• Tartalom

58/2010. (V. 7.) FVM rendelet

58/2010. (V. 7.) FVM rendelet

az iskolagyümölcs-program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról1

2010.05.10.

A mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény 81. § (3) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján – a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 162/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a következőket rendelem el:

1. Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában:

1. almatermelő: az 1234/2007/EK tanácsi rendelet (a továbbiakban: tanácsi rendelet) 2. cikk (2) bekezdés a) pontjában meghatározott természetes személy, vagy gazdálkodó szervezet, aki vagy amely a tanácsi rendelet I. melléklete IX. részében szereplő 080810 KN-kódú alma terméket állítja elő;

2. iskolagyümölcs-program: a tanácsi rendelet 103ga. cikkében meghatározott, Magyarországon a 8413525 szakfeladat-számot viselő program;

3. közoktatási intézmény: a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatási törvény) 20. § (1) bekezdés b) és f) pontjában meghatározott és a közoktatási törvény 37. §-a szerint nyilvántartásba vett intézmény;

4. tagintézmény: a közoktatási törvény 121. § (1) bekezdés 36. pontja szerinti intézményegység;

5. tanítási év: a közoktatási törvény 52. § (1) bekezdésében meghatározott időtartam;

6. társulás: a tanácsi rendelet 125c. cikke alapján létrejött termelői szervezetek társulása;

7. termelői szervezet: a tanácsi rendelet 122. cikk a) pont (iii) pontjában meghatározott, valamint a 122. cikk b) és c) pontjában foglaltak szerint létrejött, és a tanácsi rendelet 125b. cikkében meghatározott feltételekkel elismert szervezet, figyelemmel a 203a. cikk (2) bekezdésében foglaltakra;

8. zöldség-gyümölcs termelői csoport: a tanácsi rendelet 125e. cikkében meghatározott szervezet, figyelemmel a 203a. cikk (4) bekezdésében foglaltakra.

2. A támogatás kedvezményezettjei és jogosultjai

2. § (1) Az iskolagyümölcs-program keretében támogatás vehető igénybe a közoktatási törvény 20. § (1) bekezdés b) pontja és (2) bekezdése szerinti általános iskola 1–4. évfolyamán tanuló gyermekeknek (a továbbiakban: tanulók) a 2010/2011. tanítási évben az e rendeletben meghatározott mértékben és feltételekkel friss étkezési almával történő ellátása után. A támogatás formája vissza nem térítendő támogatás.

(2) A támogatás kedvezményezettjei a tanulók.

(3) Az iskolagyümölcs-program keretében az e rendelet szerint nyújtott támogatás jogosultjai a közoktatási intézmények.

3. A támogatási összeg igénylői és az iskolagyümölcs-programban történő részvételre vonatkozó előzetes jóváhagyásuk

3. § (1) Az iskolagyümölcs-programban az a zöldség-gyümölcs termelői csoport, termelői szervezet, társulás, valamint almatermelő (a továbbiakban: kérelmező) vehet részt, amely vagy aki rendelkezik a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH) iskolagyümölcs-programban történő részvételre vonatkozó előzetes jóváhagyásával (a továbbiakban: előzetes jóváhagyás).

(2) Az előzetes jóváhagyás iránt kérelmet nyújthat be:

a) az a kérelmező, amely az előzetes jóváhagyás iránti kérelem benyújtásának napján zöldség-gyümölcs termelői csoportként, termelői szervezetként vagy társulásként való elismeréssel rendelkezett,

b) vagy amely/aki a rendelet hatálybalépését megelőző két évben benyújtott területalapú támogatás iránti kérelme alapján legalább tíz hektár alma termőterületre (ULT01 hasznosítási kód) kapott támogatást.

(3) A kérelmező iskolagyümölcs-programban történő részvételének az iskolagyümölcs-program 2009/2010. tanévi végrehajtásáról szóló 129/2009. (X. 8.) FVM rendelet [a továbbiakban: 129/2009. (X. 8.) FVM rendelet] szerinti előzetes jóváhagyása – külön kérelem benyújtása nélkül – az (1) bekezdés szerinti előzetes jóváhagyásnak tekintendő feltéve, hogy a kérelmező az e rendelet hatálybalépésének napján megfelel a (2) bekezdésben meghatározott feltételeknek.

(4) A kérelmező az 1. melléklet szerinti adattartalmú előzetes jóváhagyás iránt kérelmét az MVH által rendszeresített, és az MVH honlapján – legkésőbb e rendelet hatálybalépésével egyidejűleg – közzétett nyomtatványon 2010. május 14-éig nyújthatja be az MVH Piaci Támogatások és Külkereskedelmi Intézkedések Igazgatóságához. Az előzetes jóváhagyási kérelem benyújtására nyitva álló határidő jogvesztő.

(5) Az MVH azoknak a kérelmezőknek a listáját, amelyeknek az iskolagyümölcs-programban történő részvételét előzetesen jóváhagyta, legkésőbb 2010. május 28-áig a honlapján közzéteszi.

4. § A támogatási összeget az a kérelmező igényelheti:

a) amelynek vagy akinek az iskolagyümölcs-programban történő részvételét az MVH előzetesen jóváhagyta, és

b) amely vagy aki rendelkezik legalább egy közoktatási intézménnyel kötött és az MVH által jóváhagyott, 8–10. § szerinti megállapodással.

5. § (1) A kérelmezőnek a 2. melléklet szerinti adattartalmú, a 8–10. § szerinti megállapodások jóváhagyása iránti kérelmét az MVH által rendszeresített, és az MVH honlapján – legkésőbb e rendelet hatálybalépését követő nyolc munkanapon belül – közzétett nyomtatványon 2010. június 21-ig kell benyújtania az MVH Piaci Támogatások és Külkereskedelmi Intézkedések Igazgatóságához, továbbá a kérelemnek a megállapodás adatait tartalmazó betétlapját elektronikus úton is meg kell küldenie az MVH honlapján megadott elektronikus levélcímre.

(2) A megállapodások jóváhagyása iránti kérelemhez mellékelni kell a 8–10. § szerint megkötött megállapodások eredeti példányát.

(3) A kérelmező a 8–10. § szerinti megállapodások jóváhagyására egyetlen kérelmet nyújthat be.

(4) Ha a megállapodás jóváhagyása iránti kérelem, vagy a megállapodás hiányos, vagy a megállapodás nem felel meg az e rendeletben előírtaknak, az MVH – a 16. § (1) és (2) bekezdésében foglalt kivétellel – tíz munkanapos határidő tűzésével hiánypótlásra szólítja fel a kérelmezőt.

(5) Az MVH a megállapodások jóváhagyásakor a szállítható termékmennyiséget a 10. § (1) bekezdés 4. pontja szerinti félévekre külön-külön határozza meg.

(6) Az MVH a megállapodás jóváhagyására irányuló kérelemről hozott döntésének a kérelmezővel való közléséről 2010. augusztus 16-ig gondoskodik.

(7) Az MVH a jóváhagyott megállapodások alapján a közoktatási intézményekbe szállítható almamennyiségek listáját is közzéteszi a honlapján.

4. A támogatott termék

6. § (1) Az iskolagyümölcs-program keretében – az MVH által jóváhagyott mennyiség erejéig és a megállapodásban meghatározott ütemezéssel – szállítható termék fogyasztásra közvetlenül alkalmas és a 7. § szerinti minőségi és élelmiszer-biztonsági feltételeknek megfelelő, az Európai Unióban megtermelt friss étkezési alma.

(2) A támogatott termék elszámolási egysége: darab.

7. § (1) Az e rendelet alapján támogatott terméknek meg kell felelnie a gyümölcs- és zöldségágazatban a 2200/96/EK, a 2201/96/EK és az 1182/2007/EK rendeletre vonatkozó végrehajtási szabályok megállapításáról szóló, 2007. december 21-i 1580/2007/EK bizottsági rendelet I. mellékletében előírt forgalmazási-minőség szabványokban meghatározott I. osztályra vonatkozó követelményeknek és legalább hatvan milliméter átmérőjűnek kell lennie.

(2) A támogatás akkor nyújtható, ha a szállítandó termék megfelel a növényvédőszer-maradék határérték előírásoknak.

5. A támogatott termék szállítására vonatkozó megállapodás

8. § (1) A kérelmező 2010. május 28-tól 2010. június 20-ig egy vagy több közoktatási intézménnyel köthet közoktatási intézményenként egy megállapodást a támogatott terméknek a 2. § (1) bekezdése szerinti tanulók számára történő kiszállítására.

(2) Egy közoktatási intézmény a 2. § (1) bekezdésében meghatározott időszak vonatkozásában csak egy kérelmezővel köthet megállapodást. Tagintézmény megállapodás megkötésére nem jogosult.

(3) A megállapodásban a 2. § (1) bekezdése szerint jogosult tanulók számát a közoktatási intézménybe a 2010/2011. tanév első évfolyamára beíratott tanulóknak és a közoktatási intézményben a 2009/2010. tanévben az 1–3. évfolyamra járó tanulóknak a megállapodás megkötésekor fennálló száma (a továbbiakban együtt: a megállapodás megkötésekor fennálló tanulói létszám) alapulvételével kell meghatározni.

(4) A tanulónként kiosztásra kerülő termék mennyisége hetente legfeljebb négy darab, foglalkozási naponként legfeljebb egy darab alma.

(5) Ha az alma kiosztásának időpontjában a teljesítés helyszínén jelenlévő tanulók száma a megállapodás megkötésekor fennálló tanulói létszám csökkenése vagy tanuló távolléte folytán marad el a megállapodásban foglaltakhoz képest, a ki nem osztható mennyiség a (3) bekezdésre figyelemmel a tanulók között a heti gyakoriság növelésével a hét egy további, fennmaradó napján vagy a kiosztás időpontjának a 10. § (1) bekezdés 4. pontja szerinti félévén belül az almával való ellátás időtartamának növelésével osztható ki.

(6) A közoktatási intézmény köteles a 2. § (1) bekezdés szerinti tanulók számáról és a kiosztott alma mennyiségéről naprakész nyilvántartást vezetni.

(7) A közoktatási intézmény köteles a támogatott terméket a tanulók részére a közétkeztetéstől eltérő időpontban kiosztani.

9. § (1) A megállapodás az azt jóváhagyó határozat közlését követő napon lép hatályba, és a határozatban jóváhagyott termékmennyiségre vonatkozik. A kérelmező köteles a megállapodás jóváhagyásáról, valamint a megállapodásra vonatkozóan a részére kifizetett támogatás összegéről a közoktatási intézményt tájékoztatni.

(2) Ha az MVH a megállapodást a 12. § (1) bekezdés szerinti arányos visszaosztást követően hagyja jóvá, a kérelmező jogosult a visszaosztással csökkentett mennyiség alapján az egyes féléveken belüli szállítási időszak arányos csökkentésére.

(3) Ha az arányos visszaosztás miatt a kiosztás utolsó napjára a megállapodás alapján jutó alma mennyisége a jogosult tanulók 10. § (1) bekezdés 6. pontja szerinti számát nem éri el, e mennyiség nem szállítható ki.

(4) A közoktatási intézmény köteles alávetni magát az MVH által hivatalból indított, az e rendeletben, valamint a 288/2009/EK bizottsági rendelet (a továbbiakban: bizottsági rendelet) 13. cikkében szabályozott ellenőrzésnek, különös tekintettel a nyilvántartások részletes vizsgálatára és a fizikai ellenőrzésre.

10. § (1) A támogatás igénybevételének feltétele, hogy a kérelmező és a közoktatási intézmény, mint szerződő felek között létrejött, a 8. § (1) bekezdésében említett megállapodás legalább az alábbiakat tartalmazza:

1. a szállító neve, székhelye, adószáma, regisztrációs száma;

2. a közoktatási intézmény neve, székhelye, adószáma, OM azonosító száma;

3. a teljesítés helyszíne vagy helyszínei;

4. a 2010/2011. tanítási év kezdetétől 2011. január 31-ig tartó időszakban (a továbbiakban: első félév), valamint a 2011. február 1-jétől a 2010/2011. tanítási év végéig tartó időszakban (a továbbiakban: második félév) a termékkel való ellátás időtartama;

5. a szállítások ütemezése, amely legalább heti gyakoriságú lehet;

6. a 2. § (1) bekezdés szerint jogosult tanulók száma;

7. a szállítandó (támogatott) termék darabszámban meghatározott teljes mennyisége félévenkénti bontásban, amelyről a szállító havonként, az átadott alma darabszámát is tartalmazó gyűjtőszámlát állít ki;

8. a termékek kiszerelési módja és a kiszerelési mód szerinti egységnyi mennyiség (darabszám);

9. a termékek eredete (Magyarország, Európai Unió);

10. a magas minőségű termékek mennyisége (pl. integrált termesztésből származó termék, ökológiai termesztésből származó termék mennyisége);

11. a támogatott termék átvételének módja;

12. a támogatott termék kiosztásának módja és ideje;

13. a 3. mellékletben meghatározott kísérő intézkedések közül legalább egy alkalmazott kísérő intézkedés és annak tervezett költsége, földrajzi kiterjedése, valamint az intézkedéssel érintett tanulók létszáma, és annak rögzítése, hogy a közoktatási intézmény, a kérelmező vagy mindkettő felelős-e a kísérő intézkedés megvalósításáért;

14. a felek kötelezettségvállalása, hogy a megállapodás teljesítése során a 8–9. §-ban foglaltak szerint járnak el;

15. a kérelmező és a közoktatási intézmény képviseletére jogosult személyek aláírása.

(2) A 3. melléklet 1. pontja szerinti kísérő intézkedés önállóan nem, csak más kísérő intézkedés kiegészítéseként alkalmazható, a 6. pont szerinti kísérő intézkedés kizárólag a kérelmező és a közoktatási intézmény közös felelősségével alkalmazható.

(3) Ha az iskolagyümölcs-programban tagintézmények is részt vesznek, a közoktatási intézmény és a kérelmező között létrejött megállapodásnak az (1) bekezdés 3., 6., 11., és 12. pontja szerinti adatokat a székhely és a tagintézmények szerinti bontásban is tartalmaznia kell.

(4) A megállapodás kötelező tartalmi elemeit magában foglaló és az (1) bekezdésnek megfelelő nyomtatványt az MVH a hivatalos honlapján teszi közzé. A nyomtatvány mintáját a 4. melléklet tartalmazza.

(5) A megállapodás alapján a termékkel való ellátás időtartamának legalább 2 hónapnak kell lennie az első és a második félévben egyaránt.

6. A támogatás forrása

11. § (1) Az iskolagyümölcs-program támogatására végrehajtására a bizottsági rendelet 4. cikk (4) bekezdés harmadik albekezdése alapján meghozott bizottsági határozat és a bizottsági rendelet II. melléklete által meghatározott társfinanszírozási aránynak megfelelő támogatási keret áll rendelkezésre.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatási keret 5%-a a bizottsági rendelet 5. cikk (1) paragrafus b) pontjának ii) alpontjában hivatkozott költségek fedezését szolgálja.

7. Visszaosztási eljárás

12. § (1) Amennyiben a 8–10. § szerinti megállapodások összesítésekor megállapítást nyer, hogy a kérelmezők által igénybe venni kívánt támogatás összege meghaladja a 11. §-ban meghatározott támogatási keretet, az MVH a megállapodás alapján félévente szállítható almamennyiséget a 11. § szerint rendelkezésre álló keret és a 8–10. § szerint jóváhagyható megállapodásokban foglalt mennyiségre jutó összes támogatási összeg arányának és az adott félévre a megállapodás alapján a 8–10. § szerint jóváhagyható mennyiség szorzataként állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdés szerinti visszaosztás a 8. § (4) és (5) bekezdése szerinti kiosztási gyakoriságot és a jogosult tanulók 10. § (1) bekezdés 6. pontja szerinti számát nem érinti.

8. A kifizetési kérelem

13. § (1) A támogatási összeg kifizetése iránti – a 5. melléklet szerinti adattartalmú – kérelmet (a továbbiakban: kifizetési kérelem) az MVH által rendszeresített, és az MVH honlapján közzétett nyomtatványon a 2010/2011. tanítási év kezdete és 2010. november 30. közötti időszakban, a 2010. december 1. és 2011. február 28. közötti időszakban, valamint a 2011. március 1. és a 2010/2011. tanítási év vége közötti időszakban kiszállított almára vonatkozóan, időszakonként egy alkalommal, az adott időszak végét követő harmadik hónap utolsó napjáig az MVH-hoz kell benyújtani.

(2) A kifizetési kérelemhez csatolni kell az egy időszakban kiszállított összes támogatott termékről kiállított havi gyűjtőszámlákat, amelyeken a kiszállított mennyiség darabszámban van feltüntetve és a gyűjtőszámlák összesítőjét, amelyet elektronikus úton is meg kell küldeni az MVH honlapján megadott elektronikus levélcímre.

(3) A kifizetési kérelem (1) bekezdésben meghatározott határidőn túli benyújtása esetén a bizottsági rendelet 11. cikkének (3) bekezdése szerinti jogkövetkezmények kerülnek alkalmazásra.

(4) Az MVH a hiányosan benyújtott kifizetési kérelmek tekintetében tíz munkanapos határidő tűzésével, egy alkalommal hiánypótlásra szólítja fel a kérelmezőt.

(5) Az MVH a támogatás kifizetéséről a kifizetési kérelem hiánytalan beérkezésének napját követő három hónapon belül gondoskodik.

9. Az igényelhető támogatás mértéke

14. § (1) A támogatás mértéke a megállapodásnak megfelelően leszállított és kiosztott, a 6–7. §-ban előírtaknak megfelelő alma darabjaként legfeljebb bruttó harminchét forint, amely tartalmazza a tanácsi rendelet 103ga. cikk (1) bekezdés a)–b) pontjában foglalt költségeket, és amelynek összegére a kérelmező a számlát kiállította.

(2) Az MVH a támogatást a 11. § szerinti társfinanszírozási aránynak megfelelően az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból, és ehhez kapcsolódóan a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetésében meghatározott forrásból folyósítja.

10. Az európai iskolagyümölcs-programot népszerűsítő plakát

15. § (1) A kérelmező köteles azon közoktatási intézmények részére, amelyekkel az MVH által jóváhagyott megállapodással rendelkezik, a bizottsági rendelet 14. cikkében foglalt előírásoknak és a bizottsági rendelet III. mellékletében meghatározott minimumfeltételeknek megfelelő plakátot a szállítások kezdetét követő tizenöt napon belül a megállapodásban meghatározott teljesítési helyszínek számával egyező számban átadni.

(2) A közoktatási intézmény az átvett plakátokat köteles a program teljes időtartama alatt a székhelye és az iskolagyümölcs-programban részt vevő tagintézményei főbejáratánál elhelyezni.

11. Ellenőrzés, jogkövetkezmények

16. § (1) Az MVH a 2010. május 28. előtt, valamint a 2010. június 20. után kötött, továbbá a 2010. június 21. után benyújtott megállapodásokat, illetve a tagintézménnyel kötött összes megállapodást elutasítja.

(2) Ha egy közoktatási intézmény a 2. § (1) bekezdésében meghatározott időszak vonatkozásában több megállapodást is kötött, akkor az MVH a közoktatási intézmény összes megállapodását elutasítja.

(3) Az MVH az 5. § (4) bekezdése, valamint a 13. § (4) bekezdése szerinti határidőn túl teljesített hiánypótlást döntése meghozatalakor nem veszi figyelembe.

(4) A bizottsági rendelet 13. cikkében foglalt szabályoknak megfelelően a kérelmező és a közoktatási intézmény által kötött, a 8–10. § szerinti megállapodás teljesülésének adminisztratív és helyszíni ellenőrzését az MVH végzi. Az MVH a helyszíni ellenőrzés során a támogatási kérelemhez mellékelt gyűjtőszámlák tőpéldányai mellett az átvételi jegyeket, szállítójegyeket, fuvarleveleket és nyilvántartásokat is ellenőrzi.

(5) Ha az MVH az ellenőrzése során azt állapítja meg, hogy a kérelmező a tanácsi rendeletben, a bizottsági rendeletben, az e rendeletben, illetve a megállapodásban előírt bármely feltételt nem teljesítette, akkor a támogatási összeg kifizetése iránti kérelmet elutasítja, vagy elrendeli a már kifizetett támogatás visszafizetését.

(6) Amennyiben a kérelmező által a 2. § (1) bekezdésében meghatározott időszakban kiszállított alma mennyisége a kérelmezőnek az MVH által jóváhagyott valamennyi megállapodása alapján szállítható teljes mennyiség kevesebb, mint 90%-a, úgy a leszállított mennyiségre eső támogatási összeget az MVH a le nem szállított mennyiségre eső támogatás mértékével csökkenti. A szállítható teljes mennyiségbe és a le nem szállított mennyiségbe a 9. § (3) bekezdése szerint le nem szállított mennyiség nem számít bele.

17. § (1) Ha az MVH az ellenőrzése során megállapítja, hogy a közoktatási intézmény nem tett eleget a jogszabályokban vagy a megállapodásban előírt kötelezettségeinek, akkor a közoktatási intézmény által ki nem osztott támogatott termék e rendelet alapján kiszámított ellenértéke a közoktatási intézménynél jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül.

(2) Ha az MVH az ellenőrzése során megállapítja, hogy az alma 8. § (5) bekezdés szerinti gyakoriságú kiosztása azért állt elő, mert a tanulók megállapodásban meghatározott száma meghaladta a megállapodás megkötésekor fennálló tanulói létszámot, az így kiosztott támogatott termék e rendelet alapján kiszámított ellenértéke a közoktatási intézménynél jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül.

(3) Ha az MVH az ellenőrzése során megállapítja, hogy a közoktatási intézmény nem tett eleget a 15. § (2) bekezdése szerinti kötelezettségének, akkor a közoktatási intézmény által kiosztott támogatott termék e rendelet alapján kiszámított ellenértékének 5%-a a közoktatási intézménynél jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül.

(4) Ha az MVH az ellenőrzése során megállapítja, hogy a közoktatási intézmény nem tett eleget a 8. § szerinti megállapodásban a 10. § (1) bekezdés 13. pontja szerint vállalt kötelezettségének, akkor a közoktatási intézmény által kiosztott támogatott termék e rendelet alapján kiszámított ellenértékének 20%-a a közoktatási intézménynél jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül.

12. Záró rendelkezés

18. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba, és 2012. január 31-én hatályát veszti.

(2) A 20. § 2011. január 31-én lép hatályba.

13. Az Európai Unió jogának való megfelelés

19. § Ez a rendelet

a) a mezőgazdasági piacok közös szervezésének létrehozásáról, valamint egyes mezőgazdasági termékekre vonatkozó egyedi rendelkezésekről („az egységes közös piacszervezésről szóló rendelet”) szóló, 2007. október 22-i 1234/2007/EK tanácsi rendelet, és

b) az oktatási intézményekben tanuló gyermekeknek az iskolagyümölcs-program keretében gyümölcs-, zöldség-, feldolgozott gyümölcs- és feldolgozott zöldség-, valamint banántermékekkel való ellátásához nyújtott közösségi támogatás tekintetében az 1234/2007/EK tanácsi rendelet alkalmazásával kapcsolatos részletes szabályok megállapításáról szóló, 2009. április 7-i 288/2009/EK bizottsági rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

20. § Hatályát veszti az iskolagyümölcs-program 2009/2010. tanévi végrehajtásáról szóló 129/2009. (X. 8.) FVM rendelet.

1. melléklet az 58/2010. (V. 7.) FVM rendelethez

Az előzetes jóváhagyás iránti kérelem adattartalma
1. A kérelmező azonosító adatai.
1.2. A kérelmező regisztrációs száma.
2. Kapcsolattartási információk.
3. A kérelmező típusának a 1. § 1., 6., 7., 8. pontjának megfelelő megjelölése.
4. A kérelmező nyilatkozata arról, hogy
a) kijelenti, hogy a Bizottság 288/2009/EK rendelete alapján létrehozott iskolagyümölcs-program keretében finanszírozott terméket csak azon közoktatási intézmények tanulói által történő fogyasztás céljára szállítja, amelyek vonatkozásában a támogatást igényli.
b) vállalja, hogy amennyiben megállapítást nyer, hogy a terméket nem a 10. § szerinti megállapodásban foglaltaknak megfelelően szállította le, vagy hogy a támogatást olyan termékre vette igénybe, amely a rendelet értelmében nem jogosult támogatásra, az érintett mennyiségre jogosulatlanul kapott támogatást visszafizeti.
c) vállalja, hogy csalás vagy súlyos gondatlanság esetén az eredetileg kiutalt összeg és a jogosult összeg közötti különbség pontos összegét visszafizeti,
d) vállalja, hogy a programban való részvételt alátámasztó okmányokat felszólításra az MVH rendelkezésére bocsátja,
e) kijelenti, hogy a közoktatási intézményekkel kötött megállapodások végrehajtásáról nyilvántartást vezet, amelyben feltünteti a közoktatási intézmények nevét és címét, valamint az ezen intézmények számára leszállított termék mennyiségét,
f) aláveti magát az MVH által végzett ellenőrzésnek, különös tekintettel a nyilvántartások részletes vizsgálatára és a fizikai ellenőrzésre.
5. Keltezés, a kérelmező (cégszerű) aláírása.

2. melléklet az 58/2010. (V. 7.) FVM rendelethez

A megállapodás jóváhagyása iránti kérelem adattartalma és a csatolandó dokumentumok
felsorolása
1. A kérelmező azonosító adatai.
1.2. A kérelmező regisztrációs száma.
2. Kapcsolattartási információk.
3. A közoktatási intézményekkel kötött megállapodások száma (db).
3.1. A szállítandó termék teljes mennyisége (db).
4. A kérelmező nyilatkozata arról, hogy a kérelemben és a mellékletekben feltüntetett adatok a valóságnak megfelelnek.
5. Csatolt dokumentumok,
5.1. A közoktatási intézményekkel kötött megállapodás(ok) egy eredeti példánya.
6. Keltezés, a kérelmező (cégszerű) aláírása.

3. melléklet az 58/2010. (V. 7.) FVM rendelethez

Az iskolagyümölcs-program során alkalmazható kísérő intézkedések
1.    Az iskolagyümölcs-programmal kapcsolatos interaktív honlap létrehozása.
Minimális kötelező tartalom:
a)    A vonatkozó jogszabályok ismertetése;
b)    Tájékoztatók az iskolagyümölcs-programról az iskolának, a szülőknek és a gyermekeknek
ba)    Iskolának: megállapodás minta, szállítási feltételek, vállalt feladatok (pl. kísérő intézkedés),
bb)    Szülőknek: a program főbb jellemzői, a szállított termék, minőségi leírás és a minőség garanciája, a termék beltartalmi értékei és az egészséges táplálkozásban betöltött szerepe, egy napi adag, kiosztási gyakoriság stb.,
bc)    Tanulóknak: az iskolagyümölcs-program főbb jellemzői (a korosztály számára érthető tartalommal és formában);
c)    Tájékoztató anyagok a zöldségek és gyümölcsök beltartalmi értékeiről, egészséges táplálkozásban betöltött szerepéről (tanulók részére elkészíteni kötelező, szülők tanárok részére opcionális);
d)    Oktatási segédanyagok: az alma (mint növényfaj) bemutatása, almafajták leírása, almatermesztés bemutatása, az almatárolás, csomagolás bemutatása, az almatermőtájak bemutatása;
e)    A szállítóval megállapodást kötött közoktatási intézmények felsorolása;
f)    Kapcsolattartó személy(ek) és az elérhetőségeik.
2.    Zöldség-gyümölcs termelői csoportokhoz, termelői szervezetekhez, termelőkhöz szervezett tanulmányutak. Minimális követelmények: az adott iskolában valamennyi az iskolagyümölcs-programban résztvevő tanuló részére biztosítani. A tanulók ismerjék meg a gyümölcsültetvényt, a szüretet, a postharvest munkákat (csomagolás, válogatás, tárolás, szállítás) vagy a zöldségnövény termesztését, betakarítását és a postharvest munkáit.
3.    Oktatási anyag, oktatási segédlet készítése/készíttetése és annak alkalmazása az egészséges étkezési szokásokat érintő ismeretek fejlesztése érdekében.
4.    Az egészséges étkezési szokásokat, illetve gyümölcs- és zöldségágazatot érintő ismeretek oktatása valamennyi az iskolagyümölcs-programban részt vevő tanuló részére legalább három foglalkozási alkalommal.
5.    A tanulók zöldség-, gyümölcsfogyasztásának és egészséges életmódjának ösztönzése érdekében szervezett verseny, pályázat, adott jutalom (apró ajándékok, pl. póló, matricák, kitűzők, írószerek, órarend, naptár, uzsonnás doboz, sportszer stb.). Minimális követelmény: az intézkedés a programban részt vevő összes tanuló részére nyitva álljon, az adott jutalom tartalmazzon az egészséges táplálkozást vagy a zöldség-, gyümölcsfogyasztást vagy az almafogyasztást népszerűsítő feliratot, ábrát.
6.    Kóstoltatás: legalább egy alkalommal 4 gyümölcs- és 4 zöldségféle biztosítása tanulónként és gyümölcs- és zöldségféleségenként az alábbi mennyiségben:

Gyümölcs

Termék

Adag/fő

Körte

1/4 vagy 1/6 db

Meggy

3 dkg

Cseresznye

3 dkg

Kajszi

1/2 db

Őszibarack

1/4 vagy 1/6 db

Nektarin

1/4 vagy 1/6 db

Szilva

3 db

Piros ribiszke

3 dkg

Fekete ribiszke

3 dkg

Málna

3 dkg

Szeder

3 dkg

Szamóca

3 dkg

Csemegeszőlő

3 dkg

Ananász

1 db/10 fő

Banán

1/2 vagy 1/4 db

Narancs

1/2 vagy 1/4 db

Mandarin

1 vagy 1/2 db

Kivi

1/2 db

Datolya

3 db

Füge

1 db

Sárgadinnye

1 db/10 vagy 15 fő

Görögdinnye

1 db/30 fő

Dió (héj nélkül)

3 dkg

Mandula (héj nélkül)

3 dkg

Zöldség

Termék

Adag/fő

Sárgarépa

3 dkg

Zeller

3 dkg

Hónapos retek

3 db

Cékla

3 dkg

Uborka

3 dkg

Paradicsom

1/2 vagy 1/4 db

Paprika (tv, kápia, kaliforniai)

Tv és kápia – 1/4 db, kaliforniai – 1/4 vagy 1/6 db

Fejes saláta

1 fej/ 20 fő

Karfiol

3 dkg

Brokkoli

3 dkg

Karalábé

1 db/8 fő

Zöldborsó

3 dkg (szemes)

4. melléklet az 58/2010. (V. 7.) FVM rendelethez

Az iskolagyümölcs szállítására vonatkozó megállapodás minta
MEGÁLLAPODÁS
amely létrejött egyrészről a     
(székhelye:     
adószáma:      
regisztrációs száma:     
képviseli:     ) a továbbiakban mint szállító,
másrészről a     
(székhelye:     
adószáma:     
OM azonosító száma:     
képviseli:     ) a továbbiakban mint átvevő
között az alulírott helyen és napon az alábbi feltételek mellett:
1.    A megállapodás tárgya
A szállító vállalja, hogy a mezőgazdasági piacok közös szervezésének létrehozásáról, valamint egyes mezőgazdasági termékekre vonatkozó egyedi rendelkezésekről szóló 1234/2007/EK tanácsi rendelet (az egységes közös piacszervezésről szóló rendelet) 103ga. cikkében meghatározott iskolagyümölcs-program keretében tisztított, fogyasztásra közvetlenül alkalmas friss almát szállít az átvevő részére, az átvevő pedig vállalja, hogy a terméket átveszi és az 1–4. osztályos tanulói részére kiosztja.
2.    A szállítandó termék
A szállítandó alma meg kell feleljen az iskolagyümölcs-program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról szóló 58/2010. (V. 7.) FVM rendelet 7. §-a szerinti minőségi és élelmiszer-biztonsági feltételeknek.
A szállítandó alma származási helye:
◻Magyarország;
◻EU.
Magas minőségű termékek tervezett aránya a szállítandó teljes mennyiség %-ában:
Integrált termelésből származó alma aránya: ⬜ ⬜ ⬜ %
Global gap tanúsítvánnyal rendelkező alma aránya: ⬜ ⬜ ⬜ %
Bio alma aránya: ⬜ ⬜ ⬜ %
3.    A teljesítés helyszíne(i)
A közoktatási intézmény székhelye:
◻◻◻◻     (helység) .......................................... (út/utca/tér) ................... (házszám)
A tagintézmény neve:     
◻◻◻◻     (helység) .......................................... (út/utca/tér) ................... (házszám)
4.    A teljesítési időszak és a szállítások ütemezése
A jelen megállapodás alapján történő szállítások időszaka:
a)    A 2010/2011. tanítási év kezdetétől 2011. január 31-ig tartó időszakban
    2010. év◻    hónap◻    napjától
    2011. év◻    hónap◻    napjáig tart.
b)    A 2011. február 1-jétől a 2010/2011. tanítási év végéig tartó időszakban
    2011. év◻    hónap◻    napjától
    2011. év◻    hónap◻    napjáig tart.
A teljesítési időszak alatti szállítások száma:      alkalom/hét.
5.    A szállítandó termék mennyisége
A 4. a) pont szerinti időszakban

A teljesítés helye (székhely vagy a tagintézmény neve)

Tanítási/foglalkozási hetek száma a teljesítési időszakban

1–4. osztályos tanulók száma

A szállítandó termék teljes mennyisége (db)

A termékek kiszerelési módja

A kiszerelési mód szerinti egységnyi mennyiség (db)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Összesen:

 

 

 

 

 

A 4. b) pont szerinti időszakban

A teljesítés helye (székhely vagy a tagintézmény neve)

Tanítási/foglalkozási hetek száma a teljesítési időszakban

1–4. osztályos tanulók száma

A szállítandó termék teljes mennyisége (db)

A termékek kiszerelési módja

A kiszerelési mód szerinti egységnyi mennyiség (db)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Összesen:

 

 

 

 

 

6.    A termék átvételének és kiosztásának módja
A közoktatási intézmény székhelyén
A termék átvételéért felelős személy neve:     
A termék átvételéért felelős személy beosztása/munkaköre:     
A termék kiosztásáért felelős személy:
    ◻    pedagógus;
    ◻    egyéb: .........................................
A kiosztás időpontja:
    ◻    első tanóra előtt;
    ◻    tanórán;
    ◻    tanórák közti szünetben;
    ◻    tízórai szünetben;
    ◻    napköziben;
    ◻    egyéb: .........................................
A termék kiosztásnak helyszíne:
    ◻    tanterem;
    ◻    egyéb: .........................................
A     -ban (a tagintézmény megnevezése)
A termék átvételéért felelős személy neve:     
A termék átvételéért felelős személy beosztása/munkaköre:     
A termék kiosztásáért felelős személy:
    ◻    pedagógus;
    ◻    egyéb: .........................................
A kiosztás időpontja:
    ◻    első tanóra előtt;
    ◻    tanórán;
    ◻    tanórák közti szünetben;
    ◻    tízórai szünetben;
    ◻    napköziben;
    ◻    egyéb: .........................................
A termék kiosztásnak helyszíne:
    ◻    tanterem;
    ◻    egyéb: .........................................
7.    Számlázás
A leszállított termékről a szállító havonként egy, az átadott alma darabszámát és az átvevő OM azonosítóját is tartalmazó gyűjtőszámlát állít ki. A gyűjtőszámlán kiszámlázott ellenértéket a kérelmező által igényelhető támogatás fedezi.
8.    Számviteli elszámolás az átvevőnél
    1.    A szállító számlájának elszámolása, nyilvántartásba vétele
T 41231 Tőkeváltozások
K 4414 Belföldi egyéb szállító
    2.    A támogatás megjelenítése pénzforgalom nélküli tételként
T 5882 Ellátottak pénzbeli juttatásainak előirányzat teljesítése
K 499 Pénzforgalom nélküli költségvetési bevételek és kiadások sajátos elszámolása
T 499 Pénzforgalom nélküli költségvetési bevételek és kiadások sajátos elszámolása
K 4642 Működési célú támogatás bevétel
Ezt követően vezetendő ki a szállítói kötelezettség állománya
T 4414 Belföldi egyéb szállító
K 4122 Tőkeváltozás
9.    Kísérő intézkedések
A jelen megállapodás 4. pontjában meghatározott szállítási időszak alatt az iskolagyümölcs-program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról szóló 58/2010. (V. 7.) FVM rendelet 3. mellékletében meghatározott (valamely) kísérő intézkedés(ek) megvalósításáért felelős szerződő fél:
◻szállító;
◻átvevő;
◻közösen.
A kísérő intézkedés(ek), amelye(ke)t az időszak alatt megvalósít:
◻Az iskolagyümölcs-programmal kapcsolatos interaktív honlap létrehozása
◻Zöldség-gyümölcs termelői csoportokhoz, termelői szervezetekhez, termelőkhöz szervezett tanulmányutak.
◻Oktatási segédanyag készítése/készíttetése és annak alkalmazása az egészséges étkezési szokásokat érintő ismeretek fejlesztése érdekében.
◻A gyümölcs- és zöldségágazatot vagy az egészséges étkezési szokásokat érintő ismeretek oktatása.
◻A tanulók zöldség-, gyümölcsfogyasztásának és egészséges életmódjának ösztönzése érdekében szervezett verseny, pályázat, adott jutalom (apró ajándékok, pl. póló, matricák, kitűzők, írószerek, órarend, naptár, uzsonnás doboz, sportszer stb.).
◻Kóstoltatás: legalább egy alkalommal 4 gyümölcs- és 4 zöldségféle biztosítása tanulónként és gyümölcs- és zöldségféleségenként az iskolagyümölcs-program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról szóló 58/2010. (V. 7.) FVM rendelet 3. mellékletének 6. pontja szerinti mennyiségben.
A kísérő intézkedés(ek) tervezett költsége:      Ft
A kísérő intézkedés megvalósításának terjedelme (elérhetősége):
◻helyi;
◻régiós;
◻országos.
A kísérő intézkedéssel érintett tanulók száma: ........ fő
10.    Záró rendelkezések
A jelen megállapodást a Felek az alul megjelölt napon írták alá azzal a kikötéssel, hogy a megállapodás teljesítése során az iskolagyümölcs-program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról szóló 58/2010. (V. 7.) FVM rendelet 8–9. §-ában foglaltak szerint járnak el.
Jelen megállapodás ......................................... eredeti példányban készült, amelyből ...................................... példány a szállítót, ...................................... példány az átvevőt, továbbá egy eredeti példány az MVH-t illeti meg.
......................................................, 2010. ◻◻◻◻

.....................................
Szállító

.....................................
Átvevő

5. melléklet az 58/2010. (V. 7.) FVM rendelethez

A kifizetési kérelem adattartalma
és a csatolandó dokumentumok felsorolása
1. A kérelmező azonosító adatai.
1.2. A kérelmező regisztrációs száma.
2. Kapcsolattartási információk.
3. Az igénylés alapját képező időszak megjelölése.
3.1. A megjelölt időszakban kiosztott támogatott termék teljes mennyisége.
3.2. A megjelölt időszakra igényelt támogatás összege (Ft).
4. A kérelmező nyilatkozata arról, hogy
a) kijelenti, hogy a kérelemnek az 1234/2007/EK tanácsi rendeletben, a 288/2009/EK bizottsági rendeletben, valamint az iskolagyümölcs-program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról szóló 58/2010. (V. 7.) FVM rendeletben foglalt feltételeit megismerte és azoknak megfelel,
b) kijelenti, hogy a kérelem alapját képező megállapodás(ok)ban vállalt kötelezettségeit teljesítette,
c) kijelenti, hogy a kérelemben és a mellékletekben feltüntetett adatok a valóságnak megfelelnek.
5. Csatolt dokumentumok,
5.1. Az időszakban kiszállított összes támogatott termékről kiállított havi gyűjtőszámlák.
5.2. A gyűjtőszámlához csatolt havi igazolás, amely szerint a közoktatási intézmény a megkötött megállapodásban foglaltaknak megfelelően a terméket átvette.
6. Keltezés, a kérelmező (cégszerű) aláírása.
1

A rendeletet az 51/2011. (VI. 6.) VM rendelet 21. §-a hatályon kívül helyezte 2012. január 31. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére