20/2011. (VI. 10.) NGM utasítás
a Nemzeti Innovációs Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (I. 28.) NGM utasítás módosításáról
2011.06.11.
2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 20/2011. (VI. 10.) NGM utasításhoz
1.1. Az Utasítás mellékletének (a továbbiakban: Szabályzat) II. fejezet 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: „1. Alaptevékenységek
A NIH a kutatás-fejlesztés és az innovációs politika előkészítője és eszköze: a NIH feladatkörébe tartozik a tudomány-, technológia- és innovációpolitika (a továbbiakban: TTI-politika) kidolgozásában és megvalósításában való közreműködés, valamint az érvényesüléséhez szükséges állami intézkedések kezdeményezése, illetve végrehajtása. Részt vesz a TTI-politika kidolgozásában és megvalósításában. A NIH feladat- és hatáskörét a Nemzeti Innovációs Hivatalról szóló 303/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet szabályozza. 1.1. A NIH feladata:
a) közreműködés az alaptevékenységhez tartózó politika kidolgozásában és megvalósításában, ennek érdekében állami intézkedések kezdeményezése, illetve végrehajtása;
b) az alaptevékenységhez tartózó politika érvényesülését elősegítő kormányzati információs és elemző tevékenység ellátása, ideértve a statisztikai, valamint a hazai kutatás-fejlesztési és innovációs (a továbbiakban: KFI) infrastruktúra adatbázisának fenntartását.
1.2. A NIH a TTI-politika érvényesülését elősegítő kormányzati információs tevékenység keretében a következő feladatokat látja el:
a) elősegíti a korszerű műszaki megoldások megismertetését, elterjesztését, hasznosítását, továbbá e célok elérését segítő programok, szervezetek, intézmények fejlesztését, előmozdítja a KFI társadalmi elfogadottságának, elismertségének és támogatottságának fokozására irányuló tevékenységet;
b) módszertani segítséget nyújt a KFI statisztikai adatok gyűjtéséhez, mutatószámok kidolgozásához, részt vesz ezek feldolgozásában, elemzésében, hasznosításában, a hazai és nemzetközi intézmények számára nyújtott információszolgáltatásban;
c) gondoskodik a feladatkörébe tartozó kutatás-fejlesztési programok és pályázatok értékeléséből származó eredmények, valamint e programok és pályázatok nyerteseire vonatkozó, közérdekű adatok nyilvánosságáról;
d) működteti a tevékenységéhez kapcsolódó adatbázist és nyilvántartási rendszert;
e) ellátja az alaptevékenységek körébe tartozó nemzetközi, illetve Európai Unióhoz (a továbbiakban: EU) kapcsolódó szakmai feladatokat;
f) ösztönzi az alaptevékenységek körében megvalósuló magyarországi befektetéseket a Nemzeti Külgazdasági Hivatallal együttműködésben;
g) elősegíti a kis- és középvállalkozások innovációs tevékenységének ösztönzését és innovációs képességének fejlesztését, valamint a fiatal innovatív vállalkozások inkubációját;
h) ösztönzi a hazai kutatás-fejlesztési eredmények nemzetközi piacra juttatását a Nemzeti Külgazdasági Hivatallal együttműködésben, így különösen elősegíti a kis- és középvállalkozások külpiacra lépését;
i) elősegíti nemzetközi és hazai kutatási együttműködéseket és hálózatosodást.
1.3. A NIH a KFI politika kidolgozása és megvalósítása érdekében:
a) részt vesz a kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs politika alakításában;
b) közép- és hosszú távú koncepciókat, elemzéseket készít;
c) részt vesz a KFI tevékenység közvetlen és közvetett támogatási rendszerének kidolgozásában, összhangban az elfogadott KFI politikával, beleértve az irányítási, finanszírozási, intézményi és szabályozási rendszereket;
d) javaslatot tesz a kormányzati KFI programok értékelésére, az eredmények mérésére irányuló stratégiára és módszertanra, és alkalmazza a jóváhagyott stratégiát és módszertant;
e) részt vesz a közép- és hosszú távú nemzetgazdasági koncepciók, stratégiák kidolgozásában, érvényesítésében;
f) részt vesz az országos és regionális fejlesztési programok kidolgozásában;
g) módszertani segítséget nyújt a magyarországi régiók KFI stratégiájának kialakításában;
h) a kutatás-fejlesztésben és innovációban érintettek számára a nemzetközi, különösen az EU-források elérésében és innovációs fejlesztési célokra történő felhasználásában segítséget nyújt;
i) szolgáltatásokat fejleszt a kis és közepes méretű vállalkozások innovációs tevékenységének elősegítésére;
j) közreműködik a Magyar Köztársaságnak nyújtott külföldi támogatások KFI célú felhasználásában, illetve e tevékenység koordinálásában;
k) stratégiailag értékeli a kutatás-fejlesztési, illetve innovációs célú intézkedések lebonyolítását és eredményeit a források összehangolt és koncentrált felhasználása és az eredmények érdekében, valamint szükség esetén javaslatokat dolgoz ki a döntéshozók számára;
l) elősegíti a kutatási eredmények hasznosítását, és közvetíti az innovációt szolgáló ismereteket (tanácsadás, regionális szervezetek innovációs tevékenységének koordinálása, partnerkeresés);
m) közreműködik az EU 2020 Stratégia Innovatív Unió zászlóshajó programjának végrehajtásában.
1.4. A rendelkezésére bocsátott pénzforrások felhasználása tekintetében:
a) jogszabály vagy nemzetközi megállapodások alapján ellátja a nemzetközi tudományos és technológiai együttműködésből adódó feladatokat, valamint a hazai fejlesztéseket támogató, nemzetközi, illetve az EU által társfinanszírozott intézkedések kutatás-fejlesztési és innovációs programjainak magyarországi tervezésével és megvalósításával kapcsolatos feladatokat;
b) részt vesz a tudás és technológia intenzív kis- és középvállalkozásokba befektető kockázati és magvető tőkealapok működtetésében;
c) az innovációs tevékenységgel közvetlenül összefüggő konferenciákat szervez, szakkiállításokat rendez, kiadványokat, szakkönyveket készít, információ- és könyvtárakat fejleszt, innováció ösztönzési célú díjakhoz járul hozzá;
d) a miniszter egyetértésével az országos KFI támogatási programok – ideértve a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap – programstratégiájának és tervezésének megalapozását szolgáló elemzéseket, tanulmányokat, módszertanokat, értékeléseket, koncepciókat és stratégiákat készít, valamint elvégzi a támogatási programok szakmai nyomon követését és értékelését;
e) közvetlen innovációs szolgáltatást nyújt az originális, illetve adaptív innovációs tevékenység, valamint a vállalkozások hálózatosodásának ösztönzése érdekében;
f) biztosítja a pályázatkezelési feladatok elvégzését a nemzetközi – ideértve az EU keretében megvalósuló – tudományos és technológiai együttműködésből adódó feladatokra pályázati úton felhasznált pénzeszközök tekintetében;
g) a hatáskörébe utalt pénzeszközök felhasználásáról évente beszámol a miniszternek.
1.5. Részt vesz a mérésüggyel és a nemzeti szabványosítással összefüggő feladatok előkészítésében és végrehajtásában, valamint a vonatkozó jogszabályok kidolgozásában.
1.6 A NIH a TTI-politika területén folyó nemzetközi, illetve európai integrációs együttműködés, a hazai és külföldi szervezetek és a kutatás-fejlesztési tevékenységben részt vevő személyek közötti együttműködés kialakítása és erősítése keretében a külpolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben a következő feladatokat látja el:
a) szakmailag összehangolja a Kormány nemzetközi TTI-politikai tevékenységét, javaslatot tesz a miniszternek annak irányítására;
b) a miniszter útján – az érintett szervekkel együttműködve – kezdeményezi a két- és többoldalú kormányközi tudományos és technológiai egyezmények megkötését, valamint részt vesz ezek előkészítésében, az ezekből eredő feladatok ellátásának szervezésében, és koordinálja azok végrehajtását;
c) szakmailag közreműködik a tudományos és technológiai diplomáciai tevékenységek irányításában;
d) támogatja az EU Kutatási, Technológiafejlesztési és Demonstrációs Keretprogramjaiban és az Európai Kutatási Térség fejlesztésében végzett magyar kormányzati tevékenységet;
e) az EU-tagságból eredő jogok és kötelezettségek keretében közreműködik a kutatás-fejlesztést és innovációt érintő kormányzati feladatok ellátásában, valamint – az érintett miniszterekkel folytatott egyeztetés alapján – javaslatot tesz a miniszternek az EU kutatással, technológiával és innovációval foglalkozó testületeiben képviselni kívánt álláspontra;
f) a miniszter felhatalmazása alapján képviseletet lát el a nemzetközi tudományos és technológiai szervezetekben, kezdeményezésekben;
g) feladatkörében együttműködik a Magyar Köztársaság külképviseleteivel, és kapcsolatot tart a Magyarországon működő külképviseletekkel, valamint a Magyarországon, illetve külföldön működő partnerintézményekkel;
h) a külpolitikáért felelős miniszter egyetértésével működteti a tudományos és technológiai szakdiplomata hálózatot.
1.7. Az alaptevékenységek államháztartási szakfeladatrendi besorolása:
841122 Központi általános végrehajtó igazgatási tevékenység
841182 Általános K+F politika és a hozzá kapcsolódó források igazgatása
1.8. Az alaptevékenységet meghatározó jogszabályok és közjogi szervezetszabályozó eszközök különösen:
f) a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény, h) a mindenkor hatályos költségvetési törvény,
r) a kincstári számlavezetés és finanszírozás, a feladatfinanszírozási körbe tartozó előirányzatok felhasználása, valamint egyes államháztartási adatszolgáltatások rendjéről szóló 46/2009. (XII. 30.) PM rendelet, 1.9. A NIH vállalkozási tevékenységet nem folytat.”
1.2. A Szabályzat III. fejezet A) alcím 2.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: „2.2. A stratégiai elnökhelyettes feladata és hatásköre:
a) képviseli a NIH-t, illetve az elnököt, annak távollétében vagy akadályoztatása esetén;
b) az elnök irányítása alatt, a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően szervezi, koordinálja és ellenőrzi a NIH működését, munkájáról rendszeresen tájékoztatja az elnököt;
c) irányítja KFI programokból a NIH-t érintő feladatok végrehajtását;
d) irányítja a NIH kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs politika kidolgozásával és megvalósításával, a programtervezéssel, monitoringgal, értékeléssel és elemzéssel kapcsolatos tevékenységét;
e) irányítja a közvetlen irányítása alatt álló szervezeti egységeket.”
1.3. A Szabályzat III. fejezet A) alcím 2.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: „2.3. A kül- és belkapcsolati elnökhelyettes feladata és hatásköre:
a) képviseli a NIH-t, illetve az elnököt az elnök és a stratégiai elnökhelyettes egyidejű távollétében, illetve akadályoztatásuk esetén;
b) koordinálja a regionális innovációs intézményrendszer működését, a regionális K+F programok tervezését;
c) közreműködik a regionális innovációs stratégia tervezésében és végrehajtásában;
d) részt vesz a hazai és regionális politikát és stratégiát érintő, innovációs célú állami, valamint az EU-források képzésére és felhasználására irányuló javaslatok kidolgozásában;
e) ellátja a TTI-politika területén folyó hazai, nemzetközi, illetve európai integrációs együttműködés szakmai, kommunikációs feladatait;
f) koordinálja a szakmai szövetségekkel, egyesületekkel való együttműködést, valamint szervezi a nem államigazgatási szervezetekkel való partnerségi kapcsolatokat;
g) részt vesz az EU-tagsággal összefüggő kutatás-fejlesztést és innovációt érintő kormányzati feladatok, valamint nemzeti képviseletek ellátásában; koordinálja az EU Kutatási, Technológiafejlesztési és Demonstrációs Keretprogramjaiban és az Európai Kutatási Térség fejlesztésében végzett magyar kormányzati tevékenységet;
h) ellátja az innovációs szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos tevékenység felügyeletét;
i) irányítja a közvetlen irányítása alatt álló szervezeti egységeket.”
1.4. A Szabályzat III. fejezet A) alcíme a következő 2.4. ponttal egészül ki: „2.4. A stratégiai elnökhelyettest a Stratégiai Főosztály vezetője helyettesíti. A kül- és belkapcsolati elnökhelyettest a Külkapcsolatok Főosztályának vezetője helyettesíti.”
1.5. A Szabályzat III. fejezet A) alcím 3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: „3. Operatív főosztályvezető
3.1. Az operatív főosztályvezetőt mint gazdasági vezetőt az elnök javaslatára a miniszter nevezi ki határozatlan időre, illetve menti fel. A további munkáltatói jogokat felette az elnök gyakorolja. Feladatait az elnök közvetlen irányítása és ellenőrzése mellett látja el.
3.2. A operatív főosztályvezető feladata és hatásköre:
a) közvetlenül irányítja és ellenőrzi (kockázatelemzésen alapuló folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés) a gazdasági szervezet tevékenységét;
b) a szakmai szervezeti egységek gazdasági munkájához iránymutatást ad, ellenőrzi annak betartását;
c) gazdasági intézkedéseket hoz, irányítja a költségvetési tervezéssel, a költségvetési gazdálkodással, valamint a gazdálkodással és a számvitellel kapcsolatos feladatokat, felügyeli és ellenőrzi a rendelkezésre bocsátott pénzforrások felhasználását;
d) jóváhagyja a számviteli politika kialakítását, felügyeli annak gyakorlati megvalósulását;
e) felügyeli a bizonylati rendet és fegyelmet;
f) biztosítja a NIH teljes gazdálkodását átfogó közgazdasági ellenőrző, értékelő, gazdasági döntés-előkészítő feladatok végrehajtását;
g) irányítja, felügyeli és ellenőrzi a NIH éves költségvetési előirányzatai felhasználásával összefüggő számviteli nyilvántartási, valamint beszámolási feladatok ellátását;
h) ellenőrzi a rendelkezésre bocsátott pénzforrások felhasználásával kapcsolatos kötelezettségvállalások előzetes fedezetvizsgálatát, valamint ellátja a pénzügyi ellenjegyzést;
i) felelős a szervezeti egység által ellátott feladatok, így különösen a tervezéssel, az előirányzat-felhasználással, a hatáskörébe tartozó előirányzat-módosítással, az üzemeltetéssel, a fenntartással, a működtetéssel, a beruházással, a vagyon használatával, hasznosításával, a készpénzkezeléssel, a könyvvezetéssel, a beszámolási kötelezettséggel, a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzési kötelezettséggel, az adatszolgáltatással kapcsolatos összefoglaló feladatok jogszabályoknak megfelelő elvégzéséért;
j) elkészíti a Nemzeti Innovációs Hivatal cím zárszámadását;
k) elkészíti a pénzeszközök felhasználásáról szóló éves beszámolót.”
1.6. A Szabályzat III. fejezet A) alcím 4.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: „4.2. A főosztályvezető feladata és hatásköre:
a) vezeti a főosztály szakmai tevékenységét, felelős a főosztály feladatainak összehangolt és szakszerű végrehajtásáért;
b) elkészíti a főosztály ügyrendjét, és előterjeszti azt az elnökhöz jóváhagyásra;
c) elkészíti a főosztály munkatervét, utazási tervét és a munkavégzéshez szükséges egyéb terveket;
d) javaslatot tesz az elnök felé az irányítása alatt álló osztályok létszámára, valamint a főosztályra vonatkozó humánstratégiára, beleértve az alkalmazottak továbbképzésére vonatkozó javaslatokat is;
e) gyakorolja az elnök által átruházott munkáltatói jogokat; elkészíti a főosztály alkalmazottainak munkaköri leírását;
f) az ügykörébe utalt esetekben gyakorolja a kiadmányozás jogát;
g) ellenőrzi a főosztályon folyó munkavégzést, ennek keretében beszámoltatja az alkalmazottakat;
h) véleményezi a főosztály ügykörét érintő, más szervezeti egységek, illetve szervek által készített anyagokat, javaslatokat;
i) tevékenységéről folyamatosan beszámol a közvetlen felettesének.”
1.7. A Szabályzat III. fejezet A) alcím 5.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: „5.2. A főosztályvezető-helyettes feladata és hatásköre:
A főosztályvezető-helyettes közvetlenül irányítja a főosztályvezető által meghatározott főosztályi tevékenységet, illetőleg szervezeti egységet; felelős annak működéséért. Gyakorolja a főosztályvezető által rá ruházott hatásköröket. A főosztályokon a főosztályvezető általános helyettesítésére egy, osztályt nem vezető főosztályvezető-helyettes működhet.”
„IV. A NIH SZERVEZETE
A) Az elnök közvetlen irányítása alatt működő szervezeti egységek
1. Hivatali Titkárság
A Hivatali Titkárság az elnök közvetlen irányítása alatt végzi tevékenységét. Feladatai ellátása során szorosan együttműködik a NIH szervezeti egységeivel.
1.1. A Hivatali Titkárság koordinációs feladatai:
1.1.1. Belső koordinációs feladatai:
a) közvetlenül támogatja az elnök szakmai munkáját; feladata háttér-információk összegyűjtése, háttéranyagok összeállításának koordinálása, döntés-előkészítés, valamint a döntések végrehajtásának nyomon követése;
b) ellátja az elnök, az elnökhelyettesek, vezetők közötti koordinációt, ezen feladatai ellátása során szorosan együttműködik a funkcionális területekkel, továbbá a szakmai felügyeleti területek koordinációs feladatokat ellátó szervezeti egységeivel;
c) részt vesz a feladatok elosztásában, a munkavégzés szervezésében, valamint a feladatok végrehajtásának ellenőrzésében;
d) a vezetői értekezletről emlékeztetőt készít, valamint feladatjegyzéket vezet;
e) feladatainak teljesítése során együttműködik a NIH szakmailag érdekelt szervezeti egységeivel.
1.1.2. Külső koordinációs feladatai:
a) ellátja a NIH, valamint az irányító szerv közötti koordinációs feladatokat;
b) feladata az államigazgatási szervekkel való kapcsolattartás nyilvántartása és koordinálása.
1.2. A Hivatali Titkárság kommunikációs feladatai:
1.2.1. Belső kommunikációs feladatai:
a) gondoskodik a NIH belső kommunikációjának megszervezéséről és működtetéséről;
b) ellátja a NIH innovációs programjaival és projektjeivel kapcsolatos kommunikációs feladatokat;
c) elkészítteti a NIH munkatársainak névjegyeit;
d) megrendeli és az érintettekhez eljuttatja a NIH által megrendelt közlönyöket és folyóiratokat, beszerzi a NIH tevékenységéhez szükséges kiadványokat;
e) részt vesz a NIH honlapját működtető munkacsoportban, valamint kommunikációs szempontból felügyeli a NIH honlapjának működtetését.
1.2.2. Külső kommunikációs feladatai:
a) gondoskodik a NIH kommunikációs stratégiájának, terveinek és feladatainak összeállításáról, kialakításáról és végrehajtásának irányításáról;
b) szervezi és koordinálja a NIH bel- és külföldi médiakapcsolatait;
c) ellátja a kommunikációs rendezvények szervezésével és lebonyolításával, kiadványok szerkesztésével, kiadásával, valamint hirdetések megjelenítésével kapcsolatos feladatokat;
d) gondoskodik a NIH arculatának elkészítéséről, folyamatos gondozásáról, az előírások betartásának felügyeletéről;
e) médiafigyelő szolgálatot biztosít;
f) közreműködik az elnök és a NIH vezetőinek nyilvános szerepléseivel kapcsolatos előkészítő munkákban;
g) szerkeszti és kiadja a NIH rendszeres tájékoztató anyagait, gondoskodik a közérdekű adatok megismerésére irányuló kérelmek teljesítéséről;
h) közreműködik a NIH szakmai kiállításainak, hazai és nemzetközi rendezvényeinek megszervezésében; értékeli azok eredményességét;
i) gondoskodik a sajtókapcsolatok kialakításáról és fenntartásáról; megszervezi a sajtó NIH-hel kapcsolatos tájékoztatását, gondoskodik a hivatalos közlemények megjelentetéséről; figyelemmel kíséri a NIH-ről szóló sajtóközleményeket, azokról sajtószemlét készít; szükség esetén sajtó-helyreigazítást kezdeményez;
j) a NIH szakmai szervezeti egységeinek közreműködése mellett gondoskodik a NIH kiadványainak megjelentetéséről; a PR-jellegű kiadványok érdekeltekhez való eljuttatásáról, ehhez címlistát vezet.
1.2.3. A Hivatali Titkárság vezetőjét a főosztályvezető-helyettes helyettesíti.
2. Belső ellenőr
2.1. A belső ellenőr jogállása:
A belső ellenőr az elnök közvetlen irányítása alatt, funkcionálisan elkülönítve látja el tevékenységét. A belső ellenőr főosztályvezető-helyettesi besorolású kormánytisztviselő. A bizonyosságot adó ellenőrzési és a nemzetközi, valamint az államháztartásért felelős miniszter által közzétett belső ellenőrzési standardokkal összhangban lévő tanácsadási tevékenységen kívül más tevékenység végrehajtásába nem vonható be.
2.2. A belső ellenőr feladatai és hatásköre:
a) elkészíti és aktualizálja a belső ellenőrzési kézikönyvet, szabályzatokat és utasításokat;
b) a belső ellenőrzési tevékenység során szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer- és teljesítmény-ellenőrzéseket, informatikai rendszerellenőrzéseket végez; kapacitáshiány esetén irányítja a felkért külső szakértők által végzett ellenőrzéseket;
c) elemzi, vizsgálja és értékeli a rendelkezésre álló erőforrásokkal való gazdálkodást, a vagyon megóvását és gyarapítását, a pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszerek működésének gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét;
d) összeállítja a kockázatelemzéssel alátámasztott stratégiai és éves ellenőrzési terveket, azokat jóváhagyásra felterjeszti az elnöknek;
e) a jóváhagyást követően összehangolja, megszervezi, végrehajtja az éves munkatervben rögzített, és az elnök által javasolt soron kívüli ellenőrzési feladatokat;
f) az ellenőrzések lezárását követően megküldi az ellenőrzési jelentéseket a vizsgált folyamatokról az elnök és az ellenőrzött szervezeti egységek számára, illetve akire vonatkozóan megállapítást, vagy javaslatot tartalmaz; a jelentésekben ajánlásokat és javaslatokat fogalmaz meg; nyomon követi az ajánlások és javaslatok alapján megtett intézkedéseket, illetve ezekkel kapcsolatban utóellenőrzéseket végez;
g) haladéktalanul tájékoztatja az elnököt, illetve az elnök érintettsége esetén a minisztert, és javaslatot tesz a megfelelő eljárások megindítására, amennyiben az ellenőrzés során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja merül fel;
h) vizsgálja és értékeli szervezet belső kontrollrendszerének kiépítettségét, a belső kontrollrendszer működésének jogszabályokkal és szabályzatokkal való összhangját, a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban megállapításokat és ajánlásokat tesz, valamint elemzéseket, értékeléseket készít az elnök számára a NIH működése eredményességének növelése, valamint a belső kontrollrendszerek (ideértve a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést is) és a belső ellenőrzési rendszerek javítása, továbbfejlesztése érdekében;
i) gondoskodik az ellenőrzések nyilvántartásáról, valamint az ellenőrzési dokumentumok legalább 10 évig történő megőrzéséről, illetve a dokumentumok és az adatok biztonságos tárolásáról;
j) rendszeresen kapcsolatot tart és együttműködik a NIH tevékenységével összefüggésben az állami ellenőrzési, valamint államigazgatási szervekkel;
k) tájékoztatja az elnököt az éves ellenőrzési terv megvalósításáról, és az attól való eltérésekről;
l) összeállítja az éves ellenőrzési jelentést;
m) a NIH képviseletében – gazdasági ügyekben az operatív főosztályvezetővel együttműködve – koordinálja az intézményt érintő külső ellenőrzéseket (irányító szerv, Állami Számvevőszék, Kormányzati Ellenőrzési Hivatal stb.).
3. Operatív Főosztály
Az Operatív Főosztály feladata a NIH jogszerű és szakszerű működtetésének biztosítása.
3.1. A főosztály gazdasági feladatai:
a) ellátja az éves intézményi költségvetés, valamint a rendelkezésre bocsátott pénzforrások felhasználásával kapcsolatos pénzügyi bonyolítási és finanszírozási, valamint a számviteli nyilvántartási és elszámolási, továbbá a NIH intézményi vagyonával való gazdálkodási feladatokat;
b) ellátja a NIH teljes gazdálkodását átfogó közgazdasági ellenőrző, értékelő, gazdasági döntés-előkészítő feladatokat;
c) elkészíti a számviteli politikát és a gazdálkodással kapcsolatos további belső szabályzatokat, gondoskodik azok folyamatos aktualizálásáról, jogszabályoknak történő megfeleléséről;
d) kialakítja a bizonylati rendet és fegyelmet;
e) a NIH előirányzatai vonatkozásában végrehajtja a költségvetési tervezéssel, a költségvetési gazdálkodással, valamint a gazdálkodással és a számvitellel kapcsolatos feladatokat, amelynek érdekében kialakítja a költségvetési tervezés rendszerét;
f) elkészíti az éves költségvetési tervet, a kincstári és az elemi költségvetést, a negyedéves mérlegjelentéseket, az éves és évközi beszámolókat, ellátja a zárszámadással összefüggő feladatokat;
g) bonyolítja a NIH gazdálkodásával összefüggő feladatokat;
h) a NIH gazdálkodásáról havi rendszerességgel adatszolgáltatást készít;
i) felügyeli a NIH előirányzatainak alakulását, elkészíti a szükséges előirányzat-módosításokat;
j) a rendelkezésre bocsátott pénzforrások terhére történő kötelezettségvállalások előtt ellenőrzi a kötelezettségvállalási dokumentumok szabályosságát, fedezetvizsgálatot végez;
k) a NIH hatáskörébe utalt pénzeszközök felhasználásáról éves beszámolót készít;
l) biztosítja a pénzforgalmat, ennek keretében működteti a GIRO-rendszert és a házipénztárt, felügyeli a kincstári kártyák használatát;
m) a nemzetközi utazásokhoz kapcsolódóan utazásszervezési feladatokat lát el;
n) bonyolítja a NIH beszerzéseit; kapcsolatot tart a szállítókkal.
3.2. A főosztály jogi és igazgatási feladatai:
a) előkészíti a NIH-t érintő előterjesztések tervezeteit és megküldi az irányító szerv részére; közreműködik pályázatkezelési tevékenységet érintő előterjesztések véleményezésében, az ezzel kapcsolatos jogszabály-alkotási munkában; koordinálja és aláírásra előkészíti a közigazgatási egyeztetésre bocsátott előterjesztésekről kialakított, a NIH álláspontját tartalmazó iratokat;
b) nyilvántartja a jogszabályokból, a kormányhatározatokból a NIH-re háruló feladatokat, szervezi és ellenőrzi azok végrehajtását, a végrehajtás eredményéről jelentést készít; biztosítja a munkatársak számára a jogszabályok és a határozatok megismerésének lehetőségét;
c) összehangolja a NIH működésével kapcsolatos szabályzatok, elnöki utasítások kidolgozását, gondoskodik arról, hogy azok a jogszabályokkal és más belső szabályzatokkal összhangban legyenek;
d) részt vesz a vezetői döntések, intézkedések, határozatok jogi szempontból történő előkészítésében, biztosítva azok jogszerűségét;
e) jogi véleménynyilvánítással, tanácsadással és állásfoglalással segíti az egyes szervezeti egységeket feladataik ellátásában;
f) közreműködik a NIH működéséhez kapcsolódó szerződések előkészítésében és megkötésében, a szerződésekből származó és az egyéb igények érvényesítésében, valamint a NIH jogaira és kötelezettségeire kiható egyéb megállapodások előkészítésében;
g) ellátja a NIH vagyonkezelésében lévő vagyonelemekkel kapcsolatos jogi feladatokat;
h) gondoskodik a NIH jogi képviseletének ellátásáról bíróságok, hatóságok előtt, a jogi képviselet ellátására meghatalmazást ad;
i) közreműködik a jogi tárgyú beadványok megválaszolásában;
j) közbeszerzési eljárások lebonyolításához jogi támogatást nyújt, együttműködve a NIH közbeszerzési eljárások lebonyolításáért felelős szervezeti egységével;
k) ellátja a harmadik országbeli állampolgár kutatókat fogadó kutatószervezetek akkreditációjáról, valamint a fogadási megállapodásról szóló 181/2007. (VII. 6.) Korm. rendeletben meghatározott hatósági eljárással kapcsolatos jogi feladatokat; l) részt vesz a mérésüggyel és a nemzeti szabványosítással összefüggő feladatok előkészítésében és végrehajtásában, valamint a vonatkozó jogszabályok kidolgozásában.
3.3. A főosztály humánpolitikai feladatai:
a) ellátja az elnök által meghatározott, emberi erőforrás tárgykörébe tartozó és a munkaerő-gazdálkodással kapcsolatos feladatokat, érvényesíti az egységes humánpolitikai elveket;
b) belső tanácsadást nyújt a NIH részére az emberi erőforrás és szervezetfejlesztés témakörét érintő kérdésekben;
c) javaslatokat dolgoz ki a szervezeti kultúra, a vezetőtámogatás, a rendezett rendszerek és ésszerű folyamatok, a motiváció, a jövőkép, továbbá egyéb, a szervezet működését érintő témákban;
d) gondoskodik a NIH számára szükséges munkaerő biztosításáról, kialakítja az új felvételekkel kapcsolatos irányelveket, előkészíti a toborzást, továbbá szakmai támogatást nyújt és részt vesz a kiválasztási folyamatban;
e) végrehajtja a NIH létszámgazdálkodásával és állománytáblájával kapcsolatos feladatokat;
f) szervezi és előkészíti a közszolgálati jogviszonnyal, valamint a kormány-tisztviselői életpályaprogrammal kapcsolatos oktatási, képzési és továbbképzési feladatokat, megköti a tanulmányi szerződéseket;
g) kialakítja és működteti a NIH gyakornoki és vezetői utánpótlás programját;
h) kidolgozza a szakterülethez kapcsolódó belső szabályzatokat és irányelveket;
i) kezeli a személyi anyagokat, és eleget tesz a közszolgálati jogviszonnyal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási feladatoknak;
j) megszervezi és ellátja a vagyonnyilatkozatok és a nemzetbiztonsági ellenőrzések teendőit;
k) gondoskodik a komplex szociális, jóléti és foglalkozás-egészségügyi feladatok teljesítéséhez kapcsolódó ügyintézésről, beleértve az üdüléseket is;
l) kezeli a tűz- és munkavédelmi nyilvántartás rendszerét;
m) a bérszámfejtésre kerülő megbízási szerződésekről adatbázist vezet;
n) elvégzi a teljesítményértékelések, szakmai értékelések és a minősítések lebonyolítását;
o) ellátja az elismerési rendszerrel kapcsolatos feladatokat;
p) intézi a munkáltatói jogok gyakorlásával összefüggő személyi ügyeket;
q) végzi a NIH munkaügyi nyilvántartási és bérszámfejtési feladatait.
3.4. A főosztály informatikai feladatai:
a) elkészíti informatikai stratégiát, valamint az informatikai munkatervet;
b) informatikai fejlesztési projekteket hoz létre, valamint kezel; fejlesztési projektek kezelése;
c) részt vesz az ügyviteli és irodai szoftverek, alkalmazások kiválasztásában, és a beszerzés intézésében;
d) kidolgozza az informatikai rendszerek használati és üzemeltetési szabályozását;
e) gondoskodik az ügyviteli és irodai szoftverek felhasználói támogatásáról, fejlesztési igények, követelmények gyűjtéséről, feldolgozásáról;
f) működteti a NIH informatikai helpdeskjét;
g) igény szerint oktatja a felhasználókat, oktatásokat szervez;
h) képviseli a NIH az informatikát érintő külső személyekkel, szervezetekkel szemben, különböző szakmai eseményeken és fórumokon;
i) gondoskodik a szükséges informatikai biztonsági intézkedések és folyamatok végrehajtásáról;
j) gondoskodik a pályázatkezelési informatikai szoftverek üzemeltetéséről és működtetéséről;
3.5. A főosztály üzemeltetési feladatai:
a) üzemelteti a NIH honlapját és intranet oldalát, és ellátja a működtetésükkel kapcsolatos feladatokat;
b) kezeli a NIH tulajdonában található domain címeket;
c) biztosítja a NIH informatikai alapinfrastruktúrájának és a felhasználói munkaállomásoknak a működtetését, üzemeltetését, folyamatos rendelkezésre állását;
d) gondoskodik az informatikai eszközök karbantartásáról és pótlásáról, naprakész nyilvántartást vezet az informatikai eszközökről;
e) ellátja a titkosügyirat-kezeléssel kapcsolatos feladatokat;
f) ellátja az egységes iratkezelés koordinálásával kapcsolatos feladatokat;
g) ellátja az eszközgazdálkodási, üzemeltetési és gépjármű-ügyintézési feladatokat;
h) működteti a NIH recepcióját;
i) ellátja NIH bejövő küldeményeinek érkeztetését és kimenő küldeményeinek postázását.
3.6. A főosztályon belül működő szervezeti egységek:
a) Gazdasági Osztály,
b) Jogi és Humánpolitikai Osztály,
c) Informatikai és Üzemeltetési Osztály.
3.7. Az Operatív Főosztály vezetőjét az osztályt nem vezető főosztályvezető-helyettes helyettesíti.
B) A stratégiai elnökhelyettes közvetlen irányítása alatt működő szervezeti egységek
1. Stratégiai Főosztály
1.1. A főosztály stratégiai feladatai:
a) közreműködik a TTI-politika kidolgozásában és megvalósításában, az érvényesüléséhez szükséges állami intézkedések kezdeményezésében, illetve végrehajtásában, valamint a megvalósulás nyomon követésében, értékelésében;
b) részt vesz a KFI tevékenység irányítási, finanszírozási, intézményi és szabályozási rendszerének kialakításában, fejlesztésében, közreműködik a kormányzati KFI programok értékelésére, az eredmények mérésére irányuló stratégia és módszertan kialakításában, és alkalmazza a jóváhagyott stratégiát és módszertant;
c) részt vesz a közép- és hosszú távú nemzetgazdasági koncepciók, stratégiák (kiemelten az Új Széchenyi Terv és a Nemzeti Fejlesztési Terv) kidolgozásában, érvényesítésében;
d) részt vesz az országos és regionális fejlesztési programok kidolgozásában, hozzájárul a nemzetközi, különösen az EU-források eléréséhez és innovációs fejlesztési célokra történő felhasználásához;
e) közreműködik a nemzetközileg versenyképes tudásközpontok, intézetek, innovációs központok kialakítását, fejlesztését, együttműködését szolgáló stratégiai munkákban;
f) közreműködik az EU 2020 Stratégia Innovatív Unió zászlóshajó programjának végrehajtásában;
g) az országos KFI támogatási programok – ideértve a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapot is – programstratégiájának és tervezésének megalapozását szolgáló elemzéseket, tanulmányokat, módszertanokat, értékeléseket, koncepciókat és stratégiákat készít;
h) ellátja a Nemzeti Kutatás-nyilvántartási Rendszer működtetésével kapcsolatos szakmai stratégiai feladatokat;
i) közreműködik – együttműködve az Obszervatóriummal és a Központi Statisztikai Hivatallal (a továbbiakban: KSH) – az EU és Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (a továbbiakban: OECD) KFI-statisztikával, adatszolgáltatással, statisztikai elemzésekkel kapcsolatos feladatokban;
j) koordinálja az OECD KFI szakterületi kapcsolatokat; ellátja az OECD Tudomány- és Technológiapolitikai Bizottságának (CSTP) és munkacsoportjainak munkájával kapcsolatos szakmai jellegű nemzeti koordinációs feladatokat, és megbízás alapján nemzeti képviseletet lát el; részt vesz a Magyar OECD Nemzeti Bizottság munkájában;
k) éves elemzési munkatervet készít – hazai és nemzetközi szinten egyaránt –, különösen a KFI-programokra, stratégiákra, finanszírozási rendszerekre, illetve eredményekre vonatkozóan;
l) koordinálja a NIH éves beszámolóinak készítését;
m) kapcsolatot tart és politikai, stratégiai kérdésekben párbeszédet folytat a KFI területén a tárcákkal, a szakmai szervezetekkel és a legfontosabb hazai partnerekkel;
n) részt vesz a TTI-stratégia társadalmi megismertetésének, elfogadásának elősegítésében;
o) részt vesz az innovációs járulékkal kapcsolatos stratégiai tervezésben, megvalósításban, jogszabály alkotási folyamatokban, nyomon követésben és értékelésben, szakmailag véleményezi az innovációs járulék fizetésével kapcsolatos K+F állásfoglalási kérelmeket;
p) közreműködik a szakterületét érintő előterjesztéseket, valamint a TTI-politika jogszabályalkotási munkálataiban és a közigazgatási egyeztetésben, az érkező anyagok véleményezésében;
q) elősegíti a korszerű műszaki megoldások megismertetését, elterjesztését, hasznosítását, továbbá e célok elérését segítő programok, szervezetek, intézmények fejlesztését, előmozdítja a kutatás-fejlesztés és innováció társadalmi elfogadottságának, elismertségének és támogatottságának fokozására irányuló tevékenységet;
r) részt vesz a KFI-tevékenység közvetlen és közvetett támogatási rendszerének kidolgozásában, összhangban az elfogadott kutatási, fejlesztési és innovációs politikával, beleértve az irányítási, finanszírozási, intézményi és szabályozási rendszereket;
s) módszertani segítséget nyújt a magyarországi régiók KFI stratégiájának kialakításában.
1.2. A főosztály értékelési feladatai:
a) stratégiailag értékeli a kutatás-fejlesztési, illetve innovációs célú intézkedések lebonyolítását és eredményeit a források összehangolt és koncentrált felhasználása és az eredmények érdekében, valamint szükség esetén javaslatokat dolgoz ki a döntéshozók számára;
b) részt vesz KFI célú programok, pályázatok lebonyolításában, közreműködik a pályázatok döntés-előkészítésében;
c) ellátja az országos KFI támogatási programok – ideértve a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapot is – szakmai nyomon követését és értékelését;
d) gondoskodik a NIH feladatkörébe tartozó kutatás-fejlesztési programok és pályázatok értékeléséről;
e) közreműködik a szakterületét érintő előterjesztések elkészítésében, valamint a közigazgatási egyeztetés során érkező anyagok véleményezésében;
f) közreműködik a K+F értékelési módszertan kidolgozásában és alkalmazásában;
g) szakmai, stratégiai, elemzési és értékelési feladatokban együttműködik az Obszervatóriummal;
h) folyamatosan nyomon követi a támogatási programok, illetve pályázatok megvalósítását, és az értékelések eredményéről beszámolót készít;
i) az Obszervatórium elemzései és a monitoringvizsgálatok alapján javaslatot készít a támogatási programok stratégiájának és lebonyolításának módosítására, továbbfejlesztésére;
j) a programok értékelését a K+F támogatási rendszerben érdekelt társtárcákkal és szakmai szervezetekkel együttműködve végzi.
1.3. A főosztályon működő szervezeti egységek:
a) Stratégiai és Elemzési Osztály,
b) Értékelési Osztály.
1.4. A Stratégiai Főosztály vezetőjét az osztályt nem vezető főosztályvezető-helyettes helyettesíti.
2. Obszervatórium és Monitoring Főosztály
A főosztály feladata, hogy az Nemzeti Kutatási, Innovációs és Tudománypolitikai Tanács és a Nemzetgazdasági Minisztérium iránymutatása alapján az innováció stratégiát, az innovációs stratégia monitoringját és kontrollját és az ezekhez szükséges intézményi hátteret biztosítsa.
2.1. A főosztály feladatai:
a) felelős a stratégiai döntések monitoringjáért, kontrollingjáért és az eredményeknek a későbbi KFI tervezői folyamatokban történő visszacsatolásáért;
b) a Stratégiai Főosztállyal együttműködve figyelemmel kíséri a KFI célú intézkedések lebonyolítását és elért eredményeit a források összehangolt és koncentrált felhasználása és az eredmények érdekében, valamint szükség esetén javaslatokat dolgoz ki az érintettek számára;
c) előkészíti a szakterületét érintő előterjesztések tervezetét, valamint közreműködik a közigazgatási egyeztetés során érkező anyagok véleményezésében;
d) felelős a gazdasági/innovációs elemző-kutató központ és Obszervatórium szakmai és informatikai hátterének megtervezéséért, elvégzéséért, nemzetközi ajánlások és módszertanok tanulmányozása alapján, szakmai tanácsadói testület segítségével;
e) együttműködik a hazai adatgazdákkal a nyilvántartás feladataiban;
f) gyűjti, rendszerezi, strukturálja és tárolja a TTI adatokat;
g) az összegyűjtött és strukturált adatokat feldolgozza, nyilvántartja és elemzi;
h) az adatok segítségével az innovációpolitika számára stratégiai monitoring alapján ajánlásokat fogalmaz meg;
i) az adatokat elérhetővé teszi az érintett szakpolitika szereplői részére, különös tekintettel a tárcákra és az érintett társintézményekre;
j) a társadalom szélesebb rétegei felé megismerteti és elérhetővé teszi az Obszervatórium (bizonyos) szolgáltatásait;
k) közreműködik – együttműködve a KSH-val – az EU és az OECD KFI statisztikával, adatszolgáltatással, statisztikai elemzésekkel kapcsolatos feladatokban.
2.2. A főosztályon működő szervezeti egységek:
a) Monitoring Osztály,
b) Obszervatórium Osztály.
2.3. Az Obszervatórium és Monitoring Főosztály vezetőjét az osztályt nem vezető főosztályvezető-helyettes helyettesíti.
C) A kül- és belkapcsolati elnökhelyettes közvetlen irányítása alatt működő szervezeti egységek
1. Külkapcsolatok Főosztálya
A főosztály feladata a Kormány tudománypolitikát, kutatás-fejlesztést és innovációt érintő európai uniós feladatainak teljesítése.
1.1. A főosztály európai uniós feladatai:
a) ellátja, illetve koordinálja a programbizottsági tagok (a továbbiakban: PC-k) és szakértők munkáját; monitorozza a PC-k és a szakértők munkáját;
b) ellátja, illetve – a tevékenység kihelyezése esetén – irányítja az EU-keretprogramok nemzeti kapcsolattartói (a továbbiakban: NCP) feladatait szakterületi kérdésekben PC-tagok bevonásával; feltérképezi, megtervezi és monitorozza a nemzeti kapcsolattartói rendszer hazai működését, és továbbfejlesztésére javaslatokat dolgoz ki;
c) a tevékenységi körével kapcsolatos nemzetközi és európai fórumokkal, az EU intézményeivel, különösen az Európai Bizottsággal kapcsolatot tart; képviseli a NIH-t ezek rendezvényein, és a hazai tevékenységeket a nemzetközi, európai trendekhez igazítva alakítja ki;
d) nemzetközi, európai és hazai stratégiai szempontok alapján megtervezi, koordinálja és menedzseli a NIH részvételét az EU Kutatási és Technológiafejlesztési és Demonstrációs Keretprogramjából finanszírozott NCP, illetve ERA-NET, ERA-NET plus és egyéb projektekben;
e) szakmailag koordinálja a NIH részvételét az EU 7. keretprogramból társfinanszírozott projektben, és ezzel összefüggésben kapcsolatot tart az Európai Bizottság illetékeseivel, elkészíti a Bizottsághoz benyújtandó időszakos és záró szakmai jelentéseket;
f) ellátja az Európai Unió Működéséről szóló Szerződés 185. (169.) cikke és 187. (171.) cikke alapján indított közös programokkal és közös technológiai kezdeményezésekkel kapcsolatos feladatokat;
g) tervezi, kialakítja, monitorozza a magyar keretprogramtámogató-rendszert, különös tekintettel a brüsszeli irodára, a Keretprogramban való sikeres magyar részvételhez szükséges rásegítő pályázatok kidolgozására a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapból, valamint a regionális innovációs ügynökségek NCP-feladatok ellátásába való bevonására;
h) ellátja a COST-programok képviseleti és titkársági teendőit, koordinálja a magyar részvételt a COST-programokban, ellátja a COST nemzeti koordinátori feladatokat, a megfelelő adminisztratív intézkedésekkel hivatalossá teszi a magyar együttműködők részvételét a COST-akciókban; ellátja Magyarország és az együttműködésben részt vevő magyar kutatók és intézmények érdekeinek képviseletét a Vezető Tisztviselők Bizottságának (CSO, Committee of Senior Officials) ülésein;
i) ellátja az EUREKA-programok képviseleti és titkársági teendőit, koordinálja a magyar részvételt az EUREKA-programokban, eljár a magyar projektrészvétel hivatalossá tételével kapcsolatban; szakmai támogatást nyújt az EUREKA High Level Group tagjának munkájához, valamint képviseli Magyarország és az együttműködésben részt vevő magyar vállalkozók és intézmények érdekeit a Nemzeti Projekt Koordinátorok (NPC, National Project Coordinators) ülésein; részt vesz az EUREKA-elnökséggel kapcsolatos szakmai rendezvények koordinálásában;
j) részt vesz az EUREKA- és EUROSTARS-programokban való magyar részvételt támogató pályázatok stratégiájának kialakításában, közreműködik a pályázati felhívások, útmutatók, valamint tájékoztató anyagok, a pályáztatást és az elfogadott projektek szakmai és pénzügyi megvalósításához szükséges egyéb segédletek elkészítésében, szervezi és megtartja a szakmai napokat a pályázók és bírálók számára; részt vesz a projektek szakmai monitoringjában;
k) elkészíti az ERAC-ülések felkészítő anyagait;
l) elkészíti a Versenyképességi Tanácsra, a COREPER-ülésekre, valamint a kutatási munkacsoport-ülésekre a kutatás-fejlesztési, technológiapolitikai napirenddel kapcsolatos mandátumokat és felkészítő anyagokat;
m) részt vesz az EU-tagságból eredő tagállami működésben; biztosítja a részvételt az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság ülésein, kezeli az EU-dokumentumrendszert;
n) feladatkörével összefüggésben kapcsolatot tart a Magyarországon működő külképviseletekkel és a Magyar Köztársaság külképviseleteivel, valamint a Magyarországon működő, illetve külföldön lévő tudományos intézményekkel;
o) előkészíti a szakterületét érintő előterjesztések tervezetét, valamint közreműködik a közigazgatási egyeztetés során érkező anyagok véleményezésében;
p) közreműködik az Európai Innovációs és Technológiai Intézet hazai befogadásával kapcsolatos operatív feladatokban;
q) részt vesz a 2011-es magyar EU-elnökséggel kapcsolatos feladatokban;
r) az ELI-program kivételével koordinálja az ESFRI-útitervben (ESFRI Roadmap) felsorolt európai kutatási infrastruktúrákhoz való hazai csatlakozás feladatait;
s) koordinálja a hatékony hozzáférést az EU-s, a nemzetközi és a hazai kutatási infrastruktúrákhoz, részt vesz az ehhez szükséges jogi és gazdasági környezet kialakításában;
t) koordinálja a magyar részvételt a CERN-ben, az ITER-ben, valamint egyéb EU-s és nemzetközi nagy kutatási infrastruktúrákban;
u) koordinálja a hazai kutatási infrastruktúrák felmérését, regiszter kialakítását, naprakészen tartását, működtetését;
v) koordinálja a hazai infrastruktúrák hosszú távú fejlesztési koncepcióinak kidolgozását (útiterv), valamint közreműködik az elfogadott stratégia végrehajtásában;
w) ellátja az OECD GSF, az ESFRI, valamint FP7-ben a kutatási infrastruktúrákkal kapcsolatos képviseletet;
x) a Stratégiai Főosztállyal együttműködve ellátja a hazai TTI-politika képviseletét az EU K+F programbizottságaiban.
1.2. A főosztály nemzetközi feladatai:
a) előkészíti a két- és többoldalú kormányközi TéT-egyezményeket, illetve gondoskodik azok megújításáról;
b) előkészíti a kétoldalú TéT-munkaterveket, gondoskodik azok végrehajtásáról; koordinálja a kétoldalú TéT-kapcsolatokkal összefüggő tevékenységeket és a vonatkozó megállapodások szerinti TéT-pályázati rendszereket;
c) a nemzetközi kétoldalú TéT kormányközi együttműködési tárgyalásokon és vegyes bizottsági üléseken ellátja a magyar képviseletet;
d) a Belkapcsolatok Főosztályával együttműködésben előkészíti és működteti nagyobb méretű, K+F kétoldalú projekteket a kiemelt partnerekkel;
e) előkészíti a szakterületét érintő előterjesztések tervezetét, valamint közreműködik a közigazgatási egyeztetés során érkező anyagok véleményezésében;
f) koordinálja a NIH utaztatási tervét, nyilvántartja a külföldi utazásokat és az úti jelentéseket, valamint a nemzetközi kutatási együttműködésekhez kapcsolódó bizottsági tagságokat, tervezi a nemzetközi tagdíjakat a NIH költségvetésébe;
g) ellátja a TéT attaséi hálózata szakmai irányítását; koordinálja – a Külügyminisztérium bevonásával – a magyar külképviseleteken működő TéT-attasék munkáját; a TéT-attaséi hálózaton keresztül figyelemmel kíséri az innováció, valamint a technológiapolitika és -stratégia nemzetközi trendjeit, ezek alapján javaslatot tesz és elemzéseket készít;
h) koordinálja a védelmi és biztonsági K+F kooperációt az együttműködő államokkal és szervezetekkel (USA, Oroszország, NATO, EDA), és ellátja az ehhez kapcsolódó hivatalos magyar képviseleti és titkársági teendőket;
i) koordinálja a NATO kutatási és fejlesztési együttműködési feladatait, és ellátja az ehhez kapcsolódó hivatalos magyar képviselet (NATO Tudományos Bizottsága, NATO), valamint titkársági teendőket; ellátja a NATO Kutatási és Technológiai Szervezete magyar nemzeti koordinátori (RTO National Coordinator) feladatkörét; figyelemmel kíséri a NATO polgári és védelmi tudományos és technológiai politikáját, információval látja el az érdekelt intézményeket és egyéni érdeklődőket. Elvégzi a NATO Biztonsági Kutatási Programjából adódó operatív feladatokat; ellátja a NATO RTO Von Karman Intézet (VKI) magyar tagságából adódó nemzeti koordinációt;
j) a Stratégiai Főosztállyal együttműködve részt vesz az OECD bizottságainak és munkacsoportjainak a munkájában;
k) feladatkörével összefüggésben kapcsolatot tart a Magyarországon működő külképviseletekkel és a Magyar Köztársaság külképviseleteivel, valamint a Magyarországon működő, illetve külföldön lévő tudományos intézményekkel;
l) ellátja a külön jogszabályban meghatározott biztonsági vezetői feladatokat.
1.3. A főosztályon belül működő szervezeti egységek:
a) Nemzetközi Osztály,
b) Európai Uniós Osztály.
1.4. A Külkapcsolatok Főosztályának vezetőjét az osztályt nem vezető főosztályvezető-helyettes helyettesíti.
2. Belkapcsolatok Főosztálya
2.1. A főosztály feladatai:
a) módszertani segítséget nyújt a magyarországi régiók KFI stratégiájának kialakításához és a nemzeti stratégiával való összhang megteremtéséhez;
b) közreműködik a NIH regionális innovációval kapcsolatos feladatainak ellátásában, részt vesz a regionális és strukturális politikát érintő innovációs célú állami, valamint EU-források képzésére és felhasználására irányuló javaslatok kidolgozásában;
c) a Nemzeti Külgazdasági Hivatallal együttműködésben ellátja a hazai kutatás-fejlesztési eredmények nemzetközi piacra juttatásának ösztönzésével kapcsolatos feladatokat, különös tekintettel a kis- és középvállalkozások külpiacra lépésének segítésére;
d) elősegíti a kutatási eredmények hasznosítását, és közvetíti az innovációt szolgáló ismereteket (tanácsadás, regionális szervezetek innovációs tevékenységének koordinálása, partnerkeresés);
e) közvetlen innovációs szolgáltatást nyújt az originális, illetve adaptív innovációs tevékenység, valamint a vállalkozások hálózatosodásának ösztönzése érdekében;
f) részt vesz a regionális innovációt támogató források és alapok felhasználásával, kezelésével és ellenőrzésével kapcsolatos szakmapolitikai és stratégiai feladatok ellátásában és végrehajtásában (közreműködés stratégia megfogalmazásában, hatáselemzések és programértékelések készítése stb.);
g) támogatja a nemzeti innovációs rendszer regionális pillérei erősítését, a regionális fejlesztési pólusok innovációs vonatkozásait, módszertani segítséget nyújt a regionális operatív programok KFI programjaihoz;
h) segíti a regionális innovációs ügynökségek, a regionális innovációs intézményrendszer munkáját, biztosítja ezek országos koordinációját, ernyőszervezetként feladata az érdekképviselet ellátása, valamint a regionális innovációs intézményrendszer működésének segítése;
i) kapcsolatot tart a regionális hálózattal rendelkező szervezetekkel (MISZ, MTESZ, MTA) a regionális innovációt érintő kérdésekben, segíti a regionális innováció nemzetközi kapcsolatait;
j) feladata az államigazgatási szervekkel való kapcsolattartás, a szakmai szövetségesekkel, egyesületekkel való együttműködés koordinálása, valamint az állami befolyással rendelkező gazdasági társaságokkal, nonprofit szervezetekkel, felsőoktatási intézményekkel, kutatóhelyekkel való partnerségi kapcsolatok szervezése.
2.2. A Belkapcsolatok Főosztályának vezetőjét a főosztályvezető-helyettes helyettesíti.
3. Innovációs Főosztály
3.1. Az főosztály feladatai:
a) az érintett szervezeti egységekkel és szervezetekkel együttműködve elkészíti a rendelkezésre bocsátott pénzforrások felhasználására vonatkozó stratégiákat és éves terveket;
b) közreműködik a pályázati felhívások és útmutatók, valamint tájékoztató anyagok elkészítésében, a pályázatokkal kapcsolatos szakmai rendezvények szervezésében és megtartásában;
c) kapcsolatot tart és szakmai párbeszédet folytat a KFI területén a legfontosabb hazai partnerekkel;
d) közreműködik a nemzetközileg versenyképes tudásközpontokat támogató programok kialakításában és megvalósításában;
e) külön felhatalmazás alapján, a Külkapcsolatok Főosztályával együttműködve ellátja a hazai TTI-politika képviseletét az EU K+F programbizottságaiban (PC), valamint a nemzeti kapcsolattartói (NCP) feladatokat egyes szakterületeken;
f) a Külkapcsolatok Főosztályával együttműködve részt vesz az EU Kutatási, Technológiafejlesztési és Demonstrációs Keretprogramjából finanszírozott K+F projektekben (NCP, illetve ERA-NET, ERA-NET Plus programok);
g) részt vesz a kis- és középvállalkozások innovációs tevékenységének ösztönzésében és innovációs képességének fejlesztésében, valamint a fiatal innovatív vállalkozások inkubációjának elősegítésében;
h) koordinálja a kutatás-fejlesztési hálózatok, így különösen a klaszterek, platformok kialakítását és kutatási együttműködések támogatását hazai és nemzetközi szinten egyaránt;
i) részt vesz az adaptív és a nem technológiai innovációs tevékenységek ösztönzésében elsősorban a kis- és középvállalkozások körében;
j) segítséget nyújt a kis- és közepes méretű vállalkozások technológiai megújulásához;
k) részt vesz a tudás- és technológia intenzív kis- és középvállalkozásokba befektető kockázati és magvető tőkealapok, valamint a technológiai inkubátorok működtetésében;
l) az innovációs tevékenységgel közvetlenül összefüggő konferenciákat szervez, szakkiállításokat rendez, kiadványokat, szakkönyveket készít, információ- és könyvtárakat fejleszt, innováció ösztönzési célú díjakhoz járul hozzá;
m) a TTI-politika érvényesülését elősegítő kormányzati információs tevékenység keretében elősegíti a korszerű műszaki megoldások megismertetését, elterjesztését, hasznosítását, továbbá e célok elérését segítő programok, szervezetek, intézmények fejlesztését, előmozdítja a kutatás-fejlesztés és innováció társadalmi elfogadottságának, elismertségének és támogatottságának fokozására irányuló tevékenységet;
n) részt vesz a regionális innovációs stratégia kialakításában;
o) szakmai véleményeket, állásfoglalásokat fogalmaz meg az innovációs járulék levonhatósága tárgyában érkezett kérelmek esetén;
p) részt vesz az innovációs járulék, valamint a K+F adókedvezmény stratégiájának kidolgozásában.
3.2. Az Innovációs Főosztály vezetőjét a főosztályvezető-helyettes helyettesíti.”
2.2. A Szabályzat V. fejezet B) alcím 4.1. pontja a következő g) alponttal egészül ki: „g) A vezető az alárendeltségébe tartozó munkatársnak adhat közvetlenül utasítást.”
2.3. A Szabályzat V. fejezet C) alcím 3. pontjának helyébe a következő rendelkezés lép: „3. Vezetői értekezlet
3.1. A vezetői értekezlet az elnök állandó, a NIH működésének koordinációját, a feladatok meghatározását és végrehajtásának ellenőrzését szolgáló döntés-előkészítő testülete, amelyet az elnök, távollétében a stratégiai elnökhelyettes, illetve a helyettesítés rendjének megfelelően a kül- és belkapcsolati elnökhelyettes hetente, illetve szükség szerint hív össze; az elnök, távollétében az őt helyettesítő elnökhelyettes vezeti.
3.2. A vezetői értekezlet résztvevői: az elnök, az elnökhelyettesek, a főosztályvezetők, az ellenőrzési vezető, a Jogi és Humánpolitikai Osztály vezetője, valamint az elnök által meghívott más személyek.
3.3. A vezetői értekezlet napirendjét az elnök határozza meg.
3.4. A vezetői értekezlet elé kell terjeszteni – ha az elnök másképp nem rendelkezik – az Országgyűlés és bizottságai, a Kormány, a Kormány bizottságai és tanácsadó testületei számára készített előterjesztéseket, továbbá a NIH működését, a pályázati rendszereket érintő stratégiai elképzeléseket, valamint az elnök által meghatározott egyéb ügyeket.
3.5. Az üléseket követően intézkedési és döntési jegyzék készül, amelyről az érintettek tájékoztatást kapnak a Hivatali Titkárságtól. Az értekezlet megszervezéséről és az emlékeztető elkészítéséről a Hivatali Titkárság gondoskodik.”
3.1. A Szabályzat
3.1.1. III. fejezet A) alcím 1.2. pont c) alpontjában a „tudomány-, technológia- és innovációpolitikája” szövegrész helyébe a „TTI-politikája” szöveg, 3.1.2. V. fejezet A) alcím 3.2. pontjában az „a Gazdasági Főosztályon” szövegrész helyébe az „az Operatív Főosztályon” szöveg, 3.1.3. V. fejezet B) alcím 2.2. és 2.3. pontjaiban az „az elnöki titkárság” szövegrész helyébe az „a Hivatali Titkárság” szöveg, 3.1.4. V. fejezet B) alcím 3.2. és 4.5. pontjaiban az „az általános elnökhelyettes” szövegrész helyébe az „a stratégiai elnökhelyettes” szöveg, 3.1.5. V. fejezet B) alcím 3.2. és 4.5. pontjaiban az „az innovációs elnökhelyettes” szövegrész helyébe az „a kül- és belkapcsolati elnökhelyettes” szöveg, 3.1.6. V. fejezet B) alcím 4.2. és 4.4. pontjaiban az „a Jogi, Igazgatási és Humánpolitikai Főosztály” szövegrész helyébe az „az Operatív Főosztály” szöveg, 3.1.7. V. fejezet B) alcím 4.7. pont a) alpontjában az „a Gazdaság” szövegrész helyébe az „ az Operatív” szöveg, V. fejezet B) alcím 4.7. pont b) alpontjában az „a Gazdasági” szövegrész helyébe az „az Operatív” szöveg, V. fejezet B) alcím 4.7. pont c) alpontjában az „a gazdasági főosztályvezetője” szövegrész helyébe az „az Operatív Főosztály vezetője” szöveg, V. fejezet B) alcím 4.7. pont c)–e) alpontjaiban az „a gazdasági főosztályvezető” szövegrész helyébe az „az Operatív Főosztály vezetője” szöveg lép.
1. függelék a 20/2011. (VI. 10.) NGM utasításhoz
A NIH szervezeti felépítése
2. függelék a 20/2011. (VI. 10.) NGM utasításhoz
„
A képzettségi pótlékokról
Szervezeti egység/munkakörök |
Vezető |
I. besorolási osztály referens munkakör |
II. besorolási osztály ügyintézői munkakör |
Hivatali Titkárság |
PhD gazdaságtudományi, jogi területen, műszaki-természettudományi témában, MBA, szakirányú posztgraduális diploma |
PhD gazdaságtudományi, műszaki- természettudományi témában, szakirányú posztgraduális diploma |
OKJ szerinti protokoll-ügyintéző, PR-munkatárs, PR-szakreferens |
Stratégiai Főosztály |
PhD gazdaságtudományi, műszaki, természettudományi közgazdaságtudományi témában, MBA, szakirányú posztgraduális diploma |
PhD gazdaságtudományi, műszaki, természettudományi közgazdaságtudományi témában, szakirányú posztgraduális diploma |
|
Obszervatórium és Monitoring Stratégia Főosztály |
PhD gazdaságtudományi, műszaki, természettudományi közgazdaságtudományi témában, MBA, szakirányú posztgraduális diploma |
PhD gazdaságtudományi, műszaki, természettudományi közgazdaságtudományi témában, szakirányú posztgraduális diploma |
|
Külkapcsolatok Főosztálya |
Nemzetközi Osztály |
PhD nemzetközi témában, MBA, szakirányú posztgraduális diploma |
PhD nemzetközi témában, szakirányú posztgraduális diploma |
|
Európai Uniós Osztály |
PhD európai uniós témában, MBA, szakirányú posztgraduális diploma |
PhD európai uniós témában, szakirányú posztgraduális diploma |
|
Belkapcsolatok Főosztálya |
PhD gazdaságtudományi, műszaki, természettudományi, közgazdaságtudományi témában, MBA, szakirányú posztgraduális diploma |
PhD gazdaságtudományi, műszaki, természettudományi közgazdaságtudományi témában, szakirányú posztgraduális diploma |
|
Innovációs Főosztály |
PhD gazdaságtudományi, műszaki, természettudományi közgazdaságtudományi témában, MBA, szakirányú posztgraduális diploma |
PhD gazdaságtudományi, műszaki, természettudományi közgazdaságtudományi témában, szakirányú posztgraduális diploma |
|
Operatív Főosztály |
Gazdasági Osztály |
PhD gazdaságtudományi vagy pénzügyi témában, MBA, szakirányú posztgraduális diploma |
PhD gazdaságtudományi vagy pénzügyi témában, szakirányú posztgraduális diploma |
mérlegképes könyvelői, felsőfokú költségvetési képzettség |
Jogi és Humánpolitikai Osztály – jogi munkakör |
PhD jogtudományi témában, MBA, szakirányú posztgraduális diploma |
PhD jogtudományi témában, szakirányú posztgraduális diploma, felsőfokú közbeszerzési képzettség |
OKJ szerinti jogi asszisztens |
Jogi és Humánpolitikai Osztály – humánpolitikai munkakör |
PhD jogtudományi vagy szociológiai témában, MBA, szakirányú posztgraduális diploma |
PhD jogtudományi vagy szociológiai témában, szakirányú posztgraduális diploma |
OKJ-s felsőfokú munkaügyi, felsőfokú személyzeti, felsőfokú személyügyi, felsőfokú társadalombiztosítási, középfokú munkaügyi, középfokú személyügyi, középfokú társadalombiztosítási |
”