• Tartalom

27/2010. (III. 31.) KHEM rendelet

27/2010. (III. 31.) KHEM rendelet

a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, valamint a közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával, környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló 91/2004. (VI. 29.) GKM rendelet módosításáról1

2010.04.01.

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 12. alpontjában és a 8. § tekintetében a 48. § (3) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 133/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés a) pontjában megállapított feladatkörömben eljárva – a 8. § tekintetében a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § b) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:

1. § A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER.) 2. § (4) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

(A rendelet alkalmazásában)

f) „gyártó”: az A. Függelék 3. cikk 27. pontjában meghatározott személy vagy szerv.”

2. § (1) Az ER. 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A típusbizonyítvány kiadása iránti kérelmet a jármű gyártója nyújthat be, amennyiben a típus tekintetében teljesíti a hulladékká vált gépjárművekről szóló kormányrendeletben a gyártó számára meghatározott kötelezettségeket.”

(2) Az ER. 4. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A közlekedési hatóság ellenőrzi a (2) bekezdésben foglalt feltétel meglétét. Ha az ellenőrzés során hiányosságot állapít meg, a korábban kiadott általános forgalomba helyezési engedély időbeli hatályát a közlekedési hatóság a hiányosság fennállásáig felfüggeszti.”

3. § (1) Az ER. 4/A. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A forgalomba helyezendő személygépkocsikra vonatkozóan a 443/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet II. mellékletében meghatározott CO2 kibocsátási adatgyűjtésről
a) az általános forgalomba helyezési engedély alapján történő forgalomba helyezés esetében a forgalmazó (közreműködő kereskedő) által kiadott Megfelelőségi nyilatkozatok adatai alapján,
b) a sorozat- és egyedi forgalomba helyezési engedéllyel történő forgalomba helyezés esetében az engedély adatai alapján
a közlekedési hatóság gondoskodik.”

(2) Az ER. 4/A. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A forgalomba helyezett új személygépkocsik összesített CO2 kibocsátási adatairól a közlekedési hatóság értesíti az Európai Bizottságot.”

4. § Az ER. 11. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A „Műszaki adatlap” a jármű forgalomba helyezéséhez a forgalomba helyezés előtti vizsgálatot követő hat hónapig, de legfeljebb a forgalomba helyezési engedély időbeli hatályának lejártáig használható fel.”

5. § Az ER. IV. Fejezet a „Telephelyi ellenőrzés” alcímet követően a következő alcímmel és 15/A. §-sal egészül ki:

„A sérült jármű biztosító által kezdeményezett vizsgálata
15/A. § (1) A közlekedési hatóság – a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény rendelkezése szerint a biztosító által küldött értesítés alapján – a jármű műszaki vizsgálatának helyszíneként a jármű üzemben tartója által a kárfelvételi eljárás során adott nyilatkozatban megjelölt vizsgáló állomást, vagy ennek hiányában egyéb, az üzembentartó lakóhelyétől (székhelyétől) közúton 50 km távolságon belüli vizsgáló állomást jelöl ki.
A jármű üzembentartójának kérelmére a jármű műszaki vizsgálatára kijelölhető – vizsgáló állomásnak nem minősülő – egyéb gépjármű fenntartó szervezet telephelye is, amennyiben a jármű a sérülése miatt üzemképtelen vagy a közúti forgalomban való részvételre műszakilag alkalmatlan, és a megjelölt helyszínen rendelkezésre állnak a (3) bekezdés szerinti vizsgálathoz szükséges eszközök.
(2) A közlekedési hatóság a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 24/B. § (3) bekezdése szerinti értesítést a műszaki vizsgálatra meghatározott időpontot követő 5 munkanapon belül teszi meg.
(3) A műszaki vizsgálatot a vizsgabiztos – a biztosítótól származó, a jármű sérülésére vonatkozó adatokra is figyelemmel – szemrevételezéssel végzi, valamint a vizsgálat helyszínén rendelkezésére álló vizsgáló eszközökkel ellenőrzi, hogy
a) a futóművek bekötési pontjai és a kormánymű rögzítési pontjai nem sérültek-e meg szilárdsági szempontból veszélyes mértékben oly módon, hogy javításuk csak a kapcsolódó teherviselő szerkezeti részek cseréjével lenne elvégezhető,
b) az alváz, a fenékváz és a karosszéria (kocsiszekrény) teherviselő elemei olyan mértékben nem deformáltak-e, hogy cseréjük szükséges legyen, valamint
c) a jármű megfelel-e a műszaki biztonsági jellemzőkre vonatkozó, az MR.-ben meghatározott üzemeltetési műszaki feltételeknek.
(4) Ha a jármű a közúti forgalomban való részvételre a (3) bekezdés a) vagy b) pontjaiban meghatározottak miatt műszakilag alkalmatlan, a járművet a közlekedési hatóság a forgalomban való részvételre véglegesen alkalmatlannak minősíti, a jármű forgalomban tartását megtiltja, és a Kkt. 24/B. § (2) bekezdés b) pontja szerinti értesítést a határozat egy példányának megküldésével 5 munkanapon belül teszi meg.
(5) Ha a jármű a (3) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott műszaki feltételek szerint nem alkalmatlan a közúti forgalomban való részvételre, azonban a (3) bekezdés c) pontjában foglaltaknak nem felel meg, a közlekedési hatóság a jármű forgalomban tartását megtiltja, és a Kkt. 24/B. § (2) bekezdés b) pontja szerinti értesítést a határozat egy példányának megküldésével 5 munkanapon belül teszi meg.
(6) Ha a jármű a (3) bekezdés a)–c) pontjaiban foglaltakra kiterjedő műszaki vizsgálat alapján a közúti forgalomban való részvételre műszakilag alkalmas, a közlekedési hatóság a Kkt. 24/B. § (2) bekezdés a) pontja szerinti értesítést a határozat egy példányának megküldésével 5 munkanapon belül teszi meg.”

6. § Az ER. 31. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

31. § (1) Ez a rendelet
1. a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkatrészeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról szóló, 2007. szeptember 5-i 2007/46/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek, valamint az azt módosító 1060/2008/EK és 385/2009/EK bizottsági rendeletnek és a 78/2009/EK és 595/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek,
2. a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok típusjóváhagyásáról és a 92/61/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2002. március 18-i 2002/24/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek, valamint az azt módosító 2003/77/EK, 2005/30/EK bizottsági, valamint 2006/96/EK tanácsi irányelveknek,
3. a mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok, azok pótkocsijainak és cserélhető vontatott munkagépeinek, beleértve ezek rendszereit is, továbbá alkatrészeinek és önálló műszaki egységeinek típusjóváhagyásáról, valamint a 74/150/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2003. május 26-i 2003/37/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek, valamint az azt módosító 2005/13/EK, 2005/67/EK bizottsági, valamint 2006/96/EK tanácsi irányelveknek,
4. a gépjárművek és pótkocsijuk időszakos vizsgálatáról szóló, 2009. május 6-i 2009/40/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek,
5. a Közösség területén közlekedő haszongépjárművek közlekedésre alkalmasságának országúti műszaki ellenőrzéséről szóló, 2000. június 6-i 2000/30/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek, valamint az azt módosító 2003/26/EK bizottsági irányelvnek,
6. az elhasználódott járművekről szóló, 2000. szeptember 18-i 2000/53/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelv 8. cikk (3) és (4) bekezdésének,
7. az új személygépkocsik átlagos fajlagos CO2 kibocsátását ellenőrző rendszer kialakításáról szóló, 2000. június 22-i 1753/2000/EK európai parlamenti és a tanácsi határozat 4., 9. és 10. cikkének
való megfelelést szolgálja.
(2) Ez a rendelet
1. a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló közösségi integrált megközelítés keretében az új személygépkocsikra vonatkozó kibocsátási követelmények meghatározásáról szóló, 2009. április 23-i 443/2009/EK európai parlamenti és a tanácsi rendelet,
2. a gépjárművek, az ezekhez tervezett pótkocsik és rendszerek, alkatrészek valamint önálló műszaki egységek általános biztonságára vonatkozó típus-jóváhagyási előírásokról szóló, 2009. július 13-i 661/2009/EK európai parlamenti és a tanácsi rendelet 18. cikk és 20. cikk 3. bekezdése
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.”

7. § (1) Az ER. 12. melléklete e rendelet 1. melléklete szerint módosul.

8. § A közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával, környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló 91/2004. (VI. 29.) GKM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. számú melléklete e rendelet 3. melléklete szerint módosul.

9. § Hatályát veszti

c) az ER. A. Függelék A/11. számú mellékletének 5. kiegészítéséhez tartozó „A betűjelzések magyarázata” című értelmező rendelkezés C, U, W5 és W6 pontjai.

10. § Ez a rendelet 2010. április 1-jén lép hatályba és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.

11. § Ez a rendelet

1. a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló közösségi integrált megközelítés keretében az új személygépkocsikra vonatkozó kibocsátási követelmények meghatározásáról szóló 443/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek, valamint

2. a gépjárművek, az ezekhez tervezett pótkocsik és rendszerek, alkatrészek, valamint önálló műszaki egységek általános biztonságára vonatkozó típus-jóváhagyási előírásokról szóló 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 18. cikkének és 20. cikk 3. bekezdésének

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

1. melléklet a 27/2010. (III. 31.) KHEM rendelethez

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet
12. számú mellékletének
módosítása
1. Az ER. 12. számú mellékletének 3.3. b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
b) az e rendelet 12/A. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott feltételnek nem kell megfelelnie.”
2. Az ER. 12. számú melléklete a következő 3.4. és 3.5. ponttal egészül ki:
„3.4. Középfokú szakirányú végzettségként elfogadható az autószerelő szakirányú végzettség, vagy a gépjárműfenntartó szervezetek személyi és dologi feltételeiről szóló miniszteri rendeletben e végzettséggel egyenértékűnek minősített végzettség és az általános középiskolai érettségi egyidejű megléte.
3.5. A 2010. január 1-jét megelőzően a vizsgabiztosi névjegyzékbe felvett személynek a rendelet 12/A. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott követelményt 2015. január 1. napjáig kell teljesítenie, amennyiben az általa vizsgált jármű vizsgáló állomáson történő mozgatása biztosított a vizsgált jármű vezetésére jogosító vezetői engedéllyel rendelkező segítő személyzet útján.”
3. Az ER. 12. számú melléklete a következő 4.3. ponttal egészül ki:
„4.3. A 4.2. pontban meghatározott feltétel teljesítése alól 2014. január 1-jéig a közlekedési hatóság elnöke – a vizsgabiztos szakmai tevékenységének értékelése alapján – felmentést adhat.”

2. melléklet a 27/2010. (III. 31.) KHEM rendelethez

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
A. Függelékének módosítása
1.    Az ER. A. Függelék A/4. mellékletének I. részében foglalt táblázat a következő 63. számú sorral egészül ki:

„63. Általános biztonság

661/2009/EK
A/63

L 200., 2009.7.31., 1.o.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X”

2.    Az ER. A. Függelék A/4. mellékletének I. rész kiegészítésében foglalt táblázat a következő 63. számú sorral egészül ki:

„63

Általános biztonság

661/2009/EK rendelet

L 200, 2009.7.31., 1 o.

P/A”

3.    Az ER. A. Függelék A/4. mellékletének I. rész kiegészítésének „Jelmagyarázata” a következő rendelkezéssel egészül ki:
„P/A: A 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet részlegesen alkalmazandó. A pontos alkalmazási kört a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtási intézkedései határozzák meg.”
4.    Az ER. A. Függelék A/6. melléklet A. minta kiegészítésében foglalt táblázat a következő 63. számú sorral egészül ki:

„63.

Általános biztonság

661/2009/EK rendelet”

 

 

5.    Az ER. A. Függelék A/11. mellékletének 1. kiegészítésében foglalt táblázat a következő 63. számú sorral egészül ki:

„63.

Általános
biztonság

661/2009/EK
rendelet

P/A

P/A

P/A

P/A”

6.    Az ER. A. Függelék A/11. mellékletének 2. kiegészítésében foglalt táblázat a következő 63. számú sorral egészül ki:

„63.

Általános biztonság

661/2009/EK
rendelet

P/A

P/A

P/A

P/A

P/A

P/A

P/A

P/A

P/A

P/A”

7.    Az ER. A. Függelék A/11. mellékletének 3. kiegészítésében foglalt táblázat a következő 63. számú sorral egészül ki:

„63.

Általános biztonság

661/2009/EK rendelet

P/A”

8.    Az ER. A. Függelék A/11. mellékletének 4. kiegészítésében foglalt táblázat a következő 63. számú sorral egészül ki:

„63.

Általános biztonság

661/2009/EK
rendelet

P/A

P/A

P/A

P/A

P/A

P/A

P/A

P/A

P/A”

9.    Az ER. A. Függelék A/11. mellékletének 5. kiegészítésében foglalt táblázat a következő 63. számú sorral egészül ki:

„63.

Általános biztonság

661/2009/EK rendelet

P/A”

3. melléklet a 27/2010. (III. 31.) KHEM rendelethez

A közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával,
környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló 91/2004. (VI. 29.) GKM rendelet módosítása
A közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával, környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló 91/2004. (VI. 29.) GKM rendelet 1. számú melléklet I. Fejezet a következő 8. ponttal egészül ki:
8. A biztosító értesítése alapján végzett, a közlekedési balesettel érintett jármű műszaki vizsgálatának díja
8.1. vizsgáló állomáson végzett műszaki megvizsgálás esetén    8 200
8.2. egyéb gépjárműfenntartó szervezet telephelyén végzett vizsgálat esetén    13 600
1

A rendelet a 10. § alapján hatályát vesztette 2010. április 2. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére