26/2011. (V. 6.) NFM utasítás
26/2011. (V. 6.) NFM utasítás
a közbeszerzések központi ellenőrzéséről és engedélyezéséről szóló 46/2011. (III. 25.) Korm. rendeletben foglaltak végrehajtásának szabályozásáról1
A közbeszerzések központi ellenőrzéséről és engedélyezéséről szóló 46/2011. (III. 25.) Korm. rendeletben foglalt ellenőrzési és engedélyezési eljárások előkészítésének, lefolytatásának, belső ellenőrzésének felelősségi rendjéről, a nemzeti fejlesztési miniszter nevében eljáró, az eljárásba bevont személyek, szervezetek felelősségi köréről és az eljárások dokumentálási rendjéről a következők szerint rendelkezem:
Az utasítás hatálya
1. § (1) Az utasítás személyi hatálya kiterjed a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: NFM) valamennyi szervezeti egységére, amennyiben a közbeszerzések központi ellenőrzéséről és engedélyezéséről szóló 46/2011. (III. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) tárgyi hatálya alá tartozó közbeszerzési eljárást, vagy szerződéskötést kezdeményez.
(2) Az utasítás tárgyi hatálya megegyezik a Rendelet tárgyi hatályával.
A döntési jogkör gyakorlója (döntéshozó)
2. § A nemzeti fejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) Rendelet 2. § (1) bekezdésében foglalt feladataival kapcsolatos döntési jogkörében az NFM vagyonpolitikáért felelős államtitkára jár el a Rendelet 2. § (2) bekezdésében foglaltak szerint.
A delegálási jogkör gyakorlója (delegáló)
3. § A miniszter a Rendelet 5. § (1) bekezdésében foglalt delegálási jogkörében az NFM vagyonpolitikáért felelős államtitkára által irányított közbeszerzésért felelős helyettes államtitkársága, Közbeszerzési Koordinációs, Felügyeleti és Nyilvántartási Főosztályának (a továbbiakban: Főosztály) vezetője jár el.
Közbeszerzési felügyelő
4. § (1) Jelen utasítás szerinti eljárásokra eljárásonként egy kormánytisztviselő (a továbbiakban: Felügyelő) és helyettesítője kerül kijelölésre. A Felügyelő feladata az ellenőrzési feladatok dokumentált elvégzése, döntés-előkészítő javaslatok (előterjesztések) elkészítése és felterjesztése az 5. § szerinti eljárásrendben, döntéshozatalra. A Felügyelő helyettesítője a Felügyelő akadályoztatása esetén biztosítja a folyamatos ügymenetet.
(2) Felügyelőnek és helyettesítőjének a Főosztálynak az a kormánytisztviselője jelölhető ki, aki a kijelölését megelőzően jogszabályban meghatározott módon vagyonnyilatkozatot tett és legalább B típusú nemzetbiztonsági minősítéssel rendelkezik. A Felügyelő és helyettesítője az adott eljárás vonatkozásában köteles összeférhetetlenségi és – az államtitkot vagy szolgálati titkot, illetőleg alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdeket érintő vagy különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések sajátos szabályairól szóló 143/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) hatálya alá tartozó beszerzések esetében – titoktartási nyilatkozatot tenni.
(3) A Felügyelők, helyettesítők tevékenységük során nem vehetnek részt azoknak az ügyeknek az intézésében, amelyeknél részükről a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény 10. §-a – illetve Korm. rendelet hatálya alá tartozó beszerzések esetében a Korm. rendelet 13. §-a – szerinti összeférhetetlenség áll fenn. Az összeférhetetlenségi – és a Korm. rendelet hatálya alá tartozó beszerzések esetében alkalmazandó összeférhetetlenségi és titoktartási – nyilatkozatok mintáját jelen utasítás 1/a. és 1/b. mellékletei tartalmazzák.
(4) A Főosztály az ellenőrzési feladatok ellátásához tanácsadóként belső és külső szakértő(ke)t, szakértő cég(ek)et, hivatalos közbeszerzési tanácsadót is igénybe vehet, ha ezt a közbeszerzés értéke, a feladat speciális jellege indokolja. A külső szakértővel és a hivatalos közbeszerzési tanácsadóval a Főosztály javaslatára az NFM közbeszerzésért felelős helyettes államtitkára (a továbbiakban: helyettes államtitkár) szerződik, a belső szakértőt a Főosztály kéri fel és a Felügyelő vagy helyettesítője tartja velük a kapcsolatot. A Főosztály felelős azért, hogy a belső és a külső szakértő az összeférhetetlenségi és – a Korm. rendelet hatálya alá tartozó beszerzések esetében – a titoktartási nyilatkozatot megtegye. A külső szakértők és a külső hivatalos közbeszerzési tanácsadók szerződésében rögzíteni kell, hogy kötelesek az általuk végzett feladatok (elkészített dokumentumok) tekintetében megfelelőségi nyilatkozatot tenni, amelyben az általuk elvégzett feladatok, elkészített dokumentumok jogszerűségét, illetve az adott szakterület szerinti szakszerűségét tanúsítják.
(5) Az összeférhetetlenségről a Főosztály vezetőjét (a továbbiakban: főosztályvezető) haladéktalanul tájékoztatni kell. Nem lehet Felügyelő, helyettesítő, külső szakértő, akivel szemben az adott eljárás folyamán összeférhetetlenségi ok merült fel. A főosztályvezető a saját személyét érintő összeférhetetlenségi ok esetén az adott eljárásban feladatkörét köteles írásban helyettesére átruházni, amelyről tájékoztatja a helyettes államtitkárt. A külső szakértő személye vonatkozásában felmerülő összeférhetetlenség esetén a főosztályvezető gondoskodik a helyettesítésről. Az adott eljárás megkezdése előtt szükséges gondoskodni az összeférhetetlenségi nyilatkozat aláírattatásáról, és a közbeszerzési eljárás mindaddig nem kezdhető meg, amíg azok nem állnak a Főosztály rendelkezésére. Az adott eljárásra vonatkozó összeférhetetlenségi nyilatkozatokat az adott eljárás dokumentumaként kell kezelni.
(6) Az informatikai tárgyú közbeszerzés, szerződés esetén, továbbá amennyiben a közbeszerzés, vagy a szerződés tárgya nem kizárólag informatikai eszköz vagy szolgáltatás, de az informatikai eszközre, illetve szolgáltatásra eső szerződési érték eléri a nettó ötvenmillió forintot (a továbbiakban együtt: informatikai tárgyú beszerzés) az ellenőrzési, engedélyezési eljárásban az Informatikai Felügyeleti és Ellenőrzési Főosztály vezetője által kijelölt informatikai szakmai referens (a továbbiakban: IT referens) is részt vesz, mint belső szakértő. Az IT referens vonatkozásában a (3) és az (5) bekezdésben rögzített nyilatkozatokra és az összeférhetetlenségre vonatkozó szabályok megfelelően irányadóak.
A központi ellenőrzés és engedélyezés eljárásrendje
5. § (1) A Főosztály végzi
a) a Rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott közbeszerzések indokoltságának vizsgálatát, és a közbeszerzési eljárások, valamint a Rendelet hatálya alá tartozó szerződések ellenőrzését, közbeszerzési eljárások, szerződések Rendelet szerinti kezelését a (2)–(16) bekezdésben foglaltak szerint,
b) az a) pont szerinti engedélyezéshez szükséges döntés-előkészítő feladatokat, a Rendelet végrehajtása hatékonyságának biztosítása érdekében szükséges kiegészítő feladatokat (az érintett szervezetek közbeszerzési terveinek, közbeszerzési szabályzatainak ellenőrzése, KÉ és TED hirdetményeik monitorozása, jogszabálysértés esetén javaslattétel a Közbeszerzési Döntőbizottságnál jogorvoslati eljárás megindítására).
(2) A Rendelet szerinti – a közbeszerzési eljárásokra, szerződésekre vonatkozó – dokumentumok vizsgálata, a közbeszerzési eljárások bonyolítása során személyes részvétellel folytatott ellenőrzések, az indokoltság megítélésének szempontjai a következők:
– a közbeszerzések és szerződések szabályszerűsége,
– a közbeszerzések és a szerződések kormányzati céloknak megfelelő optimalizáltsága,
– a közpénzek takarékos felhasználása,
– a szükséges beszerzések költséghatékony megvalósítása,
– hazai vállalkozások, KKV-k részesedésének növelése az állami beszerzésekből,
– a szociális, a környezetvédelmi, környezetgazdasági szempontok érvényesülése,
– a befolyásolástól mentessége (különböző lobbicsoportok és érdekek befolyásának kiszűrése),
– objektivitás,
– átláthatóság.
(3) A kozbeszerzes.ellenorzes@nfm.gov.hu e-mail címre beérkezett – közbeszerzési eljárás megindítására, szerződés megkötésére, módosítására vonatkozó – előterjesztést és mellékleteit (a beterjesztők által aláírtan scannelve, valamint szerkeszthető formában egyaránt benyújtott dokumentumok) a Nyilvántartási Osztály (a továbbiakban: Nyilvántartás) formai szempontból ellenőrzi és 3 munkanapon belül intézkedik az ellenőrzés eredménye szerint.
(4) Az NFM, mint előterjesztő esetében a közbeszerzési eljárások tekintetében az NFM Közbeszerzési Bizottsága a kezdeményező, szerződéskötés és szerződésmódosítás esetében pedig az NFM illetékes szervezeti egysége.
(5) Formai hiányosság esetén az előterjesztést a Nyilvántartás – a Rendelettel összhangban – elektronikus úton visszaküldi az előterjesztőnek.
(6) Formai megfelelés esetén a Nyilvántartás
– a beérkezett e-mailt iktatja,
– elektronikus mappát nyit az eljárásnak,
– az elektronikus mappában elhelyezi az e-mailt és csatolmányait,
– kérelmezi a főosztályvezetőtől az eljárás Felügyelőjének és helyettesítőjének 2 munkanapon belül történő kijelölését, valamint informatikai tárgyú közbeszerzés, illetve szerződés esetén kérelmezi az Informatikai Felügyeleti és Ellenőrzési Főosztály vezetőjénél az IT referens 2 munkanapon belül történő kijelölését,
– a kijelölést követően – 3 munkanapon belül – az előterjesztőnek iktatott formában, a 2. melléklet szerinti minta alkalmazásával visszaigazolja elektronikusan az előterjesztés nyilvántartásba vételét, megadva a kijelölt Felügyelő és helyettesítőjének nevét, elérhetőségeit.
(7) A kijelölt Felügyelő végzi az előterjesztés és mellékleteinek érdemi vizsgálatát, – informatikai tárgyú beszerzés esetén a 4. § (6) bekezdés szerint kijelölt IT referens álláspontjának figyelembevételével –, kapcsolatot tart az előterjesztő által az előterjesztésben megadott kapcsolattartóval a kiegészítő információk bekérése és az előterjesztés egyértelműsítése érdekében.
(8) A Felügyelő az előterjesztés érdemi vizsgálatának lezárásaként – a visszaigazolás kiküldésének napjától számított legkésőbb 10. munkanapig – a 3. melléklet szerinti jelentést és 4. melléklet szerinti iktatott döntés-előkészítő javaslatot készít, amelyet a főosztályvezető és a helyettes államtitkár útján megküld a döntéshozó részére.
A döntés-előkészítő javaslat hiányossága, nem egyértelműsége esetén a főosztályvezető, a helyettes államtitkár és a döntéshozó a javaslatot rájegyzéssel visszaadja a szolgálati út betartásával a Felügyelőnek.
(9) A döntéshozatalt követően a Nyilvántartás a döntésnek megfelelően az 5. melléklet szerinti minta alkalmazásával elektronikus úton megküldi – legkésőbb a döntés napját követő első munkanapon – az iktatott állásfoglalást a kezdeményezőnek, az illetékes tárcának, valamint e-mailben értesíti a kijelölt Felügyelőt és helyettesítőjét.
Abban az esetben, amennyiben a döntés szerint a közbeszerzési eljárás megindítható, az 5. melléklet kiegészül azzal az értesítéssel, hogy az előterjesztés visszaigazolásakor feltüntetett Felügyelő, illetve helyettesítője a Rendelet 5. § (1)–(3) bekezdése alapján, mint megfigyelő kerül kijelölésre, így jogosult a közbeszerzési eljárás bármely szakaszában delegáltként részt venni.
(10) Elutasítás esetén a nyilvántartásban az ellenőrzési feladat lezárását kell rögzíteni.
(11) Az eljárás megindításának engedélyezése esetén a főosztályvezető – a Felügyelőt és helyettesítőjét értesítő e-mailben – meghatározza az eljárás lebonyolításának ellenőrzési metodikáját (dokumentum alapú és/vagy személyes részvétellel történő) és a Felügyelő ennek megfelelően egyezteti az előterjesztő kapcsolattartójával a technikai részleteket.
(12) A Felügyelő az eljárási szakaszok indító dokumentumainak az előterjesztés mellékleteivel való azonosságát ellenőrzi azok kiadása előtt. Az ellenőrzésről a 6. melléklet szerinti minta alkalmazásával jelentést készít a főosztályvezető részére.
(13) A Felügyelő az eljárás lebonyolításáról ellenőrzési jelentést készít a Főosztályvezető részére, amelyben kitér az adott eljárás valamennyi eljárási cselekményével kapcsolatos megállapításaira és összegező javaslatot tesz a további intézkedés(ek)re.
(14) A Felügyelő az eljárás eredményének megállapítását követően a nyertesnek javasolt ajánlattevő valamennyi iratát ellenőrzi, és iktatott döntés-előkészítő javaslatot készít az 7. melléklet szerinti minta alkalmazásával, amelyet a főosztályvezető és a helyettes államtitkár útján megküld a döntéshozó részére.
A döntés-előkészítő javaslat hiányossága, nem egyértelműsége esetén a főosztályvezető, a helyettes államtitkár és a döntéshozó a javaslatot rájegyzéssel visszaadja a szolgálati út betartásával a Felügyelőnek.
(15) A döntéshozatalt követően a Nyilvántartás a döntésnek megfelelően elektronikus úton megküldi a 8. melléklet szerinti minta alkalmazásával elkészített, iktatott állásfoglalást a kezdeményezőnek, az illetékes tárcának, a Felügyelőnek és helyettesítőjének.
(16) Az eljárással kapcsolatban keletkezett valamennyi iratot (beleértve az e-maileket is), dokumentumot elektronikusan az eljárás elektronikus mappájában kell elhelyezni.
Nyilvántartás
6. § A Főosztály a Rendelet szerint lefolytatott eljárásokról, a közbeszerzési szabályzatokról, a Rendelet hatálya alá tartozó szervezetek által negyedévente megküldött statisztikai adatokról, továbbá a közbeszerzési tervvel, közbeszerzési szabályzattal és azok módosításával kapcsolatos információkról nyilvántartást vezet.
Záró rendelkezések
7. § (1) Jelen utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
(2) Az utasítás rendelkezéseit a hatálybalépését2 megelőzően, de 2011. március 31-ét követően beérkezett előterjesztések esetében is alkalmazni kell a hatálybalépést3 követő eljárási cselekményekre.
(3) Hatályát veszti a jelentős értékű közbeszerzések megindításának egyes kérdéseiről szóló 1132/2009. (VIII. 7.) Korm. határozat végrehajtásának minisztériumon belüli rendjéről szóló 39/2009. (IX. 11.) KHEM utasítás, továbbá „a jelentős értékű közbeszerzések megindításának egyes kérdéseiről szóló 1132/2009. (VIII. 7.) Korm. határozat végrehajtásáról a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter irányítása alá tartozó költségvetési szerveknél” tárgyú 37/2009. (IX. 11.) KHEM utasítás.
1/a. melléklet a 26/2011. (V. 6.) NFM utasításhoz
1/b. melléklet a 26/2011. (V. 6.) NFM utasításhoz
2. melléklet a 26/2011. (V. 6.) NFM utasításhoz
|
Felügyelő neve: |
|
|
Felügyelő elérhetőségei: |
[telefonszám] |
|
Felügyelő helyettesítőjének neve: |
|
|
Felügyelő helyettesítőjének elérhetőségei: |
[telefonszám] |
3. melléklet a 26/2011. (V. 6.) NFM utasításhoz
4. melléklet a 26/2011. (V. 6.) NFM utasításhoz
A közbeszerzési eljárás megindítására / szerződés megkötésére / szerződés módosítására vonatkozóan □ a hozzájárulás megadását. □ a hozzájárulás megtagadását. □ a hozzájárulás megadását a 9. pontban meghatározott feltételek teljesítése esetén. □ Kérem a felülvizsgálatot és új javaslat elkészítését. Kelt…………….., ………..év. ……………………hó……nap ………………………………… főosztályvezető |
A közbeszerzési eljárás megindítására / szerződés megkötésére / szerződés módosítására vonatkozóan □ a hozzájárulás megadását. □ a hozzájárulás megtagadását. □ a hozzájárulás megadását a 9. pontban meghatározott feltételek teljesítése esetén. □ Kérem a felülvizsgálatot és új javaslat elkészítését. Kelt…………….., ………..év. ……………………hó……nap …………………………………… helyettes államtitkár |
A közbeszerzési eljárás megindításához / szerződés megkötéséhez / szerződés módosításához □ hozzájárulok. □ nem járulok hozzá. □ a hozzájárulást a 9. pontban meghatározott feltételek teljesítése esetén adom meg. Fentiek szerinti döntésem előterjesztővel való közlésével megbízom a Közbeszerzési Koordinációs, Felügyeleti és Nyilvántartási Főosztály vezetőjét. □ Kérem a felülvizsgálatot és új javaslat elkészítését. Kelt…………….., ………..év. ……………………hó……nap ……………………………………… döntéshozó |
5. melléklet a 26/2011. (V. 6.) NFM utasításhoz
A fentiek szerint meghatározott [közbeszerzési eljárás megindításához / szerződés megkötéséhez / szerződés módosításához] a kezdeményező előterjesztésének és mellékleteinek vizsgálatát követően a Döntéshozó [hozzájárult / nem járult hozzá / az alábbi feltételek teljesítése esetén járul hozzá:]. |
6. melléklet a 26/2011. (V. 6.) NFM utasításhoz
7. melléklet a 26/2011. (V. 6.) NFM utasításhoz
A közbeszerzési eljárás előterjesztett eredményével kapcsolatban – a Felügyelő javaslatára is tekintettel – javaslom □ a hozzájárulás megadását az eredmény kihirdethetéséhez. □ a hozzájárulás megtagadását az eredmény kihirdetéséhez; egyben új eredmény megállapítását és előterjesztését tartom szükségesnek a 16. pontban megadott indok(ok) miatt. □ Kérem a felülvizsgálatot és új javaslat elkészítését. Kelt: …………….., ………..év. ……………………hó……nap ……………………………………… főosztályvezető |
A közbeszerzési eljárás előterjesztett eredményével kapcsolatban – a Felügyelő javaslatára is tekintettel – javaslom □ a hozzájárulás megadását az eredmény kihirdethetéséhez. □ a hozzájárulás megtagadását az eredmény kihirdetéséhez; egyben új eredmény megállapítását és előterjesztését tartom szükségesnek a 16. pontban megadott indok(ok) miatt. □ Kérem a felülvizsgálatot és új javaslat elkészítését. Kelt: …………….., ………..év. ……………………hó……nap ……………………………………… helyettes államtitkár |
A közbeszerzési eljárás előterjesztett eredményével kapcsolatban □ hozzájárulok az eredmény kihirdethetéséhez. □ nem járulok hozzá az eredmény kihirdetéséhez, egyben új eredmény megállapítását és előterjesztését tartom szükségesnek a 16. pontban megadott indok(ok) miatt. Fentiek szerinti döntésem előterjesztővel való közlésével megbízom a Közbeszerzési Koordinációs, Felügyeleti és Nyilvántartási Főosztály vezetőjét. □ Kérem a felülvizsgálatot és új javaslat elkészítését. Kelt…………….., ………..év. ……………………hó……nap ……………………………………… döntéshozó |
8. melléklet a 26/2011. (V. 6.) NFM utasításhoz
A fentiek szerint meghatározott [közbeszerzési eljárás eredményének kihirdetéséhez a kezdeményező által beküldött dokumentumok vizsgálatát követően a Döntéshozó [hozzájárult / nem járult hozzá és új eredménymegállapítás |
Az utasítást a 2/2015. (I. 30.) NFM utasítás 28. § a) pontja hatályon kívül helyezte 2015. január 31. napjával.
A hatálybalépés időpontja 2011. május 7.
A hatálybalépés időpontja 2011. május 7.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás