• Tartalom

8/2010. (III. 2.) OKM rendelet

8/2010. (III. 2.) OKM rendelet

a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről szóló 10/1994. (V. 13.) MKM rendelet módosításáról1

2010.03.09.

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 94. § (1) bekezdés b) és i) pontjában, valamint 95. § (1) bekezdés l) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az oktatási és kulturális miniszter feladat- és hatásköréről szóló 167/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről szóló 10/1994. (V. 13.) MKM rendelet (a továbbiakban: R.) 8. § (4)–(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A pedagógiai intézet a (2) bekezdés szerinti megállapodást a megrendelő igénye szerint köti meg, és – amennyiben arra a megrendelő igényt tart – segítséget nyújt a szaktanácsadó kiválasztásához. A pedagógiai intézet a szaktanácsadó felhatalmazása alapján adhat tájékoztatást a szaktanácsadó adatairól azok részére, akik szaktanácsadót kívánnak igénybe venni. A pedagógiai intézet a szaktanácsadó kérésére és hozzájárulása alapján – a honlapján, szaktanácsadói névjegyzék formájában – nyilvánosságra hozza a szaktanácsadók adatait.
(5) A pedagógiai intézetek megállapodhatnak egymással arról, hogy közösen szervezik meg a szaktanácsadást. A szaktanácsadók hozzájárulása alapján a pedagógiai intézetek közösen is nyilvánosságra hozhatják a szaktanácsadók adatait, illetve egymás névjegyzékéről is igénybe vehetik a szaktanácsadót.”

2. § (1) Az R. „A KISEBBSÉGI PEDAGÓIAI-SZAKMAI SZOLGÁLTATÁSOK MEGSZERVEZÉSE” cím helyébe a következő cím és az azt követő alcím lép:

„AZ ORSZÁGOS PEDAGÓGIAI-SZAKMAI SZOLGÁLTATÁSOK
Közös rendelkezések”

(2) Az R. 12/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

12/A. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni azokat a pedagógiai szakmai-szolgáltatásokat, amelyek megszervezése az önkormányzati feladatellátás körében nem oldható meg hatékonyan, továbbá amelyek az ágazati irányítás feladatait segítik.
(2) Az országosan szervezett pedagógiai-szakmai szolgáltatások tekintetében a 7–10. §-ban foglaltakat a 12/A–12/G. §-ban meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.
(3) Az országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat – ha e rendelet másképp nem rendelkezik – az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (a továbbiakban: Intézet) szervezi. Az Intézet feladatainak végrehajtásában a fenntartóval kötött megállapodás alapján részt vesz a pedagógiai intézet.
(4) Az országos pedagógiai-szakmai szolgáltatással kapcsolatos feladatokat – ha e rendelet másképp nem rendelkezik – az Intézet látja el. Az Intézet a szaktanácsadói feladatok ellátására nyilvános pályázatot ír ki, amelyet a honlapján tesz közzé. A nyilvános pályázatot úgy kell meghirdetni, hogy arra folyamatosan, egész évben jelentkezni lehessen. Annak a jelentkezését el kell fogadni, aki az e rendeletben meghatározott követelményeknek megfelel. Az, akinek a jelentkezését az Intézet nem fogadta el, tizenöt napon belül, jogszabálysértésre hivatkozással az Oktatási Hivatalhoz (a továbbiakban: OH) fordulhat a döntés felülvizsgálatát kérve. Az OH a közigazgatási hatósági eljárás rendje szerint hoz döntést.
(5) Az országos pedagógiai-szakmai szolgáltatások körében az Intézet gondoskodik a pedagógusok képzésének, továbbképzésének és önképzésének segítéséről. E körben feladata tanácskozások, pedagógiai napok, szakmai ankétok, fórumok, tapasztalatcserék szervezése, szakmai pályázatok kiírása, kísérletek, kutatások indítása vagy az azokban való részvétel.
(6) Az Intézet által nyújtott országos pedagógiai-szakmai szolgáltatások segítik a pedagógiai intézetek pedagógiai-szakmai szolgáltató tevékenységét.”

3. § Az R. a következő 12/B–12/G. §-sal, valamint az azokat megelőző alcímekkel egészül ki:

„A kisebbségi pedagógiai-szakmai szolgáltatások
12/B. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni a nemzeti, etnikai kisebbségi óvodai nevelést, iskolai nevelést és oktatást, kollégiumi nevelést segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat (a továbbiakban: kisebbségi pedagógiai-szakmai szolgáltatások).
(2) A kisebbségi pedagógiai-szakmai szolgáltatások keretei között a szaktanácsadást nyelvterületenként, intézménytípusonként kell megszervezni, oly módon, hogy a szaktanácsadás a nevelési-oktatási intézmények által ellátott valamennyi nevelő és oktató munkához biztosítva legyen.
(3) Szaktanácsadói feladatot az láthat el, aki a Kt. 17. § (3) bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelel, amennyiben a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározott szakmai gyakorlatot nemzeti, etnikai kisebbségi feladatot ellátó nevelési-oktatási intézményben szerezte.
A közoktatás-fejlesztési pályázatok lebonyolítását segítő
pedagógiai-szakmai szolgáltatások
12/C. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni a nemzetközi és hazai közoktatás-fejlesztési pályázatokhoz kapcsolódó szaktanácsadást.
(2) A közoktatás-fejlesztési pályázati pedagógiai-szakmai szolgáltatás keretében szervezett szaktanácsadás területei a következők:
a) az intézményszervezési, intézmény-átszervezési, intézményműködési helyzetelemző, az intézményvezetés munkáját elemző, szervezetfejlesztő szaktanácsadás, amelynek feladatait a szervezetfejlesztési folyamat-szaktanácsadó látja el,
b) a pedagógiai tevékenységet elemző, fejlesztéstámogató szaktanácsadás, amelynek feladatait a pedagógiai fejlesztési folyamat-szaktanácsadó (mentor) látja el.
(3) A fejlesztési komplex-szaktanácsadást végző szaktanácsadónak azt kell igazolnia, hogy a (4) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott területen felkészültséggel rendelkezik.
(4) A közoktatás-fejlesztési pályázati pedagógiai-szakmai szolgáltatások keretében szervezett szaktanácsadás ellátására szaktanácsadó az lehet, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározottak teljesítése mellett a pedagógus-továbbképzés keretében elsajátította az adott szakterülethez illeszkedően
a) a kompetencia alapú oktatás pedagógiai módszertani, szakmai kultúráját vagy
b) a sajátos nevelési igényű, a nemzetiségi, a migráns és a tehetséggondozást igénylő tanulók együttnevelésének megszervezését vagy
c) a pedagógiai feladatok ellátásának oktatás-szervezési, irányítási és szervezetalakítási ismereteit.
(5) A (3)–(4) bekezdésben előírt feltételeket az is teljesíti, aki a (4) bekezdésben meghatározott akkreditált pedagógus-továbbképzésben oktatóként részt vett legalább húsz óra időtartamban, vagy az adott szakterület nemzetközileg vagy országosan elismert képviselője. Az annak a feltételnek való megfelelést, hogy valaki az adott szakterület nemzetközileg vagy országosan elismert képviselője, szakmai önéletrajzzal és legalább kettő szakmai ajánlással, továbbá publikációs jegyzékkel kell igazolni.
A különleges gondozás feladatait segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatások
12/D. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni a különleges gondozás keretében nyújtott nevelést és oktatást segítő
a) pedagógiai értékelés köréből a mérési rendszerek működtetését, a feladatbankok és mérőeszközök fejlesztését, hozzáférhetőségük biztosítását, a pedagógiai és komplex intézményértékelési eszközök és módszerek megismertetését és terjesztését,
b) igazgatási, pedagógiai szolgáltatás köréből a közgazdasági, jogi, pénzügyi és egyéb információk gyűjtését, rendelkezésre bocsátását, e körből tájékoztatás adását,
c) szaktanácsadást.
(2) Az országosan szervezett pedagógiai értékelés és szaktanácsadás keretében kell segítséget nyújtani
a) a pedagógiai szakszolgálat intézményének a szakértői véleményt megalapozó diagnosztikai tevékenység szakmai kritériumai egységességének érvényesüléséhez,
b) a pedagógia szakszolgálat feladatait ellátó közoktatási intézmény fenntartójának és a pedagógiai szakszolgálat intézményének a szakértői véleményben meghatározottak végrehajtásához, a nevelési-oktatási intézményekkel való kapcsolattartás kialakításához,
c) az iskolapszichológusok feladatainak ellátásához.
(3) A különleges gondozást igénylő gyermekek, tanulók nevelését, oktatását segítő szaktanácsadást oly módon kell megszervezni, hogy a szaktanácsadás a szakszolgálat intézményei által ellátott valamennyi nevelő, oktató, fejlesztő munkához biztosítva legyen.
(4) Szaktanácsadó az lehet, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározott szakmai gyakorlatot a megfelelő pedagógiai szakszolgálatot ellátó intézményben vagy olyan nevelési-oktatási intézményben szerezte, ahol különleges gondozást igénylő gyermekek nevelése-oktatása folyik.
A konfliktuskezelést segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatások
12/E. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni a konfliktuskezelési gyakorlat elterjedését szolgáló
a) pedagógiai értékelés köréből az intézményi konfliktushelyzetek kialakulásához vezető okok feltárását, a konfliktushelyzeteket elemző pedagógiai és komplex intézményértékelési eszközök és módszerek megismertetését és terjesztését,
b) igazgatási, pedagógiai szolgáltatás köréből a konfliktushelyzetekhez kapcsolódó jogi és egyéb információk gyűjtését, rendelkezésre bocsátását, e körben tájékoztatás adását,
c) szaktanácsadás keretében történő segítségnyújtást ahhoz, hogy a nevelési-oktatási intézmény vezetői, alkalmazottai, szülői szervezete, diákönkormányzata megismerje azokat az eljárásokat, gyakorlatokat, amelyekkel megelőzhető a konfliktushelyzetek kialakulása, illetve amelyekkel feloldhatók a konfliktushelyzetek, orvosolhatók a sérelmek.
(2) Szaktanácsadó az lehet, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározottak teljesítése mellett a szakirányú tanári szakképzettség megszerzésekor vagy szakirányú továbbképzés keretében részt vett a konfliktuskezelés ismereteire történő felkészítésben vagy pszichológus, pedagógiai szakpszichológus, tanácsadó szakpszichológus, klinikai és mentálhigiénés szakpszichológus, szociálpedagógus szakképzettséggel rendelkezik.
A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók nevelését, oktatását segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatások
12/F. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók nevelésének, oktatásának megszervezését és ellátását segítő
a) szaktanácsadás köréből az IPR-alapú pedagógiai, módszertani tevékenységet elemző, valamint az intézményszervezési, intézményműködési helyzetelemző szaktanácsadást, amelynek feladatait IPR folyamat-szaktanácsadó látja el,
b) szaktanácsadás köréből az esélyegyenlőség-elvű oktatásszervezési tevékenységet elemző, módszertani szaktanácsadást, fejlesztéstámogató szaktanácsadást, amelynek feladatait az esélyegyenlőségi pedagógiai fejlesztési folyamat-szaktanácsadó (mentor) látja el,
c) pedagógiai értékelés köréből a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók felkészítésének megszervezéséhez, az ellátás eredményességének megismeréséhez szükséges elemző pedagógiai és komplex intézményértékelési eszközök és módszerek megismertetését és terjesztését,
d) igazgatási, pedagógiai szolgáltatás köréből a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók ellátásához kapcsolódó, az intézményvezetés munkáját fejlesztő jogi és egyéb információk gyűjtését, rendelkezésre bocsátását, e körben tájékoztatás adását, valamint az esélyegyenlőségi feladatok végrehajtásának segítését.
(2) Szaktanácsadó az lehet, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározottak teljesítése mellett pedagógus-továbbképzés keretében az IPR alkalmazásához kapcsolódó ismereteket szerzett, ennek keretében elvégezte „Az intézményi tanácsadás folyamatára történő felkészítés – hátrányos helyzetű gyermekek integrált oktatása, együttnevelése szakterület” vagy az „Integrációs tanácsadók felkészítése az óvodai intézményi folyamat-tanácsadásra” IPR szaktanácsadók továbbképzést, vagy a közoktatási esélyegyenlőségi mentorok számára szervezett továbbképzésen részt vett.
(3) Az Intézet feladatait e szolgáltatások tekintetében az Országos Oktatási Integrációs Hálózat látja el.
Az országos mérési-értékelési tevékenységet segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatások
12/G. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni az országos mérésértékelés eredményei alapján az intézményértékeléshez szükséges fejlesztési eszközök kidolgozását, elterjesztését, ennek keretében
a) a pedagógiai értékelés köréből az országos mérés-értékelés megállapításainak elemzését segítő, a feltárt lemaradások megszüntetését szolgáló intézkedések kidolgozásához szükséges pedagógiai és komplex intézményértékelési eszközök fejlesztését, kidolgozását és módszerek megismertetését,
b) a szaktanácsadás köréből a segítségnyújtáshoz szükséges országos fejlesztési eszközöket ahhoz, hogy az iskola fenntartója és az iskola vezetői, pedagógusai elkészítsék, bevezessék és végrehajtsák azt az intézkedési tervet, amely a pedagógiai tevékenység színvonalának az emeléséhez szükséges.
(2) Szaktanácsadó az lehet, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározott követelmények teljesítése mellett a szervezetfejlesztés, pedagógiai fejlesztés, mérés, értékelés területén szakképzettséggel rendelkezik vagy jogszabályban meghatározott, azzal egyenértékű szakirányú szakképzettséget szerzett.”

4. § Az R. 14. §-a a következő (6)–(7) bekezdéssel egészül ki:

„(6) Azok, akik e rendelet hatálybalépésének napján az oktatási és kulturális miniszter által kiadott, esélyegyenlőségi feladat ellátására jogosító esélyegyenlőségi szakértői megbízással rendelkeznek, 2013. december 31-ig a 12/F. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatokat mint szaktanácsadók elláthatják.
(7) A közoktatás-fejlesztési pályázati pedagógiai-szakmai szolgáltatás körében szaktanácsadónak 2013. december 31-ig el kell fogadni azt, aki
a) a Nemzeti Fejlesztési Terv I. (a továbbiakban: NFT I.) Humánerőforrás Fejlesztés Operatív Program (továbbiakban: HEFOP) 3.1 „Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek és kompetenciák fejlesztésének támogatása” pályázati konstrukció keretében pedagógus-továbbképzésként elsajátította az adott szakterülethez illeszkedően:
aa) a kompetencia alapú oktatás pedagógiai módszertani, szakmai kultúráját vagy
ab) a pedagógiai feladatok ellátásának oktatás-szervezési, irányítási és szervezetalakítási ismereteit;
b) az NFT I. HEFOP 2.1. Hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatásban pályázati konstrukció keretében szervezett, a „Hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatási rendszerben” című továbbképzésben vett részt.”

5. § Az R. a következő 14/A. §-sal egészül ki:

14/A. § (1) E rendelet hatálybalépésétől az EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. által a honlapján közzétett, szaktanácsadói feladatok ellátására jogosult személyek jegyzékét az Intézet honlapján szaktanácsadói névjegyzék formájában közzé kell tenni.
(2) E rendelet hatálybalépésétől 2013. december 31-ig a konfliktuskezelést segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatások tekintetében szaktanácsadó lehet az is, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározottak teljesítése mellett legalább hatvanórás akkreditált pedagógus-továbbképzés keretében részt vett a konfliktuskezelés ismereteire történő felkészítésben.”

6. § Az R. 15. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:

„(2) A 14. § (6)–(7) bekezdése, valamint a 14/A. § (2) bekezdése és a jelen bekezdés 2014. január 1-jén hatályát veszti.”

7. § (1) A 2009/2010. tanév rendjéről szóló 24/2009. (V. 25.) OKM rendelet (a továbbiakban: OKM rendelet) 2. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az iskola utolsó, befejező évfolyamán az utolsó tanítási nap]

b) az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium fenntartásában lévő szakközépiskolákban 2010. március 12., a Honvédelmi Minisztérium fenntartásában lévő szakképző iskolában 2010. június 4.,”.

(2) Az OKM rendelet 1. számú melléklet II. Szakmai vizsgaidőszakok, vizsganapok cím 3. pontja helyébe a Melléklet lép.

8. § (1) E rendelet a kihirdetését követő hetedik napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R. 12. § (1) bekezdésében az „A művelődési és közoktatási” szövegrész helyébe „Az oktatásért felelős” szövegrész, a „munkaügyi” szövegrész helyébe a „foglalkoztatáspolitikáért felelős” szövegrész, az R. 12. § (1) bekezdésében és 13. § (2) bekezdésében az „országos hatáskörű szerv” szövegrész helyébe a „központi államigazgatási szerv” szövegrész lép.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az R. 8. § (7) bekezdése, valamint a 13. § (2) bekezdésében az „, azzal az eltéréssel, hogy a szaktanácsadással kapcsolatos feladatok ellátásához a helyi önkormányzat által fenntartott pedagógiai intézet és az országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézet által közzétett szaktanácsadói névjegyzékben szereplő szaktanácsadók vehetők igénybe” szövegrész.

(4) E rendelet a kihirdetését követő tizedik napon hatályát veszti.

Melléklet a 8/2010. (III. 2.) OKM rendelethez

„3. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium irányítása alá tartozó, iskolai rendszerű szakképzésben oktatott szakképesítések írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgaidőpontjai:
a) írásbeli: 2009. szeptember 24. 10.00
szóbeli és gyakorlati: 2009. október 12–16.
b) írásbeli: 2010. január 5. 10.00
szóbeli és gyakorlati: 2010. január 18–22.
c) írásbeli: 2010. március 16.
szóbeli és gyakorlati: 2010. március 22–29.”
1

A rendelet a 8. § (4) bekezdése alapján hatályát vesztette 2010. március 12. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére