27/2010. (III. 31.) KHEM rendelet
a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, valamint a közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával, környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló 91/2004. (VI. 29.) GKM rendelet módosításáról1
2010.04.01.
„(2) A típusbizonyítvány kiadása iránti kérelmet a jármű gyártója nyújthat be, amennyiben a típus tekintetében teljesíti a hulladékká vált gépjárművekről szóló kormányrendeletben a gyártó számára meghatározott kötelezettségeket.”
„(7) A közlekedési hatóság ellenőrzi a (2) bekezdésben foglalt feltétel meglétét. Ha az ellenőrzés során hiányosságot állapít meg, a korábban kiadott általános forgalomba helyezési engedély időbeli hatályát a közlekedési hatóság a hiányosság fennállásáig felfüggeszti.”
„(2) A forgalomba helyezendő személygépkocsikra vonatkozóan a 443/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet II. mellékletében meghatározott CO2 kibocsátási adatgyűjtésről a) az általános forgalomba helyezési engedély alapján történő forgalomba helyezés esetében a forgalmazó (közreműködő kereskedő) által kiadott Megfelelőségi nyilatkozatok adatai alapján,
b) a sorozat- és egyedi forgalomba helyezési engedéllyel történő forgalomba helyezés esetében az engedély adatai alapján
a közlekedési hatóság gondoskodik.”
„(5) A forgalomba helyezett új személygépkocsik összesített CO2 kibocsátási adatairól a közlekedési hatóság értesíti az Európai Bizottságot.”
„(2) A „Műszaki adatlap” a jármű forgalomba helyezéséhez a forgalomba helyezés előtti vizsgálatot követő hat hónapig, de legfeljebb a forgalomba helyezési engedély időbeli hatályának lejártáig használható fel.”
„A sérült jármű biztosító által kezdeményezett vizsgálata
15/A. § (1) A közlekedési hatóság – a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény rendelkezése szerint a biztosító által küldött értesítés alapján – a jármű műszaki vizsgálatának helyszíneként a jármű üzemben tartója által a kárfelvételi eljárás során adott nyilatkozatban megjelölt vizsgáló állomást, vagy ennek hiányában egyéb, az üzembentartó lakóhelyétől (székhelyétől) közúton 50 km távolságon belüli vizsgáló állomást jelöl ki. A jármű üzembentartójának kérelmére a jármű műszaki vizsgálatára kijelölhető – vizsgáló állomásnak nem minősülő – egyéb gépjármű fenntartó szervezet telephelye is, amennyiben a jármű a sérülése miatt üzemképtelen vagy a közúti forgalomban való részvételre műszakilag alkalmatlan, és a megjelölt helyszínen rendelkezésre állnak a (3) bekezdés szerinti vizsgálathoz szükséges eszközök. (3) A műszaki vizsgálatot a vizsgabiztos – a biztosítótól származó, a jármű sérülésére vonatkozó adatokra is figyelemmel – szemrevételezéssel végzi, valamint a vizsgálat helyszínén rendelkezésére álló vizsgáló eszközökkel ellenőrzi, hogy
a) a futóművek bekötési pontjai és a kormánymű rögzítési pontjai nem sérültek-e meg szilárdsági szempontból veszélyes mértékben oly módon, hogy javításuk csak a kapcsolódó teherviselő szerkezeti részek cseréjével lenne elvégezhető,
b) az alváz, a fenékváz és a karosszéria (kocsiszekrény) teherviselő elemei olyan mértékben nem deformáltak-e, hogy cseréjük szükséges legyen, valamint
c) a jármű megfelel-e a műszaki biztonsági jellemzőkre vonatkozó, az MR.-ben meghatározott üzemeltetési műszaki feltételeknek.
(4) Ha a jármű a közúti forgalomban való részvételre a (3) bekezdés a) vagy b) pontjaiban meghatározottak miatt műszakilag alkalmatlan, a járművet a közlekedési hatóság a forgalomban való részvételre véglegesen alkalmatlannak minősíti, a jármű forgalomban tartását megtiltja, és a Kkt. 24/B. § (2) bekezdés b) pontja szerinti értesítést a határozat egy példányának megküldésével 5 munkanapon belül teszi meg.
6. § Az ER. 31. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
1. a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkatrészeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról szóló, 2007. szeptember 5-i 2007/46/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek, valamint az azt módosító 1060/2008/EK és 385/2009/EK bizottsági rendeletnek és a 78/2009/EK és 595/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek,
2. a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok típusjóváhagyásáról és a 92/61/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2002. március 18-i 2002/24/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek, valamint az azt módosító 2003/77/EK, 2005/30/EK bizottsági, valamint 2006/96/EK tanácsi irányelveknek,
3. a mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok, azok pótkocsijainak és cserélhető vontatott munkagépeinek, beleértve ezek rendszereit is, továbbá alkatrészeinek és önálló műszaki egységeinek típusjóváhagyásáról, valamint a 74/150/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2003. május 26-i 2003/37/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek, valamint az azt módosító 2005/13/EK, 2005/67/EK bizottsági, valamint 2006/96/EK tanácsi irányelveknek,
4. a gépjárművek és pótkocsijuk időszakos vizsgálatáról szóló, 2009. május 6-i 2009/40/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek,
5. a Közösség területén közlekedő haszongépjárművek közlekedésre alkalmasságának országúti műszaki ellenőrzéséről szóló, 2000. június 6-i 2000/30/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek, valamint az azt módosító 2003/26/EK bizottsági irányelvnek,
6. az elhasználódott járművekről szóló, 2000. szeptember 18-i 2000/53/EK európai parlamenti és a tanácsi irányelv 8. cikk (3) és (4) bekezdésének,
7. az új személygépkocsik átlagos fajlagos CO2 kibocsátását ellenőrző rendszer kialakításáról szóló, 2000. június 22-i 1753/2000/EK európai parlamenti és a tanácsi határozat 4., 9. és 10. cikkének
való megfelelést szolgálja.
(2) Ez a rendelet
1. a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló közösségi integrált megközelítés keretében az új személygépkocsikra vonatkozó kibocsátási követelmények meghatározásáról szóló, 2009. április 23-i 443/2009/EK európai parlamenti és a tanácsi rendelet,
2. a gépjárművek, az ezekhez tervezett pótkocsik és rendszerek, alkatrészek valamint önálló műszaki egységek általános biztonságára vonatkozó típus-jóváhagyási előírásokról szóló, 2009. július 13-i 661/2009/EK európai parlamenti és a tanácsi rendelet 18. cikk és 20. cikk 3. bekezdése
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.”
10. § Ez a rendelet 2010. április 1-jén lép hatályba és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
1. a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló közösségi integrált megközelítés keretében az új személygépkocsikra vonatkozó kibocsátási követelmények meghatározásáról szóló 443/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek, valamint
2. a gépjárművek, az ezekhez tervezett pótkocsik és rendszerek, alkatrészek, valamint önálló műszaki egységek általános biztonságára vonatkozó típus-jóváhagyási előírásokról szóló 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 18. cikkének és 20. cikk 3. bekezdésének
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
1. melléklet a 27/2010. (III. 31.) KHEM rendelethez
„3.4. Középfokú szakirányú végzettségként elfogadható az autószerelő szakirányú végzettség, vagy a gépjárműfenntartó szervezetek személyi és dologi feltételeiről szóló miniszteri rendeletben e végzettséggel egyenértékűnek minősített végzettség és az általános középiskolai érettségi egyidejű megléte.
3.5. A 2010. január 1-jét megelőzően a vizsgabiztosi névjegyzékbe felvett személynek a rendelet 12/A. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott követelményt 2015. január 1. napjáig kell teljesítenie, amennyiben az általa vizsgált jármű vizsgáló állomáson történő mozgatása biztosított a vizsgált jármű vezetésére jogosító vezetői engedéllyel rendelkező segítő személyzet útján.” „4.3. A 4.2. pontban meghatározott feltétel teljesítése alól 2014. január 1-jéig a közlekedési hatóság elnöke – a vizsgabiztos szakmai tevékenységének értékelése alapján – felmentést adhat.”
2. melléklet a 27/2010. (III. 31.) KHEM rendelethez
„63. Általános biztonság |
661/2009/EK A/63 |
L 200., 2009.7.31., 1.o. |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X” |
„63 |
Általános biztonság |
661/2009/EK rendelet |
L 200, 2009.7.31., 1 o. |
P/A” |
„P/A: A 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet részlegesen alkalmazandó. A pontos alkalmazási kört a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtási intézkedései határozzák meg.”
„63. |
Általános biztonság |
661/2009/EK rendelet” |
|
|
„63. |
Általános biztonság |
661/2009/EK rendelet |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A” |
„63. |
Általános biztonság |
661/2009/EK rendelet |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A” |
„63. |
Általános biztonság |
661/2009/EK rendelet |
P/A” |
„63. |
Általános biztonság |
661/2009/EK rendelet |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A |
P/A” |
„63. |
Általános biztonság |
661/2009/EK rendelet |
P/A” |
3. melléklet a 27/2010. (III. 31.) KHEM rendelethez
A közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával,
környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló 91/2004. (VI. 29.) GKM rendelet módosítása „
8. A biztosító értesítése alapján végzett, a közlekedési balesettel érintett jármű műszaki vizsgálatának díja
8.1. vizsgáló állomáson végzett műszaki megvizsgálás esetén 8 200
8.2. egyéb gépjárműfenntartó szervezet telephelyén végzett vizsgálat esetén 13 600
”