• Tartalom

36/2010. (V. 13.) IRM rendelet

36/2010. (V. 13.) IRM rendelet

a felszámolók, a vagyonfelügyelők és az ideiglenes vagyonfelügyelők elektronikus kijelölésének szabályairól

2015.11.14.

A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény 85. § (5) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, valamint
a 8. § tekintetében a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 395. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, és az Országos Igazságszolgáltatási Tanáccsal egyetértésben,
az igazságügyi és rendészeti miniszter feladat- és hatásköréről szóló 164/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § h) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva
a következőket rendelem el:

1. § (1)1 A felszámoló, a vagyonfelügyelő, az ideiglenes vagyonfelügyelő (a továbbiakban együtt: felszámoló) felszámolók névjegyzékéből történő kirendelése az erre a célra kifejlesztett és az Országos Bírósági Hivatal elnöke által jóváhagyott számítógépes elektronikus kijelölő program (a továbbiakban: számítógépes program) felhasználásával történik. A számítógépes programot az Országos Bírósági Hivatal üzemelteti (a továbbiakban: üzemeltető).

(2) Az (1) bekezdés szerinti számítógépes program által kezelt adatbázisba a felszámolók névjegyzékébe bejegyzett valamennyi felszámolót fel kell venni. Az adatbázisban a felszámolókat nevük és cégjegyzék számuk azonosítja.

(3)2 A névjegyzékbe bejegyzett felszámolók körére és azok adataira vonatkozó változásokat a felszámolók névjegyzékéről szóló 114/2006. (V. 12.) Korm. rendelet 4. § (3) bekezdése szerinti, a Cégközlönyben történő közzétételt követően haladéktalanul át kell vezetni az adatbázisban. Ezeket az adatokat a felszámolók névjegyzékét vezető szervezet a Cégközlönyben történő közzétételt megelőzően, elektronikus úton is eljuttatja az üzemeltető részére.

(4)3 A felszámolóknál folyamatban lévő ügyek számát a felszámoló kirendeléséről és felmentéséről szóló, valamint a csődeljárás vagy felszámolási eljárás befejezését vagy megszüntetését közzétevő jogerős bírósági végzések összesített adatai alapján kell az adatbázisba felvenni, és azt hetente, a hét második munkanapján kell aktualizálni.

(5)4 A (2)–(4) bekezdés szerinti feladatokat, továbbá az adatbázis adatainak aktualizálását az üzemeltető végzi.

(5a)5 Az üzemeltető biztosítja a számítógépes program jogszabályoknak megfelelő, biztonságos, átlátható és ellenőrizhető működését, jogosulatlan hozzáférés és adatmódosítás elleni védelmét.

(5b)6 Az üzemeltető az (5a) bekezdéssel összefüggő feladatai végrehajtására vonatkozó üzemeltetői szabályzatot közzéteszi a honlapján, és ebben tájékoztatást ad az üzemeltetéssel összefüggő észrevételek bejelentésének módjáról, az adatbázis adatainak kijavításával, kiegészítésével összefüggésben kijelölt kapcsolattartó személy elérhetőségéről, valamint az észrevételek alapján történő javítások végrehajtásának rendjéről, és ennek megtörténte esetén az érdekeltek tájékoztatásának módjáról.

2. § (1) Az 1. § szerinti adatbázisban – az elektronikus kijelölés céljaira – a felszámolókat a cégjegyzékbe bejegyzett székhelyük szerinti település, valamint a fióktelepük (fióktelepeik) szerinti település alapulvételével kell csoportosítani, a (2)–(5) bekezdésben foglaltak szerint. E rendelet alkalmazásában a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepe cégformában bejegyzett felszámolónak a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (a továbbiakban: Ctv.) 7. § (1) bekezdése szerinti adatát kell székhelynek és a Ctv. 7. § (2) bekezdése szerinti adatát kell fióktelepnek tekinteni.

(2)7 Az (1) bekezdés szerinti csoportosításkor a felszámolókról székhelyük alapulvételével kell megyénkénti listákat és fővárosi listát készíteni (a továbbiakban: főlista).

(3) A megyei listákhoz és a fővárosi listához két-két kiegészítő listát is kell készíteni.

(4) Az első kiegészítő listában azokat a felszámolókat kell szerepeltetni, amelyeknek a székhelye annak az ítélőtáblának az illetékességi területén van, ahová a főváros vagy az adott megye tartozik.

(5) A második kiegészítő listában azokat a felszámolókat kell szerepeltetni, amelyeknek székhelye nem, hanem csak fióktelepe van annak az ítélőtáblának az illetékességi területén, ahová a főváros vagy az adott megye tartozik.

(6) A csoportosítást a számítógépes program végzi. Az üzemeltető a felszámolók számára – kérésükre – lehetővé teszi, hogy az adatbázisban szereplő adataik helyességéről meggyőződjenek, és haladéktalanul gondoskodik a hiányos vagy téves adatok kijavításáról.

3. § (1)8 A számítógépes program az elektronikus kijelöléskor a (2)–(4) bekezdés szerinti elveket érvényesíti, a 4. § szerinti eltérésekkel. A számítógépes program – az (5) bekezdésben meghatározott eseteket kivéve – kizárólag egyetlen kijelölési műveletet engedélyezhet. A kijelölési művelet eredménye és elvégzésének időpontja elektronikusan menthető és kinyomtatható formában is megjelenik.

(2)9 A 2. § (2) bekezdés szerinti főlistában szereplő felszámolókat 100-as szorzóval, a 2. § (4) bekezdés szerinti első kiegészítő listában szereplő felszámolókat 40-es szorzóval, a 2. § (5) bekezdés szerinti második kiegészítő listában szereplő felszámolókat 15-ös szorzóval látja el a számítógépes program.

(3)10 A felszámoló kijelölésére a program – a (2) bekezdés szerinti súlyozás alkalmazásával – véletlenszerű kiválasztással tesz javaslatot oly módon, hogy a súlyozott halmazból egyenletes eloszlás szerint választ. Azokat a felszámolókat, amelyek – az adott megye vagy a főváros vonatkozásában – nem szerepelnek sem a 2. § (2) bekezdés szerinti főlistán, sem pedig a 2. § (4)–(5) bekezdés szerinti kiegészítő listákon, a program nem veszi figyelembe a kiválasztás során.

(4)11 Azokat a felszámolókat, amelyek folyamatban lévő ügyeinek száma a többiek aktuális ügyszámának számtani átlagát legalább kétszeresen meghaladja, csak a naptári hónap 8. napjáig történő kijelölő műveleteknél veszi figyelembe a számítógépes program. Ezt a szabályt addig kell alkalmazni, amíg az említett arány fennáll.

(5)12 Ha a kirendelt felszámolóval összefüggésben kiderül, hogy vele szemben kizáró vagy összeférhetetlenségi ok áll fenn, vagy pedig a felszámolót az adott eljárásban felmentették, akkor az e § szerinti elektronikus kijelölő program felhasználásával kell az új felszámolót is kirendelni. Az újabb kijelölési művelet eredménye és elvégzésének időpontja elektronikusan menthető és kinyomtatható formában is megjelenik.

4. § A 3. §-ban foglaltaktól eltérően

a)13 ha egy adós gazdálkodó szervezet ellen több felszámolási eljárást kezdeményeznek, azt a felszámolót ajánlja fel az elektronikus kijelölést segítő program a többi felszámolási eljárásban is, amelyet a legkorábbi időpontban jelölt ki a bíróság, kivéve, ha ez a felszámoló gazdasági társaság már nem szerepel a felszámolók névjegyzékében.

b)–c)14

d)15

4/A. §16 Az elektronikus kijelölést segítő program a 3. és 4. § szerinti műveleteket, azok minden adatát és a kijelölési művelet pontos időpontját is naplózza. A naplózás adatait 3 évig archiválni kell. A naplózás adatairól jogi érdek igazolása esetén lehet tájékoztatást kérni az üzemeltetőtől.

4/B. §17 E rendeletnek a felszámolók, a vagyonfelügyelők és az ideiglenes vagyonfelügyelők elektronikus kijelölésének szabályairól szóló 36/2010. (V.13.) IRM módosításáról szóló 28/2012. (V. 18.) KIM rendelettel (a továbbiakban: Rmod1.) megállapított rendelkezéseit – a 4/C. §-ban meghatározott kivétellel – a 2012. július 1-jén már folyamatban lévő eljárásokban akkor kell alkalmazni, ha még nem került sor a felszámoló kijelölésére.

4/C. §18 E rendelet 4. § d) pontját utoljára 2012. június 1-jén kell alkalmazni a felszámoló kijelölésére a 2012. június 1-jén folyamatban lévő eljárásokban.

5. § Ez a rendelet 2010. július 1-jén lép hatályba.

6. § E rendelet rövidítése: Felsz.kijr.

7. § A 3. § (4) bekezdése szerinti ügyszámot a hatálybalépést követően kezdeményezett eljárások alapján kell meghatározni.

8. §19 A számítógépes programot, valamint annak forráskódját, továbbá a számítógépes program üzemeltetésével és felhasználóként történő alkalmazásával kapcsolatos dokumentumokat az Országos Bírósági Hivatal 2015. november 15-éig átadás-átvételi eljárás keretében az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszternek átadja.

9. §20

1. melléklet a 36/2010. (V. 13.) IRM rendelethez21

A felszámoló kijelölő program Felhasználói Szabályzata

1. A Felhasználói Szabályzat célja

1.1. A Felhasználói Szabályzat célja, hogy tájékoztassa a felszámolók kijelölésére szolgáló számítógépes program felhasználóit a számítógépes program alkalmazásával kapcsolatos ismeretekről, és biztosítsa a program zavartalan és hatékony használatát.

2. A Felhasználói Szabályzat hatálya

2.2. A Felhasználói Szabályzat személyi hatálya a számítógépes programot felhasználóként alkalmazó valamennyi személyre és szervezetre kiterjed.

3. A számítógépes program elkészítése, fejlesztése, üzemeltetése és karbantartása

3.1. A számítógépes program elkészítéséről, folyamatos és biztonságos üzemeltetéséről, valamint a jogszabályi változásoknak megfelelő karbantartásáról és fejlesztéséről üzemeltető gondoskodik.

3.2. A számítógépes program központi infokommunikációs infrastruktúrájának biztosítása és ennek üzemeltetése a központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatásokról szóló 309/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. melléklet B) fejezete szerint a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt., mint infrastruktúraüzemeltető feladata.

3.3. A számítógépes program alkalmazásszintű üzemeltetését, karbantartását és fejlesztését az üzemeltető látja el. Az üzemeltető a számítógépes program informatikai üzemeltetéséről és működtetéséről külön üzemeltetői szabályzatban rendelkezik, melyet a honlapján közzétesz.

4. A számítógépes program működésének ellenőrzése

4.1. Az üzemeltető a számítógépes program működését szükség esetén, de évente legalább egy alkalommal, az év március 31. napjáig ellenőrzi abból a szempontból, hogy az előző évi sorsolások megfeleltek-e a hatályos jogszabályok előírásainak. Az ellenőrzés eredményéről az üzemeltető az ellenőrzés befejezését követő harminc napon belül jelentést készít, amelyet a honlapján közzétesz.

5. A számítógépes program felhasználóira vonatkozó szabályok

5.1. A számítógépes program felhasználóként történő használatára bírót, bírósági titkárt és bírósági ügyintézőt (a továbbiakban együtt: felhasználó) lehet feljogosítani.

5.2. A törvényszéken foglalkoztatott felhasználók körét a törvényszék elnöke határozza meg. A törvényszék elnöke által meghatározott felhasználók jogosultságait az üzemeltető állítja be a törvényszék elnöke által az üzemeltető elektronikus levelezési címére megküldött megkeresés alapján. Az üzemeltető a számítógépes programmal összefüggő kapcsolattartásra szolgáló elektronikus levelezési címéről a törvényszékek elnökét írásban tájékoztatja, illetve azt a honlapján is közzéteszi.

5.3. Az üzemeltető a jogosultságok beállítását a megkeresés beérkezésétől számított három munkanapon belül köteles elvégezni, és erről a törvényszék elnökét elektronikus úton tájékoztatni.

5.4. A felhasználó foglalkoztatási jogviszonyának megszűnése esetén a törvényszék elnöke haladéktalanul az üzemeltető elektronikus levelezési címére megküldött megkeresés útján kezdeményezi az üzemeltetőnél az adott felhasználó jogosultságainak visszavonását. Az üzemeltető a jogosultságok visszavonását a megkeresés beérkezésétől haladéktalanul elvégzi, és erről a törvényszék elnökét elektronikus úton tájékoztatja.

5.5. A számítógépes program felhasználóit a felhasználónevük azonosítja. A számítógépes program használata felhasználónév és a felhasználó által beállított jelszó megadásával lehetséges.

5.6. A felhasználó felelős minden műveletért, amely a saját felhasználói azonosítójával kerül végrehajtásra.

5.7. Ha a felhasználó a Felhasználói Szabályzatban foglaltakat megsérti, erről az üzemeltető a törvényszék elnökét haladéktalanul elektronikus úton tájékoztatja. A Felhasználói Szabályzat ismételt megsértése esetén a felhasználó a számítógépes program használatából ideiglenesen vagy véglegesen kizárásra kerül, és erről az üzemeltető a törvényszék elnökét haladéktalanul tájékoztatja.

5.8. Üzemeltető a számítógépes program gyakorlati alkalmazásának elősegítése érdekében az alkalmazandó műveletekről leírást készít, melyet a felhasználók számára a számítógépes programból közvetlenül elérhetővé tesz.

5.9. A felhasználó kötelessége a Felhasználói Szabályzat megismerése és az abban foglaltak betartása, köteles továbbá együttműködni az üzemeltetővel a Felhasználói Szabályzatban foglaltak betartatása érdekében.

6. A sorsolási művelet elvégzése és naplózása

6.1. A számítógépes program a sorsolási műveletek elvégzésénél kizárólag a felszámolók névjegyzékébe jogerősen bejegyzett felszámoló szervezeteket veheti figyelembe a Felsz. kijr. által a sorsolási műveletre előírt rendelkezések betartásával.

6.2. A számítógépes program minden sorsolási és egyéb műveletet, annak időpontját és azok minden adatát naplózza. A naplózás adatait a felszámolási eljárás jogerős befejezéséig, de legalább három évig kell archiválni.

6.3. A felhasználó köteles minden sorsolási művelet befejezésekor a jelen Felhasználói Szabályzat részét képező Sorsolási Okiratot haladéktalanul kinyomtatni, és azt az iratokhoz érkeztetni.

7. A felszámoló szervezetek körében és adataiban bekövetkezett változások átvezetése

7.1. A felszámolók névjegyzékébe bejegyzett felszámoló szervezetek körében és a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvényben meghatározott cégadataikban bekövetkező változások (a továbbiakban együtt: adatváltozás) kizárólag a felszámolók névjegyzékét vezető szerv által meghozott jogerős közigazgatási határozat alapján vezethetők át a számítógépes programban.

7.2. Üzemeltető az adatváltozásokat a határozat jogerőre emelkedését és a változásnak a felszámolók névjegyzékéről szóló 114/2006. (V. 12.) Korm. rendelet szerinti – a Cégközlönyben történő – közzétételét követően haladéktalanul átvezeti a számítógépes program adatbázisában annak érdekében, hogy a kijelölésekre a felszámolók névjegyzékének mindenkor hatályos adatai alapján kerülhessen sor.

8. A hibajavítás szabályai

8.1. A Felhasználók által nem javítható adatok helyesbítését, illetve az ismételt sorsolás lehetővé tételét a felhasználó a jelen Felhasználói Szabályzat részét képező adatlap kitöltésével, és az üzemeltető elektronikus levelezési címére történő megküldésével kezdeményezi.

8.2. A hibajavítást az üzemeltető által kijelölt felelősök végzik el – legkésőbb az adatlap beérkezését követő három munkanapon belül – és erről az adatlapot feladó felhasználó elektronikus levelezési címére tájékoztatást küldenek.

8.3. Ha a hibát a javítást kezdeményező felhasználó maga is kijavíthatja, ennek módjáról az üzemeltető az adatlap beérkezését követő három munkanapon belül elektronikus levélben tájékoztatja a felhasználót.

8.4. Az üzemeltető a hibajavításra vonatkozóan megküldött adatlapokat a hiba elhárításától számított három évig megőrzi, és a hibabejelentések számáról és a gyakran előforduló hibákról minden év január 31. és június 30. napjáig tájékoztatást tesz közzé a honlapján.

8.5. A felszámoló szervezet a számítógépes programban szereplő adatainak módosítását, javítását a felszámolók névjegyzékét vezető szervnél kezdeményezheti.

9. Az átláthatóság biztosítása

9.1. Az üzemeltető minden negyedév első hónapjának 15. napjáig a honlapján közzéteszi az előző negyedév felszámolói kijelöléseit bemutató összesített statisztikai adatokat.

9.2. Az üzemeltető a felszámoló szervezet kérelmére harminc napon belül tájékoztatást nyújt a felszámoló szervezet folyamatban lévő ügyeinek számáról és a számítógépes programban szereplő adatairól.

9.3. A sorsolási műveletek naplózásának adatairól az üzemeltető akkor adhat tájékoztatást, ha a kérelmező a jogi érdekét hitelt érdemlően igazolja.

10. Az üzemzavar esetén követendő eljárás

10.1. Üzemzavar esetén az üzemeltető az üzemzavarról, és az üzemzavar elhárítását követően annak kezdő és megszűnési időpontjáról a felhasználókat a számítógépes program felületén, a törvényszékek elnökét pedig elektronikus levélben haladéktalanul tájékoztatja.

10.2. Amennyiben az üzemzavar a számítógépes programban adatvesztést eredményezhetett, a felhasználók az üzemeltető felhívására három munkanapon belül – a törvényszék elnöke útján – kötelesek megküldeni az üzemeltető elektronikus levelezési címére a felhívásban meghatározott időszakban elvégzett sorsolási műveletekről kinyomtatott és az iratokhoz érkeztetett sorsolási okirat másolatát az adatok helyreállítása érdekében.

10.3. Amennyiben az üzemzavar a számítógépes programban adatvesztést eredményezhetett, az üzemeltető az adatok helyreállítása érdekében a Cégközlöny portál üzemeltetőjét is megkeresheti azon eljárás adatainak közlése végett, amelyet a törvényszék az üzemzavar kezdő és megszűnési időpontja között küldött meg közzétételre, továbbá amely eljárás elrendeléséről szóló végzésnek a Cégközlöny honlapján történő közzétételére az üzemzavar kezdő és megszűnési időpontja között került sor.


Sorsolási Okirat


A .................................................... Törvényszék


    Fpk.

    Cspk.

    Apk.

    Vpk.

    Cgt.

    Kt.

    Pk.


A .............................................................................. számú ügyben a felszámoló kijelölő program az elektronikus kijelölés eredményeként a:


    cégnév:

    székhely:

    cégjegyzékszám:


felszámoló szervezetet sorsolta ki a(z)     

adós szervezet ügyében folyamatban lévő      eljárásban.


Dátum


kezelő




ADATLAP
A felszámoló kijelölő rendszerben felhasználói jogosultsággal el nem végezhető adatváltoztatások kezdeményezése


Bíróság megnevezése: .........................................................................

Bíró/titkár neve: ......................................................................................

Kezdeményezett adatváltoztatás fajtája

Ügyszám

Adós megnevezése

Ügy visszanyitása

Ügy befejezése

Stratégiai vagy pénzintézeti felszámoló visszavonása

Adatváltoztatás kérésének indokolása



Kelt: ................................................


Az Ön által kért adatváltoztatás fajtáját, kérjük, jelölje X-szel. A „Kezdeményezett adatváltoztatás fajtája” megnevezésű oszlopok közül egy sorban csak egyféle adatváltoztatás jelölhető!

Az „Adatváltoztatás kérésének indokolása” rovat kitöltése minden esetben kötelező!


.........................................................
bíró/titkár aláírása

2

Az 1. § (3) bekezdése a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

3

Az 1. § (4) bekezdése a 21/2014. (III. 13.) KIM rendelet 24. § (4) bekezdés b) pontja szerint módosított szöveg.

4

Az 1. § (5) bekezdése a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

5

Az 1. § (5a) bekezdését a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 1. § (4) bekezdése iktatta be, szövege a 21/2014. (III. 13.) KIM rendelet 24. § (4) bekezdés c) pontja szerint módosított szöveg.

6

Az 1. § (5b) bekezdését a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 1. § (5) bekezdése iktatta be.

7

A 2. § (2) bekezdése a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.

8

A 3. § (1) bekezdése a 21/2014. (III. 13.) KIM rendelet 24. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 3. § (2) bekezdése a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 3. §-ával megállapított szöveg.

10

A 3. § (3) bekezdése a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 3. §-ával megállapított szöveg.

11

A 3. § (4) bekezdése a 21/2014. (III. 13.) KIM rendelet 24. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

12

A 3. § (5) bekezdése a 21/2014. (III. 13.) KIM rendelet 24. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

13

A 4. § a) pontja a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 4. §-ával megállapított, a 21/2014. (III. 13.) KIM rendelet 24. § (4) bekezdés d) pontja szerint módosított szöveg.

14

A 4. § b)–c) pontját a 21/2014. (III. 13.) KIM rendelet 24. § (5) bekezdése hatályon kívül helyezte.

15

A 4. § d) pontját a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 7. §-a hatályon kívül helyezte.

16

A 4/A. §-t a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 5. §-a iktatta be, szövege a 21/2014. (III. 13.) KIM rendelet 24. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

17

A 4/B. §-t a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 5. §-a iktatta be.

18

A 4/C. §-t a 28/2012. (V. 18.) KIM rendelet 6. §-a iktatta be.

19

A 8. §-t a 9. § (1) bekezdése hatályon kívül helyezte, újonnan a 64/2015. (XI. 13.) NFM rendelet 2. §-a iktatta be.

20

A 9. § a (2) bekezdés alapján hatályát vesztette.

21

Az 1. mellékletet a 64/2015. (XI. 13.) NFM rendelet 3. §-a iktatta be.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére