• Tartalom

1/2010. (I. 8.) HM utasítás

1/2010. (I. 8.) HM utasítás

a Magyar Honvédség Idősügyi Stratégiája megvalósításáról1

2010.01.11.

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 52. § (1) bekezdésének f) pontja alapján a következő utasítást adom ki:

1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra, a honvédelmi miniszter alárendeltségébe, közvetlen és fenntartói irányítása alá tartozó szervezetekre, valamint a Magyar Honvédség katonai szervezeteire terjed ki.

2. § Az utasítás mellékleteként kiadom a Honvédelmi Minisztérium programja a Magyar Honvédség Idősügyi Stratégiájának megvalósításáról 2010–2013 című dokumentumot.

3. § Ez az utasítás a közzétételét követő 3. napon lép hatályba.

Budapest, 2009. december 28.

Dr. Szekeres Imre s. k.,

honvédelmi miniszter

Melléklet az 1/2010. (I. 8.) HM utasításhoz

A Honvédelmi Minisztérium programja a Magyar Honvédség Idősügyi Stratégiája megvalósítására
2010–2013
Bevezető
A honvédelmi idősügyi politika stabil alapokon nyugszik, amelynek lényege és célja a szolidaritás, megbecsülés és gondoskodás elve.
Az elmúlt közel két évtized társadalmi változásai ráirányították a figyelmet az idősebb korosztályokra. A Honvédség esetében ez különleges jelentőséggel bír, nem csak a hagyományos, élethosszig tartó bajtársi gondoskodás miatt, hanem a szervezeti átalakítások következtében ugrásszerűen megnőtt nyugállományú katonák létszáma miatt is (jelenleg mintegy 24 000 fő).
A tárca vezetése – felismerve a szükségszerűséget – döntött arról, hogy a nyugállományúakról való gondoskodás rendszerét hosszú távra kell kialakítani. A feladat részleteinek kidolgozására az MH új humánstratégiájának elfogadását követően, az MH Idősügyi Stratégiájának kiadásával került sor.
A 2008. év végén elfogadott Idősügyi Stratégia a 2009–2017. közötti időszak célkitűzéseit, azok megvalósításához szükséges nagybani feladatokat vázolta fel.
A stratégia kidolgozásának és megvalósításának kettős célja volt. Egyrészt az, hogy a Honvédség aktív állományú tagjai, rendfokozattól függetlenül továbbra is értéknek tekintsék az időskorúakról történő gondoskodást, az aktív évek alatt felhalmozódott tudást és tapasztalatot, amelyeket a Honvédség hasznosítani kíván a hagyományápolás, a toborzás, a katonagenerációk nevelése, valamint az oktatás, a sport, és a kulturális élet területén.
Másrészt célja volt, hogy a Honvédség az időskorúak számára a különböző élethelyzetekhez igazodó, hosszú távon belátható, sokoldalú gondoskodást nyújtson, világosan jelenítse meg a Honvédség és a nyugállományúak, illetve társadalmi önszerveződéseik kapcsolatrendszerét, és prioritásként jelentkezzen a honvédségi idősügyi politika megszilárdítása, a szemléletformálás is.
A stratégia célcsoportjai – ezzel együtt a megvalósítást célzó programé is – a Honvédség állományából nyugállományba helyezett katonák, valamint hozzátartozóik életkortól, élethelyzettől függetlenül. A tárca jellegzetességeiből fakadóan azonban a stratégia megvalósításának időszakában a célcsoportok kiegészülhetnek a Honvédségtől más jogviszonyból nyugdíjba helyezettek csoportjaival is.
A tárca Idősügyi Stratégiája akkor válhat a tevékenység szerves részévé, ha a célokat támogató, megfelelően előkészített programok egészítik ki azt.
A program célja
A 2010–2013 közötti program célja, hogy összehangolt tervező munkával a tárca idősügyi politikájának megvalósítását a folyamatosan változó környezethez igazítva támogassa. Tekintettel a társadalmi elvárásokra, a stratégia megvalósításának időszakában a célcsoportokat ki kell egészíteni a nyugállományú katonákon és hozzátartozóikon túl a Honvédségtől más foglalkoztatási formákból nyugdíjba helyezettek csoportjaival.
A program prioritásai
– elsődleges fontosságú az időskorúakkal való minél szélesebb körű kapcsolattartás, a folyamatos párbeszéd, a mindkét fél számára előnyös együttműködési formák fenntartása;
– a tevékenység elsődleges célcsoportja a nyugállományú katonák;
– a gondoskodás különböző megvalósulási formáit – a ráfordított erőforrások szintjének megőrzése mellett – a valós igényekhez igazítva, a kor követelményeinek megfelelően át kell alakítani;
– az idősügyi politikából kiindulva a humán szakmai feladatoknak váljon szerves részévé a személyi állomány felkészítése az aktív szolgálat utáni életre, az öngondoskodás elve legyen nagyobb jelentőségű az idős korra történő felkészülésben.
A program megvalósítását befolyásoló tényezők
A program megvalósítása során kiemelt figyelmet kell fordítani a dinamikusan változó környezeti tényezőkre, amelyek különösen:
– a kormányzati idősügyi politika hatásai;
– a Honvédség mindenkori társadalmi presztízse;
– a piacgazdaság hazai feltételrendszerének változásai, azok hatásai a nyugdíjasok életkörülményeire;
– a gondoskodási körbe tartozók összetételének, jellemzőinek, igényeinek változásai;
– a társadalmi önszerveződések jelentősége, érdekérvényesítő képessége.
A honvédség sajátosságaiból adódóan a megvalósítás során tekintettel kell lenni néhány fontos belső körülményre, valamint a magunk elé kitűzött célok folyamatos érvényesítésére is.
Az időseket támogató rendszer az elmúlt években végrehajtott átszervezések során, jelentős átalakításon, korszerűsítésen ment keresztül. A rendszer alapvető funkcióját képes betölteni, azonban néhány eleme nem éri el azt a csoportot, amelyet leginkább kellene támogatni, ugyanakkor működtetése tárca szinten jelentős költséget jelent, tervezése és a felhasználás kontrollálása nehézkes. A problémák legfőbb oka, hogy a jelenlegi ellátási formák döntően más társadalmi, gazdasági rendszerben és körülmények között alakultak ki és azokat más szerkezetű és foglalkoztatású állományra hozták létre.
A jelenlegi rendszer főbb hiányosságai, amelyek alátámasztják az átalakítás szükségességét az alábbiakban foglalhatók össze:
– a jogszabályokban, belső rendelkezésekben biztosított ellátások egy része nem ismert az igényjogosultak előtt, tájékoztatásuk hiányos, ha ismerik is, akkor sem élnek a lehetőségekkel;
– az igényjogosulti kör, a nyugdíjasok nagy többsége már olyan helyőrségekben él, ahol a katonai szervezetek megszűntek, az aktív katonaállomány gondoskodása ezáltal teljesen hiányzik;
– a rendszer rendkívül széttagolt (mintegy 24 juttatási forma) a források elaprózódnak, ezáltal az egyes juttatások hatása csekély;
– a növekvő létszámú igényjogosulti kör miatt a nagyszámú ellátási formák egyre nagyobb költségvetési tételt jelentenek, és ezek folyamatos biztosítása – különösen a gazdasági és pénzügyi válság időszakában – rendkívül nehéz feladat;
– a juttatások elosztása – a fentiek miatt is – számos igazságossági kérdést is felvethet;
– az érintettek jelentős része – elsősorban a folyamatos és célirányos tájékoztatás hiányosságai miatt – nincs tisztában azzal mi az, ami jár és mi az, ami adható, illetve mi a hozzájutás útja.
Fő célkitűzések
Az idősek helyzetével kapcsolatos kérdések komplex válaszokat igényelnek, amelyeket be kell illeszteni a társadalmi, kormányzati programokba. Hangsúlyozni kell a beillesztés kérdését, mivel ez az általános, legalábbis európai tendencia és láthatóan egyre erősebben a hazai társadalmi igény is. A folyamatban nagy a kockázata annak, hogy milyen mértékben őrizhetők, védhetők, adott esetben a korábbiaknál is hangsúlyosabban megjeleníthetők-e bizonyos különbözőségek, privilégiumok.
Mindezt olyan alapelvek érvényesülése mellett kell megvalósítani, mint:
– az anyagi és nem anyagi jellegű támogatások egymásra épülése;
– hatékony kommunikációs rendszer;
– reális célkitűzések kialakítása, amelyek építenek a társadalmi forrásokra;
– a feladatok elvégzéséhez szükséges személyi és anyagi feltételek biztosítása;
– a társadalmi szervezetek és az egyének támogatása közötti egyensúly (helyes arány) megteremtése;
– költséghatékonyság, rugalmasság, differenciáló képesség, belső igazságosság;
– rendkívül fontos a juttatások fajtáinak, mértékeinek és a juttatásra jogosultak körének meghatározása.
A stratégiai célkitűzéseink megvalósítása, megvalósíthatósága érdekében megkülönböztetett figyelmet kell fordítani ezek alkalmazására.
Az MH Idősügyi Stratégiájában meghatározott feladatok megvalósítása érdekében a jelen program időszakában az alábbiakat kell végrehajtani.
Feladatok

1. Elemezni kell a gazdasági és pénzügyi válságnak a gondoskodási körbe tartozókra gyakorolt hatásait. Meg kell vizsgálni, hogy az érintettek részére a jogszabályokban és más normatív szabályzókban biztosított ellátási, juttatási formák, lehetőségek tartalma mennyiben felel meg a kor követelményeinek. Javaslatokat kell kidolgozni a korszerűsítésre – különösen a juttatások fajtáinak, mértékeinek, és a juttatásokra jogosultak körének átalakítására vonatkozóan – a kötelezettségek jelenlegi színvonalának megőrzésével.

Határidő: 2010. II. negyedév

Felelős: HM Tervezési és Koordinációs Főosztály (a továbbiakban: HM TKF)

Együttműködő: HM Személyzeti Főosztály (a továbbiakban: HM SZEF), HM Közgazdasági és Pénzügyi Ügynökség (a továbbiakban: HM KPÜ), HM Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség, HM Infrastrukturális Ügynökség, HM Jogi Főosztály (a továbbiakban: HM JF)

Végrehajtás formája: Tájékoztató a HM Humánpolitikai Kabinet, és jelentés a HM kabinetfőnök részére

2. Nyugdíjasklubok, a gondoskodási körbe tartozókkal foglalkozó társadalmi és érdekvédelmi szervezetek bevonásával humán konferencia megszervezése az időskorúak helyzetéről, az Idősügyi Stratégia megvalósításáról, a programban meghatározott feladatok végrehajtásáról.

Határidő: 2011. I. negyedév és 2013. I. negyedév

Felelős: HM TKF

Együttműködő: HM szervek és szervezetek, Honvédelmi Idősügyi Tanács, nyugdíjas szervezetek

Végrehajtás formája: Konferencia megszervezése és lebonyolítása

3. Nyugdíjasklubok, a gondoskodási körbe tartozókkal foglalkozó társadalmi és érdekvédelmi szervezetek tagjai folyamatos és célirányos tájékoztatásának megszervezése, indirekt és direkt kommunikációs formák kialakítása.

Határidő: 2010. IV. negyedév

Felelős a direkt kommunikáció kialakításáért: HM Kommunikációs Főosztály (a továbbiakban: HM KOF)

Felelős az indirekt kommunikáció kialakításáért: HM SZEF

Együttműködő: Honvédelmi Idősügyi Tanács, HM SZEF, nyugdíjasszervezetek

Végrehajtás formája: Ajánlás kidolgozása

4. Javaslat kidolgozása a szociálisan legrászorultabbak segítéséhez szükséges monitoringrendszer jövőbeni kialakítása, működtetésének beindítása érdekében.

Határidő: javaslat kidolgozása: 2010. III. negyedév,

a monitoringrendszer beindítása: 2011. I. negyedév

Felelős: HM SZEF

Együttműködő: HM TKF, HM JF, nyugdíjasszervezetek

Végrehajtás formája: Előterjesztés a HM Kabinetfőnöke és a HM Honvéd Vezérkar Főnök részére, jóváhagyás után belső rendelkezés kidolgozása és kiadása

5. Az életkorukból, vagy egyéni helyzetükből adódóan leginkább segítségre szorulók támogatása, életlehetőségeinek javítása érdekében elgondolás kidolgozása egy gondozási hálózat kialakítása, illetve a már működő ilyen jellegű civil szervezetekkel történő aktív együttműködés megvalósítása céljából.

Határidő: 2011. II. negyedév

Felelős: MH Dr. Radó György Honvéd Egészségügyi Központ (a továbbiakban: MH HEK)

Együttműködő: HM SZEF, HM TKF, HM JF, nyugdíjasszervezetek

Végrehajtás formája: Tájékoztató elkészítése a HM Humánpolitikai Kabinet részére

6. A nyugállományú életvitelbe történő zökkenőmentes átmenet érdekében az aktív szolgálat utolsó szakaszába lépő hivatásos állomány célirányos, konkrét, az élethelyzeteket figyelembe vevő tájékoztatásának megszervezése, nyugdíj-előkészítő programok tervezése, és ezek folyamatos végrehajtása.

Határidő: 2010. I. negyedév

Felelős: HM SZEF

Együttműködő: HM Személyügyi Osztály (a továbbiakban: HM SZÜO), HM KOF

Végrehajtás formája: Tájékoztató anyag elkészítése

7. Pontos tervező- és tájékoztatótevékenység keretén belül az élethosszig tartó tanulás biztosítása érdekében lehetővé kell tenni, hogy a nyugállományúak különböző csoportjai a szabad kapacitású és számukra hasznos képzési formákat elérjék és azokon részvételük biztosított legyen.

Határidő: 2010. III. negyedév

Felelős: Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem

Együttműködő: HM SZEF, HM SZÜO, HM KOF, nyugdíjasszervezetek

Végrehajtás formája: Tájékoztató anyag elkészítése

8. Külön programtervek elkészítésével a hozzáférés széles körű biztosításával lehetővé kell tenni az egészségmegőrzés, egészségtudatos magatartás, életmód kialakítása, fenntartása feltételeinek megteremtését, a Honvédség által szervezett/támogatott ilyen jellegű rendezvényeknek a gondoskodási körbe tartozók részéről történő elérését.

Határidő: 2010. II. negyedév, majd folyamatosan

Felelős: MH HEK

Együttműködő: Honvédelmi Idősügyi Tanács, nyugdíjasszervezetek

Végrehajtás formája: Programterv elkészítése

9. A Honvédelmi Minisztérium Idősügyi Tanács folyamatos és rendszeres tájékoztatásával el kell érni, hogy – az önkéntesség elvét is figyelembe véve – a nyugállományú katonák aktívabban bevonhatók legyenek a tárcát érintő feladatok helyi szintű végrehajtásába (toborzás, hagyományőrzés, kulturális és sporttevékenység).

Határidő: 2010. III. negyedévtől folyamatosan félévenként

Felelős: HM SZEF

Együttműködő: Honvédelmi Idősügyi Tanács, HM KOF, katonai szervezetek, nyugdíjasszervezetek

Végrehajtás formája: Rendszeres tájékoztatás a központi és helyi programokról, illetve az azokhoz történő csatlakozás lehetőségeiről.

10. Jelenjenek meg a tárca rövid, valamint hosszú távú tervezési rendszerében az Idősügyi Stratégia megvalósítását célzó programok költségkihatásai, a honvédségi hagyományokhoz kötődő, a nyugállományú katonák érdekében létrejött helyi társadalmi szervezetek támogatása.

Határidő: 2011. I. negyedévtől folyamatosan évenként

Felelős: HM VTF, HM KPÜ

Együttműködő: HM KOF, HM SZEF, Idősügyi Tanács, nyugdíjasszervezetek

Végrehajtás formája: Tervezési okmányok

Befejezés

A Magyar Honvédség alapvető érdeke a katonai pálya magas presztízse, a társadalmi elismerés mai színvonalának megőrzése. Ennek egyik alapvető építőköve az a szervezeti gondoskodás, amely a katonát elkíséri a pályára lépéstől az aktív szolgálaton át egészen élete végéig. Ennek a kapcsolatnak a nyugállományba helyezés utáni szakasza mindkét fél számára jelentős, még ki nem használt lehetőséget tartalmaz.

A nyugállományú katonákról történő gondoskodás, a szoros, megfelelő tartalommal bíró kapcsolattartás jelentős eredményeket hozhat többek között az oktatás, a hagyományápolás, a toborzás, és a napjainkban nehéz feladatnak tűnő pályán tartás területén is.

E programban meghatározott célkitűzések és feladatok színvonalas megvalósítása minden résztvevőtől személyes felelősséget, kimagasló problémaérzékenységet, sok türelmet, és elkötelezettséget kíván.

A program végrehajtását a HM TKF folyamatosan kísérje figyelemmel, a HM Humánpolitikai Kabinet pedig évente vizsgálja meg, a szükséges módosításokat kezdeményezze.

1

Az utasítást a 28/2023. (VI. 23.) HM utasítás 1. § 8. pontja hatályon kívül helyezte 2023. június 24. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére