98/2009. (XII. 11.) HM utasítás
98/2009. (XII. 11.) HM utasítás
a honvédelmi tárca védelmi tervező rendszere felső szintű tervezési szabályainak alkalmazásáról1
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 52. § (1) bekezdésének f) pontja alapján a honvédelmi tárca védelmi tervező rendszere felső szintű tervezési szabályainak alkalmazására az alábbi utasítást adom ki:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az utasítás hatálya
1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe, közvetlen és fenntartói irányítása, valamint felügyelete alá tartozó szervezetekre, továbbá a katonai ügyészségekre terjed ki.
Értelmező rendelkezések
2. § (1) A honvédelmi tárca védelmi tervező rendszere (a továbbiakban: HTVTR) működtetése során jelen utasításban nem szabályozott kérdésekben a vezetés-irányításra vonatkozóan a HM Szervezeti és Működési Szabályzatában, illetve a szervezetek Szervezeti és Működési Szabályzataiban meghatározottak az irányadók.
(2) Az utasítás alkalmazásában:
a) erőforrás: a szervek, szervezetek képességeinek eléréséhez, fejlesztéséhez és fenntartásához, illetve feladatainak ellátásához szükséges élőerő, infrastruktúra, eszközök, anyagok, szolgáltatások naturáliában, valamint egyes feladatok vonatkozásában pénzben kifejezve;
b)2 erőforrás-tervezésben közvetlenül részt vevő szervek, szervezetek: HM Állami Egészségügyi Központ, HM Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség (a továbbiakban: HM FLÜ), HM Hadműveleti és Kiképzési Főosztály (a továbbiakban: HM HKF), HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, HM Infrastrukturális Ügynökség (a továbbiakban: HM IÜ), HM Katona-egészségügyi Kiválósági Központ, HM Kommunikációs Főosztály (a továbbiakban: HM KF), HM Közgazdasági és Pénzügyi Ügynökség (a továbbiakban: HM KPÜ), HM Központi Ellenőrzési és Hatósági Hivatal, HM Nemzetközi Együttműködési Főosztály (a továbbiakban: HM NEF), HM Személyügyi Osztály, HM Személyzeti Főosztály (a továbbiakban: HM SZF), HM Tábori Lelkészi Szolgálat, HM Tervezési és Koordinációs Főosztály (a továbbiakban: HM TKF), HM Védelemgazdasági Főosztály (a továbbiakban: HM VGF), HM Védelempolitikai Főosztály (a továbbiakban: HM VPF), HM Védelmi Hivatal, HM Védelmi Tervezési Főosztály (a továbbiakban: HM VTF), Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ), Katonai Főügyészség, Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem;
c) felső szintű tervező szervezetek: HM FLÜ, HM HKF, HM Haderő-tervezési Főosztály (a továbbiakban: HM HTF), HM Informatikai és Információvédelmi Főosztály, HM IÜ, HM KPÜ, HM KF, HM NEF, HM SZF, HM TKF, HM VGF, HM VPF, HM VTF;
d) forrás: az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 87. §-ában meghatározottak;
e) felső szintű gazdálkodó szervek: a Honvédelmi Minisztérium fejezet központi és intézményi gazdálkodásának rendjéről szóló HM utasításban meghatározott szervezetek;
f) honvédelmi tárca feladatai: a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvényben, más jogszabályokban, illetve az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben a tárca részére meghatározott feladatok összessége;
g) katonai képesség: a haderő egyes szervezeti elemeinek vagy azok csoportosításának azon tulajdonságai, amelyek lehetővé teszik egy adott képesség létrehozását, fenntartását és alkalmazását. Egy katonai képesség létezése több, egy adott képességhez szükséges valamennyi összetevő (doktrína, szervezet, humán, hadfelszerelési és infrastrukturális feltételek, kiképzettség, interoperabilitás) meglétét feltételezi, amely biztosítja a kívánt katonai hatás elérését valamennyi képességre vonatkozóan;
h) képesség-/szervezetfejlesztési program: a program eredményeként a meglévő, átalakítandó, vagy létrehozandó képesség – vagy a képességet hordozó katonai szervezet/szervezetek összetétele, állománya és felszerelése – kerül kialakításra, fejlesztésre, mely által a katonai szervezet/szervezetek alkalmassá válik/válnak a kitűzött képességek megjelenítésére és hatásos alkalmazására (egy képesség megjelenése köthető egy konkrét, több vagy valamennyi szervezeti elemhez);
i) nagybani erőforrásterv: a honvédelmi tárca tervezett feladatainak végrehajtásához szükséges erőforráskereteket tartalmazó, a 10 éves stratégiai és a tárca 1 (+n) éves rövid távú terveinek részét képező okmány;
j) részletes erőforrásterv: a feladatok végrehajtásához szükséges élőerő, eszközök, anyagok, szolgáltatások, valamint pénzeszközök összességét naturális, illetve pénzben kifejezett formában tartalmazó adatbázis, amelyet összesített formában a tárca 1 (+n) éves rövid távú tervei tartalmaznak;
k) tervezési ciklus: az adott terv készítésének meghatározott rendszerességgel ismétlődő időszaka;
l) tervezési dokumentum: az egyes tervezési feladatra vonatkozó, az illetékes szakterületi felelős által elkészített dokumentum;
m) tervidőszak: az az időtartam, amelyre az adott terv vonatkozik;
n) tervezési okmány: az egyes tervezési lépésekben elkészített, a következő tervezési lépés feladatainak elvégzéséhez szükséges információkat tartalmazó, a honvédelmi miniszter által jóváhagyott irat;
o) védelmi ágazati program: a képesség-/szervezetfejlesztési programokban meghatározott fejlesztési feladatokat, beszerzendő erőforrásokat szakterületenként/szakáganként részleteiben és összesítetten tartalmazó, a védelmiképesség-fejlesztési feladatok programozott tervezéséről és végrehajtásáról szóló HM utasításban szabályozott program.
A HVTVR fogalma, rendeltetése
3. § (1) A HTVTR a honvédelmi tárcánál működtetett képesség/szervezet és feladat alapú, integrált tervező rendszer, amely biztosítja a védelmi tervezési folyamat egymásra épülő lépésekben történő végrehajtását, valamint magában foglalja a védelmi tervezés összehangolt, azonos célok megvalósítását szolgáló tevékenységeit.
(2) A HTVTR rendeltetése: a jogszabályokban és az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben meghatározottaknak, a biztonságpolitikai alapdokumentumokban támasztott igényeknek és követelményeknek, a nemzeti és a nemzetközi elvárásoknak megfelelő, a haderő feladatainak és a feladatok, valamint az azok végrehajtásához szükséges erőforrásoknak a teljes körű számbavétele, valamint az erőforrások képességekhez/szervezetekhez, illetve feladatokhoz történő prioritások szerinti hozzárendelése, az erőforrások célszerű és gazdaságos felhasználásának biztosítása.
A HVTVR ÉS ALRENDSZEREI
A HTVTR felépítése és vezetése
4. § A HM Védelmi Tervező Bizottság (a továbbiakban: HM VTB) a honvédelmi miniszter védelmi tervezéssel kapcsolatos döntés-előkészítő testülete. A HM VTB hatáskörébe tartozik minden olyan előterjesztés, amely a HM tárca védelmi tervezését, a képességek/szervezetek fejlesztését, a források elosztását, felhasználását, a tárca gazdálkodását és költségvetését érintik. A HM VTB tevékenységét és működési rendjét külön HM utasítás tartalmazza.
5. § (1) A HTVTR mint rendszer az integrált védelmi tervezési folyamatot és a folyamatot végrehajtó alrendszereket foglalja magába. Az integrált védelmi tervezési folyamat leírását az utasítás 10–22. §-ai tartalmazzák.
(2) A HTVTR irányításáért a HM kabinetfőnök, rendszer szintű működtetéséért és fejlesztéséért a HM VTF főosztályvezető a felelős.
(3) A HM VTF a rendszer működtetése és fejlesztése keretében:
a) koordinálja a tárca 10 éves stratégiai (a továbbiakban: 10 éves terv) és a tárca 1 (+n) éves rövid távú [a továbbiakban: 1 (+n) éves terv] terveinek kidolgozását;
b) koordinálja, ellenőrzi, figyelemmel kíséri a szervek, szervezetek tervező tevékenységét;
c) összeállítja, és a HM VTB elé terjeszti a 10 éves és az 1 (+n) éves terveket;
d) ellenőrzi a szervek, szervezetek származtatott terveinek összhangját a 10 éves és az 1 (+n) éves tervekkel;
e) koordinálja a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) egyedi tervezési, és eseti, rendkívüli feladatainak tervezését;
f) koordinálja a tervek megvalósulásának nyomon követését;
g) tájékoztatja az érintett szerveket és szervezeteket a honvédelmi miniszter döntéseiről;
h) elemzi és értékeli a HTVTR-ben készülő tervek rendszerszempontú összefüggéseinek strukturális, tartalmi és formai követelményekre irányuló megfelelését;
i) irányítja a HTVTR rendszerszintű fejlesztési feladatait.
(4) A HTVTR egymással kölcsönhatásban álló, tervezési tevékenységekre és feladatokra szakosodott, önmagukban is rendszerként működő alrendszerekből áll.
(5) A HTVTR alrendszerei:
a) Stratégiai Iránymutatási Alrendszer (a továbbiakban: SIAR);
b) Képesség- és Feladattervező Alrendszer (a továbbiakban: KFTAR);
c) Erőforrás- és Költségtervező Alrendszer (a továbbiakban: EKTAR);
d) Költségvetés-tervező Alrendszer (a továbbiakban: KTAR).
(6) Az alrendszerek szakirányításáért és felügyeletéért felelős vezetők:
a) a SIAR-ért a HM védelempolitikai szakállamtitkára;
b) a KFTAR-ért a HM Honvéd Vezérkar főnöke (a továbbiakban: HM HVKF);
c) az EKTAR-ért a HM védelmi tervezési és infrastrukturális szakállamtitkára (a továbbiakban: HM VTISZÁT);
d) a KTAR-ért a HM VTISZÁT.
(7) Az alrendszerek működtetéséért és fejlesztéséért felelős vezetők:
a) a SIAR-ért a HM VPF főosztályvezető;
b) a KFTAR-ért a HM HTF főosztályvezető;
c) az EKTAR-ért a HM VTF főosztályvezető;
d) a KTAR-ért a HM KPÜ vezérigazgató.
(8) A HM tárca tervező szervei, szervezetei az alrendszerek tevékenységében szakterületi feladataik szerint vesznek részt.
Stratégiai Iránymutatási Alrendszer
6. § (1) A SIAR rendeltetése: stratégiai célok és irányelvek megfogalmazása és érvényre juttatása a tárca védelmi tervezési tevékenysége során.
(2) Az alrendszer fő feladatai:
a) a haderő fejlesztéséhez, működtetéséhez, fenntartásához és alkalmazásához kapcsolódó stratégiai célok és irányelvek, védelempolitikai álláspontok, megfontolások és elvi javaslatok kidolgozása;
b) a biztonság- és védelempolitikai elvárások megfogalmazása, védelempolitikai prioritások meghatározása a védelmi tervezés számára;
c) a NATO- és EU-haderő-hozzájárulási igények, egyéb katonai elvárások és követelmények védelempolitikai elemzése, értékelése, védelempolitikai álláspont kidolgozása;
d) stratégiai iránymutatás kidolgozása és kiadása 10 éves tervidőszakra a „Miniszteri irányelvek a védelmi tervezéshez” című tervezési okmányban (a továbbiakban: Miniszteri irányelvek);
e) a Miniszteri irányelvekben meghatározott elvárások érvényre juttatásának, megvalósulásának értékelése, elemzése, javaslattétel a feltárt hiányosságok megszüntetésére, a felmerült problémák megoldására.
Képesség- és Feladattervező Alrendszer
7. § (1) A KFTAR rendeltetése: a katonai képességek létrehozásának, működtetésének, fenntartásának és alkalmazásának, továbbá a szervek, szervezetek feladatainak tervezése.
(2) Az alrendszer fő feladatai:
a) a stratégiai célok és irányelvek katonai szakmai értelmezése, teljesítésük lehetséges módjainak vizsgálata;
b) az MH katonai képesség-/szervezetszükségletének meghatározása, pontosítása, a szükséges műveleti elemzések végrehajtása;
c) javaslatok kidolgozása a 10 éves tervidőszakra vonatkozóan a képességek/szervezetek fejlesztésére és a haderő struktúrájának alakítására;
d) a haderő helyzetének felmérése és jövőbeni képességeinek megtervezése a védelempolitikai elvárások és a haderő feladatrendszere alapján;
e) javaslatok kidolgozása a 10 éves tervidőszakra vonatkozóan a képesség-/szervezetfejlesztési programokra, a fejlesztési prioritásokra;
f) a NATO- és EU-haderő-hozzájárulási, fejlesztési igények katonai szakmai értékelése;
g) az MH képességeinek fejlesztésére vonatkozó javaslatban rögzített elvárások érvényre juttatásának, megvalósításának elemzése, értékelése, javaslattétel a feltárt hiányosságok megszüntetésére, a felmerült problémák megoldására.
Erőforrás- és Költségtervező Alrendszer
8. § (1) Az EKTAR rendeltetése: a KFTAR-ban meghatározott feladatok, tevékenységek végrehajtásához szükséges erőforrásoknak a prognosztizáltan rendelkezésre álló források figyelembevételével történő képesség/szervezet, illetve feladatalapú tervezése.
(2) Az alrendszer fő feladatai:
a) a HM fejezet prognosztizált, tárca szintű és részletes tervezési keretszámainak meghatározása;
b) az erőforrás-tervezés módszerének fejlesztése, az erőforrás-tervezésre vonatkozó normatív szabályozók elkészítése, a tervezés szakmai irányítása és koordinálása;
c) a prioritások szerint sorrendbe állított feladatok erőforrás-szükségleteinek a prognosztizáltan rendelkezésre álló forrásokkal történő összevetése, opciók kidolgozása az erőforrások elosztására;
d) a különböző időtávú tervek összeállításához a prognosztizáltan rendelkezésre álló források számbavétele, az egyes alrendszerekkel együttműködve az erőforráskeretek elosztási javaslatának kidolgozása, szükséges információ biztosítása a védelmi tervezésben részt vevő szervek, szervezetek részére a feladataik tervezéséhez rendelkezésre álló forrásokról;
e) a 10 éves tervelgondoláshoz erőforrás-számvetések készítése, a 10 éves terv erőforrástervének kidolgozása, valamint az 1 (+n) éves terv erőforrástervének alapjául szolgáló adatbázis összeállítása, adatszolgáltatás a HM fejezet költségvetési javaslatának összeállításához;
f) az erőforrások felhasználásának, a programok megvalósításának elemzése, értékelése, javaslattétel a feltárt hiányosságok megszüntetésére, a felmerült problémák megoldására.
Költségvetés-tervező Alrendszer
9. § (1) A KTAR rendeltetése: az EKTAR-ból érkező információk alapján a költségvetés tervezését és végrehajtását érintő feladatok végzése, tárca szintű koordinációja.
(2) Az alrendszer fő feladatai:
a) a nagybani erőforrástervek alapján a költségvetési törvényjavaslat HM fejezetet érintő részeinek összeállítása, döntés-előkészítése, egyeztetése;
b) az intézményi költségvetések tervezésére, végrehajtására és a beszámolásra vonatkozó normatív szabályozás elkészítése, jóváhagyásra történő előterjesztése;
c) az intézmények előirányzati kereteinek megállapítása, az intézményi költségvetések elkészítésének koordinációja, a költségvetési tervezetek felülvizsgálata, jóváhagyásra történő felterjesztése, jóváhagyás utáni kiadása;
d) a költségvetés végrehajtásának, illetve a költségvetési előirányzatok felhasználásának a főkönyvi rendszeren és analitikus nyilvántartásokon keresztül történő figyelemmel kísérése, elszámolása, értékelése és elemzése, javaslattétel a feltárt hiányosságok megszüntetésére, a felmerült problémák megoldására.
INTEGRÁLT VÉDELMI TERVEZÉSI FOLYAMAT
Általános elvek
10. § (1) A tervezési tevékenységet a stratégiai célok és irányelvek meghatározása és a tervezés kereteit kijelölő iránymutatás indítja. A célok eléréséhez, valamint a feladatok végrehajtásához szükséges és elégséges szükségletek teljes körű azonosítását követően a megvalósíthatóságot a prognosztizáltan rendelkezésre álló források figyelembevételével, opciók kidolgozásával kell vizsgálni. Az opciók bemutatását, összevetését követően a meghozott vezetői döntés(ek) alapján kerülnek összeállításra a tervek. A különböző időtávú tervek kiadása után kerül sor a tervezési tevékenységek elemzésére és értékelésére, amelynek célja a tapasztalatok feldolgozása és iránymutatás biztosítása a további tervezéshez, valamint a tervezési folyamat fejlesztéséhez.
(2) A HTVTR-ben a tervezés képesség/szervezet és feladat alapú. A prognosztizáltan rendelkezésre álló forrásoknak és erőforrásoknak az MH-jogszabályokban és az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben meghatározott feladatrendszeréhez történő hozzárendelése biztosítja a feladatok végrehajtásához szükséges képességek elérését, működtetését, fenntartását és alkalmazását.
(3) A feladatok végrehajtásához szükséges képességek/szervezetek létrehozásának, valamint külön vezetői feladatszabás alapján a tárca igazgatási és haderőstruktúrájának átalakítási feladatait és az azokhoz szükséges erőforrásokat a képesség-/szervezetfejlesztési programok tartalmazzák, amelyek alapján összeállításra kerülnek a költségvetés megtervezését és a beszerzési eljárások kezelését lehetővé tevő védelmi ágazati programok.
(4) A folyamat biztosítja a feladatok és az azok végrehajtásához szükséges erőforrások teljes körű számbavételét, a prognosztizáltan rendelkezésre álló forrásoknak és az erőforrásoknak képességekhez, illetve feladatokhoz történő hozzárendelését. A kidolgozott tervek alapját képezik a feladatok végrehajtásának, az erőforrások célszerű és gazdaságos felhasználásának.
(5) A tervezési folyamat a védelempolitika és a katonai szakma által meghatározottak szerint intézményi szinttől fejezeti szintig átfogja a HM tárca valamennyi feladatának, az azok végrehajtásához szükséges erőforrásoknak, valamint költségvetési előirányzatoknak a megtervezését.
(6) Az erőforrás-tervezés alapja a képesség/szervezet alapú feladattervezés. Az erőforrások feladatokhoz való hozzárendelése a biztonságpolitikai, valamint az MH feladatrendszerének végrehajtásához kapcsolódó kockázatok elemzése, értékelése alapján, a politikai és a katonai vezetés által meghatározott prioritások figyelembevételével történik. A prioritások a feladatok végrehajtási időrendjének meghatározásánál, valamint a tervek végrehajtásához kapcsolódó kockázatok kezelésénél is irányadóak.
(7) A HTVTR-ben a védelmi tervezés négy kiemelt tervezési tevékenységre terjed ki: haderő-, erőforrás-, logisztikai – beleértve a NATO integrált védelmi tervezési eljárásrendjében külön szereplő fegyverzeti tervezést –, valamint vezetésirányítási tervezés. Kiegészítő tervezési tevékenység a tárcát érintő katasztrófavédelmi tervezés.
(8) A HTVTR-ben az erőforrás-tervezés az alábbi területeken folyik: képesség-/szervezetfejlesztés (humán, hadfelszerelési, infrastrukturális, valamint a NATO besorolási rendjétől eltérő egészségügyi fejlesztés tervezése), személyi juttatások, működés-fenntartás (kiképzés, logisztikai és egészségügyi ellátás, infrastrukturális, nemzetközi és a fejezeti kezelésű feladatok) tervezése. Az erőforrástervek egyrészt a fenti területek, illetve az Egységes Védelmi Szakfeladatrendszer szerinti területeken kerülnek összeállításra.
(9) A HTVTR-ben a költségvetés tervezése az államháztartás működési rendje szerint valósul meg.
(10) A HTVTR folyamatrendszere szabályozott, egymásra épülő tevékenységeket, kijelölt döntési pontokat és döntéshozatali jogköröket foglal magában. A rendszer elegendő információ biztosításával, alátámasztott alternatívákkal teszi lehetővé a megalapozott szakmai döntések meghozatalát. A tervezési folyamatok és a rendszerben készülő tervek átláthatóak, amelyek biztosítják a tervokmányok átjárhatóságát, a végrehajtandó feladatok nyomon követhetőségét és az elszámoltathatóságot.
(11) A HTVTR-ben a tervezés során különösen az alábbi jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi eszközei az irányadók: a Magyar Köztársaság Alkotmánya, a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, az államháztartásról, az egészségügyről, a felsőfokú oktatásról, a nemzetbiztonsági szolgálatokról, a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló törvények, a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló törvény végrehajtásáról, az államháztartás működési rendjéről, a honvédelmi szervek működésének az államháztartás működési rendjétől eltérő szabályairól szóló kormányrendeletek, a Magyar Köztársaság biztonság- és védelempolitikájának alapelveiről, valamint az azokban előírt feladatok végrehajtásának főbb irányairól és feltételeiről, a honvédség hosszú távú fejlesztésének irányairól, a honvédség részletes bontású létszámáról, fejlesztésének főbb haditechnikai eszközeiről szóló országgyűlési határozatok, az MK nemzeti katonai stratégiájáról, a Magyar Honvédség 10 éves stratégiai terveivel, valamint a NATO/EU tervezési dokumentumokkal kapcsolatos feladatokról szóló kormányhatározatok, valamint a NATO, EU biztonság- és védelempolitikai célkitűzések, haderő-hozzájárulási igények és képességfejlesztési ajánlások.
11. § (1) A HTVTR keretén belül tárca szinten a következő tervek készülnek: 10 éves terv, a tárca 1 (+n) éves terve, éves munka (feladat) terve, valamint éves beszerzési terve, a HM fejezet költségvetési javaslat és éves beszerzési terv. A HTVTR-ben kidolgozott 10 éves terv a tárca alapterve. A végrehajtás érdekében a tárca szintjén készített rövid távú tervek a származtatott tervek.
(2) A NATO-tól és az EU-tól érkező hozzájárulási igények és fejlesztési ajánlások elfogadása a védelempolitikai és a katonai szakmai elemzés alapján, az MH feladatrendszerének, a tervezési időszakban prognosztizáltan rendelkezésre álló források figyelembevételével történik. A NATO és az EU védelmi tervezésében a haderő-felajánlások megtételének, a haderő fejlesztésére vonatkozó és egyéb információk szolgáltatásának alapja a jóváhagyott 10 éves terv.
(3) A HM tárcán belül készített további terveknek összhangban kell lenniük az (1) bekezdésben meghatározott tervekkel.
(4) A 10 éves és az 1 (+n) éves tervek kidolgozásának részletes feladatait, felelőseit és a jelen utasításban meghatározott határidők pontosítását, a tervezési ciklusonként kiadásra kerülő külön HM utasítások szabályozzák. A tervek kidolgozásában az alrendszerek szakmai irányítása mellett a felső szintű tervező szervezetek vesznek részt.
Tervezési folyamat
12. § (1) Az integrált védelmi tervezési folyamat az alábbi – egymásra épülő tervezési tevékenységsort magában foglaló – tervezési lépésekből áll:
a) stratégiai iránymutatás;
b) képességszükségletek azonosítása és megállapítása;
c) 10 éves célok, feladatok meghatározása, források elosztása;
d) végrehajtás tervezése;
e) elemzés, értékelés.
(2) Az egyes tervezési lépéseket tervezési okmányok zárják le, amelyek alapul szolgálnak a következő tervezési lépés(ek) számára. A tervezési okmányok jóváhagyásával egyidejűleg a honvédelmi miniszter dönt a tervezési tevékenység további irányáról.
(3) Az egyes tervezési lépésekben a megelőző tervezési lépésekben jóváhagyott tervezési okmányok tartalma szükség szerint módosítható, pontosítható.
(4) A HTVTR-ben a stratégiai tervezés négyéves tervezési ciklusban folyik. A tervezési ciklus kezdete az adott időszakra kidolgozandó 10 éves terv tervidőszakát megelőző negyedik év első naptári napja. Egy tervezési ciklus alatt egy 10 éves tervet (alapterv) kell készíteni az (1) bekezdés a)–c) pontjai szerinti lépések végrehajtásával.
(5) A 10 éves terv kidolgozásának folyamata a 11. § (4) bekezdésében meghatározott HM utasítás kiadásával kezdődik, időtartama kettő és fél év.
(6) A biztonsági környezetben, a forráslehetőségekben beállt változás, valamint magasabb szintű közjogi feladatszabás esetén, illetve egyéb indok alapján a 10 éves terv pontosítását vagy a négyéves ciklustól eltérően új terv kidolgozását a honvédelmi miniszter rendeli el.
(7) A tárca 10 éves tervének végrehajtása érdekében tárca szinten évente a következő terveket kell elkészíteni: a tárca 1 (+n) éves, éves munka (feladat), a HM fejezet költségvetési javaslat és beszerzési tervek.
(8) A különböző időtávú tervek jóváhagyását követően végrehajtásra kerül a tervezési lépések során alkalmazott tervezési módszerek, a tervezési folyamat és a tervek elemzése, értékelése, a tapasztalatok feldolgozása és a következtetések levonása. Mindezek eredményeit figyelembe véve az illetékes szerv, szervezet javaslatot tesz a feltárt hiányosságok megszüntetésére, a felmerült problémák megoldására és a tervezési folyamat fejlesztésére.
Stratégiai iránymutatás
13. § (1) A stratégiai iránymutatás általánosságban és az adott hosszú távú tervidőszakra vonatkozóan rögzíti a haderővel szembeni védelempolitikai elvárásokat és célokat.
(2) A stratégiai iránymutatás információit a 10. § (11) bekezdésben felsorolt jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi eszközei, alapinformációit a nemzeti kül- és biztonságpolitikai célkitűzések, a biztonsági környezet megítélése, a haderőhelyzet-jelentés, az előző 10 éves terv, illetve az abban foglalt feladatok időarányos végrehajtásának értékelése képezik. Az iránymutatás figyelembe veszi a szövetségi védelmi, haderőtervezésre vonatkozó Miniszteri irányelveket, a NATO, EU biztonság- és védelempolitikai célkitűzéseket, haderő-hozzájárulási igényeket és képességfejlesztési ajánlásokat.
(3) A stratégiai iránymutatás kidolgozásának fő feladatai:
a) a Magyar Köztársaság tervidőszakra vonatkozó kül- és biztonságpolitikai célkitűzéseinek áttekintése, a honvédelemre és az MH-ra vonatkozó célok összegzése a Külügyminisztériummal együttműködve;
b)3 a tervidőszakot jellemző kül- és biztonságpolitikai környezet elemzése, megítélése, a biztonsági kockázatok és fenyegetettségek számbavétele, a haderő előtt álló biztonsági kihívások és feladatok áttekintése együttműködve a KNBSZ-szel és a Külügyminisztériummal;
c) az MH adott időpontban meglévő képességeit bemutató haderőhelyzet-jelentés kidolgozása;
d) a tervidőszakban prognosztizáltan rendelkezésre álló források meghatározása – együttműködve a Pénzügyminisztériummal –, a tárca forráslehetőségeinek elemzése;
e) a Miniszteri irányelvek tervezési módszerének elemzése, a végrehajtás tapasztalatainak feldolgozása alapján értékelések végrehajtása és következtetések levonása, javaslattétel a feltárt hiányosságok megszüntetésére, a felmerült problémák megoldására és a tervezési folyamat fejlesztésére.
(4) A tervezési lépés tervezési okmánya a Miniszteri irányelvek a védelmi tervezéshez, melynek
a) rendeltetése: a 10 éves tervezés alapjául szolgáló védelempolitikai célkitűzések, prioritások és tervezési irányelvek meghatározása;
b) tartalma: a tervidőszakra prognosztizálható biztonsági környezet és annak hatása a haderőre, a haderővel szemben támasztott követelmények, különösen a haderőkép, az ambíciószint és a tervezési alapvetések, a haderő fejlesztésének prioritásai és követelményei, valamint az erőforrások tervezésének és felhasználásának irányelvei.
(5) A stratégiai iránymutatás kidolgozása a SIAR-on belül történik a HTVTR alrendszerei bevonásával, az előző tervezési ciklus végrehajtásának, eredményei értékelésének és elemzésének figyelembevételével.
(6) A Miniszteri irányelvek kiadásának határideje: a tervezési ciklus második naptári év második negyedévének vége.
(7) A Miniszteri irányelveket a HM védelempolitikai szakállamtitkára a HM VTB állásfoglalásával terjeszti fel a honvédelmi miniszternek jóváhagyásra.
Képességszükségletek megállapítása
14. § (1) Az MH képességszükséglete azonosításának célja a haderő feladatrendszerének teljesítéséhez szükséges képességek megállapítása az MH-nak az ország határain kívül folytatott műveletekben történő egyidejű alkalmazására vonatkozó előírás figyelembevételével, tervezési időszaktól és forráskorlátoktól függetlenül.
(2) A tervezés információit a 10. § (11) bekezdésben felsorolt jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi eszközei, alapinformációit a Miniszteri irányelvek, valamint a minőségi és mennyiségi követelményeket meghatározó, korábbi képességtervező katalógus tartalmazza.
(3) A képességszükségletek megállapításának fő feladatai:
a) a védelempolitikai elvárások és célok, valamint az ambíciószint és az abban meghatározott egyidejűségi korlátozások katonai elemzése, teljesítésük lehetőségeinek vizsgálata;
b) az MH feladatrendszerének katonai elemzése, a képességfejlesztés szempontjából meghatározó feladatok megállapítása;
c) az MH feladatai teljesítéséhez számba vett képességeknek, a kapcsolódó műveleti követelményeknek, a képességek biztosításához szükséges szervezeteknek és az erők csoportosításának a képességtervező katalógusban történő rögzítése, a katalógus pontosítása;
d) az ambíciószintben meghatározott egyidejűségi korlát figyelembevételével a szükséges képességek – az MH képességszükséglete – meghatározása;
e) az MH képességszükséglet-tervezési módszerének elemzése, a végrehajtás tapasztalatainak feldolgozása alapján értékelések végrehajtása és következtetések levonása, javaslattétel a feltárt hiányosságok megszüntetésére, a felmerült problémák megoldására és a tervezési folyamat fejlesztésére;
f) a képességtervező katalógusnak és az MH képességszükségletének karbantartása, valamint aktualizálása az esedékes tervezési ciklusban.
(4) Az MH képességszükséglete:
a) rendeltetése: az MH jogszabályokban és az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben rögzített feladataihoz szükséges képességeinek bemutatása, alapinformációk biztosítása az MH képesség-/szervezetfejlesztési feladatainak tervezéséhez;
b) tartalma: az MH szervezetében létrehozandó és fenntartandó képességek, a képességeket biztosító szervezetek, szervezeti elemek típus és mennyiség szerinti felsorolása.
(5) Az MH képességszükséglete az MH feladatainak, az ambíciószintnek, az ambíciószintben rögzített egyidejűségi korlátoknak és az állami feladatoknak a módosulása esetén igényel teljes körű átdolgozást. A haditechnikai eszközök, fegyverrendszerek technológiai fejlődése, a harceljárások (doktrínák) változása az MH képességszükségletének pontosítását, átdolgozását igényelheti, míg a szövetségi haderő-hozzájárulási igények módosulása az MH képességszükségletének bővítését vagy szűkítését eredményezheti.
(6) A képességtervező katalógus kidolgozása, valamint az MH képességszükségletének meghatározása az előző tervezési ciklus végrehajtásának, eredményei értékelésének és elemzésének figyelembevételével, és HTVTR-en belüli egyeztetésével a KFTAR-ban történik.
(7) Az MH képességszükségletének kidolgozási határideje: a tervezési ciklus második naptári év harmadik negyedévének vége.
(8) Az MH képességszükségletét a HM HVKF a HM VTB állásfoglalásával terjeszti fel elfogadásra a honvédelmi miniszternek.
Javaslattétel az MH képességeinek fejlesztésére
15. § (1) A javaslattétel az MH képességeinek fejlesztésére a 10 éves tervidőszakban reálisan kialakítható képességek, valamint a szervezetek tervidőszaki ki-, illetve átalakításának meghatározására irányul. A kidolgozott javaslatok alapján kerül sor a tervezési időszak képességfejlesztési irányainak, a tervezési időszakban megvalósítható képességfejlesztés feladatainak meghatározására, figyelembe véve a haderő helyzetét, valamint a folyamatban lévő képesség-/szervezetfejlesztési programokat.
(2) A tervezési szakasz információit a 10. § (11) bekezdésben felsorolt jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi eszközei, alapinformációit a Miniszteri irányelvek, a képességtervezési katalógus, az MH képességszükséglete, a haderőhelyzet-jelentés, a NATO- és EU-hozzájárulási igények, képességfejlesztési ajánlások, valamint kapcsolódó értékelések és dokumentumok, az érvényes 10 éves terv, illetve az abban foglalt feladatok időarányos végrehajtásának értékelése képezik.
(3) Az MH képességeinek fejlesztésére vonatkozó javaslattétel kidolgozásának fő feladatai:
a) az előző tervezési lépésben készült tervezési okmányok elemzése, értékelése az MH képességeinek fejlesztésére vonatkozó javaslat kidolgozásához szükséges, elegendő információ megléte szempontjából;
b) a NATO és EU aktuális hozzájárulási igényei és képességfejlesztési ajánlások feldolgozása;
c) az MH képességszükségletének pontosítása a tervidőszakra vonatkozó miniszteri irányelvek, a NATO- és EU-hozzájárulási igények és képességfejlesztési ajánlások, az előző tervezési ciklus végrehajtására vonatkozó tapasztalatok, az eredmények elemzésének és értékelésének figyelembevételével;
d) a képességszükségletek összevetése a meglévőkkel, a képességhiányok és -feleslegek, illetve a fejlesztési prioritások meghatározása. A hiányokhoz és feleslegekhez kapcsolódó kockázatok értékelése és javaslatok kidolgozása azok kezelésére;
e) elgondolás kialakítása a képességhiányok és feleslegek megszüntetésének módjaira, feladataira, ütemezésére opciók kidolgozásával;
f) a folyamatban lévő képesség-/szervezetfejlesztési programok felülvizsgálata, javaslat kidolgozása a programok folytatására, módosítására, törlésére, új programok indítására;
g) opciók kidolgozása a javasolt képesség-/szervezetfejlesztésre, azok prioritásainak és nagybani erőforrás-szükségletének meghatározása;
h) a képesség-/szervezetfejlesztés tervezési módszerének elemzése, a végrehajtás tapasztalatainak feldolgozása alapján értékelések végrehajtása és következtetések levonása, javaslattétel a feltárt hiányosságok megszüntetésére, a felmerült problémák megoldására és a tervezési folyamat fejlesztésére.
(4) A tervezési szakasz tervezési okmánya: Javaslat az MH képességeinek fejlesztésére
a) rendeltetése: katonai szakmai javaslattétel az MH képességeinek tervidőszaki fejlesztésére;
b) tartalma: a képesség-/szervezetfejlesztés tervidőszaki célkitűzései, fő feladatai, azok ütemezése, prioritásai, programjavaslatai és erőforrás-szükséglete opciónként, valamint a NATO- és EU-haderő-hozzájárulási igények és képességfejlesztési ajánlások katonai szakmai megítélése. Az MH képességszükségletéhez képest a tervidőszakban el nem érhető képességek következményeinek, kockázatainak bemutatása opciónként.
(5) A Javaslat az MH képességeinek fejlesztésére című tervezési okmány kidolgozása az előző tervezési ciklus végrehajtásának, eredményei értékelésének és elemzésének figyelembevételével, és HTVTR-en belüli egyeztetésével a KFTAR-ban történik.
(6) A (4) bekezdés szerinti okmány kidolgozásának határideje: a tervezési ciklus harmadik naptári év első negyedévének vége.
(7) A Javaslat az MH képességeinek fejlesztésére című tervezési okmányt a HM HVKF a HM VTB állásfoglalásával terjeszti fel a honvédelmi miniszternek jóváhagyásra.
10 éves célok, feladatok meghatározása, források elosztása
16. § A 10 éves terv kidolgozása két szakaszban történik:
a) a javaslatok megvalósíthatóságának elemzése;
b) a 10 éves terv összeállítása.
17. § (1) A javaslatok megvalósíthatóságának elemzését magában foglaló tervezési szakasz végrehajtásának célja a prognosztizáltan rendelkezésre álló források alapján a képesség/szervezet fejlesztésére vonatkozó javaslatok megvalósíthatóságának vizsgálata valamennyi tervezési terület feladatainak, szükségleteinek, azok prioritásainak, egymásra gyakorolt hatásainak, illetve következményeinek és a kockázatainak bemutatásával. A javaslatok megvalósíthatósága opciókban kerül kidolgozásra.
(2) A tervezési szakasz kidolgozásának információit a 10. § (11) bekezdésben felsorolt jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi eszközei, alapinformációit a Miniszteri irányelvek, a Javaslat az MH képességeinek fejlesztésére, az előző 10 éves terv, illetve az abban foglalt feladatok időarányos végrehajtásának értékelése, a képesség-/szervezetfejlesztési programok helyzete, valamint a tárca tervidőszaki forráslehetőségeiről készített – a tárgyévet követő 3 évre vonatkozó költségvetési keretszámok alapján pontosított – elemzés képezik.
(3) A javaslatok megvalósíthatóságának elemzésére vonatkozó szakasz fő feladatai:
a) HM utasítás kiadása, a tervezési feladatok végrehajtására, ütemezésére, tervezési irányelvek meghatározására;
b) a javaslatok megvalósíthatósági elemzésének kidolgozásához szükséges elegendő információ biztosítottsága érdekében az előző tervezési lépésben készült tervezési okmányok elemzése, értékelése;
c) a folyamatban lévő képesség-/szervezetfejlesztési programok végrehajtásának értékelése a védelmi ágazati programok alapján, javaslattétel szükség szerinti módosításukra, pontosításukra;
d) az előző 10 éves tervben szereplő képesség-/szervezetfejlesztési programok áttekintése, javaslattétel szükség szerinti módosításukra, pontosításukra;
e) az indításra javasolt új képesség-/szervezetfejlesztési programok elgondolásainak kidolgozása;
f) a tervezési területek tervidőszakra vonatkozó fő céljainak, fő feladatainak, a feladatok prioritásának és nagybani forrásigényének meghatározása;
g) a tervidőszakban prognosztizáltan rendelkezésre álló források pontosítása a tárgyévet követő 3 évre vonatkozó költségvetési keretszámokat megállapító kormányhatározat alapján;
h) elsődleges forrásallokáció kidolgozása a tárca tervidőszaki forráslehetőségeiről készített elemzés, valamint az érvényben lévő 10 éves tervben foglalt feladatok időarányos végrehajtásának értékelése alapján, a Miniszteri irányelvekben megfogalmazott általános erőforrás-tervezési elvek figyelembevételével;
i) az Elsődleges forrásallokáció tervezési keretszámai alapján a tervidőszakban – a prioritások figyelembevételével – végrehajtható fő feladatok és ütemezésük, illetve a forrásokkal alá nem támasztott (végre nem hajtható) feladatok és azok következményeinek, kockázatainak tervezési területenként történő bemutatása, tárca szintű összegzése;
j) a tervezhető források elosztásának optimalizálása érdekében opciók kialakítása. Minden opció külön-külön magában foglalja valamennyi tervezési terület célkitűzéseit, a tervezhető források keretei között megvalósítható fő feladatait, a képesség-/szervezetfejlesztési programokat, az opciók végrehajtásának következményeit és kockázatait;
k) a javaslatok megvalósíthatóságának, tervezési módszerének elemzése, a végrehajtás tapasztalatainak feldolgozása alapján értékelések végrehajtása és következtetések levonása, javaslattétel a feltárt hiányosságok megszüntetésére, a felmerült problémák megoldására és a tervezési folyamat fejlesztésére.
(4) A tervezési szakasz dokumentumai:
a) Elsődleges forrásallokáció:
aa) rendeltetése: tervezési keretszámok megállapítása az erőforrás-tervezésben közvetlenül részt vevő szervezetek részére, melyek alapján azonosíthatóak a tervidőszakban végrehajtandó, illetve a forrásokkal alá nem támasztott (végre nem hajtható) feladatok is;
ab) tartalma: a tárca prognosztizálható forráslehetőségei (GDP részarány alapján számvetett támogatási főösszegek és bevételek), a tervezett források tervezési területek, illetve azon belül a tervező szervezetek közötti elsődleges elosztása, az elsődleges elosztás alapján azonosítható következmények, kockázatok nagybani bemutatása.
b) A tárca 10 éves stratégiai tervelgondolása:
ba) rendeltetése: a tárca 10 éves tevékenységére vonatkozó döntés-előkészítő okmány, amelynek a miniszteri szinten jóváhagyott megvalósíthatósági változata egyben alapul szolgál a NATO haderő-hozzájárulási igényeiről és fejlesztési ajánlásokról folytatandó egyeztetésekhez;
bb) tartalma: a védelempolitikai célkitűzések elérését biztosító képességek létrehozásának, fejlesztésének, működtetésének, fenntartásának és alkalmazásának, valamint a tervidőszaki feladatok finanszírozásának – a tervezhető források keretei között – a tervidőszakban megvalósítható változatai, a változatok előnyei, hátrányai, következményei és kockázatai, döntést igénylő kérdések, vezetői döntésre vonatkozó javaslatok.
(5) A tervezési szakasz feladatainak koordinációját és a tárca 10 éves stratégiai tervelgondolás dokumentum összeállítását az előző tervezési ciklus végrehajtásának, eredményei értékelésének és elemzésének figyelembevételével, és HTVTR-en belüli egyeztetésével a HM VTF végzi.
(6) A 10 éves stratégiai tervelgondolás dokumentum kidolgozásának határideje: a tervezési ciklus harmadik naptári éve októberének vége.
(7) A 10 éves stratégiai tervelgondolás dokumentumot a HM VTISZÁT a HM VTB állásfoglalásával terjeszti fel a honvédelmi miniszternek jóváhagyásra.
18. § (1) A miniszteri döntés(ek) alapján a 10 éves terv összeállításának tervezési szakaszában készül el a 10 éves terv.
(2) A 10 éves terv összeállításának fő feladatai:
a) a 10 éves terv kidolgozásához szükséges elegendő információ biztosítottsága érdekében az előző tervezési lépésben készült tervezési okmányok elemzése, értékelése;
b) a tervezési területekre vonatkozó célkitűzések, fő feladatatok, prioritások pontosítása és véglegesítése a 10 éves tervelgondolás alapján – és azzal együtt a források elosztásáról – meghozott miniszteri döntés(ek) szerint;
c) a képesség-/szervezetfejlesztési programok véglegesítése, a tervidőszakban végrehajtásra tervezett programok összegzése;
d) a 10 éves terv tervezési módszerének elemzése, a végrehajtás tapasztalatainak feldolgozása alapján értékelések végrehajtása és következtetések levonása, javaslattétel a feltárt hiányosságok megszüntetésére, a felmerült problémák megoldására és a tervezési folyamat fejlesztésére;
e) a 10 éves terv összeállítása.
(3) A 10 éves terv:
a) rendeltetése: a 10 éves tervidőszak stratégiai céljainak, fő feladatainak, a célok elérési módjainak és a prognosztizáltan rendelkezésre álló források elosztásának, illetve azok tervezett felhasználásának rögzítése. A terv alapul szolgál a származtatott tervek kidolgozásához, a NATO- és EU-haderő-felajánlások megtételéhez, védelmi tervezési információk szolgáltatásához;
b) tartalma: a tárca tervidőszaki stratégiai céljai, a tervezési területek célkitűzései, fő feladatai, a feladatok prioritása, a prognosztizáltan rendelkezésre álló források elosztása, a terv megvalósítási kockázatainak kezelési módjai.
(4) A 10 éves terv kidolgozásának koordinációját és a terv összeállítását az előző tervezési ciklus végrehajtásának, eredményei értékelésének és elemzésének figyelembevételével, és HTVTR-en belüli egyeztetésével a HM VTF végzi.
(5) A 10 éves terv kidolgozásának határideje: a tervezési ciklus negyedik naptári évének február 28. napja.
(6) A 10 éves terv fő irányairól a HM TKF kormány-előterjesztést készít. A 10 éves tervet a HM VTISZÁT a HM VTB állásfoglalásával terjeszti fel a honvédelmi miniszternek jóváhagyásra. A honvédelmi miniszter a 10 éves tervet a kormány-előterjesztés elfogadását követően hagyja jóvá.
(7) A 10 éves terv – a NATO tervezési eljárás során született dokumentumok alapján – NATO általi megítéléséről a HM VTF jelentést állít össze a Kormány részére. A jelentés Kormány elé terjesztésének határideje: a szövetségi megítélés jóváhagyását követő 30 munkanapon belül.
Végrehajtás tervezése
19. § (1) A 10 éves tervben kitűzött célok elérését és a kapcsolódó feladatok végrehajtását az évenkénti költségvetési lehetőségeket figyelembe vevő, részletesen kidolgozott, a tárca 1 (+n) éves, valamint az annak alapján készülő éves munka (feladat), a HM fejezet költségvetési javaslat és éves beszerzési tervek végrehajtása biztosítja.
(2) A tervek az első évre vonatkozóan részletesek, a további évekre (+n) vonatkozóan nagyobb léptékűek. Mivel a tervek jóváhagyása áthúzódik a végrehajtás első évére, ezért a tervek a végrehajtandó feladatokat az első év január 1-jétől a második év március 31-ig részletesen tartalmazzák.
(3) A végrehajtás tervezéséhez szükséges információkat és adatokat a 10. § (11) bekezdésben felsorolt jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi eszközei, alapinformációit az érvényben lévő 10 éves terv, a tárgyévet követő 3 évre vonatkozó költségvetési keretszámot meghatározó kormányhatározat, a tervezést megelőző évben végrehajtott és a tervezés évében végrehajtás alatt álló feladatok értékelése, valamint az 1 (+n) éves terv összeállítására vonatkozó HM utasítás biztosítja.
(4) A végrehajtás tervezésének fő feladatai:
a) HM utasítás kiadása, a tervezési feladatok végrehajtására, ütemezésére, tervezési irányelvek meghatározására;
b) a 10 éves terv alapján a rövid távú tervidőszak feladatainak tervezési területenkénti számbavétele, áttekintése, pontosítása a HM fejezet Feladatrend, az Egységes Védelmi Szakfeladatrendszer alkalmazásával;
c) a rövid távú időszak forráslehetőségeinek felmérése, elemzése, értékelése, a források elsődleges allokációjának összeállítása;
d) az elsődleges forrásallokáció alapján tervezési keretszámok megküldése az erőforrás-tervezésben közvetlenül részt vevő szervezetek részére;
e) az elsődleges allokációban biztosított források prioritások szerinti hozzárendelése a végrehajtandó feladatokhoz és képesség-/szervezetfejlesztési/védelmi ágazati programokhoz;
f) a forrásokkal alá nem támasztott feladatokhoz kapcsolódó következmények, kockázatok felmérése, elemzése;
g) az 1 (+n) éves terv tervezetének összeállítása (a forráselosztás optimalizálása érdekében, szükség szerint opciókban);
h) a honvédelmi miniszter döntése alapján tervezési keretszámok megküldése az erőforrás-tervezésben közvetlenül részt vevő szervezetek részére a HM fejezet költségvetési javaslatának összeállításához;
i) a HM fejezet költségvetési javaslatának összeállítása és átadása a Pénzügyminisztérium részére;
j) a gazdálkodást megalapozó törvénytervezetekhez normaszöveg javaslat benyújtása a PM részére;
k) az elfogadott költségvetési törvény alapján kincstári költségvetés készítése;
l) az elemi és éves intézményi költségvetési tervek államháztartási szakfeladatrend szerinti összeállítása, kezelése;
m) az elemi költségvetési tervek benyújtása a Pénzügyminisztérium felé;
n) a honvédelmi miniszter által jóváhagyott éves intézményi költségvetési tervek szervezetek részére történő visszaigazolása;
o) a költségvetési javaslat keretszámai alapján a részletes erőforrásterv kidolgozása, a tervezési adatbázis összeállítása;
p) a folyamatban lévő képesség-/szervezetfejlesztési programok végrehajtási terveinek pontosítása, illetve a rövid távú időszakban indítandó képesség-/szervezetfejlesztési programok alapján a védelmi ágazati programok program-végrehajtási terveinek véglegesítése.
(5) A végrehajtás tervezésének folyamatát a tárca 1 (+n) éves rövid távú terve zárja le, amelynek:
a) rendeltetése: a 10 éves terv célkitűzéseinek elérése érdekében rövid távon, a tervidőszakban végrehajtandó feladatok rögzítése, azokhoz a források hozzárendelése, valamint alapinformáció biztosítása a származtatott tervek összeállításához;
b) tartalma: az 1 (+n) években végrehajtandó feladatok, a képesség-/szervezetfejlesztési programok összegzése, a felhasználható források elosztása (a feladatok végrehajtásához szükséges erőforrásokat részletesen a tervezési adatbázison alapuló részletes erőforrásterv tartalmazza), a terv végrehajtási kockázatainak kezelése.
(6) Az 1 (+n) éves terv összeállításának tervezési tevékenységeit a HM VTF koordinálja, illetve az előző tervezési ciklus végrehajtásának, eredményei értékelésének és elemzésének figyelembevételével, és HTVTR-en belüli egyeztetésével összeállítja a terv tervezetét és a tervet.
(7) Az 1 (+n) éves terv tervezete alapján a HM KPÜ összeállítja a HM fejezet költségvetési javaslatát.
(8) Az 1 (+n) éves terv tervezetének kidolgozási határideje: évente, a PM tervezési körirata kézhezvételét követő 10. munkanap; a terv kidolgozásának határideje: évente október 31.
(9) Az 1 (+n) éves terv tervezetét, a HM fejezet költségvetési javaslatát a HM VTISZÁT a HM VTB állásfoglalásával terjeszti fel a honvédelmi miniszternek jóváhagyásra.
(10) A feladatszabó HM utasítás, a HM HVKF éves feladatszabó parancsa, a tárca éves beszerzési terve, a tárca 1 (+n) éves rövid távú terve, valamint annak részét képező részletes feladat- és erőforrásterv alapján, azzal összhangban készülnek, amelyek a költségvetési törvény alapján pontosításra, szükség szerint módosításra kerülnek.
(11) A szervezetek által készített tervek kidolgozása a tárca rövid távú terve alapján, azzal összhangban történik.
A tervek végrehajtásának elemzése, értékelése
20. § (1) A tervező rendszerbe épített elemzés, értékelés célja, hogy biztosítsa a rendszerelemek összehangolt tevékenységét, a tervek és a végrehajtás tényadatainak összehasonlítását, a tapasztalatok feldolgozását, következtetések levonását, illetve tegyen javaslatot a felmerült problémák kiküszöbölésére, az alkalmazott módszertan továbbfejlesztésére.
(2) Az elemzési, értékelési tevékenység alapinformációit a HTVTR-ben készített tervokmányok, tervek, a végrehajtás tényadatai, valamint a NATO és EU részéről érkező értékelések biztosítják.
(3) A végrehajtás elemzés, értékelés fő feladatai:
a) A végrehajtás védelempolitikai szempontú elemzése, értékelése: a stratégiai célkitűzések teljesítésének vizsgálata. Eltérések esetén azok hatásainak, következményeinek és kockázatainak bemutatása, javaslatok kidolgozása a felmerült problémák megoldására, a kockázatok kezelésére.
b) A végrehajtás katonai-szakmai szempontú elemzése, értékelése: a katonai képesség-/szervezetfejlesztések ütemezett megvalósításának vizsgálata, elemzése és értékelése. Eltérések esetén azok hatásainak, következményeinek és kockázatainak bemutatása, javaslatok kidolgozása a felmerült problémák megoldására, a kockázatok kezelésére.
c) A végrehajtás erőforrás-felhasználás szempontú elemzése, értékelése: a részletes erőforrásterv összehasonlítása a HM fejezet költségvetési javaslatával, valamint a tárca éves beszerzési terveivel, illetve azok végrehajtásával, valamint az eltérések, azok okainak, hatásainak, következményeinek és kockázatainak bemutatása. Javaslatok kidolgozása a felmerült problémák megoldására és a kockázatok kezelésére.
d) Rendszerműködtetési, rendszerfejlesztési értékelés készítése a 10 éves, valamint az 1(+n) éves tervek kidolgozási folyamatairól, okmányairól: a tervezési rendszer döntéshozatali mechanizmusának, felépítésének, kapcsolati és szabályozó rendszerének, az elkészített tervek rendszer szempontú összefüggéseinek, strukturális, tartalmi és formai követelményekre irányuló megfelelésének elemzése és értékelése. Javaslatok kidolgozása a felmerült problémák megoldására, a rendszer fejlesztésére.
e) Az országgyűlési beszámoló kidolgozásával párhuzamosan a HM TKF minden évben összeállítja a megelőző év részletes értékelését tartalmazó Tárcaösszefoglaló című dokumentumot, amely tartalmazza a végrehajtott, illetve a végre nem hajtott feladatokat, valamint az egyes feladatok átütemezésének, elmaradásának okait.
(4) Az elemzés, értékelés okmányai:
a) Összegzett értékelés:
aa) rendeltetése: a tervek végrehajtási eredményeinek és tapasztalatainak feldolgozása, a tervek összhangjának, valamint a 10 éves célkitűzések hatékonyabb elérésének biztosítása;
ab) tartalma: védelempolitikai, katonai-szakmai, erőforrás-tervezői, rendszerfejlesztési értékelések, javaslatok a soron következő 10 éves terv és az 1(+n) éves tervek kidolgozásához.
b) Jelentés a HTVTR-ről:
ba) rendeltetése: a HTVTR négyéves működtetési tapasztalatai alapján a rendszer működési hatékonyságának javítása;
bb) tartalma: a 10 éves terv és az 1(+n) éves tervek kidolgozási tapasztalatainak összegzése, a folyamatok összhangjának, a tervezési módszerek hatékonyságának megítélése, a tervek tartalmi megfelelőségének értékelése, javaslatok a rendszer fejlesztésére.
(5) Az Összegzett értékelés és a Jelentés a HTVTR-ről című dokumentum összeállítását az érintett szervek, szervezetek bevonásával a HM VTF koordinálja.
(6) Az Összegzett értékelés című dokumentum kidolgozásának határideje: minden év március 31.
(7) A Jelentés a HTVTR-ről című okmány összeállításának határideje: a 10 éves terv jóváhagyását követő 90 napon belül.
(8) Az Összegzett értékelést és a Jelentést a HTVTR-ről a HM VTF főosztályvezetője felterjesztésére, a HM VTB állásfoglalása alapján a HM kabinetfőnöke hagyja jóvá, és intézkedik a szükséges feladatok végrehajtására.
Egyedi tervezési feladatok
21. § Magas prioritású, tárca szinten jelentős erőforrás-igényű, tárca vagy magasabb szintű döntés, illetve döntések sorozatát igénylő – hazai vagy többnemzeti – képesség-/szervezetfejlesztések, feladatok tervezésének előkészítése és a soron következő 10 éves tervbe történő beillesztése érdekében a honvédelmi miniszter részletes elemzést, koncepció kidolgozását, egyedi tervezés végrehajtását rendelheti el. Az egyedi tervezési feladatok kezdeményezését az érintett szervezet a HM VTF útján terjeszti fel.
Eseti, rendkívüli feladatok tervezése
22. § (1) A tárca érvényben lévő 1(+n) éves rövid távú tervében nem szereplő, költségvetési előirányzattal nem rendelkező, az adott szervezet saját eredeti előirányzata terhére nem végrehajtható feladatra vonatkozó döntés-előkészítésére, vagy a feladat végrehajtása érdekében elvégzendő tervezési tevékenységre a kezdeményező szervezet javaslata alapján a HM kabinetfőnöke intézkedik. A tervezési feladat végrehajtását a HM VTF koordinálja.
(2) A kezdeményező szervezet a felterjesztési javaslatában bemutatja, hogy a feladat korábban miért nem volt tervezhető, indokolja a feladat soronkívüliségét, annak fontosságát, továbbá javaslatot tesz a forrás átcsoportosításra, elsősorban saját keretein belül. A kezdeményező szervezet előterjeszti az átcsoportosítás következtében halasztásra kerülő vagy elmaradó feladat következményeit, kockázatait.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
23. § (1)4 Ez az utasítás az aláírását követő napon lép hatályba.
(2) A HM HTF 2010. március 31-ig összeállítja és a HM VTF számára átadja a képességtervező katalógus szerkezeti és tartalmi felépítésére vonatkozó részletes tájékoztatót.
(3) A HM VTF a (2) bekezdésben foglaltak felhasználásával – az érintett szervezetek bevonásával – 2010. június 30-ig kidolgozza, és jóváhagyásra előterjeszti a képesség-/szervezetfejlesztés programozott tervezésére vonatkozó HM utasítás tervezetét, amely tartalmazza a védelmi ágazati programok tervezésére és végrehajtására vonatkozó eljárásrendet is.
(4) A HM TKF az érintett szervek, szervezetek bevonásával felülvizsgálja a Honvédelmi Minisztérium információkapcsolati rendszerét – a tárca egészére vonatkozó beszámoltatások rendjére figyelemmel –, és 2010. január 31-ig kidolgozza, illetve jóváhagyásra felterjeszti a szükséges módosításokat.
(5) A HM VGF a HM VTF bevonásával 2010. január 31-ig javaslatot tesz az éves beszerzési terv tartalmi és formai felépítésére, amely biztosítja a tárca 1(+n) éves rövid távú terv részét képező részletes erőforrástervvel történő átjárhatóságot.
(6) A HM HTF 2011. március 31-ig elkészíti, és a honvédelmi miniszternek elfogadásra előterjeszti a képességtervező katalógust, valamint az MH képességszükségletét.
(7) A felső szintű tervező, gazdálkodószervezetek, illetve a középszintű irányító szerv e HM utasítás, illetve e HM utasítás 11. § (4) bekezdésében meghatározott utasítások rendelkezései alapján alárendeltjeik vonatkozásában, szakterületüket érintően szabályozzák a tervezésre vonatkozó részletes eljárási feladatokat, azok felelőseit és együttműködőit, valamint a tervezési feladatok nagybani végrehajtási határidőit.
24. §5
25. §6
Az utasítást az 50/2023. (XI. 30.) HM utasítás 30. § b) pontja hatályon kívül helyezte 2023. december 1. napjával.
A 2. § (2) bekezdés b) pontja a 90/2012. (XII. 29.) HM utasítás 27. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § (3) bekezdés b) pontja a 90/2012. (XII. 29.) HM utasítás 27. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 23. § (1) bekezdés második mondatát a 25. § hatályon kívül helyezte.
A 24–25. §-t a 25. § hatályon kívül helyezte.
A 24–25. §-t a 25. § hatályon kívül helyezte.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás