• Tartalom

3/2010. (IV. 28.) FVM utasítás

3/2010. (IV. 28.) FVM utasítás

a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról1

2010.04.28.

1. § A Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal szervezetének, működésének és ügyrendjének szabályozása érdekében a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát ezen utasítás mellékleteként kiadom.

2. § Ez az utasítás a kihirdetése napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal 2007. november 22-én kelt Szervezeti és Működési Szabályzata.

A Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal
Szervezeti és Működési Szabályzata


Jóváhagyta:
Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A Hivatal jogállása, feladatai

1. § (1) A hazai élelmiszer- és takarmánybiztonság területén érintett állami szervezetek tevékenységének koordinálása, valamint az európai uniós adatszolgáltatási feladatok ellátása érdekében a Magyar Köztársaság Kormánya 66/2003. (V. 15.) Korm. rendeletével (a továbbiakban: kormányrendelet) döntött a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) létrehozásáról.

(2) A Hivatal az élelmiszer- és takarmánybiztonság területén szakmai döntés-előkészítő, véleményező, javaslattevő, információs, koordináló, az Európai Unió központi szerveivel és a tagállamok élelmiszer-biztonsági szerveivel kapcsolattartást végző szervezet.

(3) A Hivatal önálló jogi személyiségű, önállóan működő, előirányzatai felett teljes jogkörrel rendelkező központi közhatalmi költségvetési szerv, melynek felügyeletét a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) látja el. A Hivatal költségvetése a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium fejezetén belül szerepel. A pénzügyi-gazdasági tevékenységét az Alapító Okirat valamint a miniszter által jóváhagyott megállapodás szerint a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (a továbbiakban: MgSzH) látja el.

(4) Feladatairól, hatáskörére, szervezetére és működésére vonatkozó fontosabb részletszabályokról az előzőekben hivatkozott, időközben a 333/2004. (XII. 11.) Korm., a 302/2005. (XII. 25.) Korm. és a 138/2007. (VI. 18.) Korm. rendeletekkel módosított kormányrendelet, valamint a 2008. évi XLVI. törvény, illetve a Hivatal Alapító Okirata rendelkeznek.

A Hivatal adatai

2. § A Hivatal hivatalos elnevezése: Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal

A Hivatal angol neve: Hungarian Food Safety Office

A Hivatal rövidített neve: MÉBiH

A Hivatal rövidített angol neve: HFSO

A Hivatal székhelye: 1097 Budapest, Gyáli út 2–6.

A Hivatal alapító okiratának kelte és száma:

Eredeti alapító okirat: 2003. július 1.; 20273/4/2003.,

Az alapító okirat módosításai: 2005. január 1-jén, 41322-1/2004-0004 JKF számon, 2007. október 4-én 47900/5/2007 számon.

A jelenleg hatályos alapító okirat kelte: 2009. szeptember 23., száma: 31653/2009.

Az alapító okiratban foglaltak alapján az ellátandó és a szakfeladatrend szerint (szakfeladat számmal és megnevezéssel) besorolt alaptevékenységek:

– 841122 Központi általános végrehajtó igazgatási tevékenység

– 842151 Nemzetközi tudományos együttműködés

– 581400 Folyóirat, időszaki kiadvány kiadása

– 581900 Egyéb kiadói tevékenység

– 749050 M.n.s. egyéb szakmai, tudományos, műszaki tevékenység

– 823000 Konferencia, kereskedelmi bemutató szervezése

– 855937 M.n.s. egyéb felnőttoktatás

A Hivatal törzsszáma: 597638

A Hivatal jelzőszámai:

Pénzforgalmi jelzőszám: 10032000-00285908-00000000

Adószám: 15597638-1-41

Statisztikai számjel: 15597638-7514-31201

A Hivatal működését 2003. július 1-jén kezdte meg, működése határozatlan időtartamú.

A Hivatal jelenlegi engedélyezett létszáma: 18 fő.

A Hivatal tulajdonosi (tagsági, részvényesi, szavazatelsőbbségi) jogokat nem gyakorol.

A Hivatalnak nincsenek olyan nem jogi személyiségű szervezeti egységei, ezzel kapcsolatosan jogosítványai, amelyek körében a költségvetési szerv képviselőjeként járhat el.

A Hivatal vezetése

3. § (1) A Hivatal felügyeletét a kormányrendelet keretei között a miniszter látja el.

(2) A Hivatalt a főigazgató vezeti. A főigazgatót a miniszter nevezi ki és ő menti fel. A főigazgató felett a munkáltatói jogokat a miniszter gyakorolja.

(3) A Hivatal főigazgató-helyettesét – a főigazgató javaslatára – a miniszter nevezi ki, menti fel és gyakorolja felette a fegyelmi jogkört. A kinevezés határozatlan időtartamra szól. A főigazgató-helyettes felett az egyéb munkáltatói jogokat a főigazgató gyakorolja.

Tanácsadó Testület

4. § (1) A főigazgató mellett Tanácsadó Testület (a továbbiakban: Testület) működik. A Testület a miniszter felkérésére véleményt ad a Hivatal feladatkörébe tartozó, illetve működésével kapcsolatos kérdésekről, a főigazgató felkérésére szakvéleményt, tanulmányokat készít, tudományos kérdésekben véleményt nyilvánít és javaslatot tesz.

(2) A Testület ülésezése: üléseit szükség szerint, a jogszabályban meghatározott gyakorisággal a főigazgató hívja össze. A főigazgató köteles összehívni a Testület üléseit a tagok kétharmadának írásbeli kérésére.

(3) A Testület működésének részletes szabályait a tagok által elfogadott, a főigazgató által jóváhagyott ügyrend szabályozza.

II. Fejezet

A HIVATAL VEZETŐI, BEOSZTOTT MUNKATÁRSAI

1. Általános rendelkezések


A Hivatal feladat- és hatáskörében eljáró főigazgató és a Hivatal alkalmazottai közalkalmazotti jogviszony keretében végzik a munkájukat. Jogállásukra a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) rendelkezéseit kell alkalmazni. A Hivatal alkalmazottai felett a munkáltatói jogkört a főigazgató gyakorolja.

2. A Hivatal magasabb vezető beosztású közalkalmazottai

A főigazgató

5. § (1) A főigazgató a jogszabályokban meghatározottaknak megfelelően vezeti a Hivatalt.

(2) A főigazgató felelős a Hivatal jogszabályokban, valamint a Hivatal alapító okiratában meghatározott feladatainak ellátásáért, valamint a Hivatal gazdálkodása során a szakmaiság, a gazdaságosság, a törvényesség és a hatékonyság biztosításáért.

(3) A főigazgatót távolléte vagy akadályoztatása esetén a főigazgató-helyettes, vagy eseti írásbeli megbízás alapján a főigazgató által kijelölt vezető helyettesíti.

(4) A főigazgató feladatai:

– kialakítja a Hivatal szervezeti felépítését, az önálló szervezeti egységek feladatkörét és működésük főbb szabályait;

– a jogszabályokban meghatározott módon vezeti és ellenőrzi a Hivatal szervezetét, biztosítja a működés feltételeit;

– kialakítja a Hivatal belső munkarendjét és külső kapcsolatrendszerét;

– közvetlenül irányítja a közvetlen felügyelete alá tartozó szervezeti egységek vezetőinek tevékenységét;

– irányítja a közvetlen felügyelete alá tartozó főigazgatói titkárságot;

– elkészíti és jóváhagyásra benyújtja a SzMSz-t;

– feladatkörében kiadja a Hivatal tevékenységét szabályozó egyéb belső szabályzatokat (főigazgatói utasításokat), tájékoztatókat, illetve egyéb intézkedéseket;

– a Hivatal gazdálkodásával kapcsolatban gondoskodik a vonatkozó jogszabályok és a Hivatal gazdálkodási szabályzatában meghatározott feladatok ellátásáról;

– biztosítja az együttműködést a Hivatal tevékenységi körében a hazai és nemzetközi intézményekkel, ennek keretében gondoskodik arról, hogy a Hivatal a tevékenységét az élelmiszer- és takarmánybiztonság területén érintett hatóságokkal, intézményekkel, szervezetekkel együttműködve végezze;

– az SzMSz vonatkozó rendelkezései alapján gyakorolja a kiadmányozási jogkört;

– képviseli a Hivatalt a minisztériumok, egyéb szervek és a sajtó felé, illetve a nemzetközi fórumokon;

– gyakorolja a munkáltatói jogokat a Hivatal alkalmazottai felett;

– megállapítja a Kjt., a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) előírásai és a Hivatal jóváhagyott költségvetését figyelembe véve a közalkalmazottak és a munkavállalók illetményét, jutalmazásának mértékét és gyakoriságát;

– rendelkezik a vezetői értekezlet összehívásáról, napirendjének megállapításáról, vezeti az üléseket, dönt a megvitatott kérdésekben;

– elkészíti a Hivatal éves munkatervét és beszámolóját;

– a felügyeleti szerv megkeresésére információt nyújt a Hivatal tevékenységéről;

– dönt a saját hatáskörében fenntartott ügyekben (pl. fegyelmi, humánpolitikai és kötelezettségvállalásra vonatkozó ügyekben);

– az intézkedés jogát – a jogszabályok keretei között – bármely ügyben magához vonhatja;

– a Hivatal bármely alkalmazottját egyedi feladatok ellátásával bízhatja meg (melyről tájékoztatja az alkalmazott felettesét), és az ügyintézés módjáról is utasítást adhat;

– ellát minden olyan további feladatot, amelyet jogszabály a feladatkörébe utal.

A főigazgató-helyettes

6. § (1) A főigazgató-helyettes a főigazgató általános helyettese.

(2) A Hivatal főigazgató-helyettesét – a főigazgató javaslatára – a miniszter nevezi ki, menti fel és gyakorolja felette a fegyelmi jogkört. A kinevezés határozatlan időtartamra szól. A főigazgató-helyettes felett más munkáltatói jogokat a főigazgató gyakorolja.

(3) A főigazgató-helyettes – munkaköri leírásában foglaltaknak megfelelően – közreműködik a főigazgató feladatainak ellátásában; irányítja az SzMSz alapján közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezeti egységek tevékenységét.

(4) A főigazgató-helyettes a főigazgató akadályoztatása esetén vagy távollétében minden intézkedés meghozatalára jogosult, kivéve amelyeket a főigazgató kizárólagos hatáskörében tart fenn. Mindezeken túl ellátja azokat a feladatokat, amelyekkel a főigazgató állandó vagy eseti jelleggel megbízza.

(5) A főigazgató által rábízott feladatok teljesítéséről rendszeresen, a főigazgató helyettesítése körében alkalmazott eljárásáról a főigazgató akadályoztatásának megszűnését követően haladéktalanul beszámol a főigazgatónak.

(6) Távolléte vagy akadályoztatása esetén az általa kijelölt szervezeti egység vezetője, ennek hiányában a főigazgató által kijelölt szervezeti egység vezetője helyettesíti.

3. A Hivatal vezető beosztású közalkalmazottai

A Hivatal vezető beosztású közalkalmazottaira vonatkozó szabályok

7. § (1) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvényben foglaltak alapján a Hivatal vezető beosztású alkalmazottainak minősülnek a szervezeti egységek (főosztály, osztály) vezetői és kinevezett helyetteseik, valamint a tervezett szervezeti egységek feladatait az egység kialakításáig személyre szóló megbízatással, egy személyben ellátó közalkalmazottak.

(2) A szervezeti egységek vezetői – az irányításuk alá tartozó szervezeti egység, illetve szakmai tevékenység tekintetében – a főigazgató, illetve a közvetlen felettesük irányításával, önállóan és a felettesüknek felelősen, azok rendelkezései alapján végzik tevékenységüket, vezetik a rájuk bízott szervezeti egységet. A jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek, a szervezeti egység ügyrendjének és a munkaköri leírásoknak megfelelően döntenek a feladatkörükbe utalt ügyekben.

(3) Feladataik:

– felelősek a vezetésük alatt álló szervezeti egység működéséért, illetve a feladatköreikbe utalt feladatok elvégzéséért és ellenőrzéséért;

– szervezik és ellenőrzik az irányításuk alá tartozó szervezeti egység munkáját, a feladatok végrehajtását a főigazgató által meghatározott irányelvek szerint végzik;

– elkészítik szervezeti egységük munkatervét és indokolt esetben az ügyrendet; – a Hivatal jóváhagyott munkaprogramjának megfelelően figyelemmel kísérik és szervezik a szervezeti egység munkatervi és egyéb feladatainak végrehajtását és elkészítik az erről szóló jelentéseket;

– gyakorolják az irányításuk alá tartozó alkalmazottak vonatkozásában az utasítási és ellenőrzési jogot, ennek keretében biztosítják az ügyintézés szakszerűségét, ellenőrzik a határidők betartását, a vezetői irányítás és ellenőrzés keretében munkatársaikat rendszeresen beszámoltatják a szervezeti egységnél végzett munkáról;

– határoznak azokban az ügyekben, amelyek előkészítése a felügyelt szervezeti egység feladatkörébe tartozik;

– a feladatkörükbe tartozó ügyekben gyakorolják a kiadmányozási jogkört;

– gondoskodnak arról, hogy beosztottaik betartsák a hivatali fegyelmet;

– javaslatot tesznek a főigazgatónak a szervezeti egység munkatársainak munkaköreire, a munkaköri leírásokra;

– javaslatot tesznek bérfejlesztésre, kitüntetésre, jutalmazásra;

– javaslatot tesznek a szabadság kiadására;

– segítik a szervezeti egység alkalmazottainak szakmai fejlődését, javaslatot tesznek képzéseken való részvételre;

– javaslatot tesznek a szervezeti egység munkáját érintő körben a Hivatalra vonatkozó jogi szabályozásra, fejlesztésre, beruházásra;

– rendszeresen szakmai értekezletet hívnak össze az irányításuk alá tartozó szervezeti egység tevékenységi körében felmerült legfontosabb feladatok megoldásához szükséges szakmai vélemények megismerése, megismertetése, illetve a szakmai tevékenység irányítása céljából;

– ellátják mindazokat a feladatokat, amelyekkel felelős vezetőjük megbízza, valamint eseti írásbeli megbízás alapján helyettesítik felettesüket;

– a szervezeti egységüket érintő ügyekben egyeztetnek a Hivatal egyéb szervezeti egységeivel, biztosítják azok együttműködését;

– tevékenységükről felettes vezetőjüket folyamatosan tájékoztatják.

(4) A szervezeti egységek vezetőit távollétük vagy akadályoztatásuk esetén kinevezett helyettesük, ennek hiányában az általuk írásban kijelölt munkatársuk helyettesíti.

4. A Hivatal vezetőnek nem minősülő alkalmazottai

Az ügyintéző

8. § (1) A Hivatal alkalmazottai közül ide tartoznak a Kjt. F-J osztályba besorolható közalkalmazottak. Munkakörüket a Kjt. végrehajtási rendelete alapján határozzák meg. Ezen alkalmazottak a munkakörükbe utalt ügyeket érdemi döntésre készítik elő. Feladatuk minden olyan ügy felelősségteljes és önálló ellátása, amelyet a munkaköri leírásuk, valamint a felettes vezetőjük a feladatkörükbe utal.

(2) Az ügyintéző feladatait a jogszabályok és a Hivatal belső szabályzatai megtartásával, valamint munkatársaival együttműködve a kapott utasítások és határidők figyelembevételével köteles végrehajtani. A hatáskörébe utalt ügyek menetét köteles figyelemmel kísérni és a szükséges intézkedéseket megtenni.

(3) Az ügyintézőt távolléte vagy akadályoztatása esetén az ügyrendben meghatározott, illetve a felettese által kijelölt másik ügyintéző helyettesíti.

Az ügykezelő

9. § (1) Ide tartoznak a Kjt. A-E osztályba besorolható alkalmazottak. Az ügykezelő gondoskodik az adminisztrációs feladatok ellátásáról, különösen a beérkező ügyiratok átvételéről, nyilvántartásáról, a kiadmánytervezeteknek a felettes vezetők, illetve az ügyintézők útmutatásai szerinti leírásáról, sokszorosításáról, továbbításáról, illetve kezeléséről.

(2) Ellátja mindazokat az ügyviteli jellegű feladatokat, amelyekkel felettese és az egyes konkrét ügyek intézése során az ügyintéző megbízza.

Fizikai alkalmazott

10. § (1) A fizikai alkalmazott kisegítő munkát végez, tevékenységével segíti az ügyintézőt, valamint az ügykezelői feladatok ellátását. Ennek keretében ellátja a hivatali épület, a technikai eszközök fenntartásával, működtetésével kapcsolatos tevékenységet, a vezetők melletti hivatalsegédi feladatokat.

(2) Feladataikat a rájuk vonatkozó jogszabályoknak és a vezető utasításainak megfelelően kötelesek ellátni.

A közalkalmazottakkal szemben támasztott követelmények

11. § (1) A közalkalmazottak, tevékenységüket a vonatkozó jogszabályok (különös tekintettel a Kjt.-re), valamint a Hivatal egyéb belső szabályzatainak (különös tekintettel a közalkalmazotti szabályzatra) rendelkezései alapján, legjobb tudásuk szerint, önállóan, munkatársaikkal együttműködve végzik.

(2) A közalkalmazottra bízott feladatok elvégzéséért, az ügy elintézéséért az ügyintéző és a kiadmányozó egyaránt felelős. Ha az ügyintéző a kiadmányozó álláspontjával nem ért egyet, arról az illetékes vezetőt tájékoztathatja, vagy azt az ügyiraton feltüntetheti.

III. Fejezet

A HIVATAL SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE, A SZERVEZETI EGYSÉGEK FELADATAI

1. Általános rendelkezések

A Hivatal szervezete

12. § (1) A Hivatal szervezete főosztályokra és önálló osztályra tagozódik.

(2) A főosztály élén főosztályvezető, az önálló osztály élén osztályvezető áll.

(3) A Hivatal szervezeti felépítését az 1. számú melléklet tartalmazza, melynek alapján a Hivatal az alábbi szervezeti egységekre tagolódik:

Főigazgatói titkárság

Igazgatási és Szervezési Főosztály

Kommunikációs Önálló Osztály

Koordinációs Főosztály

Kockázatbecslési Főosztály

Laboratóriumi és Projekt Koordinációs Főosztály

2. A főigazgató közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti egységek, tevékenységek

Főigazgatói titkárság

13. § (1) A főigazgató tevékenységét, munkáját segítő, döntéseit előkészítő, igazgatási, szervezési, adminisztratív feladatokat ellátó szervezeti egység, amelyet a főigazgató közvetlenül irányít.

(2) A titkárság feladatai:

a) A Hivatal adminisztrációs feladatainak koordinálása, a főigazgatói titkárság adminisztratív munkájának ellátása: a főigazgató napirendjének (hivatali programjának) figyelemmel kísérése, programegyeztetés, -szervezés, levelezés lebonyolítása, a szükséges anyagok előkészítése.

b) A Hivatal Iratkezelési Szabályzatának megfelelő iktatás, sokszorosítás, postázás elvégzése.

c) Bizalmas dokumentumok, anyagok szabályzatnak megfelelő kezelése.

d) A főigazgató által kiadott feladatok határidőben történő végrehajtásának figyelemmel kísérése.

e) A vezetői értekezletek előkészítése, adminisztratív-technikai kiszolgálása, határozatainak nyilvántartása, azok határidőre történő végrehajtásának figyelemmel kísérése.

f) A főigazgató által meghatározott tanácskozásokon jegyzőkönyv vezetése.

g) Meghatározott utaztatási feladatok, ezen belül a nemzetközi és hazai kiküldetéssel kapcsolatos előkészítési feladatok ellátása, engedélyezésre előkészítése.

h) A testületi és más ülések jegyzőkönyvének elkészítése, szükség esetén hitelesített másolat kiadása, továbbá jegyzőkönyvkivonat készítése és kiadása.

i) Nyilvántartás vezetése a Hivatal hatályos belső szabályzatairól, a főigazgató utasításairól és tájékoztatásokról.

j) A főigazgató által elrendelt, munkakörükkel nem ellentétes egyéb feladatok végrehajtása.

Igazgatási és Szervezési Főosztály

14. § (1) Az Igazgatási és Szervezési Főosztály feladatai:

a) gondoskodik a Hivatal zökkenőmentes működésének feltételeiről,

b) végzi, illetve koordinálja a hivatal működésével kapcsolatos események, tevékenységek szervezését, kivéve ha azok kifejezetten egy bizonyos szervezeti egység hatáskörébe tartoznak.

(2) Az Igazgatási és Szervezési Főosztály az alábbi szakterületekre tagozódik:

a) humánpolitika,

b) gazdasági és pénzügyek,

c) informatika,

d) jog,

e) nemzetközi kapcsolatok.


Ad (2) a) Humánpolitika


Ellátja és szervezi a Hivatal személyi állományával, erőforrás-gazdálkodásával kapcsolatos feladatokat. Ennek keretében:

a) Kialakítja a Hivatal humánpolitikáját, előkészíti a Hivatal munkaerőtervét.

b) Ellátja a főigazgató munkáltatói jogkörével kapcsolatos személyügyi feladatokat.

c) Elkészíti a közalkalmazotti jogviszony létesítésével, illetve munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt létrehozó szerződések megkötésével, módosításával, illetve megszüntetésével kapcsolatos dokumentumokat (pl. kinevezési okmány). Elkészíti az átsorolásokat, áthelyezéseket. Kezeli a személyi anyagokat, dossziékat, munkáltatói igazolásokat, illetve a munkaviszonyban állók, megbízási, vállalkozási szerződéssel foglalkoztatottak jogviszonyával kapcsolatos iratanyagot.

d) Előkészíti, nyilvántartja, folyamatosan karbantartja a munkaköri leírásokat.

e) Nyilvántartja az alkalmazottak szabadságolási tervét, megállapítja és nyilvántartja az éves rendes szabadság, az engedélyezett fizetés nélküli szabadság és a tanulmányok folytatásához szükséges szabadidőt.

f) Kapcsolatot tart a Magyar Államkincstárral (a továbbiakban: MÁK), ellátja az ezzel összefüggő adminisztrációs feladatokat.

g) Munkaügyi igazolásokat ad ki.

h) Kezeli és nyilvántartja a Hivatal munkatársainak összeférhetetlenségi nyilatkozatát.

i) Kidolgozza a minősítés és az egyéb ösztönzés, juttatás, jutalmazás elveit.

j) A Hivatal feladataihoz kapcsolódóan, az alkalmazottak munkakörével összefüggésben elkészíti a képzési tervet, gyakorlati oktatást és továbbképzést szervez, feldolgozza és nyilvántartja a képzési adatokat.

k) Előkészíti és nyilvántartja a tanulmányi szerződéseket, figyelemmel kíséri a tanulmányi szerződésekből eredő jogok gyakorlását, illetve kötelezettségek teljesítését.

l) Adatokat szolgáltat a központi közszolgálati nyilvántartásnak, valamint ellátja az egyéb szervek előírásain alapuló munkaügyi, statisztikai adatszolgáltatást.


Ad (2) b) Gazdasági és pénzügyek

(1) A főigazgató az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben foglaltaknak megfelelően a gazdasági, pénzügyi feladatok ellátására – az MgSzH és a Hivatal között létrejött megállapodásban rögzítettek szerint – felelős személy(eke)t jelöl ki.

(2) A Hivatal gazdálkodási és pénzügyi feladatai:

a) A Hivatal dologi költségvetési tervének (előköltségvetés), valamint a részletes elemi költségvetésének és a szöveges indoklásnak elkészítése.

b) Előirányzat-módosítások kezdeményezése az MgSzH-nál.

c) Havi összesítések készítése a dologi előirányzat felhasználásáról.

d) A Hivatal működéséhez szükséges készpénzellátmány biztosítása, nyilvántartás vezetése a készpénzforgalomról, majd elszámolása az MgSzH-val.

e) Nyilvántartás vezetése a dologi kötelezettségvállalásokról.

f) A kötelezettségvállalással kapcsolatos feladatok ellátása, kifizetések kezdeményezése a működési és felhalmozási előirányzatok terhére a jóváhagyott költségvetésen belül.

g) A Hivatal zavartalan működéséhez szükséges eszközök, berendezések beszerzése, szükség esetén a közbeszerzési eljárás előkészítése és lebonyolítása a szervezeti egységek bevonásával.

h) A beérkezett számlák ellenőrzése, nyilvántartása, majd utalványrendelet kiállítása, a számlák továbbítása az MgSzH Pénzügyi Osztályára.

i) A Hivatal gépjárművei szerviz- és biztosítási ügyeinek intézése. A hatósági vizsgák és esedékes szemlék elvégeztetése.

j) A kormányrendeletben meghatározott kötelező adatszolgáltatás elkészítése a KSH részére.

k) A beszerzett tárgyi eszközök nyilvántartásba vétele.

l) Az egyedi állóeszköz-nyilvántartás kezelése.

m) Évente leltározást hajt végre.

n) A használatra alkalmatlan és felesleges eszközök használatból való kivonásának, selejtezésének lebonyolítása.


Ad (2) c) Informatika


Felelős a munkavégzés informatikai hátterének folyamatos és zavartalan biztosításáért, a Hivatal informatikai feladatainak végrehajtásáért. Biztosítja, hogy valamennyi informatikai tevékenység ellenőrzött és szabályozott módon menjen végbe, és hogy az adatvédelem, valamint az informatikai biztonság megfelelő szinten legyen.

Feladatai:

a) Olyan informatikai infrastruktúra, alkalmazások, szervezeti és belső szabályozási környezet kifejlesztése és folyamatos üzemeltetése, mely biztosítja a Hivatal informatikai rendszerének működését, a felhasználói igények kielégítését.

b) A Hivatal hatékony működéséhez szükséges informatikai, technikai és személyi háttér biztosítása.

c) Adatátviteli, telekommunikációs és számítástechnikai eszközök és szoftverek üzemeltetése, a hibák elhárítása, szervizelés megszervezése.

d) Az informatikai alkalmazások és üzemeltetésük biztonságának megteremtése.

e) A rendelkezésére álló erőforrások hatékony működtetése, szükség esetén a számítástechnikai eszközök áthelyezésének engedélyezése, az ezzel kapcsolatos dokumentáció ellenőrzése.

f) Közreműködés az éves informatikai jelentések kidolgozásában.

g) Közreműködés a Hivatal internetes oldalának karbantartásában, technikai segítség nyújtása a tartalom folyamatos frissítéséhez.

h) Az elektronikus levelező rendszer üzemeltetése.

i) A Hivatal egyedi felhasználói szoftvereinek, az ezekhez kapcsolódó licencek, felhasználói hozzáférések nyilvántartása.

j) Gondoskodás a Hivatal informatikai beszerzéseinek előkészítéséről, a Hivatal feladatainak ellátásához szükséges informatikai fejlesztések, beruházások menetének koordinációja.


Ad (2) d) Jog


Felelős a Hivatal általános jogi feladatainak ellátásáért, döntések, belső szabályzatok, szerződések jogi szempontból történő elkészítéséért, véleményezéséért.

Feladatai:

a) Közreműködés a Hivatal szerződéseinek elkészítésében, megkötésében és a szerződésekkel kapcsolatos más jogi tevékenységet igénylő feladatok végrehajtásában, egyéb szerződések jogi véleményezésében.

b) Jogi tanácsadás és tájékoztatás nyújtása a Hivatal vezetői és munkatársai számára a szervezeti egységek által intézett ügyek során felmerülő jogi kérdésekben.

c) Közreműködés a döntések, intézkedések, egyéb beadványok és okiratok jogi szempontból történő előkészítésében, illetve elkészítésében.

d) Együttműködés a humánpolitikával a fegyelmi, kártérítési eljárások lefolytatásában, a közalkalmazotti jogviszonyt érintő egyes intézkedéseket megelőző személyes konzultációkban.

e) A szervezeti egységek közreműködésével a Hivatal SzMSz-ének, illetve egyéb szabályzatainak, a főigazgató utasításainak – a Hivatal illetékes szakmai szervezeti egységeinek bevonásával történő – kidolgozása, véleményezése, kiadásra előkészítése.


Ad (2) e) Nemzetközi kapcsolatok


Feladatai:

A nemzetközi kapcsolattartás területén az Igazgatási és Szervezési Főosztály feladatai akkor jelentkeznek, ha az adott terület nem tartozik egy szakmai főosztály kizárólagos hatáskörébe.

1. A nemzetközi vonatkozású ügyek, adatszolgáltatás megfelelő színvonalú és határidőre történő teljesítésének figyelemmel kísérése.

2. A nemzetközi vonatkozású protokollfeladatok szervezése, ellátása.

3. Több főosztály szakmai illetékességébe tartozó területen az EU központi szerveivel, a tagállamok élelmiszer-biztonsággal foglalkozó intézményeivel, valamint harmadik országok hasonló tevékenységet ellátó szerveivel és nemzetközi szervezetekkel való kapcsolattartás koordinációja. Egyéb ügyekben a kapcsolattartás figyelemmel kísérése.

4. Nemzetközi kapcsolatteremtésre irányuló megkeresések fogadása és továbbítása.

Feladatkörében:

a) Ellátja az Európai Élelmiszer-biztonsági Hivatalhoz kapcsolódó hazai kapcsolattartói („Focal Point”) feladatokat.

b) Ellátja a FAO/WHO Codex Alimentarius nemzeti kapcsolattartási („national contact point”) feladatait.

c) Ellátja a WHO INFOSAN Emergency nemzetközi sürgősségi riasztórendszer nemzeti kapcsolattartói feladatait.

d) Megismerteti a nemzetközi – elsősorban EU tagállami – szakági intézményeket a Hivatal tevékenységével, valamint információt gyűjt a hasonló intézmények gyakorlatáról, ezen információkat továbbítja a főigazgatónak.

e) Tájékoztatás nyújt az EU-szakági intézmények gyakorlatáról, tapasztalatairól, módszereiről, feladatairól.

f) Ellátja a Hivatalt is érintő nemzetközi vonatkozású rendezvények, látogatások, ellenőrzések szervezési, koordinációs feladatait.

g) Koordinál a külföldi tanulmányutak, tapasztalatcserék szervezésével kapcsolatban, felügyeli a Hivatal külföldi kiküldetésekkel, utazásokkal kapcsolatos tevékenységét.

Kommunikációs Önálló Osztály

15. § A Kommunikációs Önálló Osztály feladata:

– A Hivatal külső és belső kommunikációjának szervezése, koordinálása;

– a Hivatal tevékenységi körében kiadott állásfoglalások közvetítése;

– a médiával való napi kapcsolattartás, a közvélemény megfelelő tájékoztatása, megfelelő kép kialakítás a Hivatalról a sajtó útján és egyéb PR-eszközök igénybevételével;

– a Hivatal külső és belső rendezvényeinek lebonyolítása során a kommunikációs feladatok végzése;

– a szakmai szervezeti egységektől bekért és/vagy más forrásokból származó információk alapján elkészíti a munkatervek, jelentések, beszámolók, tájékoztatók tervezeteit, (kivéve, ha azok egy bizonyos szervezeti egység kizárólagos hatáskörébe tartoznak);

– a Hivatal tevékenységét, feladatait bemutató, megismertető szakmai és felvilágosító jellegű kiadványok készítése, sokszorosítása, terjesztése;

– a Hivatal egységes arculati megjelenésének megvalósítása a Hivatal honlapján, információs kiadványok, elkészítésének megszervezése;

– a Hivatal protokollesemény-naptárának és protokoll-listájának elkészítése;

– sajtótájékoztatók, egyéb sajtóesemények és -rendezvények megszervezése és lebonyolítása, a főigazgatói és egyéb nyilatkozatok előkészítése, szervezése;

– a külföldi sajtómegkeresésekkel kapcsolatos feladatok ellátása a nemzetközi referenssel való egyeztetés alapján;

– szóvivői feladatok ellátása, nyilatkozattétel főigazgatói felhatalmazás alapján, interjúk és háttérinformációk adása a Hivatal álláspontjáról a Hivatalt érintő kérdésekben;

– háttérinformációk gyűjtése, háttéranyagok elkészítése és napi hírfigyelés, folyamatos tájékoztatás nyújtása a Hivatal vezetőinek;

– részvétel a Hivatallal kapcsolatban álló szakmai és társadalmi szervezetekkel történő együttműködés kialakításában és a velük való kapcsolattartásban, különös tekintettel a közvélemény hatékony tájékoztatására.

Koordinációs Főosztály

16. § Feladata az élelmiszer- és takarmánybiztonsági kockázatok megelőzésével, kezelésével összefüggő szakmai és koordinációs feladatok végzése.

Feladatkörében elvégzi az alábbi tevékenységeket:

(1) A hatáskörébe eső területeken kapcsolatot tart az élelmiszer- és takarmánybiztonságban érintett nemzetközi, tagállami és hazai szervezetekkel.

(2) Figyelemmel kíséri és követi az élelmiszer- és takarmánybiztonság területét érintő hazai és európai uniós jogszabályok változásait. Véleményezi az élelmiszer- és takarmánybiztonságot érintő jogszabályok tervezeteit, indokolt esetben javaslatot tesz új jogszabályok megalkotására, hatályos jogszabályok módosítására.

(3) Az élelmiszer-ellenőrző hatóságok és intézményeik által rendelkezésére bocsátott ellenőrzéseknek, felméréseknek eredményeit elemzi és értékeli, elkészíti a szükséges jelentéseket és tájékoztatásokat, és javaslatot tesz a további ellenőrzési prioritásokra, nemzeti célokra.

(4) Tudományos célból adatokat gyűjt és elemez az élelmiszerek okozta megbetegedésekről.

(5) Javaslatot tesz az élelmiszerek és takarmányok hatósági ellenőrzésében részt vevő szervezeteknek a kiemelten vizsgálandó témákra, és részt vesz az élelmiszerek és takarmányok hatósági ellenőrzéséhez szükséges mintavételi tervek kidolgozásában.

(6) A Hivatal az Európai Unió élelmiszerekre és takarmányokra vonatkozó gyors vészjelző rendszerének (RASFF – Rapid Alert System for Food and Feed) kijelölt nemzeti kapcsolattartó pontja. Ennek keretében a főosztály felelős a Hivatalhoz a gyors vészjelző rendszeren keresztül érkező uniós információk és riasztások, valamint a Magyarország területéről érkező élelmiszer-biztonságot érintő információk megfelelő kezeléséért, továbbításáért, az eseményekkel kapcsolatos intézkedések figyelemmel kíséréséért, a gyors vészjelző rendszerre vonatkozó ügyrendnek megfelelően.

(7) A nemzetközi és hazai élelmiszer-biztonsági, élelmiszer-higiéniai, élelmiszer-minőségi, takarmánybiztonsági, továbbá a géntechnológia felhasználására vonatkozó információkat, ismereteket, követelményeket összegyűjti, elemezi, értékeli és ezekről tájékoztatja az élelmiszer- és takarmány-ellenőrzésben részt vevő állat-egészségügyi, közegészségügyi, növényvédelmi és fogyasztóvédelmi hatóságokat, valamint az érdekelteket.

(8) Feladatkörébe eső szakmai területen közreműködik a magyar nemzeti élelmezés- és táplálkozáspolitika kidolgozásában és megvalósításában.

(9) Az érintett hatóságokkal egyeztetve részt vesz az éves és középtávú élelmiszer- és takarmányellenőrzési programok kidolgozásában, és figyelemmel kíséri annak végrehajtását.

(10) A főosztály feladatai ellátása során együttműködik a többi szervezeti egységgel.

(11) Elvégzi a Nemzeti Válságkezelési Terv kidolgozását, aktualizálását. Az élelmiszer-ellenőrző hatóság megkeresésére részt vesz a szimulációs gyakorlatok tervezésében, lebonyolításában.

3. A főigazgató-helyettes közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti egységek és tevékenységek

Kockázatbecslési Főosztály

17. § (1) Feladata, hogy a nemzetközi és hazai tudományos információk és adatok alapján kialakítsa és koordinálja a nemzeti vonatkozású tudományos kockázatbecslési tevékenységet. Határozza meg a kockázatbecsléshez szükséges és még hiányzó adatok, információk körét, és kezdeményezze, segítse elő azok létrehozását/megszerzését. Adjon tudományosan megalapozott véleményt a fennálló élelmiszer- és takarmánybiztonsági kockázatok jellegéről, mértékéről, azonosítva a nagy, közepes és kis kockázatú tevékenységeket, termékcsoportokat. A kockázatbecslés alapján készítsen javaslatot a kockázatkezelés eszközrendszerének hatékonyabb alkalmazására.

(2) Feladatai megvalósítása során:

a) Kapcsolatot tart az Európai Élelmiszer-biztonsági Hivatallal, és egyéb, az élelmiszer- és takarmánybiztonság területén érintett nemzetközi, tagállami és hazai kockázatbecslési és tudományos szervezetekkel.

b) Figyelemmel kíséri az élelmiszer- és takarmánybiztonsággal közvetlenül vagy közvetetten összefüggő tudományos eredményeket, ezekről tájékoztatja a Hivatal vezetését, az érintett intézményeket és közérthető formában a fogyasztókat is.

c) Feladatkörében közreműködik a magyar nemzeti élelmezés- és táplálkozáspolitika kidolgozásában.

d) Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hivatal felkérésére, valamint hazai kezdeményezésre szakvéleményeket, szaktanulmányokat készít, szakmai tájékoztatást nyújt, adatokat gyűjt és szolgáltat.

e) Közreműködik, tudományos, technikai segítséget és támogatást nyújt az élelmiszer- és takarmánybiztonság szempontjából az emberi egészséget közvetlenül vagy közvetve veszélyeztető ártalmak (kockázatot jelentő területek) azonosításában, a krízishelyzeti intézkedések tudományos alátámasztásában.

f) Figyelemmel kíséri az élelmiszerekben és a takarmányokban előforduló mikrobiológiai, kémiai-toxikológiai, fizikai veszélyek előfordulását, és a veszélyek jelentette egészségügyi kockázatot.

g) Feladata az új élelmiszerekkel, új technológiákkal, genetikailag módosított organizmusokból álló vagy azokat tartalmazó élelmiszerekkel, valamint a felmerülő egyéb új típusú kockázatokkal kapcsolatos információk gyűjtése, rendszerezése, hasznosítása is.

h) Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény 31. §-ában foglaltak alapján ellátja az új élelmiszer forgalomba hozatalának a 258/97/EK rendelet 4. cikke szerinti engedélyezésével kapcsolatban a Hivatal feladatkörébe tartozó, a kérelem elsődleges értékeléséhez kapcsolódó feladatokat.

i) Figyelemmel kíséri és összefoglalja a tudományos kockázatbecslési ismereteket, és részt vesz az egységes kockázatbecslési módszerek kialakításában, alkalmazásában.

j) Javaslatot tesz az élelmiszer- és takarmánybiztonságot veszélyeztető azonosított kockázatokkal kapcsolatos kormányzati intézkedések kidolgozására.

k) A Koordinációs Főosztállyal együttműködésben, kockázatbecslésen alapuló mintavételi tervekre javaslatot tesz a célzott és hatékony hatósági ellenőrzés érdekében, valamint a monitorozást igénylő területek vonatkozásában.

l) Kezdeményezi, ösztönzi és elősegíti a kockázatok felismeréséhez, becsléséhez, értékeléséhez szükséges adatok gyűjtését, tudományos kutatások végzését, adatbázisok létrehozását, bővítését.

m) A feltárt kockázatokra, azok jellegére és mértékére vonatkozóan tájékoztatást készít a döntéshozók, az élelmiszerlánc szereplői, valamint a fogyasztók részére.

Laboratóriumi és Projekt Koordinációs Főosztály

18. § (1) Az élelmiszer- és takarmánybiztonság érdekében végzett hatósági és monitoring vizsgálatok eredményeit a vizsgálatra jogosult laboratóriumoktól bekéri, elemzi és szükség esetén közzéteszi.

(2) Felméri, harmonizálja és folyamatosan figyelemmel kíséri a laboratóriumi kapacitásokat, és javaslatot tesz annak fejlesztésére. Figyelemmel kíséri, koordinálja, irányítja a Hivatal projekt jellegű feladatait.

(3) A főosztály feladatait az érintett szakmai egységekkel együttműködve, azok szükség szerinti bevonásával végzi. Tevékenysége során tájékoztatja a nemzetközi kapcsolatokért felelős vezetőt, különösen a nemzetközi vonatkozású pályázatok, megkeresések vonatkozásában.

(4) Feladata:

a) A nemzetközi és nemzeti tudományos, kutatási-fejlesztési projektek, PHARE-pályázatok, intézményi szintű projektek koordinálása, a szükséges szervezési feladatok ellátása, a dokumentációk elkészítése, nyilvántartása.

b) A Hivatalt érintő pályázatok előkészítése, elkészítése, végrehajtása, a szükséges jelentések, beszámolók összeállítása, az érintett szervezeti egységek, esetlegesen egyéb intézmények, szakértők bevonásával.

c) Feladata továbbá a Hivatal és más intézmények közötti, pályázathoz nem köthető, de projekt jellegű feladatok megtervezése, végrehajtása vagy teljesítésének figyelemmel kísérése, ösztönzése.

d) A felügyelt projektekkel kapcsolatban a főigazgató folyamatos tájékoztatása.

e) A Hivatal belső minőségbiztosítási rendszerének kidolgozása, bevezetése, működésének felügyelete.

(5) A főosztály vezetőjét távolléte esetén a Kockázatbecslési Főosztály vezetője, vagy más, a főigazgató által kijelölt vezető beosztású közalkalmazott helyettesíti.

Belső ellenőrzés

19. § A belső ellenőrzés szervezeti egységhez nem besorolt, a főigazgató közvetlen irányítása alá tartozó tevékenység.

Feladatai:

(1) Ellátja a Hivatal belső ellenőrzési feladatait a vonatkozó jogszabályok [így különösen a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendeletben foglaltak] és a Hivatal belső szabályzatai alapján. Ennek keretében a belső ellenőrzést végző személy:

a) A vizsgálatok során feltárt hiányosságokkal, esetleges szabálytalanságokkal kapcsolatban tett megállapításai, észrevételei, következtetései, elemzései, javaslatai és ajánlásai útján elősegíti a Hivatal törvényes (jogszabályoknak és szabályzatoknak megfelelő), gazdaságos működését, a működés eredményességének növelését, a Hivatal által ellátandó feladatok hatékonyságának javítását.

b) Vizsgálja a Hivatal rendelkezésére álló erőforrásokkal való gazdálkodást, vagyonának megóvását, illetve gyarapítását, valamint az elszámolások, beszámolók megbízhatóságát.

c) Az ellenőrzés tervezési, végrehajtási, beszámolási feladatai maradéktalan ellátása érdekében jogosult a Hivatal bármely szervezeti egységétől adatokat, információkat kérni. Jogosult betekintetni a Hivatal – adott vizsgálattal összefüggő – bármely iratába, nyilvántartásába, dokumentumába, arról másolatot vagy kivonatot készíthet, indokolt esetben átvételi elismervény ellenében az eredeti okmányt is jogosult átvenni.

d) Jogosult az ellenőrzés lebonyolításában érintett vezetőktől, munkatársaktól felvilágosítást, tájékoztatást, adatszolgáltatást, szóbeli vagy írásbeli nyilatkozatot kérni, az ellenőrzés végzése során a vizsgált szervezeti egység bármely helyiségébe belépni és ott vizsgálatot tartani, a vizsgálatba külső szakértő bevonását javasolni.

e) Az Állami Számvevőszék és a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal felkérésére esetenként közreműködik azok Hivatalt érintő vizsgálataiban.

f) A feladatkörében elvégzett ellenőrzések végrehajtásához adatokat, információkat kérhet az illetékes szervektől, hatóságoktól.

g) Jogosult ajánlások és javaslatok megfogalmazására a kockázati tényezők, hiányosságok megszüntetése érdekében.

h) Nyomon követi az ellenőrzési jelentések alapján megtett intézkedéseket.

(2) A belső ellenőrzést végző személy befolyástól mentesen állítja össze jelentését az általa tett megállapításokkal, következtetésekkel és javaslatokkal, annak tartalmáért felelősséggel tartozik.

(3) A belső ellenőrzést végző személy közvetlenül a főigazgató irányítása alá tartozik, és az ellenőrzési tevékenységen kívül más tevékenység végrehajtásába nem vonható be.

IV. Fejezet

A HIVATAL MŰKÖDÉSE

1. A Hivatal döntés-előkészítő rendszere

Hivatali értekezlet

20. § (1) A hivatali értekezletet a főigazgató hívja össze. A főigazgató köteles összehívni a hivatali értekezletet, ha azt a Hivatal közalkalmazottainak több mint 50%-a írásban kéri.

(2) Évente egy alkalommal kötelező a hivatali értekezlet összehívása, amelynek tárgya az alkalmazottak tájékoztatása a Hivatal feladatairól, az elvégzett feladatokról, illetve egyéb, a Hivatal egészét érintő kérdésekről.

(3) A hivatali értekezletről emlékeztető készül.

Vezetői értekezlet

21. § (1) A főigazgató a Hivatal munkaprogramjában vagy belső szabályzatában meghatározott vagy kiemelten fontos ügyek megvitatására, az operatív feladatok megbeszélése, a vezetők tájékoztatása és beszámoltatása érdekében rendszeresen értekezletet tart.

(2) A vezetői értekezletet a főigazgató, távollétében, illetve akadályoztatása esetén az általa kijelölt vezető vezeti.

(3) Résztvevői a főigazgató-helyettes, a Hivatal vezető beosztású munkatársai, valamint a főigazgató által esetenként vagy állandó jelleggel meghívott személyek.

(4) Az egyes résztvevőket indokolt távollétük esetén az általuk kijelölt személy helyettesíti.

(5) Az értekezletről emlékeztető készül, amely tartalmazza a meghozott döntéseket, a határidőket, és a feladatok végrehajtásáért felelős szervezeti egységeket/személyeket.

Szervezeti egységek értekezletei

22. § (1) A szervezeti egységek összehívása munkájának elősegítése, az aktuális kérdések megvitatása, a szervezeti egység alkalmazottainak tájékoztatása céljából szükség szerint, de legalább havonta történik.

(2) A szervezeti egységek értekezletét az adott szervezetei egység vezetője hívja össze és vezeti.

(3) Az értekezletről emlékeztető készül.

A Hivatal munkáját segítő tudományos bizottságok

23. § (1) A főigazgató, felkért külső szakértőkből álló állandó tudományos szakbizottságokat, illetve ad hoc bizottságokat hozhat létre a különleges szakértelmet igénylő kérdések elbírálására, szakvélemények elkészítésére.

(2) A bizottság a főigazgató elé terjeszti az adott ügyben kialakított álláspontját.

(3) A bizottság eljárási és működési rendjének részletes szabályait az általa megállapított és a főigazgató által jóváhagyott ügyrend rögzíti.

Munkacsoport

24. § (1) Több szervezeti egységet érintő feladat elvégzésére a főigazgató, illetve az érintett szervezeti egység vezetője a Hivatal dolgozóiból munkacsoportot hozhat létre.

(2) A munkacsoport vezetőjét a főigazgató/szervezeti egység vezetője jelöli ki. A munkacsoport vezetője a közvetlen munkahelyi vezetővel történt egyeztetést követően jelöli ki a munkacsoport tagjait.

(3) A munkacsoport által elvégzendő feladatokat a főigazgató/szervezeti egység vezetője jelöli ki, egyúttal meghatározva az alkalmazottak eredeti munkakörükben tartozó feladatok ellátása alóli részbeni vagy teljes felmentését, a munkacsoportban való részvétel tartamát.

2. A Hivatal ügyintézésének rendje

Munkaterv

25. § (1) A Hivatal a főigazgató által jóváhagyott munkaterv alapján végzi a tevékenységét.

(2) Az éves munkaterv tervezetét a vezetői értekezlet vitatja meg, a szervezeti egységek által összeállított javaslatok alapján.

(3) A munkaterv tartalmazza a Hivatal feladatait, a feladat elvégzéséért első helyen felelős szervezeti egységet és személyt, a társfelelős (közreműködő) szervezeti egységeket, a feladat végrehajtásának határidejét.

(4) A munkaterv egyes szervezeti egységeket érintő feladatait, azok végrehajtása céljából a főigazgató adja ki.

(5) Amennyiben a munkatervben megjelölt feladat elvégzése akadályba ütközik, és az előírt határidő betartása nem lehetséges, a feladatelvégzésért elsősorban felelős szervezeti egység a határidő lejárta előtt köteles tájékoztatni a főigazgatót az akadály okáról.

(6) A főigazgató a munkaterven kívüli feladat elvégzését is előírhatja.

Az ügyintézés rendje, általános szabályai

26. § (1) A Hivatal feladatkörébe tartozó ügyeket az a szervezeti egység köteles intézni, amelynek a jelen SzMSz-ben foglaltak alapján az adott ügy a feladatkörébe tartozik. Amennyiben kétséges, hogy valamely ügy elintézése mely szervezeti egység feladatkörébe tartozik, a főigazgató jelöli ki az ügy elintézésért felelős szervezeti egységet.

(2) A szervezeti egységek közalkalmazottai kötelesek a tudomásukra jutott információkat ahhoz a szervezeti egységhez eljuttatni, amelynek arra az adott feladat elvégzése érdekében szüksége van, illetve amely szükség esetén az információ alapján köteles eljárni, illetve eljárást kezdeményezni.

(3) Amennyiben a feladat megoldásában több szervezeti egység érintett, a feladat elvégzéséért az első helyen kijelölt szervezeti egység felelős. Ezen szervezeti egység köteles gondoskodni arról, hogy a feladat végrehajtásában/megoldásában a többi érdekelt szervezeti egység álláspontja összehangoltan érvényesüljön. Véleményeltérés esetén a szervezeti egységek kötelesek egymás között egyeztetni, ennek eredménytelensége esetén a közös felettes vezető dönt.

(4) A szervezeti egység alapvetően saját alkalmazottaival köteles ellátni feladatait. A feladat szakszerű megoldásához külső szakértőt vehet igénybe, illetve külső szervtől szakvéleményt kérhet.

(5) A feladatok elintézését a vonatkozó jogszabályokban meghatározott határidőre kell elintézni. A sürgős minősítésű iratokat soron kívül és haladéktalanul – legfeljebb 3 napon belül – kell elintézni. A sürgősséget a kiadmányozást végző személy tünteti fel. Más szerv hatáskörébe tartozó ügyben a Hivatalhoz érkezett iratot, megkeresést haladéktalanul meg kell küldeni az illetékes szervhez.

A kiadmányozási jog, a kiadmányozás rendje

27. § (1) A kiadmányozás az arra jogosult személynek az ügy érdemi elintézésére irányuló cselekménye. A kiadmányozási jog magába foglalja a döntés kialakításának, az érdemi döntésnek, valamint az ügyirat irattárba helyezésének jogát. Kiadmányt csak a kiadmányozásra jogosult aláírásával lehet kiadni.

(2) A kiadmányozási jog a főigazgatót, a főigazgató-helyettest, a szervezeti egységek vezetőjét és a főigazgató által erre írásban felhatalmazott egyéb vezető beosztású alkalmazottat illeti meg.

(3) A kiadmányozás rendje:

A főigazgató kiadmányozza:

– a felsőbb állami szervek, az Európai Unió, illetve a nemzetközi szervezetek vezető tisztségviselői, Magyarország illetve más országok politikai és állami vezetői részére készített anyagokat,

– a főigazgatói utasítást,

– a jogszabályok által a hatáskörébe utalt és át nem ruházott döntést,

– a munkáltatói jogkörben és egyéb jogkörökben magának fenntartott, illetve számára biztosított döntéseket.

A főigazgató-helyettes kiadmányozza:

– a főigazgató által írásban feladatkörébe utalt, valamint

– a feladatkörébe tartozó ügyekben hozott döntéseket.

(4) A szervezeti egységek vezetői, valamint a főigazgató által erre írásban felhatalmazott egyéb vezető beosztású alkalmazottai kiadmányozzák a főigazgató, és a főigazgató-helyettes által írásban átruházott, valamint a szervezeti egység feladatkörébe tartozó ügyeket.

(5) A gazdálkodási jellegű, vagy a Hivatal kötelezettségvállalásával járó ügyekben a kiadmányozási, a kötelezettségvállalási, az utalványozási jog a Hivatal vonatkozó belső szabályzataiban foglaltak megtartásával gyakorolható.

(6) A kiadmányozási jog részletes szabályairól a Hivatal Iratkezelési Szabályzata rendelkezik.

A Hivatal képviselete

28. § (1) A Hivatalt a minisztériumoknál, országos hatáskörű szerveknél stb. (ide értve a nemzetközi kapcsolattartást is) – a partnerek képviseleti szintjének, valamint a téma súlyának, fontosságának megfelelően – a főigazgató, illetve a feladatkör szerinti szervezeti egységek vezetői képviselik. A főigazgató vezetőnek nem minősülő alkalmazottat is kijelölhet a képviseletre. Az ügyintézés körében felmerült ügyekben a Hivatal képviseletét a feladat szerint érdekelt szervezeti egység látja el.

(2) A Hivatal képviseletét ellátó személy köteles az előzetesen egyeztetett álláspontot képviselni.

A Hivatal belső irányításának eszközei

29. § (1) A Hivatal saját működésére, gazdálkodására, az alkalmazottakra, az iratkezelésre, valamint a Hivatal vezetése által lényegesnek minősített egyéb kérdések rendezésére vonatkozóan a főigazgató utasítást, körlevelet ad ki.

a) Főigazgatói utasítás

A főigazgató évente 1-től kezdődően folyamatosan sorszámozott főigazgatói utasításban rendelkezik a tevékenység, a vezetés-irányítás, a működés, a gazdálkodás fontosabb feladatairól, valamint az azokra vonatkozó szabályozásról (a továbbiakban: szabályzatok).

A főigazgatói utasítás/szabályzat a Hivatal működéséből adódó és mindenki által betartandó irányelveket és keretszabályokat tartalmazza a Hivatal valamennyi szervezeti egységére, alkalmazottjára kötelező módon.

Az egyes szabályzatok mindaddig hatályban maradnak, amíg újabb sorszámú főigazgatói utasítás hatályon kívül nem helyezi azokat.

b) Főigazgatói tájékoztatás

A főigazgató a Hivatal jogszabályoknak és belső szabályoknak megfelelő működésének elősegítése, különösen a Hivatal alkalmazottainak tájékoztatása, az egyes szervezeti egységek tevékenységének összehangolása, illetve a feladatok egységes végrehajtása érdekében főigazgatói tájékoztatást ad ki.

A főigazgatói tájékoztatásra, annak kihirdetésére egyebekben a főigazgatói utasításra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

A munkáltatói jogok gyakorlása

30. § (1) A Hivatal közalkalmazottai felett a munkáltatói jogkört a főigazgató gyakorolja. A munkáltatói jogok gyakorlásának módját, valamint a munkavégzésre irányadó további részletszabályokat a Hivatal Közalkalmazotti Szabályzata szabályozza.

(2) A munkáltatói jog tartalma

Munkáltatói jogok alatt értendő különösen:

a) közalkalmazotti jogviszony létesítése, módosítása, megszüntetése, kinevezés és felmentés;

b) kirendelés, átirányítás, vagyis a munkakörbe nem tartozó feladat elvégzésének (helyettesítésnek) elrendelése;

c) az illetmény, a jutalom, illetve egyéb javadalmazás megállapítása;

d) munkaköri leírások elkészítése;

e) utasítás adása, beleértve a munkaidő beosztását és a rendkívüli munkavégzés elrendelését is;

f) a közalkalmazotti jogviszonyból származó kötelezettségek vétkes megszegése esetén jogkövetkezmények alkalmazása, felelősségre vonás, kártérítési felelősség megállapítása;

g) a közalkalmazottak képzésével összefüggő tervek elkészítése;

h) az éves szabadságolási terv jóváhagyása, a szabadság engedélyezése;

i) munkakörtől eltérő cím használatának engedélyezése;

j) kiküldetés elrendelése, engedélyezése.

(3) A munkaköri leírás

A Hivatal közalkalmazottainak feladatait – a jogszabályokban, az SzMSz-ben foglaltakon és a felettes vezetők utasításain túl – a munkaköri leírások tartalmazzák.

A munkaköri leírás tartalmazza az egyes munkakörök leírását, az ellátandó tevékenységi kört, a hozzájuk szükséges képességeket, ismereteket, gyakorlatot, illetve a munkakörellátáshoz tartozó feladatokat, az alá- és fölérendeltségi viszonyokat, a jogokat és kötelezettségeket, a kiadmányozási jogosultságot, a helyettesítés rendjét.

A Hivatal közalkalmazottai munkaköri leírásának egységesítése és a Hivatal belső szabályzataival történő összhangba hozása a humánpolitika feladata.

(4) Munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony bejelentése

A Hivatal valamennyi alkalmazottja köteles előzetesen írásban bejelenteni a főigazgatónak, ha a Hivatallal fennálló jogviszonyának időtartama alatt munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt létesít. A közalkalmazott nem létesíthet munkavégzésre irányuló további jogviszonyt, ha az a közalkalmazotti jogviszony alapján munkakörével összeférhetetlen.

A főigazgató, a munkavégzésre irányuló további jogviszony létesítéséhez nem járul hozzá, illetve ilyen tevékenység megszüntetésére kötelezheti a közalkalmazottat, ha annak fennállása a Hivatal jogos érdekeit veszélyezteti.

(5) A munkakörök átadás-átvétele

A munkakörök átadás-átvételét az egyes munkakörökben bekövetkező személyi változások, valamint tartós távollét (várhatóan több hónapot meghaladó) esetén kell végrehajtani.

A munkakört a munkakör ellátására kinevezett vagy a munkakör helyettesítésével megbízott személynek, ennek hiányában a közvetlen vezetőnek kell átadnia. Az átadásnál illetve átvételnél, mint jogi aktusnál jelen kell lennie az átadónak vagy elkerülhetetlen esetben írásbeli meghatalmazottjának (ennek hiányában a főigazgató által az átadó helyettesítésére írásban kijelölt személynek), az átvevőnek, valamint a közvetlen felettesnek, annak akadályoztatása esetén helyettesének, vagy megbízottjának. Az átadás-átvételről jegyzőkönyvet kell készíteni.

A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:

– az átadás-átvétel helyét, megkezdésének és befejezésének időpontját, tárgyát, a jelenlevő személyek nevét, beosztását,

– az átadandó munkakör szakmai feladatainak és ügyeinek helyzetét, különös tekintettel a folyamatban lévő ügyekre,

– továbbá a dokumentációk (ideértve az átadó által használt számítástechnikai eszközökön elektronikus formában tárolt adatokat, információkat, dokumentumokat is), az irattári anyagok, eszközök és felszerelések átadására utaló nyilatkozatot, illetve ezek jegyzékét,

– az átadónak és az átvevőnek a jegyzőkönyv tartalmával, megállapításaival kapcsolatos esetleges észrevételeit, megállapításait,

– továbbá az átadó azon nyilatkozatát, amely szerint a munkakörrel kapcsolatos minden lényeges ügyben tájékoztatást adott.

A munkakört átadó felelőssége a teendők átadásával nem szűnik meg, az általa tett intézkedésért a jogszabályban meghatározott ideig felel. A munkakört átvevő felelőssége a teendők átvételével egyidejűleg kezdődik.

A munkaköri átadásról készült jegyzőkönyvet úgy kell elkészíteni, hogy 1-1 példányt kapjon az átadó, az átvevő, a közvetlen felettes, valamint a humánpolitikai referens. Az átadás-átvételi jegyzőkönyvet az átadó és az átvevő, valamint közvetlen felettes vezetőjük írja alá.

A munkavégzés rendje

31. § (1) A munkaidő heti 40 óra, amely hétfőtől csütörtökig reggel 8 órától 16.30 óráig, pénteken 8 órától 14 óráig tart. A főigazgató a heti munkaidőkeret betartásával és az ellenőrizhetőség biztosításával rugalmas munkaidő-beosztást engedélyezhet, rendkívüli esetben, meghatározott időtartamra otthoni munkavégzéshez hozzájárulhat.

(2) Az alkalmazott a munkahelyről munkaidőben történő eltávozást, illetve visszatérést köteles felettesének, illetve – annak akadályoztatása esetén – felettese helyettesének, valamint közvetlen munkatársának bejelenteni. A Hivatal alkalmazottai a munkahelyen kívüli feladataikat, kiküldetésüket úgy kötelesek megszervezni és ellátni, hogy távollétük idején a helyettesítésükkel megbízott alkalmazott a Hivatalban tartózkodjon.

(3) A közalkalmazott köteles

a) a betegszabadság igénybevételét, betegállományba vételét, kórházi ápolását közvetlen felettesének a lehető leghamarabb – indokolt akadályoztatása esetén annak megszűnését követő – 24 órán belül bejelenteni,

b) az egy hetet meghaladó betegállományról közvetlen felettesét ismételten tájékoztatni.

V. Fejezet

A Hivatal feladatainak ellátása során keletkezett dokumentumok nyilvánosságra hozatala,
illetve az ezekhez való hozzáférésre és a titoktartásra vonatkozó szabályok

32. § (1) A hivatali titoktartási kötelezettség a Hivatal valamennyi közalkalmazottját, munkavállalóját, megbízottját, egyéb közreműködőjét (a továbbiakban együtt: alkalmazott) terheli.

(2) A Hivatal alkalmazottai tevékenységük során hozzáférhetnek olyan információkhoz, illetve más szerveknek, hatóságoknak olyan írásbeli és szóbeli információkat adnak, amelyek bizalmas, illetve bizalmas jellegűnek minősülő információkat tartalmaznak.

(3) Bizalmas információnak minősül bármilyen adat, dokumentáció, tény, elemzés, koncepció, elv, eljárás, közlés vagy értesülés, amelyek írásban vagy szóban (az írásos dokumentumok feldolgozása, illetve a beszélgetések, konzultációk során) a Hivatal alkalmazottainak tudomására jutnak, valamint azon bizalmas információk, amelyeket a Hivatal alkalmazottai más hatóságok képviselőivel (munkatársaival, alkalmazottaival, megbízottaival, tanácsadóival, illetve egyéb közreműködőivel) – megjelölve az információ bizalmas jellegét – közölnek.

(4) Nem minősülnek bizalmas információnak azok, amelyek

a) a tudomásra jutást megelőzően is ismertek vagy közismertek voltak;

b) a Hivatal, illetve más hatóságok érdekkörén kívül felmerült okból nyilvánosan, külső forrásból hozzáférhetővé (közismertté) váltak;

c) az információ nyilvánosságra hozatalát jogszabály vagy egyéb megállapodás kívánja meg (pl. tudományos szakvélemény), különös tekintettel azokra az információkra, amelyeket adott körülmények között a fogyasztók védelme érdekében nyilvánosságra kell hozni;

d) a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény értelmében közérdekű adatnak vagy közérdekből nyilvános adatnak minősülnek.

(5) A Hivatal alkalmazottai kötelesek munkájuk ellátása során a tudomásukra jutó bármely bizalmas információt bizalmasan kezelni, azokat csak a feladatuk teljesítéséhez indokolt mértékben és esetben használhatják fel. A Hivatal alkalmazottai a közvetlenül vagy közvetve tudomásukra jutott bizalmas információkat felettes vezetőjük előzetes írásbeli hozzájárulása nélkül

a) nem hozhatják nyilvánosságra;

b) harmadik személynek nem szolgáltathatják ki, nem tehetik hozzáférhetővé, nem reprodukálhatják, nem terjeszthetik másolatait;

c) azokat semmiféle egyéb célra nem használhatják fel, kivéve, ha arra jogszabály rendelkezése folytán kötelesek.

(6) A Hivatal alkalmazottai kötelesek felettes vezetőjüket haladéktalanul értesíteni, ha bármelyikük a titoktartási szabályok megsértéséről tudomást szerzett.

(7) A Hivatal megtesz minden (szabályozási, technikai stb.) intézkedést, hogy ezen bizalmasnak minősített adatokhoz, információkhoz kizárólag felhatalmazott munkatársai, alkalmazottai, megbízottjai, tanácsadói, illetve egyéb közreműködői (ide értve valamely testületi szervének tagjait is) tudjanak hozzáférni, egyben tájékoztatja ezen személyeket az információ bizalmas jellegéről. A Hivatal köteles az ezen pont alapján fennálló kötelezettségét a fentiekben megjelölt személyek által betartatni abban az esetben is, ha azok már nem állnak a Hivatallal jogviszonyban (pl. közalkalmazotti jogviszonyban, illetve megbízási jogviszonyban stb.).

(8) A Hivatal, számítógépes információs rendszerének szabályozása keretében biztosítani kell az információs rendszerben az adatkezelés fizikai biztonságát és a működtetés rendjét. A fizikai biztonság érdekében az adathordozó eszközök elhelyezésére szolgáló helyiséget úgy kell kialakítani, hogy biztonságot nyújtson illetéktelen vagy erőszakos behatolás, tűz vagy természeti csapás ellen.

(9) A Hivatal feladatainak ellátása során keletkezett dokumentumok nyilvánosságra hozataláról, illetve az ezekhez való hozzáférésről, a titoktartásra vonatkozó egyéb részletszabályokról, különös tekintettel az adatbázisok kezelésére, az adatszolgáltatásért felelős személy megnevezésére, az adathordozók tárolására, a hozzáférésre (betekintésre) jogosult személyek körére, a bizalmas információk külső szervtől történő átvételére, az iratok iktatására, a Hivatalon belüli továbbítására (átadás, átvétel), a munkaidő befejezése utáni elhelyezésére, a hatóságok és a Hivatal közötti adatszolgáltatás menetére, a bizalmas információ külföldre történő továbbítására és a selejtezésre vonatkozó rendelkezések részletes szabályait a Titoktartási és Adatvédelmi Szabályzat rögzíti.

(10) Az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvény mellékletében meghatározott közzétételi listában szereplő adatok közzétételéről a Hivatal saját honlapján gondoskodik.

VI. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

33. § (1) A Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata hatálya kiterjed a Hivatal valamennyi szervezeti egységére, illetve közalkalmazottjára.

(2) Az SzMSz elválaszthatatlan részét képezik az alábbi mellékletek:

1. számú melléklet: Szervezeti felépítés ábrája.

2. számú melléklet: A Hivatal SzMSz-hez kapcsolódó egyéb szabályzatainak felsorolása.


Budapest, 2010. április 5.

Dr. Szeitzné dr. Szabó Mária s. k.,
főigazgató

1. számú melléklet


Szervezeti felépítés ábrája

2. számú melléklet


A Hivatal SzMSz-hez kapcsolódó egyéb szabályzatainak felsorolása

1. Közalkalmazotti Szabályzat – Gyakornoki Szabályzat
2. Adatvédelmi Szabályzat
3. Iratkezelési Szabályzat
4. Belső Ellenőrzési Szabályzat
5. Informatikai Szabályzat
6. Közbeszerzési Szabályzat
7. Tűzvédelmi és Munkavédelmi Szabályzat
8. Mobiltelefonok használati rendje
9. Kiküldetési Szabályzat
10. Biztonsági intézkedés és kommunikációs terv
11. Nemzetközi kapcsolattartás ügyrendje
12. Honlap működtetésével kapcsolatos szabályzat
1

Az utasítást a 9/2012. (V. 22.) VM utasítás 1. §-a hatályon kívül helyezte 2012. május 23. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére