• Tartalom

102/2010. (IV. 2.) Korm. rendelet

102/2010. (IV. 2.) Korm. rendelet

az állambiztonsági szolgálatok mágnesszalagra rögzített adatbázisaiban található adatok felülvizsgálatáról1

2010.04.29.

A Kormány az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról szóló 2003. évi III. törvény 13. § (2) bekezdésében, valamint a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény 37. § b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 35. § (1) bekezdés b) pontja szerinti feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § (1) A Magyar Népköztársaság Belügyminisztériuma által keletkeztetett Egységes Gépi Prioráló Rendszer „G” és „H” jelű nyilvántartása, „K” jelű adattára, illetve az azokban található adatok minősítésének felülvizsgálata során az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról szóló 2003. évi III. törvény (a továbbiakban: ÁSZTLtv.), a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény (a továbbiakban: Mavtv.), valamint e rendelet rendelkezései szerint kell eljárni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott adathordozók, illetve az azokon található adatok esetében a Mavtv. 8. § (2) bekezdése alapján a minősítő hatásköreit a Nemzetbiztonsági Hivatal főigazgatója gyakorolja.

2. § (1) Az 1. § (1) bekezdésében meghatározott nyilvántartásokat és adattárat változatlan formában ki kell nyomtatni, a kinyomtatott oldalakat roncsolás nélkül el nem választható módon össze kell fűzni, valamint azok adattartalmát hiánytalanul adatbázisba kell rendezni.

(2) Az 1. § (1) bekezdésében meghatározott felülvizsgálat során

a) a mágnesszalagon kívül más irat részeként is fennmaradt adat minősítését meg kell szüntetni, ha az adatot hordozó más irat nem szerepel az ÁSZTLtv. 12. § (4)–(5) bekezdésében meghatározott jegyzéken,

b) a mágnesszalagon kívül más irat részeként is fennmaradt adat minősítését fenn kell tartani, ha az adatot hordozó más irat szerepel az ÁSZTLtv. 12. § (4)–(5) bekezdésében meghatározott jegyzéken, és a 2003-2005-ben vagy azt követően lefolytatott felülvizsgálat során meghatározott érvényességi idő még nem telt el,

c) a mágnesszalagon kívül más irat részeként fenn nem maradt adat minősítését a Mavtv. és az ÁSZTLtv. 2. §-a alapján felül kell vizsgálni.

(3) Azon adatokat, amelyek minősítését a minősítő a felülvizsgálat alapján megszüntette, illetve amelynek a minősítése megszűnt, papírra külön ki kell nyomtatni, és papíron, valamint elektronikus formában egyaránt haladéktalanul át kell adni az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának.

3. § (1) Az 1. § (1) bekezdésében meghatározott felülvizsgálatban való közreműködés érdekében a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2006. évi LVII. törvény 25. § (1) bekezdése szerint tanácsadó testület működik.2

(2) A tanácsadó testület tagjai a Mavtv. rendelkezéseinek megtartásával az 1. § (1) bekezdésében meghatározott nyilvántartásokba és adattárakba, valamint az azokban található adatok felülvizsgálatával összefüggésben az ÁSZTLtv. 1. § (1) bekezdésében meghatározott iratokba az iratkezelő szerv vezetője által kijelölt helyen korlátozás nélkül betekinthetnek.

(3) A tanácsadó testület figyelemmel kíséri a 2. § (1) bekezdésében meghatározott tevékenység végzését, és legalább két tagjának aláírásával hitelesíti az 1. § (1) bekezdésében meghatározott nyilvántartások és adattárak kinyomtatott példányát, valamint az azokból készített adatbázis kinyomtatott példányát.

(4) Az 1. § (1) bekezdésében meghatározott felülvizsgálatba a Mavtv. 8. § (1) bekezdése alapján a tanácsadó testület tagjait mint felülvizsgálati szakértőket kell bevonni, akik e tevékenységük során az (5) bekezdésben meghatározottak szerint járnak el.

(5) Ha a tanácsadó testület az 1. § (1) bekezdésében meghatározott nyilvántartásokban és adattárakban szereplő valamely adat minősítésének fenntartásával nem ért egyet, javasolhatja a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító miniszternek a minősítés felülbírálatát.

(6) A tanácsadó testület a tevékenységéről, így különösen a 3. § (3) bekezdésében meghatározottak elvégzéséről, a felülvizsgálat lefolytatásáról, valamint az 1. § (1) bekezdésében meghatározott nyilvántartások és adattárak teljességével összefüggő ismereteiről a miniszterelnök számára jelentést készít, amely minősített adatot nem tartalmazhat. A jelentést a kormányzati portálon közzé kell tenni.

4. § (1) A tanácsadó testület elnökét és két további tagját a miniszterelnök nevezi ki.

(2)3 A tanácsadó testület tagja a tevékenységét akkor kezdheti meg, ha a külön törvényben meghatározott, „C” típusú kérdőívhez kötődő nemzetbiztonsági ellenőrzése megtörtént, és annak során kockázati tényező nem merült fel. A tanácsadó testületben betöltött tagság az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárával fennálló közszolgálati jogviszonnyal összeférhetetlenséget nem keletkeztető jogviszonynak minősül.

(3) A tanácsadó testület tagjának megbízatása megszűnik a tag halálával, lemondásával, illetve ha a tagot a miniszterelnök indokolt határozatával felmenti. A felmentés indoka a tag olyan magatartása lehet, amely okszerű magyarázatát adja a felmentésnek. Ha az elnök vagy más tag megbízatása megszűnt, a miniszterelnök harminc napon belül új elnököt vagy tagot nevez ki.

(4) A tanácsadó testület tagjainak kinevezéséről, illetve megbízatásuk megszűnéséről szóló miniszterelnöki határozatot a Magyar Közlönyben közzé kell tenni.

(5) A tanácsadó testület tagja az e rendeletben meghatározott feladatai ellátásáért havonta a mindenkori köztisztviselői illetményalap tízszeres összegének megfelelő tiszteletdíjra jogosult.

(6) A tanácsadó testület elhelyezéséről és működésének egyéb feltételeiről a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító miniszter a Miniszterelnöki Hivatal útján gondoskodik.

5. § (1) A tanácsadó testület elnöke összehívja és vezeti a tanácsadó testület üléseit, továbbá ellátja a tanácsadó testület döntéseinek előkészítésével és azok végrehajtásával kapcsolatos feladatokat.

(2) A tanácsadó testület döntéseit legalább két tag egybehangzó szavazatával hozza. A tanácsadó testület a működésének részletes szabályait egyebekben maga állapítja meg.

(3) A polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító miniszter a tanácsadó testülettel való kapcsolattartás érdekében külön törvényben meghatározott, „C” típusú kérdőívhez kötődő nemzetbiztonsági ellenőrzésen átesett olyan személyt bíz meg, akinek a nemzetbiztonsági ellenőrzése során kockázati tényező nem merült fel. A kapcsolattartással megbízott személy havonta a mindenkori köztisztviselői illetményalap tízszeres összegének megfelelő tiszteletdíjra jogosult.

6. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő negyedik napon lép hatályba.

(2) A 3. § (3) bekezdésben meghatározott hitelesítést legkésőbb 2010. május 15-ig el kell végezni.

(3) A Magyar Népköztársaság Belügyminisztériuma által keletkeztetett Egységes Gépi Prioráló Rendszer „H” jelű nyilvántartásának, illetve az abban található adatok felülvizsgálatát legkésőbb 2011. május 31-ig el kell végezni.

1

A rendeletet a 285/2010. (XII. 16.) Korm. rendelet 1. §-a hatályon kívül helyezte 2010. december 19. napjával. E hatályon kívül helyező rendelet 2. § (2) bekezdése alapján a Magyar Népköztársaság Belügyminisztériuma által keletkeztetett Egységes Gépi Prioráló Rendszer „G” és „H” jelű nyilvántartása, „K” jelű adattára és az azokban található adatok minősítésének felülvizsgálata során bármely adathordozón keletkezett iratanyag megőrzéséről az Alkotmányvédelmi Hivatal gondoskodik.

2

A 285/2010. (XII. 16.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése alapján a tanácsadó testület tagjainak megbízatása megszűnt 2011. január 3. napjával.

3

A 4. § (2) bekezdés első mondata a 137/2010. (IV. 28.) Korm. rendelet 31. §-ával megállapított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére