2/2011. (I. 7.) NFM utasítás
a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról1
2011.01.10.
1. § A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Szervezeti és Működési Szabályzatát jelen utasítás Mellékleteként adom ki.
2. § Ez az utasítás a közzétételét követő nap lép hatályba.
Melléklet a 2/2011. (I. 7.) NFM utasításhoz
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Szervezeti és Működési Szabályzata
I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jogállása és alapadatai
1. § A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (a továbbiakban: Ügynökség) a fejlesztéspolitikáért és a fejlesztési célelőirányzatok kezeléséért, szabályozásáért és ellenőrzéséért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alatt álló központi hivatal. Az Ügynökség teljes jogkörrel rendelkező, önállóan működő és gazdálkodó központi költségvetési szerv. aa) magyar nyelven: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség;
ab) angol nyelven: National Development Agency;
ac) német nyelven: Nationale Entwicklungsagentur;
ad) francia nyelven: Agence Nationale du Développement;
b) megnevezésének hivatalos rövidítése: NFÜ;
c) székhelye: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20–22.;
d) adószáma: 15598323-1-42;
e) statisztikai számjele: 15598323-8411-311-01;
f) előirányzat-felhasználási keretszámla száma: 10032000-00289658-00000000;
g) számlavezetője: Magyar Államkincstár;
h) alapító szerve: a Magyar Köztársaság Kormánya;
i) alapításának dátuma: a jogfolytonosság alapján 2006. július 1.;
k) alapító okiratának kelte: 2009. december 21.;
l) alapító okiratának száma: 232/394-1/2009.;
m) törzskönyvi azonosító száma: 598327;
n) alaptevékenysége: az Európai Unió pénzügyi támogatásainak igénybevételéhez szükséges hosszú és középtávú fejlesztési tervek, operatív programok elkészítése, e támogatások felhasználásához szükséges intézményrendszer kialakítása és fejlesztési tevékenység végzése;
o) alaptevékenysége körét meghatározó jogszabályok:
ob) a 2007–2013. közötti programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások fogadásához kapcsolódó pénzügyi lebonyolítási és ellenőrzési rendszerek kialakításáról szóló 281/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet, od) a 2007–2013. közötti időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának általános eljárási szabályairól szóló 16/2006. (XII. 28.) MeHVM–PM együttes rendelet; p) alaptevékenységének államháztartási szakfeladatrend szerinti megjelölése: 841163 Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés;
q) alaptevékenységének államháztartási szakágazati besorolása: 841102 Kormány, kormánybizottságok, Miniszterelnöki Hivatal tevékenysége;
r) alaptevékenysége ellátásának forrásai: a központi költségvetési támogatás, az államháztartás más alrendszereiből származó források, a rendelkezésre álló kincstári vagyon, egyéb kiegészítő források.
(2) Az Ügynökség nem alanya az áfának.
3. § Az Ügynökség a közigazgatási tanácsadói, illetve közigazgatási főtanácsadói címek számát tekintve a kormánytisztviselők jogállásáról szóló 2010. évi LVIII. törvény 14. § (1) bekezdése szerinti, a felsőfokú végzettségű munkatársakra vetített 20%-os mértéket alkalmazza.
II. AZ ÜGYNÖKSÉG MUNKATÁRSAI
1. Az Ügynökség vezető beosztású munkatársai
4. § (1) Az Ügynökséget az elnök vezeti. Az elnök e tevékenységeinek ellátásáért a miniszternek felelősséggel tartozik. (2) Az elnök az Ügynökségre, illetve annak munkatársaira vonatkozó normatív rendelkezéseit elnöki utasítás formájában adja ki. Az elnök az Ügynökség operatív vezetése során szervezeti egységnek vagy személynek írásban vagy szóban egyedi utasítást, feladatot adhat. A szervezeti egységnek címzett feladatot az elnökhelyettes vagy vezető kapja közvetlenül az elnöktől vagy közvetve, az Elnöki Kabineten keresztül.
(3) Az elnök normatív utasításával több elnökhelyettes vagy főosztály feladatkörét érintő, eseti feladat elvégzésére a feladatkörükben érintett elnökhelyettesekből, főosztályvezetőkből vagy vezetői megbízással rendelkező kormánytisztviselőkből álló munkacsoportot hozhat létre. Az utasításban meg kell határozni a munkacsoport feladatát, vezetőjét, tagjait és működésének idejét. A munkacsoport tagjait a helyettesítésükre egyébként jogosult személy helyettesítheti.
(4) Az elnök gondoskodik a fejlesztéspolitika kormányzati döntéseinek az irányító hatóságok, valamint a további szakmai munkaszervezetek munkájában történő érvényesítéséről, kialakítja az irányító hatóságok és a támogató egységek működésének feltételeit. Az elnök kapcsolatot tart a miniszterrel, képviseli az Ügynökséget.
(5) Az elnök a miniszter útján a Kormány elé terjeszti a kormánydöntést igénylő előterjesztéseket.
(6) Az elnök irányítja a humánpolitikai stratégia elkészítését és aktualizálását, valamint a munkaerő-gazdálkodáshoz kapcsolódó eljárásrendek kialakítását.
(7) Az elnök gyakorolja az Ügynökség valamennyi dolgozója tekintetében a munkáltatói jogokat, kivéve azon munkáltatói jogköröket, amelyeket az 1. számú függelék az elnökhelyettes vagy főosztályvezető hatáskörébe utal. (8) Az elnököt távolléte vagy akadályoztatása esetén az általa kijelölt elnökhelyettes helyettesíti.
(9) Az elnök jóváhagyja a főosztályok ügyrendjét.
(10) Az elnök hetente egy alkalommal vezetői értekezletet tart, melynek tagjai az elnök, az elnökhelyettesek, a főosztályvezetők, az Elnöki Kabinet vezetője, továbbá az Elnöki Kabinet kijelölt tagja vagy tagjai.
(11) Az elnök irányítja az Elnöki Kabinetet, a Belső Ellenőrzési Főosztályt, a Humánerőforrás Főosztályt , a Jogi Főosztályt, a Kommunikációs Főosztályt és a Közbeszerzési Főosztályt.
5. § Az elnököt feladatai ellátásában elnökhelyettesek segítik. Az Ügynökségen d) innovációs és informatikai
a) közreműködik az elnök feladatainak ellátásában;
b) a program- és projektvégrehajtással összefüggő kérdésekben kapcsolatot tart az Ügynökség társszerveivel, az Európai Unió tagállamainak és az Európai Bizottság illetékes intézményeinek képviselőivel, továbbá egyéb, támogatást nyújtó nemzetközi szervezetekkel;
c) az elnök kijelölése alapján ellátja az elnök helyettesítését, illetve az Ügynökség képviseletét;
d) irányítja a közvetlen alárendeltségébe tartozó főosztályok munkáját, e tevékenységében gondoskodik a fejlesztéspolitika kormányzati, miniszteri és elnöki szintű döntéseinek az érvényesítéséről;
e) elemzi a feladatkörébe tartozó terület átfogó kérdéseit, és az érintett szakmai területen célokat és feladatokat határoz meg azok megoldására;
f) összehangolja a közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezeti egységek tevékenységét, segíti az Ügynökségen belüli és kívüli szakmai koordinációt és a külső szervezetekkel való kapcsolattartást;
g) a Szervezeti és Működési Szabályzatban (a továbbiakban: SzMSz) meghatározott, valamint az elnök által átruházott hatáskörben eljár, szintjének megfelelő kapcsolatot tart társszervekkel, illetve az elnök megbízása alapján kiadmányozási jogkört gyakorol;
h) részt vesz az Ügynökség stratégiájának és éves munkatervének összeállításában;
i) gyakorolja mindazon munkáltatói jogköröket, amelyek az 1. számú függelék alapján a hatáskörébe tartoznak; j) ellátja az elnök által rábízott feladatokat.
(2) A gazdasági elnökhelyettes
a) megszervezi és koordinálja a pénzügyi tervezés és beszámolás feladatait, gondoskodik a forrásfelhasználáshoz kapcsolódó eljárásrendek kialakításáról, továbbá működteti a XIX. Uniós fejlesztések fejezet kifizetéséhez kapcsolódó előirányzat-gazdálkodás rendszerét;
c) a rendelkezésre álló költségvetési keretek között gondoskodik az Ügynökség működési, infrastrukturális feltételrendszerének hatékony megszervezéséről;
d) koordinálja az ügynökségi szintű kontrollingrendszer kialakítását és működtetését;
e) irányítja az Ügynökség belső ügyviteli folyamatainak a továbbfejlesztését.
(3) A gazdasági elnökhelyettes irányítja a Fejezeti Főosztályt, az Intézményi Gazdálkodási Főosztályt és a Projektkockázat Kezelési Főosztályt.
Integrációs elnökhelyettes
8. § (1) Az integrációs elnökhelyettes – a miniszter munkaszervével együttműködve – a) a források eredményes felhasználása érdekében koordinálja és működteti az Ügynökség fejlesztéspolitikai tevékenységét, közreműködik a kormányzati fejlesztéspolitikai döntések megvalósításában;
b) gondoskodik a nemzetközi források felhasználásával megvalósuló fejlesztési programok kidolgozásáról, egyeztetéséről és hatékony megvalósításáról;
c) részt vesz a fejlesztési programok kidolgozásában, előkészítésében, társadalmi egyeztetésében, gondoskodik a Kistérségi Koordinációs Hálózat működtetéséről, segíti a fejlesztési források eredményes felhasználását, a fejlesztési programok helyi népszerűsítését, bemutatását, valamint a fejlesztésekhez szükséges információk helyi rendelkezésre állását;
d) a felügyelete alá tartozó irányító hatóságok vezetőivel összehangoltan egyeztetéseket folytat az operatív programokban illetékes szakminisztériumokkal;
e) koordinálja az Ügynökség európai uniós és nemzetközi kapcsolatrendszeréből adódó feladatainak végrehajtását, segíti az Ügynökség nemzetközi kapcsolatrendszerének bővítését, erősítését.
(2) Az integrációs elnökhelyettes irányítja a Koordinációs Irányító Hatóságot, a Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatóságát, valamint a Hálózati Főosztályt.
Végrehajtási elnökhelyettes
9. § (1) A végrehajtási elnökhelyettes a) gondoskodik a fejlesztéspolitikai döntéseknek az irányító hatóságok munkájában történő érvényesítéséről és ellátja az ezen döntések végrehajtásával kapcsolatos koordinációs feladatokat;
b) végrehajtási tervet készít az egyes operatív programok időben ütemezett, összehangolt tevékenységére, és működteti a végrehajtás monitoringját, ellenőrzi az akciótervek végrehajtásának előrehaladását;
c) szükség esetén javaslatot tesz a fejlesztéspolitikai döntések végrehajtására, valamint a Kohéziós Alap projektek lebonyolításához szükséges intézményrendszerrel és eljárásrenddel kapcsolatos módosításokra, a vonatkozó jogi szabályozás tartalmára;
d) a felügyelete alá tartozó irányító hatóságok vezetőivel összehangoltan – a miniszter munkaszervével együttműködve – egyeztetéseket folytat az operatív programokban illetékes szakminisztériumokkal;
e) az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról és az 1260/1999/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. július 11-i 1083/2006/EK tanácsi rendelet (a továbbiakban: 1083/2006/EK rendelet) 60. cikkének figyelembevételével irányítja, összehangolja a Gazdaságfejlesztési Operatív Programok Irányító Hatóságának, a Humán Erőforrás Programok Irányító Hatóságának, a Környezetvédelmi Operatív Programok Irányító Hatóságának, a Közigazgatási Reform Programok Irányító Hatóságának, a Közlekedési Operatív Programok Irányító Hatóságának, a Regionális Fejlesztési Operatív Programok Irányító Hatóságának munkáját.
Innovációs és informatikai elnökhelyettes
10. § (1) Az innovációs és informatikai elnökhelyettes a) irányítja az informatikai stratégia elkészítését és végrehajtását, gondoskodik az adatvédelmi és információbiztonsági elvek érvényesüléséről;
b) szervezi a fejlesztéspolitika egységes informatikai és ezen alapuló információs rendszerét az uniós és hazai források tekintetében egyaránt;
c) működteti az Ügynökség fejlesztéspolitikai tevékenységének elemzési és monitoringrendszerét, beleértve a közreműködő szervezetek működésének monitoringját;
d) az Ügynökség vezetése számára biztosítja a működés feletti kontroll gyakorlásához szükséges kontrolling- és vezetői információs rendszer működését;
e) irányítja a közreműködő szervezetek teljesítményének mérését a jóváhagyott munkatervek alapján, és gondoskodik a teljesítményalapú intézményfinanszírozás elvének érvényesítéséről;
f) részt vesz az Ügynökség fejlesztéspolitikai tevékenységéhez kapcsolódó működési sztenderdek és tudásbázis kialakításában és fejlesztésében;
g) az Ügynökség szervezeti egységeinek bevonásával ellátja a külső – különösen minisztériumi – megkeresésekkel kapcsolatos szakmai tájékoztatási feladatokat, elkészíti a parlamenti kérdésekre, interpellációkra adott választervezeteket;
h) felelős a felügyeletet ellátó minisztériummal való szakmai kapcsolattartásért;
i) gondoskodik a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap kezelésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.
(2) Az innovációs és informatikai elnökhelyettes irányítja a Központi Monitoring Főosztály, az Informatikai és Tájékoztatási Főosztály, valamint az Innovációs Főosztály munkáját.
A főosztályvezetők, a főosztályvezető-helyettesek, a divízióvezetők és az osztályvezetők
11. § (1) A főosztályvezetők, főosztályonként egy – osztályt nem vezető – általános és a további főosztályvezető-helyettesek, a divízióvezetők és az osztályvezetők az Ügynökség vezető beosztású kormánytisztviselői. (2) A vezető beosztású kormánytisztviselők vezetői jogkörükben, az általuk vezetett szervezeti egységek vonatkozásában általánosan az alábbi feladatokat látják el:
a) a szervezeti egység éves munkaterve és – ha van ilyen – pénzügyi terve elkészítésének irányítása, ellenjegyzése és jóváhagyásra történő továbbítása;
b) a szervezeti egység által ellátandó feladatok, munkakörök és folyamatok megszervezése;
c) a szervezeti egység tevékenységének irányítása, intézkedések, döntéshozatal;
d) a munkaterv és pénzügyi terv megvalósításának folyamatos ellenőrzése és értékelése;
e) javaslattétel a szervezeti egységet érintő humánpolitikai intézkedésekre;
f) feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben az Ügynökség képviselete.
12. § A főosztályvezető vezeti a főosztályt, megállapítja a főosztály ügyrendjét. Felelős a hatáskörébe tartozó feladatok ellátásáért, gyakorolja a szervezeti egység munkatársai tekintetében azon munkáltatói jogköröket, amelyek az 1. számú függelék alapján a hatáskörébe tartoznak. Az elnök és az elnökhelyettesek által a főosztálynak címzett feladat felelőse.
13. § (1) Valamennyi főosztályon egy – osztályt nem vezető – általános főosztályvezető-helyettes működik, illetve további főosztályvezető-helyettesek működhetnek. (2) Az általános főosztályvezető-helyettes közreműködik a főosztályvezető feladatainak ellátásában, a főosztályvezető távollétében ellátja annak helyettesítését. A főosztályvezető-helyettes irányítja a főosztályon belüli, feladat- és hatáskörébe utalt osztályok munkáját, osztályt vezethet.
14. § (1) Az irányító hatóságok esetében a főosztályvezető feladatai kiegészülnek irányító hatósági vezetői feladatokkal. (2) Az irányító hatóság vezetője felelős a rábízott operatív program irányításáért, eredményes, hatékony, szabályszerű és átlátható megvalósításáért. Az irányító hatósági feladatok vonatkozásában az irányító hatóság vezetője önálló és teljes felelősséget visel az Európai Unió Bizottsága felé.
(3) Az irányító hatóság vezetője a (2) bekezdésben meghatározott felelősségét nem érintve végrehajtja a kormányzati fejlesztéspolitika és az Ügynökség stratégiai céljai megvalósítását szolgáló vezetői döntéseket.
15. § A divízióvezető főosztályvezető-helyettesi megbízással rendelkező személy, végzi a főosztályon belül a divízió szakmai irányítását.
16. § Az osztályvezető a főosztályvezető, a főosztályvezető-helyettes vagy a divízióvezető utasítása szerint vezeti a főosztályon belül elhatárolt, feladat- és hatáskörébe utalt szakmai részterület, az osztály munkáját.
2. Az ügyintézők és ügykezelők
17. § (1) Az ügyintéző az Ügynökség feladat- és hatáskörében eljáró ügydöntő, illetve érdemi feladatot lát el. Felelősséggel és önállóan látja el a munkaköri leírásban meghatározott, illetve felettesei által esetenként vagy időszakosan a feladatkörébe utalt feladatokat. (2) Az ügyintézőt közvetlen felettes vezetője irányítja. Ha felsőbb vezető közvetlenül ad utasítást az ügyintézőnek, a felsőbb vezető és az ügyintéző köteles erről a közvetlen felettes vezetőt haladéktalanul tájékoztatni.
(3) Az ügyintéző gondoskodik az Ügynökség feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek érdemi döntésre való előkészítéséről, valamint a végrehajtás megszervezéséről.
(4) Az ügyintéző feladatait a jogszabályok által meghatározott módon, a felettesétől kapott utasítások, útmutatások alapján, a határidő betartásával köteles végrehajtani.
18. § (1) Az ügykezelő az Ügynökségben ügyviteli, adminisztrációs feladatot lát el. (2) Az ügykezelő a munkaköri leírásban megállapított, illetve közvetlen felettes vezetője által kiadott feladatokat a kapott utasítások és a határidők figyelembevételével, a jogszabályok és ügyviteli szabályok ismeretében és betartásával végzi.
3. A fizikai munkakörben dolgozók
19. § A fizikai munkakörben dolgozó munkavállaló a munkaköri leírás és a vezetőjének utasítása szerint látja el a feladatát.
III. AZ ÜGYNÖKSÉG SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE
ÉS AZ EGYES SZERVEZETI EGYSÉGEK FELADATKÖRE
1. Az Ügynökség szervezeti felépítése
20. § (1) Az Ügynökség főosztályokra, a főosztály osztályokra, az irányító hatósági feladatokat ellátó főosztály divíziókra és osztályokra, a divízió osztályokra tagozódik. (2) Az elnökhelyettes tevékenységének ellátását titkárság segíti. Az elnökhelyettes titkárságát főosztályvezető vezeti, akinek a tevékenységét az elnökhelyettes irányítja.
(3) A főosztály önálló ügyrenddel rendelkező, meghatározott ügyek csoportjára kijelölt szervezeti egység. A divízió önálló feladattal és ezek tekintetében szakmai függetlenséggel rendelkező szervezeti egység. Az osztály meghatározott ügyek csoportjára kijelölt szakmai részterület.
(5) Az Ügynökség szervezeti egységeinek engedélyezett létszámát a 3. számú függelék tartalmazza.
2. Az irányító hatóságok általános feladatköre
a) az operatív programok, akciótervek és kapcsolódó dokumentumok kidolgozásának és módosításának koordinálásáról;
b) a kiemelt projektek kiválasztásának előkészítéséről, a projektek előrehaladásának nyomon követéséről és támogatásáról, a kiemelt projektek eljárásrendjének megfelelően;
c) az operatív programra vonatkozó értékelési terv összeállításában való közreműködésről;
d) a monitoringbizottság(ok) működtetéséről;
e) támogatási konstrukciók meghirdetéséről, támogatásiszerződés-minták, valamint az ezen mintáktól eltérő egyedi támogatási szerződések jóváhagyásáról;
f) a közreműködő szervezetnek az Ügynökség feladat- és hatáskörébe tartozó tevékenységéről szóló éves munkaterv véleményezéséről és jóváhagyásáról;
g) a program irányítási és ellenőrzési rendszerének kialakításáról;
h) a projektkiválasztási folyamat felügyeletéről;
i) együttműködésről és információszolgáltatásról az egyes koordinációs feladatokkal megbízott szakmai munkaszervezetek felé.
(2) Az irányító hatóságok feladataik ellátása során szakmailag önállóan járnak el. Az irányító hatósági önállóságuk megtartása mellett az irányító hatósági feladatot ellátó főosztályok kötelesek együttműködni az egységes fejlesztéspolitikai intézményrendszer megvalósítása és működése érdekében, a több irányító hatóságra vonatkozó feladatok egységes ellátásában, valamint az intézményi közös adatbázis működéséhez szükséges információk teljes körű átadásában.
3. Az elnök irányítása alá tartozó szervezeti egységek
22. § (1) Az Elnöki Kabinet feladata az Ügynökség munkatervének véglegesítése, a munkaterv végrehajtásának nyomon követése, ezekről beszámoló készítése, továbbá az elnök és az elnökhelyettesek által a szakmai munkaszervezetek felé megfogalmazott feladatok végrehajtásának nyomon követése. Az Elnöki Kabinet önálló szakmai feladattal is megbízható. (2) Az Elnöki Kabinet részt vesz az Ügynökség feladatkörével összefüggően a miniszter feladatkörében készülő, a fejlesztéspolitikai döntések végrehajtásával összefüggő kormány-előterjesztések elkészítésében. Más tárcák előterjesztéseivel kapcsolatban véglegesíti az Ügynökség álláspontját.
(3) Az Elnöki Kabinet előkészíti az Országgyűlés egyes bizottságainak munkájával kapcsolatos előterjesztéseket.
(4) Az Elnöki Kabinet ellátja a PHARE- és az Átmeneti Támogatás programok vonatkozásában a nemzeti segélykoordinátor személyéhez kapcsolódó feladatokat.
(5) Az Elnöki Kabinet vezetője a több szakmai munkaszervezetet érintő feladatok pontos, határidőben történő végrehajtása érdekében a szakmai munkaszervezetek részvételével szakmai egyeztetést tarthat.
(6) Az Elnöki Kabinet irányítja és ellenőrzi az intézményrendszer felé irányuló képzéseket.
(7) Az Elnöki Kabinetben a következő osztályok működnek:
a) Fejlesztéspolitikáért Felelős Osztály,
c) Stratégiai Intézményfejlesztési Osztály,
d) Működésfelügyeleti Osztály,
c) Adminisztrációs Osztály.
Belső Ellenőrzési Főosztály
23. § (1) A Belső Ellenőrzési Főosztály a) ellátja az Ügynökség és azon belül az irányító hatóságok belső ellenőrzését, továbbá rendszerellenőrzést végez az európai uniós és más nemzetközi támogatások vonatkozásában a támogatások lebonyolításában részt vevő szervezeteknél és a kedvezményezetteknél;
b) nyilvántartja és koordinálja az Ügynökségnél végzett külső ellenőrző szervezetek ellenőrzéseit;
c) meghatározott feltételek mellett részt vesz a szabálytalansági bizottságok munkájában.
(2) A Belső Ellenőrzési Főosztály feladatainak ellátása során szakmailag önállóan jár el. A belső ellenőrzés vezetője és munkatársai az ellenőrzési tevékenységgel összeférhetetlen tevékenység végrehajtásába nem vonhatók be.
(3) A Belső Ellenőrzési Főosztály munkatársai ellenőrzéseik során a vonatkozó jogszabályok, valamint a Belső Ellenőrzési Kézikönyvben foglaltak szerint járnak el.
(4) A Belső Ellenőrzési Főosztályon a következő osztályok működnek:
a) Tervezett Ellenőrzések Osztálya,
b) Kiemelt Ellenőrzések Osztálya.
c) Módszertani és Koordinációs Osztály,
d) Projektkockázat Elemzési Osztály.
24. § (1) A Humánerőforrás Főosztály kidolgozza és végrehajtja az Ügynökség humánpolitikai stratégiáját, összeállítja és gondozza a tevékenységi körökhöz kapcsolódó munkaterveket és szabályzatokat. (2) A Humánerőforrás Főosztály biztosítja az intézmény munkaerő-szükségletét, ellátja a toborzással, a kiválasztással és a beillesztéssel kapcsolatos feladatokat.
(3) A Humánerőforrás Főosztály a költségvetési keretek figyelembevételével ellátja a létszám- és bérgazdálkodási feladatokat, vezeti az e tevékenységekhez kapcsolódó nyilvántartásokat.
(4) A Humánerőforrás Főosztály elkészíti a kormány-tisztviselői jogviszonnyal és munkaviszonnyal kapcsolatos okiratokat, szerződéseket, figyelemmel kíséri a munkatársak karrierútját.
(5) A Humánerőforrás Főosztály koordinálja a teljesítményértékelések és a minősítések lebonyolítását.
(6) A Humánerőforrás Főosztály az intézmény éves képzési terve alapján szervezi az oktatási, képzési és továbbképzési feladatokat.
(7) A Humánerőforrás Főosztály működteti a cafeteriarendszert, biztosítja a Foglalkozás-egészségügyi Szolgálat működéséhez szükséges feltételeket és végzi az ehhez kapcsolódó teendőket.
(8) A Humánerőforrás Főosztály ellátja a vagyonnyilatkozatokkal és a nemzetbiztonsági ellenőrzésekkel kapcsolatos tevékenységet.
(9) A Humánerőforrás Főosztályon a következő osztályok működnek:
a) Humánpolitikai Osztály,
c) Illetmény-számfejtési Osztály,
e) Munkaerő-gazdálkodási Osztály.
25. § (1) A Kommunikációs Főosztály feladatkörében ellátja és koordinálja az Ügynökség kommunikációs tevékenységét, különös tekintettel az operatív programok végrehajtásával, valamint a nemzetközi együttműködési programok támogatásainak felhasználásával kapcsolatos tájékoztatási és eredmény kommunikációs tevékenységére. (2) A Kommunikációs Főosztály az (1) bekezdésben foglaltak megvalósítása érdekében kommunikációs stratégiát és terveket készít, közreműködik a társadalmi egyeztetés lebonyolításában. A Kommunikációs Főosztály kialakítja és kezeli az Ügynökség és az uniós támogatásokhoz kapcsolódó egységes arculatot, ellátja a PR- és marketingtevékenység támasztotta szakmai feladatokat. A Kommunikációs Főosztály koordinálja a közreműködő szervezetek kommunikációs tevékenységét, elkészíti és felügyeli a hatályos EU-szabályozás alapján a nyilvánossági követelmények betartásához szükséges útmutatókat. (3) A Kommunikációs Főosztály feladatkörében ellátja és koordinálja az Ügynökség belső kommunikációs tevékenységét. Ennek érdekében a munkatársak tájékoztatását szolgáló rendszeres, illetve eseti eszközöket dolgoz ki és működtet.
(4) A Kommunikációs Főosztály tartja a kapcsolatot az unió kommunikációs munkacsoportjaival, részt vesz azok tanácskozásain (INIO, INFORM), az egyes tanácskozások között folyamatos információcserét bonyolít a munkacsoport tagjai között.
(5) A Kommunikációs Főosztályon sajtókapcsolatok, rendezvényszervezés, marketingkommunikáció, OP-kommunikáció, szakmai asszisztencia területek között valósul meg a munkamegosztás.
(6) A Kommunikációs Főosztályon a következő osztályok működnek:
b) Operatív Programok Kommunikációját Koordináló Osztály,
c) Rendezvényszervezési Osztály,
d) Marketing-kommunikációs Osztály.
26. § (1) A Jogi Fősztály feladatkörébe tartozik a) az Ügynökség közvetlen hatáskörébe tartozó beszerzési, közbeszerzési és szerződéskötési ügyek kezelése,
b) a fejlesztési döntésekkel kapcsolatban bejelentett jogorvoslati eljárások kezelése, jogi álláspont kialakítása és az Ügynökség képviselete a bírósági peres, nemperes és egyéb hatósági eljárásokban,
c) a fejlesztési források felhasználása kapcsán tett közérdekű bejelentések és a fejlesztési források felhasználásával kapcsolatos szabálytalansági ügyek intézése, melynek keretében helyszíni és dokumentumalapú ellenőrzést végez az európai uniós támogatások vonatkozásában a támogatások lebonyolításában részt vevő szervezeteknél és a kedvezményezetteknél,
d) az Ügynökség hatáskörébe tartozó jogszabályok, előterjesztések, belső szabályzatok, jogi állásfoglalások készítése, más tárcák előterjesztésével kapcsolatos egységes ügynökségi álláspont kialakításának koordinálása, az iratkezelés központi feladatainak ellátása.
(2) A Jogi Főosztály munkatársai az ellenőrzési tevékenységgel összeférhetetlen tevékenység végrehajtásába nem vonhatók be.
(3) A Jogi Főosztályon a következő osztályok működnek:
a) Beszerzési és Közbeszerzési Osztály,
b) Jogi és Igazgatási Osztály,
d) Szabálytalanságkezelési és Ellenőrzési Osztály,
e) Szerződéskötési Osztály.
Közbeszerzési Felügyeleti Főosztály
27. § (1) A Közbeszerzési Felügyeleti Főosztály (a továbbiakban: KFF) a tevékenységét a szakmai függetlenség szabályainak megfelelően végzi, szakmai tevékenysége körében nem utasítható. (2) A KFF vezetője önállóan jár el a KFF tevékenységével összefüggő kérdésekben, beszámolási, jelentéstételi kötelezettséggel kizárólag az Ügynökség elnökének tartozik.
(3) A KFF tevékenységét a vonatkozó nemzeti és közösségi jogszabályok, az Ügynökség elnöke által jóváhagyott KFF Kézikönyv és a vonatkozó eljárásrendek szabályozzák. A KFF vezetője és munkatársai tevékenységükkel összeférhetetlen feladat végrehajtásába nem vonhatók be.
(4) A KFF figyelemmel kíséri a közösségi és hazai közbeszerzést érintő ellenőrzéseket, szükség szerint részt vesz az ellenőrzésekkel érintett szervek, szervezeti egységek ellenőrzésre történő felkészülésében, szakmailag támogatja az ellenőrzés folyamatát.
(5) Az Ügynökség szervezeti egységei kötelesek a közbeszerzés területét érintő valamennyi jogszabálytervezettel, előterjesztéssel, jelentéssel, koncepcióval, munkaanyaggal kapcsolatban a KFF véleményét kikérni.
a) ellátja a közbeszerzési eljárások előkészítése során a közbeszerzési eljárás dokumentumainak minőség-ellenőrzését, biztosítja a közbeszerzési eljárások lefolytatása során az eljárás szabályosságát,
b) írásbeli véleményt készít a kedvezményezettek és a nyertes ajánlattevők között létrejött szerződések módosítását megelőzően a módosítás jogszerűségéről, megalapozottságáról,
c) elkészíti a feladatköréhez tartozó szakmai javaslatokat, közreműködik az Ügynökség más szervezeti egységei által előkészített, a KFF feladatkörét érintő anyagok véglegesítésében,
d) önállóan jogosult a feladatkörét érintően jogszabály és állami irányítás egyéb jogi eszközeinek előkészítését kezdeményezni,
e) véleményt ad az államigazgatás EU-támogatásokkal foglalkozó szerveinek egyedi felkérésére,
f) közreműkődik a közbeszerzési törvény és a hozzá kapcsolódó alkalmazási gyakorlat EU-konform kialakításában,
g) kapcsolatot tart a közigazgatás más szerveivel, intézményeivel.
(2) A KFF-en a következő osztályok működnek:
a) Felügyeleti Tevékenységet Koordináló Osztály,
b) Közbeszerzési Minőség-ellenőrzési Osztály,
c) Közbeszerzési Szabályossági Osztály,
d) Szerződésmódosítási és Állásfoglalási Osztály,
4. A gazdasági elnökhelyettes irányítása alá tartozó szervezeti egységek
29. § (1) A Fejezeti Főosztály látja el az előirányzat-felhasználással, előirányzat-módosítással, likviditáskezeléssel, a könyvvezetéssel, költségvetési beszámolási kötelezettséggel, zárszámadással és egyéb adatszolgáltatással kapcsolatos összefoglaló, továbbá a hatáskörébe tartozó fejezeti előirányzatokra kiterjedő pénzügyi feladatokat. A Fejezeti Főosztály összeállítja a fejezeti szintű költségvetési tervet, gondoskodik a könyvvezetésről és a beszámolásról, valamint a fejezeti előirányzatok felhasználásának pénzügyi adminisztrációjáról. (2) A Fejezeti Főosztály kialakítja, megszervezi és végrehajtja a feladatkörébe utalt, az európai uniós támogatásokhoz kapcsolódó pénzügyi feladatokat, ellátja a VOP-hoz kötődő, az ÚMFT TA Eljárásrendben részletezett közreműködői feladatokat.
(3) A Fejezeti Főosztályon a következő osztályok működnek:
b) Költségvetési és Számviteli Osztály,
c) Fejezeti Kontrolling Osztály.
Intézményi Gazdálkodási Főosztály
30. § (1) Az Intézményi Gazdálkodási Főosztály (a továbbiakban: IGF) látja el az Ügynökség gazdálkodásával, működtetésével, az intézményi költségvetés tervezésével, végrehajtásával, beszámolásával kapcsolatos feladatokat. Az IGF gondoskodik az intézményi költségvetés teljes körű pénzügyi és számviteli adminisztrációjáról, az Ügynökség dolgozóinak feladatellátásához szükséges infrastrukturális, dologi feltételek biztosításáról, a személyi juttatások folyósításáról, számfejtéséről. (2) Az IGF-en a következő osztályok működnek:
a) Pénzügyi és Számviteli Osztály,
Projektkockázat Kezelési Főosztály
31. § (1) A Projektkockázat Kezelési Főosztály a) a kiemelt kockázatú és fontosságú projektek végrehajtási kockázatának enyhítése érdekében az intézkedési terveket ellenőrzi, felülvizsálja, végrehajtásukat kontrollálja,
b) a kockázatenyhítés érdekében a kedvezményezettek, a fejlesztéspolitikai intézményrendszer, valamint más állami szervek működését összehangolja,
c) a projektlebonyolítási környezet harmonizálása érdekében az egyes projektekben kockázatként felmerült tényezők általánosítható tapasztalatai alapján eljár.
(2) A Projektkockázat Kezelési Főosztályon a következő osztályok működnek:
a) Kockázatazonosító Osztály,
c) Kockázatminimalizálási Osztály.
5. Az integrációs elnökhelyettes irányítása alá tartozó szervezeti egységek
Koordinációs Irányító Hatóság
32. § (1) A Koordinációs Irányító Hatóság (a továbbiakban: KOR IH) módszertani javaslatokat dolgoz ki a meghatározott horizontális szempontok érvényesítéséhez. (2) A KOR IH ellátja a KTK irányító hatóság és a VOP irányító hatóság feladatait.
(3) A KOR IH kohéziós politikai stratégia megalkotásához kapcsolódóan a rá ruházott hatáskörben a kohéziós politika jövőjével kapcsolatban részt vesz a hazai álláspont kialakításában, és – a miniszter munkaszervével együttműködve – az Európai Unió, illetve a többi tagállam irányában történő képviseletében, ellátja az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság Ügynökséget érintő feladatait, valamint az EKTB 5. szakértői csoport titkársági feladatait. A miniszter munkaszervével együttműködve a KOR IH részt vesz az EU2020 stratégia kialakításával, megvalósításával összefüggő kormányzati feladatok ellátásában.
(4) A KOR IH koordinálja és működteti az Ügynökség fejlesztéspolitikai tevékenységének értékelési rendszerét, módszertani segítséget nyújt a programmódosítások előkészítéséhez, valamint koordinálja az Ügynökség, illetve az irányító hatóságok partnerségi feladatait.
(5) A KOR IH koordinálja a területi alapú integrált fejlesztési programok tervezésével és azok végrehajtásával kapcsolatos szakmai munkát, a helyi tervezési módszertan kiterjesztésére vonatkozóan szakmai álláspontot alakít ki, szabályozási javaslatokat készít elő.
(6) A KOR IH felelős az Ügynökség kohéziós politikával összefüggő nemzetközi kapcsolatainak megerősítéséért, azok irányításáért és nyilvántartásáért.
(7) A KOR IH-n a következő divíziók és osztályok működnek:
aa) Értékelési-módszertani Osztály,
ab) Értékelés Koordináció Osztály,
c) Integrált Fejlesztési Osztály,
d) EU Ügyek és Nemzetközi Koordinációs Divizió
da) Elnökségi Koordinációs Osztály.
33. § (1) A Hálózati Főosztály ellátja a Kistérségi Koordinációs Hálózat központi szervének külön kormányrendeletben meghatározott feladatait. (2) A Hálózati Főosztály feladatkörében ellátja az integrált fejlesztések támogatását, különös tekintettel a leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztésére elkülönített források felhasználásának koordinálására, a projektek előkészítésének és megvalósításának figyelemmel kísérésére, szervezési és szabályozási javaslatok kidolgozására, kapcsolattartásra a kistérségekkel és az intézményi szereplőkkel.
(3) A Hálózati Főosztályon a következő osztályok működnek:
a) Területi Fejlesztések Osztálya,
Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatósága
34. § (1) A Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatósága (a továbbiakban: NEP IH) ellátja a PHARE- és az Átmeneti Támogatás program vonatkozásában a nemzeti segélykoordinátor titkárságához kapcsolódó feladatokat, a Schengen Alap vonatkozásában a felelős hatóság feladatait, az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok program tekintetében a nemzeti kapcsolattartó személyéhez fűződő feladatokat, az INTERREG Közösségi Kezdeményezés programok tekintetében irányító, illetve nemzeti hatósági feladatokat; a strukturális alapok 3. célkitűzése szerinti területi együttműködés programok tekintetében közös irányító hatósági, illetve nemzeti hatósági feladatokat, az Előcsatlakozási Támogatási Eszköz és az Európai Szomszédsági és Partnerségi Eszköz pénzügyi alapok egyes, a területi együttműködéshez kapcsolódó programjai tekintetében közös irányító hatósági feladatokat, a Svájci–Magyar Együttműködési Program tekintetében a Nemzeti Koordinációs Egység feladatait, és a Nemzeti Twinning kontakt személyével kapcsolatos feladatokat. A NEP IH ellátja továbbá az Igazgatási Partnerség és a Europe Direct-programok menedzselésével kapcsolatos feladatokat. (2) A NEP IH – az általa kezelt programok vonatkozásában – felelős nemzeti kapcsolattartóként kialakítja és folyamatosan felülvizsgálja a programok szabályozási kereteit, valamint ellenőrzi azok betartását, az érintett minisztériumok bevonásával koordinálja a programok prioritásainak és projektjeinek meghatározását, működteti a programok pályázati, monitoring- és jelentéstételi rendszerét, felelős az egyes programokból finanszírozott projektek határidőre történő befejezéséhez szükséges feltételek megteremtéséért, továbbá biztosítja a programok nyilvánosságát.
(3) A NEP IH-n a következő divíziók és osztályok működnek:
a) Határon Átnyúló Együttműködések Divízió
aa) ERFA Programok Osztály,
ab) IPA, ENPI Programok Osztály,
b) Nemzetközi Programok Divízió
ba) Svájci–Magyar Együttműködési Program Osztály,
bb) EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok Program Osztály,
ca) Pénzügyi Menedzsment Osztály,
cb) Ellenőrzési és Szabálytalansági Osztály.
6. A végrehajtási elnökhelyettes irányítása alá tartozó szervezeti egységek
Gazdaságfejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága
35. § (1) A Gazdaságfejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága (a továbbiakban: GFP IH) gondoskodik a Gazdasági és Vállalkozásfejlesztési Operatív Program (GVOP) és a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) eredményes, hatékony megvalósításáról és az operatív programok jogszabályoknak megfelelő szakmai, pénzügyi és adminisztratív irányításáról. (2) A GFP IH-n a következő divíziók és osztályok működnek:
b) Módszertani és Felügyeleti Divízió
bb) Ellenőrzési és Korrekciós Osztály,
bc) Módszertani és Eljárási Osztály,
bd) Szabályozási Osztály,
c) Stratégiai Tervezési és Értékelési Divízió
ca) Stratégiai Tervezési Osztály,
cb) Kiemelt Projektek Koordinációs és Projektfejlesztési Osztály,
cc) K+F Fejlesztési Operatív Osztály,
cd) Üzleti Környezet Fejlesztési Operatív Osztály,
ce) Komplex Vállalkozásfejlesztési Osztály,
da) Pénzügyi Műveletek Osztály,
db) Pénzügyi Szabályozási Osztály,
dc) Pénzügyi KSZ Koordinációs Osztály.
Humán Erőforrás Programok Irányító Hatósága
36. § (1) A Humán Erőforrás Programok Irányító Hatósága (a továbbiakban: HEP IH) gondoskodik a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP), az EQUAL Közösségi Kezdeményezés, a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) és a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) eredményes, hatékony megvalósításáról és az operatív programok jogszabályoknak megfelelő szakmai, pénzügyi és adminisztratív irányításáról. (2) A HEP IH-n a következő divíziók és osztályok működnek:
a) Tervezési és Végrehajtási Divízió
aa) Kulturális Szakterületi Osztály,
ab) Felsőoktatási Szakterületi Osztály,
ac) Közoktatási Szakterületi Osztály,
ad) Foglakoztatási Szakterületi Osztály,
ae) Képzési Szakterületi Osztály,
af) Szociálpolitikai-bűnmegelőzési Szakterületi Osztály,
ag) Egészségügyi Szakterületi Osztály,
b) Módszertani és Felügyeleti Divízió
ba) KSZ Felügyeleti és Ellenőrzési Osztály,
bd) Programzárási és Szabályozási Osztály,
ca) Koordinációs Osztály,
cb) Jogszerűségi Ellenőrzési Osztály,
da) Pénzügyi Műveletek Osztály,
db) Pénzügyi Szabályozási Osztály,
dc) Pénzügyi KSZ Koordinációs Osztály.
Környezetvédelmi Operatív Programok Irányító Hatósága
37. § (1) A Környezetvédelmi Operatív Programok Irányító Hatósága (a továbbiakban: KEOP IH) gondoskodik a 2004–2006. közötti tervidőszakhoz kapcsolódó Kohéziós Alapberuházások, valamint a Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) eredményes, hatékony megvalósításáról és az operatív programok jogszabályoknak megfelelő szakmai, pénzügyi és adminisztratív irányításáról; ellátja a Kohéziós Alap Irányító Hatóság teendőit. (2) A KEOP IH-n a következő osztályok működnek:
a) Vízgazdálkodási Osztály,
b) Megelőző Környezetvédelem Osztály,
c) Kohéziós Alap és Hulladékgazdálkodási Osztály,
d) Pénzügyi és Módszertani Osztály.
Közigazgatási Reform Programok Irányító Hatósága
38. § (1) A Közigazgatási Reform Programok Irányító Hatósága (a továbbiakban: KÖZIG IH) gondoskodik az Államreform Operatív Program (ÁROP) és az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) eredményes, hatékony megvalósításáról és az operatív programok jogszabályoknak megfelelő szakmai, pénzügyi és adminisztratív irányításáról. (2) A KÖZIG IH-n a következő osztályok működnek:
a) Tervezési és Monitoring Osztály,
c) Projekt-végrehajtási Osztály.
Közlekedési Operatív Programok Irányító Hatósága
39. § (1) A Közlekedési Operatív Programok Irányító Hatósága (a továbbiakban: KÖZOP IH) gondoskodik a Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program (KIOP) és a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) eredményes, hatékony megvalósításáról és az operatív programok jogszabályoknak megfelelő szakmai, pénzügyi és adminisztratív irányításáról. (2) A KÖZOP IH-n a következő divíziók és osztályok működnek:
aa) Kötött Pályás Közlekedési Osztály,
ab) Nem Kötött Pályás Közlekedési Osztály,
Regionális Fejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága
40. § (1) A Regionális Fejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága (a továbbiakban: ROP IH) gondoskodik a Regionális Fejlesztés Operatív Program, a Közép-magyarországi Operatív Program, a Közép-dunántúli Operatív Program, a Nyugat-dunántúli Operatív Program, az Észak-magyarországi Operatív Program, a Dél-alföldi Operatív Program, a Dél-dunántúli Operatív Program, az Észak-alföldi Operatív Program eredményes, hatékony megvalósításáról, és az operatív programok jogszabályoknak megfelelő szakmai, pénzügyi és adminisztratív irányításáról. (2) A ROP IH-n a következő divíziók és osztályok működnek:
b) Keleti Régiók OP Divízió
ba) Keleti OP Koordinációs Osztály,
c) Dunántúli Régiók OP Divízió
ca) Dunántúli OP Koordinációs Osztály,
da) KM OP Koordinációs Osztály,
e) Stratégiai Tervezési és Értékelési Divízió
ea) Stratégiai Tervezési Osztály,
eb) Kiemelt Projektek Koordinációs és Projektfejlesztési Osztály,
f) Pénzügyi Irányítási, Végrehajtási és Ellenőrzési Divízió
fb) KSZ Felügyeleti Osztály,
g) ROP Jogi és Módszertani Divízió
ga) Szabályozási és Felülvizsgálati Osztály,
gb) Módszertani és Eljárási Osztály.
7. Az innovációs és informatikai elnökhelyettes irányítása alá tartozó szervezeti egységek
Informatikai és Tájékoztatási Főosztály
41. § Az Informatikai és Tájékoztatási Főosztály (a továbbiakban: ITF) látja el az Ügynökség valamennyi szervezeti egysége számára az informatikai és információs feladatokat. Az ITF felügyeli az Ügynökség valamennyi informatikai tevékenységét, eszközeinek, hálózatának és rendszereinek összehangolt működtetését. Az ITF biztosítja és koordinálja az alkalmazások (különös tekintettel EMIR) fejlesztését, bevezetését, jogosultságkezelését, gondoskodik az informatikai biztonságról.
42. § (1) Az ITF pályázati információs központként: a) ellátja az Ügynökség teljes feladatköre vonatkozásában az egységes kontrolling- és vezetői információszolgáltatást;
b) biztosítja az Ügynökség internetes megjelenését;
c) működteti az elektronikus, írásbeli, telefonos és személyes adatszolgáltatási és ügyfél-tájékoztatási rendszert, koordinálja annak az Ügynökség fejlesztéspolitikai intézményrendszerére kiterjedő egységes (egyablakos) működését;
d) ellátja az informatikai rendszerekkel kapcsolatos képzési feladatokat, valamint biztosítja és koordinálja a kedvezményezettek képzésével kapcsolatos tevékenységeket.
(2) Az ITF-en a következő osztályok működnek:
b) Ügyfélkapcsolati Osztály,
c) Szolgáltatási Osztály,
d) Vezetői Információs Osztály.
Központi Monitoring Főosztály
43. § (1) A Központi Monitoring Főosztály a stratégiai célok alapján kialakítja az eljárásrendek audit trail folyamatait és az azok informatikai támogatásához szükséges szakmai követelményeket. (2) A Központi Monitoring Főosztály részt vesz az intézményrendszer működését támogató EMIR továbbfejlesztési projektek szakmai előkészítésében, valamint felhasználja a működéséhez rendelkezésre álló szoftverállományt és adatbázisokat.
(3) A Központi Monitoring Főosztály módszertani segítséget nyújt az akciótervek, kiemelt projektek, komplex fejlesztések előkészítéséhez és felülvizsgálatához. Kialakítja az európai uniós alapok felhasználásával és a pályázati rendszer működésével kapcsolatos képzések tartalmi elemeit, szükség esetén közreműködik a képzések technikai, szervezési feladatában.
(4) A Központi Monitoring Főosztály az Ügynökség kontrollingelemző tevékenységének részeként folyamatosan elemzi, jelentésekben összegzi az alapok felhasználását, minőségbiztosítási feladatokat lát el, amelyek alapján azonosítja a problémákat, beavatkozási pontokat, továbbfejlesztési lehetőségeket. Fejleszti az indikátorrendszer módszertanát és részt vesz a működtetésében, minőségbiztosításában. Módszertani segítséget nyújt az értékelési munkához.
(5) A Központi Monitoring Főosztály szakmailag rendszeresen felülvizsgálja a fejlesztéspolitikára vonatkozó jogszabályokat, a működési kézikönyvet, az intézményfinanszírozás módszerét, szükség esetén javaslatot tesz azok módosítására.
(6) A Központi Monitoring Főosztály nyomon követi a közreműködő szervezetek jóváhagyott munkatervének szakmai előrehaladását, végzi a teljesítményalapú intézményfinanszírozást megalapozó teljesítménymérést.
(7) A Központi Monitoring Főosztály a több irányító hatóságot érintő, hatáskörébe tartozó ügyekben képviseli az Ügynökséget az uniós és hazai ellenőrzési hatóságok, valamint az igazoló hatóság előtt.
(8) A Központi Monitoring Főosztályon a következő osztályok működnek:
b) Elemző és Kontrolling Osztály,
c) Folyamatszervezési Osztály.
44. § (1) Az Innovációs Főosztály a) javaslatot tesz a Kutatási és Technológiai Innovációs Alappal kapcsolatos, valamint egyéb, a kutatás-fejlesztés és a technológiai innováció állami támogatására vonatkozó szabályozás tartalmára;
b) elkészíti a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap felhasználási tervét;
c) meghatározza és működteti a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapból nyújtott támogatások felhasználásának, ellenőrzésének, nyomon követésének rendszerét;
d) gondoskodik a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap pénzeszközeinek szabályszerű felhasználásához szükséges szervezeti és módszertani környezet kialakításáról;
e) ellátja a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap felhasználásával kapcsolatos államháztartási információs feladatokat;
f) gondoskodik a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap felhasználásáról szóló éves beszámoló elkészítéséről;
g) külön jogszabályban meghatározottak szerint gondoskodik a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap pénzeszközeinek felhasználására vonatkozó döntések nyilvánosságra hozataláról;
h) ellátja a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap pénzeszközei felhasználásának szakmai értékelésével kapcsolatos feladatokat.
(2) Az Innovációs Főosztályon a következő osztályok működnek:
a) Pályázatkezelési Osztály,
b) Pályázatfelügyeleti Osztály.
IV. AZ ÜGYNÖKSÉG MŰKÖDÉSE
45. § Az Ügynökség szervezeti egységeinek működését, valamint azok munkatársainak feladatellátását a jogszabályok, a közjogi szervezetszabályozó eszközök, az ezekre épülő SzMSz, az Ügynökség elnökének utasításai, a főosztályok ügyrendjei, az egyes munkaköri leírások és a felettes vezető utasításai határozzák meg.
2. A tervezés és a beszámolás általános szabályai
46. § (1) Az elnök – féléves felülvizsgálattal – éves munkatervet állapít meg. (2) A munkaterv végrehajtását az Elnöki Kabinet kíséri figyelemmel, és annak teljesítéséről beszámolót készít.
47. § Az Ügynökségen – a közbeszerzési és beszerzési szabályzat rendelkezései figyelembevételével – éves beszerzési terv készül.
48. § Az Ügynökség tevékenységéről az Elnöki Kabinet éves beszámolót készít.
49. § (1) Az Ügynökség tevékenységének pénzügyi megalapozása érdekében a vonatkozó jogszabályok figyelembevételével költségvetési tervet kell készíteni. (2) Az Országgyűlés által elfogadott költségvetési törvény alapján részletes éves gazdasági-pénzügyi tervet kell készíteni.
(3) A tárgyévre vonatkozó zárszámadási törvény megalapozásához el kell készíteni a vonatkozó költségvetési beszámolót.
(4) A pénzügyi tervezésre és a költségvetési beszámolóra vonatkozó részletes szabályokat belső szabályzat tartalmazza.
3. A munkavégzés általános szabályai, magatartási szabályok
50. § (1) Az Ügynökség szervezeti egységei és munkatársai a feladatok ellátása során együttműködésre kötelesek. Az egyes szervezeti egységek feladatkörébe tartozó, de más szervezeti egység feladatkörét is érintő ügyekben az egyeztetésért az a szervezeti egység felelős, amelynek a feladat elvégzése a fő feladatkörébe tartozik. (2) Ha jogszabály vagy felettes szerv másként nem rendelkezik, a szakmai munkaszervezetek vezetői:
a) feladat- és hatáskörük gyakorlását az alárendeltségükbe tartozó vezetőre írásban átruházhatják,
b) az alárendeltségükbe tartozó szervektől bármely ügyet magukhoz vonhatnak,
c) az ügyek intézésére – a jogszabályok keretei között – érdemi és eljárási utasítást adhatnak.
51. § (1) Az ügyintézés határideje a miniszter által küldött ügyekben az általa meghatározott határidő, egyéb kormányzati ügyekben 8 nap, minden más, az Ügynökség feladatkörébe tartozó ügyben 22 munkanap. A vezető egyedi ügyekben a fentiektől eltérő rövidebb ügyintézési határidőt állapíthat meg. Fenti határidők nem vonatkoznak a „sürgős” („S”) iratokra, amelyeket soron kívül, de legkésőbb 72 órán belül el kell intézni. Ha a feladat teljesítése az előírt határidőre nem lehetséges – e körülmény felismerésekor vagy tudomásra jutásakor – az ügyintéző vagy az ügy intézésére kijelölt felelős köteles e tényt haladéktalanul a közvetlen vezető tudomására hozni. (2) Ha kétséges, hogy valamely ügy elintézése mely szervezet feladatkörébe tartozik, a közvetlen felettes vezető dönt a hatásköri összeütközés kérdésében.
(3) Más szerv hatáskörébe tartozó ügyben érkezett irat áttételéről – az érdekelt egyidejű értesítése mellett – haladéktalanul intézkedni kell.
52. § Az Ügynökség munkatársaira vonatkozó egyéb szabályokat az Etikai Kódex tartalmazza.
53. § (1) Az iratok az arra jogosult aláírásával (kiadmányozásával) válnak hivatali intézkedésekké. A kiadmányozás joga az ügyben történő érdemi döntésre ad felhatalmazást. A kiadmányozási jogot úgy kell meghatározni, hogy a jogszerűségi és szakszerűségi követelmények mellett biztosítsa a gyors ügyintézést. (2) A kiadmányozásra jogosult felelős az intézkedés szakmai tartalmáért, az iratkezelésre és a határidőkre vonatkozó szabályok betartatásáért.
(3) Gazdálkodási jellegű, vagy ilyen kihatású ügyekben a kiadmányozási, kötelezettségvállalási, utalványozási, ellenjegyzési, érvényesítő joggal – a megfelelő szabályzatokban részletezett eljárás szerint – az elnök és az arra kijelöltek rendelkeznek.
(4) Az Ügynökség elnöke kiadmányozza a köztársasági elnök, az Országgyűlés tisztségviselői, a Kormány tagjai, az Alkotmánybíróság elnöke vagy valamely tagja, a Legfelsőbb Bíróság elnöke, az Országos Igazságszolgáltatási Tanács elnöke, a legfőbb ügyész, az Állami Számvevőszék elnöke, az országgyűlési biztosok, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének közvetlen megkeresésére készült dokumentumokat, továbbá mindazon dokumentumokat, amelyek kiadmányozását magának tartotta fenn.
(5) Az Ügynökség vezető beosztású munkatársai a hatáskörükbe tartozó ügyekben kiadmányozzák a minisztériumok, egyéb állami szervek, az Európai Unió vagy az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete azonos vagy hasonló beosztású, jogállású, besorolású vezetőinek címzett ügyiratokat.
5. Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség
(2) Évente köteles vagyonnyilatkozatot tenni
b) az Ügynökség elnökhelyettesei,
c) közbeszerzési eljárásban javaslattételre, döntésre vagy ellenőrzésre jogosult munkatárs.
(3) Kétévente kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni
a) az Ügynökség főosztályvezetői és főosztályvezető-helyettesei,
b) az irányító hatóságok munkatársai,
c) a Jogi Főosztály munkatársai,
d) a Fejezeti Főosztály munkatársai,
e) a Belső Ellenőrzési Főosztály munkatársai,
f) a Humánerőforrás Főosztály vagyonnyilatkozatokat kezelő munkatársai
6. Az Ügynökség képviselete és kapcsolati rendje
55. § (1) Az Ügynökség tevékenységével kapcsolatos ügyekben az elnököt általános képviseleti jog illeti meg. (2) Az elnök képviseleti jogát esetenként vagy az ügyek meghatározott csoportjára nézve átruházhatja.
(3) A képviseletre jogosult köteles a feladatkörében érintett szervezeti egységekkel előzetesen egyeztetett hivatali álláspontot képviselni, továbbá az általa képviselt ügyről az illetékes vezetőit tájékoztatni.
7. Az Ügynökség belső ellenőrzési rendszere
56. § Az Ügynökség belső kontrollrendszere magában foglalja a FEUVE-t (mint pénzügyi irányítási és ellenőrzési tevékenységet), valamint a belső ellenőrzési tevékenységet. A belső kontrollrendszer részletes szabályait az elnök által jóváhagyott belső szabályzatok, az Ügynökség ellenőrzési nyomvonala, valamint a kockázatkezelés és szabálytalanságkezelés eljárásrendjei tartalmazzák. A belső ellenőrzés részletes szabályait az elnök által jóváhagyott belső ellenőrzési kézikönyv, valamint annak mellékletei és függelékei tartalmazzák.
A MUNKÁLTATÓI JOGKÖRÖK GYAKORLÁSA
|
Munkáltatói jogkörök |
Elnök |
Elnökhelyettes |
Főosztályvezető |
|
Kinevezés, kinevezés módosítása, felmentés, áthelyezéshez, átirányításhoz, kirendeléshez hozzájárulás, munkaszerződés megkötése, módosítása, felmondás, illetmény megállapítása, összeférhetetlenség megállapítása, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony létesítésének engedélyezése, jutalmazás, helyettesítési díj megállapítása, célfeladat meghatározása, fegyelmi jogkör gyakorlása, fizetés nélküli szabadság engedélyezése |
Valamennyi vezető, kormánytisztviselő, munkavállaló tekintetében |
Javaslattétel az irányítása alá tartozó szervezeti egységek főosztályvezetői tekintetében |
Javaslattétel az irányítása alá tartozó főosztályvezető-helyettes, osztályvezető, kormánytisztviselő, munkavállaló tekintetében |
|
Vezetői megbízás adása és visszavonása, cím adományozása és visszavonása |
Valamennyi vezető és kormánytisztviselő tekintetében |
Javaslattétel az irányítása alá tartozó szervezeti egységek főosztályvezetői, főosztályvezető-helyettesei tekintetében |
Javaslattétel az irányítása alá tartozó főosztályvezető-helyettes, osztályvezető és kormánytisztviselő tekintetében |
|
Rendes szabadság kiadásának engedélyezése |
Elnökhelyettesek, valamint az irányítása alá tartozó szervezeti egységek főosztályvezetői tekintetében |
Az irányítása alá tartozó szervezeti egységek főosztályvezetői tekintetében |
Az irányítása alá tartozó főosztályvezető-helyettes, osztályvezető, kormánytisztviselő és munkavállaló tekintetében |
|
Teljesítményértékelés |
Elnökhelyettesek, továbbá valamennyi főosztályvezető tekintetében |
Javaslattétel az irányítása alá tartozó szervezeti egységek főosztályvezetői tekintetében |
Az irányítása alá tartozó főosztályvezető-helyettes, osztályvezető, kormánytisztviselő és munkavállaló tekintetében |
|
Minősítés |
Elnökhelyettesek, valamint az irányítása alá tartozó szervezeti egységek főosztályvezetői tekintetében |
Az irányítása alá tartozó szervezeti egységek főosztályvezetői tekintetében |
Az irányítása alá tartozó főosztályvezető-helyettes, osztályvezető, kormánytisztviselő és munkavállaló tekintetében |
|
Kitüntetési javaslat előterjesztése |
Valamennyi vezető, kormánytisztviselő, munkavállaló tekintetében |
Javaslattétel az irányítása alá tartozó szervezeti egységek főosztályvezetői, főosztályvezető-helyettesei, osztályvezetői tekintetében |
Javaslattétel az irányítása alá tartozó főosztályvezető-helyettes, osztályvezető, kormánytisztviselő és munkavállaló tekintetében |
|
Munkaköri leírások jóváhagyása |
Elnökhelyettesek, továbbá valamennyi főosztályvezető tekintetében |
Az irányítása alá tartozó szervezeti egységek főosztályvezető-helyettesei, osztályvezetői, kormánytisztviselői, munkavállalói tekintetében |
Javaslattétel az irányítása alá tartozó főosztályvezető-helyettes, osztályvezető, kormánytisztviselő és munkavállaló tekintetében |
|
Tanulmányi szerződés kötése, tanulmányút engedélyezése |
Elnökhelyettesek, valamint az irányítása alá tartozó szervezeti egységek főosztályvezetői tekintetében |
Az irányítása alá tartozó szervezeti egységek főosztályvezetői, főosztályvezető-helyettesei, osztályvezetői tekintetében |
Az irányítása alá tartozó kormánytisztviselő és munkavállaló tekintetében |
|
Munkáltatói kölcsön nyújtásának engedélyezése |
Valamennyi vezető, kormánytisztviselő, munkavállaló tekintetében |
|
|
|
Munkáltatói igazolások kiadása, fizetési előleg felvételének engedélyezése |
|
|
Az Ügynökség valamennyi vezetője, kormánytisztviselője és munkavállalója tekintetében a Humánerőforrás Főosztály vezetője |
|
Munkarendtől való eltérés engedélyezése |
Valamennyi vezető, kormánytisztviselő, munkavállaló tekintetében |
|
|
AZ ÜGYNÖKSÉG FŐOSZTÁLYAINAK ENGEDÉLYEZETT LÉTSZÁMA
|
Szervezeti egység |
Engedélyezett létszám |
|
Elnöki Kabinet |
13 |
|
Belső Ellenőrzési Főosztály |
7 |
|
Humánerőforrás Főosztály |
7 |
|
Jogi Főosztály |
20 |
|
Kommunikációs Főosztály |
13 |
|
Fejezeti Főosztály |
8 |
|
Intézményi Gazdálkodási Főosztály |
13 |
|
Projektkockázat Kezelési Főosztály |
3 |
|
Informatikai és Tájékoztatási Főosztály |
9 |
|
Központi Monitoring Főosztály |
12 |
|
Innovációs Főosztály |
4 |
|
Közbeszerzési Felügyeleti Főosztály |
6 |
|
Hálózati Főosztály |
5 |
|
Gazdaságfejlesztési Programok Irányító Hatósága |
11 |
|
Humán Erőforrás Programok Irányító Hatósága |
19 |
|
Környezetvédelmi Programok Irányító Hatósága |
6 |
|
Koordinációs Irányító Hatóság |
20 |
|
Közigazgatási Reform Programok Irányító Hatósága |
4 |
|
Közlekedési Programok Irányító Hatósága |
17 |
|
Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatósága |
20 |
|
Regionális Fejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága |
24 |
|
|
|
|
Összesen |
241 |