7/2010. (II. 11.) OKM rendelet
7/2010. (II. 11.) OKM rendelet
a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet módosításáról1
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 94. § (1) bekezdés f) pontjában, valamint a tankönyvpiac rendjéről szóló 2001. évi XXXVII. törvény 29. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a szakképzés szakmai tankönyvei tekintetében a szakképesítésért felelős miniszterrel egyetértésben, az oktatási és kulturális miniszter feladat- és hatásköréről szóló 167/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § A tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet (a továbbiakban: Tr.) 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
2. § A Tr. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
3. § A Tr. 5. § (4)–(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
4. § (1) A Tr. 8. § (2) bekezdés ab) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A tankönyvvé nyilvánítási eljárás során vizsgálni kell, hogy a könyv]
(2) A Tr. 8. § (2) bekezdés af) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A tankönyvvé nyilvánítási eljárás során vizsgálni kell, hogy a könyv]
(3) A Tr. 8. § (3) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A tankönyvvé nyilvánítási eljárásban vizsgálni kell különösen a könyv]
5. § A Tr. 9. § (7) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A tankönyvvé nyilvánítási eljárásban az működhet közre]
6. § A Tr. 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
7. § A Tr. 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
8. § (1) A Tr. 14. § (1) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Megszűnik a könyv tankönyvvé nyilvánítása, ha]
(2) A Tr. 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
9. § (1) A Tr. 16. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(2) A Tr. 16. § (3)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
10. § (1) A Tr. 18. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(2) A Tr. 18. § (6) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A tankönyvjegyzék összeállítását követő naptári év január l-jétől a tankönyvjegyzékre történő felvétel folyamatos. A következő tanévi tankönyvjegyzékbe azokat – a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 4. §-ában meghatározott feltételeknek megfelelő – tankönyveket kell felvenni,]
11. § (1) A Tr. 20. § (1) bekezdés b)–c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az e rendeletben foglaltakat a szakképzés szakmai tankönyvei tekintetében a következő eltérésekkel kell alkalmazni:]
(2) A Tr. 20. § (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
12. § A Tr. 22. § (2) bekezdés ba) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A normatív kedvezményre való jogosultság igazolásához a következő okiratok bemutatása szükséges:
ha a családi pótlékra való jogosultság a legmagasabb életkor elérése miatt megszűnt]
13. § A Tr. 24. § (5)–(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
14. § A Tr. a következő 26. §-sal egészül ki:
15. § A Tr. 26/C. §-a a következő d) ponttal egészül ki:
[E rendelet alkalmazásában]
16. § (1) A Tr. 1. számú melléklet A) Közismereti nyomtatott könyv (imprimatúra) cím 4. pontja helyébe az 1. számú melléklet lép.
(2) A Tr. 1. számú melléklet D) A szerkesztői (kiadói szerkesztői) jelentés tartalmi szempontjai címet követő szöveg helyébe a 2. számú melléklet lép.
17. § A Tr. 3. számú melléklet A) Bírálati szempontok a könyvekhez cím II. Pedagógiai alcímet követő szöveg helyébe a 3. számú melléklet lép.
18. § A Tr. 4. számú melléklet A tankönyvjegyzékre történő felvételhez szükséges adatok cím I. A közismereti tankönyvjegyzék tartalmazza: alcím utolsó francia bekezdése helyébe a 4. számú melléklet lép.
19. § A Tr. 5. számú melléklet Igénylőlap tanulói tankönyvtámogatáshoz cím Tájékoztató a kedvezményes tankönyvellátásról alcím a) pontja helyébe az 5. számú melléklet lép.
20. § A Tr. 7. számú melléklet A tankönyvben feltüntetendő adatok cím l) pontja helyébe a 6. számú melléklet lép.
21. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybelépésével egyidejűleg hatályát veszti a Tr. 5. § (2) bekezdés második mondata, az 5. § (2) bekezdés b) pontja, az 5. § (7) bekezdése, a 18. § (3) bekezdés e) pontja, a 26/A. §-a.
(3) E rendelet hatálybelépésével egyidejűleg a Tr. 2. § (4) bekezdésében a „papír alapon vagy – legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva – elektronikus formában” szövegrész helyébe az „írásban” szövegrész, 2. § (7) bekezdésének második mondatában az „elektronikus rendszeren keresztül kell” szövegrész helyébe az „elektronikus rendszer segítségével lehet” szövegrész, 7. §-ának második mondatában az „a Hivatal szakértőket rendel ki a benyújtott könyv véleményezésére” szövegrész helyébe az „a Hivatal – legfeljebb húsz munkanapos határidő kitűzésével – szakértőket rendel ki a benyújtott könyv véleményezésére” szövegrész, 10. § (2) bekezdésében a „tíznapos” szövegrész helyébe a „nyolc munkanapos” szövegrész, 11. § (2) bekezdésében a „harminc napon” szövegrész helyébe a „huszonkettő munkanapon” szövegrész, 18. § (1) bekezdésében a „papír alapon vagy legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva elektronikus formában” szövegrész helyébe az „írásban” szövegrész, 25. § (5) bekezdésében az „az államigazgatási” szövegrész helyébe a „a hatósági” szövegrész lép.
(4) A Tr. 11. § (1) bekezdésében a „javaslattétel céljából” szövegrész helyébe a „véleményezés céljából” szövegrész, 11. § (2) bekezdésében a „javaslatát” szövegrész helyébe a „véleményét” szövegrész, 18. § (9) bekezdésében az „érvényességi” szövegrész helyébe a „hatályának” szövegrész, 20. § (1) bekezdés d) pontjában az „egyetértését” szövegrész helyébe a „véleményét” szövegrész, a Tr. 26/B. §-ában „a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény” szövegrész helyébe „a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvény” szövegrész lép.
(5) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az Országos szakértői, az Országos vizsgáztatási, az Országos szakmai szakértői és az Országos szakmai vizsgaelnöki névjegyzékről, valamint a szakértői tevékenységről szóló 31/2004. (XI. 13.) OM rendelet Mellékletének a) pontjában a „Belügyminisztérium Oktatási Főigazgatóság 10023002-00284787- 00000000 számú előirányzat-felhasználási keretszámla” szövegrész helyébe az „Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Nemzetközi Oktatási és Polgári Válságkezelési Központ 10023002-00282565-00000000 számú előirányzat-felhasználási keretszámla” szövegrész lép.
(6) E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépése után indult és a megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
(7) Ez a rendelet 2010. március 1-jén hatályát veszti.
1. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez
2. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez
|
A Nemzeti alaptantervben megjelenő kulcskompetenciák |
A tankönyvben közvetve megvalósuló kulcskompetencia-fejlesztési feladatok |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Magyar |
Élő |
Mate- |
Ember |
Ember |
Földünk |
Művé- |
Infor- |
Életvitel |
Test- |
||
1. |
Anyanyelvi kommunikáció |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Idegen nyelvi kommunikáció |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Matematika kompetencia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Természettudományos kompetencia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Digitális kompetencia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
A hatékony önálló tanulás |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Szociális és állampolgári kompetencia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
Kezdeményezőkészség és |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
Esztétikai-művészeti |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez
|
A Nemzeti alaptantervben megjelenő kulcskompetenciák |
A tankönyvben közvetlenül megvalósuló kulcskompetencia-fejlesztési feladatok |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Magyar |
Élő |
Mate- |
Ember |
Ember |
Földünk |
Művé- |
Infor- |
Életvitel |
Test- |
||
1. |
Anyanyelvi kommunikáció |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
2. |
Idegen nyelvi kommunikáció |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Matematika kompetencia |
|
|
X |
|
X |
X |
|
X |
|
|
4. |
Természettudományos kompetencia |
|
|
|
|
X |
X |
|
|
X |
|
5. |
Digitális kompetencia |
|
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
6. |
A hatékony önálló tanulás |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
7. |
Szociális és állampolgári kompetencia |
X |
X |
|
X |
X |
X |
|
|
X |
X |
8. |
Kezdeményezőkészség és |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
9. |
Esztétikai-művészeti |
X |
|
|
X |
|
|
X |
|
X |
X |
a* |
Vizsgálni kell, hogy a tankönyv kellően szemlélteti és/vagy magyarázza-e a tananyagot. Ebben az esetben előírás, hogy valamennyi tantárgy esetében |
|
|
1–8. évfolyamon átlagosan legalább egy kép vagy ábra jusson a tankönyvi oldalakra |
|
|
9–13. évfolyamon átlagosan legalább egy kép vagy ábra jusson két tankönyvi oldalra |
|
b* |
Vizsgálni kell, hogy a tankönyv nyelvezete megfelel-e a tanulók fejlettségi szintjének. Vizsgálni kell, hogy a megnevezett évfolyamok esetében a tényleges tankönyvi ismeretanyagot bemutató szövegekben (idézetek, lábjegyzetek, képletek nélkül) a 150 betűhelynél (karakterek száma szóközökkel) hosszabb mondatok %-os aránya ne haladja meg: |
|
|
1–2. évfolyamokon |
5%-ot |
|
3–4. évfolyamokon |
10%-ot |
|
5–6. évfolyamokon |
20%-ot |
|
7–8. évfolyamokon |
25%-ot |
|
9–10. szakiskolai évfolyamokon |
25%-ot |
|
9–12. évfolyamokon |
35%-ot |
c* |
Vizsgálni kell, hogy a tankönyvben szereplő szakszavak, szakkifejezések mennyisége és nehézségi szintje megfelel-e a kérelemben bemutatott tanulási céloknak, és az alkalmazni kívánt évfolyamokon tanulók életkorából következő fejlettségi szintnek. A tankönyvnek tartalmaznia kell a tananyagban tárgyalt új szakszavak felsorolását, az alapfokú oktatáshoz használt tankönyvek esetében rövid értelmezését. Középiskolai tankönyv esetében *-gal meg kell jelölni az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendeletben foglalt gimnáziumi és szakközépiskolai érettségi vizsgák egyes tantárgyaihoz rendelt szakszavakat. |
|
|
1–4. évfolyamokon |
a 0,3 értéket |
|
5–8. évfolyamokon |
a 0,5 értéket |
|
9–12. évfolyamokon |
a 0,8 értéket |
|
Átlagos előfordulási sűrűség a vizsgált szövegben az előforduló egymástól eltérő szakszavak és az előforduló mondatok számának hányadosa. |
|
d* |
Vizsgálni kell, hogy a tankönyv ábra- és képanyaga ad-e segítséget az előzetes ismeretek aktivizálásához, az információk rendszerezéséhez, jelenségek összehasonlításához, folyamatok, összefüggések, problémák megértéséhez, valamint a tanulók értékre neveléséhez. Előírás, az idegen nyelvi tankönyvek és a szakmai tankönyvek kivételével, hogy a képi elemek (térkép, grafikon, diagram, kép, ábra, egyéb vizuális jellegű illusztráció) 25%-ához közvetlenül kérdések vagy feladatok kapcsolódjanak. |
|
e* |
A tankönyv ábra- és képanyaga illusztrálja és/vagy új információval egészíti ki a szöveget. A tankönyv ábra- és képanyaga rendszerezést, összehasonlítást, a folyamatok és problémák magyarázatát, az összefüggések bemutatását, a gondolkodásra késztetést, az értékekre nevelést elősegítő képi elemek aránya érje el a 60%-ot. |
|
f* |
Vizsgálni kell, hogy a tankönyv kérdései és feladatai megfelelő feltételeket biztosítanak-e a tanulási célokban meghatározott projektalapú, problémamegoldó, ismeretszerző és ismeretalkalmazási készségek és képességek fejlesztésére. |
|
Előírás, hogy a rögzítést elősegítő feladatokon kívül, az elmélyítést, alkalmazást és a problémamegoldást elősegítő feladatok együttes aránya el kell, hogy érje az összes kérdés és feladat 60%-át. |
||
Rögzítést elősegítő feladatok: a tanultak felidézése, a tények és fogalmak rendszerezése, lényegkiemelés. |
||
Elmélyítést elősegítő feladatok: analizálás, szintetizálás, konkretizálás, összehasonlítás, általánosítás, rendszerezés, következtetés, értékelés, összefüggés- és szabálykeresés. |
||
Alkalmazást elősegítő feladatok: önálló munka, feladatmegoldás. |
||
Problémamegoldást elősegítő feladatok: a probléma definiálása, a releváns információk kiválasztása, előzetes tudás szelektív felidézése, a megfelelő megoldás megtalálása, a megoldási mód végrehajtása, a megoldás ellenőrzése és értékelés. |
4. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez
5. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez
6. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez
A rendelet a 21. § (7) bekezdése alapján hatályát vesztette 2010. március 1. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás