• Tartalom

20/2011. (III. 2.) Korm. rendelet

20/2011. (III. 2.) Korm. rendelet

a Szervezetátalakítási alap jogcímcsoport előirányzat felhasználásának szabályairól1

2011.09.07.

A Kormány a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. törvény 80. § (1) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 35. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § E rendelet hatálya a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. törvény 1. melléklet XV. Nemzetgazdasági Minisztérium fejezet, 25. cím, 30. alcím, 10. Szervezetátalakítási alap jogcímcsoport előirányzat (a továbbiakban: előirányzat) felhasználására terjed ki.

1. Az előirányzat célja, kedvezményezettjei

2. §2 (1) Az előirányzatból

a) központi költségvetési szerv,

b) társadalombiztosítási költségvetési szerv,

c) az Országgyűlés, a Kormány, a minisztérium, az országos hatáskörű szerv által önállóan vagy a felsoroltak bármelyikével közösen (a továbbiakban: állami alapító) alapított alapítvány, közalapítvány, továbbá az állami alapító által államháztartáson kívüli alapítóval közösen alapított alapítvány, közalapítvány,

d) az Országgyűlés vagy a Kormány által alapított közalapítvány, a Magyar Állam vagy központi költségvetési szerv többségi befolyása alatt álló nonprofit gazdasági társaság [a továbbiakban az a)–d) pontban foglaltak együtt: kedvezményezett] számára nyújtható támogatás.

(2) Támogatás

a) a kedvezményezett közfeladat-ellátásának módszereit, működését érintő jelentős átszervezésre, átalakításra (átalakulásra),

b) a kedvezményezett megszüntetésével összefüggő kiadások teljesítésére, és

c)3 az (1) bekezdésben foglalt szervezetek 2010. december 31-ig keletkezett tartozásállományának és annak kamatai, továbbá az (1) bekezdés c) és d) pontjában foglalt szervezetek 2010. december 31-ig keletkezett szerződéses kötelezettségvállalásai (a továbbiakban együtt: tartozásállomány) rendezésére, csökkentésére

nyújtható.

(3)4 A (2) bekezdés c) pontjában foglaltak alapján támogatás nyújtható azon kedvezményezett számára is, amely egy másik, tartozásállománnyal rendelkező (1) bekezdés szerinti szervezet tartozásállományának rendezését, csökkentését részben vagy egészben vállalja. A támogatást ebben az esetben a kedvezményezettnek elkülönítetten kell kezelnie, nyilvántartania, és azt kizárólag a (2) bekezdés c) pontjában, valamint a támogatási szerződésben foglalt célokra fordíthatja.

2. Az előirányzatból történő támogatás nyújtása

3. § Az előirányzat feletti rendelkezésre, az előirányzat felhasználásával kapcsolatos feladatok végrehajtására eltérő rendelkezés hiányában az államháztartásért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) jogosult.

4. §5 Az előirányzatból

a) a kedvezményezett egyedi kérelme, és

b) a Kormány egyedi döntése alapján

nyújtható vissza nem térítendő támogatás.

2/A.6 A kedvezményezett egyedi kérelme alapján történő támogatás nyújtásának szabályai

4/A. §7 (1) A 4. § a) pontban meghatározott támogatási kérelmet a kedvezményezett közvetlenül nyújthatja be a miniszternek. A támogatási kérelemhez a 2. § a)–b) pontja szerinti szervezet esetében a fejezetet irányító szerv vezetője, a 2. § c) pontja szerinti szervezet esetében az állami alapító alapítói jogainak gyakorlója, a 2. § d) pontja szerinti szervezet esetében a tulajdonosi jogok gyakorlója kérelmet jóváhagyó döntését csatolni kell.

(2) A Kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó költségvetési szerv esetében a támogatás nyújtásának feltétele, hogy a kedvezményezett költségvetési szervhez költségvetési főfelügyelő vagy felügyelő kerül kirendelésre, kivéve, ha már működik (fő)felügyelő vagy kincstári biztos a szervnél.

5. § (1)8 A támogatási kérelemnek tartalmaznia kell az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Ámr.) a támogatások nyújtásának feltételeként előírt dokumentumokat és nyilatkozatokat.

(2)9 A támogatási kérelemben részletesen be kell mutatni a kedvezményezett tartozásállományának kialakulási folyamatát, valamint a kedvezményezett átszervezésének, átalakításának (átalakulásának) vagy megszüntetésének indokait.

(3)10 A támogatási kérelemhez részletes, a kedvezményezett működésének – a tartós finanszírozhatóságot is biztosító – jelentős megváltoztatására, illetve a kedvezményezett által végzett közfeladat megfelelő színvonalú ellátását lehetővé tevő más szervezeti megoldására vonatkozó, pénzügyi, finanszírozási mutatókat és az egyes intézkedéseket időbeli ütemezésben tartalmazó tervet (a továbbiakban: intézkedési terv) kell mellékelni.

(4)11 Amennyiben a kedvezményezett költségvetési szervnél költségvetési (fő)felügyelő vagy kincstári biztos működik, köteles a támogatási kérelmet, illetve az intézkedési tervet véleményezni. A költségvetési (fő)felügyelő vagy kincstári biztos véleményét a támogatási kérelemhez csatolni kell.

6. § (1)12 A támogatási kérelmet a miniszter előzetesen elbírálja, és ennek eredménye alapján a kedvezményezett által ellátott közfeladat felett szakmai felügyeletet gyakorló miniszter nyújt be a miniszterrel közös előterjesztést a Kormánynak, melyről a döntést a Kormány nyilvános határozatban hozza meg.

(2) A Kormány határozata a támogatás valamennyi lényeges feltételéről rendelkezik, így különösen:

a) a kedvezményezett személyéről;

b) a támogatás összegéről, mértékéről;

c) a támogatott célról, illetve az intézkedési terv összegzéséről.

2/B.13 A Kormány egyedi döntése alapján történő támogatás nyújtásának szabályai

6/A. §14 (1) A 4. § b) pontban meghatározott egyedi döntést kezdeményező előterjesztés a miniszterrel közös előterjesztésben nyújtható be a Kormány részére. A döntést a Kormány nyilvános határozatban hozza meg.

(2) A Kormány határozata a támogatás valamennyi lényeges feltételéről rendelkezik, így különösen:

a) a kedvezményezett személyéről,

b) a támogatás összegéről, mértékéről,

c) a támogatott célról, illetve

d) a támogatási előlegről.

3. A támogatás felhasználása, a lebonyolítás

7. § (1)15 A miniszter a 6–6/A. § szerinti támogatási döntéstől függően, az abban foglaltak szerint a kedvezményezettel támogatási szerződést köt.

(2)16 A miniszter a 6–6/A. § szerinti támogatási döntést követő tizenöt napon belül írásban tájékoztatja a kedvezményezettet a Kormány határozatáról. Az értesítésben a támogatási szerződés megkötésére legfeljebb harminc napos határidőt kell megállapítani.

(3) A támogatási szerződés jogszabály által kimondottan nem szabályozott, de a 2. §-ban, valamint az intézkedési tervben foglalt célok elérését biztosító kérdésekről is rendelkezhet.

(4) A támogatási szerződésnek tartalmaznia kell a finanszírozással, illetve a támogatás folyósításával, valamint a kedvezményezett beszámolási kötelezettségével kapcsolatos szabályokat.

(5)17 A kedvezményezett a 4. § a) pontjában meghatározott esetben támogatási szerződésben vállalja az intézkedési terv végrehajtását.

(6) Az intézkedési tervben foglaltak indokolt esetben, a miniszter előzetes egyetértésével módosíthatók.

8. § (1) A támogatás folyósítása egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítésarányosan történhet. Részletekben történő kifizetések esetében előfinanszírozásnál az adott időszakban időarányosan vagy teljesítésarányosan felmerülő költségek megelőlegezését a miniszter engedélyezheti. A miniszter a megelőlegezés feltételéül szabhatja, hogy a már lezárult finanszírozási időszakok meghatározott köréről – az azokban meghatározott időpontokban – a kedvezményezett beszámolót készítsen. Utófinanszírozásnál a költségvetésből nyújtott támogatás részleteinek átutalására – az első finanszírozási időszak kivételével – a finanszírozási időszakot lezáró részbeszámoló elfogadását követően kerülhet sor, a támogatási szerződésben rögzített feltételek szerint.

(2)18 Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható, ha ezt a kedvezményezett támogatási kérelme vagy a Kormány egyedi döntése is tartalmazza. Az előleg folyósítására több részletben is sor kerülhet.

9. § (1) A támogatás jogszerű, célszerű és az intézkedési tervben foglaltaknak megfelelő igénylését és felhasználását a kormányzati ellenőrzési szerv a záró beszámoló benyújtását követően ellenőrzi.

(2)19 A 4/A. § (2) bekezdésében említett kedvezményezettnél a költségvetési (fő)felügyelő, illetve a kincstári biztos – az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényben meghatározott feladatai végrehajtása mellett – közreműködik a támogatási szerződés teljesítése, az intézkedési terv végrehajtása, illetve a támogatás felhasználásának ellenőrzése tekintetében.

(3) A támogatás jogosulatlan igénybevételének minősül és a támogatás visszafizetésének kötelezettségével jár, ha a kedvezményezett a vállalt intézkedési tervet nem hajtja végre. Az intézkedési terv részleges végrehajtása esetén a kedvezményezettet az intézkedési terv végrehajtásának arányában terheli a támogatás visszafizetésének kötelezettsége.

10. § (1) E rendeletben nem szabályozottak tekintetében az Ámr.-ben foglaltakat kell alkalmazni.

(2) E rendeletben meg nem határozott fogalmak – így különösen a többségi befolyás – értelmezése tekintetében az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényben, valamint az Ámr.-ben foglaltak irányadók.

4. Záró rendelkezések

11. § E rendelet a kihirdetését követő ötödik napon lép hatályba.

12. §20 A Szervezetátalakítási alap jogcímcsoport előirányzat felhasználásának szabályairól szóló 20/2011. (III. 2.) Korm. rendelet módosításáról szóló 184/2011. (IX. 6.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: R.) megállapított 2. § (2) bekezdés c) pontjában és 2. § (3) bekezdésében foglaltakat az R. hatálybalépését21 követően benyújtott támogatási kérelmek alapján lefolytatott eljárások során kell alkalmazni.

1

A rendeletet a 74/2013. (III. 11.) Korm. rendelet 35. §-a hatályon kívül helyezte 2013. március 12. napjával.

2

A 2. § a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 2. § (2) bekezdés c) pontja a 184/2011. (IX. 6.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 2. § (3) bekezdése a 184/2011. (IX. 6.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 4. § a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.

6

A 2/A. alcímet a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 3. §-a iktatta be.

7

A 4/A. §-t a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 3. §-a iktatta be.

8

Az 5. § (1) bekezdése a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.

9

Az 5. § (2) bekezdése a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.

10

Az 5. § (3) bekezdése a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.

11

Az 5. § (4) bekezdése a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.

12

A 6. § (1) bekezdése a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.

13

A 2/B. alcímet a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 4. §-a iktatta be.

14

A 6/A. §-t a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 4. §-a iktatta be.

15

A 7. § (1) bekezdése a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.

16

A 7. § (2) bekezdése a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.

17

A 7. § (5) bekezdése a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 5. §-ával megállapított szöveg.

18

A 8. § (2) bekezdése a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 6. §-ával megállapított szöveg.

19

A 9. § (2) bekezdése a 93/2011. (VI. 21.) Korm. rendelet 7. § (3) bekezdése szerint módosított szöveg.

21

A hatálybalépés időpontja 2011. szeptember 7.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére