• Tartalom

17/2010. (V. 13.) SZMM rendelet

17/2010. (V. 13.) SZMM rendelet

az európai globalizációs alkalmazkodási alapból származó támogatások igénylésével és felhasználásával kapcsolatos szabályokról1

2011.01.01.

Az európai globalizációs alkalmazkodási alapból származó támogatásokkal kapcsolatos feladatokat ellátó szerv kijelöléséről szóló 172/2008. (VI. 28.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a szociális és munkaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 170/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya kiterjed:

a) foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszterre (a továbbiakban: miniszter),

b)2 a Foglalkoztatási Hivatalra (a továbbiakban: Hivatal),

c)3 a fővárosi és megyei kormányhivatal munkaügyi központja (a továbbiakban: munkaügyi központ)

d) az európai globalizációs alkalmazkodási alapból (a továbbiakban: Alap) származó támogatással megvalósuló munkaerőpiaci programban részt vevő természetes és jogi személyre és jogi személyiség nélküli gazdasági társaságra (a továbbiakban: végső kedvezményezett),

e) az Alapból munkaerőpiaci program megvalósítása érdekében – pályázat útján – támogatásban részesülő jogi személyre és jogi személyiség nélküli gazdasági társaságra, valamint egyéni vállalkozóra.

2. Az Alapból származó támogatások igényelése, felhasználása

2. § (1) Az európai globalizációs alkalmazkodási alap létrehozásáról szóló, 2006. december 20-i 1927/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: Rendelet) alapján, az Alapból nyújtott támogatások hazai felhasználása munkaerőpiaci program keretében valósul meg.

(2) Ha e rendelet alapján munkaerőpiaci program valósul meg, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 19/B. §-át, 20. §-át, és 21. § (1)–(3) bekezdését, továbbá a foglalkoztatást elősegítő támogatásokról, valamint a Munkaerőpiaci Alapból foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére nyújtható támogatásról szóló 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet (a továbbiakban: MüM rendelet) 26/A–27/A. §-át kell alkalmazni.

(3) Az e rendelet alapján megvalósuló munkaerőpiaci program keretében

a) az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló 2008. augusztus 6-i 800/2008/EK bizottsági rendelet (a továbbiakban: általános csoportmentességi rendelet) alapján nyújtható

aa) a vezetői engedély és gépjárművezetői képesítési igazolvány megszerzését biztosító képzésben részvételhez nyújtott képzési támogatás, és

ab) a foglalkoztatás bővítését szolgáló támogatások (bértámogatás),

b) az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. és 88. cikkének a de minimis támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2006. december 15-i 1998/2006/EK bizottsági rendelet szerinti csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül

ba) a csoportos létszámleépítés hátrányos jogkövetkezményeinek enyhítését célzó támogatás,

bb) a bérköltség támogatás,

bc) a helyközi utazás támogatása,

bd) a csoportos személyszállítás támogatása, valamint

be) munkaerőpiaci program részben történő megvalósításához nyújtott támogatás.

(4) Az e rendelet alapján megvalósuló munkaerőpiaci program keretében a (3) bekezdés a) pont aa) alpontja szerinti támogatás a munkaadó tekintetében csekély összegű (de minimis) támogatásként nyújtható, amennyiben az általános csoportmentességi rendelet 8. cikkében foglaltak nem teljesülnek.

3. § (1) A munkaügyi központ a csoportos létszámleépítés bejelentése keretében a munkaadó nyilatkozata alapján megvizsgálja, hogy megvalósulnak-e az Alapból történő támogatás nyújtásának a Rendeletben meghatározott feltételei.

(2) Ha a munkaügyi központ az (1) bekezdésben meghatározott feltételek fennállása vagy várható megvalósulása esetén a regionális munkaerőpiaci programot indít, annak programtervét – az Alapból történő támogatás igénylésére vonatkozó javaslatával együtt – benyújtja a Hivatalnak.

(3) Ha a Hivatal álláspontja szerint a globalizáció hátrányos hatásainak enyhítése érdekében – a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően – központi munkaerőpiaci program indítására van szükség, elkészíti annak programtervét.

(4) A Hivatal a javaslatával és véleményével ellátott (2)–(3) bekezdés szerinti programtervet továbbítja a miniszter részére.

(5) A miniszter – a Hivatal javaslatának és véleményének figyelembevételével – dönt a programterv jóváhagyásáról, és intézkedik az Alapból nyújtandó támogatás iránti kérelemnek az Európai Bizottsághoz történő, a Rendelet 5. cikk (1) bekezdése szerinti benyújtásáról.

(6) Ha a miniszter a programtervet jóváhagyja, a munkaügyi központ az Flt. 39. § (12) bekezdésének k) pontja szerinti előirányzat terhére valósítja meg a programterv szerinti munkaerőpiaci programot. Az Alapból nyújtandó támogatás felhasználása a Munkaerőpiaci Alap központi és területi előirányzat-felhasználási keretszámláján bonyolódik.

4. § (1) A 3. §-ban foglaltakat abban az esetben is alkalmazni kell, ha a korábban a miniszter által jóváhagyott programtervet, és az ez alapján az Európai Bizottsághoz benyújtott, az Alapból történő támogatás iránti kérelmet ki kell egészíteni.

(2) Az Flt. és a végrehajtására kiadott jogszabályok szerint kell eljárni, és a program a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprésze terhére valósítható meg, ha a miniszter a 3. § (2) és (3) bekezdése szerinti programterv alapján megállapítja, hogy nem állnak fenn a Rendeletben meghatározott támogatás nyújtásának feltételei.

3. Az Alapból származó támogatások fogadása

5. § Az Alapból nyújtott támogatás a Munkaerőpiaci Alap – a továbbiakban MPA – Flt. 39/C. § (1) bekezdés k) pontja szerinti bevételét képezi, melynek fogadása az MPA idegen pénzeszközök számláján történik. A befolyt bevétel átvezetésre kerül az MPA központi előirányzat-felhasználási keret számlájára. A támogatásból az MPA tárgyévi bevételét legfeljebb akkora összeg képezi, amennyi a tárgyévi tényleges kiadása, az e fölötti részt év végén át kell vezetni az MPA idegen pénzeszköz számlájára.

4. Számviteli nyilvántartás

6. § (1) A 3. §. (6) bekezdésében és az 5. § -ban meghatározott pénzügyi eszközök (a továbbiakban együtt: források) felhasználása a Munkaerőpiaci Alap analitikus és főkönyvi nyilvántartásán belül elkülönítetten kerül kimutatásra.

(2) A pénzügyi és számviteli nyilvántartások vezetése keretében az Alapból származó támogatásból részben vagy egészben visszakövetelt összegek elkülönítetten kerülnek nyilvántartásra.

5. Nyomonkövetés, elszámolás az Európai Bizottsággal

7. § (1) A munkaügyi központ a források felhasználása során

a) a tizenkét hónapot meghaladó időtartamra szóló munkaerőpiaci program esetén hat havonta előrehaladási jelentés formájában, valamint a program zárását követő három hónapon belül zárójelentésben számol be a program előrehaladásáról, az elért eredményekről, és a rendelkezésre bocsátott pénzügyi eszközök felhasználásáról,

b) a tizenkét hónapot el nem érő munkaerőpiaci program esetén a program zárását követő három hónapon belül egyszeri zárójelentés formájában számol be az elért eredményekről, és a rendelkezésre bocsátott pénzügyi eszközök felhasználásáról.

(2) A Hivatal összesíti az (1) bekezdés szerinti előrehaladási jelentést és zárójelentést, ezt követően a kiegészítéseivel ellátott jelentéseket továbbítja a miniszter részére.

(3) A miniszter az általa pénzügyileg és szakmailag ellenőrzött az (1) bekezdés szerinti jelentések alapján a (2) bekezdés szerinti kiegészítések figyelembevételével elkészíti és megküldi az Európai Bizottság részére a támogatás felhasználását igazoló zárójelentést, és a program lezárását követően, a támogatással érintettek munkaerőpiaci helyzetéről készített nyomonkövetési jelentést.

(4) A zárójelentésben a végső kedvezményezettől, vagy az 1. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározottaktól jogtalan igénybevétel címén visszakövetelt, 6. § (2) bekezdés szerint visszakövetelt összegeket nem lehet feltüntetni.

(5) A zárójelentéshez mellékletként csatolni kell a források szabályszerű, a program érdekében felmerült felhasználásáról könyvvizsgálói nyilatkozatot, valamint a lefolytatott ellenőrzési tevékenységről készített ellenőrzési jelentést.

(6) Az Európai Bizottsággal történő elszámolások alkalmával a forintban felmerült költségek forintban nyilvántartott és teljesült kifizetéseit az Európai Unió Hivatalos lapjában közzétett azon árfolyamon kell átszámítani euróra, amely a támogatás megérkezésének napján érvényes volt.

6. Az Alapból származó támogatások ellenőrzése

8. § (1) A miniszter és a munkaügyi központok biztosítják a szükséges dokumentációt és információt az ellenőrzés lefolytatására jogosult szervek számára az ellenőrzés során.

(2) A program végrehajtásának ellenőrzése részeként a munkaügyi központok által benyújtott jelentések, nyilatkozatok és kifizetési igénylések dokumentum alapú formai és tartalmi ellenőrzésének lefolytatását könyvvizsgáló végzi a program megvalósítójánál.

(3) A pénzügyi lebonyolítás során a dokumentum alapú ellenőrzés az elszámolást alátámasztó dokumentumok ellenőrzéséből áll.

(4) A dokumentum alapú ellenőrzések keretében legalább a következőket kell ellenőrizni:

a) a projektek támogatási szerződéseknek megfelelő fizikai és pénzügyi előrehaladását,

b) a benyújtott számla, vagy egyéb, a gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló bizonylat valós költségeken alapul, a program kapcsán merült fel és megfelel a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségeknek és szakmai célkitűzéseknek,

c) a teljesítés igazolását,

d) a kettős finanszírozás elkerülésére vonatkozó előírások teljesülését.

(5) A könyvvizsgáló írásban nyilatkozik az ellenőrzés lefolytatásáról és eredményéről, a források szabályszerű, a program érdekében felmerült felhasználásáról.

(6) A miniszter a források szabályszerű, a program érdekében felmerült felhasználásának ellenőrzése keretében

a) ellátja a munkaügyi központok tevékenységének ellenőrzését,

b) az Európai Bizottság felkérése alapján ellenőrzést végez,

c) nyomon követi az általa és külső szervek által lebonyolított ellenőrzések jelentéseiben foglalt megállapításokat, az abban foglalt javaslatok hasznosulásait, az intézkedési tervek végrehajtását,

d) elkészíti az Európai Bizottság részére a kérelem mellékleteként benyújtandó ellenőrzési tervet, valamint a zárójelentéshez csatolandó ellenőrzési jelentést.

7. Tájékoztatás

9. § (1) A miniszter gondoskodik az Alapból nyújtott támogatások felhasználásának átláthatóvá és nyilvánossá tételéről. A miniszter által vezetett minisztérium honlapján a program előrehaladásának függvényében gondoskodik a következők közzétételéről:

a) a Közösségnek a támogatás tekintetében betöltött szerepéről,

b) az Alap forrásainak elérését és felhasználását lehetővé tevő programról,

c) az Alapból nyújtott támogatástartalom nyilvánossá tételéről,

d) a támogatásnak a globalizáció és gazdasági válság hatására állásukat vesztő munkavállalók fejlődéséhez, munkaerőpiaci helyzetének és életminőségének javításához nyújtott eredményeiről.

(2) A Hivatal koordinálása mellett a munkaügyi központ gondoskodik az (1) bekezdés a)–d) pontjában meghatározott adatok tekintetében

a) a lehetséges végső kedvezményezettek, a szakmai szervezetek, a gazdasági és szociális partnerek,

b) a program lebonyolításában közreműködők,és

c) a programban résztvevők

tájékoztatásáról.

8. Szabálytalanságok kezelése

10. § (1) A támogatásnak a végső kedvezményezett, és az 1. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározottak részére történő folyósítására, a pénzügyi ellenőrzésre, a jogosulatlanul igénybe vett támogatás visszatérítésére, behajtására az Flt. és annak végrehajtási szabályait kell megfelelően alkalmazni a (2) bekezdésben foglaltakra figyelemmel.

(2) A támogatások jogszabálysértő – ideértve a Rendelet szabályait megsértő – vagy nem rendeltetésszerű felhasználása, vagy a hatósági szerződésben meghatározott kötelezettségek megszegése (a továbbiakban együtt: szabálytalanság) esetén a támogatás jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül, és az 1. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározottakat, valamint a végső kedvezményezettet a támogatás részben vagy egészben történő visszafizetésének kötelezettsége terheli.

9. Záró rendelkezések

11. § E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

12. §4

1

A rendeletet az 50/2017. (III. 20.) Korm. rendelet 14. § b) pontja hatályon kívül helyezte 2017. április 4. napjával.

2

Az 1. § b) pontja a 27/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 73. §-ával megállapított szöveg.

3

Az 1. § c) pontja a 27/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 73. §-ával megállapított szöveg.

4

A 12. § ugyanezen § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére