidőn belül a „Jogi segítségnyújtás” elnevezésű célelőirányzat (a továbbiakban: célelőirányzat) terhére utalja át.
A bűnügyi költségek körébe tartozó pártfogó ügyvédi díj visszatérítésének elmulasztása esetén az annak behajtására hatáskörrel rendelkező szervet (illetékes megyei bíróság gazdasági hivatala) keresi meg a megyei hivatal.
A behajthatatlan követelések és a határozattal elengedett követelések leírásának, nyilvántartásból való kivezetésének részletes szabályait a fejezeti kezelésű előirányzatokra vonatkozó számviteli politika tartalmazza. A behajthatatlannak minősített követelések nyilvántartásból való kivezetését a gazdasági vezető engedélyezi.
Az előirányzat terhére történő kifizetések, illetve megtérítések a jogi segítségnyújtás alszámla terhére vagy javára történnek. Az alszámla megnyitására a célelőirányzat elkülönített pénzügyi lebonyolítása miatt került sor. Az alszámláról történő pénzügyi teljesítéseket az Igazságügyi Hivatal bonyolítja le a számla feletti rendelkezési jogosultság átadásával. A számla feletti jogosultság átadását, valamint az előirányzat felhasználásának, nyilvántartásának – ideértve az analitikus nyilvántartások vezetésének rendjét is –, továbbá a Fejezeti Költségvetési Osztály részére a könyvviteli nyilvántartásba vételhez a feladás részletes rendjét az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium és az Igazságügyi Hivatal között kötött megállapodás tartalmazza. Az alszámla feletti rendelkezési jogosultság átadásával egyidejűleg szabályozásra kerül – a fejezeti kezelésű előirányzatok és a fejezet felügyeletét ellátó szerv irányítási feladataival kapcsolatos elszámolásokra vonatkozó számviteli politika mellékletében – az utalványozás, a szakmai teljesítésigazolás, az ellenjegyzés és érvényesítés Igazságügyi Hivatalnál történő végzésére való felhatalmazás is.
Az előirányzat a központi költségvetés előirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesülő kiadásai közé tartozik. (Amennyiben a jóváhagyott előirányzat nem fedezi a tényleges kiadásokat, a többletigényt a Fejezeti Költségvetési Osztály jóváhagyás céljából a Pénzügyminisztérium részére küldi meg, amely alapján a MÁK megnyitja a kifizetéshez szükséges keretet.)
Kötelezettségvállalás a megyei hivatal által hozott határozat vagy jogorvoslat folytán a KIH által hozott határozat vagy jogerős bírósági határozat. Az előirányzat terhére vállalt kötelezettségekre nem vonatkozik az Ámr. 162/A. §-ában előírt adatszolgáltatási kötelezettség.
A szakmai teljesítésigazolásra, utalványozásra, ellenjegyzésre és érvényesítésre a számviteli politikában meghatározott Igazságügyi Hivatali munkatársak jogosultak.
e) Bűncselekmények áldozatainak kárenyhítése
Az előirányzat célja, hogy a bűncselekmények áldozatainak segítéséről és az állami kárenyhítésről szóló 2005. évi CXXXV. törvény alapján a bűncselekményt elszenvedett és emiatt életminőségükben veszélybe került személyek anyagi sérelmei enyhüljenek. Az állam áldozatsegítő támogatásként azonnali pénzügyi segélyt ad, elősegíti az áldozat érdekeinek érvényesítését, jogi segítségnyújtást biztosít, továbbá a szándékos, személy elleni erőszakos bűncselekmények áldozatainak kárenyhítést nyújt.
Az áldozatsegítő támogatások igénybevételének részletes szabályait IM rendelet szabályozza.
A területi áldozatsegítő szolgálat a határozat jogerőre emelkedésének napján, a nyilvántartásba történő bejegyzést követően intézkedik az azonnali pénzügyi segély készpénzben történő kifizetése iránt.
Az azonnali pénzügyi segély készpénzben történő kifizetését a KIH az előirányzatból lehívott, elszámolásra kiadott előlegként kezelt összeg terhére fizeti ki. A megelőlegezett összeggel a KIH havonta a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig elszámol a Fejezeti Költségvetési Osztállyal. Az előleg keretösszegét, az elszámolás és az előleg nyilvántartás részletes szabályait a KIH és a minisztérium közötti megállapodás tartalmazza.
A területi áldozatsegítő szolgálat a határozat jogerőre emelkedésének napján a nyilvántartásba történő bejegyzést követően az azonnali pénzügyi segély postai/banki úton történő kifizetése iránt megkeresi a KIH Áldozatsegítő Szolgálatát, aki felterjeszti a határozatokat a KIH Pénzügyi Osztályára. A KIH Pénzügyi Osztálya a Bűncselekmények áldozatainak kárenyhítése fejezeti kezelésű számláról teljesíti az azonnali pénzügyi segélyek kiutalását.
Az egyösszegű kárenyhítés átutalása, illetve postai úton történő kifizetése iránt az Igazságügyi Hivatal a határozat jogerőre emelkedését követő 15 munkanapon belül intézkedik.
A behajthatatlan követelések és a határozattal elengedett követelések leírásának, nyilvántartásból való kivezetésének részletes szabályait a fejezeti kezelésű előirányzatokra vonatkozó számviteli politika tartalmazza. A behajthatatlannak minősített követelések nyilvántartásból való kivezetését a gazdasági vezető engedélyezi.
Járadék folyósításáról szóló határozat esetén az Igazságügyi Hivatal a határozat jogerőre emelkedését követően intézkedik a járadéktagok utalása iránt oly módon, hogy az áldozat az első járadéktagot legkésőbb a következő hónap 10. napjáig megkapja.
Az előirányzat terhére történő kifizetések, illetve megtérítések a Bűncselekmények áldozatainak kárenyhítése alszámla terhére, illetve javára történnek. Az alszámla megnyitására a célelőirányzat elkülönített pénzügyi lebonyolítása miatt került sor. Az alszámláról történő pénzügyi teljesítéseket az Igazságügyi Hivatal bonyolítja a számla feletti rendelkezési jogosultság átadásával. A számla feletti jogosultság átadását, valamint az előirányzat felhasználásának, nyilvántartásának – ideértve az analitikus nyilvántartások vezetésének rendjét is –, továbbá a Fejezeti Költségvetési Osztály részére a könyvviteli nyilvántartásba vételhez a feladás részletes rendjét az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium és az Igazságügyi Hivatal között kötött megállapodás tartalmazza.
Az alszámla feletti rendelkezési jogosultság átadásával egyidejűleg szabályozásra kerül – a fejezeti kezelésű előirányzatok és a fejezet felügyeletét ellátó szerv irányítási feladataival kapcsolatos elszámolásokra vonatkozó számviteli politika mellékletében – az utalványozás, a szakmai teljesítésigazolás, az ellenjegyzés és érvényesítés Igazságügyi Hivatalnál történő végzésére történő felhatalmazás is.
Az előirányzat a központi költségvetés előirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesülő kiadásai közé tartozik. (Amennyiben a jóváhagyott előirányzat nem fedezi a tényleges kiadásokat, a többletigényt a Fejezeti Költségvetési Osztály jóváhagyás céljából a Pénzügyminisztérium részére küldi meg, amely alapján a MÁK megnyitja a kifizetéshez szükséges keretet.)
Kötelezettségvállalás a területi áldozatsegítő szolgálat által hozott határozat vagy – a fellebbezési jogra tekintet nélkül teljesítendő kifizetések kivételével – a jogorvoslat folytán a KIH Áldozatsegítő Szolgálat által hozott határozat vagy jogerős bírósági határozat. Az előirányzat terhére vállalt kötelezettségekre nem vonatkozik az Ámr. 162/A. §-ában előírt adatszolgáltatási kötelezettség.
A szakmai teljesítésigazolást a KIH-nek a miniszter által, ezen feladat elvégzésével felhatalmazott munkatársai látják el a területi áldozatsegítő szolgálat által hozott határozat alapján. Az áldozatsegítő támogatás szakmai teljesítés igazolása során ellenőrizni kell, hogy a megküldött határozatban szereplő összeg megfelel-e a jogszabályban előírtaknak.
A szakmai teljesítésigazolásra, utalványozásra, ellenjegyzésre és érvényesítésre a számviteli politikában meghatározott igazságügyi hivatali munkatársak jogosultak.
f)6 A társadalmi bűnmegelőzéssel összefüggő kiadások, támogatások
A társadalmi bűnmegelőzéssel összefüggő kiadások, támogatások előirányzat-felhasználásának célja bűnmegelőzési, büntetőpolitika hatékonyságvizsgálatok készíttetése, a bűnmegelőzési hazai és nemzetközi gyakorlatok megismerése és terjesztése (rendezvények szervezése, publikációk, kiadványok elkészíttetése, honlap üzemeltetése), kutatások, tanulmányok megrendelése, pilotprojektek megvalósíttatása, már bevált bűnmegelőzési gyakorlatok utánkövetése, továbbfejlesztése.
Az előirányzat felhasználásának célja továbbá a társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája cselekvési programjának a városok, települések biztonságának fokozása érdekében meghatározott intézkedések közül a helyi biztonságérzet növelését célzó beavatkozások megvalósítása.
Az előirányzat a fenti tevékenységekhez kapcsolódó kiadásokra használható fel. A feladatok végrehajtása az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály Bűnmegelőzési Osztálya által kiírt pályázati rendszerben is történhet. Ebben az esetben a pályázatokat az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály Bűnmegelőzési Osztálya írja ki. A támogatásokról a bírálóbizottságok döntési javaslatának ismeretében az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály vezetője dönt.
A személyi juttatások, a munkaadókat terhelő járulékok és a dologi kiadások kiemelt előirányzat-csoporton jóváhagyott előirányzat a pályáztatással összefüggő költségekre, valamint az előirányzat céljának megfelelő egyéb kiadásokra kerül felhasználásra.
A személyi juttatás, a munkaadókat terhelő járulékok kiemelt előirányzat tényleges teljesítését – az IRM Igazgatás költségvetésének terhére – a Gazdasági Osztály végzi. A kifizetett személyi juttatás és az azt terhelő járulék összegét a kötelezettségvállalás (és amennyiben számla alapján történt a kifizetés, akkor számlamásolat), valamint a Gazdasági Osztály által elkülönített szervezeti kódon nyilvántartott tényleges kifizetés és erről készített feladás alapján a Fejezeti Költségvetési Osztály – felügyeleti szervi módosítást követően – előirányzat-átcsoportosítással átadja (megtéríti) az IRM Igazgatás részére. Az előirányzatok rendezését a gazdasági vezető által kiadott utasítás szabályozza.
A dologi előirányzat terhére – átutalási megbízással – történő kifizetéseket a Fejezeti Költségvetési Osztály teljesíti.
Az előirányzat ezen részéhez kapcsolódó kötelezettségvállalások nyilvántartásba vételét, arról a kincstári adatszolgáltatást a Fejezeti Költségvetési Osztály végzi.
Az egyéb működési célú támogatások, kiadások kiemelt előirányzat pályázati rendszerben véglegesen nyújtott támogatás formájában is felhasználható.
Az előirányzat felhasználásával kapcsolatosan – a program megvalósítása során visszavonásra kerülő támogatás esetén – keletkező követelések (adósok) nyilvántartását, értékelését, illetve a behajthatatlan követelések leírásának, nyilvántartásból való kivezetésének részletes szabályait a fejezeti kezelésű előirányzatokra vonatkozó számviteli politika tartalmazza.
A pályázati úton nyújtandó támogatás esetén kötelezettségvállalás a támogatásról szóló döntés aláírt dokumentuma (támogatási szerződés). Kötelezettségvállaló (a támogatási szerződés aláírója) a miniszter által írásban felhatalmazott személy. Előzetes kötelezettségvállalásnak minősül a pályázat kiírása, amennyiben nem kerül visszavonásra. A kiírt pályázatokról a pályázati kiírást követő 5 munkanapon belül adatszolgáltatást kell teljesíteni a Kincstár Igazgatósága felé. Az adatszolgáltatást – az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály Bűnmegelőzési Osztálya jelzése alapján – a Fejezeti Költségvetési Osztály végzi. A számviteli nyilvántartásokba az előzetes kötelezettségvállalás kerül felvételre, amely a tényleges támogatási szerződés megkötését követően kerül módosításra.
A szakmai teljesítés igazolását a miniszter által ezen feladat elvégzésére írásban megbízott személy a megkötött támogatási szerződés, illetve a projekt lebonyolítása közbeni időszakos szakmai ellenőrzés tapasztalatai alapján végzi.
Az előirányzat felhasználásának, elszámolásának, ellenőrzésének részletes szabályait, továbbá az előirányzatot terhelő esetleges költségeket IRM rendelet tartalmazza.
Az utalványozásra, ellenjegyzésre és érvényesítésre a számviteli politikában meghatározott személyek jogosultak.
g) Informatikai rendszerekkel összefüggő kötelezettségek
Az előirányzat célja a rendészeti feladatokat ellátó intézmények pénzügyi-számviteli rendszerének bevezetése során felmerülő költségek finanszírozása.
Kötelezettségvállalás a feladat elvégzésével megbízott gazdálkodó szervezettel (vállalkozóval) kötött szerződés. Kötelezettségvállaló a miniszter által írásban felhatalmazott személy.
A szakmai teljesítésigazolással ellátott számla alapján a Költségvetési Fejezeti Osztály intézkedik az átutalásról.
A szakmai teljesítésigazolást a miniszter által ezen feladat elvégzésére írásban megbízott személy a megkötött szerződés, és az elvégzett feladatok ismeretében végzi.
h) Rendőrségifeladat-ellátás korszerűsítése
Az előirányzat fedezetet nyújt a vidéki települések biztonsági helyzetének javítása érdekében a körzeti megbízotti szolgálat működési feltételeinek javítására, a csapaterőbe szervezett rendőri állomány megerősítésére, és az őrzés-védelmi feladatok alternatív megoldására.
Az előirányzat felhasználása – előirányzat-átcsoportosítással – az ORFK igénylése alapján, miniszteri engedéllyel történik.
Az ORFK negyedévente nyújthatja be az előirányzat felhasználására vonatkozó igényét. Az igénylésnek tartalmaznia kell az igényelt összeget és a felhasználás célját. Az igényléshez csatolni kell a fejezeti bevételek és kiadások negyedéves teljesüléséről készítendő jelentés fejezetek felügyeletét ellátó szervek vezetőit érintő feladatairól szóló 2038/2007. (III. 13.) Korm. határozatban előírt (Ámr. 26. számú melléklet) kimutatást. Az igénylést szöveges indokolással kell benyújtani a rendészeti szakállamtitkársághoz, amely intézkedik a miniszteri engedélyeztetés iránt.
Az igényléssel egyidejűleg kell benyújtani az előző időszakban igényelt előirányzat felhasználásáról készített beszámolót is.
A Fejezeti Költségvetési Osztály miniszteri döntést követően intézkedik az előirányzat átcsoportosítására.
i) PPP-rendszerben épülő börtön
Az 2126/2004. (V. 28.) Korm. határozat rendelkezett új büntetés-végrehajtási intézetek létesítéséről, valamint a beruházásokhoz kötődő forrásbevonásról. Ennek értelmében a 2008. évi költségvetésben a szombathelyi és a tiszalöki börtönprojektek bérleti-szolgáltatási díja került tervezésre.
Az előirányzat tényleges felhasználása a BvOP-nál történik. A felhasználás érdekében az előirányzatot a fejezet irányító szervi módosítással, előirányzat-átcsoportosítással negyedévente bocsátja a BvOP rendelkezésére. Az előirányzatok felhasználásának havi ütemezéséről, a havi tényleges felhasználásról és a tényleges kifizetések ütemezettől való eltéréséről, annak indokairól a BvOP negyedévente elszámol a Költségvetési Fejezeti Osztály felé.
Az előirányzat átcsoportosításával egyidejűleg az előirányzat feletti rendelkezési jog is átadásra kerül az elsődleges elszámolásra kötelezett költségvetési szerv, a BvOP részére. Az előirányzat felhasználásáért és az arról történő beszámolásért a BvOP vezetője felelős. A fizetési kötelezettség teljesítéséről a szerződő BvOP gondoskodik.
A kötelezettségvállalás, szakmai teljesítésigazolás a megvalósításért felelős BvOP belső szabályozásának megfelelően történik. A BvOP a szakmai teljesítésigazolás alátámasztásához köteles gondoskodni olyan részletes szabályozás kialakításáról, amely biztosítja a szolgáltatási díj kifizetésekhez kapcsolódó egyes – a szerződésben szereplő – feladatok teljesülésének ellenőrzését. A BvOP szabályzatában köteles meghatározni az érintett intézetek tevékenységét is – és erről az intézeteket értesíteni – ami megteremti a BvOP szakmai teljesítésigazolása feltételeit (monitoring), a teljesítések tervezettől való eltérésének alátámasztását.
j) Lakhatási támogatás
Az előirányzat célja a Budapesten szolgálatot teljesítő hivatásos állomány lakhatási körülményeinek javítása. Az előirányzat terhére történő vissza nem térítendő támogatás igénylése, elbírálása, folyósítása a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézet és a Budapesti Fegyház és Börtön tiszthelyettes és zászlós állományának vissza nem térítendő lakáscélú támogatásáról szóló 21/2008. (IX. 23.) IRM rendeletben foglaltak alapján történik.
Az előirányzat felhasználására – intézeti keretek mértékére – vonatkozó javaslatot az intézmények felterjesztése alapján a Rendészeti Igazgatási Főosztály készíti el, és a rendészeti szakállamtitkár hagyja jóvá. A meghatározott előirányzat irányító szervi módosítást követően kerül átadásra az intézmények részére.
A kötelezettségvállalás, az érvényesítés, az utalványozás és az ellenjegyzés, továbbá a támogatás odaítélésének, a szakmai teljesítésigazolásának rendje, a támogatás felhasználása, az arról készült beszámoló elkészítése, valamint az ellenőrzés az érintett intézmények belső szabályozásának megfelelően történik. A szabályozásban rendelkezni kell a visszafizetendő támogatások nyilvántartásának, a követelés behajtásának és a követelésről történő lemondás rendjéről is.
k) MÁK-számlavezetési díjak
Az előirányzatot a MÁK az általa a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlákkal összefüggő szolgáltatások vezetéséért felszámított díjat automatikusan emeli le.
Az előirányzat felhasználásának elszámolása a MÁK által küldött számlaterhelés alapján történik.
l)7 Közrendvédelmi bírság
A bevételi előirányzat a közrend, közbiztonság védelme érdekében
la) a közterületek biztonságának javítása érdekében bűnmegelőzési célra, a közterületi biztonság erősítésében érintett szervezetek együttműködésének javítására, élet- és vagyonvédelmi eszközök, módszerek kialakításának támogatására, a helyi biztonságérzet erősítését célzó beavatkozások megvalósítására, valamint
lb)8 az illegális migráció visszaszorítása, kezelése érdekében végzett tevékenység, valamint az érintettek származási országukba való visszatérése elősegítésének támogatására használható fel.
A közrendvédelmi bírság bevételi előirányzatának felhasználását az egyes közrendvédelmi bírságokból befolyó pénzösszegek felhasználásának céljáról és eljárási szabályairól szóló 208/2008. (VIII. 27.) Korm. rendelet tartalmazza.
Az előirányzat pályázati úton történő felhasználására a pályázatot évente legalább egy alkalommal az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály Bűnmegelőzési Osztálya írja ki az érintett szakmai főosztályokkal történő előzetes egyetértést követően. A pályázati dokumentációt a minisztérium honlapján közzé kell tenni.
A pályázatok befogadásával, a döntési és a támogatási szerződések előkészítésével, nyilvántartásával, azok végrehajtásának pénzügyi ellenőrzésével kapcsolatos feladatok ellátását a MÁK mint közreműködő szervezet végzi.
A nyertes pályázóval – az Áht. 13/A. §-ában foglaltak szerinti – támogatási szerződés megkötésének előkészítését az Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály Bűnmegelőzési Osztálya a közreműködő szervezet bevonásával végzi. A támogatás odaítéléséről – a bírálóbizottság döntési javaslata ismeretében – a Igazságügyi Kodifikációs és Szolgáltatási Főosztály vezetője dönt. A nyertes pályázóval a miniszter által kötelezettségvállalásra írásban felhatalmazott személy, támogatási szerződést köt.
A támogatási szerződések megkötését követően a Fejezeti Költségvetési Osztály intézkedik a támogatásoknak a támogatási szerződésben %-os mértékben meghatározott részletekben történő átutalásáról.
Az előirányzat felhasználása során az előirányzatot – a hivatkozott Korm. rendelet alapján – kezelési költség terheli.
Kötelezettségvállalás a támogatásról szóló döntés – támogatási szerződés – aláírt dokumentuma. Előzetes kötelezettségvállalásnak minősül a pályázat kiírása, amennyiben az nem kerül visszavonásra.
Az utalványozásra, ellenjegyzésre és érvényesítésre a számviteli politikában meghatározott személyek jogosultak.
m) Hozzájárulás a hivatásos állomány kedvezményes nyugellátásához
A támogatási előirányzat technikai jellegű, amelyet a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság, a Nyugdíjbiztosítási Alap, valamint Egészségbiztosítási Alap számlájára kell havi rendszerességgel átutalni. Az utalandó összeget a költségvetési törvény határozza meg.
A támogatási előirányzat átutalásáról a Fejezeti Költségvetési Osztály gondoskodik.
n) Országos Baleset-megelőzési Bizottság
A bevételi előirányzat az ország közlekedésbiztonsága javításával, a közúti balesetek megelőzésével összefüggő állami feladatok forrásául szolgál. Az előirányzat forrásáról, azok felhasználásáról a közúti közlekedésbiztonság egyes állami feladatainak teljesítéséhez szükséges pénzügyi forrásokról és azok felhasználásának módjáról 188/1996. (XII. 17.) Korm. rendelet rendelkezik.
Felhasználása a rendelet alapján, a három egymást követő évre szóló akcióprogram alapján kidolgozott éves intézkedési terv alapján történik. Az akcióprogramot a három éves időtartam lejártát megelőző év május 31-éig, az éves intézkedési tervet pedig a tárgyévet megelőző év június 30-áig a közlekedésért felelős miniszter – a jogszabályban meghatározott egyes feladatokra tekintettel a közlekedésrendészetért felelős miniszterrel egyetértésben – hagyja jóvá.
Az előirányzatot az ORFK kezeli és az előirányzat jogszerű – intézkedési tervvel egyeztetett – felhasználását negyedévente egyeztetnie kell az Országos Baleset-megelőzési Bizottsággal (OBB).
A kötelezettségvállalás, az érvényesítés, az utalványozás és az ellenjegyzés, továbbá a szakmai teljesítésigazolás az ORFK belső szabályozásában foglaltak alapján történik. A támogatás felhasználása, odaítélésének lebonyolítása, valamint az arról készült beszámoló ellenőrzése az ORFK és az OBB közötti együttműködési megállapodás szabályozásának megfelelően történik.
Az országos rendőrfőkapitány a feladatok ellátásához biztosított összegek feletti rendelkezési, kötelezettségvállalási, utalványozási jogot átruházhatja az OBB tisztségviselőinek.
A fejezethez befolyt bevétel 33%-át a Fejezeti Költségvetési Osztály a jóváírást követő 6 munkanapon belül átutalja az OBB részére az éves intézkedési tervben jóváhagyott keret erejéig. A befolyt és át nem utalt előirányzat felhasználására – a felhasználás célját, összegét megjelölve, szöveges indokolással alátámasztva – külön kérelmet nyújt be az OBB. A felhasználásról a miniszter dönt.
Ugyancsak a miniszter dönt a tervezett bevételt meghaladó forrás további biztosításáról. A döntéshez az OBB javaslatot tesz. A miniszteri döntésről az OBB 5 napon belül tájékoztatja a Fejezeti Költségvetési Osztályt, amely gondoskodik a pénzösszegek átutalásáról.
A fejezeti kezelésű előirányzat felhasználásáról, az akcióprogram teljesítéséről szóló adatszolgáltatásért és beszámolásáért az ORFK és az OBB felel.
o) Rendőrségi és büntetés-végrehajtási ágazati feladatok
Az előirányzat a rendőrségnél és a büntetés-végrehajtási szervezetnél a kormányzati és ágazati célok, új feladatok megvalósításának elősegítését szolgálja. Az előirányzat felhasználása az évközi bevételek és kiadások alakulásának figyelembevételével és a programok megvalósításának ütemezése szerint történik, a büntetés-végrehajtás szervezeténél elsősorban a „Felelősen, felkészülten” program és a rendőrségnél a 2009-ben megvalósítandó új fejlesztési programok végrehajtására.
Az előirányzat irányító szervi módosítást követően a felhasználó ORFK és a BvOP részére kerül átadásra.
Az ORFK, illetve a BvOP az átcsoportosított előirányzatot (1104 M Ft-ot, illetve 276 M Ft-ot) havonta a likviditási helyzet javítása érdekében használhatja fel. Az ORFK és a BvOP a felhasznált előirányzatról negyedévente – a negyedévet követő hónap 15-éig) köteles a Költségvetési és Gazdasági Főosztályt tájékoztatni
A kötelezettségvállalás, az érvényesítés, az utalványozás és az ellenjegyzés, továbbá a szakmai teljesítésigazolás rendje az ORFK és a BvOP belső szabályozásában foglaltak alapján történik.
p) Nemzetközi fizetési kötelezettség
Az előirányzat célja a nemzetközi szervezetekben való részvételhez forrás biztosítása. A törvényi sor tartalmaz valamennyi olyan fizetési kötelezettséget, amely a nemzetközi kapcsolatokkal összefüggésben felmerülhet. Pl. tagdíjak finanszírozása [EUROPOL, INTERPOL, Nemzetközi Migrációs Politikát Fejlesztő Központ (ICMPD), Nemzetközi Migrációs Szervezet (IOM) és a Délkelet-európai Együttműködési Kezdeményezés (SECI)], Közép-európai Rendőrakadémia működtetésével (KERA), a polgári válságkezeléssel kapcsolatos kiadások finanszírozása, egyéb közösségi politikák keretébe tartozó programok (EK tematikus program a migrációs és menekültügy terén, DAPHNE III., bűnmegelőzési programok, Szolidaritás Keretprogram alapjainak közösségi fellépései stb.) társfinanszírozásának biztosítása, külszolgálatot teljesítő munkavállalók költségei forrásának biztosítása, egyéb konferenciákon való részvétel [pl. Európai Rendőr Akadémia (CEPOL)], az EU Bizottsághoz és az ÁK-hoz kihelyezett gyakornokok költségeinek fedezete.
Az illetékes szakmai szerv felterjesztése alapján – az érintett szakállamtitkár egyetértésével – a Fejezeti Költségvetési Osztály intézkedik az átutalásról, illetve előirányzat-átadásról.
Kötelezettségvállalásra – a fejezetnél történő felhasználás esetén – a miniszter által ezen feladat elvégzésére írásban felhatalmazott személy jogosult.
A szakmai teljesítésigazolást – a fejezetnél történő felhasználás esetén – a miniszter által ezen feladat elvégzésére írásban megbízott személy végzi a kiállított számla alapján.
A fejezetnél történő felhasználás esetén az utalványozásra, ellenjegyzésre és érvényesítésre a számviteli politikában meghatározott személyek jogosultak. Az előirányzat átadásával megvalósuló felhasználás esetén a kedvezményezett intézmény belső szabályozása alapján történik a kötelezettségvállalás, szakmaiteljesítés-igazolás, ellenjegyzés, utalványozás és érvényesítés.
q) Az Európai Unió biztonság- és védelempolitikájából az IRM-re háruló fizetési kötelezettségek teljesítése
Az előirányzat célja az európai uniós tagságból eredő kötelezettségek teljesítése, az Európai Unió biztonság- és védelempolitikájából az IRM-re háruló feladatok végrehajtása, valamint a kiemelt külpolitikai célterületként meghatározott Balkán-térség stabilitásának és biztonságának elősegítése.
Az előirányzat forrást biztosít:
qa) a békefenntartással és a békeműveletekben történő részvétellel kapcsolatos kiadásokra (pl. MFO, EUFOR ALTHEA, EUPM, EUPOL, IPU), a békeműveletek jelenlegi és újonnan vezénylésre kerülő kontingensi személyi állományának kiválasztásával, kiképzésével, a kiképzések végrehajtásához szükséges eszközök beszerzésével, tréningek lebonyolításával, valamint a kontingensekkel történő kapcsolattartás biztosításához szükséges eszközök beszerzése kapcsán felmerülő költségekre,
qb) nyugat-balkáni EU polgári válságkezelési műveletekben való részvétel (ezen belül Koszovóban az EU közös kül- és biztonságpolitikájának végrehajtásában való magyar szerepvállalás) ellátására,
qc) a Sínai-félszigeten állomásozó Multinacionális Erők és Megfigyelők (MFO) békefenntartó missziójában való magyar részvételről szóló 82/1995. (VII. 6.) OGY határozatban foglaltak végrehajtása.
Az előirányzat célja továbbá az európai biztonság- és védelempolitika területén jelentkező, a kormányzati stratégiákból, döntésekből, kötelezettségvállalásokból következő, előre nem tervezhető feladatok finanszírozása.
A rendészeti szakállamtitkár jóváhagyása alapján a Fejezeti Költségvetési Osztály intézkedik a szükséges előirányzat-átcsoportosításról az Országos Rendőr-főkapitányság és a Nemzetközi Oktatási Központ (NOK) részére.
A kötelezettségvállalás, az érvényesítés, az utalványozás és az ellenjegyzés, továbbá a szakmaiteljesítés-igazolás az ORFK és a NOK belső szabályozása alapján történik.
Közvetlen fejezeti kifizetésre a rendészeti szakállamtitkárság felterjesztése és szakmai teljesítés igazolása alapján a Fejezeti Költségvetési Osztály intézkedik.
A fejezetnél történő felhasználás esetén kötelezettségvállalásra, szakmai teljesítésigazolásra a miniszter által ezen feladat elvégzésére írásban felhatalmazott személy jogosult. A szakmai teljesítésigazolást a kiállított számla alapján kell elvégezni. Utalványozásra, ellenjegyzésre és érvényesítésre a számviteli politikában meghatározott személyek jogosultak.
r)9 Közbiztonsági feladatterv támogatása
Az előirányzat célja a közrend és közbiztonság erősítése annak érdekében, hogy a lakosság szubjektív biztonságérzete a legkisebb településen is rövid időn belül érezhetően javuljon. 2009. évben a közbiztonsági feladatterv részeként a Településőr-program indult el, melynek célja a települési önkormányzatok nagyobb szerepvállalása a közbiztonság helyi feladatainak ellátásában. A megvalósításhoz a települési önkormányzatoknak a programban foglalkoztatottak alkalmazásához az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium támogatást nyújt.
A támogatás feltételrendszerét tartalmazó pályázati felhívást (kiírást) és a pályázatok szakmai értékelését a Rendészeti Felügyeleti és Tervezési Főosztály végzi.
A pályázat nyerteseivel támogatási megállapodást kell kötni. A kötelezettségvállaló a miniszter által írásban felhatalmazott személy (rendészeti szakállamtitkár vagy a Rendészeti Felügyeleti és Tervezési Főosztály vezetője).
A szerződéskötések megkötését követően a Fejezeti Költségvetési Osztály intézkedik a támogatások átutalásáról. A 2009. évben a támogatás előleg formájában kerül kiutalásra a nyertes önkormányzatok részére. A kiutalt előlegekről a Fejezeti Költségvetési Osztály analitikus nyilvántartást vezet. Az előleggel – a támogatási megállapodásban foglaltak szerint – 2010. január 31-ig kell elszámolni. A kifizetett összeggel történő elszámolás rendjét a kedvezményezett önkormányzatnak visszaküldött támogatási megállapodás mellé csatolt a „Településőr program keretében elnyert pályázatokra kifizetett összeggel történő elszámolás” irat tartalmazza.
A beérkező elszámolásokat a Rendészeti Felügyeleti és Tervezési Főosztály vizsgálja felül és fogadja el. Az elszámolás tartalmi, szakmai ellenőrzése során a főosztály a támogatásnak a pályázati kiírás céljának megfelelő, támogatási megállapodásban nevesített kiadásokra történő felhasználását ellenőrzi. Az elszámolások elfogadásáról – amely egyben utólagos szakmai teljesítésigazolásnak minősül – értesíti az önkormányzatokat és a Fejezeti Költségvetési Osztályt és egyben az elfogadott elszámolásokat a számviteli politikában a költségvetési évre vonatkozó könyvelési helyesbítésekre meghatározott határidőig – 2010. február 10-ig – megküldi a Fejezeti Költségvetési Osztály részére. A Fejezeti Költségvetési Osztály az elfogadott elszámolások alapján intézkedik a kifizetett előleg megfelelő kiadási tételre történő és a nyilvántartott követelés csökkenésének könyvelése iránt.
Az előirányzat terhére kell elszámolni a Magyar Államkincstár által – az utalások teljesítésért – felszámított díjat.
Kötelezettségvállalás a támogatásról szóló döntés – támogatási megállapodás – aláírt dokumentuma. Előzetes kötelezettségvállalásnak minősül a pályázati kiírás (támogatási felhívás), amennyiben az nem kerül visszavonásra.
A szakmai teljesítésigazolásra, utalványozásra, ellenjegyzésre és érvényesítésre a számviteli politikában meghatározott személyek jogosultak.
2. Alapítványok támogatása
Az Emberi Jogok Magyar Központja Közalapítvány támogatására biztosított előirányzat a közalapítvány alapító okiratában meghatározott feladatok támogatására szolgál.
A közalapítvány támogatására jóváhagyott előirányzat felhasználása a támogatási szerződés alapján történik.
A közalapítvány részére évente 2 részletben, a támogatási szerződésben meghatározott időpontban történő átutalást a Fejezeti Költségvetési Osztály munkatársa végzi.
A támogatott közalapítvány a juttatott összeg rendeltetésszerű felhasználásáról a támogatási szerződésben foglalt számadás keretében köteles elszámolni.
A szakmaiteljesítés-igazolást – az átutalást megelőzően – a Nemzetközi Együttműködési Főosztálynak a miniszter által ezen feladat elvégzésével felhatalmazott munkatársai látják el a támogatási szerződésben meghatározott határidőig beküldött beszámoló, valamint a támogatott által a juttatott támogatás rendeltetésszerű felhasználásáról készített analitikus nyilvántartás alapján. A szakmaiteljesítés-igazolás előtt meg kell vizsgálni, hogy az analitikus nyilvántartásban szereplő kiadási tételek az alapítvány céljával kapcsolatban merültek-e fel. (A szakmaiteljesítés-igazolás megadását támasztja alá a közalapítvány működésének folyamatosságát bizonyítandó – negyedévente megjelenő – folyóirat is, amelyben az emberi jogi témával összefüggésben tanulmányok, esetjogi összefoglalók, továbbá a strasbourgi ítéletek kerülnek közzétételre.)
3. Beruházás
a) Közbiztonsági beruházások
Az előirányzatot a rendőrség cím intézményei használhatják fel a 2008. évben elkezdett és 2009. évre áthúzódó építési-beruházási munkákra, projekt- és beruházás-előkészítésre, akadálymentesítésre, valamint 2009-ben induló új beruházásra.
Az előirányzat felhasználásával megvalósuló kiadások teljesítésekor a feladatfinanszírozás szabályait kell alkalmazni az Ámr. VII. fejezet 70–77. §-aiban előírtak szerint.
Az előirányzat felhasználásának engedélyezése céljából az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) elkészíti a beruházási programban szerepeltetett fejezeti kezelésű előirányzat alapokmányát, melyet megküld a Fejezeti Költségvetési Osztály részére.
Az alapokmányon történő kötelezettségvállalásra a miniszter által írásban felhatalmazott személy, ellenjegyzésre a megvalósító intézmény (ORFK) gazdasági vezetője és az általa írásban meghatalmazott személy jogosult. A kötelezettségvállalással egyidejűleg az előirányzat feletti rendelkezési jog átadása és az előirányzat módosítása is megtörténik az elsődleges elszámolásra kötelezett költségvetési szerv (ORFK) részére.
A rendelkezési jog átadásával és az előirányzat módosításával történő beruházások megvalósításáért, finanszírozásáért, a beszámolásért a megvalósító intézmény (ORFK) vezetője felelős.
Az előző évi kötelezettségvállalással terhelt előirányzat-maradványok tárgyévi igénybevételének feltétele az alapokmány benyújtása a MÁK-hoz, valamint a irányító szervi hatáskörű előirányzat-módosítás.
A feladat lezárását követően a fel nem használt előirányzat-maradvány önrevízió keretében az előirányzat-maradvány elszámolása során befizetésre kerül a Pénzügyminisztérium által megjelölt számlára.
A kötelezettségvállalás, az érvényesítés, az utalványozás és az ellenjegyzés, továbbá a szakmai teljesítésigazolás az ORFK belső szabályozásában meghatározottak alapján történik.
b) Rendőrség lakáscélú beruházása
Az előirányzat a fejezet felügyelete alá tartozó intézmények – a büntetés-végrehajtás cím kivételével – dolgozóinak lakásépítéséhez, lakásvásárlásához, lakásfelújításához, lakáskorszerűsítéséhez, lakásbővítéséhez nyújtandó munkáltatói kölcsön forrásul szolgál.
Az előirányzat felhasználására – intézeti keretek mértékére – vonatkozó javaslatot a Rendészeti Igazgatási Főosztály készíti el és a rendészeti szakállamtitkár hagyja jóvá. Az előirányzatot érintően tartalék képzéséről és annak célirányos felhasználásáról a rendészeti szakállamtitkár dönt
Az előirányzat felhasználásának engedélyezése céljából a Rendészeti Igazgatási Főosztály elkészíti az intézmények részére jóváhagyott kereteknek megfelelően a fejezeti kezelésű előirányzat alapokmányát, melyet megküld a Fejezeti Költségvetési Osztály részére.
Az alapokmányon történő kötelezettségvállalásra a miniszter által írásban felhatalmazott személy, ellenjegyzésre a lakástámogatási előirányzatban részesülő intézmény gazdasági vezetője és az általa írásban meghatalmazott személy jogosult. A kötelezettségvállalással egyidejűleg az előirányzat feletti rendelkezési jog átadása és az előirányzat módosítása is megtörténik az elsődleges elszámolásra kötelezett költségvetési szerv részére.
A rendelkezési jog átadásával és előirányzat módosításával történő támogatások rendelkezésre bocsátásáért, finanszírozásáért, beszámolásért a megvalósító intézmény vezetője felelős. Az utalványozás, ellenjegyzés, érvényesítés, szakmaiteljesítés-igazolás a lakástámogatásban részesülő intézmény belső szabályzásának megfelelően történik.
Az előző évi kötelezettségvállalással terhelt előirányzat-maradványok tárgyévi igénybevételének feltétele az alapokmány benyújtása a MÁK-hoz, valamint az irányító szervi hatáskörű előirányzat-módosítás.
c) Büntetés-végrehajtás lakáscélú beruházása
Az előirányzat a büntetés-végrehajtási szervezet dolgozóinak lakásépítéséhez, lakásvásárlásához, lakásfelújításához, lakáskorszerűsítéséhez, lakásbővítéséhez nyújtandó munkáltatói kölcsön forrásul szolgál.
Az előirányzat felhasználására vonatkozó javaslatot – a BVOP felterjesztése alapján – a Rendészeti Igazgatási Főosztály készíti el, és a rendészeti szakállamtitkár hagyja jóvá.
Az előirányzat felhasználásának engedélyezése céljából a Rendészeti Igazgatási Főosztály elkészíti a fejezeti kezelésű előirányzat alapokmányát, melyet megküld a Fejezeti Költségvetési Osztály részére.
Az alapokmányon történő kötelezettségvállalásra a miniszter által írásban felhatalmazott személy, ellenjegyzésre a megvalósító intézmény (BvOP) gazdasági vezetője és az általa írásban meghatalmazott személy jogosult. A kötelezettségvállalással egyidejűleg az előirányzat feletti rendelkezési jog átadása és az előirányzat módosítása is megtörténik az elsődleges elszámolásra kötelezett költségvetési szerv (BvOP) részére.
A támogatás rendelkezési jog átadásával és az előirányzat módosításával történő rendelkezésre bocsátásáért, finanszírozásáért, a beszámolásért a megvalósító intézmény (BvOP) vezetője felelős.
Az előző évi kötelezettségvállalással terhelt előirányzat-maradványok tárgyévi igénybevételének feltétele az alapokmány benyújtása a MÁK-hoz, valamint az irányító szervi hatáskörű előirányzat-módosítás.
A kötelezettségvállalás, az érvényesítés, az utalványozás és az ellenjegyzés, továbbá a szakmai teljesítésigazolás a BvOP belső szabályozásában meghatározottak alapján történik.
4. Társadalmi önszerveződések támogatása
Az alábbiakban felsorolt társadalmi önszerveződések részére a jóváhagyott támogatás – végleges támogatásként történő – rendelkezésre bocsátását a megkötött támogatási szerződések alapján évente 2 részletben, a támogatási szerződésben meghatározott időpontban a Fejezeti Költségvetési Osztály végzi. A kapott támogatásról a támogatott szervezet a támogatási szerződésben foglaltak alapján köteles elszámolni. A szakmaiteljesítés-igazolást a miniszter által erre a feladatra felhatalmazott személyek végzik a támogatási szerződésben foglaltak teljesítését is figyelembe véve.
a) Szabadságharcosokért Közalapítvány
Az előirányzat célja az 1956 előtti politikai üldözöttek és az 1956-os forradalomban és szabadságharcban részt vevők és sérelmet szenvedettek megsegítése.
b) Rendészeti sportszervezetek támogatása
Az előirányzat célja az érintett rendészeti sportszervezetek működésének segítése.
c) Szakszervezetek támogatása
Az előirányzat támogatást nyújt az Igazságügyi és Rendvédelmi Érdekegyeztető Tanácsban tagsági viszonnyal rendelkező szakszervezetek alapszabályban rögzített feladatainak (érdekvédelem, érdekképviselet, folyamatos működés) végrehajtásához.
d) Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület támogatása
Az előirányzat célja az áldozatvédelmi tevékenységet végző Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület működésének segítése.
e) Országos Polgárőr Szövetség
Az előirányzat célja az Országos Polgárőr Szövetség működésének, feladatellátásának segítése.
f) Nemzedékek Biztonságáért Alapítvány támogatása
Az előirányzat célja a Nemzedékek Biztonságáért Alapítvány tevékenységének támogatása, mellyel az Alapítvány által a belügyi és rendvédelmi társadalmi szervezetekkel együttműködve (a sport, művészet és rendvédelem terén, az esélyegyenlőség jegyében) szervezett programok, és rendezvények támogatása valósul meg.
5. Egyéb közösségi programok
Az előirányzat a következőkre használható fel:
a) a Bel- és igazságügyi Tanács által a „Bűnmegelőzés, a terrorizmus elleni küzdelem, és a bűnügyi igazságszolgáltatás és polgári igazságszolgáltatás” keretprogramon belül megvalósítható projektek finanszírozására,
b) valamennyi olyan, a minisztérium vagy a fejezet által felügyelt intézmények által megvalósított, az Európai Unió által társfinanszírozott projektek (Átmeneti Támogatás, EK-tematikus programok, Szolidaritási és Migrációs Áramlások Igazgatása általános program, és egyéb uniós programok) esetében az önrész finanszírozására, amelyekről a támogatási döntés a tárgyéven belül született így a költségvetési törvény tervezésekor még nem volt ismert,
c) egyedi jóváhagyás alapján a szolidaritási programok keretében megvalósuló projektek átmeneti előfinanszírozására, az uniós forrás rendelkezésre állásának hiánya esetén. Ebben az esetben a felhasznált összeget az uniós forrás rendelkezésre állását követően vissza kell pótolni az előirányzatra.
d) az Európai Unió Strukturális Alapjaiból támogatott kiemelt projektek bonyolításához szükséges kiadások előfinanszírozására, valamint az esetlegesen az EU-forrásból nem finanszírozható tételek finanszírozására (ÁROP-, EKOP-, TÁMOP- és egyéb programok).
A jóváhagyott költségvetési támogatás terhére, egyedi elbírálást követően, a kedvezményezett igénybejelentése és a felügyeletet ellátó szakállamtitkár vagy a kabinetfőnök döntése alapján vissza nem térítendő támogatás adható.
Az előirányzat felhasználása során figyelemmel kell lenni az Ámr.-ben az azonos célú előirányzatokra (összehangolás alá tartozó) vonatkozó szabályokra.
Kötelezettségvállalás dokumentuma a támogatásról szóló döntés (támogatási szerződés), önrész-támogatási szerződés, megállapodás, vállalkozási szerződés, előzetes kötelezettségvállalás a szándéknyilatkozat és a partnerségi nyilatkozat. Kötelezettségvállaló a miniszter által írásban felhatalmazott személy (döntést hozó, illetve más felhatalmazott személy).
Az előirányzatból finanszírozott projektek esetében a felügyelő szakállamtitkár, a kabinetfőnök vagy a miniszter által erre felhatalmazott személy látja el a döntéshozói feladatokat.
A szakmai teljesítés igazolása a szerződésekben, megállapodásokban előírt dokumentumok alapján történik.
6. Szolidaritási programok
A szolidaritási és migrációs áramlások igazgatása általános program négy alap, valamint a hozzájuk kapcsolódó technikai költségek előirányzatát foglalja magában.
a) Európai Menekültügyi Alap (EMA)
Az Alapot az 573/2007/EK tanácsi határozat hozta létre. Az Alap általános célja a tagállamok erőfeszítéseinek támogatása és ösztönzése a menedékkérők, a menekültek, az oltalmazottak, a lakóhelyüket elhagyni kényszerült személyek és az áttelepítettek befogadása területén, így a befogadás feltételeinek megteremtésében, következményeinek viselésében, a tisztességes és hatékony menekültügyi eljárást alkalmazásában, továbbá előmozdítani a jó gyakorlatok alkalmazását a menekültügy területén a nemzetközi védelemre szoruló személyek jogainak biztosítása érdekében, valamint lehetővé tenni a tagállami menekültügyi rendszerek hatékony működését.
b) Integrációs Alap
A 2007/435/EK tanácsi határozat által létrehozott a harmadik országok állampolgárainak beilleszkedését segítő Európai Alap általános célja a tagállamok erőfeszítéseinek támogatása abban, hogy lehetővé tegyék a különböző gazdasági, társadalmi, kulturális, vallási, nyelvi és etnikai hátterű harmadik országbeli állampolgárok számára a tartózkodási feltételek teljesítését, és megkönnyítsék beilleszkedésüket az európai társadalmakba, összhangban az Európai Unió tagállamai által megfogalmazott közös alapelvekkel.
c) Visszatérési Alap
Az Európai Parlament és a Tanács 2007. május 23-án a 2007/575/EK határozattal hozta létre a Visszatérési Alapot. A határozat időbeli hatálya a 2008. január 1. és 2013. december 31. közötti időszakra terjed ki. Az Alap általános célja, hogy támogassa a tagállamoknak a visszatérés igazgatásának javítására tett erőfeszítéseit azok minden dimenziójában, az integrált igazgatás elvének alkalmazásával és a tagállamok által végrehajtandó közös intézkedések vagy a szolidaritás elve alapján a közösségi céloknak megfelelő nemzeti intézkedések előírásával, figyelembe véve az e területet érintő közösségi jogszabályokat, és teljes összhangban az alapvető jogokkal.
d) Külső Határok Alap
Az 574/2007/EK tanácsi határozat által létrehozott Alap célja a külső határok ellenőrzése hatékonyságának javítása. Felhasználható a külső határok egységes határőrizeti rendszerének (határforgalom-ellenőrzés, valamint zöldhatár-őrizet) kialakítására, a határforgalmi ellenőrzés hatékony menedzsmentjének kialakítására, a releváns EU-jogszabályok egységes alkalmazására irányuló, valamint a konzuli szolgálatok menedzsmentjének fejlesztésére irányuló tevékenységek finanszírozására.
e) Szolidaritási programokhoz kapcsolódó technikai költségek
A technikai költségek fedezetét az Alapok adott évi allokációjának meghatározott hányada biztosítja. Ezen keret terhére finanszírozhatók az előkészítési, igazgatási, felügyeleti, értékelési, tájékoztatási és ellenőrző intézkedések, valamint az Alapok végrehajtására vonatkozó igazgatási kapacitást erősítő tevékenységek.
Az a)–d) pontok szerinti előirányzat felhasználása feladatfinanszírozás keretében, pályázati formában, igazságügyi és rendészeti miniszteri rendeletben szabályozott eljárásrend alapján történik. Pályáztatás lebonyolítását az érintett szakmai főosztályokkal együttműködve a Támogatás-koordinációs Főosztály végzi. Az e) pont szerinti előirányzatot a minisztérium kapcsolódó feladatot ellátó szervezeti egységei, valamint a KEHI a belső szabályzatoknak megfelelően, szintén a feladatfinanszírozás keretében használják fel.
Az előirányzat felhasználása során figyelemmel kell lenni az Ámr.-ben az azonos célú előirányzatokra (összehangolás alá tartozó) vonatkozó szabályokra is.
Kötelezettségvállalás a támogatásról szóló döntés, a támogatási megállapodás, a közvetlen támogatási megállapodás, kinevezés, megrendelő, vállalkozói szerződés aláírt dokumentuma. Előzetes kötelezettségvállalásnak minősül a pályázati kiírás, amennyiben az nem kerül visszavonásra.
Az Európai Menekültügyi Alapból, az Integrációs Alapból, a Visszatérési Alapból és a technikai költségkeret terhére finanszírozott projektek szakmai felügyeletét az európai uniós jogi szakállamtitkár, a Külső Határok Alapból és a technikai költségkeret terhére finanszírozott projektek szakmai felügyeletét a rendészeti szakállamtitkár látja el, mint döntéshozó. Kötelezettségvállaló mind az EU-támogatások, mind a hazai társfinanszírozás vonatkozásában a miniszter által írásban felhatalmazott személy (a szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár).
A szakmai teljesítés igazolása a szerződésekben, megállapodásokban előírt dokumentumok alapján történik. A szakmai teljesítés igazolását a miniszter által erre írásban felhatalmazott személy látja el.
Utalványozásra, az utalványozás ellenjegyzésére és az érvényesítésre a számviteli politikában meghatározott személyek jogosultak.
7. Ellenőrzés
A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználását, elszámolását a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés keretében kell ellenőrizni, valamint az IRM Belső Ellenőrzési Osztálya a munkatervében és a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendeletben meghatározottak szerint ellenőrzi.
1

Az utasítást a 10/2010. (III. 5.) IRM utasítás 3. pontja hatályon kívül helyezte 2010. március 6. napjával.

2

A melléklet I.1. pontjának r) alpontját a 14/2009. (XII. 23.) IRM utasítás mellékletének 1. pontja iktatta be; e módosító utasítás 1. pontja alapján a rendelkezést a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

3

A melléklet II.3. pontjának af) alpontja a 14/2009. (XII. 23.) IRM utasítás mellékletének 3. pontjával megállapított szöveg; e módosító utasítás 1. pontja alapján a rendelkezést a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

4

A melléklet II.3. pontjának al) alpontja a 14/2009. (XII. 23.) IRM utasítás mellékletének 3. pontjával megállapított szöveg; e módosító utasítás 1. pontja alapján a rendelkezést a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

5

A melléklet II.3. pontjának aq) alpontját a 14/2009. (XII. 23.) IRM utasítás mellékletének 2. pontja iktatta be; e módosító utasítás 1. pontja alapján a rendelkezést a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

6

A melléklet III.1. pontjának f) alpontja a 14/2009. (XII. 23.) IRM utasítás mellékletének 5–6. pontja szerint módosított szöveg; e módosító utasítás 1. pontja alapján a rendelkezést a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

7

A melléklet III.1. pont l) alpontjának záró szövegrésze a 14/2009. (XII. 23.) IRM utasítás mellékletének 7–8. pontja szerint módosított szöveg; e módosító utasítás 1. pontja alapján a rendelkezést a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

8

A melléklet III.1. pontja a 14/2009. (XII. 23.) IRM utasítás mellékletének 7. pontja szerint módosított szöveg; e módosító utasítás 1. pontja alapján a rendelkezést a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

9

A melléklet III.1. pontjának r) alpontját a 14/2009. (XII. 23.) IRM utasítás mellékletének 4. pontja iktatta be; e módosító utasítás 1. pontja alapján a rendelkezést a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére