• Tartalom

5/2009. (II. 13.) KHEM utasítás

5/2009. (II. 13.) KHEM utasítás

a jogszabály-előkészítés, a más tárcák hatáskörébe tartozó előterjesztések véleményezésének koordinációjáról és a felkészítés rendjéről*

2009.02.16.
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (a továbbiakban: KHEM) felelősségébe tartozó jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi eszközei, a jogszabályokat nem tartalmazó kormány-előterjesztések előkészítése, a más minisztériumok hatáskörébe tartozó jogszabályok és kormány-előterjesztések véleményezésének koordinációja, valamint a kormányzati döntéshozó fórumokra történő felkészítés rendjének meghatározása érdekében
1. a KHEM jogalkotási programja,
2. a KHEM jogszabály-előkészítési felelősségébe tartozó jogszabálytervezetek és más, a Kormány elé terjesztendő előterjesztések szakmai, szakmapolitikai és közigazgatási egyeztetésének eljárásrendje,
3. a kormányelőterjesztés tervezetek aláírásra való előkészítése, államtitkári értekezletre és kormányülésre történő beterjesztése,
4. az Országgyűléshez benyújtott törvényjavaslatok, határozati javaslatok, jelentések és képviselői önálló indítványok kezelése,
5. a más tárcák által előkészített és egyeztetésre küldött előterjesztések véleményezése,
6. a kormányzati döntés-előkészítő és döntéshozó testületek üléseire való vezetői felkészítés rendje
tekintetében a következő utasítást adom ki:

A jogalkotási program

1. § (1) A tárca jogalkotási feladatait – naptári félévenként – a jogalkotási program tartalmazza, amely megjelöli a jogalkotási kötelezettség célját és indokát. A jogalkotási feladatok meghatározásánál elsőbbséget élveznek a közösségi jogból, a hazai jogszabályokból, az Országgyűlés, a Kormány és az Alkotmánybíróság határozataiból, valamint az országgyűlési biztosok ajánlásaiból eredő kötelezettségek.

(2) A jogalkotási program a tárca jogalkotási feladatait – a jogszabályi hierarchiának megfelelően, szakállamtitkárságok szerinti bontásban – táblázatos formában határozza meg, megjelölve az elkészítendő jogszabály (törvény, kormányrendelet, miniszteri rendelet) címét, az előkészítés főfelelős szervezeti egységét és a jogszabály tárgya szerint illetékes közreműködőt, a jogszabály előkészítését előíró jogszabályt, közösségi jogi aktust, országgyűlési, illetve kormányhatározatot, az Alkotmánybíróság határozatát, a szabályozással elérni kívánt célt és a szabályozás indokát, valamint az előkészítés egyes szakaszaira előírt határidőket.

(3) A jogalkotási programot a Jogi Főosztály állítja össze a tárca szervezeti egységeinek – egyeztetett és az adott szervezeti egység közvetlen irányításáért felelős felsővezető (államtitkár, szakállamtitkár, kabinetfőnök) által jóváhagyott – javaslatai alapján.

(4) A Jogi Főosztály felelős azért, hogy a tárca jogalkotási programja összhangban álljon a Kormány munkatervével.

(5) A tárca jogalkotási programját – a kabinetfőnök felterjesztése alapján, az államtitkár egyetértésével – a miniszter hagyja jóvá. A jóváhagyott programot a Jogi Főosztály a jóváhagyást követően haladéktalanul elektronikus úton a tárca szervezeti egységei részére hozzáférhetővé teszi.

2. § (1) A Jogi Főosztály hetente a Közigazgatási Kollégium keretében tájékoztatást ad a Kormány munkatervében a tárca részére meghatározott feladatok időarányos végrehajtásáról, valamint minden hónap első ülésén a teljes jogalkotási programról. A tájékoztatók összeállítása érdekében a jogalkotási programban feladattal rendelkező szervezeti egységek a Jogi Főosztály részére

a) minden héten csütörtökön 12 óráig beszámolót adnak a Kormány munkatervében meghatározott feladatok,

b) minden hónap első kollégiumi ülését megelőző csütörtökön 12 óráig beszámolót adnak a jogalkotási programban foglalt feladatok állásáról, azzal, hogy amennyiben a jogalkotási programban előírt feladatok tekintetében nem következett be változás és a kitűzött határidő sem járt le, akkor elegendő ennek elektronikus úton a Jogi Főosztály felé történő közlése. A beszámolónak minden esetben ki kell terjednie a feladatok késedelme esetén a késés okára.

(2) A beszámolót az érintett szervezeti egység felett közvetlen felügyeletet gyakorló felsővezető jóváhagyásával – szakállamtitkárságonként (blokkonként) egy feljegyzésben összefoglalva – kell megadni. Az EU és Nemzetközi Kapcsolatok Főosztály minden hónap első kollégiumi ülését megelőző csütörtökön 12 óráig a Jogi Főosztályt tájékoztatja a jogalkotási programot érintő változásokról, így különösen az új feladatról, jogharmonizációs javaslat szerinti időpont változásáról.

(3) A jogalkotási program módosítását (pl. határidő-átütemezés, feladat törlése, felelős változása) az adott jogszabály előkészítéséért a jóváhagyott program szerint felelős szervezeti egység – a hatáskörrel rendelkező felsővezető jóváhagyásával és a Jogi Főosztály egyetértésével – kezdeményezheti a kabinetfőnöknél.

A KHEM jogszabály-előkészítési felelősségébe tartozó jogszabálytervezetek és más, a Kormány elé terjesztendő előterjesztések szakmai, szakmapolitikai és közigazgatási egyeztetésének eljárásrendje

3. § (1) A tárca jogszabály-előkészítési felelősségébe tartozó jogszabálytervezetek szakmai tartalmáért és a jogalkotási program szerinti határidők megtartásáért a tárca jogalkotási programjában meghatározott főosztály (szakmai főosztály) és a főosztály közvetlen irányításáért felelős felsővezető a felelős. A jogszabályok előkészítése során a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvényben, valamint a jogharmonizációs célú jogalkotásról szóló 7001/2005. (IK 8.) IM irányelvben foglaltakat a következő kiegészítésekkel kell alkalmazni:

a) jogszabályt akkor kell alkotni, ha a társadalmi-gazdasági viszonyok változása, az állampolgári jogok és kötelességek rendezése, az érdek-összeütközések feloldása azt szükségessé teszi. A jogszabály megalkotása előtt – a tudomány eredményeire támaszkodva – elemezni kell a szabályozni kívánt társadalmi-gazdasági viszonyokat, az állampolgári jogok és kötelességek érvényesülését, az érdek-összeütközések feloldásának lehetőségét, továbbá meg kell vizsgálni a szabályozás várható hatását és a végrehajtás feltételeit. Az azonos vagy hasonló életviszonyokat általában ugyanabban a jogszabályban, illetőleg azonos vagy hasonló módon kell szabályozni. A szabályozás nem lehet párhuzamos vagy indokolatlanul többszintű. A jogszabályokat a magyar nyelv szabályainak megfelelően, világosan és közérthetően kell megszövegezni;

b) a belső jogalkotást igénylő uniós jogi aktusok vonatkozásában – a tárcánk első helyi jogalkotási felelősségébe tartozó esetekben – az európai uniós tagságból eredő jogharmonizációs feladatok meghatározásának, programozásának és teljesítésük ellenőrzésének rendjéről szóló 1036/2004. (IV. 27.) Korm. határozat szerinti – jogharmonizációs javaslatot kell készíteni, és azt a Korm. határozat 5. pontjának megfelelően legkésőbb az uniós jogi aktus kihirdetésétől számított 30 napon belül közigazgatási egyeztetésre kell bocsátani. A jogharmonizációs javaslatot a szabályozás tárgya szerint hatáskörrel rendelkező főosztály (a továbbiakban: szakmai főosztály) készíti el, és azt – az egységes tárcaálláspont kialakítása érdekében – a tárcán belül egyezteti. A szakmai főosztály az egyeztetésbe a Jogi Főosztályt, valamint az EU és Nemzetközi Kapcsolatok Főosztályt minden esetben bevonja. A tárcán belül egyeztetett jogharmonizációs javaslatot az EU és Nemzetközi Kapcsolatok Főosztály egyeztetés céljából megküldi a 1036/2004. (IV. 27.) Korm. határozatban megjelölt tárcáknak. A végleges jogharmonizációs javaslatot az EU és Nemzetközi Kapcsolatok Főosztály a kabinetfőnök által aláírt levélben – a Jogi Főosztály vezetőjének szignálásával – küldi meg az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium részére.

(2) A szabályozás tartalmára vonatkozó szándékot a szakmai főosztálynak a szabályozási javaslat előkészítését megelőzően egyeztetnie kell a szabályozásban érintett társadalmi szervekkel, szakmai képviseleti, érdek-képviseleti szervekkel.

(3) A szabályozási javaslat szakmai (szakértői) előkészítése során a szakmai főosztály egyeztet:

a) a tárca érdekelt főosztályaival,

b) az érdekelt társadalmi szervekkel, szakmai képviseleti, érdek-képviseleti szervekkel,

c) a szabályozásban érintett más minisztériumok és egyéb kormányzati szervek érintett szakmai szervezeti egységeivel, továbbá

d) mindazokkal a szervekkel, szervezetekkel, amelyeket az érintett szervezeti egység indokoltnak tart

(a továbbiakban együtt: szakmai egyeztetés).

(3) A szakmai tervezetet (miniszteri rendelettervezet, kormányrendelet-tervezet, törvényjavaslat) a szakmai főosztálynak ki kell egészítenie rövid szakmai indokolással, amely legalább a következő elemeket tartalmazza:

a) a döntési javaslat fő tartalmi elemeinek ismertetése,

b) a kezdeményezésnek a kormányprogramhoz és a közösségi joghoz való viszonya,

c) a kezdeményezés indokai,

d) a várható gazdasági, szakmai, társadalmi, pénzügyi-költségvetési hatások,

e) együttes rendelettervezet esetében, továbbá ha a jogalkotási felhatalmazás más miniszter egyetértését írja elő, az érintett tárcáknak a szakmai előkészítésbe történt bevonásáról, valamint a szakmai előkészítést követően az érintettekkel esetlegesen fennmaradt véleményeltérésekről való tájékoztató.

(4) A kormányrendelet tervezetéhez, valamint a törvényjavaslathoz készített kormányelőterjesztés-tervezetben – a szakmai részletkérdések mellőzésével – röviden be kell mutatni

a) a megalapozott döntéshez szükséges információkat, így különösen a javasolt intézkedésnek a kormányprogramhoz való illeszkedését, indokát, lényegét,

b) a javasolt intézkedés főbb tartalmi jellemzőit, költségkihatását,

c) a javasolt intézkedés várható gazdasági, költségvetési, társadalmi, egészségi, környezeti és egyéb hatásait, illetve következményeit,

d) a jogszabály alkalmazhatóságának feltételeit,

e) a javasolt intézkedés kapcsolódását más – előkészítés alatt álló – kormány-előterjesztéshez.

(5) Ha jogszabály vagy nemzetközi szerződés az Európai Unió jogából eredő tagállami kötelezettségeket érint, az előterjesztésben tájékoztatást kell adni arról is, hogy a javasolt szabályozás összeegyeztethető-e az Európai Unió jogával, az európai uniós jogi aktusok átültetését vagy végrehajtását szolgáló jogszabály-tervezetekre vonatkozó előterjesztésekhez pedig – a jogharmonizációs kötelezettségek teljesítésének ellenőrizhetősége érdekében – a 7001/2005. (IK 8.) IM irányelv 3. melléklete szerinti részletes megfelelési táblázatot kell csatolni, amelyben fel kell tüntetni, hogy az uniós jogi aktus egyes rendelkezéseinek a tervezet mely rendelkezései felelnek meg.

(6) A szakmai egyeztetés alkalmával a szakmai tervezetet és indokolását, valamint a kormányelőterjesztés-tervezetet (a továbbiakban együtt: tervezet) – tárgyától függetlenül – minden esetben meg kell küldeni

a) véleménynyilvánítás céljából a Jogi Főosztály részére és a jogharmonizációs célú tervezetet és indokolását az EU és Nemzetközi Kapcsolatok Főosztály részére is,

b) tájékoztatás céljából a Miniszteri Kabinet Kommunikációs Osztálya részére.

(7) A szakmai főosztály által előkészített tervezetet, megvitatás céljából, a KHEM Szervezeti és Működési Szabályzatában nevesített Közigazgatási Kollégium (a továbbiakban: Kollégium) elé kell terjeszteni, a Jogi Főosztály útján. A tervezet akkor tűzhető a Kollégium napirendjére, ha a szakmai főosztály közvetlen irányításáért felelős felsővezető által jóváhagyott tervezetet a szakmai főosztály a Jogi Főosztállyal a Kollégium ülését megelőző héten szerdáig elektronikus úton egyeztetette, és azt részére elektronikusan megküldte.

(8) A Kollégiumon lefolytatandó vita célja, hogy a tervezetet minden felsővezető megismerhesse, ahhoz hozzászólhasson, azonosíthatóak legyenek a tárca által egyeztetésre kiküldendő tervezetek stratégiai jelentőségű pontjai, a gazdaságra, a lakosságra, illetve a közvéleményre gyakorolt hatásuk miatt különös figyelmet, miniszteri döntést, valamint kommunikációs kezelést igénylő elemei. Ezek megvitatása érdekében a szakmailag felelős szakállamtitkár a Kollégium ülésére a tervezet mellé – a kormány-előterjesztések struktúrájának [tartalmilag a Kormány Ügyrendjének, formailag a Miniszterelnöki Hivatal (a továbbiakban: MeH) körleveleinek] megfelelő – összefoglaló előterjesztést készít. Az előterjesztésben részletesen ismertetni kell a szakmai javaslat tartalmát, várt hatásait, az azzal kapcsolatos szakmai, gazdasági, pénzügyi, társadalmi, kommunikációs kockázatokat, az eddig lefolytatott, és a még tervezett egyeztetések körét és eredményét.

(9) A Kollégium napirendjén a tárgyhéten (és az azt követő héten) szakmapolitikai értekezletre, kormánykabinet, gazdasági kabinet, fejlesztéspolitikai kabinet és államtitkári értekezletre benyújtani kívánt tervezetek, valamint a kabinetfőnök, illetve a szakállamtitkárok által tárgyalni javasolt tervezetek szerepelnek.

(10) A szakmapolitikai egyeztetésre bocsátás feltétele a tervezetnek a Kollégium általi jóváhagyása, illetve, ha a Kollégiumon ilyen tartalmú döntés születik, a szükséges miniszteri mandátum megszerzése. Ez alól kivételesen indokolt esetben a kabinetfőnök felmentést adhat.

4. § (1) A Kollégiumon elhangzottak alapján – az esetlegesen elrendelt módosítások, kiegészítések átvezetését követően – a szakmai főosztály a tervezetet – papír alapon (a szükséges aláírásokkal ellátva) és minden esetben e-mailen (jog@khem.gov.hu) vagy elektronikus adathordozón is – átadja a Jogi Főosztálynak, amely azt a Kollégiumon született döntés(ek), továbbá a jogi és formai követelmények betartása szempontjából ellenőrzi.

(2) A Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter egyes előterjesztéseket (miniszteri rendeleteket) halaszthatatlan esetben mentesíthet a szakmapolitikai egyeztetés alól. A szakmai főosztálynak írásban jeleznie kell a Jogi Főosztály útján a Kollégium felé azt, ha a tervezet mielőbbi elfogadásához fontos költségvetési, pénzügyi vagy egyéb szakmai érdek fűződik, és ezért – halaszthatatlan esetre hivatkozva – a szakmapolitikai egyeztetés alóli mentesítésének kezdeményezését indokoltnak tartja.

(3) A tervezethez a szakmai főosztály mellékeli a – a Kommunikációs Osztály bevonásával előkészített – a javasolt intézkedéshez, jogszabályhoz kapcsolódó kommunikációs tervet, illetve – ha a közigazgatási egyeztetésről a tárca honlapján közleményt kell megjelentetni – a közzétételhez szükséges közlemény tervezetét. A Kollégium ülése előtt mindkét anyagot jóvá kell hagyatni az KHEM sajtófőnökével.

(4) A szakmapolitikai munkacsoport ülésére történő benyújtást – a Kollégium döntése és az esetleges miniszteri mandátum alapján – a kabinetfőnök engedélyezi. A szakmapolitikai munkacsoport ülésére történő benyújtást kezdeményező feljegyzést aláírásával kell ellátnia a Jogi Főosztály vezetőjének, továbbá a feljegyzésen fel kell tüntetni a szakmai főosztály közvetlen irányításáért felelős felsővezető, valamint a kabinetfőnök egyetértését. A feljegyzés mellékletét képező tervezetet az előkészítésért felelős szakmai főosztály vezetője, a Jogi Főosztály vezetője, továbbá az adott szervezeti egység közvetlen irányításáért felelős felsővezető és a kabinetfőnök szignálja a tervezet minden oldalán, oldhatatlan kötés esetén az első és utolsó oldalán.

(5) A benyújtásért a Parlamenti és Koordinációs Főosztály Koordinációs Osztálya (a továbbiakban: Koordinációs Osztály) felel, a Koordinációs Osztály intézi a benyújtással együtt járó összes adminisztratív teendőt (pl. napirendre vétel kezdeményezése, továbbítás a MeH részére). A szakmapolitikai ülésre benyújtott tervezeteket a Koordinációs Osztály minden esetben megküldi – tájékoztatásul – az államtitkár, a kabinetfőnök és a szakállamtitkárok részére.

(6) A jóváhagyást és benyújtást kezdeményező feljegyzésben a szakmai főosztálynak jeleznie kell azt is, hogy a szakmapolitikai munkacsoport ülésén a szakterület mely vezetőjének részvételét javasolja (elsősorban a terület felügyeletét ellátó Szakállamtitkár, akadályoztatása esetén a tervezetet előkészítő szakmai főosztály vezetőjének részvétele indokolt).

5. § (1) A szakmai főosztály által a szakmapolitikai egyeztetést követően véglegesített tervezetet a Jogi Főosztály tartalmi, törvényességi és kodifikációs szempontok alapján ismételten felülvizsgálja. A közigazgatási egyeztetésre bocsátás jóváhagyása érdekében a szakmai főosztály – szükség esetén a szakmai főosztály és a Jogi Főosztály egyeztetését követően – a hatáskörrel rendelkező szakállamtitkár és a Jogi Főosztály vezetőjének szignójával ellátott feljegyzéssel együtt a tervezetet átadja a Koordinációs Osztálynak, amely azt jóváhagyásra felterjeszti a kabinetfőnöknek.

(2) A kabinetfőnök által jóváhagyott tervezetet a szakmai főosztály vezetője aláírásával ellátott, a szakmai főosztály közvetlen irányításáért felelős felsővezető által szignált feljegyzéssel egy példányban papír alapon és minden esetben e-mailen (koordinacio@khem.gov.hu) vagy elektronikus adathordozón is átadja a Koordinációs Osztály részére.

(3) A feljegyzésben és az email-ben a szakmai főosztály vezetője nyilatkozik arról, hogy milyen határidővel tartja indokoltnak a tervezet közigazgatási egyeztetésre bocsátását, és a tervezetet – jogszabályi kötelezettségből vagy más okból kifolyólag – mely szakmai, társadalmi és érdekképviseleti szervezetek részére tartja szükségesnek megküldeni.

(4) Ha a szakmapolitikai munkacsoport egyetértett a tervezet változatlan tartalommal történő közigazgatási egyeztetésre bocsátásával, akkor a tervezetet nem kell ismételten jóváhagyatni, azt a Koordinációs Osztály közigazgatási egyeztetésre bocsátja. A tervezet változatlanságáért a szakmai főosztály vezetője és a Koordinációs Osztály vezetője együttesen felelősek.

6. § (1) A tervezetek közigazgatási egyeztetését a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény előírásai alapján kell lefolytatni. A tervezetek közigazgatási egyeztetésének megszervezése, a tervezetek véleményeztetés céljából más tárcák, egyéb jelentős szervek, szervezetek részére történő megküldése a Koordinációs Osztály feladata. A közigazgatási egyeztetésre bocsátott tervezet előadójául minden esetben a szakmai főosztály hatáskörrel rendelkező előadóját kell feltüntetni, a szervezeti egység megjelölésével együtt.

(2) A jogszabálytervezetekre vonatozó, az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvényben foglalt feladatok végrehajtásáról külön utasítás rendelkezik.

(3) A véleményadásra az érintetteknek tizenöt napot, ha a tervezet súlya vagy más szempont indokolja, akkor tizenöt napnál hosszabb időtartamot kell biztosítani. Átfogó jogszabályalkotásra irányuló tervezet, valamint testületi állásfoglalás kérése esetében a véleményezési határidő általában harminc nap. A Kormány által meghatározott esetben, vagy ha ezt fontos ok feltétlenül szükségessé teszi, a határidő általában öt munkanapnál nem rövidebb tartamban is megállapítható (soronkívüliség). A tervezetet ebben az esetben – a Kormány ügyrendjében foglaltaknak megfelelően – a miniszter vagy az államtitkár bocsátja véleményezésre.

(4) A közigazgatási egyeztetés során beérkezett észrevételeket a Koordinációs Osztály közvetlenül a szakmai főosztály és a Jogi Főosztály előadója részére továbbítja a szakmai és jogi álláspont kialakítása céljából.

(5) A beérkezett észrevételek alapján a tervezet véglegesítése a szakmai főosztály és a Jogi Főosztály együttes feladata. Ennek során az egyeztetésre, felterjesztésre szánt tervezeteket a szakmai főosztály készíti el, a Jogi Főosztály pedig ellenőrzi.

(6) A szakmai főosztály köteles a beérkezett véleményeket a mellékletben meghatározott táblázatos formában összesíteni. Amennyiben a tervezettel kapcsolatban kapott észrevétellel szemben szakmai vagy jogi ellenvélemény alakul ki, azt a szakmai főosztálynak, illetve a Jogi Főosztálynak a véleményezővel munkatársi kapcsolatban (előadói szint) kell egyeztetnie. Ha munkatársi kapcsolatban az egyeztetés nem vezet eredményre (az észrevételező ellenvéleményét fenntartja), akkor az egyeztetést az érintett tárcák nyilatkozattételre jogosult képviselőivel főosztályvezetői, ha ez sem vezet eredményre, felsővezetői szinten kell lefolytatni (a KHEM részéről a kabinetfőnök vezetésével). Az egyeztetésre meg kell hívni mindazon szerveket, szervezeteket, amelyekkel a tervezet közigazgatási egyeztetése során nem jött létre megegyezés, illetve mindazon egyéb szerveket, szervezeteket, amelyek részvételét a szakmai főosztály indokoltnak tartja.

(7) Abban az esetben, ha (6) bekezdés szerinti felsővezetői egyeztetés sem vezet eredményre, illetve ha az ügy kivételes sürgőssége indokolja – az államtitkár jóváhagyásával – államtitkári szintű egyeztető értekezletet kell összehívni. Az államtitkári szintű egyeztető értekezlet összehívását a szakmai főosztály – a felsővezető egyetértésével, a Jogi Főosztály egyidejű tájékoztatásával – kezdeményezi az államtitkárnál. A kezdeményezésben meg kell jelölni az államtitkári egyeztetés indokát, időpontját, helyét, az államtitkári szintű egyeztetésen részt vevő és az azt vezető személyét.

(8) Amennyiben a tervezet vezetői szintű közigazgatási egyeztetését követő egyeztetések (vezetői egyeztető értekezletek) során is maradtak fenn észrevételek, az egyeztetés és az egyet nem értés tényét, valamint azt, hogy a véleményező észrevételét fenntartotta, továbbá a fenntartott észrevételre vonatkozó tárcaálláspontot a kormányelőterjesztésben döntéshozatalra alkalmas módon szerepeltetni kell. Ha a megalapozott állásfoglalás ezt szükségessé teszi, két vagy több azonos részletességgel kidolgozott változatot kell ismertetni.

(9) A főosztályvezetői, felsővezetői és államtitkári szintű egyeztetést a szakmai főosztály és a Jogi Főosztály együttesen szervezi. Az egyeztetésekről a szakmai főosztály a Jogi Főosztály bevonásával emlékeztetőt készít, és azt az egyeztetést vezető főosztályvezetőnek, felsővezetőnek, államtitkárnak bemutatja. Az észrevételekről folytatott közigazgatási egyeztetés keretében lehetőség szerint minden szakmai, jogi és kodifikációs kérdést le kell zárni, és a lehetséges mértékig egyetértésre kell jutni.

7. § A tervezetnek a beérkezett észrevételek és az egyeztetések alapján átdolgozott változatát – a közigazgatási egyeztetésen részt vevők erre irányuló kifejezett kérésére, illetve ha annak tartalma jelentősen megváltozott – a szakmai főosztálynak ismételten közigazgatási egyeztetésre (a továbbiakban: visszamutatás) kell bocsátania. A visszamutatásra a közigazgatási egyeztetés szabályait kell alkalmazni azzal, hogy a tervezetet a Jogi Főosztály vezetője szignálja, és az átdolgozott jogszabálytervezetet a tárca internetes honlapján nem kell közzétenni.

8. § (1) A műszaki tartalmú jogszabálytervezeteknek az Európai Bizottsággal és az Európai Unió tagállamaival való egyeztetéséről szóló 94/2004. (IV. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) alapján a műszaki tartalmú jogszabálytervezetet a közigazgatási egyeztetést követően – kormányrendelet tervezete vagy törvényjavaslat esetében a Kormány döntését, miniszteri rendelet tervezete esetében a miniszteri aláírást megelőzően – be kell jelenteni az Európai Bizottságnak. A Kormányrendelet szerinti bejelentést és az észrevételeket a Notifikációs Központot működtető minisztériumon keresztül kell megtenni.

(2) A Kormányrendeletben előírt bejelentési kötelezettség maradéktalan teljesítése érdekében a vezetői összefoglaló „X. Megjegyzések” rovatában a szakmai főosztálynak rövid indokolással együtt nyilatkoznia kell arról, hogy a tervezett szabályozás a Kormányrendelet, illetőleg a kereskedelem, illetve az áruk szabad áramlása akadályaival kapcsolatos egyes értesítési és bejelentési eljárások végrehajtásáról szóló 44/2004. (III. 16.) Korm. rendelet hatálya alá tartozik-e, és ha igen, az előterjesztő milyen lépéseket tett, illetve tervez a bejelentési kötelezettség teljesítése érdekében.

(3) Az Európai Bizottság általi kézhezvételtől számított, a Kormányrendelet 5. §-ában megjelölt határidőig a tervezet nem nyújtható be a Kormányhoz, illetve – miniszteri rendelettervezet esetében – nem terjeszthető a miniszter elé aláírásra. A műszaki tartalmú jogszabályban annak záró rendelkezései között hivatkozni kell az egyeztetés megtörténtére.

Miniszteri rendeletek, kormány-előterjesztés tervezetek aláírásra való előkészítése,
államtitkári értekezletre és kormányülésre történő beterjesztése

9. § (1) A tárca felelősségébe tartozó tervezetek – közigazgatási egyeztetést, az esetlegesen szükséges egyeztetéseket, államtitkári egyeztetést, valamint visszamutatást követően – véglegesített változatát a szakmai főosztály és a Jogi Főosztály együttesen terjeszti aláírásra a miniszter elé, a hatáskörrel rendelkező szakállamtitkár, a kabinetfőnök és az államtitkár útján.

(2) A kormány-előterjesztés tervezetnek a miniszter részére történő aláírásra küldését megelőzően az előterjesztést – az államtitkári értekezlet napirendjére történő felvétel engedélyezése érdekében – e-mailen kell a MeH részére benyújtani.

(3) A MeH-hez történő beküldés engedélyezéséhez a kormányelőterjesztés tervezetet a szakmai főosztály a Jogi Főosztállyal közös feljegyzésben terjeszti fel a hatáskörrel rendelkező szakállamtitkár jóváhagyásával a kabinetfőnökhöz, és a kabinetfőnök engedélyezi a MeH felé történő benyújtást. A feljegyzés mellékletét képező előterjesztés tervezetét ebben az esetben is szignálnia kell az előkészítésért felelős szakmai főosztály vezetőjének, a Jogi Főosztály vezetőjének, továbbá az adott szervezeti egység közvetlen irányításáért felelős felsővezetőnek és a kabinetfőnöknek a tervezet minden oldalán, oldhatatlan kötés esetén az első és utolsó oldalán.

(4) Az előterjesztés államtitkári értekezletre történő benyújtásának MeH általi jóváhagyását és az előterjesztés miniszter általi jóváhagyó aláírását követően az előterjesztést a Koordinációs Osztály részére kell átadni.

(5) A tervezet aláírásra való benyújtásához tartozó feljegyzésben minden esetben be kell mutatni

a) a kívánt szabályozás célját, hatásait,

b) a tervezet egyeztetése során felmerült észrevételeket és azok megoldását,

c) a véleményező áltat fenntartott észrevételeket, valamint az azokkal kapcsolatos tárcaálláspontot,

d) a kihirdetésre javasolt jogszabály végrehajtására való felkészülést, a végrehajtás megszervezését, az alkalmazott eljárási módozatokat, a szabályzás várható jövőbeni hatásait, különösen azt, hogy

da) a tervezett jogszabállyal összefüggésben jelentkezik-e új feladat a KHEM felügyelete alatt működő hatóságoknál,

db) amennyiben a tervezett jogszabállyal összefüggésben új feladat jelentkezik, biztosítottak-e az érintett hatóságoknál a feladat végrehajtásához szükséges költségvetési és egyéb pénzügyi, személyi és tárgyi feltételek,

dc) melyek az érintett hatóságoknál várható többletköltségek fedezésének forrásai,

dd) rendelkezésre áll-e a megfelelő felkészülési idő a hatálybalépés tervezett időpontjáig,

e) a tervezet soron kívüli kihirdetésének szakmai indokait abban az esetben, ha a szakmai főosztály a miniszteri rendelet soron kívüli kihirdetését kéri.

10. § (1) A miniszteri rendeletek tervezeteinek miniszteri aláírásra történő előterjesztéséhez is csatolni szükséges a vezetői összefoglalót, valamint az egyeztetési lapot.

(2) Az aláírt miniszteri rendeletet és kormány-előterjesztést a Koordinációs Osztálynak kell visszaadni

a) a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter rendelete esetében a Magyar Közlönyben való kihirdetés érdekében két eredeti példányban, valamint elektronikus úton is,

b) amennyiben a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter a rendeletet más miniszterrel (miniszterekkel) együttesen adja ki, eggyel több aláírt példányban, mint ahány aláírója van a rendeletnek, valamint elektronikus úton is,

c) a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter egyedüli kormány-előterjesztése esetén 2 eredeti aláírt példányban, valamint elektronikus úton is,

d) amennyiben a kormány-előterjesztést a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter más miniszterrel együttesen nyújtja be a Kormányhoz, eggyel több aláírt példányban, (valamint elektronikus úton is) mint ahány aláírója van a kormány-előterjesztésnek.

11. § Együttes kormány-előterjesztésnek és együttes miniszteri rendeletnek a szabályozásban résztvevő miniszterekkel való aláíratásáról a Koordinációs Osztály gondoskodik.

12. § A kormány-előterjesztéseket a MeH-hez a Koordinációs Osztály nyújtja be.

13. § Az államtitkári értekezlet által elrendelt esetleges egyeztetést, illetve ennek megfelelően a tervezet átdolgozását, illetve az előterjesztés ismételt benyújtásra történő előkészítését a szakmailag felelős szakállamtitkár koordinálja a szakmai főosztály és a Jogi Főosztály bevonásával.

14. § Az EU és Nemzetközi Kapcsolatok Főosztály – az Európai Bizottság számára való bejelentés (notifikáció) céljából – a kabinetfőnök által aláírt levélben értesíti a Külügyminisztériumot a jogharmonizációt megvalósító jogszabály kihirdetéséről, jelzi, hogy a kihirdetett jogszabály mely közösségi jogi aktusokkal teremt teljes harmonizációt, és továbbítja a megfelelési táblázatot is.

Az Országgyűléshez benyújtott törvényjavaslatok, határozati javaslatok, jelentések
és képviselői önálló indítványok kezelése

15. § (1) A törvényjavaslatot, országgyűlési határozati javaslatot és az Országgyűlés részére készített jelentést tartalmazó kormány-előterjesztések esetében, a Kormány döntését követően a Parlamenti és Koordinációs Főosztály Parlamenti Osztálya (a továbbiakban: Parlamenti Osztály) – a hatáskörrel rendelkező szakmai főosztállyal, a Jogi Főosztállyal és a MeH Parlamenti Titkárságával együttműködve – benyújtásra előkészíti a törvényjavaslatot (fedlap, normaszöveg, indokolás). Ezt követően a Parlamenti Osztály elkészíti a MeH államtitkára részére címzett beterjesztő levelet, majd a MeH által közölt irományszám alapján gondoskodik a törvényjavaslat/országgyűlési határozati javaslat/jelentés megfelelő példányszámú előállításáról és az Országgyűlésnek történő benyújtásról.

(2) A KHEM által az Országgyűléshez benyújtott törvényjavaslatok, valamint határozati javaslatok parlamenti tárgyalási menetét, a Parlamenti Osztály tájékoztatása alapján, a szakmai főosztály folyamatosan figyelemmel kíséri.

(3) A benyújtott módosító, kapcsolódó módosító és bizottsági módosító javaslatokkal kapcsolatos kormányzati álláspont kialakítására vonatkozó előterjesztések kidolgozására és szakmapolitikai munkacsoport elé történő benyújtására a jogszabálytervezetek kidolgozására és benyújtására vonatkozó rendelkezések az irányadóak (a szakmai főosztály – a Jogi Főosztály bevonásával – készíti elő a kormányelőterjesztés-tervezetet, és a szükséges jóváhagyások beszerzését követően – a Koordinációs Osztály intézi a szakmapolitikai egyeztetésre történő benyújtást).

(4) A parlamenti tárgyalási szakaszban a Parlamenti Osztály gondoskodik a törvényjavaslathoz benyújtott irományoknak (módosító javaslatok, ajánlások, ajánlás tervezetek) és beérkezett információknak a hatáskörrel rendelkező szakmai főosztály részére történő továbbításáról. A tárca által esetlegesen kezdeményezett módosító javaslatok tekintetében – a szakmai előkészítést követően – a Parlamenti Osztály gondoskodik annak Házszabályi megfeleltetéséről, a kapcsolódó technikai, koordinációs feladatok ellátásáról, az indítvány képviselőknek, bizottságoknak való eljuttatásáról.

(5) A módosító javaslatokról történő szavazást megelőzően a hatáskörrel rendelkező szakmai főosztály – az ajánlás, kiegészítő ajánlás, valamint a módosító javaslatokat tartalmazó kormány-előterjesztések alapján – elkészíti a támogatott sort, amelyet aláírás előtt ellenőrzés és szignálás céljából továbbít a Jogi Főosztálynak és a Parlamenti Osztálynak. A Parlamenti Osztály elkészíti a MeH államtitkárának szóló levelet – amelynek mellékletét képezi a támogatott sor – és gondoskodik annak miniszteri/államtitkári aláíratásáról és a MeH részére történő megküldéséről.

(6) A zárószavazás alapját képező egységes javaslatot a szakmai főosztály készíti el a Jogi Főosztály bevonásával, a módosító indítványokról történt szavazást követő napon, a Parlamenti Osztály által megküldött szavazási jegyzőkönyv alapján. A szignált javaslatot a szakmai főosztály ellenőrzés, miniszteri vagy államtitkári szignálás és az Országgyűlési Hivatal részére történő továbbítás végett megküldi a Parlamenti Osztálynak.

(7) Amennyiben a törvényjavaslathoz zárószavazás előtti módosító javaslatot nyújtottak be, a zárószavazást követő napon a szakmai főosztály elkészíti a törvényjavaslat kihirdetésre szánt példányát, amelyet ellenőrzés és az Országgyűlési Hivatal Jogi Főosztályával történő egyeztetés, a véglegesített példányok miniszteri vagy államtitkári szignálása és az Országgyűlési Hivatal részére történő továbbítása végett megküld a Parlamenti Osztálynak.

(8) Az Országgyűléshez benyújtott – KHEM feladatkörébe tartozó – képviselői önálló indítványokat a Parlamenti Osztály kormány-előterjesztés elkészítése céljából megküldi a hatáskörrel rendelkező szakmai főosztálynak. Tárgysorozatba vétel esetén a parlamenti tárgyalási menetet a Parlamenti Osztály tájékoztatása alapján a szakmai főosztály folyamatosan figyelemmel kíséri. A szakmai főosztály felett felügyeletet gyakorló szakállamtitkár gondoskodik a parlamenti bizottságokban a megfelelő szintű szakértői részvételről, amelyről a Parlamenti Osztály legkésőbb az ülést megelőző napon tájékoztatást kap.

(9) Minden szakállamtitkárságon ki kell jelölni azt a kapcsolattartó személyt, aki az adott törvényjavaslat parlamenti tárgyalási szakaszában felelős a szakmai munkáért.

A más tárcák által előkészített, és egyeztetésre küldött előterjesztések véleményezése

16. § (1) A más tárcák által közigazgatási egyeztetésre bocsátott előterjesztések véleményezésének első helyi felelőse az államtitkár, lebonyolítása kizárólag elektronikus úton történik. Az államtitkár – a Koordinációs Osztály útján, a koordinacio@khem.gov.hu e-mail címről – az előterjesztést belső véleményezésre megküldi a főfelelős szervezeti egységnek a határidő megjelölésével.

(2) A Koordinációs Osztály a beérkező előterjesztéseket tájékoztatásul (másolatban) az összes szakállamtitkárság, illetve a Kabinet Titkárságára megküldi annak érdekében, hogy a tárca valamennyi szervezeti egysége tudomással bírjon az előkészület alatt álló előterjesztésekről, és amennyiben az feladatkörét érinti, érdemi észrevételeit kifejthesse. A szakállamtitkárságokon, főosztályokon a kijelölt személyek a beérkezett előterjesztésekről a koordinacio@khem.gov.hu email címről e-mailben megküldött aktuális linkkel kapnak tájékoztatást.

(3) A Koordinációs Osztály a főosztályok feladatkörére tekintettel azonban külön is megjelöli azt a főosztályt, amelynek feladatkörét az adott tervezet elsődlegesen érinti, és amelynek feladata a válaszlevél-tervezet elkészítése. Az első helyen felelős szakmai főosztály a válaszlevél-tervezetet a többi főosztálytól (szervezeti egységtől) beérkezett észrevételek, javaslatok alapján készíti el, majd a főosztály felett felügyeletet gyakorló felsővezető szignójával ellátott válaszlevél-tervezetet 2 példányban (a kinyomtatott előterjesztéssel, aktaborítóval és az egyeztetésbe bevont főosztályok álláspontját ismertető irattal együtt) államtitkári jóváhagyásra történő előterjesztés céljából a Koordinációs Osztálynak megküldi. (Azok a szervezeti egységek, amelyek tájékoztatásul kapták meg az előterjesztés tervezetét, a főfelelősként kijelölt főosztály részére küldhetik meg észrevételeiket.)

(4) A Koordinációs Osztály az egységes tárcavéleményt ellenőrzi, és aláírásra a kabinetfőnök útján az államtitkárnak felterjeszti. Az előterjesztés tervezetre vonatkozó minisztériumi állásfoglalást tartalmazó levelet az államtitkár, távollétében a kabinetfőnök írja alá. A Koordinációs Osztály a választ elektronikusan, illetve papír alapon is megküldi az előterjesztőnek.

(5) Ha a tárcaálláspont kialakítása során az érdekelt főosztályok ellentétes álláspontot képviselnek, úgy a véleménykülönbséget – döntés céljából – az ügyben érdekelt főosztályok felett felügyeletet gyakorló felsővezetők részére kell előterjeszteni.

(6) A fentiekre tekintettel minden szakállamtitkárságon ki kell jelölni azt a kapcsolattartó személyt, akinek a véleményezendő előterjesztések továbbíthatók. [A kijelölt személy elérhetőségét (telefon, e-mail cím) a koordinacio@khem.gov.hu e-mail címre kell továbbítani].

A kormányzati döntés-előkészítő és döntéshozó testületek üléseire való vezetői felkészítés rendje

17. § (1) A Kormányülésre, az államtitkári értekezletre, a kormánykabinet, valamint a gazdasági kabinet, a fejlesztéspolitikai kabinet és a társadalompolitikai kabinet üléseire (a továbbiakban: Ülések) való vezetői felkészítés koordinálásának (a továbbiakban: Felkészítés) első helyi felelőse a Koordinációs Osztály. A felkészítők előkészítése és egyeztetése elektronikus úton történik.

(2) Az ülésanyagokat – beérkezésüket követően haladéktalanul – a Koordinációs Osztály megküldi a tárcavéleményezés során főfelelősként kijelölt szervezeti egység részére meghatározott határidő megjelölésével. A felkészítőt a főfelelősként kijelölt szervezeti egység készíti el és megküldi a felkeszites@khem.gov.hu e-mail címre, valamint papír alapon főosztályvezetői aláírással ellátva.

(3) Az ülésanyagot minden szakállamtitkárság és a kabinet is megkapja másolatban tájékoztatásul, annak érdekében, hogy esetleges észrevételeit, fenntartásait – a főfelelősként kijelölt szervezeti egységnek történő megküldéssel – kifejezésre juttathassa. A szakállamtitkárságokon, főosztályokon a kijelölt személyek a beérkezett előterjesztésekről a Koordinációs Osztály által megküldött linkkel kapnak tájékoztatást.

(4) A papír alapú ülésanyagokat a felkészítőkkel együtt a Koordinációs Osztály adja át a megadott határidőre az ülésen résztvevő részére. A Koordinációs Osztály a felkészítőket is közzéteszi a Nyilvános mappájában. Elérhetőség: K:\03004_KOORDINACIOS\Nyilvanos\Közérdekű információk\Államtitkári Értekezlet\2009\Felkészítők

(5) A beérkezett, szkennelt előterjesztéseket és a hozzájuk készített felkészítőket az üléseket megelőző napon a Koordinációs Osztály elektronikusan is továbbítja miniszter titkársága, a kabinetfőnök és titkársága, valamint az államtitkár titkársága részére.

(6) A kormánykabinet, a kormányülés és az államtitkári értekezlet előtt mindig, az egyéb kabinetülések, illetve a szakmapolitikai munkacsoport ülése előtt igény szerint felkészítő értekezletet kell tartani annak a vezetőnek a titkárságán, aki az adott értekezleten részt vesz. A felkészítő értekezleten részt vesznek azon szakállamtitkárok és szakmai főosztályok vezetői, akik az adott ülésen napirenden szereplő előterjesztést készítettek, illetve más által előkészített tervezethez hozzászólást igénylő észrevételt tettek, valamint a Koordinációs Osztály vezetője. A kabinetfőnök – amennyiben szükséges – javaslatot tehet bármely napirenden szereplő témában szakértelemmel rendelkező szakállamtitkár (és/vagy munkatársa) felkészítő értekezleten való részvételére.

(7) Az ülésanyagok gyakran késedelmes, nem ritkán munkaidő utáni megérkezésére tekintettel ügyeleti rendszer működik minden keddi és esetenként szerdai napon. A főosztályok az üléseket megelőző napon 12 óráig kötelesek jelezni, hogy kik lesznek ügyeletben (elérhetőségük megjelölésével: email, telefonszám) a koordinacio@ khem.gov.hu email címre. Az ügyeletben részt vevők számára a munkaidő akkor ér véget, amikor a részükre kiadott előterjesztésekhez a szükséges felkészítőt összeállították, a felkészítőt a Koordinációs Osztály elfogadta, és egyúttal értesítést küldött arról, hogy az adott napon több előterjesztés már nem érkezik.

(8) Az ülések napirendje, az azokról készült emlékeztető, illetve egyéb, a MeH-ből az ülésekkel kapcsolatban érkezett anyagok tájékoztatás céljából szintén megküldésre kerülnek a fenti e-mail címről a felsővezetők és főosztályvezetők részére.

(9) A fent említett anyagok továbbítása érdekében összeállítandó címlisták elkészítéséhez minden szakállamtitkárságon ki kell jelölni azt az e-mail címet (illetve a kijelölt kapcsolattartó személyét), amelyre (akinek) a véleményezendő ülésanyagok, a napirendek, az emlékeztetők, illetve az ügyelet végét jelző értesítők továbbíthatók. (A kijelölt személy elérhetőségét (telefon, e-mail cím) a koordinacio@khem.gov.hu e-mail címre kell továbbítani).

Záró rendelkezés

18. § Ez az utasítás 2009. február 16-án lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium jogszabály-előkészítési felelősségébe tartozó jogszabályok, jogszabályokat nem tartalmazó kormányelőterjesztések, a Kormánynak szóló jelentések, valamint az utasítások, irányelvek és tájékoztatók előkészítéséről szóló 10/2008. (HÉ 46.) KHEM utasítás.

Dr. Molnár Csaba s. k.,

közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter

Melléklet az 5/2009. (II. 13.) KHEM utasításhoz

Közigazgatási egyeztetés/visszamutatás során beérkezett észrevételek

Sorszám

Az észrevétellel
érintett szöveghely

Az észrevétel tartalma

Elfogadjuk
vagy
elutasítjuk
igen/nem

Elfogadás esetén
a módosítási javaslat,
szövegjavaslat
(rövid indokolással)

Elutasítás esetén
annak indokolása

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*

Az utasítást a 19/2011. (III. 29.) NFM utasítás 16. §-a hatályon kívül helyezte 2011. március 30. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére