181/2010. (V. 13.) Korm. rendelet
egyes fejlesztéspolitikai tárgyú kormányrendeletek módosításáról1
2010.05.16.
1. § A Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjai, az EQUAL Közösségi Kezdeményezés program és a Kohéziós Alap projektek támogatásainak fogadásához kapcsolódó pénzügyi lebonyolítási, számviteli és ellenőrzési rendszerek kialakításáról szóló 360/2004. (XII. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„1. § E rendelet hatálya a strukturális alapok által támogatott operatív programok, valamint az EQUAL Közösségi Kezdeményezés programja (a továbbiakban: EQUAL program) és a Kohéziós Alap projektek támogatásai felhasználásának pénzügyi tervezésében, lebonyolításában, ellenőrzésében részt vevő, az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) 1. § (2) bekezdés a)–b), d)–f), h), valamint j)–k) pontjában meghatározott államháztartási szervezetekre, természetes vagy jogi személyekre és jogi személyiség nélküli gazdasági társaságokra terjed ki.”
„(1) A strukturális alapok támogatásait az Áht. és a végrehajtásáról rendelkező jogszabályok, az éves költségvetési törvény és az Ámr. 26. §-a szerinti tervezési körirat előírásai szerint kell megterveznie a forrásgazdának.”
„(6) Kohéziós Alap esetében a Kohéziós Alap közreműködő szervezet olyan forráslehívást nem nyújthat be a kifizető hatósághoz, illetve a kifizető hatóság nem hagyhat jóvá olyan forráslehívást, amely olyan költséget tartalmaz, amelyre vonatkozóan a benyújtás időpontjában szabálytalansági vizsgálat folyik vagy amelyre vonatkozóan a szabálytalanság ténye megállapítást nyert.”
„(6) Az Ámr. 122. § (2) bekezdése alapján az EMIR rendelkezésére bocsátott köztartozási adatokat az EMIR üzemeltetője egy munkanapon belül feldolgozza az EMIR-ben.”
„(8) Az e rendelet szerinti értesítések és nyilatkozatok kézbesítésére az Ámr. 130. §-ában foglalt rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.”
5. § Az R. 66. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„(7) Az (1)–(6) bekezdés rendelkezéseit nem kell alkalmazni az NFÜ által benyújtott és megvalósított, valamint az NFÜ vagy minisztérium által benyújtott, de más szervezet által megvalósított projektek esetében.”
„(4a) A Kormány a Regionális Operatív Programok Akcióterveiben nevesített Regionális Tőkebefektetési Alap komponensek vonatkozásában forráskezelő szervezetként a Regionális Tőkealap-kezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaságot kizárólagos joggal kijelöli.”
„22. § E rendeletnek az egyes fejlesztéspolitikai tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 181/2010. (V. 13.) Korm. rendelet 6. §-ával megállapított a 18. § (7) bekezdését az egyes fejlesztéspolitikai tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 181/2010. (V. 13.) Korm. rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.”
„(1) E rendelet hatálya a 2007–2013. programozási időszakban az Európai Unió strukturális alapjaiból és Kohéziós Alapjából származó támogatások – az Európai Területi Együttműködés programjaiból származó támogatások kivételével – felhasználásának pénzügyi lebonyolításában és ellenőrzésében részt vevő, az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) 1. § (2) bekezdés a)–b), d)–f), h), valamint j)–k) pontjában meghatározott szervezetekre, az adóhatóságra, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, természetes személyekre, továbbá a kedvezményezettekre terjed ki.”
[E rendelet alkalmazásában]
„(1) Az Alapok támogatásait az Áht. és a végrehajtásáról rendelkező jogszabályok, az éves költségvetési törvény és az Ámr. 26. §-a szerinti tervezési körirat előírásai szerint a forrásgazdának kell megterveznie.”
„(4) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség felkérésére a Magyar Államkincstár a közreműködő szervezetek által készített kifizetési előrejelzéseket az EMIR-ben szereplő adatok és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által rendelkezésre bocsátott útmutató alapján ellenőrizheti.”
„(4a) Az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló kormányrendelet szerint építtetői fedezetkezelés hatálya alá tartozó építőipari kivitelezési tevékenység esetén szállítói finanszírozáskor a fedezetkezelői számlára történő utalás a szállító vagy az engedményese pénzforgalmi számlájára történő utalásnak minősül.”
„(12) Olyan projekt esetében, amely korábban nem uniós finanszírozású projektként részesült központi költségvetési támogatásban és utólag, egyedi döntés alapján a projekt uniós támogatásban részesül, a költségvetés által korábban finanszírozott számlákat a kedvezményezettnek olyan önálló kifizetési igénylés keretében kell benyújtania elszámolásra, amely kizárólag költségvetési előfinanszírozással érintett számlákat tartalmaz. Az ilyen típusú elszámolásokban jóváhagyott és kiutalhatóként megjelölt összeg nem kerül a kedvezményezett számlájára kiutalásra, hanem az elszámolások e rendeletben előírt hitelesítését, az egységes működési kézikönyvben szabályozott rögzítését, ellenőrzését és jóváhagyását, valamint a forráslehívás és az átutalási megbízás kiállítását követően technikai átforgatásra kerül sor, amelynek eljárásrendjét az egységes működési kézikönyv tartalmazza.”
„(5) Amennyiben a megvalósítás nyomon követése, illetve folyamatba épített ellenőrzése során nem merült fel olyan probléma, amely miatt a támogatás kifizetését fel kellene függeszteni, a közreműködő szervezet a támogatást a kifizetési igénylés beérkezésétől számított 60 naptári napon belül, közvetlenül a szállító részére történő kifizetés esetén 30 naptári napon belül kifizeti. A szállítói és utólagos megtérítésű finanszírozást vegyesen tartalmazó kifizetési igénylés esetében is teljesíteni kell a szállító részére 30 naptári napon belül történő kifizetést. Az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló kormányrendelet szerint építtetői fedezetkezelés hatálya alá tartozó építőipari kivitelezési tevékenység esetén szállítói finanszírozáskor a kifizetés a fedezetkezelői számlára történő utalással teljesíthető.”
15. § Az R2. 29. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„29. § A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tájékoztatásul továbbítja az Igazoló Hatóság részére a) a jóváhagyott működési kézikönyvet annak mellékleteivel és az ellenőrzési nyomvonallal együtt, beleértve a közreműködő szervezetek eljárásrendjeit,
b) az Európai Bizottság irányítási és ellenőrzési eljárásokkal, elszámolható költségekkel és monitoringgal kapcsolatban megfogalmazott ajánlásait.”
[A helyszíni ellenőrzések során ellenőrizni kell különösen:]
„g) a közbeszerzésekre vonatkozóan a dokumentumok alapján nem ellenőrizhető szabályok betartását, így különösen a benyújtott dokumentumok eredeti dokumentumokkal való összhangját, a benyújtott dokumentumok valódiságát, a dokumentumok megőrzésére vonatkozó szabályokat,”
„(8) A Magyar Államkincstár, az irányító hatóság vagy az irányító hatóság által megbízott szerv az általa végzett helyszíni ellenőrzésekről készített jegyzőkönyvet a tárgyhónapot követő hónap 20. napjáig megküldi az Igazoló Hatóság részére.”
„(1) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vagy az általa kijelölt közreműködő szervezet felelőssége annak biztosítása, hogy a már kifizetett, de szabálytalanul felhasznált támogatási összegek a kedvezményezettektől behajtásra kerüljenek. A behajtott összeget a lebonyolítási pénzforgalmi számlán történő jóváírásáról szóló fizetésiszámla-kivonat kézhezvételét követő 5 munkanapon belül a megfelelő fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlára kell visszautalni. Az utalást megelőzően az utaló köteles a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla felett rendelkezővel egyeztetni. Az irányító hatóság kezdeményezi a befolyt, illetve kompenzált követelések rendezését az EMIR rendszerben legalább kéthavonta. Amennyiben a befolyt, illetve kompenzált követelések támogatási összege korábban az Igazoló Hatóságtól lehívásra került, akkor a behajtott összeg közösségi támogatási részét az irányító hatóság a rendezés EMIR alapbizonylat irányító hatóság általi jóváhagyását követő 5 munkanapon belül visszautalja az Igazoló Hatóság pénzforgalmi számlájára. Ha az EMIR alapbizonylat az Igazoló Hatóság számára ír elő kötelezettséget, az Igazoló Hatóság intézkedik a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlára történő utalásról.”
18. § Az R2. 43. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„43. § (1) A közreműködő szervezet az 1828/2006/EK rendelet alapján a jelentéstételi kötelezettség alá tartozó szabálytalanságokról – az újonnan megállapított szabálytalanságok esetében a szabálytalanság megállapítását követő 10 munkanapon belül, a korábban már jelentett szabálytalanságok nyomon követéséről a negyedévet követő 10 munkanapon belül – jelentést küld a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség részére. (2) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség az 1828/2006/EK rendelet alapján a jelentéstételi kötelezettség alá tartozó szabálytalanságokról – a közreműködő szervezet által újonnan megállapított szabálytalanságok esetében a beérkezéstől számított 10 munkanapon belül, a saját hatáskörben megállapított szabálytalanságok esetében a szabálytalanság megállapítását követő 10 munkanapon belül, egyéb esetben a negyedévet követő 4 héten belül – az Európai Bizottság által meghatározott formában jelentést küld az Igazoló Hatóság részére.”
19. § Az R2. 44. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„44. § (1) Minden negyedévet követő 6 héten belül a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által benyújtott negyedéves jelentések alapján az Igazoló Hatóság köteles jelentést küldeni az OLAF Koordinációs Iroda részére az 1828/2006/EK rendelet alapján a jelentéstételi kötelezettség alá eső, a programok lebonyolítása során tapasztalt szabálytalanságokról vagy visszaélésekről, az ezekkel kapcsolatban megtett intézkedésekről, illetve a folyamatban levő államigazgatási, bírósági eljárások helyzetéről. A jelentést az OLAF Koordinációs Iroda a negyedévet követő 2 hónapon belül megküldi az Európai Bizottság (Európai Csalásellenes Hivatal) részére, illetve annak személyes adatokat nem tartalmazó kivonatát az Ellenőrzési Hatóságnak tájékoztatásul. (2) Az Igazoló Hatóság minden év március 31-ig az EMIR rendszerben rendelkezésre álló adatok alapján kimutatást küld az Európai Bizottság részére a tárgyévet megelőző évben visszavont összegekről, továbbá a behajtott, illetve a behajtásra váró összegekről, a behajtási eljárás megindításának éve szerinti csoportosításban, valamint a behajthatatlan követelésekről. Ha az EMIR rendszer nem tartalmazza teljes körűen a kimutatás elkészítéséhez szükséges információkat, akkor a közreműködő szervezet köteles az adatokat írásban február 15-ig beérkezőleg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség részére, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség köteles az adatokat írásban március 15-ig beérkezőleg az Igazoló Hatóság rendelkezésére bocsátani.”
„44/A. § A 43–44. § szerinti jelentések elküldése elektronikus úton, az IMS rendszeren keresztül történik.”
21. § Az R2. 47. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„47. § (1) Az Igazoló Hatóság és a közreműködő szervezetetek belső ellenőrzési egységei minden év november 15-ig, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség belső ellenőrzési egysége minden év december 15-ig megküldik éves ellenőrzési tervüket (az annak alapjául szolgáló kockázatelemzéssel együtt) az államháztartásért felelős miniszter és az Ellenőrzési Hatóság részére. A közreműködő szervezetek az éves ellenőrzési tervüket minden év november 15-ig a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség részére is megküldik. Az éves ellenőrzési terv változását haladéktalanul meg kell küldeni az államháztartásért felelős miniszter és az Ellenőrzési Hatóság részére. (2) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, illetve a feladat delegálása esetén a közreműködő szervezetek minden év november 15-ig megküldik éves helyszíni ellenőrzési tervüket (az annak alapjául szolgáló kockázatelemzéssel együtt) az államháztartásért felelős miniszter és az Ellenőrzési Hatóság részére. A közreműködő szervezetek az éves helyszíni ellenőrzési tervüket minden év november 15-ig a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség részére is megküldik. Az éves helyszíni ellenőrzési terv változását haladéktalanul meg kell küldeni az államháztartásért felelős miniszter és az Ellenőrzési Hatóság részére.
(3) Az Ellenőrzési Hatóság az államháztartásért felelős miniszter véleményének kikérésével május 31-ig elkészíti az éves ellenőrzési tervét, illetve – szükség esetén – annak módosítását.
(4) Az Ellenőrzési Hatóság évente felülvizsgálja a nemzeti ellenőrzési stratégiát.”
„(2) A közreműködő szervezet, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és az Igazoló Hatóság az intézkedési terveket, azok elkészültét követő 15 naptári napon belül köteles megküldeni az Ellenőrzési Hatóság részére.”
23. § Az R2. 53. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„53. § (1) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség az irányító hatóságok beszámolói alapján minden évben elkészíti az irányítási és ellenőrzési rendszer változásairól szóló beszámolót, amelyet október 15-ig megküld az Ellenőrzési Hatóság részére. Az irányítási és ellenőrzési rendszerek változásáról szóló beszámoló a (2) bekezdés szerinti éves ellenőrzési jelentés része. (2) Az 1083/2006/EK rendelet 62. cikkének megfelelően az Ellenőrzési Hatóság minden év december 15-ig véleményezésre megküldi az operatív program ellenőrzési stratégiájával összhangban, az adott év június 30-án záruló 12 hónapos időszak során végzett ellenőrzések eredményeit megállapító és a program irányítási és ellenőrzési rendszerében feltárt esetleges hiányosságokról beszámoló éves ellenőrzési jelentés tervezetét a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, az Igazoló Hatóság és az államháztartásért felelős miniszter részére. (3) Az Ellenőrzési Hatóság az összes operatív programra egy jelentést készít.
(4) A 2015. július 1. után elvégzendő ellenőrzésekre vonatkozó információkat az Ellenőrzési Hatóság az 51. § szerinti zárónyilatkozatot alátámasztó záró ellenőrzési jelentés keretében készíti el – az államháztartásért felelős miniszter véleményének kikérésével – 2017. december 31-ig. (5) Az Ellenőrzési Hatóság 2008 és 2015 között minden év december 31-ig benyújtja az éves ellenőrzési jelentést az Európai Bizottságnak, amelyet megküld a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek és az államháztartásért felelős miniszternek is. Az Ellenőrzési Hatóság az éves ellenőrzési jelentés összefoglalóját közzéteszi honlapján.”
24. § Az R2. 54. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
(2) Az Ellenőrzési Hatóság 2008 és 2015 között minden év december 31-ig benyújtja a véleményt az Európai Bizottságnak.”
[A kedvezményezett a támogatási szerződésbe foglalt alábbi nyilatkozatok nyújtására köteles:]
„c) a kedvezményezett azon nyilatkozata, amely szerint az Ámr. 120. § (2) bekezdése szerinti támogatási rendszerből való kizárás hatálya alatt nem áll,”
[A kedvezményezett a támogatási szerződésbe foglalt alábbi nyilatkozatok nyújtására köteles:]
„e) a pénzforgalmi szolgáltatónak címzett, a kedvezményezett valamennyi – jogszabály alapján beszedési megbízással megterhelhető – fizetési számlájára vonatkozó, a lebonyolító szervezetet a támogatási jogviszony végéig jogosító, beszedési megbízás benyújtására vonatkozó felhatalmazó nyilatkozata pénzügyi fedezethiány miatt nem teljesíthető fizetési megbízás esetére a követelés legalább harmincöt napra való sorba állítására vonatkozó rendelkezéssel együtt (felhatalmazó levél).”
„(7) A lebonyolító szervezet a kedvezményezett részére részletfizetést engedélyezhet a visszafizetési kötelezettség vonatkozásában, amelynek időtartama nem haladhatja meg a harminchat hónapot.”
27. § Az R2. 64. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„64. § (1) E rendelet eljárási cselekményeinek hatékony és szabályszerű végrehajtásához szükséges – különösen a költségvetések nyilvántartása, a finanszírozás, a költségigazolás, az ellenőrzések, a nyomon követés, a szabálytalanságok kezelése, a követeléskezelés, a számvitel adatcsoportokba tartozó – adatokat az Európai Unió által nyújtott egyes pénzügyi támogatások felhasználásával megvalósuló, és egyes nemzetközi megállapodások alapján finanszírozott programok monitoring rendszerének kialakításáról és működéséről szóló kormányrendelet szerint meghatározott módon és határidőben az EMIR-ben szükséges rögzíteni. Az e rendeletben szabályozott eljárásrendi cselekmények adatai egységes és zárt rendszert képezve az EMIR-ben rögzíthetőek és tarhatók nyilván. (2) Ha adott időszakban az EMIR moduljainak alkalmazása egyes feladatok ellátását nem biztosítja, akkor a projektek végrehajtásával összefüggően az adott modulban nem elvégezhető feladatok, kifizetések rendezésének dokumentálását a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség működési kézikönyvében részletezett módon kell az érintett szerveknek biztosítaniuk, és utólagosan, haladéktalanul gondoskodniuk kell az érintett modulban az adatok teljes körű rögzítéséről. Ha az EMIR finanszírozási modulja nem biztosítja az adott átutalási megbízás rögzítését, akkor a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség működési kézikönyvében részletezett megfelelő dokumentáltság mellett az átutalási megbízás kiállítása az EMIR-en kívül, elektronikus utalás nélkül is rendezhető. Ebben az esetben az érintett szerveknek biztosítaniuk kell az EMIR-en kívüli utalás dokumentálásának alátámasztását. Az Európai Unióval történő elszámolások benyújtása az EMIR-ben teljes körűen rögzített adatok alapján, kizárólag az EMIR-ben elkészített dokumentumokkal történhet.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott, a feladatok papír alapon történő elvégzésének kötelezettsége vonatkozik az értesítési és tájékoztatási kötelezettségekre is. (4) Az EMIR-ben rögzített adatokat az EMIR üzemeltetője hetente – az adatok ellenőrzése után – leválogatja és továbbítja a Magyar Államkincstár által működtetett monitoring rendszerhez.
(5) Az Ámr. 122. § (2) bekezdése alapján az EMIR rendelkezésére bocsátott köztartozási adatokat az EMIR üzemeltetője egy munkanapon belül feldolgozza az EMIR-ben.”
(2) E rendeletnek a Mód.R. 11–15. §-ával és 17–27. §-ával megállapított 4. § (1) bekezdését, 7/A. § (4) bekezdését, 19. § (4a) bekezdését, 19. § (12) bekezdését, 20. § (5) bekezdését, 29. §-át, 42. § (1) bekezdését, 43–44. §-át, 44/A. §-át, 47. §-át, 50. § (2) bekezdését, 53–54. §-át, 57. § (2) bekezdés c) és e) pontját, 62. § (7) bekezdését, valamint 64. §-át a Mód.R. hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.”
(4) A VII. fejezet rendelkezéseit a Regionális Operatív Programok tekintetében 2010. május 31-től nem kell alkalmazni.”
31. § (1) Ez a rendelet – a (2)–(3) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba, és a kihirdetését követő 121. napon hatályát veszti.
(3) A 30. § az e rendelet kihirdetését követő 120. napon lép hatályba.