11/2010. (XI. 26.) VM utasítás
11/2010. (XI. 26.) VM utasítás
a Földmérési és Távérzékelési Intézet Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról1
2010.11.26.
1. A Földmérési és Távérzékelési Intézet szervezetének, működésének és ügyrendjének szabályozása érdekében a Földmérési és Távérzékelési Intézet Szervezeti és Működési Szabályzatát ezen utasítás mellékleteként kiadom.
2. Ez az utasítás közzététele napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a Földmérési és Távérzékelési Intézet 30/5/2010. számú Szervezeti és Működési Szabályzata.
Melléklet a 11/2010. (XI. 26.) VM utasításhoz
A Földmérési és Távérzékelési Intézet Szervezeti és Működési Szabályzata
A Földmérési és Távérzékelési Intézet létrehozásáról szóló, a vidékfejlesztési miniszter által kiadott XIX-1804/1/2010. számú alapító okirat alapján az Intézet Szervezeti és Működési Szabályzatát a következők szerint állapítom meg:
I. FEJEZET
AZ INTÉZET ADATAI
Az alapító okirat kelte: 2010. november 11.
Az alapító okirat azonosítója: XIX-1804/1/2010.
Törzskönyvi azonosító szám: 00304726
Létesítésének időpontja: 1967. augusztus 23.
Jogelődei: Földmérési Intézet (létrehozva: 1967.)
MÉM-FTH Gépi Adatfeldolgozó Központ (létrehozva: 1972.)
Felügyeleti szerve: Vidékfejlesztési Minisztérium (VM)
Nevének rövidítésére használt elnevezése: FÖMI
Székhelye: 1149 Budapest, Bosnyák tér 5.
Egyéb telephelye: 2614 Penc, Kozmikus Geodéziai Obszervatórium
Idegen nyelvű megnevezései:
– Institute of Geodesy, Cartography and Remote Sensing
– Institut für Geodäsie, Kartographie und Fernerkundung
Államháztartási szakágazat szerinti besorolás:
711200 Mérnöki tevékenység, műszaki tanácsadás
II. FEJEZET
AZ INTÉZET TEVÉKENYSÉGE
A Földmérési és Távérzékelési Intézet (a továbbiakban: Intézet) jogi személy, önállóan működő és gazdálkodó teljes jogkörű központi költségvetési szakigazgatási szerv.
Az Intézet a földügyi szakigazgatási intézményhálózat központi földmérési szervezete és a Kormány által földmérési és térinformatikai, államigazgatási szervezetként kijelölt hatósági jogkörrel rendelkező szerv.
Az Intézet a 338/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet szerint a földhivatali szervezetrendszer részeként központi hivatal.
1. AZ INTÉZET ALAPTEVÉKENYSÉGE
Az Intézet alaptevékenysége a Földmérési és Távérzékelési Intézetről rendelkező jogszabályban és az alapító okiratban szakmai alapfeladatként meghatározott tevékenység.
1.1. Központi földmérési szervezetként ellátja a téradat-infrastruktúrák működtetését lehetővé tévő térbeli alapadatkörök (állami alapadatok) gyűjtését, feldolgozását, tárolását, fejlesztését és szolgáltatását, különösen pedig:
a) fenntartja a térbeli keretrendszerként szolgáló geodéziai vonatkoztatási rendszereket (pl. EOVA, EOMA, ETRS'89) és a mindenkori technológia szintjére fejleszti az azokat képviselő vízszintes, magassági és GNSS geodéziai alaphálózatokat és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat;
b) fenntartja, fejleszti és szolgáltatja az EOTR szerinti állami alaptérképeket, domborzatmodellt, földrajzi neveket, közigazgatási határadatbázist és biztosítja az ország ortofotóadatokkal történő lefedését, (az adatok digitális szolgáltatását), a Geoportál működtetését;
c) ellátja az állami földmérési és térképészeti tevékenység egyes központi feladatait: államhatárügyi, geodéziai munkák, központi földügyi –, térkép- és légifilmtári feladatok, valamint állami alapadatok előállításának ütemezése, készíttetése és állami átvétele, minőségbiztosítási és szakfelügyeleti feladatok ellátása.
1.2. Földmérési és térinformatikai államigazgatási szervként az Intézet ellátja az ingatlanügyi és földügyi igazgatás országos szintű adatainak feldolgozását, szakmai információs rendszereinek fejlesztését és irányítását, más számítógépes rendszerekkel való kapcsolat és adatcsere biztosítását, továbbá a vonatkozó ingatlanügyi és földügyi adatok szolgáltatását. Konkrétan fenntartja és a mindenkori technológia szintjére fejleszti a földhivatali adatbázisokat és az azokból képzett országos adatbázisokat (pl. TAKAROS, DATR, TAKARNET (24), földhasználati nyilvántartás), felügyeli azok működését és belőlük adatokat szolgáltat. Biztosítja az informatikai biztonság megvalósítását és az adatbázisok egymás közötti, valamint más országos nyilvántartásokkal (pl. cégbíróság, KEKKH, anyakönyvi rendszer) az interoperábilis kapcsolatot.
1.3. A távérzékelési delegált feladatok mint közfeladatok, hazai és EU-s végrehajtásával megbízott intézményként támogatja az agrár szakigazgatás területalapú támogatásainak megvalósítását. Ennek keretében ellátja a mezőgazdasági földterületek egyedi azonosításával (Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszer: MePAR), a szőlőültetvények térinformatikai nyilvántartásával (VINGIS) kapcsolatos, és a fizikai ellenőrzés részét képező éves távérzékeléses feladatokat. Ellátja a földfelszín mezőgazdasági, vidékfejlesztési, környezetgazdálkodási, környezetvédelmi és felszínborítási szempontú távérzékeléses megfigyelését, elemzését, ellenőrzését és a térképezéssel kapcsolatban hatáskörébe utalt, felmerült feladatokat.
1.4. Integrálja a szakigazgatás eszközrendszerébe a távérzékelés területén megjelenő legújabb eredményeket. Távérzékelési és térinformatikai technológiákat, rendszereket fejleszt ki és alkalmaz. E területeken a központi irányítás döntéseit támogató vizsgálatokkal, elemzésekkel, alkalmazott kutatással, valós idejű adatszolgáltatással és fejlesztéssel kapcsolatos feladatokat lát el.
1.5. Biztosítja alaptevékenységi körében az EU-tagországi szinten jelentkező szakmai kötelezettségeinek a végrehajtását, különös tekintettel
– a 2007/2/EK INSPIRE irányelvből az Intézetre háruló feladatok megoldására;
– az EU-s agrár-, vidékfejlesztés- és környezetpolitikai jogszabályok Intézetre vonatkozó részének a megvalósítására (beleértve az EU GMES-programjából adódó feladatokat is);
– szakigazgatásnak az EuroGeographics elnevezésű Európai Kataszteri és Térképészeti Szervezettel való kapcsolattartására és az ebből adódó kötelezettségekre.
1.6. Ellátja a földügy, a globális helymeghatározás, a digitális térképészet, a távérzékelés és a térinformatika területén a szakterületet érintő országos koordinációs feladatokat és a nemzetközi együttműködési kötelezettségekből származó tennivalókat.
1.7. Földmérési és térinformatikai államigazgatási szervként törekszik a földmérési, térképészeti, távérzékelési kutatások és fejlesztések országos összhangjának megvalósítására. Az Intézet, valamint a földügyi és térinformatikai szakigazgatás javára hasznosítja a hazai és nemzetközi együttműködésekből, kapcsolatokból származó tapasztalatokat. Részt vesz a hazai és nemzetközi K+F és alkalmazási pályázatokban és programokban.
1.8. Ellátja a szakigazgatás földügyi, térinformatikai és távérzékelési alaptevékenységéhez kapcsolódó, országos egységet és korszerű megoldásokat igénylő feladatokat, különös tekintettel a tudásalapokat, fejlett technológiákat, a szakmai kül- és belkapcsolati alapokat igénylő és figyelembe vevő tevékenységekre, nevezetesen az alábbiakra:
a) szakmai szabályzatok és eljárásrendek készítése, jogszabály-előkészítési munkálatokban való közreműködés;
b) az Intézetben kialakított, a szakma területén működtetett korszerű információtechnológiai módszerek, eszközök és eljárások mint élenjáró ismeretek átadása a közép- és felsőfokú szakoktatás és posztgraduális képzés számára és a szakma civil szervezeti fórumain, (pl. kihelyezett tanszéki feladatok ellátása, szakmai tudományos rendezvények szervezése és civil szervezetek ilyen irányú támogatása);
c) szakterületi, könyvtári és dokumentációs szolgáltatások végzése, országos szakfolyóirat szerkesztőségi feladatainak ellátása;
d) a nemzetközi szakmai szervezetekben eredményorientált részvétel;
e) intézményi és országos szintű, eseti és rendszeres, a szakigazgatást segítő szakmai kiadványok készítése, szervezése és támogatása.
1.9. Ellátja azokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a hatáskörébe utal. Különösen:
a) a földmérő-igazolványok kiadása iránti kérelmek elbírálása, az igazolványok elkészítése, kiadása és nyilvántartása,
b) az Ingatlanrendező Földmérői Minősítő Bizottság működtetése,
c) a megyei földhivatalok szakfelügyeleti hatáskörben hozott határozatainak másodfokú elbírálása.
2. AZ ALAPTEVÉKENYSÉGEK ÁLLAMHÁZTARTÁSI SZAKFELADATRENDI BESOROLÁSA
620100 Számítógépes programozás
620200 Információtechnológiai szaktanácsadás
620300 Számítógép-üzemeltetés
631100 Adatfeldolgozás, webhoszting-szolgáltatás
711200 Mérnöki tevékenység, műszaki tanácsadás
712109 Egyéb, hatósági eljárás érdekében végzett műszaki vizsgálat, elemzés
712209 Egyéb műszaki vizsgálat, elemzés
721932 Agrártudományi alkalmazott kutatás
721962 Földtudományi alkalmazott kutatás
721972 Műszaki tudományi alkalmazott kutatás
749031 Módszertani szakirányítás
749040 K+F tevékenységhez kapcsolódó innováció
841313 Földügy központi igazgatása és szabályozása
842151 Nemzetközi tudományos együttműködés
855935 Szakmai továbbképzések
3. AZ ALAPTEVÉKENYSÉGEN KÍVÜLI TEVÉKENYSÉGEK
Az Intézet vállalkozási tevékenységet is végezhet. A vállalkozási tevékenységből származó bevétel nem haladhatja meg az Intézet összkiadásainak 20%-át.
4. AZ INTÉZET ALAPTEVÉKENYSÉGÉT MEGHATÁROZÓ JOGSZABÁLYOK
– 1994. évi LV. törvény a termőföldről;
– 1996. évi LXXVI. törvény a földmérési és térképészeti tevékenységről;
– 1997. évi CXLI. törvény az ingatlan-nyilvántartásról, egységes szerkezetben a végrehajtásáról szóló 109/1999. (XII. 29.) FVM rendelettel;
– 2004. évi XVIII. törvény a szőlőtermesztésről és a borgazdálkodásról;
– 2007. évi XVII. törvény a mezőgazdasági, agrár-vidék fejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről;
– 207/2006. (X. 16.) Korm. rendelet a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszerből történő szolgáltatás feltételeit tartalmazó szolgáltatási szerződés kötelező elemeiről;
– 338/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet a földhivatalokról, a Földmérési és Távérzékelési Intézetről, a Földrajzinév Bizottságról és az ingatlan-nyilvántartási eljárás részletes szabályairól;
– 221/2008. (VIII. 30.) Korm. rendelet a parlagfű elleni közérdekű védekezés végrehajtásának, valamint az állami, illetve a közérdekű védekezés költségei megállapításának és igénylésének részletes szabályairól;
– 16/1997. (III. 5.) FM rendelet a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 1996. évi LXXVI. törvény végrehajtásáról;
– 21/1997. (III. 12.) FM–HM rendelet a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 1996. évi LXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról;
– 63/1999. (VII. 21.) FVM–HM–PM együttes rendelet a földmérési és térképészeti állami alapadatok kezeléséről, szolgáltatásáról és egyes igazgatási szolgáltatási díjakról;
– 115/2003. (XI. 13.) FVM rendelet a Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszerről;
– 48/2007. (VI. 20.) FVM rendelet az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból és az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból finanszírozott egyes támogatások tekintetében átruházott, valamint egyéb, szakértő szervezetek közreműködésével ellátott feladatoknál;
– 127/2009. (IX. 29.) FVM rendelet a szőlészeti és a borászati adatszolgáltatás, valamint a származási bizonyítványok kiadásának rendjéről, továbbá a borászati termékek előállításáról, forgalomba hozataláról és jelöléséről;
– 176/2009. (XII. 28.) FVM rendelet a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszerből lekérdezés útján szolgáltatható egyes ingatlan-nyilvántartási adatok szolgáltatásáról és igazgatási szolgáltatási díjáról, valamint az ingatlan-nyilvántartási eljárás igazgatási szolgáltatási díjának megállapításáról és a díjak megfizetésének részletes szabályairól;
– 241/2009. (X. 29.) Korm. rendelet a Nemzeti Környezeti Térinformatikai Rendszer létrehozásáról és működtetéséről.
III. FEJEZET
AZ INTÉZET SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE, A SZERVEZETI EGYSÉGEK FELADATAI
Az Intézetet a főigazgató vezeti. A főigazgató helyettesítését a főigazgató-helyettesek látják el. A feladatok végrehajtása igazgatóságok, önálló osztályok, főigazgatói titkárság, osztályok és projektcsoportok kereteiben történik.
1. AZ INTÉZET SZERVEZETI EGYSÉGEI
Az Intézet tevékenységét a főigazgató közvetlen irányítása alá tartozó következő szervezeti tagozódásban látja el:
A) Főigazgatói Titkárság
B) Humánpolitikai és Igazgatási Önálló Osztály (HIÖO)
C) Minőségügyi, Információvédelmi és Szakfelügyeleti Önálló Osztály (MISZÖO)
D) Nemzetközi, Kooperációs és Pályázati Önálló Osztály (NKPÖO)
E) Informatikai Igazgatóság (II)
F) Alaphálózati Igazgatóság (AI)
G) Földügyi Igazgatóság (FI)
H) Távérzékelési Igazgatóság (TÁI)
I) Térinformatikai Igazgatóság (TÉI)
J) Szolgáltató Igazgatóság (SZI)
K) Gazdasági és Pénzügyi Igazgatóság (GPI)
L) Vezető jogtanácsos
M) Belső ellenőr
A szervezeti egységeken belüli osztálytagozódást a főigazgató az Ügyrendben határozza meg.
A teljes intézeti létszám 189 fő. E kereten belül a szervezeti egységek létszámát a főigazgató határozza meg.
2. A SZERVEZETI EGYSÉGEK FELADATAI
A) A Főigazgatói Titkárság feladatai
a) Támogatja a főigazgató és általános helyettesének munkáját.
b) Gondoskodik a főigazgatósághoz érkező iratok feldolgozásáról, intézéséről, a titkársági ügyviteli munka ellátásáról.
c) Továbbítja a főigazgató által meghatározott, rajta keresztül kiadott feladatokat, ellenőrzi azok végrehajtását, e jogkörében eljárva a kijelölt felelősöktől tájékoztatást kérhet.
d) Összehangolja a szakmai rendezvényeken és kiállításokon a FÖMI részvételét, az Intézet más szervezeti egységeinek bevonásával és/vagy kezdeményezésükre.
e) Ellátja a továbbképzési igények feltárását, a továbbképzések megszervezését.
f) Kapcsolatot tart a felsőoktatási intézményekkel.
g) Ellátja a szerződések nyilvántartását.
h) Ellátja a főigazgató által kiadott határidős feladatok nyilvántartását.
i) Ellátja a tanácsadó testületi és vezetői értekezletek előkészítését és dokumentálását.
j) A főigazgatót támogatja a felügyelete alá tartozó témákban.
B) A Humánpolitikai és Igazgatási Önálló Osztály feladatai
a) A főigazgató hatáskörébe tartozó személyügyi, munkaügyi, szervezési, fegyelmi, kártérítési, szociális és kegyeleti döntések előkészítése és végrehajtása.
b) A kormány-tisztviselői jogviszony létesítésével és megszüntetésével összefüggő feladatok ellátása.
c) A kormánytisztviselők közigazgatási vizsgakötelezettségével kapcsolatos feladatok ellátása.
d) A kormánytisztviselők időközi minősítésével és besorolásával kapcsolatos feladatok ellátása.
e) A teljesítményértékeléssel összefüggő feladatok ellátása.
f) Egyéb, a kormánytisztviselők jogállásáról szóló 2010. évi LVIII. törvény (Ktjv.), valamint a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (Ktv.) rendelkezéseiből adódó feladatok előkészítése, ellátása.
g) Az éves elismerési terv összeállítása, valamint az ezzel kapcsolatos felterjesztések és intézkedések elkészítése.
h) A 'Közszolgálati Nyilvántartás' számítógépen történő vezetése, naprakészen tartása.
i) Az Intézet nyugdíjasainak nyilvántartása, a nyugdíjasok jubileumi évfordulóiról történő megemlékezések előkészítése, rendszeres időközönként nyugdíjas-találkozó szervezése.
j) Humánerőforrás-tervezési, valamint létszám-gazdálkodási feladatok ellátása.
k) A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségből adódó feladatok teljesítésének irányítása.
l) Munkaszerződések, munkavégzésre irányuló egyéb szerződések előkészítése, nyilvántartása.
m) Az Intézet központi ügyirat-kezelési feladatainak ellátása, az ügykezelés és iratkezelés szabályainak betartatása, az Intézet központi irattárának fenntartása.
n) Az Intézet körbélyegzői személy szerinti nyilvántartásának naprakész vezetése.
o) A vezető jogtanácsossal együttműködésben az intézeti Ügyrend összeállítása, jóváhagyás után folyamatos karbantartása.
p) Az intézeti belső szabályzatok, főigazgatói utasítások elkészítése, illetve elkészítésében való közreműködése, továbbá azok egységes nyilvántartása.
q) Részvétel az Intézet által benyújtott pályázatok előkészítésében.
r) Foglalkozás-egészségügyi feladatok végrehajtásának szervezése.
s) Intézeti alkalmi rendezvények, ünnepélyek szervezése.
t) A vezetői döntésekhez szükséges adatok biztosítása az Intézet vezetői részére, illetve közreműködés a döntések előkészítésében.
u) Folyamatos kapcsolattartás a Vidékfejlesztési Minisztérium illetékes főosztályával.
v) Az osztály honlapjának működtetése, frissítése.
w) Folyamatos kapcsolattartás és együttműködés az Intézet szervezeti egységeivel.
C) A Minőségügyi, Információvédelmi és Szakfelügyeleti Önálló Osztály feladatai
Állami hatósági feladatként ellátott alaptevékenységek:
a) Földmérési szakfelügyeleti feladatok.
Az alaptevékenységekhez kapcsolódó tevékenységek:
b) Az Intézetnél bevezetett Integrált Minőségügyi és Információvédelmi Irányítási Rendszer (IMIR) működtetése (a rendszer létrehozása, karbantartása, a működés felügyelete, külső és belső auditok szervezése, dokumentációkezelés);.
c) Szakmai, szakértői közreműködés a szakterületi tevékenységekkel kapcsolatos jogszabályok, szabványok és szabályzatok megalkotásában, illetve véleményezésében.
D) A Nemzetközi, Kooperációs és Pályázati Önálló Osztály feladatai
a) Ellátja az Intézet nemzetközi ügyeinek szervezését és intézését (FIG, ISPRS, ICA, EUROGEOGRAPHICS, EARSeL, EUREF, EUPOS). Az intézeti szakigazgatási nemzetközi kötelezettségek teljesítésének irányítását és felügyeletét, különös tekintettel a magyar földügyi és térinformatikai szakigazgatás kapcsolati és kötelezettségi feladatainak ellátására és koordinálására az EuroGeographics elnevezésű Európai Kataszteri és Térképészeti Szervezet munkájában, illetve a Permanent Committee on Cadastre (PCC) munkájában.
b) Naprakészen ellátja a hazai és nemzetközi pályázati lehetőségek figyelemmel kísérését, a megpályázható kiírásokról összefoglaló készítését a főigazgató, illetve az érintett szervezeti egységek számára, a pályázatok megírásának irányítását és segítését, a pályázatok összhangba hozásának támogatását.
c) Koordinálja a több szervezeti egységet érintő projekteket az egyeztetéseknek megfelelően.
E) Az Informatikai Igazgatóság feladatai
a) Felel az Intézet informatikai stratégiájának kialakításáért és érvényesítéséért.
b) Felelős az egységes informatikai rendszer kidolgozásáért és megvalósításáért.
c) Végzi az Intézet által ellátott feladatok informatikai támogatását.
d) Feladata az Intézet szervezeti egységeinél folyó informatikai fejlesztések összhangjának megteremtése, koordinálása.
e) Feladata az Intézetnél egységes informatikai szemléletmód kidolgozása és megvalósítása.
f) Az Intézet szervezeti egységeinél dolgozó rendszergazdák munkájának összehangolása, irányítása.
g) Ellátja az általános intézeti informatikai eszközök és szolgáltatások üzemeltetését és fenntartását.
h) Felügyeli és ellenőrzi az Intézet informatikai tevékenységét, ellátja az IT-auditok támogatását, központi szabályzatok, kimutatások elkészítését.
i) Több részleget érintő informatikai projekteket kezdeményez, szakmailag irányít, és szakmai támogatást nyújt, szakmai minőségbiztosítást végez, az IT-auditokat szakmailag jóváhagyja.
j) Biztosítja és szakmailag irányítja az Intézet adatvagyonának IT felügyeletét és adatbiztonságát, valamint az érintett szervezeti egységekkel együttműködve az adatgyűjtések, adatfelhasználások tervezését és fejlesztését.
k) Elkészíti, és folyamatosan aktualizálja az Intézet alkalmazás- és infrastruktúrafejlesztési tervét, valamint gondoskodik az egyes projektek előrehaladásának beszámoltatásáról.
l) Felelős az Intézet informatikai fejlesztési tervének elkészítéséért – alkalmazásfejlesztésért, hardver, szoftver infrastrukturális fejlesztéséért –, annak megvalósítása irányításáért, illetve az abban való részvételért, a biztosított erőforrások – humán, pénzügyi – mértékének megfelelően.
m) Ellátja az informatikai biztonság, valamint az adatbiztonság technológiai és ügyrendi felügyeletét, adatok kezelését.
n) Támogatja az Intézet informatikai tárgyú beszerzéseinek előkészítését, illetve ezzel kapcsolatosan közreműködik az informatikai fejlesztések pénzügyi tervezésében, az Intézet többi szervezeti egységével szoros együttműködésben.
F) Az Alaphálózati Igazgatóság feladatai
a) Alapfeladata a hazai geodéziai alapponthálózatok (EOVA, EOMA, GNSSnet.hu, INGA) fenntartását és modernizációját célzó kutatás-fejlesztés és ezen alapponthálózatoknak a mindenkori geodéziai technológia szintjére történő fejlesztése, szakmai karbantartása, kiemelt figyelemmel az ország geometriai rendjét hosszú távon biztosító integrált geodéziai alapponthálózat (INGA) létesítésére és fenntartására. Elvégzi a vonatkoztatási rendszerek elemeinek állami alapadattá minősítését.
b) Koordinálja a geodéziai alaphálózatok és alaptérképi állami alapadatok létesítésével, felújításával és fenntartásával kapcsolatos feladatok végrehajtását, az állami alapmunkák eredményeinek műszaki ellenőrzését, minősítését és állami átvételét a vonatkozó szakmai jogszabályok, szabályzatok és utasítások szerint.
c) Ellátja, a vízszintes, a magassági, GNSS- és integrált geodéziai alapponthálózatok adatainak nyilvántartását, adatbázisba szervezését, változásvezetését, szakfelügyeleti ellenőrzését, a felsőrendű alappontok áthelyezésének engedélyezését, együttműködve a KGO-val.
d) Szakmailag irányítja a geodéziai hálózatok modernizációját célzó fejlesztéseket, kiemelt figyelemmel az ország geometriai rendjét biztosító ún. integrált geodéziai alaphálózat (INGA) létesítésére. Ellátja az Intézetre háruló, vonatkoztatási rendszer elemeinek állami alapadattá minősítésével kapcsolatosan az Intézetre háruló feladatokat.
e) Gondoskodik a felsőrendű geodéziai hálózatok gyakorlati és tudományos értékeinek megőrzéséről.
f) Ellátja az államhatárügyi földmérési feladatok szervezését, ellenőrzését, a nemzetközi tárgyalások előkészítését, a jogi ügyekben illetékes Országos Rendőr-főkapitánysággal együttműködésben.
g) Ellátja az államhatárral kapcsolatos földmérési tevékenység végrehajtását, a határokmányok nyilvántartását, változásvezetését, azokból adatszolgáltatást, az MKH-adatbázishoz kapcsolását.
h) Fenntartja és üzemelteti a Kozmikus Geodéziai Obszervatóriumot (KGO), és társintézményekkel együttműködve biztosítja a KGO Integrált Geodinamikai Állomás folyamatos működését.
i) Fenntartja és fejleszti az ország térbeli vonatkoztatási rendszerét biztosító aktív GNSS-hálózatot (GNSSnet.hu).
j) Működteti az Országos GNSS Szolgáltató Központot, amely GNSS-referenciaadatok szolgáltatásával teszi elérhetővé a normatívan alkalmazandó európai ETRS89 vonatkoztatási rendszert.
k) GNSS Analízis Központot üzemeltet a permanens állomáshálózatok (EUREF, GNSSnet.hu) és GNSS geodinamikai hálózatok (MGGA, CEGRN) méréseinek szélső pontosságú feldolgozására és monitorozására ellátva a nemzetközi projektekből Magyarországra háruló mérési, feldolgozási, elemzési feladatokat is.
l) A precíz GNSS-adatokra alapozott alkalmazásfejlesztéseket végez, GNSS-alapú technológiákat dolgoz ki és segíti az ilyen alkalmazások elterjesztését Magyarországon.
m) A GNSS-magasságmeghatározás támogatására előállítja a Magyarország területére vonatkozó geoidfelületet és azt rendszeresen frissíti.
n) Fenntartja és fejleszti a Magyar GNSS Geodinamikai Alapponthálózatot (MGGA).
o) Kutatásfejlesztést végez a műholdradar-technológia geodéziai alkalmazásának bevezetése érdekében .
p) Nemzetközi együttműködés keretében aktívan részt vesz az EUREF, az EUPOS és a CEGRN Konzorcium munkájában és az európai VLBI-kutatásokban.
q) A K-GEO Kalibráló Laboratóriumban mikrohullámú és elektrooptikai távmérők és GNSS-vevők kalibrálását végzi, illetve végrehajtásukat koordinálja.
r) Ellátja a nemzetközi kötelezettségekből adódó egyéb feladatokat.
s) Részt vesz a földmérési eljárásrendek és jogszabályok előkészítésében.
t) Ellátja az Ingatlanrendező Földmérői Minősítő Bizottság működtetésével kapcsolatos teendőket, a minősítettek országos nyilvántartását, illetve a földmérő igazolvány iránti kérelmek elbírálását.
u) Ellátja az Intézet alapfeladataihoz kapcsolódó terepi munkálatok szervezését, végrehajtását (államhatárügy, topográfiai térképezés).
v) Hazai és nemzetközi pályázatokat dolgoz ki és nyújt be a téradat-infrastruktúrák geodéziai alapadatköreinek fejlesztésével kapcsolatban, és részt vesz azok megvalósításában az Intézet többi szervezeti egységével együttműködve.
w) Részt vesz az Intézetet érintő hazai és nemzetközi projektekben és K+F tevékenységekben.
x) A Szolgáltatási Igazgatóságot ellátja a tevékenysége során előállított és az Intézet szolgáltatási portfóliójába tartozó adatokkal, támogatást biztosít a magas színvonalú, rövid határidővel történő szolgáltatás megvalósításához.
y) Részt vesz az Intézetben kialakított korszerű módszerek, eszközök és eljárások, átadásában a közép- és felsőfokú szakoktatás és posztgraduális képzés számára és a szakma civil szervezeti fórumain.
z) Ellátja a szakterülethez kapcsolódó jogszabályok, szabályozások nyomon követését, elemzését és a szakigazgatásban alkalmazandó feladatok megfogalmazását (fejlesztés, adat-árpolitikai, jogszabály-módosítás stb.).
G) A Földügyi Igazgatóság feladatai
a) Ellátja a TAKARNET (24) szolgáltatások fejlesztését és azok fenntartását.
b) Az SZI-vel közösen biztosítja a TAKARNET (24) szolgáltatással kapcsolatos folyamatos információtechnológiai szaktanácsadást és továbbképzést az ügyfelek részére.
c) Az SZI-vel közösen megoldja a www.foldhivatalok.hu földügyi portál továbbfejlesztését, új funkciók kialakítását, tartalmának aktualizálását.
d) Ellátja a TAKARNET (24) alkalmazások fejlesztését és azok fenntartását, tekintettel a szakigazgatási geoportállal és távérzékelési adatportálokkal való összekapcsolásra is.
e) Ellátja a földügyi szakigazgatás egységes ingatlan-nyilvántartási adatbázisai adatminőségének vizsgálatát, meghatározását és minőségbiztosítását különös tekintettel az INSPIRE-irányelv normáira.
f) Biztosítja a földhivatali informatikai rendszerek támogatása keretében a folyamatos információtechnológiai szaktanácsadást és továbbképzést a vezetők, rendszergazdák részére.
g) Ellátja az egységes ingatlan-nyilvántartás földhivatali adatkezelő rendszereinek (TAKAROS, DATR, BIIR) információtechnológiai támogatását és továbbfejlesztését.
h) Biztosítja a földhasználati nyilvántartás (FÖNYIR) és más földügyi nyilvántartási rendszerek információtechnológiai támogatását és továbbfejlesztését.
i) Ellátja az állami térbeli alapadatok adatbázisainak térinformatikai célú szervezését, üzemeltetését.
j) Biztosítja a földhivatali támogató rendszer fejlesztését és üzemeltetését a TAKARNET (24) hálózaton, a rendszeren keresztül a földhivatali hibabejelentések feldolgozását, távolról kezdeményezett adatbázis feldolgozások végrehajtását (forgalomba adás támogatása, adatbázishiba-javítások stb.).
k) Ellátja a földügyi szakigazgatás egységes ingatlan-nyilvántartási adataihoz kapcsolódó fejlesztések végrehajtását.
l) Ellátja a földhivatali ingatlan-nyilvántartási, térképi és földhasználati adatbázisoknak és azok egymás közötti konzisztenciájának és integritásának vizsgálatát.
m) Igény szerint ellátja a földügyi térinformatikai, földvédelmi és földhivatali informatikai központi rendszerek és adatbázisok üzemeltetését, statisztikák készítését.
n) Részt vesz a földügyi eljárásrendek és jogszabályok előkészítésében.
o) Részt vesz az Intézetet érintő hazai és nemzetközi projektekben és K+F tevékenységekben.
p) Hazai és nemzetközi pályázatokat dolgoz ki és nyújt be az Igazgatóság feladataival és az elektronikus közigazgatás fejlesztésével kapcsolatban, és részt vesz azok megvalósításában az Intézet többi szervezeti egységével együttműködve.
q) A Szolgáltatási Igazgatóságot ellátja a szükséges adatokkal, támogatást biztosít a magas színvonalú, rövid határidővel történő szolgáltatás megvalósításához.
r) Részt vesz az Intézetben kialakított korszerű módszerek, eszközök és eljárások, átadásában a közép- és felsőfokú szakoktatás és posztgraduális képzés számára és a szakma civil szervezeti fórumain.
s) Ellátja a szakterülethez kapcsolódó jogszabályok, szabályozások nyomon követését, elemzését és a szakigazgatásban alkalmazandó feladatok megfogalmazását (fejlesztés, adat-árpolitikai, jogszabály-módosítás stb.).
H) A Távérzékelési Igazgatóság feladatai
a) Kidolgozta, üzemelteti és fejleszti az EU-s és hazai területalapú támogatások feladatainak végrehajtását szolgáló, fizikai blokk alapú egységes térinformatikai azonosító rendszert, a Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszer (MePAR) alapadatait. Üzemelteti és fejleszti a MePAR-hoz kötődő tematikus információkat tartalmazó térinformatikai adatrendszereket. Évente elvégzi a kijelölt mintaterületen és kiválasztott kérelmeken a terület alapú agrártámogatások távérzékeléses ellenőrzését, fejleszti annak módszertani részleteit és a fenti feladatok integrálását a kifizető ügynökség rendszerébe, ügymenetébe.
b) Komplex országos EU-tagországi feladatokkal és új programokkal, támogatási jogcímekkel kapcsolatos döntés előkészítést végez az EU Agrár- és Vidékfejlesztési, valamint Környezetvédelmi Programok területén.
c) Ellátja a szőlőültetvények országos térinformatikai nyilvántartásának (VINGIS) üzemeltetését, fejlesztését és frissítését a VM, MVH, MgSzH, HNT és SzBKI feladatainak ellátásához szükséges térinformatikai támogatás érdekében.
d) Biztosítja a növényegészségügyhöz és földvédelemhez kapcsolódó feladatok ellátásához szükséges térinformatikai rendszer működését, fejlesztését különös tekintettel a Parlagfű Információs Rendszer (PIR) működésére, fejlesztésére.
e) Támogatja a mezőgazdasági és vízügyi szakigazgatást távérzékeléses adatokon alapuló valós idejű és utófeldolgozott árvíz- és belvíz-térképezési eredményekkel.
f) Ellátja az Igazgatóság feladatainak részeként jelentkező, a távérzékeléses adatok használatát támogató speciális, direkt terepi adatgyűjtési és kiértékelési feladatokat, azok módszertani támogatását és kidolgozását.
g) Biztosítja a delegálási feladatokhoz kapcsolódó dokumentumok előállításához szükséges műszaki támogatást, speciális műszaki nyomtatványok elkészítését.
h) Részt vesz és irányító feladatot lát el az európai felszínborítási programok és hitelesítési feladatok végrehajtásában az Európai Környezetvédelmi Ügynökséggel együttműködve.
i) Ellátja az európai felszínborítási programok hazai szegmensének végrehajtását a VM Környezetügyi Államtitkársággal együttműködve, továbbá a felszínborítási adatok hazai alkalmazásait.
j) Ellátja a mezőgazdasághoz, vidékfejlesztéshez, növényegészséghez és földvédelemhez kapcsolódó távérzékelési feladatokat, ezekhez tematikus adatokat, eredményeket állít elő.
k) Ellátja az űr- és légifelvételek beszerzését, előfeldolgozását, ortofotók előállítását.
l) Ellátja a távérzékelés hasznosításhoz szükséges feldolgozási módszerek, tematikus információkivonási technológiák kidolgozását, különösen a mezőgazdaság, környezetvédelem, környezet- és vízgazdálkodás, a regionális, terület- és településfejlesztés, a tematikus térképkészítési módszerek különböző területein.
m) Ellátja a jogszabályból adódó, országos koordinációs feladatokat az űrtávérzékelés területén.
n) Ellátja és országosan koordinálja a nemzetközi kötelezettségekből a Magyar Köztársaságra háruló távérzékelési feladatokat.
o) Részt vesz az Intézetet érintő hazai és nemzetközi projektekben és K+F tevékenységekben.
p) Hazai és nemzetközi pályázatokat dolgoz ki és nyújt be a távérzékelés alkalmazása területén, és részt vesz azok megvalósításában az Intézet többi szervezeti egységével együttműködve.
q) A Szolgáltatási Igazgatóságot ellátja a szükséges adatokkal, támogatást biztosít a magas színvonalú, rövid határidővel történő szolgáltatás megvalósításához.
r) Részt vesz az Intézetben kialakított korszerű módszerek, eszközök és eljárások, átadásában a közép- és felsőfokú szakoktatás és posztgraduális képzés számára és a szakma civil szervezeti fórumain.
s) Ellátja a szakterülethez kapcsolódó jogszabályok, szabályozások nyomon követését, elemzését, szakmai ismeretekkel támogatja az elkészített adatokat felhasználó más szakigazgatási egységeket ügymenetük kialakításában és közreműködik a szakigazgatásban alkalmazandó feladatok megfogalmazásában: fejlesztési koncepciók, adat-árpolitika, jogi szabályozás, végrehajtási szabályozások stb.
I) A Térinformatikai Igazgatóság feladatai
a) Ellátja a térinformatikai alkalmazások fejlesztését és azok fenntartását, tekintettel a szakigazgatási geoportállal, távérzékelési és egyéb adatportálokkal való összekapcsolásra is.
b) Ellátja a topográfiai, közigazgatási határ, földrajzinév-tár és digitális domborzati adatokhoz mint térinformatikai alapadatkörökhöz kapcsolódó fejlesztések más szervezeti egységekkel együttműködésben történő végrehajtását, az adatbázisok adatminőségének vizsgálatát.
c) Ellátja az adatbázisok minőségbiztosítását az INSPIRE-irányelv normái szerint.
d) Ellátja az INSPIRE-irányelv alkalmazásából adódó intézeti feladatok megoldásának irányítását, koordinálását.
e) Biztosítja a Távérzékelési Igazgatóság által működtetett térinformatikai rendszereknek a többi intézeti térinformatikai rendszer működésével történő összehangolását, egységesítését, az adatok térinformatikai rendszereken belüli megfelelő áramlását.
f) Biztosítja a földmérési és térképészeti téradatokat tartalmazó geoportál térinformatikai rendszerének zavartalan működését, ezen kívül a topográfiai adatbázis üzemeltetését.
g) Ellátja és koordinálja az Intézet többi egységével együttműködve az Országleltárral kapcsolatos rá háruló feladatokat.
h) Részt vesz az Intézetet érintő hazai és nemzetközi projektekben és K+F tevékenységekben.
i) Hazai és nemzetközi pályázatokat dolgoz ki és nyújt be a térinformatika alkalmazása területén, és részt vesz azok megvalósításában az Intézet többi szervezeti egységével együttműködve.
j) A Szolgáltatási Igazgatóságot ellátja a szükséges adatokkal, támogatást biztosít a magas színvonalú, rövid határidővel történő szolgáltatás megvalósításához.
k) Részt vesz az Intézetben kialakított korszerű módszerek, eszközök és eljárások, átadásában a közép- és felsőfokú szakoktatás és posztgraduális képzés számára és a szakma civil szervezeti fórumain.
J) A Szolgáltató Igazgatóság feladatai
a) Ellátja az állami térbeli alapadatok, a földügyi szakigazgatás egységes ingatlan-nyilvántartási, topográfiai, közigazgatási határ, földrajzinév-tár és digitális domborzati adataihoz kapcsolódó értéknövelt adatszolgáltatását.
b) Ellátja az Európai Közösségen belüli téradat-infrastruktúra kialakításáról szóló 2007/2/EK INSPIRE irányelvnek megfelelően a földmérési és térképészeti téradatok adatszolgáltatását a geoportálon keresztül.
c) Kezeli a légifelvétel-archívumot, ellátja a légifelvételek (analóg, digitális) és ortofotók szelektív vagy más téradatokkal kombinált változatának a szolgáltatását.
d) Fenntartja és kezeli az országos űrfelvétel-archívumot, ellátja az űrfelvételek országos szintű szolgáltatását, végzi a kapcsolódó tájékoztatást, képzést és szakértői támogatást a felhasználók számára.
e) Ellátja a fotográfiai laboratórium üzemeltetését és berendezéseinek szinten tartását.
f) Ellátja a GNSS-adatok szolgáltatását.
g) Biztosítja a vízszintes és a magassági geodéziai alapponthálózatok adatainak szolgáltatását.
h) Ellátja a TAKARNET (24) szolgáltatás és ügyfélnyilvántartás adatainak és azok integritásának a vizsgálatát és minőségbiztosítását.
i) Biztosítja a TAKARNET (24) szolgáltatással kapcsolatos adminisztratív és telefoninformációs feladatok ellátását, hibabejelentések feldolgozását.
j) Ellátja az országos térinformatikai nyilvántartások (VINGIS, PIR, MePAR, CORINE) szolgáltatási feladatait az egyedi ügyfelek számára.
k) Ellátja a központi földmérési adat- és térképtár üzemeltetését, valamint az állami geodéziai és alaptérképi alapadatok tárolását.
l) A 2009. évi CLV. törvény, valamint a 90/2010. (III. 26.) Korm. rendeletben foglaltak szerint szervezi és irányítja a minősített adatok védelmét és a minősített adatok kezelésének rendjét biztosító feladatok végrehajtását.
m) Ellátja a földmérő-igazolványok igénylésének rögzítését, az igazolványok kiállítását, kiadását és nyilvántartását.
n) Felméri a vásárlói igényeket, visszajelzéseket, ezeket elemzi, statisztikákat készít.
o) Folyamatosan bővíti a szolgáltatások körét, fejleszti a szolgáltatások színvonalát, irányát. Célja a szolgáltatás minőségének javítása, spektrumának szélesítése és ezzel párhuzamosan határidejének csökkentése.
p) A folyamatos adatáramlás fenntartása érdekében rendszeresen egyeztet a többi igazgatósággal.
q) Esetenként részt vesz az Intézetet érintő hazai és nemzetközi projektekben és K+F tevékenységekben.
r) Az egyes szervezeti egységektől megkapott anyagok alapján a földügyi, térképészeti és távérzékelési, azon belül az Intézet tevékenységét bemutató anyagok összeállítása és karbantartása.
K) A Gazdasági és Pénzügyi Igazgatóság feladatai
A GPI végzi az intézményi tervezéssel, az előirányzat-felhasználással, a hatáskörébe tartozó előirányzat-módosítással, üzemeltetéssel, fenntartással, valamint a működtetéssel, a beruházással, a vagyon használatával, a munkaerő-gazdálkodással, a könyvvezetéssel és a beszámolási kötelezettséggel, az adatszolgáltatással kapcsolatos összefoglaló és a saját szervezetére kiterjedő feladatokat. A GPI felelős az Intézet mérlegében kezelt vagyon valós, leltárral alátámasztott kimutatásáért.
1. Pénzügyi és számviteli feladatok
a) Előirányzat-gazdálkodási feladatok:
– az Intézet éves, valamint rövid, illetve középtávú költségvetési terveinek kidolgozása a vonatkozó pénzügyminisztériumi irányelveknek megfelelően;
– az Intézet elemi költségvetésének elkészítése és a közvetlen szakmai költség- és bevételi előirányzatok lebontása az egyes szervezeti egységekre, előirányzat-felhasználási terv összeállítása és karbantartása;
– az előirányzatok módosításával kapcsolatos nyilvántartási feladatok ellátása, a rendelkezésre álló keretek kimutatása, vezetői információs adatszolgáltatás nyújtása.
b) Pénzügyi feladatok:
– a bejövő és kimenő számlákkal kapcsolatos teendők végzése (elkészítése, ellenőrzése, felszerelése, postázása, analitikus nyilvántartása);
– a bevételek és kötelezettségvállalások dokumentálása, bizonylatok ellenőrzése, fizetési kötelezettségek pénzügyi teljesítése;
– a kötelezettségvállalások ellenőrzése, nyilvántartásba vétele; bejelentése a Magyar Államkincstárnak;
– az Intézet értéktárának kezelése és ellenőrzése;
– a szigorú számadású nyomtatványok kezelése és nyilvántartása;
– a bel- és külföldi kiküldetések pénzügyeinek lebonyolítása, nyilvántartások vezetése;
– az elszámolásra kiadott előlegek folyósítása, analitikus nyilvántartása és elszámoltatása;
– a lakásépítési alap kezelése és a kapcsolatos nyilvántartások vezetése;
– az általános forgalmi adó nyilvántartása, bevallása és elszámolása az adóhivatallal.
c) Számviteli feladatok:
– gazdasági események (pénzforgalom, állományváltozások) számviteli elszámolása, analitikus és főkönyvi számviteli nyilvántartások vezetése;
– a banki és pénztárbizonylatok, gazdasági események számlaösszefüggéseinek kijelölése;
– a főkönyvi és analitikus nyilvántartások egyezőségének ellenőrzése;
– a havi, negyedéves, féléves, éves zárással kapcsolatos feladatok ellátása;
– az éves és féléves beszámoló megfelelő alátámasztásának biztosítása, a leltározás könyvvezetési feladatainak ellátása;
– negyedéves mérlegjelentések, féléves, éves költségvetési beszámoló elkészítése;
– adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítése a felügyeleti szerv és egyéb külső szervek felé.
d) Illetmény-számfejtési feladatok:
– illetmény- és létszámgazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátása;
– a személyi jövedelemadó, a kapcsolódó adók és járulékok nyilvántartása, bevallása, befizetése;
– munkáltatói igazolások kiadása;
– magán-nyugdíjpénztári tagdíjak analitikus nyilvántartása, bevallása;
– kapcsolattartás a magánnyugdíj- és az önkéntes nyugdíjpénztárakkal, a pénztári tagok nyilvántartása.
e) Hatályos jogszabályoknak megfelelően az osztály munkáját érintő szabályzatok rendszeres felülvizsgálata, aktualizálása.
2. Gazdasági feladatok
a) Beruházási, felújítási feladatok:
– az Intézet feladatainak ellátásához szükséges beruházások, felújítások közép- és hosszú távú terveinek előkészítése;
– építési beruházások a kapcsolódó feladatainak ellátása, koordinálása és ellenőrzése.
b) Üzemeltetési feladatok:
– az Intézet működésével, fenntartásával kapcsolatban a folyamatos munkavégzéséhez szükséges tárgyi feltételek biztosítása, melynek keretében irányítja és ellátja, az informatikai infrastruktúra kivételével, az Intézet eszközei működőképes állapotának, valamint hatékony használatának és hasznosításának biztosítását;
– az Intézet kezelésében lévő épületek üzemeltetési és gondnoki feladatainak ellátása;
– az intézeti gépjárművekkel, és a saját gépjárművek hivatali célú használatával kapcsolatos feladatok ellátása, nyilvántartások vezetése, elszámolások készítése.
c) Beszerzési feladatok:
– irodai berendezések, felszerelések, segédanyagok beszerzési igényeinek összegyűjtése, kötelezettségvállalások elkészítése, a jóváhagyott beszerzések lebonyolítása, bizonylatolása.
d) Közbeszerzési feladatok:
– az Intézet beszerzési eljárásainak lebonyolítása a közbeszerzési törvény előírásainak megfelelően, a beszerzések nyilvántartása, a jogszabályokban előírt kapcsolódó adatszolgáltatások teljesítése.
e) Vagyongazdálkodással kapcsolatos feladatok:
– tárgyieszköz- és készletgazdálkodási feladatok ellátása;
– állami vagyon (tárgyi eszközök és készletek) analitikus nyilvántartása, az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatások elvégzése;
– az éves tárgyieszköz- és készletleltározás előkészítése, szervezése, lebonyolítása.
f) Biztonsági elem gazdálkodással kapcsolatos feladatok:
– a földhivatali hiteles tulajdoni lap másolatokhoz szükséges biztonsági elemek biztosítása, raktározása, a földhivatali igények alapján megfelelő szétosztása;
– nyilvántartás vezetése a földhivatalok biztonsági elemeinek állományáról.
g) Közérdekű adatokkal kapcsolatos adatszolgáltatás:
– az Intézet honlapján a közérdekű adatok megjelentetése;
– egyéb feladatok;
– KSH felé a kötelező statisztikák elkészítése;
– hatályos jogszabályoknak megfelelően az osztály munkáját érintő szabályzatok rendszeres felülvizsgálata, aktualizálása.
L) A vezető jogtanácsos feladatai
a) A jog eszközeivel elősegíti a Intézet működésének eredményességét, közreműködik a törvényesség érvényre juttatásában, segítséget nyújt a jogok érvényesítéséhez, valamint a kötelezettségek teljesítéséhez.
b) Az Intézet jogi képviseletének ellátása bíróság és más hatóságok előtt.
c) Az Intézet által benyújtott pályázatok előkészítésében részvétel.
d) A kiemelt projektekkel kapcsolatos jogi feladatok ellátása.
e) Az Intézet által kötött szerződések előkészítése, jogi véleményezése.
f) Közreműködés az Intézet által indított közbeszerzési eljárások lefolytatásában.
g) A külön jogszabályokban meghatározott jogtanácsosi feladatok ellátása.
h) Havonta tájékoztató kiadása az Intézet tevékenységével kapcsolatos jogszabályokról.
i) Az intézeti belső szabályzatok, főigazgatói utasítások elkészítése, illetve elkészítésében való közreműködés.
M) A belső ellenőr feladatai:
a) Biztosítja a jogszabályi előírások betartását, az állami vagyon védelmét, valamint a belső rend és fegyelem megszilárdítását.
b) Jelzi a működésre vonatkozó szabályokban előírtaktól való eltérést.
c) Segíti a szabálytalan gyakorlat kialakulásának és terjedésének megakadályozását.
d) Támogatja a vezetést a döntések meghozatalában és végrehajtásában.
e) Rendszerszemléletű megközelítéssel értékeli az Intézet ellenőrzési és irányítási eljárásainak hatékonyságát.
f) Konstruktív megállapításokat és ajánlásokat fogalmaz meg a főigazgató részére.
IV. FEJEZET
AZ INTÉZET MŰKÖDÉSÉNEK RENDSZERE
1. A MŰKÖDÉS RENDJE
a) Az Intézet egyszemélyi felelős vezetője a főigazgató. Ellátja az Intézet vezetésével járó valamennyi általános igazgatási, továbbá az SzMSz-ben, valamint a vonatkozó jogszabályokban meghatározott feladatokat.
b) A főigazgató az Intézet működését, szakfeladatai tervszerű ellátását az általános főigazgató-helyettes, a gazdasági főigazgató-helyettes, az igazgatók, az önálló osztályvezetők, valamint a vezető jogtanácsos közreműködésével biztosítja.
c) Az általános főigazgató-helyettes helyettesíti a távollevő főigazgatót, egyébként folyamatosan ellátja az SzMSz-ben és az Ügyrendben foglalt, valamint a főigazgató által reá ruházott feladatokat.
d) A gazdasági főigazgató-helyettes az Intézet működésével összefüggő gazdasági és pénzügyi feladatok tekintetében a főigazgató helyettese. Gazdasági vezetőként ellátja a Gazdasági és Pénzügyi Igazgatóság vezetését (gazdasági és pénzügyi igazgató).
e) Az Igazgatóságok élén főosztályvezető-helyettes besorolású Igazgatók állnak. Ellátják a vezetésük alá tartozó Igazgatóságok vezetését és irányítják az alájuk rendelt osztályok, projektek munkáját. Az Igazgatóságok osztályokra tagozódnak. Az osztályvezetők az osztályok feladatainak végrehajtását irányítják az Ügyrendben foglaltak szerint.
f) Az önálló osztályok és a Főigazgatói Titkárság élén osztályvezetők állnak. Ellátják a hozzájuk rendelt szervezeti egység vezetését.
g) Az Alaphálózati Igazgatóság Kozmikus Geodéziai Obszervatóriuma külön telephelyen működik.
h) A főigazgató a szervezeti egységek vezetőinek kiadmányozási jogosultságát az Ügyrendben szabályozza.
i) Az Intézet működésének folyamatossága érdekében a főigazgató vezetői értekezletet működtet, havi rendszerességgel. Résztvevői: a főigazgató, az általános főigazgató-helyettes, az igazgatók, az önálló osztályvezetők, a vezető jogtanácsos, továbbá a főigazgató által meghívottak. Az értekezletről emlékeztető készül.
j) Az Intézet feladatainak ellátásához a főigazgató stratégiai tanácsadó testületet működtethet. E mellett – szükség esetén – külön testületet hozhat létre egy adott feladat megoldására, határozott időre, vagy hosszabb távú feladatra visszavonásig.
k) Egy igazgatóságot önállóan, vagy több igazgatóságot komplexen érintő feladatok megoldására a főigazgató projektszervezetet hozhat létre. A projekt egy megadott célkitűzés alapján körülhatárolt és definiált, egyszeri és meghatározott tematikus feladat (projekt) adott idő alatti végrehajtására irányuló szervezeti egység, az intézeti szervezeti egységek sajátos együttműködése. Az igazgatók az Igazgatóságok szervezeti egységeiből szükség szerint projektszervezeteket hozhatnak létre az Ügyrendben szabályozottak szerint. A projekt szervezeti egységek viszonylatait és működési rendjét általánosságban az Ügyrend tartalmazza, specifikusan pedig az érintett projekt szervezeti és működési leírása határozza meg.
l) Az Intézeten belüli, szervezeti egységek közötti adatáramlás és adatfelhasználás és az erőforrások átcsoportosítása az Intézet stratégiai kérdése, amely – az illetékes igazgatók együttműködésén alapulva – csak főigazgatói engedéllyel biztosítható vagy főigazgatói utasítással történhet.
2. A VEZETŐK KÉPVISELETI JOGOSULTSÁGA
a) Az Intézet teljes jogú képviselője a főigazgató.
b) Az általános főigazgató-helyettes, a gazdasági főigazgató-helyettes, az igazgatók, valamint az önálló osztályvezetők feladatkörüknek megfelelő ügyekben, a vonatkozó jogszabályok keretei között, külön meghatalmazás nélkül képviselik az Intézetet. Saját szervezeti egységük költségvetési keretei között, feladataikkal összefüggésben önállóan csak főigazgatói jogkör átruházással vállalhatnak kötelezettségeket.
c) A vezető jogtanácsos a jogtanácsosi tevékenységről szóló jogszabályokban meghatározott körben és ügyekben munkakörénél fogva külön meghatalmazás nélkül jogosult az Intézet képviseletére.
d) Az Intézet vezető beosztású kormánytisztviselői a feladatkörükben meghatározott ügyekben és beosztásuknak megfelelő szinten képviselhetik az Intézetet.
e) Az Intézet képviseletében eljáró munkatársak e tevékenységükről a vezetőjüket haladéktalanul tájékoztatni kötelesek.
f) Amennyiben a vezető úgy ítéli meg, hogy a képviselt ügyről a főigazgatót tájékoztatni kell, akkor azt haladéktalanul köteles megtenni.
3. A FŐIGAZGATÓ FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
Az Intézet egyszemélyi felelős vezetője a főigazgató. A főigazgató az Intézet működését, szakfeladatai tervszerű ellátását az általános főigazgató-helyettes, a gazdasági főigazgató-helyettes, az igazgatók, az önálló osztályvezetők, valamint a vezető jogtanácsos közreműködésével biztosítja. E feladatkörében:
a) Kialakítja, vezeti és ellenőrzi az Intézet szervezetét, biztosítja a működés feltételeit.
b) Irányítja és felügyeli az Intézet közvetlen főigazgatói hatáskörbe tartozó vezetőit és elsősorban e vezetőkön keresztül az Intézet valamennyi kormánytisztviselőjét, ügykezelőjét és munkavállalóját.
c) Biztosítja az Intézet szabályszerű működését a jogszabályoknak, a belső szabályzatoknak, valamint a felügyeleti szerv által kiadott szakmai irányelveknek és eseti rendelkezéseknek megfelelően.
d) Kötelezettségvállalásra a főigazgató, illetve az általa írásban meghatalmazott személy jogosult. A kötelezettségvállalás módját, eljárási és dokumentációs részletszabályait, valamint a kötelezettségvállalásra jogosult személyek kijelölését a főigazgató belső szabályzatban határozza meg.
e) A szervezeti egységek vezetőivel együttműködve elkészíti, illetve elkészítteti és a vidékfejlesztési miniszterhez jóváhagyásra felterjeszti az Intézet Szervezeti és Működési Szabályzatát.
f) Az Intézet működésének biztosítása és folyamatossága érdekében – az SzMSz-ben és az Ügyrendben meghatározottak szerint – vezetői értekezleteket működtet.
g) Elkészítteti az Intézet éves feladat- és munkatervét, melyet a szervezeti egységek feladat- és munkatervei alkotnak. Felelős az Intézet éves feladat- és munkatervének végrehajtásáért, és intézeti szinten az ellátandó feladatokhoz szükséges erőforrások és pénzeszközök összhangjának megteremtéséért.
h) Gondoskodik az Intézet közép- és hosszú távú (2–3 év) szakmai stratégiai és fejlesztési munkaprogramjának (cél, feladatok), valamint az Intézet egyéb feladatait érintő tervek kialakításáról, aktualizálásáról, érvényesítéséről és végrehajtásáról. Felelős az Intézet munkaprogramjainak végrehajtásáért, és intézeti szinten az ellátandó feladatokhoz szükséges erőforrások és pénzeszközök összhangjának megteremtéséért.
i) Biztosítja az Intézetben a tervszerű, nemzetközi színvonalú szakmai munka végzését.
j) Meghatározza az Intézet – teljesítménykövetelmények alapjául szolgáló – kiemelt céljait, illetve a közvetlen irányítása alá tartozó vezetők és kormánytisztviselők tekintetében megállapítja a teljesítménykövetelményeket és értékeli a teljesítményeket.
k) Képviseli az Intézetet a felettes szervek, valamint más szervek és intézmények előtt.
l) Ellátja a munkáltatói jogok gyakorlását és kötelezettségek teljesítését, a szervezeti egységek vezetőinek javaslatait is figyelembe véve a főigazgató gyakorolja a kinevezési jogkört, jóváhagyja a képzési tervet és az éves elismerési tervet.
m) Elkészítteti és jóváhagyásra benyújtja az Intézet éves költségvetési tervét és az éves költségvetési beszámolóját.
n) Kialakítja az Intézet belső munkarendjét.
o) Gondoskodik a megfelelő személyi feltételek megteremtéséről, a működés helyes módszereinek kialakításáról és feltételeinek folyamatos biztosításáról, a működés és gazdálkodás ellenőrzéséről.
p) Intézeti szinten gyakorolja az önálló gazdálkodási jogkört.
q) Gondoskodik a belső ellenőrzés rendjének kialakításáról és működtetéséről, jóváhagyja a belső ellenőr által készített éves ellenőrzési tervet.
r) Gondoskodik az Intézet feladatellátásának minőségbiztosításáról, az Intézetnél bevezetett Integrált Minőségügyi és Információvédelmi Irányítási Rendszer (IMIR) működtetéséről.
s) A Szervezeti és Működési Szabályzatban előírt szervezeti kereteken belül szükség szerint szervezeti egységeket hoz létre; új telephely létesítéséhez és telephely megszüntetéséhez a vidékfejlesztési miniszter engedélye szükséges.
t) Gyakorolja a jogszabályok alapján az Intézetet megillető jogköröket.
u) Gyakorolja a saját hatáskörében fenntartott kiadmányozási jogkört és meghatározza az Intézet Ügyrendjét, megállapítja és kiadja a belső szabályzatokat, főigazgatói utasításokat és körleveleket.
v) Dönt a jogszabályok által a hatáskörébe utalt, valamint a saját maga részére fenntartott ügyekben.
w) Megszervezi a kincstári tulajdon védelmét és gondoskodik a szükséges feltételek biztosításáról.
x) Irányítja a humánpolitikai tevékenységet.
y) Gondoskodik a munka- és balesetvédelmi szempontoknak megfelelő munkavégzési feltételekről.
z) Megszervezi a titkos anyagok kezelését.
4. AZ ÁLTALÁNOS FŐIGAZGATÓ-HELYETTES FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
a) Teljes jogkörrel helyettesíti a főigazgatót távolléte, akadályoztatása esetén.
b) A főigazgató által átadott jogkörben
– koordinálja és összefogja az általános vezetési és igazgatási munkát,
– koordinálja és összefogja a munkatervek, munkajelentések és belső szakmai szabályzatok előkészítését,
– az igazgatókkal és önálló osztályvezetőkkel együttműködve összefogja, koordinálja és ellenőrzi az Intézet bevételszerző tevékenységét.
c) Szakmai értekezleteket hív össze a szakmai irányítása alá tartozó tevékenységi körben felmerült fontosabb feladatok megoldásához szükséges szakmai vélemények, javaslatok megismerése, illetve a felügyelt szervezeti egységek munkájának irányítása céljából.
d) Rendszeres szakmai és vezetői értekezletet hív össze az igazgatók és az önálló osztályvezetők szakmai beszámolóinak, és az Intézet feladataival kapcsolatos stratégiai tervek készítésének érdekében.
e) Ellátja az Intézeti közbeszerzési bizottsági elnöki feladatait.
f) Koordinálja és összefogja az intézeti honlapot működtető szerkesztőbizottság és irányítja a hálómester munkáját.
g) Irányítja az Intézet tűzvédelmét.
h) Irányítja az Intézet munkavédelmét.
i) A főigazgató helyettesítése körében alkalmazott eljárásáról és tevékenységéről a főigazgató akadályoztatásának megszűnését követőn haladéktalanul beszámol a főigazgatónak.
5. A GAZDASÁGI FŐIGAZGATÓ-HELYETTES FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
a) Az Intézet működésével összefüggő gazdasági és pénzügyi feladatok tekintetében a főigazgató helyettese;
b) A költségvetési szerv gazdasági vezetőjeként irányítja és ellenőrzi a gazdasági szervezetet;
c) Felelős a Gazdasági és Pénzügyi Igazgatóság feladatainak ellátásáért;
d) Ellátja a belső szabályzatban a biztonsági elemekért felelős vezetőre vonatkozó feladatokat.
6. AZ IGAZGATÓSÁGOK ÉS AZ ÖNÁLLÓ OSZTÁLYOK VEZETŐINEK FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
Az igazgatók és önálló osztályvezetők a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően irányítják, illetve felügyelik a feladat- és hatáskörüknek az Intézet szervezeti és működési szabályzatában meghatározott része tekintetében a szakmai munkát, valamint döntenek a hatáskörükbe utalt ügyekben.
6.1. Az igazgatók feladat- és hatásköre
Az igazgató önállóan és felelősen, a jogszabályoknak és szakmai követelményeknek megfelelően ellátja az irányítása alá tartozó igazgatóság vezetését és ellenőrzését. Az igazgató:
a) Felelősen irányítja és szervezi az Igazgatósága feladatainak elvégzését.
b) A főigazgató felhatalmazása alapján az SzMSz-nek és az Ügyrendnek megfelelően dönt azokban az ügyekben, amelyek előkészítése a felügyelt szervezeti egységek (osztályok és projektszervezetek) feladatkörébe tartozik. Gondoskodik az ügykörébe tartozó rendelkezések, és a felettesei utasításainak végrehajtásáról.
c) Az SzMSz-ben és az Ügyrendben foglaltak szerint gyakorolja az igazgatóság feladatköréhez kapcsolódó hatásköröket. Hatáskörének gyakorlását az Ügyrendben foglaltak szerint beosztottjaira átruházhatja, az átruházás azonban nem érinti az igazgatóság munkájáért való felelősségét. Ellátja mindazokat az ügyeket, amelyeket a főigazgató és általános helyettese állandó vagy eseti jelleggel a feladat- és hatáskörébe utal.
d) Az osztályvezetők közreműködésével javaslatban fogalmazza meg az igazgatóság éves és közép/hosszú távú munka- és programtervét, szervezi és ellenőrzi a feladatok végrehajtását.
e) Gondoskodik az igazgatóság feladatainak ellátásához és működéséhez szükséges feltételek és pénzeszközök megtervezéséről, és részt vesz azok biztosításában. Az igazgatóság programjaira vonatkozó szerződésekben és programtervezetekben a főigazgató által jóváhagyott feladat- és költségterv alapján és keretein belül önállóan gazdálkodik. A jóváhagyott feladatain és létszámkereten belül önálló személyi és szervezeti kialakítási javaslatokat tesz. A működéshez szükséges erőforrások és pénzeszközök biztosításában tevőlegesen és felelősen részt vesz és felelős a jóváhagyott pénzügyi keretek között történő gazdálkodásért és annak ellenőrzéséért.
f) Tematikus kiértékelési, statisztikai és egyéb adatok felhasználásával, elemzésével és javaslatokkal segíti és előkészíti a főigazgatói döntések meghozatalát, a döntéseket végrehajtja és azok végrehajtásáról tájékoztatást ad.
g) Gondoskodik a felügyelete alá tartozó szervezeti egységek feladataival és szakterülettel kapcsolatos fejlesztési elképzelések, programok, koncepciók előkészítéséről és kidolgozásáról, javaslatot tesz fejlesztési, felügyeleti intézkedésre.
h) Koordinálja és ellenőrzi az általa felügyelt szervezeti egységek által kidolgozott, illetve a szakterületet érintő fejlesztési elképzelések, programok, koncepciók végrehajtásának előkészítését és megvalósítását.
i) Gyakorolja az irányítása alá tartozó szervezeti egységek vezetői, illetve a közvetlen irányítása alá tartozó kormánytisztviselők vonatkozásában az utasítási és ellenőrzési jogot.
j) Dönt az irányítása alá tartozó osztályvezetők által a felügyelt szervezeti egységeken dolgozók munkakörére, munkaköri leírására tett javaslatokról.
k) Dönt a felügyelt szervezeti egységek feladatkörére vonatkozó jogi vagy ügyrendi szabályozás módosításának kezdeményezéséről.
l) Ellenőrzi, hogy a jogszabályok, az állami irányítás egyéb jogi eszközei és a belső szabályzatok az általa felügyelt szervezeti egységek munkájában érvényesüljenek.
m) Felülvizsgálja az általa felügyelt szervezeti egységek által készített tervezeteket, valamint jóváhagyja a felügyelt szervezeti egységek munkaterveit és az általuk készített végrehajtási eljárásrendeket. Figyelemmel kíséri, szervezi és ellenőrzi az ezen szervezeti egységek munkaterveibe és eljárásrendjeibe foglalt és egyéb feladatainak végrehajtását, gondoskodik az ehhez szükséges feltételek biztosításáról. Beszámoltatja az általa felügyelt szervezeti egységek vezetőit, illetve kormánytisztviselőit és munkavállalóit a szervezeti egységnél végzett munkákról, gondoskodik a hivatali fegyelem megtartásáról.
n) Szakmai értekezleteket hív össze az irányítása alá tartozó tevékenységi körben felmerült fontosabb feladatok megoldásához szükséges szakmai vélemények, javaslatok megismerése, illetve a felügyelt szervezeti egységek munkájának irányítása céljából.
o) Szükség szerint egyedi feladatok ellátásával bízza meg a felügyelt szervezeti egységek bármely kormánytisztviselőjét, melyről a kormánytisztviselő tájékoztatja közvetlen felettesét.
p) A felügyelt szervezeti egységek vezetőinek javaslataira is figyelemmel javaslatot tesz a főigazgatónak a kormánytisztviselők, ügykezelők és a munkavállalók kitüntetésére, jutalmazására, segíti a felügyelt szervezeti egységek kormánytisztviselőinek szakmai fejlődését. A közvetlen irányítása alá tartozó kormánytisztviselők tekintetében teljesítményértékelést végez. Ezen kívül felülvizsgálja és jóváhagyja az igazgatóság osztályvezetői által az irányításuk alá tartozó kormánytisztviselőkre készített teljesítményértékeléseket.
q) Gondoskodik az általa vezetett szervezeti egység nemzetközi kapcsolatok tartásával, tagállami működéssel összefüggő feladatainak ellátásáról.
r) Véleményt nyilvánít jogszabálytervezetekről, szükség esetén szakmai javaslatokat tesz a vezető jogtanácsos számára.
s) Gyakorolja a feladatkörébe tartozó rendelkezési jogkört az igazgatóság feladataira biztosított pénzeszközökből és előirányzatokból.
t) Gyakorolja a hatáskörébe utalt munkáltatói jogokat.
u) Biztosítja az igazgatóság együttműködését az Intézet más szervezeti egységeivel.
v) Más szervezeti egység vezetője feladatkörét érintő intézkedést csak az érintett szervezeti egység vezetőjének egyetértésével tehet, illetve jogosult a főigazgató elé terjeszteni azokat az ügyeket, amelyekben az érintett vezetők véleményének egyeztetése nem vezetett eredményre.
w) Az igazgatóság feladatkörébe tartozó programok, szakmai feladatok végrehajtása és ügyintézése keretében, valamint a főigazgató által átruházott hatáskörben az igazgató jogosult az Intézet képviseletére, és kötelezettsége áll fenn az Intézet működésében érintett külső szervekkel való együttműködés tekintetében.
x) Tevékenységéről a főigazgatót rendszeresen tájékoztatja.
6.2. Az önálló osztályvezetők feladat- és hatásköre
6.2.1. A Humánpolitikai és Igazgatási Önálló Osztály vezetőjének feladatai
a) Felelősen szervezi és irányítja az osztály SzMSz-ben rögzített feladatainak végrehajtását.
b) Előkészíti a főigazgató hatáskörébe tartozó személyügyi, munkaügyi, szervezési, fegyelmi, kártérítése, szociális és kegyeleti döntéseket, és gondoskodik azok végrehajtásáról.
c) Irányítja a közszolgálati jogviszonyra vonatkozó jogszabályokban előírt feladatok intézeti végrehajtását, ennek érdekében kapcsolatot tart és együttműködik a Vidékfejlesztési Minisztérium illetékes főosztályaival.
d) Irányítja az Intézet ügyirat-kezelési tevékenységét.
e) Elkészíti az osztály feladattervét, valamint az abban foglaltak végrehajtásáról szóló beszámoló jelentést.
f) Elkészíti az osztályon dolgozók munkaköri leírásait, rendszeresen ellenőrzi az abban foglaltak betartását.
g) Ellátja mindazokat az általános igazgatási feladatokat, amelyek az Intézet szervezetszerű működését elősegítik.
h) Gyakorolja a főigazgató által átruházott munkáltatói jogokat.
i) Folyamatosan kapcsolatot tart és együttműködik az Intézet szervezeti egységeinek vezetőivel.
j) Ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket a főigazgató hatáskörébe utal.
k) Tevékenységéről rendszeresen beszámol a főigazgatónak.
6.2.2. A Minőségügyi, Információvédelmi és Szakfelügyeleti Önálló Osztály vezetőjének feladatai
a) Az állami feladatként ellátott alaptevékenységhez kapcsolódóan:
– gondoskodik a jogszabályi kötelezettség, továbbá a VM Földügyi Főosztály utasítása alapján az Intézetre háruló földmérési és térképészeti szakfelügyeleti feladatok ellátásáról.
b) Az alaptevékenységekhez kapcsolódó tevékenységek ellátásához kapcsolódóan:
– irányítja az Intézetnél bevezetett Integrált Minőségügyi és Információvédelmi Irányítási Rendszer (IMIR) működtetését;
– megszervezi az esedékes külső és belső auditok végrehajtását,
– a vezetőségi átvizsgálás keretében, az információvédelmi biztossal közösen beszámol az auditok megállapításairól, javaslatot terjeszt elő a szükséges javító és megelőző intézkedések megtételére, figyelemmel kíséri a vezetőségi átvizsgálás során hozott határozatok végrehajtását,
– gondoskodik az IMIR működtetésével kapcsolatosan időszakosan szükségessé váló minőségügyi és információvédelmi oktatások megszervezéséről és lebonyolításáról,
– közreműködik a szakterületi tevékenységekkel kapcsolatos jogszabályok, szabványok és szabályzatok megalkotásában, illetve véleményezésében.
6.2.3. A főigazgatói titkárság vezetőjének feladatai
a) Felelősen irányítja és szervezi a főigazgatói titkárság feladatainak végrehajtását.
b) A főigazgató felhatalmazása alapján dönt a feladatkörébe tartozó ügyekben. Gondoskodik az ügykörébe tartozó rendelkezések és a főigazgató utasításainak végrehajtásáról.
c) Gondoskodik a főigazgatói titkárság feladatainak ellátásához és működéséhez szükséges feltételek megtervezéséről és főigazgatóval egyeztetett módon történő biztosításáról.
d) Gondoskodik a főigazgatói titkárság feladatainak kapcsolatos elképzelések, koncepciók és tervek előkészítéséről, kidolgozásáról, majd pedig a jóváhagyást követően a megvalósítás nyomon követéséről.
e) Mindennapi munkájában, koordinációs feladatainak végrehajtásában, vezetői értekezleteken és más összintézeti találkozókon szükség esetén a főigazgató megbízása alapján feladatokat és intézeti stratégiai kérdéseket közvetít. Nevezett összejövetelek eredményeiről a főigazgatót tájékoztatja.
f) Tevőlegesen és felelősen szervezi az Intézet különböző egységei közötti feladatmegosztásokat és együttműködéseket a főigazgatóval együttműködve és megbízásából.
g) A főigazgatói titkárság feladatainak végrehajtásáról és saját tevékenységéről a főigazgatót rendszeresen tájékoztatja.
6.2.4. Nemzetközi, Kooperációs és Pályázati Önálló Osztály vezetőjének feladatai
a) Az ügyrendnek és a munkaköri leírásnak megfelelően vezeti az osztályt, meghatározza az osztályon dolgozók részletes feladatait.
b) Irányítja az Intézet nemzetközi ügyeinek szervezését, segíti, összehangolja a szervezeti egységek nemzetközi tevékenységét.
c) Nyilvántartja a nemzetközi ügyekben történő utazásokat, az elkészült útijelentéseket.
d) Rendszeresen tájékoztatja a főigazgatót és a szervezeti egységek vezetőit az aktuális pályázati lehetőségekről.
e) Szükség esetén megbeszélést kezdeményez az egyes szervezeti egységek vezetőivel a pályázatok benyújtásának összehangolása, hatékonnyá tétele érdekében.
f) Segítséget nyújt a pályázat elkészítésében.
g) Koordinálja a több szervezeti egységet érintő projekteket.
h) Szükség esetén kapcsolatot tart más intézmények nemzetközi részlegeivel.
7. A HATÁSKÖR GYAKORLÁSÁNAK MÓDJA
A munkáltatói jogokat a főigazgató gyakorolja. A munkáltatói jogkör – a jogszabályok keretei között – vezetőkre írásban átruházható. Az átruházott munkáltatói jogkör nem ruházható tovább.
Az általános főigazgató-helyettes, az igazgatók, az önálló osztályvezetők, vezető jogtanácsos és a projektvezetők a hatáskörükbe tartozó ügyekben kiadmányozási joggal rendelkeznek. A hatásköröket és a vonatkozó részletes szabályokat a főigazgató az Ügyrendben határozza meg.
Az igazgatók és az önálló osztályvezetők jogosultak az igazgatóságot, illetve az önálló osztályt érintő feladatok ellátásához igénybe vett termék, szolgáltatás beszerzés teljesítésének igazolására.
8. A HELYETTESÍTÉS RENDJE
A főigazgató teljes jogkörű helyettese az általános főigazgató-helyettes. Kettejük egyidejű távolléte, illetőleg akadályoztatása esetén a főigazgatót a gazdasági főigazgató-helyettes helyettesíti.
Az igazgató és az önálló osztály vezetője állandó helyettest köteles kijelölni. A vezető és a helyettes egyidejű távolléte illetőleg akadályoztatása esetén eseti jelleggel megbízhat helyettesítésével más dolgozót is.
Az igazgató és az önálló osztály vezetője gondoskodik a szervezeti egységre vonatkozó helyettesítési rend kidolgozásáról. Erről írásban köteles tájékoztatni a főigazgatót és a Humánpolitikai és Igazgatási Önálló Osztály vezetőjét.
A gazdasági főigazgató-helyettes – ellenjegyzési jogkörrel felruházott – helyettese a pénzügyi osztályvezető.
Helyettesítés esetén stratégiai ügyekben a főigazgató helyettesítési jogkörkorlátozást adhat ki írásban.
9. FELELŐSSÉGI SZABÁLYOK
V. FEJEZET
EGYÉB RENDELKEZÉSEK
1. Az Intézet működésére vonatkozó részletes szabályokat a hatályos jogszabályi előírásokkal összhangban a főigazgató állapítja meg (szabályzat, főigazgatói utasítás, eseti intézkedések).
2. A főigazgató – amennyiben hivatali időben nem tartózkodik munkahelyén – köteles:
– titkárságán meghagyni tartózkodási helyét,
– hívható állapotban tartani mobiltelefon-készülékét (figyelemmel azokra a körülményekre, ahol éppen tartózkodik),
– gondoskodni arról, hogy távollétében megfelelő felkészültségű helyettes tartózkodjon az Intézet székházában.
3. Az igazgatók, a az önálló osztályvezetők és a projektvezetők kötelesek gondoskodni arról, hogy távollétükben megfelelő felkészültségű helyettes álljon rendelkezésre.
4. Az Intézetnél az adományozható közigazgatási tanácsadói és közigazgatási főtanácsadói címek száma – a Ktv. 30/A. §-ának megfelelően – a felsőfokú iskolai végzettségű kormánytisztviselők létszámának legfeljebb 20%-a lehet.
5. A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségre vonatkozó szabályokat külön főigazgatói utasítás tartalmazza.
6. Az SzMSz-ben nem szabályozott kérdésekben a főigazgató által kiadott Ügyrendben foglaltakat kell alkalmazni.
VI. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉS
A Szervezeti és Működési Szabályzat intézeti honlapon történő közzétételéről a vezető jogtanácsos gondoskodik.
Melléklet
A SZABÁLYTALANSÁGOK KEZELÉSÉNEK ELJÁRÁSRENDJE
1. A SZABÁLYTALANSÁGOK KEZELÉSÉNEK CÉLJA, AZ ELJÁRÁSREND HATÁLYA
1.1. Az eljárásrend célja, hogy hozzájáruljon a jogszabályokban és szabályzatokban meghatározott előírások megszegéséből adódó szabálytalanság kialakulásának megakadályozásához, illetőleg a szabálytalanságok ismételt előfordulásának megelőzéséhez, valamint hogy a szabálytalanság esetleges előfordulása esetére meghatározza azokat a fogalmakat, intézkedéseket, eljárásokat, módszereket, amelyek biztosítják, hogy a megfelelő állapot helyreállításra kerüljön, a hiányosságok pótlása, a hibák, tévedések kijavítása, a felelősség megállapítása és a szükséges intézkedések megtétele megtörténjen.
1.2. Az eljárásrend személyi hatálya kiterjed az Intézet valamennyi szervezeti egységére, kormánytisztviselőjére, ügykezelőjére és munkavállalójára.
2. A SZABÁLYTALANSÁG FOGALMA
2.1. A szabálytalanságok a korrigálható kisebb mulasztások vagy pótolható hiányosságok, illetve fegyelmi vagy kártérítési eljárás megindítására, szabálysértési, illetve büntetőeljárás kezdeményezésére okot adó cselekmények. A szabálytalanság valamely hatályos szabálytól (jogszabály, a belső irányítás egyes írott eszközei, határozat, utasítás, szabályzat, stb.) való olyan eltérést jelent, amely az államháztartás működési rendjében, a költségvetési gazdálkodás bármely gazdasági eseményében, az állami feladatellátás bármely tevékenységében, az egyes műveletekben stb. előfordulhat.
2.2. A szabálytalanság alapesetei
– szándékosan okozott szabálytalanság (pl. félrevezetés, csalás, sikkasztás, megvesztegetés, szándékosan okozott szabálytalan kifizetés);
– nem szándékosan okozott szabálytalanságok.
3. A SZABÁLYTALANSÁGOKKAL KAPCSOLATOS FELELŐSSÉG
3.1. A főigazgató felelős:
a) a feladatai ellátásához az Intézet vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért;
b) az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért;
c) az Intézet gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért;
d) a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és hitelességéért;
e) a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért;
f) az intézményi számviteli rendért;
g) a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés, valamint a belső ellenőrzés megszervezéséért és hatékony működtetéséért.
3.2. A főigazgató felelős a hivatali szervezeten belül a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés (FEUVE) létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztéséért, a pénzügyminiszter által közzétett irányelvek figyelembevételével.
A főigazgató felelős azért, hogy az Intézetben a folyamatok úgy legyenek kialakítva és működtetve, hogy azok biztosítsák a rendelkezésre álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
3.3. A FEUVE alkalmazásában a szabálytalanságok kezelése az Intézet valamennyi vezetőjének közvetlen támogatását és bevonását jelenti. Minden szervezeti egység vezetője felelős a feladatkörébe tartozó szakterületen a szabálytalanságok feltárásáért, nyomon követéséért, dokumentálásáért, megelőzéséért, valamint a Ktv.-vel összhangban a felelősségre vonással és hiányosságok megszüntetésével kapcsolatos intézkedések kezdeményezéséért és megvalósításuk ellenőrzéséért.
3.4. A tapasztalt szabálytalanságok jelzése a szolgálati út betartásával a vezető felé és megszüntetése érdekében javaslatok adása, továbbá az elrendelt intézkedések megvalósítása az Intézetben dolgozó valamennyi kormánytisztviselő, ügykezelő és munkavállaló feladata és kötelessége. A kormánytisztviselő fegyelmi és kártérítési felelősséggel tartozik, ha a közszolgálati jogviszonyból eredő kötelezettségét vétkesen megszegi.
4. A SZABÁLYTALANSÁG ÉSZLELÉSE A FEUVE-RENDSZERBEN
4.1. A szabálytalanságot a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés rendszerében észlelheti az Intézet valamely munkatársa, valamely szervezeti egységének vezetője, a főigazgató, valamint bármely, ellenőrzést végző belső és külső szerv. A szabálytalanságok kezelése a különböző esetekben a következőképp történik:
4.1.1. Az Intézet valamely munkatársa által észlelt szabálytalanság:
a) Ha a szabálytalanságot egy szervezeti egység valamely munkatársa észleli, köteles értesíteni a szervezeti egység vezetőjét (a szolgálati jogviszony szerinti közvetlen vezetőjét). Amennyiben a szervezeti egység vezetőjének az adott ügyben vétkes érintettsége feltételezhető, a munkatársnak a vezető felettesét, annak érintettsége esetén az általános főigazgató-helyettest kell értesíteni.
b) A szervezeti egység vezetője a feladatkörébe tartozó szakterületen észlelt szabálytalanságot megvizsgálja, és intézkedést tesz annak érdekében, hogy mielőbb megszüntetésre kerüljön, és a tett intézkedések megvalósításának ellenőrzését figyelemmel kíséri a folyamat helyreállításág.
Ha a vezető a szabálytalanságot megalapozottnak találja, de úgy ítéli meg, hogy az saját hatáskörben nem szüntethető meg, köteles értesíteni a szervezeti rangsorban felette álló vezetőt, aki az SzMSz-ben foglaltaknak és a jogszabályoknak megfelelően köteles intézkedni az ügyben.
4.1.2. A főigazgató vagy más vezető által észlelt szabálytalanság:
A vezető által észlelt szabálytalanság esetén először saját hatáskörben, az SzMSz-ben meghatározott feladat-, hatáskör és felelősségi rend alapján kell a szabálytalanság megszüntetése érdekében intézkedni. Ha ez nem lehetséges, a vezető ugyancsak a szervezeti rangsorban fölötte álló vezetőt tájékoztatja.
4.1.3. Külső ellenőrző szerv észleli a szabálytalanságot:
A külső ellenőrző szerv (pl. hazai vagy európai uniós) belső szabálytalanságra vonatkozó megállapításait az ellenőrzési jelentés tartalmazza. A jelentésben foglalt belső szabálytalanságra vonatkozó megállapítások alapján az Intézetnek intézkedési tervet kell kidolgoznia. Az intézkedési tervben azokat a feladatokat kell meghatározni, amelyek a szabálytalanságok megszüntetéséhez, illetve előfordulásuk megakadályozásához szükségesek, valamint a feladatok végrehajtásához határidőt kell rendelni. Az intézkedések megvalósítását figyelemmel kell kísérni az intézkedési tervben megjelölt felelős(ök)nek.
5. A SZABÁLYTALANSÁG ÉSZLELÉSÉT KÖVETŐ INTÉZKEDÉSEK
5.1. Az Intézet vezetői kötelesek az SzMSz-ben előírt hatásköri feladataiknak megfelelően a szükséges intézkedéseket megtenni.
5.2. A főigazgató hatáskörébe tartozó szabálytalanságok esetén a következő intézkedéseket teheti:
a) Vizsgálatot rendelhet el a tényállás tisztázására. A vizsgálatban való részvételre munkatársakat, indokolt esetben külső szakértőt is felkérhet a munkajogi szabályok betartásával. A vizsgálat következménye lehet további vizsgálat elrendelése is. Erre akkor kerül sor, ha a szabálytalanság megállapítását követően a felelősség meghatározása és/vagy a hasonló esetek megelőzése érdekében szükséges intézkedések megtételéhez nem elegendő a rendelkezésre álló információ. A vizsgálat eredményét jegyzőkönyvbe kell foglalni, szabálytalanság megállapítása esetén a szükséges intézkedést meg kell hozni.
b) Fegyelmi vétség elkövetésének alapos gyanúja esetén, illetve ha a szabálytalanság következtében kár keletkezik, fegyelmi, illetve kártérítési eljárást rendelhet el. A fegyelmi, illetve kártérítési felelősséget a Ktjv.-nek, illetve a Ktv.-nek a fegyelmi eljárásra irányadó szabályai alapján lefolytatott eljárás keretében kell megállapítani.
c) Büntető- vagy szabálysértési ügyekben az Intézet számára a szükséges intézkedések meghozatalát az arra illetékes szervek (ügyészség, rendőrség) értesítése (feljelentés, bejelentés) jelenti annak érdekében, hogy megalapozottság esetén az illetékes szerv a megfelelő eljárásokat megindítsa.
6. A SZABÁLYTALANSÁG KIVIZSGÁLÁSA SORÁN MEGTETT INTÉZKEDÉSEK NYOMON KÖVETÉSE
6.1. A főigazgató az 5.2. pontban meghatározott intézkedések megvalósítását az eljárás során a kijelölt munkatársak vagy a külső szakértő folyamatos tájékoztatása alapján nyomon követi.
6.2. Bármely általuk elrendelt intézkedés végrehajtását a vezetők kötelesek nyomon követni és a beszámoltatást elvégezni.
7. A SZABÁLYTALANSÁGOK MEGELŐZÉSE
7.1. A szabálytalanságok megelőzésével kapcsolatban elsősorban a főigazgató felelőssége, hogy:
– az Intézet a jogszabályoknak megfelelő szabályzatok alapján működjön,
– a szabályozottságot, illetve a szabályok betartását folyamatosan kísérje figyelemmel,
– szabálytalanság esetén hatékony intézkedés szülessék, a szabálytalanság korrigálásra kerüljön annak a mértéknek megfelelően, amilyen mértéket képviselt a szabálytalanság,
– a helytelen gyakorlat megszüntetése mellett a személyi vagy szervezeti felelősség megállapításra kerüljön, a szükséges intézkedések megvalósuljanak.
7.2. Figyelemmel arra, hogy a főigazgatónak a szabálytalanságok megelőzésével kapcsolatos felelőssége a szervezeti egységek vezetői hatáskörén, felelősségén és beszámoltatásán keresztül valósul meg, ezért valamennyi vezető feladata és felelőssége a szabályozottság biztosítása, valamint az Intézet valamennyi munkatársának kötelessége és felelőssége a szabálytalanságok bekövetkezésének megelőzése és megakadályozása.

1
Az utasítást a 18/2012. (VIII. 31.) VM utasítás 2. pontja hatályon kívül helyezte 2012. szeptember 1. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
