• Tartalom

10/2010. (X. 4.) BM utasítás

10/2010. (X. 4.) BM utasítás

a Polgári Veszélyhelyzeti Információs Rendszer létrehozásáról, üzemeltetéséről1

2010.10.04.

Az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendeletben meghatározott feladat- és hatáskörömben eljárva – figyelemmel a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 49. § (1) bekezdésére – a lakosság életének és létfenntartásához szükséges anyagi javainak védelme érdekében működő speciális információs rendszer létrehozására, üzemeltetésére, működtetésére kiadom az alábbi utasítást:

1. § Az utasítás hatálya kiterjed a katasztrófa- és veszélyhelyzet kezelésében közreműködő belügyminisztériumi hivatali szervezetekre és a belügyminiszter irányítása alá tartozó önálló szervekre (a továbbiakban: belügyi szervek).

2. § (1) A Magyar Köztársaság biztonságát érintő rendkívüli események, katasztrófa- és veszélyhelyzetek elhárítására való felkészülés, a bekövetkezett események hatásai csökkentésének, megszüntetésének, valamint az eredeti helyzet visszaállításának a támogatására Polgári Veszélyhelyzeti Információs Rendszer (a továbbiakban: NEO PVIR) működik.

(2) A NEO PVIR normál működési állapotban vagy magasabb szintű működési állapotban működik. Magasabb szintű működési állapot a polgári veszélyhelyzeti működési állapot és az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető esemény miatt kihirdetett veszélyhelyzeti működési állapot.

(3) A normál működési állapot (a továbbiakban: I. fázis) biztosítja a lakosság biztonságát veszélyeztető eseményre és annak várható következményeire való felkészülést, valamint a magasabb szintű működési állapot bevezetésének lehetőségét.

(4) A polgári veszélyhelyzeti működési állapot (a továbbiakban: II. fázis) biztosítja a lakosság biztonságát veszélyeztető, de a III. fázis szintjét el nem érő esetekben a lakosság megfelelő tájékoztatását.

(5) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető esemény miatt kihirdetett veszélyhelyzeti működési állapotban (a továbbiakban: III. fázis) a lakosság biztonságát veszélyeztető katasztrófa- és veszélyhelyzetek kockázatainak csökkentése érdekében a védelmi igazgatás országos koordinációjával lakosságvédelmi óvintézkedés bevezetése szükséges.

3. § (1) A NEO PVIR az I. fázisban weblapos formában tájékoztatást nyújt a várható események kezelésére való felkészülésről, a helyreállításról, újjáépítésről, egyben biztosítja a rendvédelmi szervek által működtetett honlapok lakosságtájékoztatási felületeihez történő hozzáférést.

(2) A NEO PVIR mindhárom fázisban az alábbi általános információk folyamatos elérhetőségét biztosítja a katasztrófa- és veszélyhelyzetek megelőzésével, kialakulásának veszélyével, a bekövetkezett veszélyek kezelésével, és a helyreállítással, újjáépítéssel kapcsolatban:

a) jogszabályok, állami irányítás egyéb jogi eszközei,

b) elkülönítetten a vis maior eseményekhez kapcsolódó jogszabályok és a helyreállításra, újjáépítésre vonatkozó normák,

c) rendvédelmi szervek elérhetőségei,

d) karitatív szervek elérhetőségei,

e) polgármesteri hivatalok, önkormányzatok cím- és elérhetőségi jegyzéke,

f) egyes veszélyhelyzetekben követendő magatartási szabályok.

(3) A NEO PVIR a II. és III. fázisban a bekövetkezett eseményekhez kapcsolódóan tartalmazza a (2) bekezdésben foglaltakon túl

a) a katasztrófa- és veszélyhelyzetek kezelésével összefüggő kormányzati döntéseket,

b) a Kormányzati Koordinációs Bizottság (a továbbiakban: KKB) döntéseit,

a KKB Operatív Törzs (a továbbiakban: KKB OpT), a KKB védekezési munkabizottságok és egyéb törzsek intézkedéseit, tájékoztatóit,

c) a megyei, a fővárosi és a helyi védelmi bizottságok döntéseit, határozatait és jelentéseit,

d) a veszély- vagy katasztrófahelyzettel érintett települések felsorolását.

(4) A NEO PVIR a II. és III. fázisban a veszélyeztetett területen tevékenykedő és az oda vezényelt erők helyzetéről dinamikus adatállományt tartalmaz, amely kiterjed

a) a védekező és a vezényelt erőkre, eszközök számára, helyére, feladatára,

b) a beavatkozó állomány által végrehajtott intézkedésekre (pl. kitelepítés, kimenekítés, útlezárás, forgalomterelés), azok főbb adataira (helye, kezdete, befejezése),

c) az igényelt erőkre, eszközökre,

d) a tervezett/bevezetett lakosságvédelmi intézkedésekre,

e) a veszélyeztetett település lakosságának mindennapi életét akadályozó körülményekre,

f) a védekezést ellátó szerv tevékenységét akadályozó problémákra,

g) a rendkívüli eseményekre,

h) a javaslatokra, felvetésekre.

4. § A NEO PVIR üzemeltetését a BM Informatikai Főosztálya (a továbbiakban: BM IFO) végzi.

5. § (1) A NEO PVIR működtetését a katasztrófa- és veszélyhelyzetek kezelése során az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és az Országos Rendőr-főkapitányság központi ügyelete (a továbbiakban együtt: központi ügyeletek) a védekezésben, kárelhárításban részt vevő területi és helyi szervekkel közösen látják el.

(2) A III. fázisban a központi ügyeletek feladatkörét Központi Értékelő Csoport (a továbbiakban: KÉCS) veszi át.

(3) A KÉCS tevékenységét a KKB OpT működési helyén, a Nemzeti Helyzetértékelő Központban, a KKB OpT vezetőjének alárendeltségében végzi. A KÉCS munkarendje a KKB OpT munkarendjével egyezik meg.

(4) A KÉCS feladat-végrehajtáshoz kijelölt létszáma – 3 fős váltásban – 15 fő védelmi igazgatási és a NEO PVIR-hez szükséges informatikai ismeretekben jártas szakember, melyből 5 főt az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, 5 főt az Országos Rendőr-főkapitányság, valamint 5 főt a Belügyminisztérium Önkormányzati Főosztály és az Önkormányzati Gazdasági Főosztály állományából kell kijelölni.

(5) A személyek kijelölését és felkészítését az érintett szervek vezetői az utasítás hatályba lépését követő 10 napon belül hajtják végre, majd erről a BM Védelmi Koordinációs Főosztály (a továbbiakban: BM VKFO) vezetőjét tájékoztatják.

(6) A KKB OpT részére tartott felkészítő foglalkozásokon, gyakorlatokon a KÉCS állománya is részt vesz.

6. § (1) A NEO PVIR lehetővé teszi, hogy a katasztrófa- és veszélyhelyzet-kezelésben részt vevő szervek az események kezelésével kapcsolatos dinamikus adatokat egységes felületen közzétegyék, és az informatikai rendszerben található információkat elérhessék.

(2) A KÉCS, illetve a központi ügyeletek folyamatosan felügyelik, fogadják a jelzéseket, és végzik a honlap felületein lévő adatok elemzését, a honlapra beérkező jelentéseket regisztrálják, ellenőrzik, és szükséges esetben javításukat kezdeményezik.

(3) Azon információk esetében, amelyek azonnali központi intézkedést vagy továbbítást igényelnek, a központi ügyeletek, illetve a KÉCS tagjai intézkednek az információk továbbítására, követésére és visszaigazolására.

(4) A NEO PVIR-ben megjelenő azon információk esetében, amelyek azonnali területi intézkedést vagy továbbítást igényelnek, az érintett belügyi szervek megyei vezetői a megtett intézkedéseikről tájékoztatót készítenek, és azt a NEO PVIR felületén elhelyezik.

(5) A központi ügyeletek, illetve a KÉCS az eseményhez kapcsolódó főbb információkat elhelyezik a helyszínhez kapcsolódó számítógépes felületre.

7. § (1) A II. és III. fázisban a veszélyhelyzet-kezelésben részt vevő szervek információikat a NEO PVIR internetes felületen rögzítik.

(2) A védekezésben és a kárelhárításban részt vevő szervek alkalmasak arra, hogy az internetes felületen történő rögzítés akadályoztatása esetén SMS-ben, MMS-ben, EDR-en vagy telefonkapcsolaton keresztül továbbítsák az információkat, amelyeket a központi ügyeletek és a KÉCS képes fogadni.

(3) SMS, MMS küldéséhez, EDR és telefonos kapcsolathoz a BM IFO helpdesk számot tesz közzé.

8. § A III. fázisban a veszélyeztetett területen működő szervek és a katasztrófavédelmi tevékenységben közreműködő erők vezetői első alkalommal soron kívül, ezt követően naponta két alkalommal, 24.00 órás zárással 02.00 óráig és 15.00 órás zárással 17.00 óráig jelentést készítenek az aktuális helyzetről, melyet a NEO PVIR felületén elhelyeznek.

9. § (1) A megyei és fővárosi védelmi bizottságok elnökei a rendszeres tájékoztatóik kiadása, valamint a felkészítések tartása során közzéteszik a NEO PVIR elérhetőségeit a kerületi és a helyi védelmi bizottságok elnökei, valamint a települések polgármesterei részére és a „Veszély-elhárítási Intézkedési Terveikben” elhelyezik ezen utasítás egy példányát.

(2) A megyei, fővárosi és helyi védelmi bizottság állandó és meghívott tagjainak, az ideiglenesen vagy állandó jelleggel felállított operatív törzseknek lehetőséget kell biztosítani a NEO PVIR folyamatos figyelemmel kísérésére, az általuk szükségesnek tartott információk feltöltésére. A rendszerhez való hozzáféréshez szükséges jogosultságok elbírálását, kiosztását és a jogosultsággal rendelkezők regisztrálását a BM IFO hajtja végre.

(3) A BM VKFO nyilvántartja a megyei, a fővárosi és a helyi védelmi bizottságok, a polgármesterek és a (2) bekezdésben meghatározott személyek NEO PVIR hozzáférési jogosultságait.

10. § A rendszerbe bevitt információért az információt bejelentő személy és a szervezet vezetője felelős, az információt a központi ügyeletek, illetve a KÉCS tagja nem módosíthatja.

11. § A rendszerben tárolt adatok használatára és feltöltésére a jogosultság kiosztását követően van mód.

12. § A NEO PVIR-en belül a közérdekű telefonszámokat a BM VKFO folyamatosan karbantartja.

13. § A NEO PVIR-t továbbfejlesztése során integrálni kell a kiépített Marathon Terra védelmi igazgatási célú infokommunikációs alkalmazásba, hogy funkciói a védelmi igazgatás komplex rendszerében regisztrált és betekintési jogosultságokkal rendelkező felhasználók számára abból az alkalmazásból is elérhetőek legyenek.

14. § Az utasításban foglaltak az általános jelentési kötelezettséget nem érintik.

15. § Az utasítás hatálya alá tartozó szervek vezetői az utasításban foglaltak ismertetésére, az érintettek felkészítésére az utasítás hatályba lépését követő 15 napon belül intézkedjenek.

16. § Ez az utasítás a közzétételével egyidejűleg lép hatályba.

1

Az utasítást a 32/2011. (XII. 2.) BM utasítás 22. §-a hatályon kívül helyezte 2011. december 3. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére