• Tartalom

13/2010. (XII. 22.) VM utasítás

13/2010. (XII. 22.) VM utasítás

az európai uniós tagságból eredő feladatokkal kapcsolatos döntés-előkészítés, képviselet és koordináció rendjéről szóló szabályzat kiadásáról

2010.12.22.

Az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendeletben meghatározott feladat- és hatáskörömben eljárva – figyelemmel a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 49. § (1) bekezdésére – a Vidékfejlesztési Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2010. (IX. 30.) VM utasítás (a továbbiakban: SZMSZ) 89. § g) pontja alapján az európai uniós tagságból eredő feladatokkal kapcsolatos döntés-előkészítés, képviselet és koordináció rendjének részletes szabályairól a következő utasítást adom ki:

1. § (1) A Vidékfejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: Minisztérium) európai uniós tagságból eredő feladatokkal kapcsolatos döntés-előkészítése, képviselete és koordinációja, ezen belül

a) a Minisztériumnak a környezetvédelmi, valamint a mezőgazdasági és halászati miniszterek ülésén, a Mezőgazdasági Különbizottságban (a továbbiakban: SCA) és az Állandó Képviselők Bizottságában (a továbbiakban: COREPER), a tanácsi munkacsoportokban, az egyéb európai uniós döntés-előkészítési bizottságban, valamint az Európai Bizottság mellett tagállami részvétellel működő végrehajtási aktusokkal foglalkozó bizottságokban (a továbbiakban: szakbizottság) történő képviselet,

b) a képviselet ellátásához szükséges tárgyalási álláspont (a továbbiakban: TÁP) elkészítésének és jóváhagyásának,

c) a jelentési kötelezettség teljesítésének, valamint

d) az európai uniós tagságból adódó feladatokból eredő kapcsolattartás és koordináció

rendjét a jelen utasítás mellékletét képező, az európai uniós tagságból eredő feladatokkal kapcsolatos döntés-előkészítés, képviselet és koordináció rendjéről szóló Szabályzat (a továbbiakban: Szabályzat) szerint határozom meg.

(2) A jogharmonizációs és az Európai Unió Bírósága és Törvényszéke előtti, valamint az ezeket megelőző eljárásokkal, továbbá az Európai Szabadkereskedelmi Társulás Bírósága előtti eljárásokkal kapcsolatos feladatok meghatározásának és teljesítése ellenőrzésének rendjét külön szabályzat állapítja meg.

(3) Az európai uniós tagságból eredő olyan feladatok kapcsán, amely a tagállamokkal és az európai uniós szintű szervezetekkel, a nem kormányzati szervezetekkel (a továbbiakban: NGO) történő kapcsolattartást érinti, a nemzetközi együttműködés rendjéről szóló külön szabályzatot kell alkalmazni.

2. § (1) Ez az utasítás közzététele napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) Az utasítás hatálybalépésével egyidejűleg az Európai Unió mezőgazdaságot érintő döntéshozatali eljárásaiban való részvétel egyes kérdéseiről szóló 4/B/2010. utasítás hatályát veszti.

Melléklet a 13/2010. (XII. 22.) VM utasításhoz

Az európai uniós tagságból eredő feladatokkal kapcsolatos döntés-előkészítés, képviselet és koordináció rendjéről szóló Szabályzat

Általános rendelkezések

1. § (1) A Vidékfejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: Minisztérium) európai uniós tagságból eredő feladatokkal kapcsolatos döntés-előkészítés, képviselet és koordináció rendjéről szóló Szabályzat (a továbbiakban: Szabályzat) hatálya kiterjed a Minisztérium valamennyi szervezeti egységére, az európai uniós tagságból eredő feladatok intézésével foglalkozó, valamint a Minisztérium együttműködési feladatainak és kötelezettségeinek teljesítésében közreműködő minden kormánytisztviselőre.

(2) A Szabályzat hatálya a miniszter által felügyelt háttérintézményekre (a továbbiakban: háttérintézmények) akkor terjed ki, ha arról a Szabályzat így rendelkezik.

2. § (1) A Minisztérium európai uniós tagságból eredő feladatokkal kapcsolatos döntés-előkészítés, képviselet és koordinációs feladatainak felügyeletét a nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár látja el.

(2) A Minisztérium szervezeti egységei és a háttérintézmények a Vidékfejlesztési Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2010. (IX. 30.) VM utasítás (a továbbiakban: SZMSZ) előírásainak és a Szabályzatnak megfelelően az EU Koordinációs Főosztállyal (a továbbiakban: EUKF), valamint az Európai Unión kívüli nemzetközi kötelezettségek tekintetében a Nemzetközi Kapcsolatok Főosztályával is együttműködve végzik az európai uniós tagságból eredő feladataik ellátását.

(3) Az európai uniós vonatkozású ügyiratokat – jellegüktől és fontosságuktól függően intézkedésre, vagy tájékoztatásra – az ügyirat tárgya szerint meg kell küldeni az EUKF-nek.

Képviselet

3. § (1) Az Európai Unió Környezetvédelmi, valamint Mezőgazdasági és Halászati Miniszterek Tanácsának (a továbbiakban: miniszteri tanácsülés) ülésén a Kormányt, a jóváhagyott tárgyalási álláspontban (a továbbiakban: TÁP) foglaltaknak megfelelően a miniszter, akadályoztatása esetén a helyettesítésére jogosult állami vezető vagy a Magyar Köztársaság Európai Unió mellett működő Állandó Képviseletének (a továbbiakban: ÁK) vezetője képviseli.

(2) Az Állandó Képviselők Bizottsága (a továbbiakban: COREPER) ülésén a kormányzati álláspontot, a jóváhagyott TÁP-ban foglaltaknak megfelelően az ÁK vezetője, illetve helyettese képviseli. A Mezőgazdasági Különbizottság (a továbbiakban: SCA) ülésén a kormányzati álláspontot, a jóváhagyott TÁP-ban foglaltaknak megfelelően a Magyar Köztársaság SCA-szóvivője, illetve helyetteseként az ÁK Mezőgazdasági csoportvezetője képviseli.

4. § (1) Az Európai Unió Tanácsának környezetvédelmi munkacsoportja (a továbbiakban: WPE) ülésén a Minisztérium, illetve a Kormány TÁP-ját az ÁK kijelölt környezetvédelmi szakdiplomatájának akadályoztatása esetén a Minisztérium vagy – a nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár jóváhagyásával – más minisztérium, illetve hatósági szervezet kiküldött munkatársa képviseli. A WPE ülésén részt vevő minisztériumi munkatársat – a nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár egyidejű tájékoztatásával – a munkáltatói jogkört gyakorló vezető jelöli ki. A Tanács nemzetközi környezetvédelmi ügyekért felelős munkacsoportja (a továbbiakban: WPIEI) ülésén a Minisztérium, illetve a Kormány TÁP-ját a Minisztérium vagy – a nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár jóváhagyásával – más minisztérium, illetve hatósági szervezet kiküldött munkatársa képviseli. Kiküldetés hiányában az ülésre felkészítést követően a részvételre a szakdiplomata is utasítható. A WPIEI ülésen részt vevő minisztériumi munkatársat – a nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár egyidejű tájékoztatásával – a munkáltatói jogkört gyakorló vezető jelöli ki. Az egyes környezetvédelmi tárgyú munkacsoportok és szakbizottságok szakértőinek listáját (a továbbiakban: szakértői lista) az EUKF Környezetügyi Osztálya kezeli és folyamatosan aktualizálja.

(2) Az egyes agrár- és halászati szakértői listát az EUKF Agrárügyi és EU Elnökségi Osztály kezeli és folyamatosan aktualizálja.

(3) Az ülésekre a meghívó, napirend és a releváns dokumentumok a Külügyminisztériumból, illetve az ÁK-ról érkeznek az európai uniós döntéshozatali mechanizmust lekövető dokumentumtárba (a továbbiakban: INTERIM-rendszer), illetve témától függően az agri.ektb@vm.gov.hu, illetve az env.ektb@vm.gov.hu elektronikus levelezési címre. A meghívót, mellékleteit és a releváns dokumentumokat az EUKF az INTERIM-rendszerben ülésmappaként rögzíti és továbbítja azt az illetékes szakmai főosztályra.

(4) Az INTERIM-rendszer kezelését az EUKF végzi. A szakértő az EUKF-től kér hozzáférést az INTERIM-rendszerhez.

(5) Az illetékes főosztályvezető (a továbbiakban: főosztályvezető) a megküldött meghívóban szereplő napirendi pontok alapján – a szakértői lista figyelembevételével – kijelöli az ülésen résztvevő személyt (a továbbiakban: szakértő), aki felelős a TÁP magyar nyelven és szükség szerint az Európai Unió valamely munkanyelvén történő előkészítéséért, képviseletéért. Az ülésre eseti jelleggel a szakértői listán nem szereplő személy is kijelölhető. Amennyiben az INTERIM-rendszerben az ülésről szóló meghívót a szakértő nem találja, azt jelzi az EUKF részére, és egyidejűleg azt az Európai Bizottság szakbizottságainak dokumentumtárából (a továbbiakban: CIRCA-rendszer) vagy a Tanács Főtitkárságától beszerezi. Ebben az esetben a beszerzett meghívót, valamint a többi szükséges dokumentumot elektronikus úton meg kell küldenie az INTERIM-rendszer kezelőjének.

(6) A szakértő köteles az ülés teljes hosszán részt venni. Amennyiben szükséges, akkor a szakértő az ülést megelőző napon utazik ki, erről a tényről a szakértő az EUKF-et haladéktalanul értesíti. Indokolt esetben az ülésen való részvételtől – a téma szerint felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: helyettes államtitkár) vagy államtitkár (a továbbiakban: államtitkár) jóváhagyásával – el lehet tekinteni (például: tengeri halászati témák, túl későn érkező, hiányos meghívó esetén, vagy ha döntési, állásfoglalási igény nem merül fel). Ennek tényét az INTERIM-rendszerben a szakértőnek rögzítenie kell. Amennyiben a szakértő egyéb elfoglaltsága miatt nem tud az ülésen részt venni, ezt haladéktalanul köteles főosztályvezetőnek, illetve a helyettes államtitkárnak jelezni, aki más szakértőt jelöl ki, és – az ok megjelölésével – jelzi az EUKF-nek és az ÁK-nak.

(7) Amennyiben egy adott ülésre a Minisztérium nem tud szakértőt küldeni, az EUKF-részvételre vonatkozó felhatalmazást adhat az ÁK-nak tárgytól függően a Mezőgazdasági vagy a Környezetvédelmi Csoportja részére. Amennyiben a főosztályvezető közvetlenül egyeztet az ÁK-val a részvételről, akkor ennek tényéről köteles az EUKF-et haladéktalanul tájékoztatni. A főosztályvezető ebben esetben intézkedik a változás tényének rögzítéséről az INTERIM-rendszerben.

5. § (1) A Minisztérium képviselője az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottságban (a továbbiakban: EKTB) a nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár, aki egyúttal összehangolja az EKTB 7. számú („mezőgazdaság”) az EKTB 8. számú („halászat”) és az EKTB 28. számú („környezetvédelem”) szakértői csoportjainak a munkáját.

(2) A Külügyminisztérium által az EKTB keretében párhuzamosan megküldött előterjesztések, jelentések, jogszabályok, állami irányítás egyéb jogi eszközeinek tervezetére a tárcaálláspontról az érintett részleg vezetője a kiadmányozást követően haladéktalanul minden esetben köteles az EUKF útján a nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkárt tájékoztatni.

6. § (1) A Minisztérium munkatársai európai ügyekben folytatott szakértői szintű tárcaközi megbeszéléseikről szükség szerint az EUKF útján tájékoztatják a nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkárt.

(2) A Minisztérium képviselőjét a más minisztérium első helyi felelősségébe tartozó EKTB szakértői csoportban való részvételre a helyettes államtitkár vagy főosztályvezető jelöli ki. A kijelölésről az EUKF tájékoztatja az első helyen felelős minisztériumot. A kijelölt munkatárs a szakértői munkacsoportban képviselendő álláspontról előzetesen írásban tájékoztatja az EUKF vezetőjét, és a tárgyalási eredményről utólag írásban beszámol.

Kapcsolattartás

7. § (1) Az EKTB 7. számú, EKTB 8. számú és az EKTB 28. számú szakértői csoport titkársági feladatait az EUKF látja el.

(2) Az EUKF a beérkezett és a kimenő elektronikus küldeményeket központi elektronikus postafiókokon (agri-ektb@vm.gov.hu, env.ektb@vm.gov.hu) keresztül fogadja, illetve továbbítja.

(3) A Minisztérium részére beérkezett elektronikus küldeményeket az EUKF haladéktalanul továbbítja:

a) a témakör szerint illetékes szakértő részére;

b) az illetékes más minisztérium, illetve hatósági szervezet kijelölt szakértője részére;

c) a TÁP kialakításába bevont egyéb személyeknek és szerveknek.

(4) A Minisztérium az EUKF közreműködésével küldi ki az ÁK-on keresztül az Európai Bizottságnak és más európai uniós intézménynek címzett hivatalos leveleket. A magas szintű (miniszteri, államtitkári, helyettes államtitkári) levelet a hivatalos továbbítás előtt a küldési határidő előtt legalább egy nappal felülvizsgálatra meg kell küldeni – elektronikus úton és aktán is – az EUKF vezetőjének. Az akta ebben az esetben a következőket tartalmazza:

a) kísérő levél az EUKF vezetőjének, melyben a levél továbbítása és az esetleges határidő szerepel,

b) kiküldésre kerülő magyar levél aláírva, lepecsételve (fejléces papír) és a mellékletek, és

c) udvariassági fordítás adott nyelvű fejléces papíron (az udvariassági fordítást nem kell aláírni).

Az EUKF a levelet, amennyiben terjedelme megengedi, elektronikus úton közvetlenül az ÁK-ra küldi, majd papír alapon a Külügyminisztérium felé továbbítja, ahonnan a külügyi futárszolgálat juttatja el az ÁK részére.

(5) A Minisztérium hivatalos véleményét tartalmazó elektronikus küldeményeket, így különösen

a) a TÁP-okat;

b) a tárgyalásokról készült jelentéseket;

c) az EKTB elé terjesztett egyéb anyagokat;

d) az Európai Unió intézményei részére nyújtott hivatalos tájékoztatásokat; és

e) az Országgyűlés, a Kormány és az Európai Parlament magyarországi képviselői részére nyújtott hivatalos tájékoztatásokat

az EUKF szükség szerint továbbítja az EKTB-nek, az ÁK-nak, illetve az egyéb hivatalos címzettnek.

(6) A Minisztérium szervezeti egységei és a háttérintézmények a feladatkörükhöz szükséges mértékben közvetlen kapcsolatot tartanak az Európai Unió intézményeivel és a szakattasékkal.

(7) E § alkalmazásában a Minisztérium hivatalos véleményének a helyettes államtitkár, az államtitkár vagy a miniszter által jóváhagyott tárcaálláspont minősül.

A tárgyalási álláspont elkészítése, jóváhagyása

8. § (1) Az Európai Unió tanácsi munkacsoportjainak, szakbizottságainak, szakértői bizottságainak és bizottságainak munkacsoportjainak ülésein, a magyar képviselőnek a napirendi pontoknak megfelelően kidolgozott és jóváhagyott írásbeli utasítással kell rendelkeznie, mely tartalmazza az érintett részlegekkel, szervekkel leegyeztetett TÁP-ot, illetve az állásponttól való eltérés kereteit (kompromisszum lehetősége).

(2) Az Európai Unió Tanácsa, és Bizottsága által szervezett munkacsoporti, valamint szakbizottsági ülésekre (továbbiakban: ülés) TÁP készítése kötelező, amelynek összeállításakor a mindenkor hatályos iratkezelési szabályzat szerint kell eljárni. A TÁP elkészítése a szakértő felelőssége. Az adott ülés témájáért felelős minisztériumi részlegnek legkésőbb az ülést megelőző napon, tanácsi munkacsoport, SCA ülés, valamint miniszteri tanácsülés esetén a 1. függelékben, COREPER-ülés esetén pedig a 2. függelékben szereplő minta szerint kell a TÁP-ot elkészítenie.

(3) A TÁP tervezetét a szakértő a Minisztérium érintett részlegeivel, más minisztériumokkal, háttérintézményekkel, országos hatáskörű szervekkel és érdekképviseletekkel írásban, illetve elektronikus úton egyeztetni köteles az iratkezelési szabályzat szerint. Amennyiben szükséges, a szakértő kezdeményezi az adott Termékpálya Bizottság összehívását az arra jogosult személynél. A kiemelt jelentőségű (például tanácsi jogszabály végrehajtását szolgáló jelentős költségvetési kihatással járó) témát tárgyaló ülésre történő felkészülés kivételével az egyeztetés alól – a soron következő tárgyalásig – a főosztályvezető felmentést adhat.

(4) Az Európai Bizottsággal vagy más európai uniós intézménnyel történő távolsági videokonferencia tartása esetén az ilyen különleges ülésre történő felkészülés végett TÁP készítése kötelező. Ebben az esetben az (1)–(3) bekezdés rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni, azzal a kivétellel, hogy az országos hatáskörű szervekkel és érdekképviseletekkel történő egyeztetés mellőzhető.

9. § (1) A TÁP-nak az EKTB szakértői csoportjaiban való egyeztetéséért az EUKF felel. Az EKTB minden vonatkozó dokumentumát az EUKF köteles az INTERIM rendszerben rögzíteni.

(2) A szakértő a TÁP tervezetét a főosztályvezetőnek történő bemutatás után – az EUKF útján – az illetékes EKTB szakértői csoportban egyezteti. Az így leegyeztetett TÁP-ot a főosztályvezetővel, valamint kiemelt jelentőségű témát tárgyaló tanácsi munkacsoport vagy szakbizottság esetén a helyettes államtitkárral vagy államtitkárral jóvá kell hagyatnia, aki dönt az esetlegesen felmerülő eltérő álláspontok, javaslatok tárgyában is. Az SCA-ülésre, illetve a miniszteri tanácsülésre szóló TÁP-okat az államtitkár hagyja jóvá. A COREPER üléseire készülő TÁP-ot az EKTB útján a Kormány hagyja jóvá.

(3) Az EKTB keretében más minisztérium által véleményezésre elküldött TÁP-ra adott minisztériumi véleményt a helyettes államtitkár vagy államtitkár hagyja jóvá.

(4) Az EKTB ülésére a napirend alapján – benne a COREPER ülésének napirendi pontjaira – a Minisztérium képviselőjét az EUKF egy nappal az ülés előtt felkészíti.

10. § (1) Az SCA, a COREPER ülésére és a miniszteri tanácsülésre készülő TÁP esetében a magyar hozzászólást angol nyelven is el kell készíteni, melyet a helyettes államtitkár vagy államtitkár hagy jóvá.

(2) Az SCA, COREPER, illetve a miniszteri tanácsülést megelőzően belső, illetve tárcaközi egyeztetést kell tartani. Ennek megszervezéséért az EUKF a felelős. A miniszteri tanácsülés és az SCA dokumentumait (meghívó, mandátumok, az ÁK-ról beérkezett jelentés, valamint munkaanyagok) az EUKF köteles rögzíteni az INTERIM-rendszerben.

(3) A COREPER ülésére való felkészülés koordinátora a Külügyminisztérium, ezen belül az EKTB. A Külügyminisztériumból, az EKTB-től az agri-ektb@vm.gov.hu, illetve az env.ektb@vm.gov.hu elektronikus levelezési címre beérkezett meghívót az EUKF továbbítja a főosztályvezetőnek.

11. § A 8–10. §-okban szereplő rendelkezésektől eltérően az új európai uniós tervezetekre vonatkozó induló TÁP elkészítésének rendje az alábbi:

a) a nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár az európai uniós jogalkotási programban szereplő új uniós tervezetek kapcsán a jogalkotási program megküldésével egyidejűleg, egyéb esetekben az új uniós tervezet előterjesztését követően haladéktalanul tájékoztatja a főosztályvezetőt és a helyettes államtitkárt az induló TÁP elkészítésének szükségességéről;

b) a főosztályvezető, illetve a helyettes államtitkár vagy államtitkár – az EUKF közreműködésével – felméri, hogy az új uniós tervezet milyen más szervezeti egységeket, minisztériumokat, szakmai és egyéb érdekképviseleti szerveket érint, valamint, hogy szükséges-e a tervezet kapcsán hatásvizsgálat lefolytatása;

c) a szükséges hatásvizsgálat lefolytatásáról a helyettes államtitkár vagy államtitkár gondoskodik;

d) az EUKF – szükség szerint – egyeztető értekezletet hív össze a b) pont szerint megállapított érdekeltek részvételével;

e) a lefolytatott egyeztetések és – ha elkészítése szükséges volt – a hatásvizsgálat eredménye alapján a főosztályvezető a határidő betartásával gondoskodik a Minisztérium egységes szakmai álláspontjának kialakításáról, és amennyiben szükséges, ennek érdekében kezdeményezi a megfelelő intézkedéseket és elkészíti az induló TÁP tervezetét, melyről tájékoztatást ad a helyettes államtitkárnak vagy államtitkárnak;

f) az EUKF koordinálja az induló TÁP kialakítását, ellenőrzi az észrevételezési és véleményezési határidők megtartását,;

g) az EUKF gondoskodik az induló TÁP-tervezetnek az EKTB 7., 8. és 28. számú szakértői csoportjaiban történő egyeztetésre bocsátásáról;

h) az egyeztetett TÁP-ot az EUKF megküldi az EKTB részére.

12. § (1) A szakértő a TÁP kialakításának alapját képező, elektronikus formában megküldött, illetve a CIRCA-rendszerről letöltött, az egyeztetés során keletkezett dokumentumokat, munkaanyagokat, továbbá a jóváhagyott TÁP-ot annak ügyiratszámával együtt haladéktalanul rögzíti az adott üléshez kapcsolódóan az INTERIM rendszerben, környezetvédelmi tárgyú ügyekben a fentieken túl megküldi az env.ektb@vm.gov.hu elektronikus postafiók címre is.

(2) Az egyeztetést követően a szakértő – vagy a főosztályvezető által kijelölt más személy – az utazási aktának elkészítésével egy időben köteles az INTERIM-rendszerbe az utazók személyét és az utazási akta számát rögzíteni.

13. § (1) A TÁP-ok kialakítását, koordinálását és képviseletének biztosítását – az EUKF útján – a nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár felügyeli. A TÁP határidőre történő elkészítéséért és az INTERIM-rendszerben történő iktatásáért, valamint az EUKF részére történő megküldéséért a főosztályvezető felel.

(2) Az EUKF legkésőbb az ülést megelőző napon a jóváhagyott TÁP-ot az ÁK-nak – a COREPER-ülés esetében a főosztályvezetőnek is – elektronikus úton megküldi.

(3) Amennyiben az ülésen a szakértő a TÁP-ban foglaltaktól való eltérés szükségességét észleli, vagy a döntéshozatalt igénylő kérdés csak az ülésen válik ismertté, a szakértőnek vizsgálati fenntartást (scrutiny reservation) kell bejelentenie. A szakértő a következő ülésre készülő TÁP-ban a bejelentett vizsgálati fenntartás feloldása érdekében köteles javaslatot tenni. Az eltérést utólag a jelentésben és a 15. § (5) bekezdésében szereplő EU Koordinációs Megbeszélésen szóban is indokolnia kell.

(4) A jóváhagyott és kiküldött TÁP-okról az EUKF nyilvántartást vezet.

(5) A miniszteri tanácsülést megelőzően az EUKF vezetője, távollétében kijelölt helyettese tájékoztatja az Európai Unió tagállamainak Magyarországra delegált mezőgazdasági és környezetvédelmi attaséit a napirendi pontokra kidolgozott magyar álláspontról. Az attaséi tájékoztató megszervezése az EUKF feladata.

14. § A 8–13. §-okban foglalt rendelkezéseken túlmenően a TÁP elkészítése során az Európai Unió döntéshozatali tevékenységében való kormányzati részvétel összehangolásáról és az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottságról szóló 1169/2010. (VIII. 18.) Korm. határozatban (a továbbiakban: Korm. határozat) foglaltak szerint kell eljárni.

Előkészítés és jelentéstétel az ülésekről

15. § (1) A kormányzati szinten meghatározott szabályoknak megfelelően és a 3. függelékben szereplő minta szerint minden tanácsi munkacsoporti és szakbizottsági ülésről, valamint távolsági videokonferencia útján tartott különleges ülésről 48 órán belül – munkaszüneti nap esetén az azt követő első munkanapon – rövid, lényegi elemeket tartalmazó jelentést kell készíteni. Amennyiben a teljes jelentés nem készíthető el 48 órán belül, rövid Vezetői Összefoglalót kell készíteni, melyet az EU Koordinációs Megbeszélésen a szakértő, akadályoztatása esetén a szakértő helyettesítésére a főosztályvezető által kijelölt kolléga szóban terjeszt elő. Az SCA ülésről és a miniszteri tanácsülésről a jelentést az EUKF készíti el.

(2) A szakértő köteles az iratkezelési szabályzatnak megfelelően, a TÁP-hoz tartozó ügyiratszám következő alszámán elhelyezni a jelentést, azt a főosztályvezetőnek, illetve a helyettes államtitkárnak bemutatni, és az INTERIM- rendszerben rögzíteni az ügyiratszám megadásával együtt. A szakértő köteles a jelentést elektronikusan megküldeni az érintett minisztériumoknak és INTERIM-rendszer-hozzáféréssel nem rendelkező, az adott téma előkészítésében résztvevő érdekképviseleti szerveknek.

(3) A jelentésben a szakértő köteles leírni az ülésen elhangzottakból, továbbá a tárgyalt közösségi jogszabály elfogadásából származó nemzeti pénzügyi és jogalkotási kötelezettségeket. A jelentés alapján a főosztályvezető köteles a szükséges intézkedést megtenni. Más minisztériumokat érintő jogalkotási feladat esetén a főosztályvezető a helyettes államtitkár jóváhagyásával kezdeményezi a jogalkotást.

(4) Az ülésekről készült jelentések nem nyilvánosak. A jelentés első oldalán a jobb felső sarokban fel kell tüntetni a „NEM NYILVÁNOS” megjelölést.

(5) A heti rendszerességgel tartandó EU Koordinációs Megbeszéléseken a szakértő köteles beszámolni az ülés fontosabb napirendi pontjairól és a javasolt intézkedésekről.

(6) Az (1)–(5) bekezdésben meghatározott jelentések úti jelentésként használandók fel.

Közösségi aktusok által előírt jelentéstételi kötelezettség

16. § (1) Az EKTB 7., 8. és 28. számú szakértői csoport felelősségi körébe tartozó közösségi aktusok által előírt jelentéstételi kötelezettség teljesítését a közösségi aktus végrehajtásáért felelős helyettes államtitkárok látják el.

(2) Az Európai Unió intézményei számára elkészítendő jelentések továbbításáról a főosztályvezető gondoskodik az ÁK-on keresztül az EUKF egyidejű tájékoztatása mellett.

Kötelezettségszegési eljárások és EU PILOT megkeresések

17. § (1) Az Európai Bizottság által Magyarország ellen indított kötelezettségszegési eljárásokban és EU PILOT eljárásokban érkező megkereséseket az EUKF haladéktalanul, rövid úton továbbítja a Jogi Főosztály (a továbbiakban: JF) részére.

(2) A JF az egységes hivatali álláspont érvényesülése érdekében a beérkező megkereséseket megküldi a feladatkörében érintett szervezeti egységeknek. A feladatkörében érintett szervezeti egység szükség esetén bevonja a véleményezésbe a további külső szakmai szervezeteket.

(3) A JF a véleményező szervezeti egységek észrevételeinek figyelembevételével elkészíti a Minisztérium egységes véleményét összefoglaló válaszlevelet, és azt a határidők megtartásával kiadmányozza a Külügyminisztérium felé az EUKF egyidejű – elektronikus úton történő – tájékoztatásával, valamint kimenő válaszlevél esetén, az aktán a „Felülvizsgálat előtt lássa” pontban az EUKF vezetőjének a feltüntetésével. A tervezet szakmai megalapozottságáért az érintett szervezeti egység, a más jogszabályokkal valamint az EU-joggal való rendszertani összhangért és a jogalkotás szakmai követelményeinek való megfelelésért a JF viseli a felelősséget.

(4) Ha a véleményezésben részt vevő szervezeti egységek észrevételei között olyan véleménykülönbség marad fenn, amely többszöri egyeztetés során sem volt feloldható, a JF egyeztetést hív össze az érintett szervezeti egységek valamint az EUKF bevonásával. Az egyeztetés eredményéről az egyeztetésen részt vevő érintett szervezeti egység vezetőjét, valamint a véleményezésben részt vevő szervezeti egységek vezetőit a JF tájékoztatja.

Európai bírósági ügyek

18. § A Vidékfejlesztési Minisztérium érintettségébe tartozó, az Európai Unió Bírósága és Törvényszéke előtt felmerülő ügyekben a felelősség rendjére és tájékoztatásra, a 17.§ (3) bekezdése alkalmazandó.

1. függelék


Tárgyalási álláspont minta tanácsi munkacsoportülés, SCA és miniszteri tanácsülés esetén



0E14904_0

 

NAPIRENDI PONT SZÁMA: szám

TÁRGY: Tárgy leírása

Jóváhagyott felhatalmazás
A felhatalmazást év, hónap, nap

Jóváhagyta: a szakterületért felelős helyettes államtitkár
Jóváhagyó neve, Beosztása

 




Ügyiratszám: ügyiratszám/év


FELHATALMAZÁS TÁRGYALÁSI ÁLLÁSPONT KÉPVISELETÉRE


Vidékfejlesztési Minisztérium    év. hó. nap

A felelős EKTB tag: nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár

Felelős szakértői munkacsoport: felelős szakértői munkacsoport neve

A felelős szakértői munkacsoport vezetője: munkacsoport vezető neve, beosztása, elérhetőségei (telefon és e-mail)

Előadó:Név,Szervezeti egység, (tel.: Telefonszám), E-mail cím


A felhatalmazás címzettje:

A szakértő (SCA esetében az SCA szóvivő, miniszteri tanácsülés esetében a miniszter)

Vidékfejlesztési Minisztérium

a)    Intézmény, ülés, dátum, napirendi pont

Év. hónap, nap
Szám. napirendi pont

b)    Tárgy
Magyarul


c)    A dokumentum nyilvántartási száma
A napirenden szereplő (és egyéb dokumentumok) TELJES nyilvántartási száma.


d)    Az uniós tervezet leírása és a tárgyalások menetének összefoglalója
Ismertesse, hogy a napirenden szereplő téma eddig milyen üléseken szerepelt.


e)    A tárgyalások során érvényesíteni kívánt célok és érdekek
Mutassa be a tárgyalások során elérni kívánandó célokat/érdekeket.


f)    Tagállamok, uniós intézmények, érdekvédelmi szervezetek álláspontjainak összefoglalása
Mutassa be az itt felsoroltak ismert álláspontjait.


g)    Magyar hozzászólás
Ismertesse a javasolt magyar hozzászólás (HU nevében v. E/1; T/1 sz.) magyar nyelvű felolvasható szövegét.
SCA, COREPER vagy miniszteri tanácsülésen történő hozzászólás esetén a szöveget angol nyelven is meg kell adni. Rövid, egyértelmű fogalmazás, nem körmondatok (Alany, állítmány!)


h)    A magyar álláspont indoklása (és a magyar érdekek)
Ismertesse a g) pontban javasolt hozzászólás indokait és a további mérlegelhető lehetőségeket. Ha nincs hozzászólás, akkor megindokolni, hogy miért nincs.


i)    Költségvetési, gazdasági és társadalmi hatások
Mutassa be a javaslat elfogadása kapcsán bekövetkező költségvetési és egyéb hatásokat.


j)    Szakkifejezések magyarázata
Amennyiben szükséges, a szakkifejezések magyarázatát itt adhatja meg.


k)    Az uniós tervezet kapcsolódása a magyar szakpolitikához, valamint a hazai jogalkotási, intézményfejlesztési feladatok bemutatása
Mutassa be az itt felsorolt feladatokat.


l)    Kiemelt hatástanulmány valamint javaslat annak elkészítésére
Amennyiben szükséges a javaslat megtételét itt adhatja meg.


m)    Egyéb
További információkat itt rögzíthet.



Budapest, év. hónap, nap


Név
főosztályvezető

2. függelék


Tárgyalási álláspont minta COREPER-ülés esetén


TÁRGYALÁSI ÁLLÁSPONT
(Készült-dátum)    Kizárólag belső használatra!

Ülés: (dátum) Napirendi pont száma: COREPER I./…./….. vagy COREPER II./…./….. (szerepel a COREPER
napirendi táblázatban)

 

Az uniós tervezet tárgya: magyarul

 

 

 

Az uniós tervezet azonosítója: a tanácsi kód, ami alapján az aktuális mandátum készül (aktuális elnökség adja meg) (megtalálható a kiküldött COR táblázatban)
A jogszabály-tervezet elérhető-e magyar nyelven? (jogász-nyelvész ellenőrzés)

A felelős szakértői csoport száma: 7. Mezőgazdasági/8. Halászati/28. Környezetvédelmi

A felelős szakértői csoport vezetőjének neve: SCA szóvivő

A felelős EKTB- tag neve: nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár

Előadó (ügygazda) neve: TÁP-OT KÉSZÍTŐ ÍRJA BE MAGÁT (telefonszám, e-mail)

Szakértői csoportban egyeztetve: szakértő írja

EU Állandó Képviseleten felelős: szakértő írja

Az ülés célja: A táblázatban megtalálható a napirendi pont címe alatt. (pl.: Bizottsági javaslat tárgyalása.)

 

Döntéshozatali fázis: Hol milyen szinten tárgyalták a témát? Milyen döntés született? Melyik a következő tárgyalási fórum? Mi várható? (Témától függően: Milyen volt az országok szavazatának aránya?)

Hozzászólás javasolt: igen/nem/a vita fényében (alá kell húzni!!)

 

Magyar álláspont:
(magyarul. Ha igen, rövid, egyértelmű fogalmazás, nem körmondatok, alany-állítmány! Ha nem kell hozzászólás, röviden indokolni kell, hogy miért nem kell!)

 

Magyar álláspont angolul – szükség szerint
(szakkifejezések, terminus technicusok minden esetben):




A magyar álláspont indoklása:



Háttér

Az uniós tervezet rövid összefoglalása, tartalmi elemzése:
(Ez a mandátum tárgyalási része.
– a mandátumnak összhangban kell lennie a korábbi mandátumokban leírtakkal! Ha van változás, azt is jelezni kell az okok megadásával.
– új fejlemények leírása
– ok-okozati összefüggések
– itt kell feldolgozni a tanácsi dokumentumban leírtakat)

Előzmények:
– előzmények rövid összefoglalása

A tagállamok és az érintett uniós intézmények véleményének összefoglalása:
(hol, milyen szinten tárgyalták a témát? milyen döntés született? melyik a következő tárgyalási fórum? milyen volt az országok szavazatának aránya? mi várható?)

Egyeztetési információk:
– a házon belüli egyeztetés nem elég! nem elfogadható!!
– A mandátumot a szakértőnek kell egyeztetnie szakmai szinten.
– társszervezetekkel és háttér intézményekkel (témától függően) (pl. ÉFOSZ, MGSZH, MVH, COPA-COGECA, Levegő Munkacsoport stb.)
– Az EKTB szakértői munkacsoportokkal az EUKF a TÁP-ot készítő szakértő bevonásával!! egyezteti a TÁP-ot, de annak eredményét is szerepeltetni kell a TÁP-ban.
– le kell írni az egyeztetés eredményét! (ha nincs egyetértés: miért? milyen ponton nincs egyetértés?) – végső esetben!!! Ha nincs egyetértés az EKTB szakértői munkacsoportok között, a TÁP-ot be kell vinni az EKTB ülésére.

Az uniós tervezet törvényhozatali tárgykörbe tartozik-e? igen/nem

Az uniós tervezetből fakadó hazai jogalkotási feladatok, és egyéb intézkedések:
(Az uniós tervezetből hazai jogalkotási feladat lesz/nem lesz.)

Költségvetési hatások: van/nincs

3. függelék

JELENTÉS

I. 1. Tanácsi munkacsoport, szakbizottság neve: magyar és angol nyelven

2. Résztvevők neve, beosztása, elérhetőségei (telefon és e-mail)

3. Ülést levezető elnök neve, tagállama

4. Időpont: év, hónap, nap

5. Helyszín: épület, város, ország

II. Kapják: EU Koordinációs Főosztály (interim@fvm.hu, agri.ektb@vm.gov.hu vagy env.ektb@vm.gov.hu)

Állandó Képviselet
Illetékes főosztályvezető és helyettes államtitkár
Egyéb érdekelt fél

III. Vezetői összefoglaló: röviden, tömören az ülésről, maximum fél oldal

IV. Részletes napirend: ülés napirendi pontjainak megnevezése (beleértve az Egyebek napirendi pontjai megnevezését is)

V. Részletes összefoglaló: napirendi pontonként ismertetve, magyar álláspont és hozzászólás kihangsúlyozása

VI. Ülés vonatkozásában további feladatok: ülésen felvetett témákban feladatok a tagállam (elnökség) részére határidő és felelős főosztály megnevezésével

VII. Jelentésben szereplő szakkifejezések magyarázata

VIII. Egyebek




Budapest, év, hónap, nap



Név (szakértő) Név (főosztályvezető)
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére