24/2011. (III. 2.) HM utasítás
24/2011. (III. 2.) HM utasítás
a honvédelmi szervezetek gazdálkodását racionalizáló és kiadásait csökkentő intézkedésekről1
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 52. §-a (1) bekezdésének f) pontja alapján – figyelemmel az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 49. § (5) bekezdés f), h) és i) pontjára – a honvédelmi szervezetek gazdálkodásának racionalizálására és kiadásai csökkentésére az alábbi utasítást adom ki:
1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) közvetlen alárendeltségébe, közvetlen és fenntartói irányítása, valamint felügyelete alá tartozó szervezetekre, a Tábori Lelkészi Szolgálat szolgálati ágaira, a Katonai Ügyészségekre, továbbá a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek) terjed ki.
2. § Az államháztartási egyensúly megőrzéséhez szükséges intézkedésekről szóló 1025/2011. (II. 11.) Korm. határozat (a továbbiakban: Korm. határozat) végrehajtása érdekében:
a) a honvédelmi szervezeteknél az utasítás hatályba lépését követően az állománytáblákban és a munkaköri jegyzékekben rendszeresített, de jelenleg be nem töltött (tartósan üres) beosztások és munkakörök – az utasítás hatálybalépését megelőzően megkezdett és folyamatban lévő személyügyi eljárásokkal kapcsolatos feltöltések kivételével – nem tölthetőek fel, csak különösen indokolt esetekben a Honvéd Vezérkar főnöke (a továbbiakban: HVKF), illetőleg a HM közigazgatási államtitkára engedélyével. A 2011. évre biztosított időszaki és részfoglalkozású úgynevezett állományon kívüli béralap terhére történő foglalkoztatásokra új szerződések nem köthetőek, a jelenlegi szerződések nem hosszabbíthatóak meg. Ezen beosztások, munkakörök vonatkozásában a rendszeres és nem rendszeres személyi juttatás előirányzat nem használható fel. Ennek részletes szabályozására vonatkozó külön HM utasítást 2011. március 1-ig a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály (a továbbiakban: HM TKF) a HM Közgazdasági és Pénzügyi Hivatallal (a továbbiakban: HM KPH) együttműködve dolgozza ki;
b) a honvédelmi szervezet vezetője a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény szerinti megbízási szerződésen, illetve szellemi tevékenység kifejtésére irányuló vállalkozási szerződésen alapuló jogviszonyra új szerződést – a NATO Biztonsági Beruházási Program Magyar Köztársaság területén történő megvalósítása érdekében kötött szerződések, a műveleti területen megbízásos jogviszonyban foglalkoztatottakra vonatkozó szerződések, valamint a katonai nemzetbiztonsági szolgálatoknál megkötött szerződések kivételével – csak egyedi esetben, a katonai szervezetek vonatkozásában a HVKF, az 1. § hatálya alá tartozó más honvédelmi szervezetek vonatkozásában a HM védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VGHÁT) előzetes engedélyével köthetnek. A lejárt szerződések nem hosszabbíthatóak meg;
c) a honvédelmi szervezetek vezetői a 2011. évi túlóra, túlszolgálat megváltására biztosított keret 50%-át használhatják fel, az így meghatározott keret év közben nem léphető túl, kiegészítése csak rendkívüli esetben (katasztrófahelyzet, árvízi védekezés stb.) kezdeményezhető. A korlátozás érvényesítése érdekében a honvédelmi szervezetek vezetői azonnal felülvizsgálják éves munkaterveiket, és a munkaszervezés területén haladéktalanul megteszik a szükséges intézkedéseket;
d) a HM VGHÁT irányításával a nemzeti támogatás rendszerének azonnali felülvizsgálatát kell végrehajtani annak érdekében, hogy a feladatra biztosított támogatási keret tartósan és legalább 20%-kal csökkenjen;
e) a HM védelempolitikáért és védelmi tervezésért felelős helyettes államtitkára (a továbbiakban: HM VPVTHÁT) irányításával a multilaterális rendezvények, kétoldalú kapcsolatok terveinek azonnali felülvizsgálatával a 2011. évi előirányzatokon belül legalább 30%-os csökkentést kell elérni;
f) a HM VPVTHÁT és a HVKF irányításával március 31-ig felülvizsgálatra kerülnek a NATO, az EU és a nemzeti tartós külszolgálati beosztások és a felülvizsgálat eredményeként javaslat készül azok számának csökkentésére. A vizsgálat kiterjed az EU-s beosztások EU általi finanszírozása lehetőségeinek felmérésére is;
g) az intézményi működési kiadások – ide nem értve a személyi juttatásokat és járulékokat, valamint a 2011. évi intézményi és központi költségvetési javaslatok elkészítésének és jóváhagyásának rendjéről szóló 14/2011. (II. 11.) HM utasítás 2. mellékletében felsorolt pénzügyi jellegű előirányzatokat – a HM-nél, a HM háttérintézményeinél, valamint a Honvédkórház kivételével a sajátosan gazdálkodó honvédelmi szervezeteknél 15%-al kerülnek csökkentésre. Ennek végrehajtása érdekében a honvédelmi szervezetek vezetői haladéktalanul áttekintik erőforrásterveiket, valamint az éves feladat- és munkatervben szereplő, jóváhagyott feladataikat és az elöljáró honvédelmi szervezetek részére javaslatot tesznek azok szükség szerinti módosítására;
h) a HM Hadfelszerelési és Vagyonfelügyeleti Főosztály (a továbbiakban: HM HVF) – a Térképészeti Kft. vonatkozásában a HVK Hadműveleti Csoportfőnökséggel együttműködve – haladéktalanul áttekinti a HM nonprofit közhasznú kft.-k (a továbbiakban: kft.-k) által, a HM érdekében ellátott feladatok körét és javaslatot tesz azok módosításával a – korábban már ingatlanüzemeltetés jogcímén a feladatváltozással érintett előirányzat-csökkentésen felül – tartós és legalább 20%-os mértékű költségvetési támogatáscsökkentésre. Ezen felül március 31-ig a HM HVF javaslatot terjeszt fel a kft.-k által ellátott feladatrendszer módosítására, esetleges megszüntetésére, a feladatok honvédelmi szervezetekhez történő átcsoportosítására, vagy azok költségvetési szervezeti formában történő további ellátásra oly módon, hogy az esetleges szervezés végrehajtása 2011-ben befejeződjék és annak többletterhei a 2012. évi költségvetést már ne terheljék;
i) az egyes honvédelmi szervezetek részéről a kft.-k irányába felmerülő – terven felüli – igényeket csak előirányzat-módosítással a HM HVF előterjesztésére, a miniszter engedélyével lehet végrehajtani;
j) a 2011. évi nemzetközi tanfolyamok terveit, valamint a regionális nyelvképzésekre történő beiskolázási tervet a Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnökség a HM Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatal (a továbbiakban: HM FHH) és a HM KPH bevonásával 2011. március 31-ig felülvizsgálja és úgy módosítja, hogy az annak végrehajtására biztosított keret 40%-kal csökkentésre kerülhessen;
k) a HM FHH felülvizsgálja a munkahelyi étkeztetés térítési díjait és javaslatot terjeszt fel a térítési díj 2011. június 1-jével történő indokolt mértékű módosítására;
l) a HM FHH a HVK Híradó Informatikai és Információvédelmi Csoportfőnökség bevonásával – az elektronikus adatfeldolgozás és -továbbítás tárcán belüli és tárcaközi alkalmazása széleskörű elterjedésének figyelembevételével – felülvizsgálja és március 16-ig javaslatot terjeszt fel az MH irodaszer anyag- és pénznormáinak módosítására, illetve missziós területen az irodai papír és irodaszer önálló beszerzésének szabályaira;
m) a HM FHH felülvizsgálja a gépjármű magáncélú igénybevétel szabályait és március 16-ig – a szükséges normatív szabályozás módosításával – javaslatot terjeszt fel a térítéses igénybevétel díjainak legalább 20%-os mértékű növelésére;
n) a HVK Híradó, Informatikai és Információvédelmi Csoportfőnökség felülvizsgálja a szolgálati mobiltelefon használók körét és javaslatot terjeszt fel azok csökkentésére, valamint a jogosultsághoz rendelt keretösszeg 20%-os csökkentésére.
3. § (1) A HM VGHÁT irányításával a HM FHH felülvizsgálja az elhelyezési szolgáltatási szerződést, a rendelkezésre álló forrásokat és 2011. március 16-ig javaslatot tesz a 2011. évi hiányok rendezésére, valamint a feladat hosszú távú finanszírozhatósága érdekében május 31-ig átfogó rendezési javaslatot állít össze.
(2) A HM HVF a HM FHH-val együttműködve felülvizsgálja a lakhatási támogatások jelenlegi rendszerét és 2011. március 16-ig javaslatot terjeszt fel a rendelkezésre álló források alapján a rendszer átalakítására és a vonatkozó jogszabályok normatív előírásainak szükség szerinti módosítására. A felülvizsgálat különösen a következő területekre terjedj ki
a) munkáltatói kölcsön nyújtása;
b) vissza nem térítendő juttatás;
c) HM rendelkezésű lakások lakbér megállapítása;
d) lakásfelújításhoz, cseréhez kapcsoló kiadások.
(3) a HM VGHÁT és a HVKF irányításával a honvédelmi szervezetek vezetői 2011. március 31-ig felülvizsgálják jelentősebb kötelezettségvállalásaikat és javaslatot tesznek azok esetleges módosítására, valamint az abból fakadóan várható következmények rendezésére (pénzügyi terhek, feladatelmaradás), különösen a következő területeken:
a) Gripen bérleti szerződés és kapcsolódó kiadások (képzés, üzemeltetés stb.);
b) NFTC szerződés;
c) Central Mosodák szerződés;
d) bérleti szerződések;
e) társadalmi szervek, alapítványok támogatása, az ehhez kapcsolódó pályázati rendszer átalakítása;
f) képzési, oktatási kiadások (OKJ-s tanfolyamok, nyelvképzés stb.);
g) a tanácsadó szolgáltatási szerződések.
(4) A honvédelmi szervezetek vezetői tanulmányi szerződést csak indokolt és egyedi esetekben, a beosztás ellátásához nélkülözhetetlen képzettség megszerzése érdekében köthetnek.
(5) A HM KÁT és a HVKF irányításával 2011. március 16-ig felülvizsgálatra kerül a 2011. évi rendezvényterv, melynek során csökkenteni kell a rendezvények számát, azok katonai biztosítási igényét, továbbá felül kell vizsgálni a katonazenekari fesztiválokon, illetőleg egyéb nemzetközi kulturális és sportrendezvényeken való részvételt.
(6) A HM KPH 2011. március 16-ig felméri és a normatív szabályozás szükség szerinti módosításával javaslatot terjeszt fel a reprezentációs kiadások csökkentésére.
(7) A honvédelmi szervezetek vezetői áttekintik a napilap, folyóirat és sajtótermék beszerzéseiket és legalább 60%-os mértékű kiadási előirányzat csökkentést érvényesítsenek úgy, hogy sajtótermékkel alapvetően csak a parancsnoki és sajtóiroda, valamint a közösségi helyiségek, így különösen a könyvtár látható el.
(8) A HM Kabinetfőnök vezetésével 2011. március 16-ig felmérés és jelentés készül a miniszter által adományozott ajándéktárgyak, emléktárgyak beszerzésének helyzetéről, az igényekről, a rendelkezésre álló előirányzatokról és javaslat a költségek csökkentésére.
(9) A HM PÁT és a HVKF irányításával, illetve a HM VGHÁT közreműködésével a HM TKF felülvizsgálja és 2011. március 31-ig javaslatot tesz az Önkéntes Tartalékos Rendszer kialakítása ütemezésének módosítására.
(10) A HVKF parancsban szabályozza a katonai szervezetek (5) bekezdés szerinti rendezvényekre történő igénybevételét, valamint a takarékos gazdálkodással kapcsolatos egyéb követelményeit.
4. § Ezen utasításban elrendelt feladatok végrehajtására – az intézményi sajátosságok figyelembevételével – a honvédelmi szervezetek vezetői takarékossági intézkedést, parancsot adnak ki, melyben többek között szigorítani kell a honvédségi gépjárművek szolgálati igénybevételének és az energiafelhasználás rendjét, a túlóra, túlszolgálat elrendelésének, valamint az állami vagyon rendeltetés szerinti használatának követelményeit.
5. § A HM KPH a 2. § c)–e), g), h), j), m) és n) pontjaiban, valamint a 3. § (7) bekezdésében meghatározott feladatok végrehajtását az elemi költségvetések jóváhagyásra történő felterjesztése során érvényesíti.
6. § A honvédelmi tárca 2011. évre vonatkozó rövid távú tervének (a továbbiakban: rövid távú terv) véglegesítése érdekében az érintett tervező szervezetek, a meghatározott zárolási kötelezettséggel összhangban pontosítják tervidőszaki feladataikat, és a változásokat a HM Védelmi Tervezési Főosztály (a továbbiakban: HM VTF) által elektronikusan megküldött rövid távú tervbe átvezetik. A tervezés folyamán csak a forrásokkal lefedett feladatok kerüljenek tervesítésre, pótszükséglettel kapcsolatos igények nem képezhetik a terv részét. A módosított rövid távú tervet 2011. március 31-ig küldik meg a HM VTF részére. A fenti feladatok vonatkozásában a tervező szervezetek a pontosított erőforrás-tervező táblázataikat 2011. március 25-ig küldik meg a HM Gazdasági Tervezési Főosztály részére.
7. § (1) A költségvetési év során, terven felüli többletfeladatok végrehajtása csak a költségviselő honvédelmi szervezet jóváhagyott költségvetésében rendelkezésre álló előirányzatok terhére, a többletfeladat jóváhagyását követően lehetséges. A többletfeladat elbírálása során az elöljáró honvédelmi szervezetnek az érintett területre vonatkozó prioritásokat figyelembe kell vennie.
(2) A zárolt előirányzatok jóváhagyásáig a honvédelmi szervezetek csak olyan (köz)beszerzési feladatot kezdeményezhetnek, amely az alapvető működést, a katonai képességet veszélyeztető helyzet helyreállítását, és az előzetes kötelezettségvállalásból következő esetleges többletkiadás (kötbér) megelőzését célozza. Ennek érvényesítése érdekében a HM VGHÁT által meghatározott eljárási rend2 az irányadó.
8. § A Korm. határozat 13. pontja maradványtartási kötelezettséget rendelt el. Az erre vonatkozó kormányzati döntést követően a HM KPH javaslatot terjeszt fel annak a honvédelmi szervezetek felé történő érvényesítésére, az előírás kezelésének adminisztratív szabályaira, különös tekintettel a maradványtartásba bevont előirányzatok terhére vállat kötelezettségek kezelésére.
9. § A honvédelmi szervezetek vezetői jelen utasításban foglaltak:
a) alapján felülvizsgálják kötelezettségvállalásaikat és azokat szükség szerint haladéktalanul módosítják;
b) következtében szervezetük feladatrendszerében bekövetkező változásoknak megfelelően, szükség szerint kezdeményezik szervezeti és működési szabályzatuk módosítását.
10. § (1) A HM KPH a miniszter jóváhagyását követően a Korm. határozatban meghatározottak szerint bejelenti a zárolt előirányzatokat a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) részére és arról tájékoztatja a honvédelmi szervezeteket, valamint a tervezésben érintett HM szerveket.
(2) A honvédelmi szervezetek az elemi költségvetés felterjesztését követően, az utasítás hatálybalépését követő második napig részletes adatszolgáltatást teljesítenek a HM KPH részére a zárolt előirányzatok főkönyvi számlaszám CRK szerinti bontásáról és kezdeményezik az azok terhére vállalt kötelezettségek kormányrendeletben foglalt rend szerinti bevonását a Kincstártól.
(3) A zárolásban érintett honvédelmi szervezet vezetője a zárolt előirányzatok évközi módosítására vonatkozó javaslatát, a HM KPH útján terjeszti fel jóváhagyásra a miniszter részére.
11. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba és 2011. december 31-én hatályát veszti.
Az utasítás a 11. § alapján hatályát vesztette 2011. december 31. napjával.
Jelenleg az 51-34/2011. nyt. számú HM VGHÁT körlevél.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
