62/2010. (V. 20.) HM utasítás
a honvédelmi szervezetek beszerzéseinek eljárási rendjéről szóló 120/2007. (HK 20.) HM utasítás módosításáról1
2010.05.23.
[Az utasítás alkalmazása szempontjából:]
„31. Szakértői bizottság: a beszerzés bonyolultságától függő, különösen indokolt esetekben a (köz)beszerzési eljárás előkészítésére, értékelésére és teljes szakmai lebonyolítására létrehozott testület.”
„(2) A HM Védelmi Tervezési és Vagyongazdálkodási Főosztály (a továbbiakban: HM VTVF) főosztályvezetője egyszemélyi felelősséggel tartozik
a) a Magyar Honvédség aktuális időszakára vonatkozó 10 éves stratégiai terve (a továbbiakban: 10 éves terv), illetve a tárca 1+n éves terve alapján a tárcaszintű ÉBT összeállításáért és jóváhagyásáért,
b) a terven felüli engedélyezések és a tervmódosítások összhangjának biztosításáért a tervidőszak célkitűzéseivel, új és megváltozott feladataival.”
3. § Az Ut. 4. §-át megelőző alcím és a 4. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„A HM VTVF hatásköre és feladatai
4. § (1) A HM VTVF a HM-szervek adatszolgáltatása alapján összeállítja a HM-szervek összesített ÉBT-jét és bedolgozza a tárca ÉBT-jébe. (2) A HM VTVF összeállítja az inkurrenciakezeléssel kapcsolatos beszerzések tárcaszintű összesített ÉBT-jét és bedolgozza a tárca ÉBT-jébe.
(3) A HM VTVF az ÉBT összeállítása során összeveti az abban szereplő feladatokat a 10 éves tervvel és a tárca 1+n éves rövid távú tervével, ellenőrzi a tervek összhangját, eltérés esetén végrehajtja a tervezet pontosítását, illetve módosítását.
(4) A HM VTVF a honvédelmi szervezetek által felterjesztett, ÉBT-ben nem szereplő (köz)beszerzéseket, illetve módosítási igényeket felülvizsgálja, egyezteti a 10 éves tervvel és a tárca 1+n éves rövid távú tervével, javaslatot tesz a kérelem elfogadására vagy elutasítására, majd felterjeszti jóváhagyásra. A HM VTVF a döntést követően tájékoztatja az érintett szervezeteket.
(5) A HM VTVF a tárca költségvetési keretszámainak változása esetén kezdeményezi az ÉBT szükség szerinti módosítását.
(6) A HM VTVF negyedévente összefoglaló jelentést készít a (köz)beszerzések helyzetéről, melyet a HM védelmi tervezési és infrastrukturális szakállamtitkára (a továbbiakban: HM VTISZÁT), a HM Honvéd Vezérkar főnöke (a továbbiakban: HM HVKF), a HM jogi szakállamtitkára (a továbbiakban: HM JSZÁT), a HM kabinetfőnöke és a HM államtitkára útján a tárgyidőszakot követő hónap 30-ig felterjeszt a honvédelmi miniszter részére.
(7) A HM VTVF kidolgozza a tárca beszerzési helyzetéről szóló éves jelentést, melyet a HM VTISZÁT, a HM HVKF, a HM JSZÁT, a HM kabinetfőnöke és a HM államtitkára útján minden tárgyévet követő év június 30-ig felterjeszt a honvédelmi miniszter részére.
(8) A (köz)beszerzések helyzetéről összeállított negyedéves és éves jelentés alapján a HM VTVF figyelemmel kíséri a 10 éves terv és a tárca 1+n éves rövidtávú terv realizálását, a tervektől történő eltérésről tájékoztatja a honvédelmi minisztert, szükség esetén javaslatot tesz a beavatkozásra.”
4. § Az Ut. az „A HM FLÜ hatásköre és feladatai” alcíme a következő 7/A. §-sal egészül ki:
„7/A. § (1) A 41. § (12) bekezdésben meghatározott, a HM FLÜ-t érintő döntési javaslatokat a HM FLÜ nyilvántartja és megvizsgálja, hogy a (köz)beszerzés a honvédelmi szervezet hasonló tárgyú, az adott költségvetési évben indított (köz)beszerzéseivel együtt meghaladja-e a Kbt.-ben meghatározott egyszerű közbeszerzési értékhatárt, illetve a (köz)beszerzés nem tartozik-e a HM FLÜ hatáskörébe. (2) A vizsgálat eredményéről a HM FLÜ minden esetben közvetlenül, telefaxon értesíti a döntési javaslatot készítő honvédelmi szervezetet, ha a beszerzés a HM FLÜ hatáskörébe tartozik és az eredmény kihirdetésére, illetve a szerződés megkötésére a döntési javaslatot készítő honvédelmi szervezetnek nincs hatásköre.
(3) Amennyiben a döntési javaslatot készítő szervezetnek nincs hatásköre a beszerzésre, a HM FLÜ a tájékoztatással egyidejűleg felhívja az illetékes honvédelmi szervezetet, hogy kezdeményezze a szükséges közbeszerzési eljárás megindítását.”
„(6) A HM VTVF-nél a híradó, informatikai, információvédelmi tárgyú (köz)beszerzések esetén a HM Híradó Informatikai és Információbiztonsági Főosztály (a továbbiakban: HM HIIF) és a HM FLÜ, infrastrukturális (köz)beszerzések esetén a HM IÜ, egyéb (köz)beszerzések esetén a HM FLÜ útján ennek az utasításnak megfelelő eljárási rendben kezdeményezi az ÉBT-ben nem szereplő (köz)beszerzések, továbbá a felmerülő módosítási igények kérelmeinek jóváhagyását.”
„(2) Az SZÉBT-ben a (köz)beszerzéseket az a)–d) pontok szerint elkülönítetten kell szerepeltetni. Az elkészített és a honvédelmi szervezet vezetője által aláírt terv vonatkozó részét az MH ÖHP logisztikai gazdálkodási hatáskörébe tartozó szervezetek, MH-szervek az MH ÖHP útján, minden egyéb honvédelmi szervezet közvetlenül megküldi
a) az inkurrenciakezeléssel kapcsolatos (köz)beszerzésekre vonatkozó igényt a HM VTVF,
b) az infrastrukturális (köz)beszerzésekre vonatkozó igényt a HM IÜ,
c) a híradó, informatikai, információvédelmi tárgyú (köz)beszerzésekre vonatkozó igényt a HM HIIF útján a HM FLÜ,
d) az egyéb szakterületet érintő (köz)beszerzésekre vonatkozó igényt a HM FLÜ részére. A terveket úgy kell elküldeni, hogy az a), b), d) pont szerinti esetekben a HM VTVF, a HM IÜ és a HM FLÜ a tárgyévet megelőző év október 31-ig, a c) pont esetében a HM FLÜ a tárgyévet megelőző év november 5-éig megkapja, ezektől a határidőktől a (4) bekezdés szerinti HM VTISZÁT intézkedésben el lehet térni.”
„(5) A HM FLÜ és a HM IÜ a saját igényterveik és a honvédelmi szervezetek tervei alapján elkészítik szakterületük vonatkozásában az ÉBT-t, majd az esetleges összevonásokat követően november 15-ig megküldik a HM VTVF részére. A HM VTVF a szakterületi terveket összesíti és a 10 éves terv és a tárca 1+n éves rövid távú terv tárgyidőszakra vonatkozó része alapján felülvizsgálja, az érintett honvédelmi szervezetekkel egyeztetve szükség szerint módosítja az ÉBT-t, majd november 25-ig megküldi a HM KPÜ részére. Az ÉBT összeállításánál figyelembe kell venni a hadfelszerelési anyagok rendszeresítéséről és rendszerből történő kivonásáról szóló HM utasítás rendelkezéseit.”
„(1) A honvédelmi szervezetek elemi költségvetésének jóváhagyását követően a honvédelmi szervezetek az SZÉBT-ben szereplő (köz)beszerzési feladataikat pontosítják, melyeket a 12. § (2) bekezdésének a)-d) pontjai szerint egyeztetve a szolgálati út betartásával a HM VTVF részére április 30-ig megküldenek. A HM VTVF a módosítási igényeket összesíti és a 10 éves tervvel és a tárca 1+n éves rövid távú tervével összeveti. A felülvizsgált változatot megküldi a HM KPÜ részére ellenjegyzésre. Az ellenjegyzést követően a HM VTVF intézkedik az ÉBT módosítására, a jóváhagyott módosítások átvezetésére.”
„(4) A Kérelem jóváhagyása után a HM VTVF tájékoztatja az érintett honvédelmi szervezeteket a (köz)beszerzés engedélyezéséről, valamint intézkedik az ÉBT módosítására. Ezt követően a folyamat megegyezik az ÉBT alapján indított (köz)beszerzések lefolytatásának rendjével.”
„(3) Az eljárás kezdeményezője a közbeszerzési eljárás megindítása előtt megvizsgálja a rendelkezésre álló hadiipari kapacitásokat és azt, hogy az R1. vagy az R2. szerinti eljárás valamelyike alkalmazható-e. Az eljárás kezdeményezője a közbeszerzési eljárás megindítása előtt köteles az adott árubeszerzéshez, illetve szolgáltatás megrendeléséhez szükséges – az (5) bekezdésben megjelölt – információkat és nyilatkozatokat úgy előkészíteni, hogy azok a megbízás kiadásának időpontjában hiánytalanul rendelkezésre álljanak. Az előkészítés során az eljárás kezdeményezője köteles az eljárás tárgyával kapcsolatban érintett honvédelmi szervezetek szakértőivel egyeztetni annak érdekében, hogy a megbízás kiadása után az eljárás haladéktalanul megkezdődhessen. Az így előkészített megbízást a kezdeményezőnek olyan időpontban kell az ajánlatkérő részére átadni, hogy az eljárás a törvényes határidők betartásával lefolytatható legyen, és a beszerzés tárgya az igény kielégítésének időpontjára rendelkezésre álljon. A kezdeményező a megbízást híradó, informatikai és információvédelmi tárgyú (köz)beszerzések esetén a HM HIIF útján küldi meg az ajánlatkérő részére.”
„(4) A közbeszerzési eljárást megindító hirdetmény és a dokumentáció összeállításához, valamint a beérkezett ajánlatok elbírálására az ajánlatkérőnek bírálóbizottságot, vagy ha a beszerzés bonyolultsága indokolttá teszi szakértői bizottságot kell alakítania. A bíráló- vagy szakértői bizottságba az ajánlatkérő és a (köz)beszerzési eljárás kezdeményezőjének állományából, illetve a híradó, informatikai és információvédelmi szakterületen a felsőfokú szakmai irányító szervezetből – szükség esetén külső szakértők felkérésével – delegálja a bizottsági tagokat.
(5) A HM FLÜ és a HM IÜ minden saját hatáskörbe tartozó (köz)beszerzési eljárása szakmai segítése céljából a HM kabinetfőnöke a bírálóbizottságba, illetve a szakértői bizottságba szakértőt delegálhat. A bíráló- vagy szakértői bizottságban való közreműködésre szükség szerint fel kell kérni a (köz)beszerzés tárgyához kapcsolódó környezetvédelmi szempontok képviseletére a HM IÜ-t, a munka-egészségügyi szempontok képviseletére az MH Dr. Radó György Honvéd Egészségügyi Központot, a tűz- és munkavédelmi szempontok képviseletére és a híradó, informatikai és információvédelmi szempontok képviseletére a felsőszintű szakmai irányítást biztosító szervezeteket. A pénzügyi szakértő delegálása a HM KPÜ által történik.
(6) Amennyiben a bírálóbizottság, illetve a szakértői bizottság tagjainak kijelölésében az ajánlatkérő és a kezdeményező nem ért egyet, akkor az érintettek álláspontját tartalmazó, ajánlatkérő által felterjesztett jelentés alapján a felmerült kérdésben a HM kabinetfőnöke dönt.”
„(1) A bírálóbizottság vagy a szakértői bizottság a beérkezett ajánlatokról írásbeli szakvéleményt és az eljárás lezárására vonatkozó döntési javaslatot készít, melyet megküld vagy felterjeszt az ajánlatkérőnek. A szakértői bizottság a munkájáról részletes jegyzőkönyvet köteles készíteni, melynek részét képezik a tagok indoklással ellátott bírálati lapjai.”
„(3) Védelmi célú beszerzésekre vonatkozó egyedi engedélyezési kérelmek esetén a HM VTVF megvizsgálja, hogy az R1. 56. § (1) bekezdés g) pontja alapján nemzetbiztonsági, illetve honvédelmi érdekből a hazai hadiipari termelő vagy szolgáltató kapacitások fenntartása indokolja-e, hogy egy meghatározott forrásból történjen a beszerzés.”
12. § Az Ut. 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„35. § A Nato Biztonsági Beruházási Programjához kapcsolódó beszerzéseket az R4.-ben meghatározottak szerint kell lefolytatni.”
„(3) A kezdeményező okmányhoz csatolni kell a beszerzéssel, szállítással, egyéb költségekkel kapcsolatos költségviselői záradékot tartalmazó, a HM KPÜ által ellenjegyzett 7. számú melléklet szerinti fedezetbiztosítási kérelem elnevezésű nyomtatványt.”
„(2) Az ajánlatkérők a beszerzések helyzetéről és tapasztalatairól negyedévente, a negyedévet követő hónap 15-ig jelentést terjesztenek fel a HM VTVF, a HM VTISZÁT, a HM HVKF, a HM JSZÁT, a HM kabinetfőnöke és a HM államtitkára útján a honvédelmi miniszter részére. A jelentés formáját és tartalmát az 1. számú melléklet tartalmazza. A jelentést nyomtatott formában szolgálati úton, elektronikus formában közvetlenül a HM VTVF részére kell felterjeszteni.”
„(4) Az ajánlatkérők évente egy alkalommal, május 31-ig az éves (köz)beszerzési tevékenységről szóló 1. számú melléklet szerinti összefoglaló jelentést terjesztenek fel, a HM VTVF, a HM VTISZÁT, a HM HVKF, a HM JSZÁT, a HM kabinetfőnöke és a HM államtitkára útján a honvédelmi miniszter részére. A jelentést nyomtatott formában szolgálati úton, elektronikus formában közvetlenül a HM VTVF részére kell felterjeszteni.”
17. § Hatályát veszti az Ut.
b) 5. §-a és az azt megelőző alcím,
18. § Ez az utasítás a közzétételét követő 3. napon lép hatályba, és a hatálybalépését követő a napon hatályát veszti.
1. melléklet a 62/2010. (V. 20.) HM utasításhoz
HONVÉDELMI SZERVEZET |
sz. példány |
|
„Telefaxon továbbítandó” |
HM védelmi tervezési és vagyongazdálkodási főosztályvezető |
|
|
Budapest |
Tárgy: (Köz)beszerzés (negyed)éves jelentése
(a tárgyidőszak feltüntetése: pl. 2008. 01. 01.–2008. 03. 31.)
Tisztelt főosztályvezető úr!
I. Szöveges jelentés a beszerzések helyzetéről, tapasztalatairól
II. A tárgyidőszak végéig a közbeszerzési és az R1.-R4. rendeletek hatálya alá tartozó eljárások jóváhagyására, megindítására, a szerződéskötésre és a teljesítésre vonatkozó adatok (csak az ajánlatkérő szervezetek töltik ki)
ÉBT/KEK száma |
Tárgy |
KEK- jóváhagyás dátuma |
A megbízás |
Az eljárás |
A szerződés |
Teljesítés állapota |
Megjegyzés |
elfogadásá- nak dátuma |
bruttó értéke (E Ft) |
megindításá- nak dátuma |
fajtája |
eredménye |
száma |
aláírásának dátuma |
szerződő felek |
bruttó értéke (E Ft) |
költségének évenkénti megoszlása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. A tárgyidőszak végéig végrehajtott 2 millió Ft értékhatárt elérő vagy azt meghaladó, de a közbeszerzési értékhatárt el nem érő beszerzésekre vonatkozó adatok
Fsz. |
Beszerzés tárgya |
Szerződött partner/szállító |
Szerződéskötés időpontja (negyedév) |
Szerződés értéke |
Teljesítés állapota |
Bruttó (E Ft) |
Nettó (E Ft) |
Bruttó (E Ft) |
Nettó (E Ft) |
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. A tárgyidőszak végéig végrehajtott 2 millió Ft értékhatárt el nem érő beszerzésekre vonatkozó adatok:
Fsz. |
CRK |
Tárgynegyedévben végrehajtott beszerzések |
Tárgyidőszak végéig végrehajtott beszerzések |
bruttó (E Ft) |
nettó (E Ft) |
Bruttó (E Ft) |
Nettó (E Ft) |
|
|
|
|
|
|
Állomáshely, 200… ..................................... hó .........-n
.....................................................................
a szervezet vezetője
Készült: 2 példányban. Egy példány ... lap
Kapja: 1. sz. pld.: Irattár
2. melléklet a 62/2010. (V. 20.) HM utasításhoz
KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÓ (KEZDEMÉNYEZŐ) |
sz. példány |
HONVÉDELMI SZERVEZET |
|
(Köz)beszerzési engedélyezési kérelem
(módosítás esetén az „ÉBT-módosítás” alcímet fel kell tüntetni)
0E08301_1
(Köz)beszerzés tárgya: |
|
|
|
Közös Közbeszerzési Szószedet (CPV) kód: |
|
|
|
Beszerzés mennyisége, mértékegysége: |
|
|
|
Kezdeményező megnevezése: |
|
|
|
Kötelezettségvállaló megnevezése: |
|
|
|
Ajánlatkérő megnevezése: |
|
|
|
(Köz)beszerzés jellege: |
|
|
|
(Köz)beszerzés bruttó költségkihatása: |
|
|
|
Ebből áfa: |
|
|
|
A költségek évenkénti megoszlása: |
|
|
|
(Köz)beszerzés indításának tervezett időpontja |
|
(év, hó, nap) |
|
|
|
Jóváhagyott éves beszerzési terv folyószáma |
|
(módosítás esetén): |
|
|
|
Szakfeladatszám: |
|
|
|
Erőforráskódszám: |
|
|
|
Anyagnemkód: |
|
|
|
Fedezetforrás: |
|
|
|
Prioritás: |
|
|
|
(Köz)beszerzés rövid leírása, indokolása: |
|
1 Árubeszerzés, szolgáltatás, építési beruházás, építési koncesszió, szolgáltatási koncesszió.
............................, 20..... év ........................... hó .......n
………………………………………
(név, beosztás)
kötelezettségvállaló
(kezdeményező)
A szükséges költségvetési előirányzat meglétét igazolom, a kifizetés időpontjában a fedezetet biztosítom. A fenti (köz)beszerzés elszámolható a dologi-felújítási-felhalmozási kiadások terhére, …………………… címrendkódon.
............................, 20..... év ........................... hó .......n
………………………………………
(név, beosztás)
költségvetési előirányzatot biztosító szerv vezetője
A HM HIIF záradéka ( híradó, informatikai és információvédelmi tárgyú (köz)beszerzés esetén):
A közbeszerzési eljárás indításával egyetértek nem értek egyet.
............................, 20..... év ........................... hó .......n
………………………………………
(név, beosztás)
............................, 20..... év ........................... hó .......n
………………………………………
(név, beosztás) ellenjegyző
A HM VTVF főosztályvezető záradéka:
A (köz)beszerzési engedélyezési kérelmet a............számú HM VTVF ügyiratban foglaltak alapján felterjesztem.
Javaslom jóváhagyás esetén az éves beszerzési terv ......... azonosítószám alatt szerepeltetni.
Budapest, 20..... év ........................... hó .......-n
………………………………………
(név, beosztás)
A (köz)beszerzési eljárás indításával egyetértek – nem értek egyet
Budapest, 20..... év ........................... hó .......-n
………………………………………
(név, beosztás)
A (köz)beszerzési eljárás indításával egyetértek – nem értek egyet
Budapest, 20..... év ........................... hó .......-n
………………………………………
(név, beosztás)
A (köz)beszerzési eljárás indításával egyetértek – nem értek egyet
Budapest, 20..... év ........................... hó .......-n
………………………………………
(név, beosztás)
A (köz)beszerzési eljárás indítását engedélyezem – nem engedélyezem
Budapest, 20..... év ........................... hó .......-n
………………………………………
(név, beosztás) engedélyező
Amennyiben a kötelezettségvállaló és a költségvetési előirányzatot biztosító szerv azonos, ezen szerv vezetője a „kötelezettségvállaló és a költségvetési előirányzatot kezelő szerv vezetője” megjelöléssel, egy aláírással látja el a kérelemokmányt.
Kapja: 1. sz. pld.: Ellenjegyző
2. sz. pld.: Ajánlatkérő (ha szükséges)
3. melléklet a 62/2010. (V. 20.) HM utasításhoz
KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÓ (KEZDEMÉNYEZŐ) |
sz. példány |
HONVÉDELMI SZERVEZET |
|
Megbízás (köz)beszerzési eljárás lefolytatására
1. Beszerzési eljárás tárgyának megnevezése, Közös Beszerzési Szószedet (CPV) kódja:
2. Beszerzésre tervezett áru mennyisége, illetve a szolgáltatás részletes leírása:
3. Beszerzés bruttó költségkihatása, és a költségek elszámolásának rendje, valamint a tárgyévben korábban ugyanazon forrásból végrehajtott azonos tárgyú beszerzés értéke:
5. A költségek évenkénti megoszlása:
6. A beszerzés teljesítésének határideje, a szállítások ütemezése, valamint a teljesítések helye:
7. A beszerzés tárgyára vonatkozó, a műszaki dokumentáció összeállításához szükséges részletes követelmények (műszaki, minőségbiztosítási követelmények, a megfelelőség ellenőrzése és igazolása, valamint minőségirányítási rendszer előírása stb.) leírása:
8. Célszerűségi és gazdaságossági vizsgálat során tett megállapítások leírása:
9. A garanciavállalás (jótállás), garanciális javítás tervezett időtartamának megjelölése:
10. Az alkatrész-utánpótlás biztosításának feltételeire és időtartamára vonatkozó igény:
11. Termékkodifikációs adatszolgáltatási záradék teljesítéséhez szükséges adatok:
12. Üzembentartási adatszolgáltatási záradék teljesítéséhez szükséges adatok:
13. Egyéb specifikációkat, amelyek az egyeztetés során a beszerzési eljárás lefolytatásához szükségesek:
14. A bíráló-, illetve a szakértői bizottságba delegált tagok és szakértők névsora:
16. Az Éves Beszerzési Terv folyószáma:
................................, 20..... év ................................... hó .......-n
………………………………………
(beosztás) kötelezettségvállaló
(kezdeményező)
Kapja: 1. sz. pld.: Ajánlatkérő
2. sz. pld.: HM VTVF (tájékoztatásul, telefax)