3/2010. (IV. 28.) OKM utasítás
az Oktatási és Kulturális Minisztérium irányítási, felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről szóló szabályzat kiadásáról1
2010.04.28.
1. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium irányítási, felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről szóló szabályzatot jelen OKM utasítás mellékleteként kiadom.
2. Ez az OKM utasítás a Hivatalos Értesítőben történő közzététel napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a 2/2009. (VII. 1.) OKM utasítás a felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről szóló szabályzat kiadásával kapcsolatban hatályát veszti.
Melléklet a 3/2010. (IV. 28.) OKM utasításhoz
Szabályzat az irányítási, felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogok gyakorlásának rendjéről
1. Általános szabályok
1.1. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium (a továbbiakban: OKM) Szervezeti és Működési Szabályzata (továbbiakban: SZMSZ) Harmadik Rész I.2. pontja alapján az irányítási, felügyeleti, tulajdonosi, alapítói jogosítványok gyakorlójának személyét, valamint gyakorlásuk rendjét – ide nem értve az állami felsőoktatási intézmények tekintetében gyakorolt felügyeleti szervi jogosítványokat, valamint a hatósági jogosítványokat – a jelen szabályzatban határozom meg. 1.2. Értelmező rendelkezések
1.2.1. Döntés-előkészítéséért felelős:
Az egyes jogosítványok gyakorlásával kapcsolatos intézkedés előkészítéséért a 2–4. sz. függelékek „Döntés előkészítéséért felelős” rovatában meghatározott vezető felelős. Az intézkedés meghozatalára a döntés előkészítéséért felelős vezető irányítása, felügyelete alá tartozó illetékes főosztály, szervezeti egység vezetője külön feljegyzésben vagy az intézkedés tervezetét tartalmazó szakmai ügyiratban tesz javaslatot a jogosítvány gyakorlója részére. 1.2.2. Közreműködők:
a) véleményezik az intézkedés tervezetét (amennyiben annak kidolgozásában nem vettek részt),
b) részt vehetnek, megkeresés alapján részt vesznek az intézkedés tervezetének kidolgozásában, továbbá
c) szükség esetén intézkedés meghozatalát kezdeményezik az előkészítéséért felelős személy felé.
1.2.3. A jogosítvány gyakorlója:
A 2–4. számú függelékekben meghatározott jogosítvány gyakorlásával kapcsolatos döntés meghozója, intézkedés elrendelője. 1.2.4. Szakmai irányítást és felügyeletet gyakorló vezető:
A jelen szabályzat 1. sz. függelékében meghatározott szakállamtitkár (egyéb vezető), aki az adott szervezettel (költségvetési szerv, gazdasági társaság, valamint alapítvány és közalapítvány) kapcsolatos feladatokat a szakmai irányítás, illetve felügyelet szempontjából ellátja. 1.2.5. Kiemelt munkáltatói jogok:
Közszolgálati, közalkalmazotti jogviszony, munkaviszony létesítése, módosítása és megszüntetése, összeférhetetlenség megállapítása, fegyelmi, kártérítési eljárás indítása, tartós fizetés nélküli szabadság engedélyezése.
1.2.6. Közvetlen munkáltatói jogok:
Minden, a kiemelt munkáltatói jogok körébe nem tartozó jogosítvány, így különösen az illetményt, munkabért, egyéb juttatásokat nem érintő kinevezés-, munkaszerződés-módosítás, munkavégzéssel járó egyéb jogviszony engedélyezése, rendes szabadság, külföldi kiküldetés, tanulmányút engedélyezése.
1.2.7. Szakmai irányítás és felügyelet:
Egyrészről: az 1. sz. függelék 1/a és 1/b pontjában szereplő költségvetési szervek, a 2/a pontban felsorolt, a társasági részesedés hasznosításának átengedéséről szóló megállapodásban (továbbiakban: Megállapodás) szereplő társaságok, valamint a 3. pontban megjelölt alapítványok, közalapítványok tevékenységét az OKM szervezetén belül szakmailag meghatározó szervezeti egységek. Másrészről: a 2/b pontban megnevezett társaságok esetében a minisztérium.
Tekintettel arra, hogy a tulajdonosi jogokat az MNV Zrt. gyakorolja a 2/b pontban felsorolt társaságok esetében, az ezen társaságok feletti minisztériumi szakmai felügyelet a 3.7. pontban, illetve a 3.2. sz. függelékben leírtakban nyilvánul meg. 1.3. Képviselet
1.3.1. A jelen szabályzat hatálya alá tartozó szervezetekkel kapcsolatos ügyekben az OKM-et a Kormány ülésein, valamint az Országgyűlés előtt az oktatási és kulturális miniszter (továbbiakban: miniszter) képviseli. Az ezzel kapcsolatos tevékenységét a szakmai irányítást és felügyeletet gyakorló vezető, illetve a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár útján az érintett szerv vezetője segíti.
1.3.2. A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) ülésein meghívottként az előterjesztés tárgyától függően a miniszter képviseletében az államtitkár, a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár vagy megbízottjuk vesz részt.
1.4. A jelen szabályzat alkalmazása során:
1.4.1. A Költségvetési Főosztály (továbbiakban: KF) mint előkészítő, szervező és kapcsolattartó koordinálja az OKM irányítása és felügyelete alá tartozó költségvetési szervek, társaságok, alapítványok és közalapítványok SZMSZ-einek véleményezését, a költségvetési szervek, alapítványok és közalapítványok alapító okiratainak módosítását, továbbá elkészíti a társaságok alapító okiratainak módosítását.
1.4.2. Az illetékes szakmai irányítást és felügyeletet gyakorló vezető megkeresésére a KF intézkedik az alapító okiratok módosításáról szóló előterjesztések előkészítése, véleményeztetése, belső államtitkári és miniszteri értekezlet elé bocsátása ügyében.
1.4.3. A Jogi Főosztály az SZMSZ Második Rész III. fejezet 3.3. pontja szerinti megkeresés alapján az előkészítés során tanácsadást nyújt az OKM irányítása és felügyelete alá tartozó költségvetési szervek, gazdasági társaságok, alapítványok és közalapítványok, az OKM szervezeti egységei számára, valamint a KF megkeresése alapján elkészíti a jelen szabályzatban meghatározott okiratok tervezeteit. 1.5. A Közszolgálati Főosztály
1.5.1. Az OKM SZMSZ-e alapján előkészíti a hatáskörébe tartozó, a jelen szabályzatban meghatározott munkáltatói intézkedéseket, valamint e körben – megkeresésre – módszertani tanácsadást nyújt az OKM szervezeti egységei számára, továbbá ellátja a jelen szabályzat hatálya alá tartozó szervezeteket illetően a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség teljesítésével, valamint a vagyonnyilatkozatok kezelésével és őrzésével kapcsolatos feladatokat.
1.5.2. A KF köteles haladéktalanul tájékoztatni a Közszolgálati Főosztályt a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek személyében, illetve a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség tekintetében bekövetkezett változásokról.
1.5.3. Amennyiben a kötelezett személy a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének felszólítás ellenére a jogszabályban meghatározott határidőn belül nem tesz eleget, a Közszolgálati Főosztály tájékoztatása alapján a KF készíti elő a megbízatás visszavonásáról szóló intézkedést.
1.7. Az OKM irányítási, felügyeleti, tulajdonosi és alapítói jogkörébe tartozó szervezetek adatairól, illetve e szervezetek alapdokumentumairól (alapító okirat és SZMSZ) a KF az interneten közzétett nyilvántartást vezet. A szervezetek adataiban bekövetkezett változásokról a szakmai irányítást és felügyeletet gyakorló vezető tájékoztatja a KF-et. A KF a fent leírt közzétételi kötelezettsége teljesítésekor az OKM által közzéteendő adatok meghatározásáról, illetve a közzététel módjáról szóló szabályzat szerint jár el.
1.8. A jelen szabályzat függelékei:
1. sz. függelék: A szakmai irányítást és felügyeletet gyakorló vezetők meghatározása 2. sz. függelék: Irányítási szervi jogosítványok az OKM irányítása alá tartozó költségvetési szervek tekintetében az állami felsőoktatási intézmények kivételével 3.1. sz. függelék: Tulajdonosi jogok az OKM részére a Megállapodásban rögzített feltételekkel átadott társasági üzletrészek tekintetében 3.2. sz. függelék: Szakmai felügyeleti jogok az OKM részére az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társasági üzletrészek tekintetében 4. sz. függelék: Alapítványokkal és közalapítványokkal kapcsolatos alapítói jogok 2. Irányítási szervi jogosítványok
2.1. Az OKM, mint a fejezet irányítását ellátó szerv, az irányítása alá tartozó költségvetési szervek tekintetében, különösen a 2. sz. függelékben nevesített jogköröket látja el. 2.2. A költségvetési szervek alapításával, átalakításával, megszüntetésével kapcsolatos jogkörök gyakorlása során a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló 2008. évi CV. törvény (Kt.), az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (továbbiakban: Áht.), valamint az Ámr. előírásai szerint kell eljárni. Az intézkedés előkészítéséért a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár felelős azzal, hogy az alapító okiratok és módosításaik tervezetét – a társaságok alapító okiratainak módosítása kivételével – a szakmai irányítást gyakorló vezető javaslata alapján a KF megkeresésére a Jogi Főosztály készíti elő. Az intézkedések tervezeteit a belső államtitkári és miniszteri értekezlet elé kell terjeszteni, a döntés meghozatalára kizárólag e testületek egyetértése esetén kerülhet sor. Amennyiben külön jogszabály alapján szükséges, az intézkedések tervezeteit a KF küldi meg a jogszabály által előírt szerveknek jóváhagyásra. 2.3. Az állami feladatellátás szakmai irányításával, ellenőrzésével kapcsolatos jogkörök gyakorlása az alábbiak szerint történik:
2.3.1. A költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatát a miniszter hagyja jóvá. A szervezeti és működési szabályzatot a költségvetési szerv alapító okiratának módosítását követő 60 napon belül, a szakmai irányítást gyakorló vezető kezdeményezésére pedig függetlenül az alapító okirat módosításától, soron kívül felül kell vizsgálni, és a felülvizsgálat eredményétől függően aktualizálni kell, vagy a korábbi tartalommal megerősíteni.
2.3.2. A költségvetési szerv az alapító okiratával összhangban elkészített, indokolással, és a változások követhetősége érdekében korrektúrával ellátott SZMSZ-ét a KF-re küldi meg. A KF első ízben a szakmai irányítást gyakorló vezetővel véleményezteti a tervezetet. A tervezet Jogi Főosztály, Ellenőrzési Főosztály, Közszolgálati Főosztály és Államtitkári Titkárság általi véleményezésére kizárólag abban az esetben kerülhet sor, ha a tervezet a szakmai irányítást gyakorló vezető nyilatkozatának értelmében szakmai tartalmában nem kifogásolható. A beérkező véleményeket mindkét esetben a KF foglalja össze és küldi meg az intézménynek a tervezet átdolgozása céljából. A költségvetési szervvel a kapcsolatot, mint koordinátor, a KF tartja. Az SZMSZ kiadmányozása körüli teendőket is a KF végzi.
2.3.3. A költségvetési szervek szervezeti és működési szabályzatának jóváhagyására irányuló kérelemhez minden esetben csatolni szükséges a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatának tervezetét annak kötelező mellékleteivel együtt (kötelező mellékletek: 1. szervezeti ábra, 2. szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje, 3. az intézmény teljességi nyilatkozattal ellátott belső szabályzatainak jegyzéke (a teljességi nyilatkozat arra vonatkozó ténymegállapítás a vezető részéről, hogy a költségvetési szerv a felsorolt szabályzatokon kívül más szabályzattal nem rendelkezik).
2.3.4. A felsoroltakon kívül a szakmai irányítást gyakorló vezető, valamint a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár előírhatja egyéb dokumentumok kötelező becsatolását is.
Az egyeztetett szervezeti és működési szabályzat jóváhagyásával kapcsolatos miniszteri intézkedés tervezetét a KF terjeszti elő.
2.3.5. A költségvetési szerv vezetőjével és gazdasági vezetőjével kapcsolatos kiemelt, illetve közvetlen munkáltatói jogkörök gyakorlóiról a jelen szabályzat 1. számú függeléke rendelkezik. Az intézkedést a szakmai irányítást gyakorló vezető javaslata alapján a Közszolgálati Főosztály készíti elő. 2.3.6. A költségvetési szerv állami feladatként ellátott alaptevékenységének szakmai irányítását a szakmai irányítást gyakorló vezető látja el. Ennek keretében a vezető gondoskodik arról, hogy a költségvetési szerv tevékenységét az oktatási és kulturális ágazat célkitűzéseivel, az állami feladat ellátásában részt vevő más szervezetek tevékenységével, a vonatkozó jogszabályi előírásokkal, valamint a Kormány és a miniszter döntéseivel összhangban lássa el. A szakmai irányítást gyakorló vezető a szakmai irányítás eszközeit saját maga alakítja ki, az alábbiak figyelembevételével:
a) A költségvetési szerv adott költségvetési évre szóló éves munkatervét minden esetben a szakmai irányítást gyakorló vezető hagyja jóvá, a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár egyetértésével. A jóváhagyásra benyújtott munkatervnek tartalmaznia kell a költségvetési szerv – alaptevékenységével összefüggő – tárgyévi feladatainak tételes felsorolását, azok költségtervét a források megjelölésével (jóváhagyott éves költségvetés, fejezeti kezelésű előirányzatból év közben biztosítandó támogatás, uniós vagy más pályázati rendszer keretében elnyert támogatás, az adott feladat ellátásával szerzett saját bevétel, egyéb), valamint a feladatok időbeli ütemezését. A költségvetési szerv vezetőjének kérésére a szakmai irányítást gyakorló vezető a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár egyetértésével mentesítheti a költségvetési szervet a munkaterv-készítési kötelezettség alól, amennyiben a költségvetési szerv tevékenységének jellege nem indokolja, vagy nem teszi lehetővé a feladatok munkatervi szintű ütemezését.
b) A költségvetési szerv vezetőjének megkeresésére, illetve szükséges esetben hivatalból a szakmai irányítást gyakorló vezető szakmai útmutatást nyújt a szerv vezetőjének a feladatai ellátásához, tájékoztatja a feladatkörét is érintő kormánydöntésekről, valamint a miniszter döntéseiről, ezek végrehajtása érdekében a szerv vezetőjét utasíthatja.
2.3.7. A költségvetési szerv vezetőjének rendszeres beszámoltatási rendjét a szakmai irányítást gyakorló vezető alakítja ki. Ennek eszköze lehet különösen a szakterület vezetői értekezletén a szerv vezetőjének részvétele; rendszeres szóbeli és/vagy írásbeli beszámoltatás a szerv alaptevékenységének ellátásával kapcsolatos adatokról (pl. tárgyi és személyi feltételek alakulása, ügyforgalom, állampolgári visszajelzések, kapcsolat külső szervekkel stb.); a szakmai irányítást gyakorló vezető által előre meghatározott eseményekről, illetve kiemelten kezelt ügyek alakulásáról történő jelentéstételi kötelezettség előírása (pl. büntetőügyben eljáró hatóság által érkezett megkeresés, jelentősebb jogszabályváltozással kapcsolatos felkészülés helyzete stb.).
Hiányosságok feltárása esetén a szakmai irányítást gyakorló vezető a költségvetési szerv vezetőjét elsősorban határidő kitűzésével felhívja azok megszüntetésére. Amennyiben a szakmai irányítást gyakorló vezető megítélése szerint a feltárt hiányosságok súlya, vagy ismétlődő jellege miatt a költségvetési szerv vezetője felelősségének megállapítása (fegyelmi eljárás keretén belül vagy azon kívül) szükséges, az erre irányuló javaslatát a kiemelt munkáltatói jogokat gyakorló miniszter felé haladéktalanul megteszi.
2.3.8. A szakmai irányítást gyakorló vezető a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár közreműködésével a 2. sz. függelék 10. pontjában foglalt jogkörében a jelen fejezet 2.3.7. pontjában foglalt rendszeres és rendkívüli beszámoltatás, helyszíni ellenőrzés, vagy más alkalmas módon vizsgálja, hogy a költségvetési szerv működése, valamint az állami feladatként ellátott tevékenysége megfelel-e a törvényesség, illetve a szakmai hatékonyság követelményeinek, valamint a vonatkozó jogszabályokban, illetve a Kormány és a miniszter döntéseiben foglaltaknak. Hiányosságok feltárása esetén a szakállamtitkár megteszi a szükséges intézkedéseket, így különösen felhívja a szerv vezetőjét a hiányosságok megszüntetésére, javaslatot tesz a miniszternek soron kívüli ellenőrzés elrendelésére, szükség esetén kezdeményezi a költségvetési szerv vezetőjének felelősségre vonását. 2.3.9. A költségvetési szerv éves szöveges költségvetési beszámolóját a szakmai irányítást gyakorló vezető vizsgálja felül a szakmai feladatok ellátásának szempontjából. A felülvizsgálathoz szükséges adatszolgáltatás rendjét és az éves beszámolóban szereplő információkat a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár és a szakmai irányítást gyakorló vezető évente közösen határozzák meg, és azt az irányított szervvel a vonatkozó jogszabályban foglalt határnapig közlik. A felülvizsgálat minden esetben kiterjed:
a) a költségvetési szerv jóváhagyott éves munkatervében szereplő, valamint az év közben saját vagy irányítási szervi hatáskörben megállapított feladatai elvégzésének – a végre nem hajtott feladatok esetében az elmaradás indokainak – szakmai szempontból történő értékelésére (szakmai feladatellátás általános színvonalának megállapítása;
b) az előre megtervezett, valamint az év közben megállapított feladatok tervezett és tényleges költségeinek összehasonlítására, a jelentősebb mértékű eltérések indokoltságának vizsgálatára (pénzeszköz-felhasználás hatékonyságának megállapítása;
c) a szakmai feladatellátás általános színvonalának a rendelkezésre bocsátott és felhasználásra került pénzeszközök mennyiségével történő összehasonlítására (alul- vagy túlfinanszírozottság megállapítása);
d) a megelőző évben és a tárgyévben rendelkezésre bocsátott előirányzatok változásához viszonyítottan a szakmai feladatellátás általános színvonalának változására.
2.3.10. A költségvetési gazdálkodási feladatokkal kapcsolatos jogkörök gyakorlása során az Áht., az Ámr., az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet, valamint az egyéb jogszabályok előírásai szerint kell eljárni. A költségvetési szerv szakmai alapfeladata keretében szellemi tevékenységre kötött szerződéseire vonatkozó szabályok előírása a 6/2007. (OK.19.) OKM utasításban vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze útján történik. Az utasítás módosításának előkészítéséért és a belső államtitkári, valamint miniszteri értekezlet elé terjesztéséért a Jogi Főosztály felelős.
2.3.11. A költségvetési szervek irányítási ellenőrzésével kapcsolatos jogkörök gyakorlásának rendjéről az Áht., az Ámr., a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet, valamint az OKM Belső Ellenőrzési Kézikönyve rendelkezik. 2.4. A jelen fejezet alkalmazása során azon irányítási szervi jogosítványok esetében, ahol a döntést a miniszter hozza, a döntésnek megfelelő okirat kiadmányozója – a 2. számú függelék 14., 17. és 19. pontjában meghatározott jogosítvány kivételével – az államtitkár. 3. Tulajdonosi és szakmai felügyeleti jogosítványok
3.1. Az OKM a Magyar Állam tulajdonosi részesedésével működő gazdasági társaságokban az állam nevében tulajdonosi jogokat vagyonkezelési, üzletrész-hasznosítási, vagy más típusú megállapodás, szerződés alapján gyakorol. A jogkörök a 3.1. számú függelékben meghatározott teendőkre terjednek ki. 3.2. A miniszter statútumában meghatározott oktatási és kulturális feladatok ellátásában részt vevő, de a tulajdonosi jogok gyakorlása tekintetében az MNV Zrt.-hez tartozó társaságokra vonatkozóan az OKM-nek a tulajdonosi döntés-előkészítő folyamat során a társaságokkal megkötött közhasznú szerződése alapján véleményezési joga van.
3.3. Az alapítói döntések meghozatalának rendje:
a) Az egyszemélyes társaságok esetében az alapító a hatáskörébe tartozó döntési jogosultságait a társaság alapító okiratában, a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvényben (továbbiakban: Gt.), az MNV Zrt.-vel kötött Megállapodásban, valamint az Áht.-ban foglaltak szerint gyakorolja. A 3.1. sz. függelékben meghatározott ügykörökben (a 10. pontban foglalt jogosítvány kivételével) a döntések meghozatala kizárólag az adott jogosítvány – 3.1. számú függelékben meghatározott – gyakorlója által kiadmányozott, folyamatos sorszámozással ellátott alapítói határozat formájában történik. Az alapítói határozatot a KF készíti elő kiadmányozásra a Közreműködők rovatban megjelölt vezetők és szervezeti egységek bevonásával. A Megállapodásban meghatározott ügyekben a KF köteles az alapítói határozathoz az MNV Zrt. egyetértő nyilatkozatát beszerezni. Az alapítói határozatok tervezetét a KF küldi meg az érintetteknek véleményezésre a válaszadási határidő megjelölésével. Az alapítói határozatot a KF küldi meg a társaság ügyvezetőjének és a felügyelőbizottságnak.
b) A Magyar Állam tulajdonosi részesedésével működő, többszemélyes társaságok esetében a tulajdonosi jogokat a taggyűlés gyakorolja a jogszabályokban és a létesítő okiratban meghatározott eljárási rendben. A taggyűlés hatáskörébe tartozó kérdésekben a Megállapodás szerint az OKM részére hasznosításra átadott üzletrészekkel kapcsolatos tulajdonosi jogok gyakorlása során a tulajdonos képviseletében – határozott idejű vagy visszavonásig érvényes, korlátozott vagy teljes jogkörű képviseletre szóló – meghatalmazás alapján tagi képviselő jár el.
A tagi képviselő részére a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár a szakmai vezetővel egyeztetve írásban adja ki a meghatalmazást. A tagi képviselő köteles a kiadott meghatalmazásnak megfelelően szavazni. A tagi képviselő köteles a KF megkeresésének megfelelően kezdeményezni a taggyűlés összehívását, illetve az írásbeli szavazás útján történő határozathozatalt. A taggyűlési határozatot a KF küldi meg az OKM által a társaság felügyelő bizottságába delegált képviselőjének. A taggyűlési határozatok nyilvántartásáról a KF gondoskodik.
3.4. A Megállapodás szerint az OKM részére hasznosításra átadott üzletrészekkel rendelkező társaságokkal kapcsolatos egyes tulajdonosi jogosítványok gyakorlása az alábbiak szerint történik:
a) A társaságok alapításával, átalakításával, megszüntetésével, működésével kapcsolatos jogkörök gyakorlása során a Gt., az Áht., a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény (továbbiakban: Ksztv.), az Ámr., az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény (továbbiakban: Vtv.), a Vhr., a Megállapodás, valamint az alapító okiratok (társasági szerződések) előírásai szerint kell eljárni. Gazdálkodó szervezet alapításához az NVT előzetes engedélyének beszerzése szükséges. Az előzetes engedély kérése előterjesztés formájában történik, amelynek tartalmi elemeit az Áht. 100/L. (4) bekezdése rögzíti. Az NVT előzetes engedélyének megadását követően az MNV Zrt. kiadja a szükséges meghatalmazást a gazdálkodó szerv alapításához. A meghatalmazás birtokában az alapító okiratok és módosításaik tervezetét a KF készíti elő az érintett szakterülettel történő előzetes egyeztetés alapján. Az ily módon előkészített alapító okiratokat a Jogi Főosztályra küldi felülvizsgálat céljából. A társaságokkal kapcsolatos államtitkári/miniszteri, illetve a kormány-előterjesztés elkészítéséért a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár felel.
Társaság alapításával kapcsolatos kormány-előterjesztéshez minden esetben mellékelni kell a következőket:
1. indokolást és hatáselemzést, valamint az ahhoz szükséges dokumentumokat;
2. éves üzleti tervet, cash flow tervet, mérleg- és eredménykimutatás tervezetét.
b) A társaságok Gt. szerinti vezető tisztségviselői felett gyakorolt kiemelt, illetve közvetlen munkáltatói jogkörök gyakorlásának rendjéről a jelen szabályzat 1. sz. függeléke rendelkezik. c) A társaságok üzleti tervezésének alapelveit, az üzleti tervek és jelentések tartalmi és formai követelményeit, a benyújtás határidejét a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár határozza meg.
d) A társaság éves üzleti tervét, valamint a társaság várható eredményét részletesen bemutató hároméves üzleti tervet a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár – a szakmai felügyeletet gyakorló vezető egyetértésével – hagyja jóvá, vagy küldi vissza átdolgozás céljából az ismételt előterjesztésre rendelkezésre álló határidő megjelölésével. A hároméves üzleti terv felülvizsgálata és kiegészítése évente történik.
e) A társaságok éves beszámolóit (ideértve a számviteli törvény szerinti éves beszámolót, illetve a közhasznúsági jelentést) a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár hagyja jóvá. E körben:
1. a számviteli jogszabályokban foglalt határidők figyelembevételével megjelöli az éves beszámolók beküldésének határidejét, illetve módját;
2. figyelemmel kíséri az éves beszámolók benyújtását, a szakterületek feladatainak teljesítését, szükség esetén felhívja az érintett szakterület vezetőjét az elmaradások pótlására;
3. gazdasági és pénzügyi szempontból véleményt nyilvánít a beérkezett beszámolókról.
Amennyiben a beérkezett éves beszámoló nem tartalmazza a jogszabályokban, illetve a társaság alapító okiratában előírt kötelező tartalmi elemeket (így különösen a felügyelőbizottság írásos véleményét, a könyvvizsgálói záradékot, közhasznú szervezet esetén a közhasznúsági jelentés törvényben előírt valamennyi részét), a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár az ismételt benyújtásra rendelkezésre álló határidő megjelölésével az éves beszámolót hiánypótlásra visszaküldi. A beszámolót a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár a szakmai felügyeletet gyakorló vezető egyetértésével hagyja jóvá, vagy küldi vissza átdolgozás céljából.
g) Egyszemélyes társaságok esetében a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár a vezető tisztségviselő részére írásban utasítást adhat, amelyet a vezető tisztségviselő végrehajtani köteles, de ez esetben mentesül a Gt. 30. §-ában foglalt felelősség alól. 3.5. A jelen fejezet alkalmazása során azon tulajdonosi jogosítványok esetében, ahol a döntést a miniszter hozza, a döntésnek megfelelő okirat kiadmányozója az államtitkár.
3.6. Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása és a minisztérium szakmai felügyelete alá tartozó, oktatási és kulturális feladatokat ellátó gazdasági társaságok működésével kapcsolatos tulajdonosi döntéseket előkészítő előterjesztéseket a szakmai felügyeletet gyakorló szakállamtitkár véleményének kikérésével a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár koordinálja.
4. Alapítói jogosítványok
4.1. A jelen szabályzat 1. számú függelékében nevesített alapítványok és közalapítványok esetében az alapítói jogokat a miniszter gyakorolja. Az alapítói jogosítványok gyakorlása a 4. sz. függelékben részletezettek szerint történik. A jogosítványok felsorolása taxatív jellegű, további miniszteri jogosítványok nincsenek. A jogkörök az alapítványok megszüntetésével, az alapító okirat módosításával (1. pont), illetve – amennyiben azt az alapító okirat tartalmazza – az alapítványok SZMSZ-ének jóváhagyásával (2. pont), valamint az alapítvány, közalapítvány kezelő szervének éves beszámoltatásával (3. pont) kapcsolatos teendőkre terjednek ki. 4.2. A Kormány által egyedüli alapítóként vagy más személyekkel, illetve szervezetekkel társalapítóként alapított alapítványok és közalapítványok esetében az alapító okirat módosításáról és az alapítvány, közalapítvány megszűnéséről az alapító, illetve alapítók döntenek az alapító okiratban meghatározottak szerint.
Az alapítványok alapító okiratának módosításának általános eljárása az alábbiak szerinti rendben történik.
a) a jelen szabályzat 1. számú függelék 3. pontjában feltüntetett szakmai felügyeletet gyakorló szakterület vezetője írásban keresi meg módosítási kérelmével a KF-et. A módosítási kérelem tartalmazza a módosítás szakmai indokát, az alapító okirat azon pontjainak feltüntetését, amelyet a módosítás érint, lehetőség szerint szövegszerű javaslatot, továbbá minden releváns adatot és tényt, ami a kívánt módosításra vonatkozik. Amennyiben a módosítás a kuratóriumot, illetve a felügyelőbizottságot érinti, úgy a javasolt tagok nevét és lakcímét szintén tartalmaznia kell a módosítás iránti szakterületi kérelemnek. A kuratóriumi, illetve a felügyelőbizottsági tagokat a szakterület javaslatára a miniszter kéri fel. A felkérés tagok általi elfogadása esetén a szakterület a miniszteri felkérőlevél másolatának csatolásával megkeresi a KF-et. A szakterület felelőssége meggyőződni arról, hogy az érintett tag a felkérést elfogadja. A KF ezt követően teszi meg a szükséges lépéseket az előterjesztés belső államtitkári értekezletre történő beterjesztése érdekében. Amennyiben a belső államtitkári értekezlet az előterjesztést vita nélkül elfogadja, a szakterületnek haladéktalanul intézkednie kell az elfogadó nyilatkozatok beszerzése érdekében. Az elfogadó nyilatkozatokat három eredeti, két tanú aláírásával ellátott és kitöltött példányban kell beszerezni és a KF részére megküldeni. b) Az alapítványok alapító okiratának módosításával, illetve a megszüntetésével kapcsolatos előterjesztés elkészítéséért a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár felel. A szakmai felügyeletet gyakorló szakterületről érkezett módosítási javaslatot a KF átvizsgálja, annak hiányossága esetén a szakterületet hiánypótlásra hívja fel azzal, hogy alapvető hiányosság fennállásakor az előterjesztés elkészítése annak pótlásáig nem történik meg. Alapvető hiányosságnak minősül különösen: ha nem egyértelmű a módosítási javaslat, a kuratórium, illetve a felügyelőbizottság javasolt tagjának neve és lakcíme vagy az alapítvány hatályos alapító okirata (elektronikus formában) nem kerül megküldésre.
c) A szakmai felügyeletet gyakorló területről érkezett módosítási javaslat alapján a KF elkészíti az előterjesztést és írásban megkeresi a Jogi Főosztályt az érintett alapítvány alapító okiratának a módosítási igényeknek megfelelő megszerkesztése, valamint a jogi kontroll elvégzésére céljából.
d) A Jogi Főosztály által elkészített alapító okirat tervezetet a KF beleilleszti az elkészített előterjesztésbe, majd kezdeményezi annak a megfelelő véleményezési jogosultsággal rendelkezők körében történő véleményeztetését. A beérkezett véleményeket a KF egyezteti és átvezeti, ha szükséges, a szakmai felügyeletet gyakorló szakterület és a Jogi Főosztály ügyintézőjének bevonásával.
e) Az előterjesztést a belső államtitkári és a miniszteri értekezlet tárgyalja. E fórumok döntésének megfelelően zárul az eljárás. Amennyiben a miniszteri értekezlet az előterjesztést elfogadja, a KF intézkedik az alapító okiratok alapítói jogok gyakorlója általi, 6 példányban történő kiadmányozása felől. Ezt követően az alapító okirat 2 példányát és a szükséges nyilatkozatokat, mellékleteket a Jogi Főosztály részére átadja bírósági bejegyzés céljából. Az alapító okirat módosítás bírósági bejegyzését követően a KF az alapítvány részére megküld egy példányt a hatályos alapító okiratból, valamint a változásbejegyző végzés másolatából.
A közalapítványok alapító okirat módosításának általános eljárása a következő:
a) a közalapítványok alapító okiratának módosítási eljárása az alapítványok módosítási eljárásának a)–d) pontjával megegyezik.
b) Közalapítványok alapító okiratának módosítása esetén a KF kormány-előterjesztést is készít, amely a belső államtitkári és a miniszteri értekezletre benyújtott előterjesztés mellékletét képezi.
c) Az előterjesztést a belső államtitkári és a miniszteri értekezlet tárgyalja.
d) Az előterjesztés miniszteri értekezlet általi elfogadását követően szakmapolitikai eljárás lefolytatására kerül sor. Az OKM SZMSZ 3. részének IV. fejezete 4.3. pontja értelmében szakmapolitikai egyeztetés lefolytatását a Jogi Főosztály végzi. Az egyeztetések eredményéről – az átiratok másolatainak csatolásával – értesítik a KF-et. e) A szakmapolitikai munkacsoport jóváhagyó döntését követően a módosítási eljárás az államigazgatási egyeztetés fázisába lép, amelynek lebonyolítását a Jogi Főosztály végzi. Az államigazgatási egyeztetés során tett véleményeket a KF és a Jogi Főosztály közösen – szükség esetén az előterjesztő szakmai felügyelet munkatársát is bevonva – dolgozzák fel. Észrevételt tévő külső szervek felé elsősorban a Jogi Főosztály tolmácsolja a tárca álláspontját. A jogilag releváns javításokat a Jogi Főosztály végzi el, míg a technikai és egyéb kisebb módosításokat a KF.
f) Az államigazgatási eljárás lefolytatása után a Jogi Főosztály kezdeményezi az előterjesztés államtitkári értekezlet napirendjére való felvételét és gondoskodik a kellő példányszámú alapító okirat tervezet Miniszterelnöki Hivatal felé történő benyújtásáról. Az alapító okirat módosításáról szóló Kormánydöntésről, valamint a kormányhatározat megjelenéséről a Jogi Főosztály tájékoztatja a KF-et.
g) A Kormány általi elfogadást követően a Jogi Főosztály intézkedik az alapító okiratok alapítói jogok gyakorlója általi, 6 példányban történő kiadmányozása felől. Ezt követően 2 eredeti példány alapító okiratot és a jogerős változásbejegyző végzés másolati példányát megküldi a KF részére, amelyből egy eredeti példány alapító okirat és egy másolati példány változásbejegyző végzés a közalapítványt illeti meg, amelyet a KF juttat el a közalapítvány részére.
Amennyiben az alapító okiratban több társalapító szerepel, a Jogi Főosztály az alapító okiratokat továbbítja a KF részére, amely beszerzi minden alapító tag jóváhagyását, majd intézkedik az alapító okiratok miniszteri kiadmányoztatása felől. Az alapító okiratok kiadmányozását követően a KF megküld a Jogi Főosztály részére 3 példány eredeti alapító okiratot. A Jogi Főosztály gondoskodik az alapító okirat bírósági bejegyzéséről. Az alapító okirat módosítás bírósági bejegyzését követően a KF az alapítvány részére átad egy példányt a hatályos alapító okiratból, valamint a változásbejegyző végzés másolatából.
4.3. A fentiekben rögzített eljárási rendtől eltérő eljáráshoz vezetői döntés szükséges.
4.4. Az SZMSZ jóváhagyásával kapcsolatos intézkedés tervezetét a KF a Közreműködők rovatban megjelölt további személyek véleményének figyelembevételével terjeszti elő.
4.5. A jelen fejezet alkalmazása során azon alapítói jogosítványok esetében, ahol a döntést a miniszter hozza, a döntésnek megfelelő okirat kiadmányozója az államtitkár.
1. sz. függelék a 3/2010. (IV. 28.) OKM utasításhoz
A szakmai irányítást gyakorló vezetők meghatározása
1. Központi költségvetési szervek
1/a. A köztisztviselőket foglalkoztató intézmények esetében:
Megnevezés |
Szakmai irányítási, valamint a költségvetési szerv vezetője feletti közvetlen munkáltatói jogkör gyakorlója |
Balassi Intézet |
nemzetközi szakállamtitkár/államtitkár1 |
Kulturális Örökségvédelmi Hivatal |
kulturális szakállamtitkár |
Oktatási Hivatal |
közoktatási szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár/államtitkár22 |
1/b. A közalkalmazottakat foglalkoztató intézmények esetében:
Megnevezés |
Szakmai irányítási, valamint a költségvetési szerv vezetője feletti, közvetlen munkáltatói jogkör gyakorlója |
Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat |
kulturális szakállamtitkár |
Hagyományok Háza |
kulturális szakállamtitkár |
Iparművészeti Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Kortárs Művészeti Múzeum – Ludwig Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Közgyűjteményi Ellátó Szervezet |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Állami Operaház |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Nemzeti Filmarchívum |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Nemzeti Galéria |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Nemzeti Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Országos Levéltár |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Természettudományi Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Műemlékek Nemzeti Gondnoksága |
kulturális szakállamtitkár |
Nemzeti Kulturális Alap Igazgatósága3 |
kulturális szakállamtitkár |
Néprajzi Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
OKM Támogatáskezelő Igazgatósága |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár/közoktatási szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár/kulturális szakállamtitkár4 |
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet |
közoktatási szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár5 |
Országos Idegennyelvű Könyvtár |
kulturális szakállamtitkár |
Országos Széchényi Könyvtár |
kulturális szakállamtitkár |
Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet |
kulturális szakállamtitkár |
Pesti Magyar Színház |
kulturális szakállamtitkár |
Petőfi Irodalmi Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár |
kulturális szakállamtitkár |
Szabadtéri Néprajzi Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
Szépművészeti Múzeum |
kulturális szakállamtitkár |
1/c. Az állami egyetemek, főiskolák esetében a fenntartói, irányítási jogköröket a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény szabályozza. 2. Társaságok
2/a A Megállapodásban szereplő társaságok
Megnevezés |
Szakmai felügyeleti, valamint a vezető tisztségviselő feletti közvetlen munkáltatói jogkör gyakorlója6 |
EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. |
közoktatási szakállamtitkár/felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár/államtitkár7 |
Honvéd Együttes Művészeti Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Hungarofest Nemzeti Rendezvényszervező Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
MACIVA Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatár Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Művészetek Palotája Kulturális Szolgáltató Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Nemzeti Színház Zrt. |
kulturális szakállamtitkár |
Nemzeti Táncszínház Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
NKÖV Nemzeti Kulturális Örökség Védelmi Nonprofit Kft. |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Nemzeti Filharmónia Ingatlanfejlesztési Kft. |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
2/b Társaságok, amelyekkel kapcsolatban a szakmai felügyeleti jogot a minisztérium, a tulajdonosi jogokat az MNV Zrt. gyakorolja
Megnevezés |
Szakmai felügyeleti jogkör gyakorlója |
Budapesti Kamaraszínház Közhasznú Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Filharmónia Budapest és Felső-Dunántúl Koncert és Fesztiválszervező Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Filharmónia Dél-Dunántúli Koncertszervező és -rendező Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Filharmónia Kelet-Magyarország Koncertszervező és -rendező Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Gödöllői Királyi Kastély Közhasznú Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Helikon Kastélymúzeum Közhasznú Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Játékszín Terézkörúti Színház Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Könyvtárellátó Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Fotográfusok Háza Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Monostori Erőd Hadkultúra Központ Műemlékhelyreállító, Ingatlanfenntartó és -hasznosító Nonprofit Közhasznú Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Műcsarnok Kiemelten Közhasznú Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Nemzeti Filmszínház Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
ÓNTE Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark Kiemelten Közhasznú Nonprofit Kft. |
kulturális szakállamtitkár |
Várgondnokság Nonprofit Kft. |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Zánkai Gyermek- és Ifjúsági Centrum Oktatási és Üdültetési Nonprofit Közhasznú Kft. |
közoktatási szakállamtitkár |
3. Alapítványok, közalapítv2ányok
Megnevezés |
Szakmai felügyeleti jogkör gyakorlója |
1956-os Magyar Forradalom Történetének Dokumentációs és Kutatóintézete Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
Alternatív Közgazdasági Gimnázium Alapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
Apertus Közalapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
Budapesti Német Iskola Alapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
Budapesti Osztrák Iskola Alapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
Fórum Film Alapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
Gandhi Közalapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
Habsburg-kori Kutatások Közalapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
Határon Túli Magyar Oktatásért Apáczai Közalapítvány |
államtitkár |
Holocaust Dokumentációs Központ és Emlékgyűjtemény Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
Ipar a Korszerű Mérnökképzésért Alapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
Kármán Alapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
Közalapítvány a Budapesti Német Nyelvű Egyetemért |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
Közép- és Kelet-Európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény Alapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Könyv Alapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Kultúra Alapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Mozgókép Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar Történelmi Film Közalapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
Magyar–Amerikai Fulbright Alapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
Magyar–Francia Ifjúsági Alapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
Magyar–Koreai Műszaki Együttműködési Központ Alapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány |
Egyházi Kapcsolatok Titkárságának vezetője |
Magyary Zoltán Felsőoktatási Közalapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
Magyar Távoktatási Alapítvány |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Művészeti és Szabadművelődési Alapítvány |
kulturális szakállamtitkár |
Nemzeti Kiválóságokért Közalapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
Nemzetközi Pető András Közalapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
Oktatásért Közalapítvány |
közoktatási szakállamtitkár |
Osztrák–Magyar Tudományos és Kooperációs Akció Alapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány |
felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár |
Tempus Közalapítvány |
nemzetközi szakállamtitkár |
2. sz. függelék a 3/2010. (IV. 28.) OKM utasításhoz
Irányítási szervi jogosítványok az OKM irányítása alá tartozó költségvetési szervek tekintetében az állami felsőoktatási intézmények kivételével
Irányítása szervi jogosítvány |
Döntés előkészítéséért felelős |
Közreműködők |
A jogosítvány gyakorlója |
1. költségvetési szerv alapítása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Jogi Főosztály szakmai irányítást gyakorló vezető |
miniszter [a Kt. 3. § (2) bekezdése alapján a pénzügyminiszter egyetértésével] |
2. átalakítás, megszüntetés, a szervre vonatkozó alapítói jogok átadása, átvétele, az alapító okirat alaptevékenységet, illetékességet, illetve működési kört, a költségvetési szerv besorolását, kisegítő és vállalkozási tevékenységei arányának felső határát érintő változása (ideértve a vállalkozási tevékenység túlsúlyossá válása esetén a vállalkozási tevékenység korlátozásáról, a költségvetési szerv átalakításáról, a vállalkozási részlegek leválasztásáról szóló döntést), valamint a jogi személyiségű szervezeti egységgel kapcsolatosan a Kt. 14. §-ának (2) bekezdésében rögzítettek megváltoztatása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Jogi Főosztály Közszolgálati Főosztály szakmai irányítást gyakorló vezető |
miniszter [a Kt. 3. § (2) bekezdése alapján a pénzügyminiszter egyetértésével] |
3. a közintézmény gazdálkodására és vezetésére vonatkozó szabályok alkalmazásának engedélyezése közhatalmi költségvetési szerv esetében a törvényben meghatározott feltételek mellett |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Jogi Főosztály Közszolgálati Főosztály szakmai irányítást gyakorló vezető |
miniszter [az Áht. 100/G. §-ának (5)–(6) bekezdése alapján a pénzügyminiszter egyetértésével] |
4. a közintézet gazdálkodására és vezetésére vonatkozó szabályok alkalmazásának engedélyezése közszolgáltató közintézmény esetében a törvényben meghatározott feltételek mellett |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Jogi Főosztály Közszolgálati Főosztály szakmai irányítást gyakorló vezető |
miniszter [az Áht. 100/I. §-ának (6) bekezdése alapján a pénzügyminiszter egyetértésével] |
5. költségvetési szerv vállalkozó közintézetként való besorolása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Jogi Főosztály Közszolgálati Főosztály szakmai irányítást gyakorló vezető |
miniszter javaslatára a Kormány [Áht. 100/J. § (5) bekezdése] |
6. az SzMSz és mellékleteinek jóváhagyása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető, Jogi Főosztály, Ellenőrzési Főosztály, Közszolgálati Főosztály a szakmai illetékességi területükön |
miniszter |
7/a) munkáltatói jogok gyakorlása a költségvetési szerv vezetője vonatkozásában
7/b) a gazdasági vezető, valamint a belső ellenőrzési egység vezetője vonatkozásában |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető, Közszolgálati Főosztály, Ellenőrzési Főosztály8 |
7/a) kiemelt munkáltatói jogok gyakorlása: miniszter; közvetlen munkáltatói jogok gyakorlása: az 1. számú függelékben foglaltak szerint
7/b) kiemelt munkáltatói jogok gyakorlása: miniszter; közvetlen munkáltatói jogok gyakorlása: költségvetési szerv vezetője |
8. a költségvetési szerv vezetője beszámoltatási rendjének kialakítása és beszámoltatása (ide nem értve a 11–13. pontokban szabályozott éves és évközi beszámoltatást), hiányosságok esetén felszólítás ezek megszüntetésére, szükség esetén fegyelmi eljárás kezdeményezése |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
9. a szerv által állami feladatként ellátott tevékenység szakmai irányítása, szervezése, szabályozása, ennek keretében különösen: a) az éves munkaterv jóváhagyása, b) útmutatást nyújtása a szerv vezetőjének feladatai ellátásához, c) tájékoztatás a kormány döntéseiről, d) a kormány, illetve a miniszter döntéseinek végrehajtása érdekében a szerv vezetőjének utasítása e) az állami feladatellátás megszervezésének, a szerv döntéshozatali eljárásának vizsgálata, az esetlegesen szükséges intézkedések megtétele |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
10. a működés, valamint a szerv által állami feladatként ellátott tevékenység törvényességének és hatékonyságának folyamatos figyelemmel kísérése, mindezek keretében különösen: a) jogszabály, állami irányítás egyéb jogi eszköze, vagy alapító okirat tiltó rendelkezése hiányában indokolt esetben egyedi döntéseinek szakmai és törvényességi szempontból, továbbá b) az előirányzatokkal, a létszámmal és a vagyonnal való gazdálkodás hatékonyságának szakmai szempontból történő vizsgálata, az esetlegesen szükséges intézkedések megtétele |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
11. a költségvetési szerv tervezési tevékenységének irányítása, a kincstári költségvetés megállapítása, elemi költségvetés elkészítéséhez szempontok meghatározása, az elemi költségvetés és a létszám jóváhagyása, döntés a tárgyieszköz-felújítási előirányzat költségvetési szerv általi kezeléséről |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
12. a hatáskörébe tartozó előirányzatok módosítása, átcsoportosítása, zárolása, törlése, az irányítása alá tartozó költségvetési szervnél előirányzatok módosítása év közben irányítási szervi hatáskörben |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Szakmai irányítást gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
13. az éves és évközi beszámolókkal kapcsolatban határidők, tartalmi és formai követelmények megállapítása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
14. a beszámolók felülvizsgálata és jóváhagyása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
miniszter |
15. a költségvetési szerv éves beszámolójának felülvizsgálata a szakmai feladatok ellátásának szempontjából |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
16. a maradvány felülvizsgálata és jóváhagyása, a kötelezettségvállalással nem terhelt előirányzat maradvány felhasználási céljának meghatározása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
17. a költségvetési szerv szakmai alapfeladata keretében szellemi tevékenységre kötött szerződésekre vonatkozó szabályok előírása |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár koordinációjával Jogi Főosztály |
miniszter [a 6/2007. (OK. 19.) OKM utasításban vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze útján] |
18. a gazdálkodás szabályszerűségének és szakszerűségének folyamatos figyelemmel kísérése, ennek keretében érvényesíteni az előirányzatokkal, a létszámmal és a vagyonnal való szabályszerű gazdálkodás követelményeit, az esetlegesen szükséges intézkedések megtétele |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
19. vizsgálat elrendelése a költségvetési szerv vezetője és gazdasági vezetője személyi felelősségének megállapítására a tartozásállomány létrejöttével összefüggésben az Ámr. 165. § (7) bekezdésének megfelelően |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai irányítást gyakorló vezető |
miniszter |
20. engedély leltározás kétévenként történő végrehajtására a 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet 37. § (7) bekezdése alapján |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Ellenőrzési Főosztály |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
3.1. sz. függelék a 3/2010. (IV. 28.) OKM utasításhoz
Tulajdonosi jogok az OKM részére a Megállapodásban rögzített feltételekkel átadott társasági üzletrészek tekintetében
Tulajdonosi jog |
Döntés előkészítéséért felelős |
Közreműködő |
A jogosítvány gyakorlója |
1. társaság alapítása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető Jogi Főosztály |
miniszter javaslata alapján a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács döntését követően az MNV Zrt. jogosult |
2. társaságban üzletrész (részvény) vásárlása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető Jogi Főosztály |
miniszter javaslata alapján a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács döntését követően az MNV Zrt. jogosult |
3. társaság átalakulása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető Jogi Főosztály |
miniszter (Megállapodás 4.6. pontja szerint MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával) |
4. társaság végelszámolással történő jogutód nélküli megszüntetése |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető Jogi Főosztály |
miniszter (Megállapodás 4.6. pontja szerint MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával) |
5. létesítő okirat módosítása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető Jogi Főosztály |
miniszter (Megállapodás 4.6. pontjában szereplő gazdasági események kivételével, amelyek esetében az MNV Zrt. előzetes jóváhagyása szükséges) |
6. üzletrész felosztásához való hozzájárulás és az üzletrész bevonása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter (Megállapodás 4.6. pontja szerint MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával) |
7. a magához vont üzletrész tagok általi megvásárlásának elhatározása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter (Megállapodás 4.6. pontja szerint MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával.) |
8. a vezető tisztségviselők megválasztása, visszahívása, a társaság szabályzata alapján juttatásainak megállapítása, valamint, ha a vezető tisztségviselő a társasággal munkaviszonyban áll, a munkáltatói jogok gyakorlása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Közszolgálati Főosztály (munkaszerződés, megbízási szerződés előkészítése), szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter (kivéve: a társasággal munkaviszonyban álló ügyvezető tekintetében a közvetlen munkáltatói jogok gyakorlása az 1. számú függelékben foglaltak szerint történik) |
9. a vezető tisztségviselő prémiumfeladatainak meghatározása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
10. a társaság által ellátott szakmai tevékenység irányítása, szervezése, szabályozása |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
11. a működés, valamint a társaság által ellátott tevékenység törvényességének és hatékonyságának folyamatos figyelemmel kísérése |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
12. a társaság üzleti tervével kapcsolatos döntés meghozatala |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
13. a számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadása, ideértve az adózott eredmény felhasználására vonatkozó döntést |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
14. közhasznúsági jelentés elfogadása kizárólag nonprofit gazdasági társaság esetében |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
15. pótbefizetés elrendelése és visszatérítése |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter (Megállapodás 4.6. pontja szerint MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával.) |
16. osztalékelőleg fizetésének elhatározása kizárólag kft. esetében |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
17. tag kizárásának kezdeményezéséről való határozat |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
18. a felügyelőbizottság tagjainak megválasztása, visszahívása, a társaság szabályzata alapján juttatásainak megállapítása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter (kivéve a Megállapodás 4.7. pontja szerinti MNV Zrt. delegált megválasztását és visszahívását) |
19. felügyelőbizottsági ügyrend jóváhagyása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
20. könyvvizsgáló megválasztása és visszahívása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
21. az alapításért felelős tagok, az vezető tisztségviselők, (ideértve a felügyelőbizottsági tagokat) ellen-kártérítési igények érvényesítése |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető, Jogi Főosztály Ellenőrzési Főosztály |
miniszter |
22. olyan szerződés megkötésének jóváhagyása, amelyet a társaság saját tagjával, vezető tisztségviselőjével vagy azok közeli hozzátartozójával köt |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
23. olyan szerződés jóváhagyása, amelyet a társaság a társadalmi közös szükséglet kielégítéséért felelős szervvel köt a közhasznú tevékenység folytatásának feltételeiről kizárólag nonprofit gazdasági társaság esetében |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
24. társaság befektetési szabályzatának jóváhagyása nonprofit gazdasági társaság esetében, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
25. társaság beszerzési szabályzatának jóváhagyása, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
26. társaság szervezeti és működési szabályzatának jóváhagyása, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
27. szabályzat megalkotása és módosítása a társaság vezető tisztségviselői, felügyelő bizottsági tagjai, és vezető állású munkavállalói javadalmazásának módjáról, mértékének főbb elveiről, annak rendszeréről |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Közszolgálati Főosztály szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
28. a 26. pont szerinti szabályzatban meghatározott vezető állású munkavállalók javadalmazásának – így különösen díjazás, munkabér, végkielégítés, egyéb juttatások – megállapítása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Közszolgálati Főosztály, szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
29. a közbeszerzésekről szóló törvény hatálya alá tartozó beszerzések esetén a részvételi felhívás és dokumentáció, valamint az ajánlati felhívás és dokumentáció közbeszerzési jogi szempontból történő jóváhagyása, ahol a létesítő okirat erről rendelkezik |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
30. a vezető tisztségviselő szakmai irányítása, utasítása |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
31. hitelfelvétel alapítói jóváhagyása létesítő okiratban szabályozott módon |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
32. tagi képviselők meghatalmazásával és visszahívásával kapcsolatos alapítói jogok gyakorlása |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
koordinációs szakállamtitkár |
miniszter |
33. vizsgálat elrendelése a vezető tisztségviselő személyi felelősségének megállapítására a tartozásállomány létrejöttével összefüggésben |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet gyakorló vezető |
miniszter |
3.2. sz. függelék a 3/2010. (IV. 28.) OKM utasításhoz
Szakmai felügyeleti jogok az OKM részére az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társasági üzletrészek tekintetében
A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) ülésein meghívottként az előterjesztés tárgyától függően a miniszter képviseletében az államtitkár, a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár vagy megbízottjuk vesz részt.
Az NVT által megküldött előterjesztéseket a fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár koordinálásával a szakmai felügyeletet gyakorló szakállamtitkárságok véleményezik. Az NVT tanácsülésein az OKM megbízottja kötött meghatalmazással a hivatalos minisztériumi álláspont ismertetésére jogosult.
4. sz. függelék a 3/2010. (IV. 28.) OKM utasításhoz
Alapítványokkal és közalapítványokkal kapcsolatos alapítói jogok
Alapítói jog |
Döntés előkészítéséért felelős |
Közreműködő |
A jogosítvány gyakorlója |
1/a. alapítványok esetében: alapító okirat módosítása, megszüntetés |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Jogi Főosztály szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár |
miniszter |
1/b. közalapítványok esetében: alapító okirat módosítása, megszüntetése |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Jogi Főosztály szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár |
miniszter (a javaslatról a Kormány dönt) |
2. a szervezeti és működési szabályzat jóváhagyása azoknál a közalapítványoknál, ahol ezt az alapító okirat tartalmazza |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
Jogi Főosztály szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
3. a közalapítvány, valamint a közhasznú alapítvány kezelő szervének éves beszámoltatása |
szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár |
fejlesztési és gazdasági szakállamtitkár |
szakmai felügyeletet ellátó szakállamtitkár |