• Tartalom

22/2011. (VIII. 25.) NEFMI utasítás

22/2011. (VIII. 25.) NEFMI utasítás

a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Esélyegyenlőségi Szabályzatáról1

2014.08.16.

Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény 63. §-ának (4) bekezdésében és a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 70/A. §-ában foglaltakra figyelemmel, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (2) bekezdése alapján a következő utasítást adom ki:

1. §2 A Nemzeti Erőforrás Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) érintett érdek-képviseleti szervezetekkel létrejött Esélyegyenlőségi Szabályzatát a mellékletben foglaltak szerint határozom meg.

2. § Az utasítás hatálya a minisztérium állami vezetőire, és a minisztériummal kormány-tisztviselői jogviszonyban, munkaviszonyban állókra terjed ki.

3. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

Melléklet a 22/2011. (VIII. 25.) NEFMI utasításhoz


A NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM ESÉLYEGYENLŐSÉGI SZABÁLYZATA

Jelen Esélyegyenlőségi Szabályzat az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Ebtv.) 63. § (4) bekezdésében, valamint a kormánytisztviselők tekintetében is alkalmazandó Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) 5. §-a és 70/A. §-ában meghatározottak figyelembevételével – a minisztériumban képviseleti jogosultsággal rendelkező érdek-képviseleti szervezetekkel együttesen – jött létre az egyenlő bánásmód elveinek tiszteletben tartása és a munkahelyi esélyegyenlőség elősegítése érdekében.

I. ÁLTALÁNOS CÉLOK, ETIKAI ALAPELVEK

1. A minisztérium a foglalkoztatás során tiszteletben tartja a vele jogviszonyban állók emberi értékeit, méltóságát, egyediségét. A minisztérium a diszkrimináció minden formáját elítéli, feladatainak ellátása során minden tekintetben szem előtt tartja az esélyegyenlőség és az egyenlő elbánás elvét.
2. A minisztérium olyan munkafeltételeket biztosít, és olyan munkakörülményeket alakít ki, amelyek hozzájárulnak az alapvető értékeknek a megőrzéséhez és megerősítéséhez, az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvényben megfogalmazottak megvalósításához.

II. HÁTRÁNYOS HELYZETŰ CSOPORTOK

3. Jelen Esélyegyenlőségi Szabályzat alkalmazásában hátrányos helyzetűnek tekintjük aki:
a) nő,
b) 40 évnél idősebb,
c) roma,
d) fogyatékossággal élő, megváltozott munkaképességű,
e) két vagy több 10 éven aluli gyermeket nevelő, vagy 10 éven aluli gyermeket nevelő egyedülálló,
f) tartósan beteg közeli hozzátartozót rendszeresen ápoló,
g) gyesről/gyedről visszatérő,
h) nyugdíj előtt álló,
i) pályakezdő.
4. A minisztérium kötelezettséget vállal arra, hogy a felsorolt hátrányos helyzetű csoportok esélyegyenlőségének megvalósítása érdekében – a gyermeknevelésre, a gondozói és a szülői szerepre, továbbá az életkorra, valamint a hátrányos helyzetet előidéző körülményekre tekintettel olyan pozitív, méltányos és rugalmas intézkedéseket dolgoz ki, amelyek elősegítik a munkavégzés körülményeinek javulását, megőrzését.

III. HELYZETFELMÉRÉS

5. A munkatársak esélyegyenlőségével kapcsolatban felhasználandó adatok egy része, a nemre, korra, gyermeknevelésre, gyesről/gyedről visszatérésre, stb. vonatkozó adatok a személyügyi informatikai adatbázisból rendelkezésre állnak.
6. A nemzetiségre, betegápolásra, vagy megváltozott munkaképességre stb. vonatkozó adatok kezelése az érintettek önkéntes adatszolgáltatásai esetén, a személyügyi nyilvántartástól elkülönítetten, azzal össze nem kapcsolva történik.

IV. MINISZTÉRIUMI KONKRÉT CÉLOK

A) A munkatársak felvételénél az esélyegyenlőség biztosítása
B) Munkakörülmények általános javítása, a munkatársak egészségének megóvása
C) Oktatási, képzési programokhoz való egyenlő hozzáférés elősegítése
D) Családos munkatársak számára biztosított lehetőségek
E) A nyugdíjas korhoz közelítő, valamint a beteg közeli hozzátartozót rendszeresen ápoló munkatársak részére biztosított lehetőségek
F) Esélyegyenlőség létszámleépítés esetén
G) Pályakezdő fiatalok esélyegyenlőségének megteremtése

V. A CÉLOK ELÉRÉSÉHEZ KAPCSOLÓDÓ PROGRAMOK ÉS INTÉZKEDÉSEK

A) A munkatársak felvételénél az esélyegyenlőség biztosítása:

A minisztérium az adott munkakörbe történő felvételnél kizárólag a foglalkoztatás jellegéből vagy természetéből egyértelműen következő, szükségszerű megkülönböztetést alkalmazza, azaz a felvételnél a hangsúlyt az adott munkakör ellátásához szükséges készségekre, képességekre, jártasságokra és tapasztalatokra helyezi.

B) Munkakörülmények általános javítása, a munkatársak egészségének megóvása:

A munkavégzés feltételeinek javítása és az egészségmegőrzés érdekében a minisztérium fokozott figyelmet fordít az irodabútorok, illetőleg irodai eszközök beszerzésénél az ergonómiai megfelelésre.
Meghatározott rendszerességgel foglalkozás-egészségügyi orvosi rendelést működtet.
Támogatja az egészség megőrzését, javítását szolgáló sport- és szabadidős tevékenységeket (pl. masszázs, illetve gyógytorna, jóga, rekreációs kártya, stb. igénybevételi lehetőségének biztosításával).
Hangsúlyt fektet a mozgáskorlátozottak részére a minisztérium akadálymentes megközelítésére és az épületen belüli akadálymentes közlekedés megvalósítására.
Kulturált étkezési, melegebéd-elérési lehetőséget biztosít a minisztérium épületén belül.
A kerékpárral való közlekedést fedett és megfelelő méretű kerékpártároló rendelkezésre állásával motiválja.
Képernyő előtti munkavégzéshez éles látást biztosító szemüveg igénybevételét biztosítja a számítógéppel dolgozó munkatársak számára.

C) Oktatási, képzési programokhoz való egyenlő hozzáférés elősegítése:

E cél érdekében a minisztérium lehetőséget nyújt a továbbtanulás anyagi támogatására tanulmányi szerződések megkötésének formájában.
A munkatársak számára – a foglalkoztatás időtartama alatt – biztosítja a minisztérium igényeinek megfelelő, a foglalkoztatottak továbbképzési és fejlődési igényeivel összhangban álló, egyenlő eséllyel hozzáférhető, egész életen át tartó tanulás lehetőségét.
Megteremti a munkatársak teljes köre számára a képzésekhez és az azokról való tájékozódás lehetőségéhez való hozzáférést.

D) Családos munkatársak számára biztosított lehetőségek:

A minisztérium vállalja, hogy lehetőséget biztosít a jogviszonyban állók gyermekei számára szakmai gyakorlat elvégzésére, diplomamunka konzultáció lehetőségére, amennyiben a szakterület a minisztérium profiljába illeszkedik.
A 14 éven aluli gyermeket nevelők rendes évi szabadságának kiadása során – a lehetőségekhez mérten – figyelembe veszi a gyermekgondozási és oktatási intézmények működési szüneteit, illetve a gyermeküket/gyermekeiket egyedül nevelő, illetve három vagy több gyermeket nevelő a szociális segély nyújtásakor előnyben részesül.
Esetenként munkahelyi családos rendezvényeket (pl. mikulás, karácsony stb.) szervez.
A szülési szabadság, szülési/gyermekgondozási szabadságon lévő munkatársakat egyenrangú munkatársaknak tekinteti, a távollét ideje alatt is folyamatosan tartja velük a kapcsolatot, elősegíti a gyedről/gyesről visszatérő munkatársak beilleszkedését, igény esetén megvizsgálja a részmunkaidőben történő foglalkoztatás lehetőségét.

E) A nyugdíjas korhoz közelítő, valamint a beteg közeli hozzátartozót rendszeresen ápoló munkatársak részére biztosított lehetőségek:

A minisztérium a nyugdíjas korhoz közelítő munkatársak esetében, igény szerint egyénre szabott tájékoztatást ad a nyugdíjba vonulási lehetőségekről.
A fogyatékos hozzátartozójukat ellátó, idős, beteg szüleiket eltartó, illetve gondozó munkatársat szociális segély igénylésénél előnyben részesíti.

F) Esélyegyenlőség létszámleépítés esetén:

A minisztérium a közszférát érintő létszámleépítéskor a leépítendő munkatársak körének meghatározását objektív kritériumokra alapozza.
Különös figyelemmel mérlegeli a hátrányos helyzetű csoportokból a nyugdíj előtt állók és a kiskorú gyermeket/gyermekeket nevelő szülők helyzetét.

G) Pályakezdő fiatalok esélyegyenlőségének megteremtése:

Központi ösztöndíjas, romaprogramok esetén – amennyiben a jogszabályi és a költségvetési feltételek engedik – a minisztérium lehetőséget biztosít a program keretében a fiatalok gyakorlati tapasztalatszerzésére.

VI. NYILVÁNTARTÁS, ADATOK KEZELÉSE

7. A minisztérium kijelenti, hogy az Esélyegyenlőségi Szabályzat végrehajtásához szükséges adatok gyűjtése és kezelése során a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény (a továbbiakban: Avtv.) rendelkezései betartásával, valamint az érintettek személyiségi jogainak tiszteletben tartásával jár el.
8. A különleges személyes adatok csak az Avtv. és az Mt. vonatkozó rendelkezései szerint, önkéntes adatszolgáltatás alapján, meghatározott időtartamig kezelhetőek.

VII. PANASZOK KEZELÉSE

9. Az egyenlő bánásmód követelményének megsértése esetén (amelynek eseteit az Ebtv. tartalmazza) a sérelmet szenvedett munkatárs (a továbbiakban: sértett) a Személyügyi Főosztályhoz fordulhat. Ez a rendelkezés nem érinti a sértett azon jogát, hogy közvetlenül kezdeményezze a jogszabály alapján igénybe vehető jogorvoslatokat.
10. A panaszos ügyeket elsősorban békés módon, egyeztetéssel kell megoldani.
11. Amennyiben a minisztérium és a sértett nem tudnak megegyezni, közvetítőt vonhatnak be az eljárásba. Az egyeztetési eljárásban közreműködőként részt vehet az érdek-képviseleti szerv képviselője.

VIII. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

12. A minisztérium vállalja, hogy az Esélyegyenlőségi Szabályzatot minden munkatárs számára elérhetővé teszi az intranethálózaton keresztül.
13–14.3

Jelen Esélyegyenlőségi Szabályzatot a minisztérium mint munkáltató és a minisztériumban képviseleti jogosultsággal rendelkező érdek-képviseleti szervezetek képviselői együttesen mint akaratukkal mindenben megegyezőt jóváhagyólag aláírják.

Dr. Réthelyi Miklós s. k.,
nemzeti erőforrás miniszter
Gaál Edit s. k.,
OM Szakszervezete
Óváry István s. k.,
OKM Demokratikus Szakszervezete
1

Az utasítást az 51/2015. (X. 30.) EMMI utasítás 1. §-a hatályon kívül helyezte 2015. október 31. napjával.

2

Az 1. § a 31/2014. (VIII. 15.) EMMI utasítás 1. § a) pontja szerint módosított szöveg.

3

A Melléklet 13–14. pontját a 31/2014. (VIII. 15.) EMMI utasítás 1. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére