2/2010. (IV. 2.) OKM utasítás
a minősített adatkezelés eljárási rendjének kiadásáról az írásbeli érettségi feladatlapokkal és javítási-értékelési útmutatókkal kapcsolatban1
2010.04.03.
1. Jelen utasítás hatálya az Oktatási Hivatalra, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézetre, az érettségi feladatlapok és javítási-értékelési útmutatók sokszorosításában, szállításában és szétosztásában résztvevőkre, valamint az érettségi vizsgákat lebonyolító intézményekre terjed ki.
2. Ezen utasítás mellékleteként kiadom az írásbeli érettségi feladatlapokkal és javítási-értékelési útmutatókkal kapcsolatos minősített adatkezelésre vonatkozó eljárási rendet.
3. Jelen utasítás a Hivatalos Értesítőben történő közzétételét követő napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg a 7/2008. (HÉ 53.) OKM utasítás a minősített adatkezelés eljárási rendjének kiadásáról az írásbeli érettségi feladatlapokkal és javítási-értékelési útmutatókkal kapcsolatban hatályát veszti.
4. Jelen utasítás hatálybalépése előtt a közreműködő, illetve a feladat ellátásában részt vevő gazdálkodószervezet dolgozója által aláírt titoktartási nyilatkozat, továbbá – amennyiben visszavonásra nem került – a részükre kiadott betekintési engedély legkésőbb a 2010. évi május-júniusi érettségi vizsgaidőszak végéig érvényes.
5. Jelen utasítást a Hivatalos Értesítőben való közzétételt követően az Oktatási és Kulturális Minisztérium hivatalos lapjában is közzé kell tenni.
Melléklet a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
A minősített adatkezelés eljárási rendje az írásbeli érettségi feladatlapokkal és javítási-értékelési útmutatókkal kapcsolatban
A) Általános eljárási rend
1. A tételkészítő bizottságok és az elnökök kiválasztása, feladatai
A központi vizsgakövetelményekre épülő vizsgatárgyak központi írásbeli feladatlapjait és ezek javítási-értékelési útmutatóit az Oktatási Hivatal (a továbbiakban: OH) készítteti el, a szakmai előkészítő vizsgatárgyakét pedig a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet (a továbbiakban: NSZFI) készítteti el és adja át az OH-nak. A közreműködők (többek között a tételkészítő bizottság tagja, fordító, lektor) bevonása során az NSZFI által követendő eljárást – jelen utasítás vonatkozó rendelkezéseinek figyelembevételével – az NSZFI belső szabályzata, az adatok átadás-átvételének az OH és az NSZFI közötti dokumentálását az OH határozza meg.
Az írásbeli vizsgák feladatlapjait és javítási-értékelési útmutatóit a tételkészítő bizottságok készítik el. A tételkészítő bizottságokat vizsgatárgyanként kell megszervezni. A tételkészítő bizottság elnökét az oktatásért felelős miniszter, illetve a szakképesítésért felelős miniszter, a tételkészítő bizottság tagjait az OH, illetve az NSZFI vezetője kéri fel. A tételkészítő bizottság feladatait az OH, illetve a NSZFI vezetője határozza meg. A tételkészítő bizottság elnök vezetésével működik, az elnök felelős a feladatlapok, javítási-értékelési útmutatók szakszerű, a vizsgakövetelményeknek megfelelő elkészítéséért. A követelményeknek megfelelően elkészített feladatlapokat, javítási-értékelési útmutatókat az OH, illetve az NSZFI vezetője által megbízott munkatársak veszik át a tételkészítő bizottság elnökétől. A tételkészítő bizottság elnökével, illetve tagjaival megkötött szerződés melléklete a titoktartási nyilatkozat. (1. számú függelék) Mind a tételkészítő bizottság elnökének, mind a bizottság tagjainak munkavégzésük során az elektronikus biztonság betartására különösen figyelniük kell.
Bármilyen készülő vagy már elkészült vizsgaanyag elektronikus változata csak olyan számítógépen készíthető vagy tárolható, amely nincs olyan belső vagy külső (pl. internet) hálózatra kapcsolva, amelyen az illetéktelen hozzáférés megakadályozása nem biztosítható.
A vizsgaanyagok számítógépről való törlésekor úgy kell eljárni, hogy az eredeti adattartalom ne legyen visszaállítható (pl. felülírás ugyanannyi tetszőleges karakterrel). Amennyiben a Word program – a beállítása szerint – automatikusan biztonsági másolatot is készít, akkor azt is olyan módon kell törölni, hogy az adattartalom ne legyen visszaállítható. Szigorúan tilos vizsgaanyagot tartalmazó e-mailt elküldeni, biztosítani kell az információhoz történő hozzáférés kizárását.
2. Az OH Érettségi és Versenyszervezési Osztály (a továbbiakban: ÉVO) feladatai a minősítés előkészítésével kapcsolatban
Az ÉVO megbízott munkatársa átveszi a tételkészítő bizottság elnökétől az elkészült feladatlapokat, javítási-értékelési útmutatókat és egyéb segédanyagokat és a megbízáskor az ÉVO vezetője által meghatározott azonosító kódot (OH-azonosító) tartalmazó adathordozókat. Az NSZFI által készített adathordozók átvételének módjáról az OH és az NSZFI külön állapodik meg. Az átvételkor a tételkészítő bizottság elnöke nyilatkozatot tesz arról, hogy bizottsága minden tagját, lektorát és technikai munkatársát felszólította, hogy az összes adathordozójukról visszaállíthatatlan módon töröljék a vizsgaadatokat, és a saját birtokában lévő adathordozókról maga is visszaállíthatatlan módon törölte az adatokat, vagy átadta az ÉVO munkatársának megsemmisítésre (2. számú függelék). A leadott elektronikus adathordozót a megbízott munkatárs megsemmisíti, illetve olyan módon törli, hogy az adattartalma ne legyen visszaállítható. Az ÉVO megbízott munkatársa papír alapú és elektronikus (optikai lemez) adathordozót készít egy példányban (munkapéldány). A tételkészítő bizottság elnöke ennek első oldalát dátummal és aláírásával látja el, további oldalait szignálja, valamint aláírja a jelenlétében elkészített munkapéldány állományait tartalmazó optikai lemezt. Az elkészült adathordozókat az ÉVO erre a célra megfelelően kialakított helyiségében kell elzárva őrizni a további munkavégzésig. Ezen időszak alatt a munkapéldány alapján az ÉVO vezetője által megbízott munkatárs ellenőrzi, hogy a tételkészítő bizottság a megbízást a szerződésben foglaltaknak megfelelően teljesítette-e. Amennyiben a teljesítést az ÉVO nem tartja megfelelőnek, a munkapéldányt átdolgozásra visszaadja a tételkészítő bizottság elnökének, szakmai előkészítő vizsgatárgy esetében erről az NSZFI illetékes vezetőjét tájékoztatja. Az átdolgozás az OH erre a célra kijelölt helyiségében történik a végső változat – elnök által jóváhagyott – elkészültéig. A megfelelően elkészített munkapéldányról a megbízott munkatárs készít egy eredeti példányt, amelyet ellát a „Korlátozott terjesztésű!” minősítésű szintű minősítés alaki kellékeivel. Az eredeti példányt nyilvántartás céljából, az elnök által szignált munkapéldányt (papír alapú és optikai lemez) tárolás céljából az ÉVO megbízott munkatársa eljuttatja az OH Titkos Ügykezelésébe (a továbbiakban: TÜK).
A továbbiakban az eredeti példány és a munkapéldányok (papír alapú és optikai lemez) tárolása a TÜK-ben, a további elektronikusan rögzített adatok tárolása az ÉVO erre a célra megfelelően kialakított helyiségében, erre a célra rendszeresített, az OH saját hálózatától független, zárt, belső hálózati szerverének merevlemezén, illetve egy hordozható merevlemezen történik. A belső hálózat valamennyi eszköze az erre a célra megfelelően kialakított, a biztonsági előírásoknak megfelelő helyiségben üzemel. A helyiségekbe az ÉVO vezetője által kijelölt személyeken kívül más munkatársaknak belépni tilos.
Az adathordozókat a TÜK-nek nyilvántartó-átadókönyvben kell aláírás ellenében átadni.
A nyilvántartó-átadó könyvnek az alábbi rovatokat kell tartalmaznia:
– átvétel időpontja, aláírás.
a) A TÜK nyilvántartásba veszi főszámon a vizsgatárgyak feladatlapjait, és az ÉVO vezetőjének mint a minősítés kezdeményezőjének utasítása alapján elkészíti a minősítési javaslatokat (3. számú függelék), amelyeket aláírás után az ÉVO vezetője a minősítőhöz terjeszt aláírás céljából. A TÜK külön-külön alszámokon tartja nyilván a vizsgaösszetevőket, illetve a vizsgarészeket, valamint a minősítési javaslatokat. Külön aktaborító készül a feladatlapoknak és a javítási-értékelési útmutatónak. A több összetevőből, vizsgarészből álló feladatlapok esetében az összes összetevőhöz és vizsgarészhez egy minősítési javaslat készül, amelyen fel kell tüntetni az egyes összetevők, vizsgarészek iktatószámát. A 3. b) pont szerinti eset kivételével a minősítés – a minősítő ilyen döntése esetén – külön minősítési eljárás lefolytatása nélkül kiterjed az adott főszám később keletkezett alszámaira iktatott ügyiratdarabok közül az alábbiakra: – a minősített feladatlapnak, illetve a javítási-értékelési útmutatónak a kiválasztásra való előkészítése során elvégzendő tartalmi felülvizsgálat eredményeként módosított változataira,
– a 3. h) pont szerinti tartalmi felülvizsgálat eredményeként módosított változataira,
– az idegen nyelvre fordított, továbbá adaptált (pl. vakok számára) változataira.
A nyilvántartásba vételt követően mind az eredeti, mind a munkapéldányok (papír alapú és optikai lemez) átadás-átvételét a minősített adatokra vonatkozó szabályok szerint dokumentálni kell.
b) A TÜK a következő iktatási számkereteken alszámos iktatási rendszerben végzi a minősített iratok iktatását:
– Középszint: 0001/K01-01/2005. (ebből a 0001 a vizsgatárgy sorszáma/K0 ahányadik feladatsor az adott vizsgatárgyból egy vizsgaidőszakon belül-alszám/év);
– Emelt szint: 0001/E01-01/2005. (ua., mint fent.);
– 01/Á-01/2005-től kezdődően az általános iratok (ebből 01 fő-szám/Á általános irat-alszám/év.).
Az egy ügyhöz tartozó valamennyi ügyiratdarabot a főszámok alszámán kell nyilvántartásba venni.
A minősítő ilyen döntése esetén a minősítés – külön minősítési eljárás lefolytatása nélkül – kiterjed a később keletkezett alszámokra iktatott iratok közül a 3. a) pontban felsorolt ügyiratdarabokra.
Amennyiben az egy ügyhöz tartozó minősített adathordozókról azonos tartalmú új eredeti példány vagy módosított tartalmú új példány új főszámon kerül nyilvántartásra, az előző fő- és alszám(oko)n keletkezett korábbi változatok a minősített irat közbülső munkapéldányainak minősülnek (a továbbiakban: minősített munkapéldány). Ebben az esetben az új iktatószámmal rendelkező iratra ismételten le kell folytatni a minősítési eljárást, és a minősített munkapéldánnyal való kapcsolatot szerelés vagy kapcsolatos számként való kezelés útján kell biztosítani. Az iratkapcsolatok módjától függetlenül (szerelés vagy kapcsolatos számként való kezelés) a minősített munkapéldányokat meg kell őrizni és a minősítés érvényességi idején belül minősített iratként kell kezelni mindaddig, amíg a minősítő a selejtezésüket elrendeli. A selejtezést csak az új főszámon iktatott új eredeti példányra vagy módosított tartalmú új példányra megállapított minősítés érvényességi idejének letelte utáni időpontban lehet elrendelni.
c) Az egyes vizsgaidőszakokban az egyes vizsgatárgyak vizsgáihoz több feladatlapnak kell rendelkezésre állnia. Az OH vezetője az Oktatási és Kulturális Minisztérium vezető beosztású képviselőjének jelenlétében sorsolás útján választja ki, hogy a rendelkezésre álló feladatlapok közül melyek kerülnek felhasználásra az adott vizsgaidőszakban.
d) A kiválasztásról jegyzőkönyvet kell felvenni (4. számú függelék). A kiválasztást követően a TÜK-kezelő a kiválasztott tételhez és annak a kiválasztás évét megelőző előzményeihez kapcsolódóan a minősítés érvényességi idejének felülvizsgálatához szükséges adatlapot és az eljárás lefolytatásához szükséges minősítési döntést készít elő, ahol a minősítő és a kezdeményező azonos (5. és 6. számú függelék). A minősítő köteles a minősítés indokoltságának felülvizsgálatát elvégezni (érvényességi idő). A TÜK a kiválasztás után köteles a kiválasztott tételt mind az iktatókönyvben, mind a mutatókönyvben nyomtatott piros V betűjellel ellátni. e) A kiválasztás után a TÜK közli a kiválasztott feladatlapok iktatószámait az ÉVO megbízott munkatársával, aki a minősítői döntés alapján az új érvényességi idővel eredeti példányt, szükség esetén közbenső példányt(okat) készít a nyomdai sokszorosítás céljára. Az eredeti példányon jelezni kell, hogy a minősítői döntés alapján új példány készült.
A kiválasztást követően a kiválasztott feladatlapok iktatószámait továbbítani kell az OH Közoktatási Koordinációs Osztályára (a továbbiakban: KKO). A KKO az iktatószámokat az érettségi vizsgák lebonyolításához használt „A kétszintű érettségi vizsga adminisztrációs rendszere” (a továbbiakban: érettségi szoftver) programban rögzíti, hogy azok a csomagoláshoz és a körzetközponti jegyzőknek történő átadáshoz szükséges valamennyi kísérő dokumentumon szerepeljenek.
f) A kiválasztás után az illetékes főosztályvezető elkészíti a nyomdai megrendelést, amelyet a minősítő aláír. A megrendelő alapján a TÜK rávezeti az adott irat előadóívére a készítendő példányok számát, és ezt a minősítő jóváhagyja.
g) A tételnek a fordító, illetve adaptáló (pl. vakok számára) részére történő átadásakor a következők szerint kell eljárni: a TÜK a fordítónak és adaptálónak csak akkor adhatja át a minősített dokumentumot, ha a munkaszerződés másolata – amelyben rögzítették a titokvédelem személyi és tárgyi feltételeit – a rendelkezésükre áll.
Az OH által e célra rendszeresített lemezkazettában kell átadni a fordító, illetve adaptáló részére a tétel másolati példányát. A fordítónak, illetve adaptálónak felhasználói engedéllyel (7. számú függelék) kell rendelkeznie, és köteles titoktartási nyilatkozatot tenni (8. számú függelék). A tételt a TÜK helyiségében veszi át. Ellenőrzés után a TÜK munkatársa zárható kazettába helyezi a minősített dokumentumot, lezárja és ellátja a következő adatokkal: – minősítési megjelölés és minősítési jelölés,
– „Baleset esetén vagy rendkívüli helyzetben a küldő szerv bonthatja fel!” figyelmeztetés.
A kazetta kulcsának 1 példányát a fordító kapja, másik példány a TÜK-ben őrizendő. Ezekről nyilvántartást kell vezetni. A fordítót fel kell világosítani a szállítás fokozott biztonsági követelményeiről. Az elkészült vizsgaanyagokat a fordítótól, illetve az adaptálótól az ÉVO megbízott munkatársa veszi át a 2. pont szerint.
h) A magyar nyelv és irodalom, a matematika, a történelem, az angol és a német nyelv vizsgatárgyak esetében a kisorsolt feladatlapokat két szakértő egymástól függetlenül, az OH által biztosított helyiségekben az illetéktelen hozzáférést kizáró körülmények mellett ellenőrzi abból a célból, hogy a feladatok megoldását hátráltató esetleges hibákat kiszűrje. A szakértő részére felhasználói engedélyt kell adni, és írásban titoktartási nyilatkozatot kell tennie a minősített adatok védelmére vonatkozó előírások ismeretéből (7. és 8. számú függelék). A szakértő aláírásával hitelesíti az általa tett észrevételeket és a korrekciós javaslatait. A tételkészítő bizottság elnöke a szakértőkkel való megbeszélés után dönt az észrevételek elfogadásáról vagy elutasításáról. Ez az eljárás a magyar nyelv és irodalom, a matematika, a történelem, az angol és a német nyelv vizsgatárgyak tekintetében kötelező. Az OH illetékes vezetője a szakértői ellenőrzést más vizsgatárgyak esetében is elrendelheti. i) A feladatlapok sokszorosítását, csomagolását és szállítását az OH szervezi meg az alábbiak betartásával: a sokszorosításban részt vevő gazdálkodószervezetnek (továbbiakban: nyomda) történő átadásról átadás-átvételi jegyzőkönyvet kell készíteni (9. számú függelék). A nyomda köteles a TÜK által kiadott nyilvántartó-átadó könyvbe az átvett minősített dokumentumok adatait rögzíteni, és a nyomda részére készített eljárási rend szerint dolgozni. A nyomdában a feladatlapokkal munkát végző dolgozók részére felhasználói engedélyt kell adni, és írásban titoktartási nyilatkozatot kell tenniük a minősített adatok védelmére vonatkozó előírások ismeretéből (7. és 8. számú függelék).
4. Az írásbeli érettségi vizsgák feladatlapjainak sokszorosításában részt vevő nyomdára vonatkozó speciális rendelkezések
Az írásbeli érettségi vizsgák feladatlapjainak sokszorosítását végző nyomda a vállalt feladat teljesítésének időtartama alatt köteles biztosítani a minősített adat védelmének alábbiakban részletezett személyi, tárgyi és szervezeti feltételeit.
aa) Az írásbeli érettségi vizsgák adataihoz – függetlenül az azok rögzítésére szolgáló adathordozótól (eredeti vagy másolt papír alapú adathordozó, illetve számítástechnikai adathordozó) – csak azok a személyek férhetnek hozzá, akiknek az OH biztonsági vezetője az adatok megismerésére felhasználói engedélyt adott, és akik aláírták az OH által rendelkezésre bocsátott titoktartási nyilatkozatot.
ab) A sokszorosításban csak azok a dolgozók vehetnek részt, akik aláírják az alábbi biztonsági intézkedéseket rögzítő elfogadó nyilatkozatot (10. számú függelék): – a sokszorosítás helyszínéül szolgáló munkaterületekre (a továbbiakban: munkaterület) tilos bevinni, illetve tilos bent tartani olyan eszközt, amely alkalmas információk kijuttatására (táska, mobiltelefon) vagy adatok rögzítésére (hang, kép vagy írott szöveg rögzítésére alkalmas eszközök);
– a biztonsági őrök jogosultak minden, a munkaterületen tartózkodó vagy a munkaterületre belépni, vagy onnan kilépni akaró alkalmazottat feltartóztatni, szükség esetén megmotozni;
– a vállalt feladat teljesítésének időtartama alatt a munkaterületen videokamera-rendszer működik, amely a feladat teljesítése során rögzíti az ottani eseményeket.
ba) Az OH-tól átvett papír alapú eredeti adathordozót és az elektronikus formában rögzített másolat adathordozóját páncélszekrényben vagy lemezszekrényben kell tárolni. A páncélszekrény vagy lemezszekrény zárásához személyi pecsétnyomóval történő lepecsételésre alkalmas eszközt (biztonsági lakat) kell használni. Biztosítani kell a kulcsok, másodkulcsok munkaidőn túli őrzését. Az őrzés módját írásban kell rögzíteni.
bb) A munkaterületeknek a többi területtől történő jól látható (szalag) elkülönítése és biztonsági őrökkel történő folyamatos őrzése útján biztosítani kell az ellenőrzött be- és kilépést, illetve illetéktelen személyek átjárásának megakadályozását.
A munkaterületen történtek rögzítésére videokamera-rendszert kell működtetni, a kazettákat egy évig kell megőrizni.
A feladatlapok másolati példányainak tárolására szolgáló helyiségbe való ellenőrzött be- és kilépés érdekében biztosítani kell a helyiség legalább egy fő biztonsági őrrel történő folyamatos őrzését.
A feladatlapokat (mind az eredeti, mind a másolati példányokat) az OH és a nyomda között, illetve a nyomdán belül legalább egy biztonsági őr kíséretében lehet szállítani. Az átadás-átvételt dokumentálni kell.
ca) A munkaterületre, illetve a feladatlapok másolati példányainak őrzésére szolgáló helyiségbe belépni jogosult személyek adatait (név, születési dátum, személyi igazolvány száma, lakcím) tartalmazó listát a biztonsági őrök és az OH nevében eljáró személyek rendelkezésére kell bocsátani.
cb) A feladatlapok sokszorosítását és tárolását úgy kell megszervezni, hogy a feladatlapok sokszorosítása és tárolása más termékek gyártásától és tárolásától elkülönítetten történjen.
cc) A vállalt feladat teljesítésével összefüggésben olyan nyilvántartást kell vezetni, amelyből kitűnik:
– az adathordozó eredeti és a másolati példányainak OH-tól történő átvétele, illetve OH-nak, történő átadása, továbbá az átvétel, illetve átadás időpontja,
– a sokszorosításra kerülő irat iktatószáma, lapszáma,
– a sokszorosításra kerülő irat tárgya,
– a sokszorosított adathordozók példányszáma,
– a sokszorosítás időpontja,
– a selejtes példányok száma.
A feladat teljesítésének megkezdése előtt a nyilvántartókönyv megfelelőségéről egyeztetni kell az OH illetékeseivel.
cd) A vállalt feladat teljesítése utáni teendők:
– az eredeti adathordozókat, a jegyzőkönyvek egy eredeti példányát és az eredeti nyilvántartókönyvet a TÜK-nek kell átadni;
– az elkészült sokszorosított példányokat az OH Logisztikai Osztályának (továbbiakban: LO) kell átadni további feldolgozás céljára;
– a selejtes példányokat raklapon – az illetéktelen hozzáférés kizárása érdekében – fóliázva az LO-nak kell átadni tárolás és selejtezés céljából.
Az adathordozók (eredeti, sokszorosított és selejtes példányok) szállítására, illetve átadására a 4/B pont b) alpontjában foglaltakat kell alkalmazni, az esetlegesen bekövetkező rendkívüli eseményekről jegyzőkönyvet kell felvenni.
Az OH köteles, illetve jogosult mind az eredeti adathordozók átadása előtt, mind a vállalt folyamat teljesítése során bármikor ellenőrizni a személyi, tárgyi és szervezeti feltételek meglétét.
Az OH-ban sokszorosítás csak kivételesen történhet, ebben az esetben a nyomdai sokszorosítás szabályaitól eltérően a munkát végző, felhasználói engedéllyel és titoktartási nyilatkozattal rendelkező munkavállaló az erre a célra megfelelően kialakított zárt helyiségben végzi a sokszorosítást. A munkavégzés alatt e munkavállaló az adathordozókat lemezszekrényben tárolja.
5. Az LO feladatai, működése
Az LO-n mindenkinek felhasználói engedéllyel és aláírt titoktartási nyilatkozattal kell rendelkeznie. Az LO-n a 11. számú függelék szerinti nyilvántartókönyvet kell vezetni. A nyomdában elkészült sokszorosított példányokat az LO vezetője, vagy az általa megbízott személy veszi át további feldolgozás, illetve – a raklapon, fóliázva átvett selejtes példányokat a vizsgák lebonyolítása után végrehajtandó selejtezés időpontjáig történő – biztonságos tárolás céljából.
A titoktartási kötelezettségek figyelembevétele mellett az LO-n az alábbi előírások betartásával kell dolgozni:
– Az LO épületében a dolgozók és más személyek csak az LO vezetője vagy az OH illetékes vezetője által meghatalmazott személy jelenlétében tartózkodhatnak. Az LO vezetője helyettesítéséről tartós távolléte esetén az illetékes elnökhelyettes, eseti távollét esetén az LO vezetője gondoskodik.
– Az LO vezetője és a portás köteles ellenőrizni, hogy a munkavégzésben részt vevő dolgozók ruházata olyan legyen, hogy szabásának jellege kizárja az adathordozó elrejtésének lehetőségét. A nem megfelelő ruházatban megjelenő dolgozók a munkát nem vehetik fel.
– Az LO területének csomagoló- és raktárterébe elektronikus eszközöket, illetve mobiltelefont nem lehet bevinni. A mobiltelefont a kézitáskákkal együtt az öltöző zárt szekrényében kell elhelyezni. A sürgős telefonhívásokat az LO vezetőjével történt egyeztetés alapján bonyolíthatják le a munkatársak az épületben elhelyezett telefonon a titoktartási kötelezettség figyelembevétele mellett. Az öltözőben elhelyezett személyes tárgyakat csak az LO épületének elhagyásakor veheti magához a dolgozó.
– A munkavégzés mindig csoportokban történik a kijelölt csoportvezetők felügyelete mellett.
– A munka területének elhagyásakor az LO vezetője és a portás ellenőrzi, hogy a dolgozónál van-e a munkavégzéshez használt anyag vagy eszköz. Amennyiben ilyen anyag vagy eszköz a dolgozónál fellelhető, az ellenőrzést végző személy jogosult azt elkobozni.
– A munkavégzés befejezése után a dolgozó csak indokolt esetben és az LO vezetőjének engedélyével tartózkodhat az épületben. Az LO épületében engedéllyel tartózkodó dolgozót az LO vezetője és a portás jogosult ellenőrizni, hogy elzárandó, személyes tárgyak nincsenek-e a birtokában.
– Az OH Közoktatás-értékelési Programok Főosztályának (a továbbiakban: KÉPF) vezetője bármikor személyi ellenőrzést rendelhet el a törvényi előírások figyelembevételével.
– Bármilyen rendellenességet, az LO működését befolyásoló tényezőt, a titoktartási kötelezettség megszegésének gyanúját a csoportvezető, illetve minden munkatárs azonnal jelenteni köteles az LO vezetőjének, aki köteles a szükséges intézkedéseket azonnal megtenni az OH biztonsági vezetőjének értesítésével egyidejűleg.
– Az LO épületét az LO vezetője vagy az általa megbízott személy nyitja és zárja mágneses kártya és riasztórendszer segítségével.
– Az LO épületét elhagyni csak az osztály vezetőjének engedélyével lehet.
– Az LO épületébe be- és kilépőkről a megfelelő adatok elkérése és ellenőrzése után a portás nyilvántartást vezet, az ehhez szükséges dokumentumokat elkérheti.
– A portás ellenőrzi a munkaidő utáni fegyveres őrség tevékenységét (számítógépes ellenőrzés, jegyzőkönyv átvétele), bármilyen rendellenességet azonnal jelent az LO vezetőjének.
– Az LO épületében felügyelet nélkül idegen nem tartózkodhat. Ennek ellenőrzése és betartatása az LO vezetőjének a feladata.
Az LO épületének őrzése a minősített adatot tartalmazó adathordozók tárolása esetén élőerős fegyveres védelemmel történik.
Az élőerős fegyveres védelem magában foglalja: munkaidőben:
– a raktárépület bejárati ajtóinak figyelését,
– csak az arra jogosult be- és kilépésének ellenőrzését,
– a jogtalanul belépni szándékozó belépésének megakadályozását,
– az épület fizikai védelmét,
– a raktárépület közvetlen környezetének megfigyelését, az épület fizikai védelmét veszélyeztető események észlelésekor a helyzethez igazodó intézkedések megtételét;
– az épület biztonsági rendszerének aktiválását, ellenőrzését,
– az ajtók (2 db) zártságának ellenőrzését, pecsétek, zárak sértetlenségének ellenőrzését,
– folyamatos járőrözéssel az épület és közvetlen környezetének ellenőrzését,
– valamint mindazon feladatokat, amelyet munkaidőben is el kell látni.
A szolgálati helyen bekövetkezett bármilyen eseményről az élőerős fegyveres védelmet teljesítők azonnal kötelesek értesíteni az LO vezetőjét.
A szolgálat teljesítésére a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló 2005. évi CXXXIII. tv., a 24/1998. (VI. 19.) BM rendelet, valamint a Szolgáltató Vagyonvédelmi Üzletág Szolgálati Szabályzatának előírásai az irányadók.
6. A csomagolás rendje, szállítás folyamata
Csomag: egy adott vizsgatárgy bizonyos fajtájú és számú feladatlapjainak (elektronikus adathordozóinak vagy egyéb eszközeinek, a továbbiakban: feladatlap) a darabszám ellenőrzését lehetővé tevő, átlátszó fóliába csomagolt egysége, amelyet az esetleges felbontás, jogosulatlan hozzáférés tényének egyértelmű megállapítását lehetővé tevő technikával zártak le, és amelyet szétosztás során tilos felbontani.
Doboz: azonos végső címzettnek szánt csomagokat tartalmazó, általában 30 cm x 35 cm x 40 (20) cm méretű, az OH által lezárt papírdoboz, amelyet első alkalommal csak az iskola igazgatója vagy az általa írásban felhatalmazott személy jelenlétében, a dobozon és a doboz belsejében elhelyezett dobozjegyzéken feltüntetett és a tényleges tartalom közötti egyezőség ellenőrzése céljából szabad felbontani.
A csomagolás az LO feladata, a szállítás – főszabály szerint – gazdálkodó szervezet (továbbiakban: szállítócég) igénybevételével történik. A szállítócég végrehajtásban közreműködő dolgozóinak felhasználói engedéllyel és aláírt titoktartási nyilatkozattal (7. és 8. számú függelék) kell rendelkezniük. a) A csomagolás előkészítése:
– Az előzetes információk alapján a csomagoláshoz szükséges anyagok, eszközök megrendelése, beszerzése.
– A KÉPF által küldött lista alapján a megfelelő a fóliás tasakokra a címkék elkészítése (az iskola adatai, darabszám, csomagszám).
– A dobozok összehajtogatása, az intézményi azonosítókat tartalmazó címke elkészítése, felragasztása a dobozokra, a dobozok elhelyezése a polcrendszeren.
– A KÉPF által megrendelt nyomdai termékek, illetve különböző adathordozók átvétele, ellenőrzése (átadás-átvételi bizonylat), a raklapokon megérkezett dokumentumok elhelyezése a logisztikai központban.
– A megadott lista alapján az LO informatikusa és az osztály vezetője a sorszámozott tasakokat a megadott szinthez, vizsgatárgyhoz és iskolához (csoporthoz) rendeli.
b) A csomagok elkészítése:
– A csomagcímke felragasztása (a minőségbiztosítás első szintje).
– A csomagolóban mindig csak egy anyag (általában egy vizsgatárgy egy füzete) összeállítása történhet meg, ezzel elkerülve a különböző dokumentumok esetleges összecserélését.
– Az összeállított csomagon a megadott darabszám ellenőrzése (a minőségbiztosítás második szintje).
– Az elkészült csomag ellenőrzése, lezárása.
– A csomag betétele a megadott dobozba.
– Amikor egy dokumentum (pl. vizsgatárgy) anyagai elkészültek, akkor a megmaradt feladatlapokat külön dobozba kell rakni. A dobozon meg kell adni a dokumentum nevét és a darabszámot. A dobozt az LO-n belül az LO vezetőjének utasítása szerint kell elhelyezni.
– A sérült (pl. nyomdahibás) dokumentumokat az erre rendszeresített gépen meg kell semmisíteni, nehogy összekeveredjenek a hibátlan feladatlapokkal. A megsemmisítés csak az LO vezetőjének engedélyével történhet, és arról jegyzőkönyvet kell felvenni.
– Amikor a teljes anyag elkészült, s bedobozolásra került, megtörténik a KÉPF által megadott végleges lista alapján a csomagok és a darabszám ellenőrzése az esetleges pótlások végrehajtása (a minőségbiztosítás harmadik szintje).
c) A csomagok ellenőrzése:
– Az elkészült anyagot az OH területileg illetékes regionális igazgatóságának (a továbbiakban: RI) megbízottja ellenőrzi. Az átadás-átvétel időpontjáról egyeztet a KÉPF, az LO és az RI megbízottja.
– A megadott időpontban az RI megbízottja csomagszám alapján ellenőrzi a becsomagolt anyagot, egyezteti az adatokat, illetve szúrópróbaszerűen a darabszámot. Amennyiben mindent rendben talált, megtörténik a dobozok lezárása.
– Az RI megbízottja aláírásával hitelesíti a dobozok tartalmát. Egy, a doboz tartalmára vonatkozó listát a dobozban kell elhelyezni, ezt az RI megbízottja szintén aláírásával látja el. Egy másik listát a dobozon kívülre tasakban kell elhelyezni a körzetközponti jegyző számára. Hiány vagy módosítás esetén a KÉPF utasítása szerint történik meg a pótlás és az újbóli csomagolás a biztonsági előírások (fóliázás, címkézés) betartásával (a minőségbiztosítás negyedik szintje).
– Az elkészült dobozok lezárása, a szállítócég túracímkéjének felragasztása.
d) A csomagok átadása a szállítócégnek, a szállítás folyamata:
– Amennyiben a csomagok szállítása szállítócég igénybevételével történik, az OH a szállítócégnek előzetesen megadja a megfelelő adatbázist, illetve megtörténik a csomagok elszállítási időpontjának egyeztetése.
– A szállítócég a meghatározott napon eljuttatja a megfelelő adatokat tartalmazó címkéket a logisztikai központba, ahol a dobozokra felragasztják azokat.
– A dobozok raklapokra kerülnek.
– A szállítócég megküldi a kiszállításkor alkalmazott járatokat, ennek megfelelően az LO járatonként összeállítja a dobozokat.
– Az átadás-átvétel alkalmával a szállítócég megbízottja aláírásával hitelesíti a dobozok hiánytalan átvételét a szállítási listák egyeztetése után.
– A szállító járművekre plomba kerül, ezek számát az induláskor az LO vezetője ellenőrzi és aláírásával ellenjegyzi.
– A körzetközponti jegyzők átveszik a dobozokat (csomagokat) s ezt aláírásukkal igazolják. Az átadott darabszámról a szállító a lehető leggyorsabban elektronikus levélben és telefonon is tájékoztatja az LO vezetőjét.
– Az átvevő aláírásával és pecséttel igazolja a dokumentumok átvételét. Amennyiben az átadás valamilyen okból nem valósulhat meg, a szállító azt azonnal telefonon jelzi a KÉPF-nek, s a KÉPF által megadott utasítás szerint jár el.
A szállítócég megbízottja a lehető leggyorsabban elektronikus úton is megküldi az LO-nak a dokumentumok átvételéről szóló listát, amelyet az LO vezetője a megfelelő kiegészítésekkel, magyarázatokkal és megjegyzésekkel továbbít a KÉPF-nek.
A szállítócégnek a szállítás teljes folyamatában biztosítania kell a tételdobozok sértetlenségét.
– A tételdobozok átvétele közvetlenül a kézbesítő szállító jármű csomagterében történik. A kézbesítőjáratokon két ember (gépjárművezető és árukísérő) végzi a munkát. A szállítócég megbízottja a szállító jármű csomagterét egyedi sorszámmal ellátott plombával zárja le, és annak sorszámát bejegyzi a szállítójegyzékbe (12. számú függelék). – A járat minden egyes címén a plomba sértetlenségét és számát a címzett ellenőrzi. Az átadás-átvételt követően a járatot a szállítócég megbízottja a címzettel közösen új plombával lezárja, és annak számát beírja a szállítójegyzékbe.
– Az átvételt és a csomagtér lezárását a címzett a szállítójegyzéken aláírásával igazolja.
– Az átadást a szállítócég megbízottja az átadás-átvételi jegyzéken aláírásával igazolja (13. számú függelék). A vizsgák lebonyolítása után az LO feladata elvégezni a nyomdától átvett selejtes példányok és a megmaradt, felesleges példányok selejtezését.
Az LO-n történt folyamatokat az osztály vezetője jegyzőkönyvezi, nyilvántartásba veszi, majd a vizsgák lebonyolítása után az elkészült jegyzőkönyveket, dokumentumokat átadja a KÉPF-nek.
7. Az írásbeli érettségi vizsgák feladatlapjai szétosztásának folyamatleírása
Iskola: érettségi vizsgát szervező intézmény.
OH megbízottja: a szállítócég nevében eljáró személy vagy az OH RI munkatársa.
Végső címzett: az az iskola, amelyiknek a dobozokban továbbított csomagokat a jegyző a jogszabályban meghatározott időpontban köteles átadni.
A körzetközponti jegyző (a továbbiakban: jegyző) részvételét igénylő fázis lépései:
b) Ellenőrzés végrehajtása, az annak eredményeként megállapított korrekciós igények kielégítésében való közreműködés.
d) A végrehajtás során keletkezett jegyzőkönyvek eredeti példányának és a felhasználásra nem került csomagoknak a visszaküldése az OH-nak.
A fentiekben felsorolt minden lépés során gondoskodni kell az egyes állami vizsgák megszervezése során keletkező „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű minősített adatra vonatkozó rendelkezéseknek, az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendeletben foglalt rendelkezéseknek, a hatályos tanév rendjéről kiadott OKM rendelet szerinti rendelkezéseknek és a jelen utasításban foglaltak betartásáról. A tételek szétosztásának ezen fázisában bekövetkező rendkívüli eseményeket rögzítő jelen folyamatleírás függelékét képező iratminták értelemszerű kitöltésével felvett jegyzőkönyveket – a bonyolítás időtartamának lerövidítése és az OH gyors reagálásának biztosítása érdekében – a jegyző köteles haladéktalanul továbbítani az OH-nak faxon. A vizsgaidőszak végén a felvett jegyzőkönyvek mindegyikét eredetiben át kell adni az OH-nak.
A jegyző – az Önkormányzati Minisztérium rendszerén keresztül vagy közvetlenül az OH-tól – elektronikus úton értesítést kap arról, hogy
– mely, az adott vizsgaidőszakban érettségi vizsgát szervező iskolák számára kell biztosítania a csomagok szétosztását,
– a szállítócég igénybevételével történő szállításra mely napon és körülbelül milyen időpontban kerül sor.
Az átvétel lebonyolítása:
A jegyző ellenőrzi, hogy a szállító járművet lezáró plomba sértetlen-e és a plomba azonosítója megegyezik-e a szállítójegyzéken (12. számú függelék) feltüntetett azonosítóval. Eltérés esetén az eltérést jegyzőkönyvben (14. számú függelék) kell rögzíteni, amelyet a jegyzőn kívül a szállító nevében eljáró személy is köteles aláírni. A plomba feltörése után kerül sor a jegyzőnek címzett dobozok azonosítására. Amennyiben a szállítójegyzéken szereplő darabszámhoz képest a ténylegesen átadott, illetve átvett dobozok száma több vagy kevesebb, és/vagy valamely doboz sérült, a jegyző köteles jegyzőkönyvet felvenni (14. számú függelék), amit a jegyzőn kívül a szállító nevében eljáró személy is köteles aláírni. A szállítójegyzéket a jegyző jegyzőkönyv felvétele esetén is köteles aláírni a jegyzőkönyv felvételére utaló rovat értelemszerű kitöltése mellett. Amennyiben jegyzőkönyv felvételére nem kerül sor, a szállítójegyzék aláírásán kívül az OH által a szállító útján megküldött átadás-átvételi jegyzéket (13. számú függelék) kell a szállító nevében eljáró személynek és a jegyzőnek aláírnia. Az átadás-átvételi jegyzék a jegyző őrzésében marad az OH-nak történő végleges átadásig. Az átvételt követően a szállító járművet plombával le kell zárni, és a plomba azonosító számát be kell írni a szállítójegyzék megfelelő rovatába.
Az átvett dobozokat felbontás nélkül a „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű minősített adatok tárolására vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek eleget tevő helyiségben kell elhelyezni. Gondoskodni kell arról, hogy a helyiségbe történő belépés ellenőrzött legyen, és a dobozokhoz, illetve azok tartalmához illetéktelen személy ne férhessen hozzá. A dobozokat célszerű úgy elhelyezni, hogy azok végső címzettek szerint legyenek csoportosítva.
Az őrzésre átvett, minősített adatot tartalmazó iratokat a dobozok felbontása nélkül, az iskolánként összeállított dobozjegyzék (15. számú függelék) adatai alapján és jelen folyamatleírás függelékét képező nyilvántartási segédlet (16. számú függelék) értelemszerű kitöltésével nyilvántartásba kell venni. Az ellenőrzés végrehajtása, a korrekciós igények kielégítésében való közreműködés:
A jegyző megszervezi a hozzá tartozó és az adott vizsgaidőszakban érettségi vizsgát szervező iskolák számára
– az egyes dobozok tartalma és a hozzájuk tartozó csomagjegyzék, továbbá
– az adott iskola számára átvett doboz tartalma és az iskola vizsgaszervezési igénye közötti egyezőség tételes átvizsgálására irányuló ellenőrzést.
a) A jegyző írásban értesíti az iskolák igazgatóit az ellenőrzés helyszínéről és időpontjáról.
b) Az ellenőrzés időpontját az adott vizsgaidőszak megkezdését megelőző minimum harmadik munkanapra kell kitűzni. Az adott munkanapon belül az ellenőrzéseket úgy célszerű ütemezni, hogy egy időben egy iskola csomagjainak tételes ellenőrzésére kerüljön sor. Amennyiben az iskolák nagy száma azt indokolttá teszi, az ellenőrzés egynél több munkanapot is igénybe vehet.
c) Az iskola részéről az ellenőrzést az iskola igazgatója vagy az általa írásban meghatalmazott személy végezheti. A jegyző köteles az ellenőrzés lefolytatására megjelent személy megbízólevelét és személyi azonosságát ellenőrizni.
d) A jegyző az ellenőrzés tényleges megkezdése előtt tájékoztatja az iskola képviselőjét a dobozszintű átvétel során tapasztalt és jegyzőkönyvben rögzített rendkívüli eseményekről. Ezt követően az iskola képviselője is ellenőrzi az őt megillető dobozok sértetlenségét, és amennyiben észleli olyan doboz sérülését, amely a dobozszintű átadás-átvétel során felvett jegyzőkönyvben nem szerepel, ezt köteles jelezni a jegyzőnek, aki erről jegyzőkönyvet vesz fel (17. számú függelék). A jegyzőkönyvet mindketten aláírják. e) A dobozok sértetlenségének ellenőrzését követően a jegyző az iskola képviselőjének jelenlétében felbontja a doboz(oka)t, és a csomagok felbontása nélkül ellenőrzi, hogy a dobozokban ténylegesen elhelyezett csomagok az iskolánként összeállított dobozjegyzékben feltüntetett számú és tartalmú feladatlapot tartalmazzák-e.
f) Az ellenőrzés második lépéseként az iskola képviselője a csomagok felbontása nélkül és a jegyző jelenlétében ellenőrzi, hogy az iskola számára átvett doboz(ok)ban elhelyezett csomagok tartalma mind a feladatlapok tárgya, mind azok darabszáma tekintetében megfelel-e az iskola vizsgaszervezési igényének. Eltérés esetén az észlelt tényeket, illetve az esetleges pótigényeket jelzi a jegyzőnek.
Az e)–f) pontokban leírt ellenőrzések eredményét a 17. számú függelék értelemszerű kitöltésével kell dokumentálni. Az OH az f) pont szerinti jegyzőkönyv kézhezvételét követően azonnal intézkedik annak érdekében, hogy az érettségi vizsga zavartalan lebonyolításához szükséges időpontban az iskola vizsgaszervezési igényeinek megfelelő tárgyú és darabszámú feladatlap rendelkezésre álljon. A pótlólag megküldésre kerülő feladatlapok szállításában és átadásában az OH-nak a jegyző székhelye szerint illetékes RI munkatársa is közreműködhet. Az ellenőrzés eredményét dokumentáló jegyzőkönyv kézhezvételét követően a feladatlapokat tartalmazó csomagok átadásának időpontjáról az OH RI munkatársa rövid úton értesíti a jegyzőt. Az átadás-átvétel dokumentálására az OH által összeállított átadás-átvételi jegyzék szolgál.
A csomagok átadása az iskolának
A vizsganapok reggelén – vagy az iskolák nagy száma esetén a vizsga napját megelőző napon – célszerű az átadásra kerülő csomagokat átadásra előkészíteni. Gondoskodni kell arról, hogy az átadás minél rövidebb időigényének biztosítása érdekében a végrehajtásban közreműködő munkatársak megfelelő számban álljanak rendelkezésre. Az átadásra kerülő csomagok kiválogatását az iskolánként összeállított dobozjegyzékben feltüntetett adatok segítik (a dobozjegyzék alapján megállapítható, hogy az adott iskolának mely napon, mely vizsgatárgy csomagjait kell átadni). Az átadásra kerülő csomagok kiválogatása után a dobozokat vissza kell zárni.
Az iskola nevében eljáró személy átvételi jogosultságát és személyi azonosságát a jegyző köteles ellenőrizni.
Az átadás-átvétel dokumentálására a dobozjegyzék egyik példánya szolgál. Az átvétel megtörténtének időpontját (óra, perc megjelölésével) a jegyző köteles rögzíteni a dobozjegyzék, továbbá az őrzésre átvett minősített iratok nyilvántartására szolgáló nyilvántartási segédlet megfelelő rovatában. Az iskola nevében eljáró személy a dobozjegyzék megfelelő rovatát kitöltve olvasható aláírásával ismeri el az átvétel megtörténtét.
A vizsgaidőszak végét követően a jegyző – az RI útján – megküldi az OH-nak:
– a végrehajtás során felvett minden jegyzőkönyvet eredetiben;
– az iskolák vizsgaszervezési igényéhez képest felesleges csomagokat.
A tételek (feladatlapok) további kezelése az iskolákban az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet vonatkozó rendelkezései szerint történik.
B) Speciális eljárási rend
Az oktatási és kulturális miniszter egyes vizsgatárgyak tekintetében speciális eljárási rend követését írhatja elő.
A speciális eljárási rend legfontosabb elemei:
– a felhasználásra kerülő feladatlap kiválasztására legkorábban a vizsgatárgy írásbeli vizsgája előtti ötödik munkanapon, 8–9 óra között kerül sor,
– 9–17 óráig az OH megszervezi az általános eljárási rend 3. h) pontja szerinti szakértői ellenőrzést,
– a következő nap 11 óráig a tételkészítő bizottság elnöke szükség esetén egyeztet a tételkészítő bizottsággal,
– 11–14 óráig az OH kijelölt munkatársai a tételkészítő bizottság elnökének jelenlétében elvégzik a szükséges korrekciókat. Az elkészült feladatlapot az elnök aláírásával hitelesíti,
– 14–15 óráig az ÉVO és TÜK elvégzi a szükséges titokkezelési adminisztrációt (lásd általános eljárási rend 2. és 3. pontja),
– az adott vizsganapon szükséges feladatlapok papír alapú adathordozóit és az elektronikus formában rögzített másolatok adathordozóit az OH aznap 16 óráig átadja a nyomdának,
– a nyomda másnap 10 óráig leszállítja a kész termékeket az LO telephelyére (gyártás 15 óra + szállítás 3 óra),
– az LO a csomagolást aznap 24 óráig elvégzi és átadja a szállítócégnek; a feladatlapok a vizsgát megelőző munkanapon kerülnek kiszállításra a jegyzőkhöz,
– az iskolai dobozokba csak egyetlen vizsgatárgy tételcsomagjai kerülnek (közép- és emelt szint, valamint idegen nyelvű feladatlapok mindkét szinten), a csomagban található adathordozó példányainak darabszáma a csomagon nem szerepel, azt a doboz tartalmára vonatkozó lista tartalmazza, amely lista egyik példányát a dobozban, másik példányát a dobozon kívülre, tasakban kell elhelyezni,
– a csomagolás során a csomagok, illetve a dobozok ellenőrzésére egy alkalommal, a dobozok lezárása előtt kerül sor,
– a jegyzők a csomagok tartalmát az iskola képviselőjének jelenlétében vagy anélkül előzetesen ellenőrzik, a csomagokat az iskolák a vizsga napján veszik át a jegyzőktől,
– az eljárásban az RI számára is az iskolai csomagokkal azonos felépítésű, tartalék feladatlapokat tartalmazó csomagok készülnek. A csomagokat a szállító cég az RI részére szállítja ki, ahol azokat a minősítés időtartamának lejártáig a minősített adatok védelmére vonatkozó szabályoknak megfelelően kezelik.
A speciális eljárás során a fentiekben részletezett eltéréseken túlmenően egyéb eltérés is megengedett, amennyiben az a vizsga zavartalan megszervezéséhez szükséges, és az általános eljárási rendben rögzített technológiai zártságot nem veszélyezteti. Az ilyen eltéréseket írásban rögzíteni és a végrehajtásban érintettekkel közölni kell.
1. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
TITOKTARTÁSI NYILATKOZAT
(minősítéssel védhető adatok létrehozásában közreműködő esetén)
Alulírott, mint a vizsgatárgy
érettségitétel-készítő bizottságának
– tételért felelős munkatársa
– lektora (szakmai/nyelvi)
(a megfelelő rész aláhúzandó)
– az írásbeli érettségi feladatlapokra és ezek javítási-értékelési útmutatóira – amennyiben azokat az erre jogosult minősítő „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű adattá minősíti – a minősítés érvényességi idejéig az egyes állami vizsgák megszervezése során keletkező „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű minősített adatra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni,
– a szóbeli érettségi tételek tartalmának nyilvánosságra hozatala csak az OH írásbeli engedélyével történhet,
– a megbízás teljesítése révén tudomásomra jutott adatokat, információkat, a tételkészítő bizottság munkájában részt vevőkön kívül nem hozhatom más személy tudomására.
A közreműködésemmel létrejövő, illetve a közreműködésem során általam megismert adatokra vonatkozó szigorú titoktartási kötelezettséget magamra nézve kötelezőnek ismerem el.
Tudomásom van arról, hogy:
b) a BTK 222/A. § (1) bekezdése szerint visszaélés korlátozott terjesztésű minősített adattal vétségének minősített bűncselekményt követek el, ha a „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű minősített adatot: – jogosulatlanul megszerzem vagy felhasználom,
– jogosulatlan személy részére hozzáférhetővé, vagy jogosult személy részére hozzáférhetetlenné teszem.
Személyi igazolvány száma:
2. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
Alulírott , a vizsgatárgy elnöke nyilatkozom, hogy az …(szerv megnevezése) számára eddig leadott ..................................... kódszámú vizsgaanyag(ok)hoz (írásbeli, gyakorlati, projekt, szóbeli vizsgák feladatanyagai és az azokhoz tartozó javítási-értékelési útmutatók, hanghordozók, videofilmek stb.) tartozó minden munkaanyagot és egyéb anyagot – mindenfajta rögzítési formájában – megsemmisítettem, és a bizottságom tagjait, illetve minden olyan személyt, akivel ebben a témában kapcsolatban voltam, ugyanerre utasítottam.
………………………………………
elnök aláírása
Személyi igazolvány száma:
Száma: .............. sz. pld.
3. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
A ............................................................ ikt. számú
tárgyú adathordozón szereplő adatra.
A „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű adattá minősítés indokolt, mivel az adat – ideértve az utasítás 3. a) pontjában felsorolt változatait – érvényességi idő lejárta előtti nyilvánosságra hozatala vagy jogosulatlan felhasználása pénzügyi veszteséget okoz az államnak és ellehetetleníti az érettségi vizsga jogszabály szerinti megszervezését, és ezzel gátolja a vizsgaszervezésben részt vevő szervek feladatainak zavartalan ellátását, az adatot jogosulatlanul megismerő állampolgárok részére pedig jogtalan előnyszerzést tesz lehetővé.
………………………………………
a minősítés kezdeményezőjének
aláírása
A fenti javaslatban részletezett indokok alapján megállapítom, hogy az adat megfelel a Mavtv. 5. §-ában meghatározott valamennyi feltételnek, és 200.. év ............ hónap ..... napjától az adatot „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű adattá minősítem. A minősítés érvényességi ideje: 20... év december hó 31. napja. A minősítés – külön minősítési eljárás lefolytatása nélkül – kiterjed az adatnak az utasítás 3. a) pontjában felsorolt változataira is.
………………………………………
a minősítő aláírása
4. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
Jegyzőkönyv
felhasználásra kerülő tétel kiválasztásáról
Iktatószám: ...........................
Készült: 1 példányban
1 pld. 2 lap
Kapják: 1. sz. pld. OH
Készült: az Oktatási Hivatal TÜK-helyiségében
20....., ...... hó .....-án
című érettségi tétel kiválasztása
Munkahely |
Név |
Beosztás |
OKM |
|
|
OH |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A kiválasztáshoz az alábbi iktatószámon nyilvántartott tételek állnak rendelkezésre:
A tétel tárgya |
Iktatószám |
Példányszám |
Minősítés |
|
|
|
|
|
|
|
|
A fenti tételek közül 20........... /hó/ .....-án/-én/ ...... óra ..... perckor a kiválasztásban részt vevő személyek egyetértésével döntés született arról hogy, az ........................... iktatószámon nyilvántartott tétel, a 20........ hó ..... nap ..... óra .... perckor kezdődő érettségi vizsga vizsgatétele lesz.
…………………………………… ……………………………………
5. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
Minősített irat minősítésének felülvizsgálata
Iktatószám: .......................................
felülvizsgáltam a ............................... számú ...................... év ...... hó ....... nap
„Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű minősített adatot tartalmazó,
tárgyú iratot és annak .................................... számú ............. év ........ hó ...... nap előzményét.
A felülvizsgálat eredményeként:
– a minősítés érvényességi idejét módosítom ............................................................ időponttól.
– az új érvényességi idő: ..............................................................................................................
Az indokolást lásd a mellékelt minősítői döntésben.
………………………………………
a minősítő aláírása
6. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
az .................................................. iktatószámú
tárgyú adathordozón feltüntetett érvényességi időt módosítom.
Fenti iktatószámon szereplő, „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű minősített adat minősítésének érvényességi idejét: 20......hó ...nap ...óra ...percig határozom meg.
A fenti iktatószámon szereplő adathordozó a 20.................................-án/-én tartandó érettségi vizsga feladatlapja/érettségi vizsga feladatlapjának javítási értékelési útmutatója, melynek nyilvánosságra hozatali időpontja a vizsga megkezdésének időpontja.
……………………………………
a minősítő olvasható aláírása
7. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
(közreműködő, illetve a végrehajtásban részt vevő gazdálkodószervezet dolgozója esetén)
részére az …………………………………………………… (szerv megnevezése) feladat- és hatáskörébe tartozó feladatok ellátása érdekében a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény (továbbiakban: Mavtv.) 15. §-a alapján
a …/2010. nyilvántartási számú felhasználói engedélyt megadom – a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasitás 3. i) pontja szerinti nyilvántartási
– a szakértői ellenőrzési
feladatok végrehajtása céljából átadott minősített adatok körére.
A felhasználó a Mavtv. 18. §-ában meghatározott rendelkezési jogosultságok közül kizárólag az alábbi alpontokban meghatározott és aláhúzással jelölt rendelkezésre jogosult azzal, hogy a minősített adat fordítása alatt az adaptálást is érteni kell: a) állami vagy közfeladat végrehajtása érdekében történő ügyintézés, feldolgozás,
b) minősített adat birtokban tartása,
c) a minősített adat nyilvántartásával kapcsolatos, a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasítás 3. i) pontja szerinti tevékenység,
d) minősített adat másolása sokszorosítása,
e) minősített adat fordítása,
f) szerven kívülre szállítás, továbbítás.
A felhasználói engedély visszavonásig érvényes. A felhasználó köteles visszavonáskor a felhasználói engedély 1. sz. példányát a ……… (szerv megnevezése) titkos ügykezelésének átadni. A visszavont felhasználói engedélyt a Mavtv. 15. § (4) bekezdésben előírt ideig kell tárolni, ezt követően selejtezési jegyzőkönyv felvétele mellett intézkedni kell a megsemmisítéséről.
Készült: 2 példányban Terjedelem: … lap
Kapja: 1. sz. pld. a felhasználó 2. sz. pld. irattár
|
|
……………………………………… a minősített adatot átadó szerv biztonsági vezetőjének aláírása 1. sz. pld.-t átvettem: ……………………………………… felhasználó aláírása |
8. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
(közreműködő, illetve a végrehajtásban részt vevő gazdálkodószervezet dolgozója esetén)
2. Tudomásul veszem továbbá, hogy a fenti számú felhasználói engedélyben szereplő minősített adatok vonatkozásában a minősítés érvényességi ideje alatt titoktartási kötelezettség terhel.
3. A Mavtv.-ben, a Korm. rendeletben meghatározott előírásokat alkalmazás szinten megismertem és azokat maradéktalanul betartom. A megbízásom teljesítése érdekében részemre átadott minősített adatot illetéktelen részére nem tehetem hozzáférhetővé és semmilyen formában nem hozhatom tudomására, így különösen nem publikálhatom. 4. Ismert előttem, hogy a rendelkezésemre bocsátott minősített adattal a nevemre szóló felhasználói engedélyben foglaltak szerint rendelkezhetem, az adathordozókról a minősítő, vagy a titokbirtokos szerv vezetőjének engedélye nélkül a megbízásom teljesítéséhez elengedhetetlenül szükséges eseten túl, se másolatot, se kivonatot nem készíthetek, illetve ezek tartalmának rögzítésére semmiféle technikai vagy más eszközt nem alkalmazhatok.
5. Tudomásul veszem, hogy a birtokomba kerülő minősített adathordozó, továbbá a megbízásom során arról bármilyen technikai eszközzel készült másolat, kivonat nem képezi a tulajdonomat. Kötelezem magam, hogy az eredeti adathordozót visszaszolgáltatom, az eredeti adathordozóról bármilyen technikai eszközzel készült másolatokat, kivonatokat az adattartalom helyreállítását lehetetlenné tévő módon megsemmisítem.
6. Tisztában vagyok azzal, hogy
b) a Btk. 222/A. § (1) bekezdése szerint visszaélés korlátozott terjesztésű minősített adattal vétségének minősített bűncselekményt követek el, ha a „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű minősített adatot: – jogosulatlanul megszerzem, felhasználom,
– jogosulatlan személy részére hozzáférhetővé, vagy jogosult személy részére hozzáférhetetlenné teszem.
9. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
Átadó szerv neve: Oktatási Hivatal
………………………………………
átvevő gazdálkodó szervezet neve
JEGYZŐKÖNYV
minősített adat átadás-átvételéhez
Az átadásra okot adó körülmény: Érettségi feladatlapok átadása céljából
Átadás tárgyát az alábbi adathordozók képezik:
Iktatószám |
Minősítési jelölése |
Példányszám (db) |
Példány sorszáma |
Lapterjedelme |
Tárgy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
………………………………………… …………………………………………
Készült: 2 példányban (1 példány .... lap)
Kapja: 1. sz. pld.: átvevő
10. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
ELFOGADÓ NYILATKOZAT NYOMDAI DOLGOZÓK RÉSZÉRE
Alulírott .................................................................................. tudomásul veszem, hogy a .................................. nyilvántartási számú felhasználói engedély birtokában minősített adat sokszorosítását végzem.
A munkavégzés ideje alatt az alábbi korlátozó intézkedéseket elfogadom:
1. A sokszorosítás helyszínéül szolgáló munkaterületre tilos bevinni, illetve tilos bent tartani olyan eszközt, amely alkalmas információk, adatok rögzítésére és kijuttatására (táska, mobiltelefon, hang, kép, vagy írott szöveg rögzítésére alkalmas eszközök).
2. A biztonsági őrök jogosultak minden, a munkaterületen tartózkodó vagy a munkaterületre belépni, kilépni szándékozó alkalmazottat feltartóztatni, szükség esetén megmotozni.
3. A vállalt feladat teljesítésének időtartama alatt a munkaterületen videokamera-rendszer működik, amely a feladat teljesítése során rögzíti az ottani eseményeket.
11. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
Nyilvántartókönyv az OH Logisztikai Osztálya részére
Sorszám |
Tárgy megnevezése |
Vizsgaprofil |
Küldő szerv neve |
Érkezés időpontja |
Azonosító |
Bejövő tételek száma |
Kimenő tételek száma |
Maradék tételek száma |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
Város |
Kézbesítési cím |
A dobozszintű átvételre jogosult jegyző neve |
Érkezési plombaszám |
Indulási plombaszám |
Átvett dobozok száma |
A jegyző vagy a nevében eljáró személy átvételt igazoló olvasható aláírása |
Jegyzőkönyv készült |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
Átadás-átvételi jegyzék dobozszintű átadáshoz
Város: |
|
|
|
|
Kézbesítési cím: |
|
|
|
|
Átvételre jogosult jegyző neve: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Végső címzett (csak az iskola megnevezése) |
|
Dobozok száma |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A dobozokat a fenti számban |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
átadtam |
|
átvettem |
|
|
szállító |
|
jegyző |
|
|
|
|
|
|
14. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
Jegyzőkönyv dobozszintű átvételkor tapasztalt rendkívüli eseményekről
Város |
Kézbesítési cím |
|
Átvételre jogosult jegyző neve |
Szállítójegyzék szerinti dobozszám |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Érkezéskor a plomba azonosítója megegyezett a szállítójegyzéken szereplő számmal. |
|
igen/nem |
|
|
|
|
|
Amennyiben nem egyezett meg: |
|
|
|
|
Szállítójegyzék szerinti szám: |
|
|
Érkezési szám: |
|
|
|
|
|
|
A fenti listában szereplő dobozok közül ........ darab hiányzik. |
|
|
A fenti listában szereplő dobozok közül ........ darab sérülten érkezett. |
|
|
|
|
|
|
|
A sérült dobozok azonosítói: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20... év ........ hó ... nap |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A fentieket igazolom: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
szállító |
|
jegyző |
|
15. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
Régió: |
Megye: |
OM-azonosító: |
Sorszám: |
Iskola megnevezése: |
Ir. sz. |
Település: |
Utca: |
Jelentkezők száma |
Megnevezés |
Iktatószám |
Példányszám |
Átadás/átvétel napja |
Tényleges átvételi időpont (óra, perc) |
Átvevő olvasható aláírása |
vizsgatárgy/vizsga nyelve |
feladatlap, kazetta stb. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
Sor- szám |
Átvétel dátuma |
Eredeti irat iktatószáma |
A feladatlap tárgya (vizsgatárgy/vizsga nyelve/feladatlap) |
A végső címzett (város/iskola megnevezése) |
A korrekció eredményeként bevételezett további példányok száma |
A végső címzett részére történő átadás időpontja (óra, perc pontossággal) |
A fel nem használt feladatlapok száma |
A fel nem használt feladatlapok OH-hoz való visszaküldésének dátuma és módja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. számú függelék a 2/2010. (IV. 2.) OKM utasításhoz
Jegyzőkönyv a dobozok iskolai ellenőrzéséről
Végső címzett (város, iskola megnevezése): |
|
|
|
|
|
|
|
|
Az ellenőrzésben közreműködő jegyző: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az iskolának címzett, sérült dobozok azonosítói: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az iskolának címzett dobozokból a dobozjegyzékben feltüntetettek közül az alábbi csomagok hiányoznak:
Az iskolának címzett dobozokban a dobozjegyzékben feltüntetetteken kívül az alábbi csomagok találhatók:
Az iskolának a vizsgaszervezéshez a dobozban lévő csomagok közül az alábbiakra nincs szüksége:
Az iskolának a vizsgaszervezéshez a dobozban lévő csomagokon kívül az alábbi feladatlapokra van szüksége:
20.... év................................ hó .... nap
………………………………………… …………………………………………