• Tartalom

704/B/2009. AB határozat

704/B/2009. AB határozat*

2011.09.30.

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő

h a t á r o z a t o t:

Az Alkotmánybíróság a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 25. § (1) bekezdés második mondatában szereplő „nyolc napon belül”, valamint a „további nyolc napon belül” fordulat alkotmányellenességnek megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás

I.

Az indítványozó a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 25. § (1) bekezdésben szereplő „nyolc napon belül”, valamint a „további nyolc napon belül” fordulatok megsemmisítését kérte. Hivatkozott a jogállamiságból levezetett jogbiztonság sérelmére [Alkotmány 2. § (1) bekezdés], a sérelmet pedig abban látta, hogy a postai szolgáltatások ellátásáról és minőségi követelményeiről szóló 79/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) munkanapokban megállapított határidő számításának rendelkezései, és az Lt. naptári napokban történő számítási rendszere egymással nem áll összhangban. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésébe foglalt tulajdonhoz való jogot pedig azért sérti a támadott rendelkezés, mert a rendelkezési jogot korlátozza, s nem védi sem a bérbeadó, sem a bérlő jogait kellő módon. Sérelmezte még az indítványozó azt is, hogy a törvény által megállapított 8 napos határidő nem elegendő, jogvesztő jellegénél fogva terhes a bérbeadó számára, és „legfeljebb minimum határidőként lenne elfogadható”.


II.

1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam.”
13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való jogot.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből, törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen és azonnali kártalanítás mellett lehet.”

2. Az Lt. indítvánnyal érintett rendelkezése:
25. § (1) Ha a bérlő a bérfizetésre megállapított időpontig a lakbért nem fizeti meg, a bérbeadó köteles a bérlőt – a következményekre figyelmeztetéssel – a teljesítésre írásban felszólítani. Ha a bérlő a felszólításnak nyolc napon belül nem tesz eleget, a bérbeadó további nyolc napon belül írásban felmondással élhet.”

3. A Polgári Törvénykönyv hatálybalépéséről és végrehajtásáról szóló 1960. évi 11. törvényerejű rendelet (a továbbiakban: Ptké) érintett rendelkezései:
3. § (1) A napokban megállapított határidőbe a kezdő napot nem kell beleszámítani.
(2) A hetekben, hónapokban vagy években megállapított határidő azon a napon jár le, amely elnevezésénél vagy számánál fogva megfelel a kezdő napnak, ha ilyen nap az utolsó hónapban nincs, a határidő a hónap utolsó napján jár le.
(3) Ha a határidő utolsó napja munkaszüneti nap, a határidő a következő munkanapon jár le.”
III.

Az indítvány nem megalapozott.

1.1. Az indítványozó a jogbiztonság sérelmét abban látja, hogy a Kr. munkanapokban, az Lt. viszont naptári napokban rendeli a határidők számítását, amelyek számítási módja így eltér egymástól, és ez bizonytalanságot okoz.
A jogbiztonság – az Alkotmánybíróság értelmezésében – az államtól és elsősorban a jogalkotótól azt várja el, hogy a jog egésze, egyes részterületei, és egyes szabályai is világosak, egyértelműek, hatásukat tekintve kiszámíthatóak és a norma címzettjei számára (…) előre láthatóak legyenek. (…) A jogbiztonság megköveteli a jogszabályok olyan világos és egyértelmű fogalmazását, hogy mindenki, akit érint, tisztában lehessen a jogi helyzettel, ahhoz igazíthassa döntését és magatartását, s számolni tudjon a jogkövetkezményekkel. [11/1992. (III. 5.) AB határozat, ABH 1992, 77, 84, 91–92.]
„Az Alkotmánybíróság elvi éllel mutat rá arra, hogy a világos, érthető és megfelelően értelmezhető normatartalom a normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény. A jogbiztonság – amely az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság fontos eleme – megköveteli, hogy a jogszabály szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során felismerhető normatartalmat hordozzon.” [26/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992, 135, 142.] Másutt viszont megállapította az Alkotmánybíróság, hogy „[ö]nmagában nem sérti a jogbiztonságot az, ha a jogszabály a jogalkalmazás során értelmezésre szorul és esetenként az értelmezés problémamegoldó, alkotó jellege kerül előtérbe” [31/2003. (VI. 4.) AB határozat, ABH 2003, 352, 365.].
Az Alkotmánybíróság megvizsgálta a Kr. és az Lt. szabályozási környezetét. A Kr. a hivatalos iratok kézbesítése tekintetében valóban előír munkanapokban megállapított határidőket. Az Lt. maga nem tartalmaz olyan rendelkezést, amely a határidők számításának módját részletezné, azonban 1. § (3) bekezdése az Lt. által nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvényt (a továbbiakban: Ptk.) rendeli alkalmazni. A határidők számításáról így a Ptk. közvetítésével a Ptké. rendelkezik; 3. §-a szerint a határidőket napokban (hetekben, hónapokban, években) kell számítani, azonban amennyiben a határidő utolsó napja munkaszüneti nap, úgy a határidő a következő munkanapon jár le.
Az Alkotmánybíróság ugyanakkor megállapította, hogy a Kr. és az Lt. szabályozásának tárgyi hatálya különböző. A Kr. a hivatalos iratok kézbesítése tekintetében általánosan – nem kizárólag a lakásbérleti jogviszony felmondása tekintetében – írja elő az egyes határidők munkanapokban való számítását. Az Lt. viszont – a Ptk. és Ptké. szabályainak közvetítésével– kizárólag a lakásbérleti jogviszonyok tárgyában tartalmazza a határidőket. A bérleti jogviszony felmondását tartalmazó nyilatkozat nem hivatalos irat, emiatt a két jogszabály tárgyi hatálya eltér, fogalmilag nem merülhet fel inkoherencia közöttük. Az Alkotmánybíróság emiatt a jogbiztonság sérelmét kifogásoló indítványt e részében elutasította.

1.2. Az indítványozó kifogásolta azt a helyzetet, miszerint a „bért nem fizető bérlők részére” a felmondás a postai küldemények kézbesítéseinek akadályba ütközése miatt ellehetetlenül olyankor, amikor több munkaszüneti nap követi egymást (pl. karácsonyi időszak).
Az Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy a bérbeadó által tett nyilatkozatok közlésére nem kizárólag postai úton van lehetőség, hanem akár személyesen is. Ezt erősíti meg több közzétett eseti bírói döntés indokolása is, amely szerint „[a] másodfokú bíróság helyesen nem tekintette a felszólítást és a felmondást hivatalos iratnak, azok ugyanis a szerződéses jogviszony keretébe tartozó polgári jogi egyoldalú nyilatkozatok, és a polgári jog alanyaitól származnak. A felmondás a másik félhez címzett olyan egyoldalú nyilatkozat, amely a szerződést a jövőre szóló hatállyal szünteti meg. Olyan alakító jog, amely az érvényes szerződést megszünteti, és ez a joghatása a közléssel áll be. Az Lt. a bérlő szerződésszegése miatt a bérbeadó számára biztosít jogot azzal, hogy az alaki és tartalmi előírásoknak megfelelő megtartása eredményezi a jognyilatkozat érvényességét és azt a következményt, hogy ipso iure a felmondás megszünteti a lakásbérleti szerződést. Az egymásra épülő nyilatkozatok közlése szükséges a hatályossághoz. Ez pedig nem feltétlenül azonos a nyilatkozatok tartalmának a megismerésével. Az Lt. nem tartalmaz előírásokat a közlés hatályosságát illetően. A közlés nyilvánvalóan megvalósulhat személyes átadással, vagy megbízott személy útján történő átadással. … További kérdés, hogy a postai úton továbbított küldemény mikor tekinthető közöltnek, illetőleg hogyan kell értékelni azt a körülményt, hogy a küldemény az érdekelt fél tudomására jutására alkalmas ugyan, de az vagy azért nem történik meg, mert az érdekelt a küldemény átvételét megtagadta, vagy más módon a kézbesítést megakadályozta. A nyilatkozatok ugyan nem minősülnek hivatalos iratnak, nem volt azonban akadálya annak, hogy a polgári jog alanya a nyilatkozatokat (…) levélben küldje meg az érintett részére. A visszaérkezett küldemény alkalmas annak a bizonyítására, hogy a bérlő hibájából maradt el a tudomásszerzés. Mindezekből következően a felszólítás és a felmondás akkor tekinthető közöltnek, ha az érdekelt fél tudomására jut, vagy azért nem jut a tudomására, mert a felszólítást, illetőleg a felmondást tartalmazó irat átvétele az érdekelt fél hibájából hiúsult meg.” (BH 2006. 12.; BH 2010. 41.)
A bírói gyakorlat egységes abban, hogy a felszólítás és a felmondás közlése jogszerűen megtörténhet akár személyesen, meghatalmazott, vagy akár postai küldemény megküldése útján is. Ebből az következik, hogy az indítványozó által támadott jogszabály egyáltalán nem akadályozza sem a bérlőt, sem a bérbeadót jogaik érvényesítésében, nyilatkozataik megtételében. Az Alkotmánybíróság ezért e részében is elutasította az indítványt.

1.3. Az indítványozó azt is állította, hogy az Lt.-ben szabályozott határidők jogvesztő jellege, valamint eltérést nem engedő volta a jogbiztonság sérelmére vezet. A bérlő jogainak csorbulását abban látta, hogy az Lt. említett 25. §-a alapján nincs lehetőség arra, hogy a bérbeadó az ott meghatározott határidőnél hosszabb időt biztosítson a hátralék megfizetésére.
Az Alkotmánybíróság megvizsgálta a rendelkezés érvényesülését a joggyakorlatban és megállapította, hogy az egységes bírói gyakorlat igen rugalmasan kezeli ezt a kérdést. Egy közétett eseti bírósági döntés szerint „A lakbérfizetési késedelem esetén a méltányosság gyakorlására a bérbeadó jogosult, a bíróság méltányosságot nem gyakorolhat.” (BH 2004. 240.) Továbbá ugyanezt támasztja alá az az elvi bírói határozat amely világosan rámutat annak lehetőségére, hogy a bérbeadó a bérhátralék megfizetésére további időt biztosítson. „Az Lt. 25. §-ának (1) bekezdése nyolcnapos teljesítési határidőről rendelkezik, majd annak eredménytelensége esetén újabb nyolc nap áll rendelkezésre a felmondás közlésére. Az első határidő a bérlő jogait, érdekeit védi, a teljesítésre előírt kötelező határidő azonban nem akadálya annak, hogy a bérbeadó attól a bérlő javára eltérjen és a teljesítésre a nyolc napnál hosszabb határidőt adjon. Ennek a határidőnek a szabályozása tehát (…) lefelé zárt, azaz a nyolc napnál rövidebb határidő nem adható, de hosszabb igen.” (EBH 2008. 1780.)
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a támadott rendelkezés tartalma világos, a joggyakorlatban egységesen érvényesül, ezért az Alkotmány 2. § (1) bekezdésére alapított indítványt teljes egészében elutasította.

2. Az indítványozó az Alkotmány 13. §-ának sérelmét azért állította, mert szerinte a tulajdonosi rendelkezési jogosultságot sértette az, hogy a támadott jogszabály nem biztosít a bérbeadónak elegendő határidőt arra, hogy rendelkezési jogával éljen és a felmondást megfelelően közölje.
Az Alkotmánybíróság több határozatában kifejtette, hogy az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében foglalt tulajdonhoz való jog alapjog, amely azonban nem korlátozhatatlan. [21/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH 1990, 73, 75.; 7/1991. (II. 28.) AB határozat, ABH 1991, 22, 25.; 64/1993. (XII. 22.) AB határozat, ABH 1993, 373, 381.]
„Az Alkotmány a tulajdonjogot mint az egyéni cselekvési autonómia hagyományos anyagi alapját részesíti alapjogi védelemben. Az alkotmányos védelemnek úgy kell követnie a tulajdon társadalmi szerepének változását, hogy közben ugyanezt a védelmi feladatot elláthassa. Amikor tehát az egyéni autonómia védelméről van szó, az alapjogi tulajdonvédelem kiterjed a tulajdon egykori ilyen szerepét átvevő vagyoni jogokra, illetve közjogi alapú jogosítványokra is (például társadalombiztosítási igényekre). A másik oldalról viszont, a tulajdon szociális kötöttségei a tulajdonosi autonómia messzemenő korlátozását alkotmányosan lehetővé teszik.” [64/1993. (XII. 22.) AB határozat, ABH 1993, 373, 380.]
Az Alkotmánybíróság az önkormányzati bérlakások tekintetében fejtette ki a következőket: „A bérlő számára a bérlakás lényegében ugyanazt az funkciót tölti be, mint a lakástulajdon; ennek megfelelően a bérlőnek a bérlet biztos és tartós fennállásához fűződő érdeke adott esetben alkotmányos tulajdonvédelemben részesülő vagyoni jognak minősül.” (1138/B/1995. AB határozat, ABH 1996, 554, 556.)
Az Alkotmánybíróság a jogszabály alkotmányosságának megítélésekor mérlegelte, hogy a bérbeadó és a bérlő jogai hasonló alkotmányos tulajdonvédelmet élveznek. Ehhez képest a jogalkotó ésszerűen, kiegyensúlyozott módon választotta meg a lakásbérleti jogviszony felmondásával kapcsolatos nyilatkozatok megtételére álló időt, mivel mindkét fél részére ugyanolyan határidőt szab meg a teljesítésre. Így sem a bérbeadó sem a bérlő nem hivatkozhat a másikkal szemben arra, hogy nem tudta a számára előírt időn belül teljesíteni a kötelezettségét. Ráadásul, ahogy az Alkotmánybíróság fentebb kifejtette, a határidő meghosszabbítása a tulajdonos számára lehetőség, ez a bérlő védelmét fokozhatja; a másik oldalról viszont a tulajdonos számára nem jogvesztő a számára nyitva álló határidő elvétése, mivel ismételt felszólítással újra élhet felmondásra vonatkozó jogával – amennyiben a bérlő továbbra sem teljesíti szerződéses kötelezettségeit és a felmondás egyéb feltételei fennállnak. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a jogalkotó kellő egyensúlyt teremtett azzal a szabályozással, ami azonos határidőt biztosít a bérlő számára a fizetésre majd ezt követően a bérbeadónak a felmondásra. Ezért az Alkotmánybíróság az indítványt az Alkotmány 13. § (1) bekezdése tekintetében is elutasította.

Budapest, 2011. szeptember 20.

Dr. Paczolay Péter s. k.,

az Alkotmánybíróság elnöke

 

 

Dr. Balogh Elemér s. k.,

Dr. Balsai István s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Bihari Mihály s. k.,

Dr. Bragyova András s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,

Dr. Holló András s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Kiss László s. k.,

Dr. Kovács Péter s. k.,

 

előadó alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,

Dr. Lévay Miklós s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Pokol Béla s. k.,

Dr. Stumpf István s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Szalay Péter s. k.,

Dr. Szívós Mária s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

*

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére