41/2011. (VIII. 9.) NFM rendelet
41/2011. (VIII. 9.) NFM rendelet
a gazdaságfejlesztést szolgáló célelőirányzat 2011. évi felhasználásának részletes szabályairól1
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet 2. § 6. pont m) alpontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 73. § b) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet hatálya
1. § E rendelet hatálya a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. törvény 1. melléklet XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet, 16. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 8. Gazdaságfejlesztést szolgáló célelőirányzat alcím (a továbbiakban: előirányzat) felhasználására terjed ki.
2. § Az előirányzat terhére a nemzeti fejlesztési miniszter, vagy az általa kiadott utasításban kijelölt személy (a továbbiakban: Támogató) forrást biztosít:
a) a Széchenyi Kártya Program (a továbbiakban: Program) keretében a vállalkozásoknak nyújtott hitelekhez kapcsolódó kamat- és garanciadíj támogatásra,
b) az előirányzat működtetésével, kezelésével összefüggő fizetési kötelezettségek teljesítésére, a gazdaságfejlesztéssel összefüggő feladatokra, valamint
c) a 2011. évben eredeti törvényi előirányzattal nem rendelkező, a XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet 16. cím, 2. alcím
ca) 30. jogcímcsoport a Nemzetközi jelentőségű, kiemelt KFI programok támogatása,
cb) 31. jogcímcsoport Üzletre hangolva,
cc) 47. jogcímcsoport Kis- és középvállalkozói célelőirányzat,
cd) 37. jogcímcsoport a Kiemelt ágazatok fejlesztési stratégiájának támogatása,
ce) 39. jogcímcsoport Nemzeti beruházás ösztönzési célelőirányzat
fejezeti kezelésű előirányzatok működtetésével, kezelésével összefüggő fizetési kötelezettségek teljesítésére, és előre nem tervezhető feladatokra.
2. Értelmező rendelkezések
3. § E rendelet alkalmazásában:
1. garanciadíj: a garantőr szervezet készfizető kezességvállalási díja,
2. garantőr szervezet: a Program megvalósításában résztvevő azon szervezet, amely a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény 3. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott tevékenység végzését a Program keretében ellátja,
3. garantőr szervezet által nyújtott készfizető kezességvállalás: a Program keretében kötött hitelszerződés teljesítését biztosító olyan mellékkötelezettség, amely keretében a garantőr szervezet kötelezettséget vállal arra, hogy ha a hitelszerződés kedvezményezettje bármely, a hitelszerződésből eredő fizetési kötelezettségének nem tesz eleget, meghatározott határidőn belül a megállapított összeghatárig a jogosultnak fizetést fog teljesíteni,
4. kedvezményezett: a Program keretében létrejött támogatási jogviszony alapján kamat- és garanciadíj támogatásban részesült személy vagy szervezet,
5. készfizető kezességvállalás: a Program keretében kötött hitelszerződés és létrejött támogatási jogviszony teljesítését biztosító kötelezettség, amely keretében a magánszemély készfizető kezes vállalja, hogy ha a kedvezményezett bármely, a hitelszerződésből, vagy a támogatási jogviszonyból eredő fizetési kötelezettségének nem tesz eleget, a teljes összeghatárig a jogosultnak sortartás nélkül fizetést fog teljesíteni,
6. Program: a Széchenyi Kártya Program olyan vállalkozási hitelprogram, amelynek keretében a mikro-, kis- és középvállalkozások, valamint egyéni vállalkozók különböző hiteltípusok segítségével, egyszerűsített eljárással, állami kamattámogatás és – hiteltípustól függően – garanciadíj-támogatás mellett juthatnak finanszírozási lehetőségekhez,
7. Üzletszabályzat: a Támogató jóváhagyásával kiadott, a KA-VOSZ Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: KA-VOSZ Zrt.) honlapján közzétett Széchenyi Kártya Program Üzletszabályzat,
8. vállalkozások: a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény 19. § 5. pontjában meghatározott azon vállalkozások, amelyek megfelelnek a törvény 3–5. §-ában megfogalmazott feltételeknek.
4. § (1) Az előirányzathoz kapcsolódó pénzügyi és számviteli feladatokat a MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MAG Zrt.) látja el az e rendeletben meghatározottak szerint, az e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül a Támogatóval megkötött szerződésben foglaltak alapján.
(2) Az előirányzat terhére nyújtott támogatások tekintetében a támogatási rendszer közreműködő szervezeti feladatait a KA-VOSZ Zrt. és a MAG Zrt. látja el az e rendeletben meghatározottak szerint, az e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül a Támogatóval megkötött szerződésben foglaltak alapján.
SZÉCHENYI KÁRTYA PROGRAM
3. A Program megvalósításában résztvevő szervezetek és feladataik
5. § A Program megvalósításában:
a) közreműködői feladatokat ellátó szervezetek (a továbbiakban: közreműködő szervezetek),
b) hitelintézetek és
c) a garantőr szervezet
vesznek részt.
6. § (1) A KA-VOSZ Zrt. a Program lebonyolítása során közreműködő szervezetként
a) fogadja, tájékoztatja és regisztrálja a Program keretében hitelt, és a hitelhez kapcsolódóan kamat- és garanciadíj támogatást igénylő vállalkozásokat,
b) ellenőrzi a 8. § szerinti keretszerződés mellékleteiben leírtak szerint, hogy a Programban való részvétel feltételei a vállalkozások esetében fennállnak-e,
c) a hitelintézetek egyetértésével meghatározott módon előminősíti a vállalkozásokat,
d) a hitelintézetekkel kötött megállapodás alapján a Program igénybevételi feltételeinek megfelelő vállalkozásokat közvetít a Programban résztvevő hitelintézetekhez,
e) a hitelintézetekkel kötött megállapodás alapján a hitelintézetek felé sortartó kezességet vállal a hitelintézetek részére meg nem térült állami kamattámogatásnak maximum 20% erejéig,
f) ellátja a csekély összegű (de minimis) támogatás megítéléséhez kapcsolódó tájékoztatási feladatot,
g) előzetesen átvizsgálja a hitelintézetek kamat- és garanciadíj lehívásait tartalmazó kimutatásokat,
h) kezeli a támogatási eljárás során megadott vagy keletkező adatokat,
i) üzemelteti és fejleszti a Program végrehajtása során alkalmazott informatikai rendszert,
j) javaslatot tesz a Támogató részére új termékek bevezetésére, meglévő termékek korszerűsítésére,
k) ellátja a Támogatóval kötött, 4. § (2) bekezdése szerinti szerződésben meghatározott feladatokat.
(2) A MAG Zrt. a Program lebonyolítása során közreműködő szervezetként
a) naprakész, tételes, évenkénti és hitelintézeti bontású nyilvántartást vezet a kötelezettségvállalásokról és teljesítésigazolásokról a KA-VOSZ Zrt. és a Támogató által átadott dokumentumok alapján,
b) ellenőrzi a hitelintézetek kamat- és garanciadíj-támogatás lehívásait, a KA-VOSZ Zrt. által előzetesen átvizsgált, a teljesítés igazolását alátámasztó dokumentumokat, továbbá a lehívásban szereplő kedvezményezettek jogosultságát, a keret rendelkezésre állását, a garanciadíjra jutó támogatást, és kiállítja a teljesítésigazolást,
c) a teljesítésigazolás alapján a garanciadíj támogatást a benyújtást követően havonta utalványozza,
d) a teljesítésigazolás alapján a kamattámogatást a benyújtást követően negyedévente utalványozza,
e) havonta egyezteti a KA-VOSZ Zrt.-vel a megszűnt támogatási jogviszonyú vállalkozások listáját,
f) előzetesen ellenőrzi a kiutalások jogosságát és összegszerűségét,
g) indokolt esetben felfüggeszti a támogatás folyósítását,
h) ellátja – a Program keretében nyújtott állami támogatásokhoz kapcsolódó – követeléskezelési, valamint egyes ellenőrzési feladatokat,
i) ellátja a Támogatóval kötött, 4. § (2) bekezdése szerinti szerződésben meghatározott feladatokat.
7. § A KA-VOSZ Zrt. a 6. § (1) bekezdésben meghatározott feladatok ellátásába – a Támogató egyetértésével – más szervezeteket (a továbbiakban: regisztráló szervezetek) is bevonhat, amely szervezetek tevékenységéért a KA-VOSZ Zrt. felelősséggel tartozik.
8. § A Program keretében hitelnyújtásra a Programban résztvevő – KA-VOSZ Zrt.-vel megállapodást kötött – azon hitelintézetek jogosultak, amelyekkel a Támogató és a KA-VOSZ Zrt. keretszerződést köt.
9. § (1) A kedvezményezettel kötött egyedi hitelszerződések mögött a garantőr szervezet, az egyes hitelintézetekkel kötött megállapodások alapján, a létrejött hitelügyletekhez kapcsolódóan kedvezményes garanciadíjért készfizető kezességet vállal.
(2) A garantőr szervezet által megállapított kedvezményes garanciadíj és a piaci garanciadíj közötti különbözet beleszámít az adott ügylet támogatástartalmának teljes összegébe.
4. A Program keretében igényelhető hiteltípusok, azok célja, mértéke
10. § A Program keretében
a) Széchenyi Kártya Folyószámlahitel,
b) Széchenyi Forgóeszköz Hitel,
c) Széchenyi Beruházási Hitel,
d) Széchenyi Önerő Kiegészítő Hitel, és
e) Széchenyi Támogatást Megelőlegező Hitel
igényelhető.
11. § (1) A Széchenyi Kártya Folyószámlahitel célja a vállalkozások átmeneti likviditási problémáinak áthidalása. A Széchenyi Kártya Folyószámlahitel 25 millió forint hitelösszegig, 365 napos futamidőre igényelhető, amely 365 nappal meghosszabbítható.
(2) A Széchenyi Forgóeszköz Hitel célja a vállalkozások forgóeszközigényének finanszírozása, piacaik megtartása és bővítése érdekében. A Széchenyi Forgóeszköz Hitel 25 millió forint hitelösszegig, legfeljebb 3 éves (1096 napos) futamidőre igényelhető.
(3) A Széchenyi Beruházási Hitel célja a vállalkozások beruházásának ösztönzése, piacaik megtartása és bővítése érdekében. A Széchenyi Beruházási Hitel 50 millió forint hitelösszegig, legfeljebb 10 éves futamidőre igényelhető.
(4) A Széchenyi Önerő Kiegészítő Hitel és a Széchenyi Támogatást Megelőlegező Hitel célja a pályázati források nagyobb arányú kihasználása és a sikeresen megvalósuló projektek számának növelése. A Széchenyi Önerő Kiegészítő Hitel és a Széchenyi Támogatást Megelőlegező Hitel legfeljebb 50 millió forint hitelösszegig igényelhető. A Széchenyi Önerő Kiegészítő Hitel legfeljebb 10 éves, a Széchenyi Támogatást Megelőlegező Hitel legfeljebb 5 éves futamidőre igényelhető.
5. A Programban igényelhető állami támogatás típusok, mértéke
12. § (1) A Program keretében a vállalkozásoknak nyújtott hitel kamatterhének és garanciadíjának csökkentése érdekében kamat- és garanciadíj támogatás igényelhető.
(2) A 10. § a) pontja szerinti hitelszerződés keretében 10 millió forint hitelösszegig 365 napra 1 százalékpont kamattámogatás biztosítható. 25 millió forint hitelösszegig, a hitelszerződés teljes összegére, a garantőr szervezet által vállalt garancia éves díjának 50 százalékáig biztosítható támogatás, de a garanciadíj támogatás összege nem haladhatja meg a garanciadíj vetítési alapjának 0,75 százalékát.
(3) A 10. § b)–d) pontja szerinti hitelszerződések teljes összegéhez az adott ügylet futamidejének első három évére (1096 napra) 2 százalékpont kamattámogatás, valamint a garanciavállalás évenkénti díjának 50 százalékáig terjedő támogatás biztosítható, de a támogatás nem haladhatja meg a garanciadíj vetítési alapjának 0,75 százalékát.
(4) A 10. § e) pontja szerinti hitelszerződés keretében az adott ügylet futamidejének első három évére (1096 napra) 2 százalékpont kamattámogatás biztosítható.
6. A Programban kedvezményezettként résztvevő vállalkozások köre
13. § (1) A Program kedvezményezettjei azok a vállalkozások lehetnek, amelyek fő tevékenységként az alábbi tevékenységek egyikét sem végzik:
a) fegyver- és lőszergyártás,
b) katonai harcjármű gyártás,
c) szerencsejáték, fogadás.
(2) Nem lehet a Programban kedvezményezett az a vállalkozás, amely a 10. § a) pontja szerinti hiteltípus esetén az alábbi tevékenységeket főtevékenységként végzi, valamint a 10. § b)–e) pontja esetén az a vállalkozás, amely a hitelt az alábbi tevékenységekhez kívánja felhasználni, vagy, ha ez nem állapítható meg vagy nem különíthető el egyértelműen, akkor ha az alábbi tevékenységet főtevékenységként végzi:
a) növénytermesztés, állattenyésztés, vadgazdálkodás és kapcsolódó szolgáltatások, erdőgazdálkodás vagy halászat és halgazdálkodás,
b) szénbányászat.
7. A Program keretében való támogatás-igénylés, kötelezettségvállalás rendje
14. § (1) A Programban azok a vállalkozások vehetnek részt, amelyek megfelelnek a 13. §-ban megfogalmazott feltételeknek és rendelkeznek
a) egyéni vállalkozók esetén egy teljes naptári évre vonatkozó egyéni vállalkozói működést igazoló személyi jövedelemadó vagy egyszerűsített vállalkozói adó bevallásával,
b) egyéb vállalkozások esetén pedig legalább egy lezárt, teljes üzleti évre vonatkozó – a vállalkozási formához igazodó – éves, egyszerűsített éves vagy egyszerűsített beszámolóval, vagy egyszerűsített vállalkozói adó bevallásával.
(2) A Program keretében a vállalkozásoknak nyújtott hitelhez kapcsolódó kamat- és garanciadíj támogatás az igénylő adatait tartalmazó hiteligénylő lap, az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban Ámr.) 113. § (2) bekezdés b)–d) és h) pontjában előírt, a 20. § (2) bekezdésében meghatározott, valamint a támogatási eljárás során megadott vagy keletkező adatainak nyilvántartásba vételéhez és kezeléséhez való hozzájáruló írásbeli nyilatkozatok csatolásával igényelhető.
(3) A hiteligénylő lapot és mellékleteit a regisztráló szervezetek irodáiban lehet benyújtani. A támogatást igénylőnek a támogatási eljárással kapcsolatos adatai számítógépes nyilvántartásban rögzítésre kerülnek, valamint a rendelkezésére álló dokumentumok és adatok alapján – a hitelintézet egyetértésével meghatározott módon – előminősítésre kerül sor.
(4) A rendelkezésre álló dokumentumok és adatok alapján előzetesen ellenőrzésre kerül, hogy a vállalkozás részéről a Programban való részvétel feltételei fennállnak-e, valamint, hogy a hiteligénylő lap és mellékletei hiánytalanul és megfelelően vannak-e kitöltve és csatolva. Amennyiben a Programban való részvétel feltételei fennállnak, valamint a hiteligénylő lap és mellékletei megfelelően kerültek kitöltésre, illetve csatolásra, azok továbbításra kerülnek a hitelintézet részére.
15. § (1) A támogatást igénylő hitelkérelmét a hitelintézet bírálja el.
(2) A hitelintézet a hitelképes igénylővel hitelszerződést köt.
(3) A hitelintézet az elbírált hiteligény befogadásáról és a hiteligényt elutasító vagy jóváhagyó döntésről, valamint a jóváhagyást kővetően létrejött és hatályba lépett hitelszerződésről legkésőbb a tárgyhónapot követő hónap 10-ig tájékoztatja a KA-VOSZ Zrt.-t.
(4) Azon vállalkozások listáját, amelyek a hitelintézetekkel a tárgyhónapban hatályba lépett hitelszerződést kötöttek, a tárgyhónapot követő hónap végéig a KA-VOSZ Zrt. megküldi a Támogatónak.
(5) A (4) bekezdésben meghatározott listán lévő vállalkozásokkal szemben a kötelezettségvállalásra olyan módon kerül sor, hogy csoportos kötelezettségvállalás keretében több támogatási igény támogatására vonatkozó kötelezettségvállalások egyetlen dokumentumban kerülnek rögzítésre és aláírásra.
(6) A 10. § b)–e) pontja szerinti hiteltípusokhoz kapcsolódó kötelezettségvállalás – kivéve annak a tárgyévre vonatkozó összegét – tárgyéven túli kötelezettségvállalásnak minősül.
(7) A csoportos kötelezettségvállalási dokumentumot a Támogató a kötelezettségvállalást követő 10 napon belül megküldi a MAG Zrt.-nek.
16. § A Programhoz kapcsolódó kötelezettségvállalás esetén a pénzügyi teljesítés határidejét úgy kell megállapítani, hogy az ne legyen későbbi, mint a megkötött hitelszerződés alapján kamat- és garanciadíj támogatással érintett időszak leteltét követő hatodik hónap vége.
17. § (1) A Programban való részvétel további feltétele, hogy a támogatást igénylő vállalkozás a hitelszerződésből és a támogatási jogviszonyból eredő kötelezettségeire nézve megfelelő magánszemély készfizető kezest biztosítson.
(2) Nem lehet magánszemély készfizető kezes, aki a Program keretében kedvezményezettként támogatásban részesül.
(3) Egy magánszemély készfizető kezes egy időben csak egy vállalkozás tartozásáért vállalhat kezességet.
(4) A KA-VOSZ Zrt. előzetesen vizsgálja, hogy a támogatást igénylő magánszemély készfizető kezes megfelel-e a (2) és (3) bekezdésben meghatározott feltételeknek.
(5) A hitelintézetek döntenek a felajánlott magánszemély készfizető kezes elfogadhatóságáról.
(6) A magánszemély készfizető kezes a kedvezményezettnek a Támogatóval létrejött támogatási jogviszonya, valamint a hitelintézettel létrejött hitelszerződés alapján a Támogatóval és a hitelintézettel szemben fennálló összes tartozásáért (beleértve a hitelintézet részére meg nem térült állami kamat- és garanciadíj támogatást, tőkét, kamatot, járulékokat) vállal készfizető kezességet.
18. § A vállalkozásoknak nyújtott hitelhez kapcsolódó állami támogatás igénylésének rendjét és részletes feltételeit, valamint az igényléshez szükséges formanyomtatványokat a KA-VOSZ Zrt. a honlapján e rendelet hatályba lépését követő 30 napon belül közzéteszi.
8. A Program keretében való támogatási jogosultság és támogatási jogviszony keletkezése
19. § (1) A hitelhez kapcsolódó támogatási jogosultság az alábbi feltételek együttes teljesülése esetén áll fenn:
a) a támogatást igénylő megfelel a Programban való részvétel e rendelet szerinti, valamint a 18. § szerint közzétett feltételeknek,
b) a támogatást igénylő a hitelhez kapcsolódó támogatás igényléséhez szükséges nyilatkozatokat megadja,
c) a támogatást igénylő által felajánlott magánszemély kézfizető kezest a hitelintézet elfogadja,
d) a támogatást igénylővel szemben a Program keretében nyújtandó támogatás folyósítását kizáró ok nem áll fenn,
e) a támogatást igénylő a Programban résztvevő valamely hitelintézettel hitelszerződést köt, és
f) a 15. § (5) bekezdése szerinti csoportos kötelezettségvállalás a támogatáshoz kapcsolódóan megvalósul.
(2) A támogatási jogviszony az (1) bekezdésben meghatározott feltételek együttes teljesülése esetén, a Támogató és a kedvezményezett között, a hitelszerződés hatálybalépésének napjára visszamenőleges hatállyal jön létre.
9. A Program keretében nyújtott csekély összegű (de minimis) támogatás
20. § (1) A Programban a vállalkozásoknak nyújtott állami kamat- és garanciadíj, valamint a garantőr szervezet kezességvállalásával nyújtott támogatás csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül, és az 1998/2006/EK bizottsági rendeletben (a továbbiakban: bizottsági rendelet) és az e §-ban meghatározott feltételek szerint nyújtható.
(2) A csekély összegű támogatás feltétele, hogy a támogatást igénylő nyilatkozik az adott pénzügyi évben és az azt megelőző két pénzügyi év alatt általa igénybe vett csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.
(3) A csekély összegű támogatás összege nem haladhatja meg a 200 000 eurónak megfelelő forintösszeget. A közúti szállítás terén működő vállalkozás esetében a csekély összegű támogatás összege nem haladhatja meg a 100 000 eurónak megfelelő forintösszeget.
(4) Csekély összegű támogatás nem nyújtható a kereskedelmi fuvarozás területén működő vállalkozások számára teherszállító járművek megvásárlásához.
(5) A (3) bekezdésben meghatározott összegek a csekély összegű támogatás formájától és a kitűzött céltól függetlenül alkalmazandók, tekintet nélkül arra, hogy a tagállam által biztosított támogatást teljesen vagy részben közösségi eredetű forrásokból finanszírozzák. Az időszakot az érintett tagállamban a vállalkozás által alkalmazott üzleti évekre hivatkozva kell meghatározni.
(6) A kedvezményezett számára adott évben megítélt csekély összegű támogatás összegébe a megítélt hitelkeret támogatott futamidejének időszakára jutó kamat- és garanciadíj támogatás, valamint a garantőr szervezet kedvezményes garanciavállalásából adódó állami támogatás összege számít bele.
(7) Amennyiben a Program keretében nyújtott támogatás teljes összege túllépi a (3) bekezdésben meghatározott felső összeghatárt, a támogatás összege a bizottsági rendelet alapján nem mentesíthető, még a (3) bekezdésben meghatározott felső összeghatárt meg nem haladó rész tekintetében sem. Ebben az esetben nem igényelhető mentesítés az Európai Unió működéséről szóló szerződés 108. cikk (3) bekezdésében előírt bejelentési kötelezettség alól a bizottsági rendelet alapján sem a támogatás odaítélésekor, sem pedig későbbi időpontban.
(8) A (3) bekezdésben meghatározott felső összeghatárt készpénzben odaítélt támogatásként kell kifejezni. Az összes használt összeget bruttó összegnek kell tekinteni, azaz bármely adózás vagy egyéb levonás előtti adatnak.
(9) A több évre vonatkozó támogatástartalmat az igény elfogadása időpontjában érvényes értékére kell diszkontálni.
10. A Program keretében való támogatásfolyósítás
21. § (1) A hitelintézet negyedévente, a tárgynegyedév utolsó hónapját követő hónap 20. napjáig kimutatást ad át a KA-VOSZ Zrt. részére az igényelt kamattámogatás összegéről. A KA-VOSZ Zrt. az általa előzetesen átvizsgált, és a teljesítést alátámasztó (a támogatáslehívást részletező, hitelintézettel egyeztetett és ellenőrzött) dokumentumokat azok átvételét követő 15 napon belül átadja a MAG Zrt. részére.
(2) A hitelintézet az e rendeletben foglaltak fennállása esetén a kedvezményezettől a kamatnak csak a támogatással csökkentett részét szedi be.
(3) A hitelintézet az adott tárgyhónapban hatályba lépett Széchenyi Kártya Folyószámla, Beruházási-, Forgóeszköz és Önerő Kiegészítő hitelekre vonatkozóan havonta, a tárgyhónapot követő hónap 20. napjáig, a Széchenyi Kártya Beruházási-, Forgóeszköz és Önerő Kiegészítő hitelekre vonatkozóan az előző év december 31-én fennálló hitelekről minden naptári év február 28-ig kimutatást ad át a KA-VOSZ Zrt. részére az igényelt garanciadíj támogatásról. A KA-VOSZ Zrt. az általa előzetesen átvizsgált, és a teljesítést alátámasztó, a támogatáslehívást részletező, hitelintézettel egyeztetett és ellenőrzött dokumentumokat azok átvételét követő 15 napon belül átadja a MAG Zrt. részére.
(4) A támogatás összegét – a Támogató által a hitelintézetekkel kötött keretszerződésben foglalt feltételekkel – a MAG Zrt. a támogatási igény áttekintését és elfogadását követő 5 napon belül azon hitelintézetnek folyósítja, amellyel a kedvezményezett a Program keretében hitelszerződést kötött.
(5) A hitelintézet az e rendeletben foglaltak fennállása esetén a kedvezményezettől a garanciadíjnak csak a támogatással csökkentett részét szedi be.
(6) A hitelintézet a garantőr szervezet részére fizetendő garanciadíjat:
a) a Széchenyi Kártya Folyószámlahitel esetén a teljes futamidőre előre egy összegben,
b) a Széchenyi Forgóeszköz-, Beruházási-, Önerő Kiegészítő hitelek esetén évente, a garantőr szervezet hirdetményében az éven túli futamidejű kezességvállalásokra, évenkénti díjfizetés esetére meghatározottak szerint
fizeti meg.
22. § A kedvezményezett köztartozása esetén az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 13/A. § (5)–(6) bekezdése és az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19.) Korm. rendelet szerint kell eljárni.
11. A Program keretében való támogatási jogviszony megszűnése és követeléskezelés rendje
23. § (1) A támogatási jogviszony megszűnik a hitelszerződés lejáratával vagy megszűnésével, de legkésőbb a 12. §-ban meghatározott időtartam végén.
(2) A hitelszerződés megszűnése – a 24. §-ban meghatározott esetek kivételével – a hitelszerződés lejáratának vagy megszűnésének időpontjáig már kifizetett, vagy még kifizetendő támogatásokat nem érinti.
24. § A támogatási jogviszony a támogatási jogviszony létrejöttének napjára visszamenőleg megszűnik, ha:
a) hitelt érdemlően bebizonyosodik, hogy a támogatás igénylésekor a kedvezményezettel szemben bármely, a Programban való részvételt kizáró ok állt fenn,
b) a kedvezményezett valótlan, hamis, vagy megtévesztő adatot, vagy nyilatkozatot adott vagy tett,
c) a kedvezményezett visszavonja bármely, a Programban való részvétel érdekében tett nyilatkozatát, vagy
d) a kedvezményezett megszegi a támogatási jogviszonyra vonatkozó kötelezettségeit.
25. § (1) A 24. §-ban meghatározott esetek bekövetkeztekor a kedvezményezett a hitelintézet felé már átutalt támogatás teljes összegét a Polgári Törvénykönyv szerinti, a támogatás folyósításától a teljes összegének tényleges visszafizetési idejéig felszámított kamattal növelt mértékben köteles visszafizetni az előirányzat javára.
(2) A 24. §-ban meghatározott esetekben a hitelintézet az esemény bekövetkeztéről való tudomásszerzés napján az (1) bekezdésben meghatározott összeggel megterheli a kedvezményezettnek a hitelintézetnél vezetett számláját.
(3) A hitelintézet a kedvezményezett számlájáról a (2) bekezdés szerint leemelt összeget azonnal köteles átutalni az előirányzat javára.
(4) Amennyiben a kedvezményezett számláján nincs elegendő fedezet az összeg leemeléséhez, a MAG Zrt. a hitelintézet erről szóló tájékoztatását követően felszólítást küld a kedvezményezett részére az (1) bekezdés szerinti összeg előirányzat részére, 10 napon belül történő megfizetése érdekében.
(5) Ha a felszólítás nem jár eredménnyel, a MAG Zrt. intézkedik a követelés érvényesítése érdekében.
12. A Program ellenőrzése
26. § (1) A Program keretében nyújtott állami támogatáshoz kapcsolódó ellenőrzési kötelezettség a Támogatót, a Támogató megbízásából eljáró KA-VOSZ Zrt.-t és MAG Zrt.-t terheli, valamint egyéb, jogszabályok alapján ellenőrzésre jogosult szervezeteket illet meg.
(2) A KA-VOSZ Zrt. köteles tájékoztatni a kedvezményezettet arról, hogy csekély összegű támogatásban részesül. A tájékoztatásnak kifejezetten utalnia kell a bizottsági rendeletre, hivatkozva annak pontos címére és az Európai Közösség Hivatalos Lapjában való kihirdetésére, valamint meg kell határoznia a támogatás összegét az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. mellékletében foglalt módszertan alapján kiszámolt támogatástartalomban kifejezve.
(3) A MAG Zrt. köteles ellátni a Programban közreműködőként vagy kedvezményezettként résztvevőknél a támogatás felhasználásával kapcsolatos ellenőrzési feladatokat.
13. A Programhoz kapcsolódó kifogások kezelése
27. § (1) A támogatást igénylő vagy a kedvezményezett a közreműködő szervezetek döntése ellen a Támogatónak címezve az Ámr. 131. § (1) bekezdése szerinti kifogást nyújthat be.
(2) A kifogás benyújtására a kifogásolt intézkedésről való tudomásszerzéstől számított 10 napon belül, de legfeljebb a kifogásolt intézkedéstől számított 60 napon belül, egy alkalommal, az indokok megjelölésével van lehetőség. A kifogás elbírálásának időtartama legfeljebb 20 nap.
(3) Amennyiben a kifogás elbírálásának ideje alatt a támogatási jogviszony létrejön, azt – a támogatást igénylő ellentétes nyilatkozata hiányában – a kifogásban foglaltak kivizsgálása iránti igényről való lemondásnak kell tekinteni.
(4) A kifogást érdemi vizsgálat nélkül el kell elutasítani, ha
a) a kifogást a (2) bekezdés szerinti határidőn túl terjesztették elő,
b) a kifogást nem az arra jogosult terjeszti elő,
c) korábbival azonos tartalmú, ismételt kifogást terjesztenek elő.
(5) A Támogató a részére elbírálásra megküldött kifogással kapcsolatban
a) a kifogásban foglaltaknak helyt adó és egyúttal a jogszerű állapot helyreállításáról gondoskodó, vagy
b) indokolt elutasító
döntést hoz.
(6) A Támogató a kifogás tárgyában hozott döntésről – elutasítás esetén az indokok megjelölésével – a döntést követő 5 napon belül értesíti a támogatást igénylőt vagy a kedvezményezettet és a közreműködő szervezeteket. A kifogás tárgyában hozott döntés ellen további kifogás előterjesztésének nincs helye.
PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI FELADATOK, VALAMINT AZ IRATTÁROZÁS
14. Az előirányzathoz kapcsolódó pénzügyi és számviteli feladatok ellátása
28. § Az előirányzat mindazon pénzügyi és számviteli szabályzatát, amelynek megalkotását jogszabály kötelezővé teszi, a MAG Zrt. készíti elő. A szabályzatokat a Támogató hagyja jóvá.
29. § (1) A MAG Zrt. gondoskodik:
a) a szakmai teljesítésigazolással,
b) a számlaérvényesítéssel, ellenjegyzéssel és utalványozással,
c) a folyósítással,
d) a könyvvezetéssel,
e) a havi könyvelési feladásokkal,
f) a Kincstári adatszolgáltatással,
g) a negyedéves mérlegkészítésekkel,
h) a féléves és az éves beszámoló előkészítésével,
i) az előirányzat könyvvizsgálatával,
j) az előirányzat ellenőrzésével, valamint
k) a követelések kezelésével
kapcsolatos feladatok ellátásáról.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt feladatokon kívül, a MAG Zrt. és a Támogató között a 4. § (1) bekezdés szerint létrejött szerződés a MAG Zrt. részére további feladatokat határozhat meg.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatokat a MAG Zrt. vezetője által írásban felhatalmazott személyek végzik.
15. Irattározás
30. § (1) A közreműködő szervezetek a kötelezettségvállalással és követeléskezeléssel kapcsolatos – hozzájuk beérkezett és továbbításra nem került – minden eredeti dokumentumot a támogatási jogviszony létrejöttét követő 10. év végéig megőrzik.
(2) A MAG Zrt. gondoskodik a számviteli dokumentumoknak a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 169. §-ában meghatározott módon történő megőrzéséről.
(3) A kedvezményezett a támogatással kapcsolatos dokumentumokat a támogatási jogviszony megszűnését követő 10. év végéig megőrzi.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
31. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
32. § E rendelet rendelkezéseit a 2011. január 1-jét követően létrejött hitelszerződések kapcsán folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
33. § Ez a rendelet a Szerződés 87. és 88. cikkének a de minimis támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2006. december 15-i 1998/2006/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.
34. § A területfejlesztési intézményrendszeri feladatok támogatása előirányzat 2011. évi felhasználásának részletes szabályairól szóló 18/2011. (V. 10.) NFM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az előirányzat az e §-ban foglalt feladatok ellátását szolgálja az alábbiak szerint:]
35. § Az R. 4. §-ában a „b) és c) pontja” szövegrész helyébe a „b)–d) pontja” szöveg lép.
36. § Az R. 4. § (2) bekezdése hatályát veszti.
A rendeletet a 43/2012. (VII. 19.) NFM rendelet 21. § b) pontja hatályon kívül helyezte 2012. július 23. napjával. Alkalmazására lásd e hatályon kívül helyező rendelet 17. § (3) bekezdését.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás