• Tartalom

47/2009. (XII. 28.) EüM rendelet

47/2009. (XII. 28.) EüM rendelet

az egészségügyi miniszter felügyelete alá tartozó fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásáról1

2009.12.29.

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § 2. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:

A rendelet hatálya

1. § (1) E rendelet hatálya a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény) 1. számú melléklete XXI. Egészségügyi Minisztérium fejezet 10. cím alatt feltüntetett fejezeti kezelésű előirányzatok (a továbbiakban: előirányzatok) felhasználására terjed ki.

(2) Amennyiben egyes előirányzatok támogatási célú felhasználásáról külön jogszabály rendelkezik, e rendelet előírásait a külön jogszabályban nem szabályozott kérdésekben megfelelően alkalmazni kell.

(3) Az e rendelet által nem szabályozott kérdésekben az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) és az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

A felhasználás általános szabályai

2. § (1) Az előirányzatok az e rendelet mellékletében meghatározott célok (a továbbiakban: jogcím) szerint használhatók fel. Az adott jogcím alábontását a fejezet Részletes Felhasználási Terve tartalmazza.

(2) A felhasználás keretében kötelezettség a tárgyévi előirányzat mértékéig vállalható. Kötelezettség legkésőbb a tárgyévet követő év június 30-ai pénzügyi teljesítéssel akkor vállalható, ha a feladat megvalósítása a tárgyévben megkezdődik, de a feladat szakmai-műszaki teljesítésére a tárgyévben nem kerülhet sor.

(3) A felhasználás keretében az előirányzatok terhére jogcím szerinti

a) költségvetési támogatások (a továbbiakban: támogatások) nyújthatók, valamint

b) beszerzések (a továbbiakban: egyéb kötelezettségvállalások) bonyolíthatók le.

(4) A támogatások elő- és utófinanszírozással vagy támogatási előlegfolyósítással nyújthatóak, az egyéb kötelezettségvállalások ellenértékének folyósítása utófinanszírozással történhet.

(5) Előfinanszírozás formájában támogatások akkor folyósíthatók, ha

a) az adott támogatás teljes összege a 2 millió forintot nem haladja meg vagy

b) az adott támogatás nyújtására a költségvetési törvény 1. számú melléklet XXI. Egészségügyi Minisztérium fejezet 10.2. címe szerinti egészségügyi ágazati célelőirányzatokból kerül sor.

(6) Támogatási előleg folyósítására abban az esetben kerülhet sor, ha erről a pályázati felhívásban vagy az egyedi támogatásról szóló döntésben külön rendelkezés történt. További előlegek folyósítására kizárólag indokolt esetben, az azt megelőzően folyósított előleg elszámolását követően kerülhet sor. Az egy ütemben folyósított előleg mértéke legfeljebb a támogatási összeg 50%-a lehet.

(7) Utófinanszírozás esetén a támogatások összegének vagy az egyéb kötelezettségvállalások ellenértékének folyósítása teljesítésarányosan utólag, a benyújtott részszámlák és részelszámolások, továbbá a végelszámolás elfogadását követően történik.

(8) Az előirányzatok felhasználása tárgyában kötött valamennyi szerződés pénzügyi ellenjegyzéséhez az előzetes jogi ellenjegyzés kötelező.

A támogatási rendszer

3. § (1) Az előirányzatokból természetes és jogi személyek, egyéni vállalkozók, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek részére nyújtható támogatás.

(2) Az előirányzatokból támogatásként részben vagy egészben vissza nem térítendő, illetve visszatérítési kötelezettséggel terhelt támogatás nyújtható.

(3) A támogatások kedvezményezettje – a 9. §-ban meghatározott kivétellel – továbbtámogatás folyósítására nem jogosult.

(4) A támogatások nyújtása pályázati úton és egyedi kérelem alapján történhet.

4. § (1) A pályázati úton elnyerhető támogatások felhasználásának feltételeit és a hozzájuk rendelt támogatási mértékeket az egészségügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) nyilvános felhívásban (a továbbiakban: pályázati felhívás) hirdeti meg.

(2) A pályázati felhívásban a pályázaton résztvevők köre a 3. § (1) bekezdésében meghatározottakhoz képest szűkíthető.

(3) A pályázati felhívást legalább az Egészségügyi Minisztérium (továbbiakban: minisztérium) internetes honlapján, a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Hivatalos Értesítőben, az Egészségügyi Közlönyben, valamint a minisztérium ügyfélszolgálati irodáján kell közzétenni.

(4) A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell különösen:

a) a pályázaton részt vevők körét;

b) a pályázható keret megjelölését, összegét;

c) az egy pályázó által igényelhető támogatás maximális összegét;

d) a pályázó által benyújtandó dokumentáció részletes tartalmát;

e) a regisztrációs (pályázati) díjra vonatkozó rendelkezést;

f) az önrészre vonatkozó rendelkezéseket;

g) az elnyerhető támogatás jogcímét és azon belüli konkrét célját, a támogatandó programok meghatározását;

h) a pályázat benyújtási határidejét, helyét;

i) az elbírálás, és a döntésről történő értesítés határidejét;

j) a döntési kritériumok meghatározását;

k) a 6. § szerinti szerződés megkötésének, a támogatás folyósításának, valamint a támogatás elszámolásának feltételeit.

(5) A regisztrációs (pályázati) díj összegét a miniszter állapítja meg azzal, hogy a díj összege pályázatonként nem haladhatja meg a 10 ezer forintot.

(6) Hiányosan benyújtott pályázat esetén a minisztérium – legalább öt munkanapos határidő tűzésével – hiánypótlásra szólítja fel a pályázót.

(7) A pályázatokat – a pályázat tárgykörének megfelelő szakértelemmel rendelkező tagokból álló – eseti bizottság értékeli és rangsorolja (a továbbiakban: bírálóbizottság), melynek tagjait a miniszter jelöli ki.

(8) A támogatás odaítéléséről a bírálóbizottság javaslata alapján a pályázati felhívásban megjelölt határidőn – de legkésőbb 25 munkanapon – belül a miniszter dönt.

(9) Érvényét veszti a támogatásról a pályázati eljárás során született döntés, ha az arról szóló értesítést követő 30 napon belül a pályázónak felróható okból nem kerül sor a 6. § szerinti szerződés megkötésére.

(10) Ha a támogatási igény meghaladja a pályázati keretet, a pályázati felhívásnak megfelelő pályázatok – valamennyi pályázatra nézve azonos módon – versenyeztethetők, rangsorolhatók, elbírálásuk felfüggeszthető, kiegészítő adatszolgáltatás rendelhető el, továbbá a versenyeztetés, rangsorolás eredményeként a forráshiány miatt már nem finanszírozható pályázatok elutasíthatók.

(11) Ha a beérkezett pályázatok szerinti támogatási igény nem éri el a támogatásra szánt keretösszeget, a maradvány a miniszter újabb döntésével, az adott pályázattal azonos jogcímen felhasználható.

5. § (1) Egyedi kérelemre abban az esetben biztosítható támogatás, ha a kérelem tartalmazza:

a) a kérelmező azonosító adatait;

b) a támogatásra vonatkozó határozott kérelmet, amely megjelöli az igényelt támogatás jogcímét, összegét, felhasználásának tervezett módját és ütemét;

c) a támogatandó program leírását, megvalósítási helyét és időtartamát, a kérelmező saját hozzájárulásának mértékét, a megvalósítást szolgáló eszközök és módszerek részletes leírását.

(2) A támogatás biztosításáról a kérelem benyújtását követő 25 munkanapon belül a miniszter dönt.

(3) Érvényét veszti a támogatásról szóló (2) bekezdés szerinti döntés, ha az arról szóló értesítést követő 25 munkanapon belül a kérelmezőnek felróható okból nem kerül sor a 6. § szerinti szerződés megkötésére.

6. § (1) A támogatás nyújtásának részletes feltételeiről – különösen a támogatás kifizetéséről, valamint esetleges visszafizetésének szabályairól, a pályázatban vagy kérelemben vállaltak megvalósítási üteméről, határidejéről, a támogatással való elszámolásról, a felhasználás ellenőrzéséről, a szerződésszegés jogkövetkezményeiről – a támogatást elnyert pályázó vagy kérelmező (a továbbiakban együtt: kedvezményezett) és a minisztérium a polgári jog általános szabályai szerint megkötött szerződésben állapodik meg (a továbbiakban: támogatási szerződés).

(2) A kifizetés a támogatási szerződés alapján sem rendelhető el és nem teljesíthető, ha a kedvezményezettnek az utalványozás időpontját megelőző nappal köztartozása van. Az utalványozó köteles felfüggeszteni az esedékes pénzügyi kifizetések folyósítását a köztartozás fennállásáig.

7. § A támogatásokból ugyanazon évben visszafizetett valamennyi forrás újabb miniszteri döntéssel, a visszafizetéssel érintett támogatással azonos jogcímen felhasználható.

8. § A bármely okból visszafizetésre kötelezett kedvezményezettnek a visszafizetési határidő lejárta előtt írásban benyújtott, részletes indokolást tartalmazó kérelmére részletfizetési kedvezmény adható. A részletekben történő visszafizetés időtartama 10 millió forintot meg nem haladó összeg esetén 12 hónapnál, 10 millió forintot meghaladó összeg esetén 36 hónapnál hosszabb nem lehet. A visszafizetéstől eltekinteni nem lehet.

9. § (1) Támogatások

a) a 10.2.2./13. „Ágazati kutatásfejlesztés” fejezeti kezelésű előirányzat e célra elkülönített keretéből az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet ETT Pályázati Irodája mint közreműködő szervezet,

b) a 10.2.2./20. „Népegészségügyi és egészségfejlesztési feladatok” fejezeti kezelésű előirányzat e célra elkülönített keretéből az Országos Egészségfejlesztési Intézet mint közreműködő szervezet

útján is nyújthatók.

(2) A közreműködő szervezet a végső kedvezményezettek felé – a (3) bekezdés szerinti megállapodásban meghatározottak szerint – továbbtámogatás folyósítására jogosult.

(3) A közreműködő szervezet ellátja a kötelezettségvállaló számára az (1) bekezdésben meghatározott előirányzat felhasználásával kapcsolatban előírt feladatokat, amelynek részletszabályairól a közreműködő szervezet és a minisztérium megállapodást köt.

(4) A közreműködő szervezetnek a (3) bekezdés szerinti megállapodással rábízott támogatási rendszer működtetésével, a pályázatok és kérelmek kezelésével kapcsolatos költségeire a vonatkozó előirányzat összegének legfeljebb 6%-a, valamint a regisztrációs (pályázati) díjból befolyt összeg fordítható.

(5) Az (1) bekezdésben foglaltakon kívül támogatások nem nyújthatók közreműködő szervezet útján.

Az egyéb kötelezettségvállalások

10. § (1) Az egyéb kötelezettségvállalásokról a miniszter dönt.

(2) Egyéb kötelezettségvállalások keretében megbízási és vállalkozási szerződés nem köthető harmadik személy javára.

(3) Egyéb kötelezettségvállalások keretében kizárólag olyan tartalmú szerződés köthető, amely a minisztérium javára biztosítékot tartalmaz a beszerzés szerződésszerű teljesítésére.

(4) Egyéb kötelezettségvállalások keretében létrejött szerződésből nem szerződésszerű teljesítés vagy egyéb ok miatt felszabaduló forrás újabb miniszteri döntéssel, azonos jogcímen felhasználható.

(5) Az egyéb kötelezettségvállalások vonatkozásában az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a költségvetési szervek beszerzéseire vonatkozó jogszabályok és a polgári jog szabályai az irányadók.

Az előirányzatok felhasználásának ellenőrzése

11. § (1) A támogatással vagy egyéb kötelezettségvállalások ellenértékeként nyújtott forrás biztosításának feltételéül vállalt kötelezettségek teljesítése, valamint a rendeltetésszerű és a vonatkozó szerződésnek megfelelő forrásfelhasználás

a) a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés keretében,

b) a szakmai teljesítésigazolás megalapozása érdekében utólagosan, valamint

c) utóellenőrzés formájában

ellenőrzésre kerül.

(2) Az ellenőrzésre dokumentum alapú és helyszíni ellenőrzés formájában kerülhet sor.

(3) Az ellenőrzés céljából a kedvezményezettek kötelesek a támogatás forrásainak felhasználását elkülönítetten nyilvántartani.

(4) Az ellenőrzéseket a minisztérium (a minisztérium köztisztviselői, illetve erre a célra a minisztérium által felhatalmazott személy vagy szervezet), a minisztérium közreműködő szervezetei, és a külön jogszabályban erre feljogosított egyéb szervek végzik.

(5) A támogatások tekintetében a minisztérium ellenőrzi

a) a támogatási szerződés megkötése előtt a kedvezményezett támogatásra való jogosultsága feltételeinek fennállását, a pályázatban és a kérelemben szereplő információk valóságtartalmát;

b) utófinanszírozás esetén valamennyi pénzügyi teljesítést megelőzően, egyéb esetben az elszámolás elfogadását megelőzően – szakmai beszámolók, bizonylatok és hatósági nyilatkozatok áttekintésével – a támogatott program megvalósításának szerződésszerű megtörténtét.

(6) Egyéb kötelezettségvállalások vonatkozásában a minisztérium valamennyi esetben ellenőrzi

a) szerződéskötést megelőzően azt, hogy a jogviszony létrejötte megfelel-e jelen rendelet előírásainak és a költségvetési szervek beszerzéseire vonatkozó egyéb jogszabályoknak;

b) a pénzügyi teljesítést megelőzően a szerződésszerű teljesítés megtörténtét.

Az előirányzatok maradványainak jóváhagyása és éven túli felhasználása

12. § (1) Az előirányzatok maradványainak jóváhagyására, elszámolására, felhasználására az Áht. és az Ámr. vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Előirányzatok maradványait terhelő kifizetés tárgyévi előirányzat terhére nem teljesíthető.

(3) Az előirányzatok kötelezettségvállalással terhelt maradványa terhére – ha a kötelezettségvállalás meghiúsul, vagy a felhasználás összege kisebb lesz az előirányzottnál – újabb kötelezettség csak a pénzügyminiszter engedélyével vállalható.

(4) A miniszter a pénzügyminiszter részére a tárgyév augusztus 15. napjáig összefoglalást készít az előirányzatok fel nem használt maradványai nagyságáról, okairól és további javasolt sorsáról.

Behajthatatlan követelések

13. § (1) Az előirányzatok felhasználása során keletkezett követelés behajthatatlanságát abban az esetben lehet megállapítani, ha az megfelel az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet 5. § 3. pontjában meghatározottaknak.

(2) A behajthatatlanság tényét és mértékét okirattal kell bizonyítani.

(3) A 100 ezer forintot meghaladó összegű követelés behajthatatlanságát a miniszter engedélyével lehet megállapítani.

(4) A behajthatatlan követelést a nyilvántartásból a tőkeváltozással szemben veszteségként kell leírni.

Záró rendelkezések

14. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Az egészségügyi miniszter felügyelete alá tartozó fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásáról szóló 24/2008. (VI. 14.) EüM rendelet hatályát veszti.

Melléklet a 47/2009. (XII. 28.) EüM rendelethez

Jogcímek
I. Beruházás
1. Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet rekonstrukciója
2. Országos Sportegészségügyi Intézet rekonstrukciója
3. Egyéb beruházások
II. Egészségügyi ágazati célelőirányzatok
Oltóanyag beszerzés
III. Egészségügyi ellátási és fejlesztési feladatok
1. Védőnői hálózatfejlesztés
2. Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) egészségügyi intézkedései technikai lebonyolítás támogatása
3. Nemzeti Fejlesztési Terv II. tervezési feladatai
4. Nemzetközi együttműködésekből eredő kötelezettségek teljesítése
5. Katasztrófa-egészségügyi ellátás feltételeinek javítása
6. Ágazati kutatásfejlesztés
7. Egészség-kommunikáció (tárcakommunikációs)
8. Ágazati információs programok
9. Szerkezet/Intézmény átalakítás és intézmény felügyeleti feladatok
10. Népegészségügyi és egészségfejlesztési feladatok
11. Egyéb egészségpolitikai feladatok
12. Légimentés eszközpark bérlésével összefüggő kiadások
13. Altató-, lélegeztetőgép, monitor bérlésével összefüggő kiadások
14. Regionális ágazati feladatok támogatása
15. Határon túli magyarok egészségügyi ellátásának támogatása
16. Kis forgalmú gyógyszertárak működtetési támogatása
17. Intézményi felújítások
18. Nemzetközi szervezetek tagdíjai és egyéb támogatásai
19. Köztestületek és egyéb társadalmi szervezetek támogatásai
20. Magyar Vöröskereszt támogatása
21. Fejezeti általános tartalék
1

A rendeletet a 32/2010. (V. 13.) EüM rendelet 27. § (1) bekezdése hatályon kívül helyezte 2011. január 1. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére