• Tartalom

33/2010. (X. 1.) KIM utasítás

33/2010. (X. 1.) KIM utasítás

a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról1

2010.10.01.

A fővárosi, megyei közigazgatási hivatalokról szóló 214/2010. (VII. 9.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 1. § (2) bekezdésében meghatározott hatáskörömben eljárva, a Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése alapján – a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 2. § (1) bekezdés d) pontjára, valamint a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 49. § (1) bekezdésére tekintettel – kiadom a következő utasítást:

1. § A Pest Megyei Közigazgatási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) szervezetét és működési rendjét a jelen utasítás mellékletét képező Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.

2. § A Hivatal szervezeti egységei ügyrendjeit ezen utasítás hatálybalépésétől számított 30 napon belül készíti el, amelyet a hivatalvezető hagy jóvá.

3. § Az ügyrendnek tartalmaznia kell az irányításra, a felügyeletre és a szervezet vezetésére vonatkozó legfontosabb szabályokat, a belső munkamegosztást, a szervezeti egységek részletes feladatait, a kiadmányozás és a helyettesítés rendjét.

4. § Ez az utasítás a közzétételével egyidejűleg lép hatályba. Ezen miniszteri utasítás hatálybalépésével egyidejűleg a 23/2008. (HÉ 54.) ÖM utasítás hatályát veszti.

Melléklet a 33/2010. (X. 1.) KIM utasításhoz

A Pest Megyei Közigazgatási Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata
1. Cím
Alapvető rendelkezések
1. § (1) A Szabályzat hatálya kiterjed a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal (a továbbiakban: közigazgatási hivatal) vezetőjének (a továbbiakban: hivatalvezető) vezetése alatt álló szervezeti egységekre, az ágazati szakigazgatási szervre (a továbbiakban: szakigazgatási szerv).
(2) A közigazgatási hivatal szervezeti felépítését és személyi állományát a Szabályzat III. Fejezete tartalmazza.
2. § (1) Az 1. § (1) bekezdésben meghatározott szervezeti egységek és a szakigazgatási szervek tevékenységük során horizontális együttműködésre kötelezettek. A feladatkörükbe tartozó, de más szervezeti egységet, szakigazgatási szervet is érintő ügyekben az érdekeltek egymást folyamatosan tájékoztatva és egyeztetve kötelesek eljárni. Az egyeztetésért az a szervezeti egység, illetve szakigazgatási szerv a felelős, amelynek a feladat elvégzése a Szabályzat IV. Fejezete szerint a fő szakmai feladatkörébe tartozik.
(2) Az 1. § (1) bekezdésben meghatározott szervezeti egységek és a szakigazgatási szerv kormánytisztviselője és munkavállalója köteles a tudomására jutott hivatalos információt – az adat- és titokvédelmi szabályok betartásával – az illetékes szervezeti egységhez, vagy szakigazgatási szervhez eljuttatni, illetve szükség esetén, az információ alapján hivatalból eljárást kezdeményezni.
3. § (1) Ha jogszabály a közigazgatási hivatalnak vagy a szakigazgatási szervnek címez hatáskört, azt a szerv vezetője gyakorolja.
(2) A Szociális és Gyámhivatal önálló hatáskör címzettje, önálló kiadmányozási joggal rendelkezik.
(3) Ha jogszabály, vagy felettes szerv másként nem rendelkezik, a közigazgatási hivatal törvényben vagy más jogszabályban megállapított hatáskörének gyakorlása történhet úgy is, hogy a szerv valamelyik szervezeti egysége folytatja le az eljárást, de ez a hatáskör jogosultjának személyét és személyes felelősségét nem érinti.
2. Cím
A közigazgatási hivatal jogállása és képviselete
4. § A közigazgatási hivatal a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szerve. A közigazgatás-szervezésért felelős miniszter által kiadott alapító okirat a Szabályzat 1. számú melléklete.
5. § A Pest Megyei Közigazgatási Hivatal illetékessége Pest megye közigazgatási területére terjed ki.
6. § (1) A közigazgatási hivatal jogi személy, általános képviseletét a hivatalvezető látja el, illetve az általa képviseletre feljogosított személy.
(2) A közigazgatási hivatal önállóan működő költségvetési szerv.
(3) A hivatalvezető vezetése alatt álló szervezeti egységek, illetve a szakigazgatási szerv egy költségvetési szervet képeznek.
3. Cím
A közigazgatási hivatal elnevezése, címe, székhelye, bélyegzői és egyéb alapadatai
7. § (1) A közigazgatási hivatal elnevezése: Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
Székhelye: Budapest
Címe: 1052 Budapest-Belváros, Városház u. 7.
Levelezési címe: 1364 Budapest, Pf. 270
(2) A közigazgatási hivatal szakigazgatási szervének elnevezése és címe:
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal Szociális és Gyámhivatala
Székhelye: Budapest
Címe: 1052 Budapest-Belváros, Városház u. 7.
Levelezési címe: 1364 Budapest, Pf. 270
8. § (1) A közigazgatási hivatal körbélyegzői középen tartalmazzák a Magyar Köztársaság címerét, körben a közigazgatási hivatal elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.
a) A hivatalvezető bélyegzője a körbélyegzők szerinti leírású, azzal az eltéréssel, hogy a sorszám helyett a „hivatalvezető” elnevezést tartalmazza.
b) A főtitkár bélyegzője a körbélyegzők szerinti leírású, azzal az eltéréssel, hogy a sorszám helyett a „főtitkár” elnevezést tartalmazza.
c) A szakigazgatási szerv bélyegzőin a sorszám mellett körben a szakigazgatási szerv megnevezése is szerepel.
d) A közigazgatási hivatal fejbélyegzője téglalap alakú, rajta a közigazgatási hivatal megnevezése és levelezési címe szerepel.
e) A közigazgatási hivatal szakigazgatási szervének fejbélyegzője téglalap alakú, rajta a szakigazgatási szerv megnevezése és levelezési címe szerepel.
(2) A közigazgatási hivatalban használt bélyegzők lenyomatát, valamint a sorszámokkal azonosíthatóan az egyes bélyegzők használatára feljogosított személyeket, illetve szervezeti egységeket a közigazgatási hivatal bélyegző-nyilvántartása tartalmazza.
(3) A közigazgatási hivatal intézményi bankszámláit a Magyar Államkincstár vezeti.
9. § (1) Törzskönyvi azonosító száma: 722249
(2) Alapító: a Magyar Köztársaság Kormánya
(3) Alapító okirat kelte: 2010. szeptember 1.
(4) Alapító okirat száma: XXII-3/KIM/122/4/2010.
(5) Alaptevékenysége:
a) Államháztartási szakágazati besorolása:
841104 Területi általános igazgatási szervek tevékenysége
b) Az alaptevékenységek államháztartási szakfeladatrendi besorolása:
841114 Országgyűlési képviselő-választásokhoz kapcsolódó tevékenységek
841115 Önkormányzati képviselő-választásokhoz kapcsolódó tevékenységek
841116 Országos, települési és területi kisebbségi választásokhoz kapcsolódó tevékenységek
841117 Európa parlamenti képviselő-választásokhoz kapcsolódó tevékenységek
841118 Országos és helyi népszavazáshoz kapcsolódó tevékenységek
841124 Területi általános végrehajtó igazgatási tevékenység
841228 Szociális szolgáltatások területi igazgatása és szabályozása
841325 Építésügy, területpolitika területi igazgatása és szabályozása
855935 Szakmai továbbképzések
855936 Kötelező felkészítő képzés
855937 Máshová nem sorolható egyéb felnőttoktatás
A KÖZIGAZGATÁSI HIVATAL ALAPTEVÉKENYSÉGE
1. Cím
A közigazgatási hivatal alapfeladatai
10. § (1) A közigazgatási hivatal alaptevékenységként a jogszabályban foglalt feladatokat a Szervezeti és Működési Szabályzatában, valamint a kiadott ügyrendben megjelölt szervezeti egységek útján látja el.
(2) A közigazgatási hivatal a jogszabályoknak és a Kormány döntéseinek megfelelően részt vesz a kormányzati célkitűzések területi megvalósításában. Ennek keretében koordinációs, ellenőrzési, felügyeleti, informatikai tevékenységet, valamint képzést, továbbképzést szervező, összehangoló feladatokat lát el, hatásköröket gyakorol. Koordinációs feladatai elősegítésére megyei államigazgatási kollégiumot működtet.
(3) Ellátja a helyi önkormányzatok, a kisebbségi önkormányzatok és a helyi önkormányzatok társulásai törvényességi ellenőrzését.
(4) Törvényességi felügyeletet gyakorol az illetékességi területén székhellyel rendelkező fejlesztési tanácsok felett.
(5) Véleményezi – a rendvédelmi szervek kivételével – a Kormánynak alárendelt szervek területi szervei
a) vezetőinek kinevezését és megbízásuk visszavonását, javaslatot tehet megbízásuk visszavonására, kitüntetésükre, jutalmazásukra, kezdeményezheti fegyelmi felelősségre vonásukat.
b) létrehozására, átszervezésére, valamint jogállásuk és illetékességi területük módosítására vonatkozó előterjesztéseket.
c) létszámának megállapítására és költségvetése megállapítására vonatkozó előterjesztést, javaslatokat.
(6) Kérelemre vagy hivatalból – a rendvédelmi szervek kivételével – a Kormánynak alárendelt szervek bármely területi szervétől, a polgármestertől és a jegyzőtől az általuk ellátott államigazgatási feladatokat érintően, valamint államigazgatási feladatot ellátó más szervtől és személytől bármely döntést bekérhet, a szerv intézkedéséről tájékoztatást kérhet, illetve – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – az iratokba betekinthet.
(7) A (6) bekezdésben meghatározott szervnél – törvénysértés észlelése esetén – megteszi a Korm. rendeletben meghatározott intézkedéseket.
(8) A közigazgatási hivatal, illetőleg a szakigazgatási szerv a jogszabályban megállapított ügyekben hatósági jogkört gyakorol.
(9) Ellátja a törvényben, illetve kormányrendeletben hatáskörébe utalt egyéb államigazgatási feladatokat.
(10) Ha törvény vagy nemzetközi szerződés másképpen nem rendelkezik ellátja a külföldi hatósági határozat végrehajtására irányuló megkereséssel kapcsolatos intézkedéseket.
(11) Döntés-előkészítő és javaslattevő szervként közreműködik a Kormánynak az Alkotmány 19. § (3) bekezdés l) pontja szerinti javaslattételi jogosultsága, valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 95. § d) és e) pontjaiban meghatározott feladatai ellátásában, a helyi önkormányzatokért felelős miniszternek az Ötv. 96. § a), c) és d) pontjaiban, valamint a szakmai irányító miniszternek az Ötv. 97. §-ában meghatározott feladatai ellátásában.
(12) Méltányossági jogkört gyakorol a szabálysértési eljárás során.
(13) A közigazgatási hivatal az EGT-államok illetékes hatóságaival a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény IV. Fejezete alapján közvetlenül a Belső Piaci Információs Rendszerben (a továbbiakban: IMI) való részvétellel és az IMI használatával összefüggő ügyekben elektronikus úton, az IMI-rendszeren belül vagy – ha az IMI-rendszeren belül erre nincs mód – erre a célra rendszeresített elektronikus levélcímen keresztül tart kapcsolatot.
(14) Egyetértési jogot gyakorol az önkormányzati hivatal számára készült egyedi iratkezelési szabályzat jegyző általi kiadásához.
(15) A közigazgatási hivatal Szociális és Gyámhivatala illetékességi területén gyakorolja a külön jogszabályban meghatározott feladat- és hatáskörét.
11. § (1) A közigazgatási hivatal alaptevékenységének forrásai költségvetési támogatás, valamint támogatásértékű és működési bevétel.
(2) A közigazgatási hivatal vállalkozási tevékenységet nem végez.
12. § A közigazgatási hivatal alaptevékenységét meghatározó főbb jogszabályok felsorolását függelék tartalmazza.
A KÖZIGAZGATÁSI HIVATAL SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE ÉS SZEMÉLYI ÁLLOMÁNYA
1. Cím
A Pest Megyei Közigazgatási Hivatal szervezeti felépítése
13. § (1) A hivatalvezető közvetlen vezetése alatt álló szervezeti egységek és személyek, továbbá ágazati szakigazgatási szerv (a továbbiakban: szakigazgatási szerv):
– főtitkár
– Törvényességi Ellenőrzési és Felügyeleti Főosztály
– Hatósági Főosztály
– Építésügyi Főosztály
– Koordinációs és Szervezési Főosztály
– Pénzügyi Főosztály
– Szociális és Gyámhivatal
– a belső ellenőrzést végző személy
(2) Ha a Szabályzat eltérően nem rendelkezik a főosztályokat főosztályvezető, az osztályokat főosztályvezető-helyettes vagy osztályvezető vezetői munkakörrel rendelkező kormánytisztviselő vezeti, kivételesen közvetlenül a főosztályvezető vezetése alatt állnak.
(3) A belső kontrollrendszer részét képező belső ellenőrzés kialakításáról a közigazgatási hivatal vezetője köteles gondoskodni. A belső ellenőr tevékenységét – e Szabályzatban foglaltak szerint – közvetlen a hivatalvezető alárendeltségében végzi, a belső ellenőr egyben belső ellenőrzési vezetőnek minősül.
(4) A Szociális és Gyámhivatal a közigazgatási hivatal szervezetében működő szakigazgatási szerv, amely feladatait a szociális és gyámhivatalok szakmai irányításáért felelős miniszter irányításával látja el.
(5) A Szociális és Gyámhivatal szervezeti felépítése:
A Szociális és Gyámhivatalban szociális és gyámhivatali hatáskörben eljáró kormánytisztviselőkből álló Szociális Hatósági és Ellenőrzési Osztály, valamint Gyámügyi és Gyermekvédelmi Osztály Működik.
(6) A Szociális és Gyámhivatalt „hivatalvezető” címet viselő, főosztályvezető vezetői munkakörrel rendelkező hivatalvezető vezeti.
(7) A Szociális Hatósági és Ellenőrzési Osztályt főosztályvezető-helyettes vezetői munkakörrel rendelkező kormánytisztviselő vezeti. A Gyámügyi és Gyermekvédelmi Osztályt osztályvezető vezetői munkakörrel rendelkező kormánytisztviselő vezeti.
(8) A közigazgatási hivatal szervezeti és létszámtáblázata a Szabályzat 2. számú melléklete.
2. Cím
A közigazgatási hivatal személyi állománya
A hivatalvezető
14. § (1) A hivatalvezető a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően
a) vezeti a közigazgatási hivatalt,
b) gyakorolja a közigazgatási hivatalhoz címzett hatásköröket, a közigazgatási hivatal nevében a kiadmányozási jogot,
c) gyakorolja a közigazgatási hivatalvezetőhöz címzett hatásköröket, hatáskörében a kiadmányozási jogot,
d) ellátja a költségvetési szerv vezetőjének hatáskörébe utalt feladatokat,
e) a költségvetési szerv vezetőjeként gondoskodik az államháztartás belső pénzügyi ellenőrzés (kontrollrendszer) kialakításáról és megfelelő működtetéséről,
f) gondoskodik a közigazgatási hivatal szakigazgatási szerve feladatainak ellátásához szükséges működési feltételek biztosításáról,
g) évente beszámol a közigazgatás-szervezésért felelős miniszternek a hivatal tevékenységéről,
h) elkészíti a közigazgatási hivatal szervezeti és működési szabályzatát, gondoskodik a jogszabályban előírt belső szabályzatok elkészítéséről,
i) a Kollégium elnökeként vezeti a Pest Megyei Államigazgatási Kollégiumot,
j) tagja a megyei védelmi bizottság(ok)nak,
k) kinevezi a közigazgatási hivatal belső adatvédelmi felelősét,
l) kezdeményezi a feladat- és hatáskörébe tartozó adat minősítését és a minősítés felülvizsgálatát,
m) munkáltatói jogkört gyakorol a szakigazgatási szerv vezetője, a közigazgatási hivatal szervezeti egységeinek kormány-tisztviselői, kormányzati ügykezelői és munkavállalói felett,
n) kialakítja a közigazgatási hivatal szervezeti egységeinek belső struktúráját.
(2) A hivatalvezető a nevére, illetve a közigazgatási hivatal nevére címzett feladat- és hatásköröket e Szabályzatban, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzatában, egyéb belső szabályzatban, vagy a munkaköri leírásban megjelölt, kiadmányozási joggal felruházott vezető, illetve kormánytisztviselő útján is gyakorolhatja, aki a döntés meghozatala során a hivatalvezető nevében jár el.
A főtitkár
15. § (1) A főtitkár ellátja e Szabályzatban, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési Szabályzatában, más belső szabályzatban, a munkaköri leírásában meghatározott feladatokat, és távolléte vagy akadályoztatása esetén teljes jogkörrel helyettesíti a hivatalvezetőt. E minőségében megilleti a kiadmányozási jog gyakorlása.
(2) A főtitkár feladatai különösen:
a) biztosítja, hogy a közigazgatási hivatal által végzett ellenőrzések és vizsgálatok egységes szakmai szemlélet alapján, egységes eljárási rendben történjenek,
b) koordinálja a beszámolók és jelentések elkészítését,
c) koordinálja az adatvédelemmel, a közérdekű adatok nyilvánosságával kapcsolatos és az elektronikus információszabadságból eredő feladatokat,
d) részt vesz a közigazgatási hivatal feladat- és hatáskörében a koncepcionális, stratégia szintű elképzelések kialakításában, ezek megvalósítását szolgáló tevékenységek megalapozásában,
e) gondoskodik a hivatali munkatervek, feladattervek, ellenőrzési tervek, munkaprogramok előkészítéséről,
f) tagja a Pest Megyei Államigazgatási Kollégiumnak,
g) közreműködik a több ágazatot érintő kormányzati döntések végrehajtásának területi összehangolásában.
A szakigazgatási szerv vezetője
16. § A szakigazgatási szerv vezetője a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően
a) vezeti a szakigazgatási szervet,
b) gyakorolja a szakigazgatási szervhez címzett hatásköröket, a szakigazgatási szerv nevében a kiadmányozási jogot,
c) elkészíti a szakigazgatási szerv ügyrendjét és az annak mellékletét képező munkaköri leírásokat,
d) szervezi és ellenőrzi a szakigazgatási szerv feladatainak végrehajtását, biztosítja az ügyintézés szakszerűségét, a szakmai követelmények érvényesülését,
e) kezdeményezi a munkavégzés személyi és tárgyi feltételei biztosításához szükséges intézkedések megtételét,
f) tagja a Pest Megyei Államigazgatási Kollégiumnak,
g) gyakorolja a munkáltatói jogot a szakigazgatási szerv kormány-tisztviselői, kormányzati ügykezelői felett,
h) részt vesz a szakmai irányítását, felügyeletét ellátó központi államigazgatási szerv értekezletein, valamint a közigazgatási hivatal hivatalvezetői értekezletén,
i) évente, illetve a szakmai irányítást, felügyeletet ellátó központi államigazgatási szerv által elrendelt esetekben beszámolót, jelentéseket készít,
j) évente tájékoztatást ad a hivatalvezető részére a szakigazgatási szerv tevékenységéről.
A főosztályvezető
17. § A főosztályvezető a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően
a) vezeti a főosztályt,
b) a főosztály feladatkörébe tartozó ügyekben a szerv vezetője nevében és megbízásából gyakorolja a szerv vezetője által részére – e Szabályzatban, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzatában, más belső szabályzatban – átruházott kiadmányozási jogot,
c) jóváhagyásra előkészíti a főosztály ügyrendjét,
d) meghatározza a főosztály munkatervét, ellenőrzési tervét,
e) szervezi és ellenőrzi a feladatok végrehajtását,
f) biztosítja az ügyintézés szakszerűségét és az ügyintézési határidők betartását,
g) ellenőrzi és szignálja a főosztály által készített és a hivatalvezető, főtitkár által kiadmányozandó ügyiratokat,
h) tagja a Pest Megyei Államigazgatási Kollégiumnak,
i) előkészíti a főosztály kormány-tisztviselői, kormányzati ügykezelői és munkavállalói tekintetében a munkaköri leírásokat, gondoskodik a hivatali fegyelem betartásáról,
j) gyakorolja a főosztály kormány-tisztviselői, kormányzati ügykezelői és munkavállalói tekintetében a hivatalvezető által a közszolgálati szabályzatban átruházott munkáltatói jogokat,
k) e Szabályzatban, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzatában, más belső szabályzatban, a munkaköri leírásban meghatározott esetekben helyettesíti a hivatalvezetőt,
l) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket a felettes vezetője állandó vagy eseti jelleggel a hatáskörébe utal.
A főosztályvezető-helyettes
18. § A főosztályvezető munkáját főosztályvezető-helyettesek segítik. Feladatai körében:
a) a főosztályvezető-helyettes a főosztályvezető (szakigazgatási szerv vezetője) távolléte, vagy tartós akadályoztatása esetén helyettesíti a főosztályvezetőt, illetve jogkörében jár el;
b) a munkamegosztás szempontjából elkülönült szervezeti egység (osztály) vezetése esetén gyakorolja az osztályvezetőt megillető jogokat;
c) a főosztályvezető általános helyettesítésére egy, osztályt nem vezető főosztályvezető-helyettesi munkakör rendszeresíthető;
d) a főosztály feladatkörébe tartozó ügyekben a szerv vezetője nevében és megbízásából gyakorolja a szerv vezetője által részére – e Szabályzatban, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzatában, más belső szabályzatban – átruházott kiadmányozási jogot;
e) ellenőrzi és szignálja a főosztály által készített és a hivatalvezető, főtitkár, illetve a főosztályvezető, más felettes vezető által kiadmányozott iratok, szakmai munkaanyagok tervezeteit;
f) közreműködik a főosztályon dolgozó kormánytisztviselők, kormányzati ügykezelők és munkavállalók feladatainak meghatározásában, gondoskodik a hivatali fegyelem betartásáról;
g) e Szabályzatban, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzatában, más belső szabályzatban, a munkaköri leírásban meghatározott esetekben helyettesíti a hivatalvezetőt,
h) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket a felettes vezetője állandó vagy eseti jelleggel a hatáskörébe utal.
Az osztályvezető
19. § Az osztályvezető e Szabályzatban, más belső szabályzatban, valamint a munkaköri leírásban foglaltaknak megfelelően:
a) vezeti az osztályt,
b) az osztály feladatkörébe tartozó ügyekben a szerv vezetője nevében és megbízásából gyakorolja a szerv vezetője által részére – e Szabályzatban, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzatában, más belső szabályzatban – átruházott kiadmányozási jogot,
c) távolléte vagy tartós akadályoztatása esetén helyettesíti a főosztályvezetőt mindazon szervezeti egységeknél, ahol nincs főosztályvezető-helyettes, megbízás, illetve kijelölés alapján helyettesíti a felettes vezetőt, illetve a helyettesített vezető jogkörében jár el,
d) meghatározza a kormánytisztviselők, kormányzati ügykezelők és munkavállalók részletes feladatait, gondoskodik a hivatali fegyelem betartásáról,
e) ellenőrzi és szignálja az osztály által készített és a hivatalvezető, főtitkár, a főosztályvezető, más felettes vezető által kiadmányozott iratok, szakmai munkaanyagok tervezeteit,
f) gyakorolja az osztály kormány-tisztviselői, kormányzati ügykezelői és munkavállalói tekintetében a hivatalvezető által a közszolgálati szabályzatban (a munkavállalók tekintetében külön szabályzatban) átruházott munkáltatói jogokat,
g) e Szabályzatban, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzatában, más belső szabályzatban, a munkaköri leírásban meghatározott esetekben helyettesíti a hivatalvezetőt,
h) eljár mindazon ügyekben, amellyel a hivatalvezető, főtitkár és a főosztályvezető, illetve a főosztályvezető-helyettes eseti vagy állandó jelleggel megbízza.
Az ügyintéző
20. § (1) Az ügyintéző feladata a közigazgatási hivatal, valamint a hivatalvezető feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek határidőben történő érdemi döntésre való előkészítése, a végrehajtás szervezése, a végrehajtás figyelemmel kísérése.
(2) A szerv vezetője nevében és megbízásából gyakorolja a szerv vezetője által részére – e Szabályzatban, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzatában, más belső szabályzatban – átruházott kiadmányozási jogot.
(3) A közigazgatási hivatal – jogszabályban előírt képesítési követelményekkel rendelkező – építésigazgatási ügyintézői a (2) bekezdésben foglaltak szerint építésügyi hatósági ügyekben átruházott hatáskörben kiadmányozási jogot gyakorolnak.
(4) A kapott utasítások és határidők figyelembevételével munkaterületén felelős a közigazgatási hivatal állandó és időszakos célkitűzéseinek, feladatainak megvalósításáért.
Az ügykezelő
21. § (1) Az ügykezelő a munkaköri leírásban részére megállapított, illetve a vezető által kiadott feladatokat a kapott utasítások és határidők figyelembevételével, jogszabályok és ügyviteli szabályok ismeretében és betartásával végzi.
(2) Ellátja mindazokat a nem érdemi jellegű feladatokat, amellyel felettes vezetője megbízza.
A fizikai foglalkozású alkalmazott
22. § (1) A fizikai foglalkozású alkalmazott tevékenységével segíti az érdemi ügyintézői és ügyviteli feladatok ellátását.
(2) Ellátja mindazokat a kisegítői feladatokat, amellyel felettes vezetője megbízza.
A KÖZIGAZGATÁSI HIVATAL FELADATAI
1. Cím
A közigazgatási hivatal főosztályainak általános feladatai
23. § A Korm. rendeletben meghatározott feladatok körében az egységes, hatékony működés, a közigazgatási hivatal, mint a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szerve funkcióinak érvényesülése, valamint az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében a szakmai irányítás keretében a főosztályok:
(1) Gondoskodnak a közigazgatási hivatal feladatkörébe tartozó ügyekben a hivatalvezető szakmai irányítási feladatainak ellátásáról.
(2) Figyelemmel kísérik a jogszabályváltozásokat, a jegyzőkre, a központi államigazgatási szervek területi szerveire vonatkozóan segítik azok alkalmazását.
(3) Elemzik, értékelik szakterületük helyzetét, kezdeményezik a szükséges intézkedéseket, jogszabály módosításokat.
(4) Elkészítik a főosztály éves munkatervét és ellenőrzési tervét, kidolgozzák az ellenőrzések szempontrendszerét. Átfogóan értékelik és elemzik az ellenőrzési és vizsgálati tapasztalatokat, elkészítik az összegző anyagokat, melyben javaslatot tesznek a feltárt hiányosságok megszüntetésére, nyomon követik az ellenőrzések és vizsgálatok realizálását.
(5) Szervezik és koordinálják a munkatervben foglalt feladatok ellátását.
(6) Gondoskodnak az egységes statisztika és a feladatkörükbe tartozó egyéb adatgyűjtésekről.
(7) Elkészítik a főosztály feladatkörét érintően a beszámolókat, összefoglaló jelentéseket, szakmai, módszertani segédleteket.
2. Cím
Törvényességi Ellenőrzési és Felügyeleti Főosztály
24. § A Törvényességi Ellenőrzési és Felügyeleti Főosztály
(1) Ellátja a helyi önkormányzatok és szerveik, a kisebbségi önkormányzatok és szerveik, valamint a többcélú kistérségi társulások, továbbá az önkormányzati társulások törvényességi ellenőrzését. Ellátja a megyei területfejlesztési tanács és a kistérségi fejlesztési tanácsok törvényességi felügyeletét.
(2) Előkészíti – jogszabálysértés észlelése esetén – a jogszabálysértés megszüntetését célzó intézkedéseket.
(3) Feldolgozza és elemzi az önkormányzatok törvényességi ellenőrzésének tapasztalatait.
(4) Gondoskodik a törvényességi ellenőrzéssel, az önkormányzatok működésével kapcsolatos adatok gyűjtéséről, azok ellenőrzéséről, feldolgozásáról. A társ főosztályokkal együttműködve működteti és karbantartja a törvényességi ellenőrzés információs rendszerét.
(5) Gondoskodik az önkormányzati törzsadattár aktualizálásáról.
(6) A feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben az önkormányzatok kérésére szakmai segítséget nyújt.
(7) Ellenőrzi a megyei területfejlesztési tanács, valamint a kistérségi fejlesztési tanács szabályzatainak, szervezetének, működésének, döntéshozatali eljárásának, határozatainak jogszerűségét.
(8) Feldolgozza és elemzi a területfejlesztési intézmények törvényességi felügyeletének tapasztalatait.
(9) Véleményezi a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben készített jogszabálytervezeteket.
(10) Ellenőrzi a területszervezési eljárás törvényességét, értékeli a kezdeményezés törvényi feltételeinek teljesítését, előkészíti azoknak a közigazgatás-szervezésért felelős miniszter részére történő felterjesztését.
(11) Javaslatot tesz és döntésre előkészíti a Kormánynak az Alkotmány 19. § (3) bekezdés l) pontja szerinti javaslatait, valamint részt vesz az Ötv. 95. § d)–e) pontjaiban meghatározott feladatai ellátásában, a helyi önkormányzatokért felelős miniszternek az Ötv. 96. § a) és c)–d) pontjaiban, valamint a szakmai irányító miniszternek az Ötv. 97. §-ában meghatározott feladatai ellátásában.
(12) A főosztály a (11) bekezdésben meghatározott feladatai ellátása körében
a) a feladat- és hatáskörrel rendelkező más államigazgatási szervekkel együttesen részt vesz a szakmai irányító miniszter ellenőrzési feladatainak teljesítésében, értékeli és elemzi az ágazati törvények, kormány- és miniszteri rendeletek hatályosulását,
b) a helyi önkormányzatoktól – az Ötv. 97. § e) pontjára figyelemmel – adatokat és információkat kér a szakmai irányításért felelős miniszter ágazati feladatai ellátása érdekében, az információkat összegzi és továbbítja a szakmai irányításért felelős miniszternek,
c) a helyi önkormányzat felkérésére – a szakmai irányításért felelős miniszterrel, valamint a feladat- és hatáskörrel rendelkező, illetékes államigazgatási szervvel egyeztetve – az Ötv. 97. § d) pontjában foglaltakra figyelemmel a helyi önkormányzat kérésére szakmai segítséget nyújt a helyi önkormányzatok részére az önkormányzat ágazati feladatainak ellátásához.
(13) Közreműködik a hivatalvezető képzési, továbbképzési feladatainak ellátásában.
(14) Az önhibájukon kívüli hátrányos helyzetű önkormányzatok számára előkészíti a jogszabályok szerinti feltételek alóli felmentést.
(15) Intézi a feladatkörét érintő közérdekű bejelentésekkel, kérelmekkel, panaszokkal kapcsolatos ügyeket.
(16) Előkészíti a képviselő-testület – törvénysértés megszüntetése céljából történő – összehívására, a képviselő-testület tisztségviselője felelősségének megállapítására vonatkozó kezdeményezést.
(17) Kezdeményezi vizsgálat lefolytatását az Állami Számvevőszéknél, amennyiben a törvényességi ellenőrzés során ennek szükségessége felmerül.
(18) Az érdekelt önkormányzatok megegyezésének hiányában előkészíti a körjegyzőséghez tartozó községek kijelölését.
(19) Szakmai segítséget nyújt a területrész átadása, átvétele, cseréje esetén a javaslat elkészítéséhez.
(20) Megalapozottság esetén a polgármester ellen fegyelmi eljárás kezdeményezését készíti elő.
(21) Polgármesteri tisztség megszűnését követően gondoskodik a munkakör-átadási jegyzőkönyvek aláírásáról.
(22) Pert kezdeményez a megyei bíróságnál az önkormányzati képviselő, a polgármester összeférhetetlenségének kimondása érdekében, ha a képviselő-testület nem dönt az összeférhetetlenségről vagy döntése jogszabálysértő.
(23) Hulladékgazdálkodási feladatait elmulasztó önkormányzatnál kezdeményezi a költségvetési támogatás visszatartását, illetve zárolását.
(24) A közoktatásról szóló törvény alapján törvényességi ellenőrzést végez, illetve indokolt esetben eljárást kezdeményez az Állami Számvevőszéknél, az Alkotmánybíróságnál, illetve a bíróságnál.
(25) Az éves költségvetési törvényben meghatározottak szerint igazolja az önkormányzati társulási megállapodások jogszerűségét.
(26) Közreműködik a helyi önkormányzatok által vis maior események kapcsán benyújtott pályázatok döntésre való előkészítésében.
(27) Lefolytatja a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény 30/B. § (4) bekezdésében foglalt egyeztetését.
(28) A közigazgatási hivatal belső szabályzataiban, továbbá a hivatalvezető által meghatározott ügyekben a bíróságok és más hatóságok előtti eljárásban biztosítja a hivatalvezető és a közigazgatási hivatal képviseletét.
(29) Ellátja a hivatalvezető, a főtitkár és a főosztályvezető által meghatározott egyéb feladatokat.
(30) Ellátja a 22. §-ban foglalt általános feladatokat.
Hatósági Főosztály
25. § A Hatósági Főosztály
(1) Gondoskodik a közigazgatási hivatal feladatkörébe tartozó hatósági ügyekben a hivatalvezető szakmai irányítási feladatainak ellátásáról.
(2) Előkészíti
a) a közigazgatási hivatal hatáskörébe utalt első- és másodfokú hatósági döntéseket, különösen a kisajátítási, bányaszolgalmi jog alapítási, az anyakönyvi, népesség-nyilvántartási, közlekedési igazgatási, továbbá a kereskedelmi, ipari igazgatási, külföldiek ingatlanszerzésének engedélyezési, birtokvédelmi, állattartási és állatvédelmi és adóigazgatási ügyekben.
b) a feladatkörébe tartozó hatósági ügyekben keletkezett közigazgatási perekkel és nem peres eljárásokkal összefüggő beadványokat.
c) a főosztály feladatkörébe tartozó hatósági ügyekben az elfogultság megállapítására, illetve – elfogultság, valamint egyéb kizárási ok és illetékességi összeütközés esetén – az eljáró szerv vagy ügyintéző kijelölésére vonatkozó döntéseket, az elsőfokú hatóság mulasztása miatt szükséges intézkedéseket.
(3) Méltányossági jogkört gyakorol szabálysértési ügyekben.
(4) Felügyeletet gyakorol
a) az anyakönyvvezetők tevékenysége felett.
b) a polgárok személyi adatainak és lakcímének helyi nyilvántartási tevékenysége felett, ellenőrzi a személyes adatok védelmének érvényesülését, szükség esetén helyreállítja a törvényes állapotot. Az informatikai főosztállyal együttműködve érvényesíti az ágazati főhatóság szakmai iránymutatásait, ellenőrzi ezek végrehajtását, tájékoztatást ad a felügyeleti és koordinációs tevékenységről. Az informatikai főosztállyal együttműködve felügyeli és ellenőrzi a személyi adat, lakcím-, valamint a címnyilvántartási adatok feldolgozását, és a nyilvántartási rendszeren belüli továbbítását, az okmányirodák működését.
(5) Vezeti a hatósági közvetítők névjegyzékét.
(6) A közigazgatási hivatal éves ellenőrzési tervében foglaltak szerint ellenőrzi az államigazgatási feladatokat ellátó, államigazgatási hatósági jogkörben eljáró helyi önkormányzati szerveknél és a központi államigazgatási szervek területi szervei tevékenységében a Ket. végrehajtását, illetve ezen szervek hatósági tevékenysége jogszerűségét.
(7) Segíti a központi államigazgatási szervek területi szervei ellenőrzési terveinek összehangolását, egyeztetett végrehajtását, illetőleg az ellenőrzési tapasztalatok közös elemzését, segíti a gazdaságos, egymást kiegészítő ellenőrzési módok kialakítását, alkalmazását.
(8) Összeállítja, feldolgozza és elemzi az ügyiratforgalmi, a hatósági és a szabálysértési statisztikát, értékeli a hatósági tevékenység tapasztalatait.
(9) A jegyzők kérésére szakmai segítséget nyújt a feladatkörébe tartozó kérdésekben.
(10) A közigazgatási hivatal belső szabályzataiban, továbbá a hivatalvezető által meghatározott ügyekben a bíróságok és más hatóságok előtti eljárásban biztosítja a hivatalvezető és a közigazgatási hivatal képviseletét.
(11) A hivatalvezető által meghatározottak szerint gondoskodik a szakmai munkacsoport napirendjének, állásfoglalásainak előkészítéséről.
(12) Közreműködik a hivatalvezető képzési, továbbképzési feladatainak ellátásában.
(13) Intézi a feladatkörét érintő közérdekű bejelentésekkel, kérelmekkel, panaszokkal kapcsolatos ügyeket.
(14) Ellátja a hivatalvezető, a főtitkár és a főosztályvezető által meghatározott egyéb feladatokat.
(15) Az IMI-rendszerben – figyelemmel a Belső Piaci Információs Rendszer hazai működésének és az abban való részvételnek a szabályairól szóló 342/2009. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) rendelkezéseire –
a) gondoskodik a megkeresések intézéséről,
b) gondoskodik az IMI-ben a rá és a felhasználóira vonatkozóan regisztrált adatok naprakészen tartásáról, ellenőrzi az IMI alkalmazását a szervezetén belül,
c) együttműködik a jogterületi IMI-koordinátorral és a delegált IMI-koordinátorával az IMI megfelelő működése érdekében, ennek keretében részükre az IMI alkalmazásáról – az általuk igényeltek szerint, a szükséges körben – adatot szolgáltat, és jelez bármilyen az IMI alkalmazásával összefüggésben felmerült problémát,
d) gondoskodik a Korm. rendelet 17. § (1) és (3) bekezdés a) pontjában felsorolt felhasználói jogosultságok hivatalon belüli kiosztásáról,
e) a jegyzők hatáskörét érintő megkeresések esetén felveszi a kapcsolatot a jogterületi IMI-koordinátorral és a delegált IMI-koordinátorával,
f) az a)–e) pontokban meghatározott feladatokon túlmenően ellátja a Korm. rendeletben meghatározott egyéb feladatokat.
(16) Ellátja a 22. §-ban foglalt általános feladatokat.
Koordinációs és Szervezési Főosztály
26. § A Koordinációs és Szervezési Főosztály
(1) Ellátja a Pest Megyei Államigazgatási Kollégium (a továbbiakban: Kollégium) működésével kapcsolatos koordinációs és adminisztrációs feladatokat.
(2) Gondoskodik
– az érintett szervezeti egységek bevonásával a központi államigazgatási szervek területi szervei ellenőrzési terveinek összehangolásáról, egyeztetett végrehajtásáról, illetőleg az ellenőrzési tapasztalatok közös elemzéséről, segíti a gazdaságos, egymást kiegészítő ellenőrzési módok kialakítását, alkalmazását.
– a közigazgatási hivatalvezető utasítása szerint összehívott megyei koordinációs értekezletek megszervezéséről, valamint részt vesz a szakmai koordinációs értekezletek (jegyzői, területi államigazgatási szervek vezetői) szakmai napok napirendjének előkészítésében és megtartásában.
– az ügykezelői, közigazgatási alapvizsgák, közigazgatási szakvizsgák, alkotmányos alapismeretek vizsgák, továbbá külön jogszabály által meghatározott egyéb vizsgák előkészítésére szolgáló konzultációk megszervezéséről és a vizsgák lebonyolításáról.
– a kormány-tisztviselői és köztisztviselői vizsgarendszerben az informatikai követelmények érvényesítéséről.
– a kormánytisztviselők és köztisztviselők tervszerű továbbképzésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, beleértve az éves és középtávú továbbképzési terv végrehajtását is.
– közreműködik a közigazgatás korszerűsítésével, az elektronikus közigazgatás kialakításával kapcsolatos feladatok területi összehangolásában, szervezésében.
(3) Ellátja a közigazgatási hivatal sajtókapcsolataival összefüggő feladatokat.
(4) Ellátja
a) a közigazgatási szervek vezetőinek kormánytisztviselőkkel, köztisztviselőkkel, közalkalmazottakkal kapcsolatos munkáltatói intézkedései törvényességi ellenőrzését.
b) az ügyiratkezelésről, valamint a központi államigazgatási szervek területi szervei által kezelt adatok nyilvántartásáról és védelméről, a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló jogszabályok végrehajtásának ellenőrzését.
c) az adatvédelemmel kapcsolatos feladatokat.
d) a közigazgatási hivatal ügyirat-kezelési, titkosügy-kezelési és leírói feladatait.
e) a helyi önkormányzati éves továbbképzési tervek elkészítésének és végrehajtásának ellenőrzését.
(5) Összeállítja a közigazgatási hivatal munkatervét, ellenőrzési tervét, továbbá mindazokat az összefoglaló anyagokat, melyek több szervezeti egység közreműködésével készülnek.
(6) Koordinálja a közigazgatási hivatalvezető által készített éves beszámoló elkészítését.
(7) Részt vesz
a) a közigazgatási hivatal koordinációs feladat- és hatásköréhez kapcsolódóan a több ágazatot érintő kormányzati döntések végrehajtásának területi összehangolásában,
b) a közigazgatási minőségpolitikáért és személyzetpolitikáért felelős miniszter által meghatározottak szerint a központi közszolgálati nyilvántartás hatékony működtetésével kapcsolatos feladatokban, előmozdítja a nyilvántartás működését és adattartalmának a területi államigazgatási szervek feladataival összefüggő használatát,
c) a központi államigazgatási szervek területi szervei ügyfélfogadási, ügyfélszolgálati rendszereinek összehangolását célzó kezdeményezések megvalósításában, az ügyfélszolgálati tevékenységének bővítésének szakmai támogatásában.
(8) Közreműködik
a) a központi államigazgatási szervek területi szervei tevékenységében a Ket. végrehajtásának, illetve ezen szervek hatósági tevékenysége jogszerűségének az ellenőrzésében.
b) a közigazgatási minőségpolitikáért és személyzet-politikáért felelős miniszternek a megyében foglalkoztatott kormánytisztviselők és köztisztviselők képzésével, továbbképzésével, valamint a szakember-utánpótlás megszervezésével kapcsolatos feladatainak ellátásában, elemzi a képzés, továbbképzés színvonalát és eredményességét, kezdeményezi az érintett szerveknél a szükséges intézkedéseket.
c) az európai uniós programok keretében végrehajtandó képzések lebonyolításában.
d) a központi államigazgatási szervek területi szervei feladatkörébe tartozó, kormánytisztviselőket érintő képzési, továbbképzési feladatok ellátásának összehangolásában.
e) a közigazgatási szervek által az ügyfelek számára nyújtott elektronikus ügyintézést támogató képzések, továbbképzések összehangolásában, biztosítja azok megfelelő nyilvánosságát, terjeszti az ügyintézés elektronikus módszereit.
(9) Intézi a feladatkörét érintő közérdekű bejelentésekkel, kérelmekkel, panaszokkal kapcsolatos ügyeket.
(10) Ellátja
a) a közigazgatási hivatallal kormány-tisztviselői jogviszonyban és munkaviszonyban álló kormánytisztviselők és munkavállalók tekintetében a személyzeti, munkaügyi, fegyelmi, humánpolitikai, szociális és kegyeleti döntésekkel, valamint a kitüntetési, elismerési javaslatok felterjesztésével összefüggő feladatokat.
b) a kormány-tisztviselői és a közszolgálati jogviszonyra vonatkozó jogszabályok végrehajtásának ellenőrzését, ellátja a közszolgálati nyilvántartás vezetésével és működtetésével kapcsolatos feladatokat.
c) a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos munkáltatói intézkedések szakmai előkészítését, az ezzel kapcsolatos iratok és nyilvántartások elkülönített kezelését.
d) az integrált emberierőforrás-gazdálkodást támogató információs rendszer személyzeti munkát segítő programjának működtetését.
e) a címzetes főjegyzői cím véleményezésével és felterjesztésével kapcsolatos feladatokat.
f) a tartalékállományba helyezett köztisztviselők adatainak gyűjtésével, nyilvántartásba vételével kapcsolatos feladatokat.
g) a munkavédelemmel kapcsolatos hivatali teendőket, a munkavédelmi oktatás megszervezését, a munkavédelmi helyzet folyamatos figyelemmel kísérését, az előírt jelentések, beszámolók, statisztikák készítésére vonatkozó feladatokat, valamint a munkavédelmi szabályzatok hatályosulásának és naprakészségének vizsgálatát.
(11) Gondoskodik
a) az alkalmazásban álló kormánytisztviselők és munkavállalók előzetes és időszakos munka-egészségügyi alkalmassági vizsgálatáról.
b) a jogszabályban meghatározott személyek vonatkozásában a nemzetbiztonsági ellenőrzéssel összefüggő feladatok elvégzéséről.
c) a közigazgatási munka racionalizálása és teljesítményorientáltságának növelése érdekében az éves teljesítménykövetelmények kitűzéséről, továbbá a közigazgatási hivatali egységek által elkészített egyéni teljesítmény értékeléséről.
(12) Figyelemmel kíséri az esélyegyenlőségi terv megvalósulását, arról évente összefoglalót készít.
(13) Kidolgozza és figyelemmel kíséri a közigazgatás korszerűsítésének területi koordinálására vonatkozó javaslatokat.
(14) Koordinálja a CAF Általános Értékelési Keretrendszer hivatali alkalmazásával kapcsolatos feladatokat.
(15) Előkészíti véleményezésre a hivatalvezető számára – a rendvédelmi szervek kivételével – a Kormánynak alárendelt szervek területi szervei vezetőinek kinevezését és megbízásuk visszavonását, javaslatot tehet megbízásuk visszavonásárára, kitüntetésükre, jutalmazásukra, kezdeményezheti fegyelmi felelősségre vonásukat.
(16) Előkészíti véleményezésre a hivatalvezető számára – a rendvédelmi szervek kivételével – a Kormánynak alárendelt szervek területi szervei létrehozására, átszervezésére, valamint jogállásuk és illetékességi területük módosítására vonatkozó előterjesztést.
(17) Előkészíti véleményezésre a hivatalvezető számára – a rendvédelmi szervek kivételével – a Kormánynak alárendelt szervek területi szervei létszámának megállapítására és költségvetése megállapítására vonatkozó előterjesztést, javaslatot.
(18) A közigazgatási hivatal belső szabályzataiban, továbbá a hivatalvezető által meghatározott ügyekben a bíróságok és más hatóságok előtti eljárásban biztosítja a hivatalvezető és a közigazgatási hivatal képviseletét.
(19) Ellátja a 22. §-ban foglalt általános feladatokat.
Pénzügyi Főosztály
27. § (1) A Pénzügyi Főosztály a közigazgatási hivatal gazdasági szervezete.
(2) A pénzügyi főosztályvezető a közigazgatási hivatal gazdasági vezetője, aki közvetlenül irányítja a gazdasági szervezetet, a pénzügyi, gazdasági feladatot ellátó szakmai szervezeti egységek munkájához iránymutatást ad, ellenőrzi azt és gazdasági intézkedéseket hoz.
(3) A gazdasági szervezet feladat- és hatáskörét, a gazdasági vezető, valamint a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátásáért felelős további személyek konkrét feladatait, a hatáskör és a kiadmányozási jogkör gyakorlásának részletes szabályait a gazdasági szervezet ügyrendje tartalmazza.
28. § A Pénzügyi Főosztály:
(1) A hivatal, illetve – a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét rögzítő megállapodás szerint – a hozzá rendelt költségvetési szervek működtetéséért, a gazdálkodás megszervezéséért és irányításáért felelős szervezeti egység. Ellátja hivatal előirányzatai tekintetében a gazdálkodással, könyvvezetéssel és adatszolgáltatással, valamint a hivatal működtetésével, üzemeltetésével, a vagyongazdálkodással kapcsolatos feladatokat. A működtetéssel, üzemeltetéssel, beruházással, vagyonvédelemmel, vagyon használatával, hasznosításával kapcsolatos feladatok ellátása az irányító szerv által engedélyezett módon, és a felelősség átruházása nélkül szolgáltatás megrendelésével is történhet.
(2) Gondoskodik a költségvetés tervezésével és végrehajtásával, a könyvvezetéssel és egyéb pénzügyi nyilvántartások vezetésével kapcsolatos feladatokról.
(3) Gondoskodik a közigazgatási hivatalt illető bevételek beszedéséről, teljesíti a fizetési kötelezettségeket, figyelemmel kíséri a költségvetési kiadások és bevételek alakulását.
(4) A hivatalvezető egyetértésével kezdeményezi a közigazgatás-szervezésért felelős szaktárcánál a szükséges fejezeti hatáskörű előirányzat-módosításokat, a Magyar Államkincstárnál pedig átvezetteti az intézményi hatáskörű előirányzat-módosításokat.
(5) Előkészíti a hivatalvezető hatáskörébe tartozó előirányzat-módosításokat.
(6) A vonatkozó jogszabályok előírásait figyelembe véve gondoskodik a hivatal számviteli politikájának kialakításáról, elkészíti a közigazgatási hivatal pénzkezelési és egyéb gazdálkodással, illetve vagyonkezeléssel kapcsolatos szabályzatait, valamint hivatalvezetői intézkedéseit.
(7) Vezeti a közigazgatási hivatal előirányzat-felhasználási keretszámláit, a lakás-támogatási számlát, valamint az ezzel kapcsolatos nyilvántartásokat, gondoskodik a számlákon keresztül teljesítendő pénzforgalom szabályszerű lebonyolításáról.
(8) Kezeli a közigazgatási hivatal pénzkezelő helyét, gondoskodik a készpénz kifizetések szabályos és határidőben történő teljesítéséről.
(9) Egyezteti a Magyar Államkincstár által rendelkezésre bocsátott előirányzat-felhasználási keret kiadásának és bevételének alakulásáról szóló tájékoztató jelentést a közigazgatási hivatal számviteli nyilvántartásával, elvégzi a szükséges korrekciókat.
(10) Vezeti az illetmény-gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartásokat, tartja a kapcsolatot az illetményszámfejtést végző Magyar Államkincstárral. Gondoskodik a intézményi kifizetések számfejtéséről.
(11) Biztosítja az állami adóhatóság útján teljesítendő befizetési kötelezettségek bevallását és befizetését.
(12) Ellátja a közigazgatási hivatal ingó és ingatlanvagyonának kezelését, az ingó- és ingatlanvagyon kezelésével, használatával, fenntartásával és hasznosításával összefüggő feladatokat, teljesíti az ezzel kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségeket.
(13) Üzemelteti a hivatali gépjárműveket, biztosítja a járművek és egyéb hivatali eszközök üzemeltetéséhez, karbantartásához szükséges feltételeket, felügyeli a szükséges nyilvántartások vezetését.
(14) Gondoskodik a FEUVE rendszer kialakításáról, gondoskodik mindazon elvek, eljárások és belső szabályzatok kidolgozásáról, melyek alapján a közigazgatási hivatal érvényesítheti a feladatai ellátására szolgáló előirányzatokkal, létszámmal és vagyonnal való szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás követelményeit.
(15) Gondoskodik a közbeszerzési eljárások előkészítéséről.
(16) Ellátja a 22. §-ban foglalt általános feladatokat.
Építésügyi Főosztály
29. § a) Gondoskodik a közigazgatási hivatal feladatkörébe tartozó építésügyi igazgatási ügyekben a hivatalvezető szakmai irányítási feladatainak ellátásáról.
b) Ellátja a közigazgatási hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó építésügyi hatósági feladatokat, előkészíti a közigazgatási hivatal hatáskörébe utalt hatósági döntéseket.
c) Ellenőrzi az elsőfokú építésügyi hatóságok tevékenységét, a jogszabályok előírásainak betartását.
d) Előkészíti a főosztály feladatkörébe tartozó hatósági ügyekben keletkezett közigazgatási perekkel összefüggő beadványokat (előkészítő iratok, ellenkérelmek, fellebbezések stb.)
e) Összeállítja, feldolgozza és elemzi az építésügyi hatósági statisztikát, értékeli a hatósági tevékenység tapasztalatait.
f) A közigazgatási hivatal éves ellenőrzési programjában foglaltak szerint ellenőrzi az államigazgatási feladatokat ellátó, államigazgatási hatósági jogkörben eljáró helyi önkormányzati szerveknél a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény végrehajtását, illetve ezen szervek hatósági tevékenysége jogszerűségét.
g) Összeállítja, feldolgozza és elemzi az ügyiratforgalmi, a hatósági és a szabálysértési statisztikát, értékeli a hatósági tevékenység tapasztalatait.
h) Az önkormányzatok, valamint az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok kijelöléséről és működési feltételeiről szóló kormányrendeletben kijelölt települési, fővárosi kerületi önkormányzati jegyzők kérésére szakmai segítséget nyújt a feladatkörébe tartozó kérdésekben.
i) A közigazgatási hivatal belső szabályzataiban, továbbá a hivatalvezető által meghatározott ügyekben a bíróságok és más hatóságok előtti eljárásban biztosítja a hivatalvezető és a közigazgatási hivatal képviseletét.
j) A hivatalvezető által meghatározottak szerint gondoskodik a Szakmai Munkacsoport napirendjének, állásfoglalásainak előkészítéséről.
k) Közreműködik a hivatalvezető képzési, továbbképzési feladatainak ellátásában.
l) Intézi a feladatkörét érintő közérdekű bejelentésekkel, kérelmekkel, panaszokkal kapcsolatos ügyeket.
m) Ellátja a hivatalvezető, a főtitkár által meghatározott egyéb feladatokat.
A belső ellenőrzést végző személy
30. § (1) A közigazgatási hivatalban működő belső ellenőrzést végző személy tevékenységét közvetlen a hivatalvezető alárendeltségében végzi, belső ellenőrzési vezetőnek minősül.
(2) Az ellenőrzési tevékenységen kívül más tevékenység végrehajtásába nem vonható be.
(3) Tevékenységének tervezésében és az ellenőrzési módszerek kiválasztásában önállóan jár el.
(4) Feladatellátása során alkalmazza az annak minőségét biztosító eljárásokat, a nemzetgazdaságért felelős miniszter által közzétett módszertant.
(5) Összeállítja – a kockázatelemzéssel alátámasztott – stratégiai és éves ellenőrzési terveket és a hivatalvezető jóváhagyását követően végrehajtja, valamint az intézkedési tervek megvalósulását nyomon követi.
(6) Az ellenőrzési program teljesítését, a – megállapításokat, következtetéseket és javaslatokat tartalmazó – ellenőrzési jelentés elkészítését befolyástól mentesen végzi, melynek tartalmáért felelősséggel tartozik.
(7) Tájékoztatja a hivatalvezetőt az éves ellenőrzési terv megvalósulásáról, az attól való eltérésekről, összeállítja az éves ellenőrzési jelentést.
(8) Évente értékeli a belső ellenőrzés tárgyi, személyi feltételeit, javaslatot tesz a hivatalvezetőnek a feltételeknek az éves tervvel történő összehangolására.
(9) Vezeti az ellenőrzések nyilvántartását, gondoskodik az ellenőrzési dokumentumok legalább tíz évig történő irattári megőrzéséről, illetve a birtokában lévő dokumentumok, adatok biztonságos tárolásáról.
(10) Részt vesz a hivatalvezető által jóváhagyott – éves képzési terv szerinti, illetve szakmai fejlődését biztosító egyéb – képzése(ke)n.
(11) Részletes feladatait, felelősségi és jogkörét a munkaköri leírása tartalmazza.
Szociális és Gyámhivatal
31. § (1) A gyermekvédelmi és gyámügyi igazgatással összefüggő feladat- és hatáskörében:
a) Ellátja az illetékességi területéhez tartozó települési önkormányzat jegyzőjének és a városi gyámhivatalnak a szakmai irányítását, felügyeletét és ellenőrzését. A gyermekvédelmi jelzőrendszer elégtelen működése esetén javaslatot tesz fegyelmi felelősségre vonás alkalmazására, illetve büntetőeljárást kezdeményez a gyermek sérelmére elkövetett bűncselekmény gyanúja esetén.
b) Első fokon dönt a gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmények működési engedélyezéséről szóló jogszabály által a hatáskörébe utalt ügyekben. Évente ellenőrzi az általa engedélyezett gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások működését, szükség esetén igazgatási bírságot szab ki, vagy a törvényben maghatározott egyéb intézkedést tesz.
c) Másodfokú hatósági jogkört gyakorol a települési önkormányzat jegyzőjének, a városi gyámhivatalnak a gyermekvédelmi és gyámügyi hatósági ügyeiben. A kijelölt jegyzők működési engedéllyel kapcsolatos ügyeiben felettes hatóságként jár el.
d) Ellenőrzési jogkörében legalább négyévenként ellenőrzi a gyámhatóságok gyámügyi és gyermekvédelmi hatósági tevékenységének jogszerűségét, továbbá a működést engedélyező kijelölt jegyzők hatósági tevékenységét, és nyilvántartja a megyében kiadott működési engedélyeket.
e) A gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter utasítása alapján az ellenőrzési tervben meghatározottakon túl vizsgálatot folytat le a meghatározott témakörben.
f) Tájékoztatja a minisztert az ellenőrzési tervről, valamint az ellenőrzések és vizsgálatok tapasztalatairól.
g) Szakmai koordinációs értekezletet hív össze, elsősorban a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatásköröket ellátó hatóságok, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók számára.
h) Közreműködik az ágazati képzések, továbbképzések szervezésében.
i) Véleményezi a helyi önkormányzatnak az önkormányzati ellátórendszer átalakítására vonatkozó javaslatait, és szükség esetén kezdeményezi a javaslatok megváltoztatását.
j) Elősegíti és koordinálja a bűnelkövetés, illetve a bűnismétlés megelőzését célzó programok indítását a veszélyeztetett, továbbá a bűncselekményt elkövetett, de nem büntethető, valamint a büntetőeljárás alá vont gyermekek számára.
k) Minden év június 30. napjáig az előző évre vonatkozóan jelentésben elemzi az illetékességi területén a gyermekkorú, illetve a fiatalkorú bűnelkövetés helyzetét, és értékeli a bűnmegelőzési tevékenységet.
l) Egyeztető értekezletet tart jelentés ismertetése és a bűnmegelőzés érdekében elvégzendő feladatok megvitatása céljából.
m) Nyilvántartást vezet a jogszabály által elrendelt adatokról.
n) Szervezi a hivatásos gondnoki feladatot ellátó személyek képzését, illetve évenkénti továbbképzését.
o) Ellátja a jogszabályokban hatáskörébe utalt egyéb feladatokat.
(2) Szociális igazgatással összefüggő feladat- és hatáskörében:
a) Ellátja a jegyző szakmai irányítását, felügyeletét és ellenőrzését, másodfokon jár el a jegyző hatáskörébe tartozó szociális hatósági ügyekben és a kijelölt jegyzők hatáskörébe tartozó működési engedélyekre vonatkozó ügyekben.
b) Első fokon dönt a működési engedélyek kiadásáról, módosításáról és visszavonásáról a bentlakásos szociális intézmények, valamint az alapszolgáltatások tekintetében, amennyiben az alapszolgáltatás mellett a fenntartó bentlakásos intézményi ellátást, vagy gyermekek átmeneti gondozását, gyermekvédelmi szakellátást is nyújt.
c) A működést engedélyező szerv legalább kétévente ellenőrzi, hogy a szociális szolgáltató, intézmény a jogszabályokban és a működési engedélyben foglaltaknak megfelelően működik-e.
d) Legalább négyévenként ellenőrzi a kijelölt városi jegyzőknek a szociális szolgáltatók, intézmények működésének engedélyezésével kapcsolatos hatósági tevékenységét.
e) Folyamatosan figyelemmel kíséri a szociális törvényben meghatározott önkormányzati ellátási kötelezettségek teljesítését. Amennyiben az önkormányzat ellátási kötelezettségéből adódó feladatainak, különösen fenntartói feladatának, illetve szolgáltatástervezési koncepció elkészítésének nem tesz eleget, felszólítja az önkormányzatot – megfelelő határidő kitűzésével – a feladat teljesítésére.
f) Eljár első fokon, valamint a jegyző felügyeleti szerveként másodfokon a súlyos mozgáskorlátozottak közlekedési kedvezményeivel kapcsolatos ügyekben, illetve dönt a támogatási utalványok kiadásáról.
g) Felügyeleti szervként jár el az egyes lakáscélú kölcsönökből eredő adósságok rendezésével kapcsolatos ügyekben, elbírálja a jogorvoslati kérelmeket.
h) Első fokon dönt az intézményi jogviszonyban álló személyek intézményen belüli foglalkoztatása esetén a szociális foglalkoztatási engedélyek kiadásáról. Kétévente ellenőrzi az engedélyezett foglalkoztatást, valamint nyilvántartást vezet a szociális foglalkoztatásról.
i) Nyilvántartást vezet a jogszabály által elrendelt adatokról.
j) Közreműködik az ágazati képzések, továbbképzések szervezésében.
k) Ellátja továbbá mindazon szociális feladatokat, amelyeket jogszabály hatáskörébe utal.
(3) Egyéb feladatok:
a) Részt vesz az ágazati képzések lebonyolításában, szakmai képzéseket, továbbképzéseket szervez.
b) Kapcsolatot tart a feladat- és hatáskörét érintő ügyekben feladat- és hatáskörrel rendelkező központi és területi államigazgatási szervekkel.
c) Kapcsolatot tart a Nemzeti Erőforrás Minisztérium ágazatilag illetékes főosztályaival.
d) Ellátja a hivatalvezető által meghatározott funkcionális feladatokat.
e) Gondoskodik a Szociális és Gyámhivatalhoz érkező valamennyi ügyirat érkeztetéséről, és szignálásra, majd iktatásra, irattározásra történő továbbításáról.
(4) Részletes feladatait a Szociális és Gyámhivatal ügyrendje tartalmazza.
MUNKAFORMÁK
1. Cím
A központi államigazgatási szervek területi szervei koordinációja és az önkormányzatokkal való kapcsolattartás szervezeti formái
32. § (1) A Pest Megyei Államigazgatási Kollégium
a) A Kollégium a hivatalvezető véleményező, összehangolást elősegítő testülete. Működésének részletes szabályait az Ügyrend tartalmazza.
b) A Kollégium elnöke a hivatalvezető, tagjai a főtitkár, a szakigazgatási szervek vezetői, a központi államigazgatási szervek bármely jogállású területi szerveinek vezetői, valamint a közigazgatási hivatal főosztályvezetői.
c) A Kollégium az Ügyrendjében meghatározott módon tartja üléseit.
d) A Kollégium ülésén tanácskozási joggal részt vesz az elnök által meghívott államigazgatási feladatot ellátó más szervezet vezetője.
(2) A hivatalvezető szükség szerint, a Kollégium tagjainak részvételével, a feladat- és hatáskörrel rendelkező központi államigazgatási szervek vezetőinek egyidejű tájékoztatása mellett megyei koordinációs értekezletet hívhat össze több ágazatot érintő feladat ellátásának előmozdítására.
(3) Szakmai koordinációs értekezlet
a) A közigazgatási hivatal, valamint a szakigazgatási szerv vezetője az államigazgatási feladatokat ellátó, államigazgatási hatósági jogkörben eljáró helyi önkormányzati szervek vonatkozásában jogosult szakmai-koordinációs értekezletet összehívni.
b) Az értekezlet feladata a kölcsönös tájékoztatás és az aktuális szakmai feladatok megvitatása.
2. Cím
Az értekezletek rendje
33. § (1) A hivatali értekezletek formái:
a) éves munkaértekezlet,
b) hivatalvezetői értekezlet,
c) szakigazgatási szerv vezetői értekezlet,
d) főosztályi értekezlet,
e) osztályértekezlet,
f) szakigazgatási szerv értekezlete,
g) szakmai munkacsoportok munkamegbeszélései.
(2) Megyei szintű éves munkaértekezlet
a) Célja: A közigazgatási hivatal éves munkájának értékelése és a feladatok meghatározása.
b) Időpontja: Évente egyszer a közigazgatás-szervezésért felelős szaktárcában megtartott évértékelő és feladatkitűző értekezletet, illetve az éves munkaértékelés elkészültét követően.
c) Résztvevői: A közigazgatási hivatal valamennyi kormánytisztviselője, kormányzati ügykezelője és munkavállalója.
d) A lebonyolítás módja: Az összehívásért és az előkészítésért a Koordinációs és Belső Igazgatási Főosztály vezetője felelős, aki az értekezletről emlékeztetőt készít, amelyet a hivatalvezető hagy jóvá.
(3) Hivatalvezetői értekezlet
a) Célja: A közigazgatás-szervezésért felelős szaktárca által a hivatalvezetők részére havonta szervezett közigazgatási hivatalvezetői értekezleten elhangzott információk átadása, tájékoztatás az értekezleten született döntésekről, feladatkitűzésekről és az azokból adódó közigazgatási teendők meghatározása.
Célja továbbá a kölcsönös tájékoztatás az előző vezetői értekezlet óta történt jelentős eseményekről, a következő időszakra vonatkozó feladatok egyeztetése, összehangolása, az egységes jogalkalmazási gyakorlat kialakítása.
b) Időpontja: Kéthetente általában hétfői munkanapokon, illetve a minisztériumi hivatalvezetői értekezletet követő munkanapon.
c) Résztvevői: Hivatalvezető, főtitkár, a szakigazgatási szervek vezetője és a főosztályvezetők.
d) A lebonyolítás módja: A megtárgyalandó napirendekre vonatkozóan a főtitkár, a szakigazgatási szerv vezetője, a hivatalvezető közvetlen vezetése alatt álló szervezeti egységek vezetői javaslatot tehetnek. Az összehívásért és az előkészítésért a Koordinációs és Szervezési Főosztály vezetője felelős, aki az értekezletről emlékeztetőt készít, amelyet a hivatalvezető hagy jóvá. Az emlékeztető tartalmazza az értekezleten született döntéseket, a döntések végrehajtásáért felelős személyek nevét és a határidőket.
(4) Szakigazgatási szerv vezetői értekezlet
a) Célja: A hivatalvezetői értekezleteken elhangzott információk továbbadása. Célja továbbá a kölcsönös tájékoztatás az előző szakigazgatási szerv vezetői értekezlet óta történt jelentős eseményekről, a következő időszakra vonatkozó feladatok egyeztetése, összehangolása, az egységes jogalkalmazási gyakorlat kialakítása.
b) Időpontja: Havonta, a hivatalvezető által tartott vezetői értekezletet követő egy héten belül, illetve szükség szerint.
c) Résztvevői: A szakigazgatási szerv érintett kormánytisztviselője, kormányzati ügykezelője és munkavállalója vesz részt. Az értekezletre érintettsége esetén meg kell hívni a szakigazgatási szerv illetékességi területén lévő közigazgatási hivatal vezetőjét.
d) A lebonyolítás módja: Az értekezlet összehívásáért és előkészítéséért a szakigazgatási szerv vezetője által megbízott kormánytisztviselő a felelős, aki az értekezletről emlékeztetőt készít, amit a szakigazgatási szerv vezetője hagy jóvá.
(5) Főosztályi értekezlet
a) Célja: A közigazgatási hivatalon belüli szakmai feladatellátás, jogalkalmazás összehangolása, a soron következő feladatok meghatározása.
b) Időpontja: Havonta, illetve szükség szerint.
c) Résztvevői: A főosztály valamennyi kormánytisztviselője, kormányzati ügykezelője és munkavállalója. Az értekezletre meg kell hívni a feladatokkal érintett társ főosztályok vezetőit.
d) A lebonyolítás módja: Az értekezlet összehívásáért és előkészítéséért a főosztály vezetője által megbízott kormánytisztviselő a felelős, aki az értekezletről emlékeztetőt készít, amit a főosztály vezetője hagy jóvá.
(6) Osztályértekezlet
a) Célja: A közigazgatási hivatalon belüli szakmai feladatellátás, jogalkalmazás összehangolása, a soron következő feladatok meghatározása.
b) Időpontja: Havonta, illetve szükség szerint.
c) Résztvevői: Az osztály valamennyi kormánytisztviselője, kormányzati ügykezelője és munkavállalója. Az értekezletre meg kell hívni a feladatokkal érintett társ főosztályok vezetőit.
d) A lebonyolítás módja: Az értekezlet összehívásáért és előkészítéséért az osztály vezetője által megbízott kormánytisztviselő a felelős, aki az értekezletről emlékeztetőt készít, amit az osztály vezetője hagy jóvá.
(7) Szakigazgatási szerv értekezlete
A szakigazgatási szerv vezetője, a szakigazgatási szerv szervezeti egységeinek vezetői, szükség szerint a főosztályi, illetve az osztályértekezletekhez hasonló módon és tartalommal munkaértekezletet hívhatnak össze.
(8) Munkacsoporti megbeszélés
A hivatalvezető több szervezeti egységet érintő eseti vagy állandó koordinációt igénylő feladat ellátására a szervezeti egységek vezetői, illetőleg kormány-tisztviselői részvételével munkacsoportot hozhat létre. A munkacsoport vezetője a hivatalvezető által kijelölt vezetői munkakörrel rendelkező kormánytisztviselő. A munkacsoport – feladatai ellátása érdekében – a hivatalvezető által meghatározott, valamint szükség szerinti rendszerességgel a munkacsoport vezetője főosztályi, illetve osztályértekezlethez hasonló módon és tartalommal munkacsoporti megbeszélést hívhat össze.
A HIVATAL MŰKÖDÉSI RENDJE
1. Cím
Általános szabályok
34. § (1) A közigazgatási hivatal folyamatos működését a jogszabályok, az állami irányítás egyéb jogi eszközei, az ezekre épülő Szervezeti és Működési Szabályzat, a 12. §-ban meghatározott szervezeti egységek ügyrendjei, további belső szabályzatok, valamint a felettes vezető utasításai határozzák meg.
(2) A vezető, a kormánytisztviselő, a kormányzati ügykezelő, és a munkavállaló részletes feladatait e Szabályzaton túl az Ügyrend, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzata, más belső szabályzatok és a munkaköri leírások szabályozzák.
(3) A munkaköri leírás a felelősség megállapítására is alkalmas módon – többek között – tartalmazza: a munkakörben ellátandó feladat jellegét, a tevékenységi kört, a munkakört betöltők alá- és fölérendeltségi viszonyait, a munkáltatói jogkör gyakorlójának megjelölését, a munkakörre vonatkozó sajátos előírásokat és a helyettesítés módját.
(4) Az ügyintézésért felelős az eljárás során a következőket végzi el:
a) áttanulmányozza az ügyre vonatkozó ügyiratokat és más információkat tartalmazó anyagokat, szükség szerint intézkedik az ügyet érintő iratok pótlólagos összegyűjtésére és átmeneti csatolására, illetve különböző ügyiratdarabok végleges szerelésére,
b) amennyiben az ügyben más hivatali belső szervezeti egység, vagy más hivatalos szerv álláspontjának bekérése szükséges, erről indokolt esetben felettesét külön tájékoztatja, az egyeztetést az illetékessel szóban, szükség szerint írásban elvégzi,
c) az ügyben folytatott jelentősebb tárgyalásról, értekezletről, megbeszélésről, szóbeli megállapodásról, egyeztetésről szükség szerint jegyzőkönyvet, emlékeztetőt, vagy feljegyzést készít és azt az ügyiratban elhelyezi; fontosabb ügyeknél a lényeges vezetői utasításokat – indokolt esetben – az ügyiratra, illetve az előadói ívre, vagy az ügyet kísérő lapra külön feljegyzi,
d) megállapításait, javaslatát az ügyiratban rövid előadmány, feljegyzés formájában összegzi és elkészíti a kiadmány tervezetét,
e) az ügyiratot kiadmányozza, vagy továbbítja azt a kiadmányozásra jogosulthoz,
f) az iratra feljegyzi a kezelői és a kiadói utasításokat.
(5) Az ügy intézésére kijelölt köteles a vezető utasítása szerint eljárni.
(6) Ha az ügyintézés során kapott vezetői utasítással nem ért egyet:
a) ezt közölheti közvetlen felettesével,
b) ezt követően jogosult az elutasított ellenvéleményét az ügyiratra, vagy az ügyiratot kísérő lapra rávezetni,
c) az ügyiratban feltüntetett ellenvéleményét a szolgálati felettese útján, vagy annak előzetes értesítésével felső szintű vezetők elé terjesztheti.
(7) Az ügyet intéző ellenvéleménye általában nem akadályozhatja meg a vezetői utasítás végrehajtását. A szabályszerű és a szolgálati úton előterjesztett ellenvéleményért az ügyintézőt semmilyen hátrány nem érheti. Az ügyintéző külön jogszabályban előírt kivételes esetekben köteles, illetve jogosult a vezetői utasítások végrehajtását megtagadni.
2. Cím
Munkarend és ügyfélfogadás
35. § (1) A közigazgatási hivatal munkarendje
a) a Hivatalban a munkaidő hétfőtől csütörtökig 8.00–16.30 óráig, pénteken 8.00–14.00 óráig tart, a munkaközi szünet (ebédidő) 11.30–14.00 óra között vehető igénybe, 30 perc időtartamban azokon a napokon, amikor a munkaidő a napi hat órát meghaladja,
b) a fizikai alkalmazottak munkarendje havi munkaidőkeretben is megállapítható,
c) munkaidőben a munkahelyről eltávozni a hivatali felettes engedélyével lehet.
(2) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott munkaidőtől való eltérést a hivatalvezető engedélyezi.
(3) A közigazgatási hivatal szervezeti egységei – ideértve a szakigazgatási szerveket is – ügyfélfogadási rendjét az ügyrendben kell meghatározni.
(4) A hivatalvezető ügyfélfogadása minden hónap első keddjén 9.00 órától 12.00 óráig tart.
(5) A főtitkár ügyfélfogadása minden szerdán 9.00 órától 12.00 óráig tart.
(6) A hivatalvezető közvetlen vezetése alatt álló szervezeti egységek vezetői kötelesek gondoskodni arról, hogy az önkormányzati tisztségviselők, a jegyzők, aljegyzők, a képviselők, valamint a helyi és területi közigazgatási szervek kormány-tisztviselői soron kívül, illetve előre egyeztetett időpontban kereshessék fel a Hivatalt.
3. Cím
A kiadmányozás rendje
36. § (1) A kiadmányozási jog az ügyben történő érdemi döntésre ad felhatalmazást. A kiadmányozási jog magában foglalja az érdemi döntést, a döntés kialakításának, valamint az ügyirat irattárba helyezésének jogát. A kiadmányozott irat tartalmáért és alakiságáért a kiadmányozó felelős.
(2) A szerv vezetője kiadmányozási jogát a szervvel kormány-tisztviselői jogviszonyban álló személyre átruházhatja.
(3) Külső szervhez, vagy személyhez iratot, kiadmányt csak az adott ügyben kiadmányozási joggal rendelkező aláírásával (külső kiadmányozás) lehet továbbítani, kiadni. Külső kiadmánynak minősül a közigazgatási hivatal kormány-tisztviselői, kormányzati ügykezelői és munkavállalói részére a munkáltatói jogkörben kiadmányozott és átadott irat is.
(4) A kiadmányozási jog jogosultja:
a) a közigazgatási hivatal, illetve a hivatalvezető hatáskörébe tartozó ügyekben – mint a hatáskörrel rendelkező szerv vezetője – a közigazgatási hivatal vezetője,
b) a szakigazgatási szerv, illetve a szakigazgatási szerv vezető hatáskörébe tartozó ügyekben a szakigazgatási szerv vezetője,
c) jogszabályban meghatározott hatáskörében a közigazgatási hivatal kormánytisztviselője.
(5) A kiadmányozási jog jogosultja e jogkörét e Szabályzatban, Ügyrendben, más belső szabályzatban, illetve egyedi írásbeli intézkedéssel részben, vagy egészben átruházhatja, az átruházott kiadmányozási jogot visszavonhatja. Az átruházott kiadmányozási jog tovább nem delegálható. Az átruházás nem érinti a hatáskör jogosultjának személyét és felelősségét.
(6) A szakigazgatási szervek vezetői ügyrendjükben szabályozzák a kiadmányozás rendjét.
(7) A közigazgatási hivatal vezetője a kiadmányozás rendjét, annak részletes szabályait a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzatában határozza meg.
4. Cím
A helyettesítés rendje
37. § (1) A hivatalvezető távolléte vagy akadályoztatása esetén általános helyettesítését a főtitkár látja el.
(2) A főtitkár távolléte vagy akadályoztatása esetén a hivatalvezető általános helyettesítését az általa kijelölt főosztályvezető, kijelölés hiányában a (3) bekezdés szerinti vezetők az ott meghatározott sorrendben látják el.
(3) A hivatalvezető, illetve a főtitkár – a (2) bekezdés szerint – kijelölt vezető együttes távolléte vagy akadályoztatása esetén, illetve kijelölés hiányában a hivatalvezető által meghatározott sorrendben a kiadmányozási és helyettesítési szabályzatban megjelölt vezető helyettesíti.
(4) A pénzügyi főosztályvezető a hivatalvezetőt pénzügyi, gazdasági ügyekben – a fentiekben megjelölt helyettesítési rendtől függetlenül – minden esetben helyettesíti.
(5) Építésügyi hatósági ügyekben a hivatalvezetőt az építésügyi főosztály vezetője helyettesíti.
(6) A hivatalvezető közvetlen irányítása alatt álló szervezeti egységek vezetőit távollétük esetén az alábbi személyek helyettesítik:
– a Törvényességi Ellenőrzési és Felügyeleti Főosztály vezetőjét a főosztályvezető-helyettes, annak hiányában a hivatalvezető által kijelölt kormánytisztviselő,
– a Hatósági Főosztály vezetőjét a kijelölt osztályvezető,
– a Koordinációs és Szervezési Főosztály vezetőjét a hivatalvezető által kijelölt kormánytisztviselő,
– a Pénzügyi Főosztály vezetőjét a főosztályvezető-helyettes, annak hiányában a hivatalvezető által kijelölt, a képesítési előírásoknak megfelelő kormánytisztviselő,
– az Építésügyi Főosztály vezetőjét az osztályvezető.
(7) A Szociális és Gyámhivatal vezetőjét főosztályvezető-helyettes, vagy osztályvezető, annak hiányában a Szociális és Gyámhivatal vezetője által kijelölt kormánytisztviselő helyettesíti.
(8) A közigazgatási hivatal ügyintézőinek, ügykezelőinek és munkavállalóinak helyettesítési rendjét a munkaköri leírások tartalmazzák.
(9) A helyettesítésre vonatkozó részletes szabályokat – e Szabályzatban foglaltakon túl – a szakigazgatási szervek és a gazdasági szervezet ügyrendjei, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzata, más belső szabályzatok, valamint a munkaköri leírások tartalmazzák.
(10) A helyettesítésre vonatkozó rendelkezésekben foglaltak szerint feljogosított személy távolléte, vagy akadályoztatása esetén a szervezeti egységek dolgozói közül a hivatalvezető, a szakigazgatási szerv vezetője jelöli ki a helyettesítést ellátó személyt.
(11) E Szabályzat, az ügyrend, a közigazgatási hivatal kiadmányozási és helyettesítési szabályzata, más belső szabályzata, munkaköri leírás vagy a (2), (6) és (12) bekezdés szerint írásbeli kijelölés alapján helyettesítést ellátó személyt, e minőségében megilleti a kiadmányozási jog gyakorlása.
5. Cím
A munkáltatói jogok gyakorlásának rendje
38. § A munkáltatói jogok gyakorlásának részletes szabályait a kormánytisztviselő és kormányzati ügykezelők tekintetében a közigazgatási hivatal egységes közszolgálati szabályzata, a munkavállalók tekintetében a munkáltatói jogok gyakorlásáról – amennyiben azt nem a közigazgatási hivatal egységes közszolgálati szabályzata tartalmazza – külön szabályzat rendelkezik.
6. Cím
Az adatvédelmi tevékenység irányítása
39. § A közigazgatási hivatalban a személyes adatkezelési, adatbiztonsági és adatszolgáltatási, valamint a közérdekű adatok nyilvánosságával összefüggő tevékenységet a hivatalvezető által kijelölt adatvédelmi felelős látja el a közigazgatási hivatal belső szabályzataiban és a munkaköri leírásaiban foglaltaknak megfelelően.
7. Cím
Államháztartási belső pénzügyi ellenőrzés – Belső ellenőrzési és vezetői ellenőrzési tevékenység
40. § (1) Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzés szervezetére, felépítésére és módszerére vonatkozóan külön szabályzat, a Belső Ellenőrzési Kézikönyv rendelkezik, melyet a nemzetgazdasági miniszter által kiadott kézikönyv alapján kell összeállítani.
(2) A szakmai feladatellátás irányítása, felügyelete során ellátandó folyamatos vezetői ellenőrzés működésére vonatkozó előírásokat a jelen Szabályzat, a közigazgatási hivatal belső szabályzatai, valamint a vezetők munkaköri leírása tartalmazza.
8. Cím
A kapcsolattartás rendje
41. § A kapcsolattartás rendje e Szabályzat keretei között igazodik a hivatal által gyakorolt feladat- és hatáskörökhöz, az ennek függvényében kialakított belső munkamegosztáshoz.
A belső kapcsolattartás rendje
42. § (1) A főtitkár, a Hivatal belső szervezeti egységei, a szakigazgatási szervek tevékenységük során együttműködésre kötelezettek, a feladatkörükbe tartozó, de más szervezeti egységek feladatkörét is érintő ügyekben az érdekeltek egyeztetve kötelesek eljárni.
(2) Az egyeztetésért az a szervezeti egység vezetője a felelős, akinek a feladat elvégzése munkaköri kötelezettségét képezi.
(3) A Hivatal egészét érintő és kiemelkedő jelentőséggel bíró vagy az egész hivatal szakmai gyakorlatát érintő és állásfoglalást igénylő kérdésekben a vezetői munkakörrel rendelkező kormánytisztviselők kezdeményezhetik összhivatali értekezlet megtartását.
(4) Az adott szervezeti egység egészét érintő kérdésekben folytatott megbeszélésekről, konzultációkról az ügyintézésért felelős személyeknek tájékoztatni kell a főosztályvezetőket.
A külső kapcsolattartás rendje
43. § (1) A hivatalvezető kapcsolatot tart: a közigazgatás-szervezésért felelős miniszterrel, a közigazgatás-szervezésért felelős szaktárca vezetőivel, illetve vezető kormány-tisztviselőivel,
(2) A hivatalvezető feladata biztosítani a hivatal nevében történő kapcsolattartást:
a) a minisztériumokkal,
b) a központi államigazgatási szervekkel,
c) az országgyűlési képviselőkkel,
d) a központi államigazgatási szervek területi szerveinek vezetőivel,
e) a társadalmi szervezetek, egyesületek országos és megyei szintű szervezeteinek vezetőivel,
f) a megyében működő nem államigazgatási feladatokat ellátó állami szervek: a megyei bíróság, a megyei főügyészség és az Állami Számvevőszék megyei vezetőjével,
g) a megyében működő helyi önkormányzatok tisztségviselőivel.
(3) A hivatal önálló belső szervezeti egységeinek vezetői és munkatársai feladat- és hatáskörükhöz igazodóan kapcsolatot tartanak:
a) a közigazgatás-szervezésért felelős szaktárca belső szervezeti egységeinek vezetőivel és munkatársaival,
b) a minisztériumok és más főhatóságok belső szervezeti egységeinek vezetőivel és munkatársaival,
c) az államigazgatási feladatokat ellátó államigazgatási hatáskörrel, hatósági jogkörrel rendelkező helyi önkormányzati szervekkel,
d) a megyében működő területi államigazgatási szervekkel,
e) a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. területi irodáinak vezetőjével,
f) a Magyar Államkincstárral és a számlavezető pénzintézettel,
g) nem állami és nem önkormányzati szociális és oktatási intézményekkel.
(4) A Szociális és Gyámhivatal vezetője kapcsolatot tart a Nemzeti Erőforrás Minisztériummal.
(5) Az ügyintéző kapcsolattartási kötelezettségét a munkaköri leírása tartalmazza.
A sajtóval való kapcsolattartás rendje
44. § (1) A Hivatal nevében, illetve a Hivatal egészét érintő kérdésekben a sajtónak a hivatalvezető, a főtitkár, vagy az általa kijelölt vezető adhat tájékoztatást.
(2) A szakigazgatási szervek vezetői a feladatkörükbe tartozó szakmai ügyekben nyilatkozhatnak a sajtónak. A nyilatkozattételről a hivatalvezetőt előzetesen tájékoztatják.
(3) A belső szervezeti egységek vezetői és az érdemi ügyintézést végző munkatársak feladatkörükbe tartozóan a hivatalvezető által adott felhatalmazás alapján tehetnek sajtónyilatkozatot.
(4) A tájékoztatási tevékenység során a minősített adat kezelésére, a személyes adatok védelmére és a közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó szabályokat meg kell tartani, a nyilatkozat nem járhat mások személyhez fűződő jogainak sérelmével.
Kapcsolat a szakszervezettel
45. § (1) A szakszervezetnek, mint a foglalkoztatottak érdekvédelmi szervezetének joga, hogy a hivatalon belül szervezetet működtessen és ezek működtetésébe tagjait bevonja.
(2) A kapcsolattartást külön megállapodás szabályozza.
Kapcsolat a szociális bizottsággal
46. § (1) A Szociális Bizottság a hivatalvezető mellett működő, véleményezési és javaslattételi jogkörrel bíró szerv.
(2) Ügyrendjét a bizottság alakítja ki.
Kapcsolat a civil szervezetekkel
47. § (1) A hivatal a tevékenységi körébe tartozó feladat- és hatáskörök még eredményesebb ellátása érdekében – a közérdekű adatok tekintetében – nyitott a civil szervezetekkel történő rendszeres és korrekt kapcsolattartásban.
(2) A kapcsolattartás módja: vezetői szintű konzultációk tartása, az érdekelt felek által szervezett szakmai fórumokra tanácskozási joggal történő meghívás.
(3) A (2) bekezdésben említett konzultációkon és szakmai fórumokon a hivatalvezető vagy az általa kijelölt főosztályvezető vesz részt. Az e rendezvényeken szerzett információkról az érintettek a legközelebbi ülésen tájékoztatják a vezetői értekezletet.
1. Cím
Átmeneti rendelkezések
48. § 2010. szeptember 1-je és 2010. december 31-e között feladatellátási megállapodás alapján a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal Pénzügyi Főosztálya látja el a Budapest Főváros Közigazgatási Hivatala pénzügyi-gazdálkodási feladatait.
1

Az utasítást a 29/2011. (III. 8.) KIM utasítás 4. §-a hatályon kívül helyezte 2011. március 9. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére