1.A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet 2011. évi egyes fejezeti és központi kezelésű előirányzatainak felhasználásáról szóló 10/2011. (II. 18.) NFM utasítás módosítása
„14. § (1) Az előirányzatok terhére támogatás nyújtása – támogatási döntés alapján – támogatói okirat kiadásával, vagy támogatási szerződés kötésével történhet. A támogatói okiratban, támogatási szerződésben rögzíteni kell az Ámr. 112. § (6) bekezdésében foglalt kötelezettségek megtartását biztosító feltételeket.
(2) Az Ámr. 114. § (1) bekezdésében meghatározott eseten túlmenően nem biztosítható költségvetésből nyújtott támogatás annak sem, aki az előző években a támogató által azonos célra biztosított költségvetésből nyújtott támogatás felhasználásával a támogatói okiratban, támogatási szerződésben foglalt kötelezettségét megszegve még nem számolt el.
(3) A támogatói okiratban, támogatási szerződésben rendelkezni kell a támogatói okirat visszavonása vagy a támogatási szerződés felmondása, az attól történő elállás esetén visszafizetendő költségvetésből nyújtott támogatás visszafizetésének biztosítékairól.
(4) Az előirányzatok terhére nyújtott támogatás igénybevétele mind utólagos elszámolás melletti előfinanszírozás, mind időszakos vagy záró beszámolót követő utófinanszírozás formájában történhet. Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható, ha ezt a támogatói okirat, támogatási szerződés tartalmazza.
(5) Amennyiben az Ámr. 124. § (9) bekezdésében foglalt esetekben a támogatás felfüggesztésre kerül, a felfüggesztésről és annak okáról a szakmai kezelő 5 munkanapon belül a kedvezményezettet tájékoztatja.
(6) A kedvezményezettek – ideértve a költségvetési szerveket is – számára a támogatói okiratban, támogatási szerződésben a költségvetésből nyújtott támogatás rendeltetésszerű felhasználásáról beszámolási kötelezettséget kell előírni. A kedvezményezett a támogatói okiratban vagy a támogatási szerződésben rögzített határidőig beszámolót készít.
(7) Az előirányzatok pályázati rendszeren kívüli felhasználása, továbbá közfeladat ellátására ki nem jelölt kedvezményezettek egyedi támogatása során az Ámr. 112. § (1) bekezdés szerinti támogatási kérelmekről (támogatási igényekről) az előirányzat szakmai kezelője előterjesztést készít, amelyet az előirányzat felett irányítást gyakorló felsővezető egyetértésével terjeszti elő a miniszter részére. Egyedi támogatásra irányuló szerződés kizárólag miniszteri döntés alapján köthető.
(8) A (7) bekezdés szerinti előterjesztésnek tartalmaznia kell
a) a kérelmező, vagy képviselőjének nevét,
b) a támogatás tárgyát,
c) a feladat megvalósításának részletes bemutatását,
d) a támogatási célhoz kapcsolódó teljes és részletes költség- és felhasználási ütemtervet, abban külön szerepeltetve a saját forrás mértékét,
e) a kérelmezett támogatási összeget (a támogatás intenzitását),
f) a szakmai kezelő döntési javaslatát,
g) a szakmai kezelő részletes szakmai alátámasztását arra vonatkozóan, hogy a támogatandó cél mennyiben kapcsolódik a minisztérium közfeladat-ellátásához, továbbá a forrást biztosító előirányzat a Kötv.-ben meghatározott célra kerül felhasználásra,
i) amennyiben olyan gazdasági tevékenység támogatására kerül sor, amelyre az EUMSZ 107. cikk (1) bekezdés szerinti feltételek fennállnak (állami forrás, szelektivitás, előny a kedvezményezett vállalkozásnál, tagállamok közti kereskedelem érintettsége, valamint a verseny torzulása vagy ennek veszélye) a Támogatásokat Vizsgáló Iroda jóváhagyó állásfoglalását.
(9) A (8) bekezdésben meghatározottakon túl az előterjesztésnek tartalmaznia kell az utólagos elszámolás melletti előfinanszírozás, illetve a támogatási előleg nyújtásának igényét és indokait, amelynek lehetőségéről a miniszter külön döntést hoz.
(10) A kérelmező részére a támogatói döntésről szóló tájékoztatást a szakmai kezelő küldi meg az Ámr. 112. § (5) bekezdése szerinti határidőben.
(11) A döntést követően a szakmai kezelő a 11. §-ban hivatkozott utasítás szerint kezdeményezi a támogatási szerződés megkötését, vagy előkészíti a támogatói okiratot.”
„14/A. § (1) A jogosulatlanul igénybe vett támogatás vagy jogosulatlanul igénybe vett más kifizetés esetén a folyósítást annak tudomásra jutásakor azonnali hatállyal fel kell függeszteni, és a támogatás vagy más kifizetés visszatérítése iránt a szakmai kezelőnek haladéktalanul intézkednie kell.
(2) A visszakövetelés előírására az Ámr. 17. § (9) bekezdése értelmében – amennyiben a jogosulatlanul igénybevett támogatás visszakövetelésének joga az Ámr. 109. § (5) bekezdés szerinti, rendeletben kijelölt szerv részére nem került átadásra – csak a 12. §-ban meghatározott személyek ellenjegyzése után kerülhet sor.
(3) A támogatás részbeni vagy teljes visszafizetésének összegét a visszafizetésről szóló értesítés előkészítésekor a megkötött támogatási szerződésben előírt kamattal kell kiszámítani.
(4) A szakmai kezelő köteles a visszavonásról a kedvezményezettet haladéktalanul, írásban igazolható módon értesíteni. Amennyiben a kedvezményezett a (2) bekezdés szerint ellenjegyzett fizetési felszólítás átvételét követően, az abban foglalt határidőn belül fizetési kötelezettségét nem teljesíti és a visszafizetési kötelezettség részletfizetés formájában történő engedélyezésére nem kerül sor, a követelést elsősorban beszedési megbízás, egyébként a támogatási szerződésben foglalt, az Ámr. 119. §-ával összhangban előírt biztosítékok alkalmazásával kell érvényesíteni. Amennyiben a biztosíték alkalmazása nem vezet eredményre, a követelést peresítésre át kell adni a Perképviseleti Főosztálynak. A Perképviseleti Főosztály ezekről a követelésekről nyilvántartás vezet és azokról negyedévente, legkésőbb a negyedévet követő hónap 10. munkanapján tájékoztatja a KF-et.
(5) A visszafizetésre kötelezett – a visszafizetési határidő lejárta előtt írásban benyújtott, részletes indokolást tartalmazó – kérelmére a 3. §-ban hivatkozott utasításban kijelölt személy a visszafizetési kötelezettségre részletfizetési kedvezményt adhat. A részletfizetésre vonatkozó döntést, valamint az alapján a megállapodást a szakmai kezelő készíti elő és a kötelezettségvállalás rendjében bocsátja kiadmányozásra. A megállapodásnak tartalmaznia kell a támogatási szerződésben előírt kamat fizetési kötelezettségének érvényesítési módját. A kiadmányozás után egy másolati példány megküldésével a szakmai kezelő köteles értesíteni a KF-et. A részletfizetés időtartama a 12 hónapot nem haladhatja meg.
14/B. § (1) A minisztérium követeléseiről lemondani – törvény eltérő rendelkezése hiányában – nem lehet. A visszakövetelendő összeget és a kamattartozást illetően peren kívüli egyezség, felszámolási és csődeljárás, adósságrendezési eljárás keretében egyezség miniszteri engedéllyel köthető azzal, hogy az egyezség nem eredményezheti a követelés csökkenését.
(2) Amennyiben a központi költségvetési támogatást jogosulatlan igénybevétel vagy felhasználás miatt a minisztérium, a kezelő vagy a lebonyolító szervezet visszaköveteli és a követelést a kötelezett határidőben nem teljesíti, a követelés köztartozásnak minősül. A végrehajtás díja az érintett fejezeti kezelésű előirányzat terhére elszámolható.
(3) A kisösszegű (bruttó 100 000 forintot meg nem haladó) követelést behajtásra előírni nem kell. A szakmai kezelő a követelés teljesítésére történő kétszeri írásbeli felhívás adós (kedvezményezett) részére történő megküldését követően a behajtás eredményességéről írásban tájékoztatni köteles a KF-et.
(4) A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználása során a keletkezett követelésekről a szakmai kezelő, és a kezelő szervezet folyamatos nyilvántartást köteles vezetni, ami alapján a KF-et – a számviteli nyilvántartásban való rögzítés érdekében – negyedévente, a negyedévet követő hónap 10-éig értesíteni köteles a keletkezett követelésekről. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a kedvezményezett azonosítására alkalmas információt (legalább a neve, adószáma), a vele szemben fennálló követelés bruttó összegét és az érintett kötelezettségvállalás azonosító számát.
(5) Az előlegek folyósítása és az előfinanszírozás miatt keletkező követelésekről a KF nyilvántartást vezet, amelyet egyeztet a szakmai kezelővel. A nyilvántartás formáját a fejezeti kezelésű előirányzatokra vonatkozó Számlarend tartalmazza.”
„(2) A kötelezettségvállalásra és a szakmai teljesítés igazolására jogosult, kijelölt személyekről előirányzatonként a szakmai kezelőnek az 5. számú melléklet szerinti nyomtatványt kell két példányban kitöltenie. Az aláírásminta- nyomtatvány 1 kitöltött példányát a szakmai kezelő őrzi, 1 példányt a KF részére kell megküldeni. Amennyiben az adott előirányzat pénzügyi-számviteli feladatait közreműködő szervezet végzi, a kötelezettségvállalásra, az ellenjegyzésre, a szakmai teljesítés igazolására, az érvényesítésre, az utalványozásra és az utalvány ellenjegyzésére jogosult kijelölésére az 5/a. számú melléklet szerinti aláírásmintát három példányban kell kitölteni, amelyből 1 kitöltött példányt a szakmai kezelő őriz meg, 1 példányt a KF részére kell megküldeni, a 3. példány a közreműködő szervezetet illeti meg. A jogosult kijelölése az aláírásminta-nyomtatványon is megtörténhet, ebben az esetben a nyomtatványon a kijelölésre jogosult aláírásának szerepelnie kell. Amennyiben a jogosult kijelölése belső szabályzatban vagy egyéb dokumentumban történik, az aláírásminta-nyomtatványon a vonatkozó belső szabályzatra vagy dokumentumra való pontos hivatkozással szükséges utalni erre. Amennyiben a jogosult személyében évközben változás történik, 8 napon belül a szakmai kezelőnek intézkednie kell az aláírásminta-nyomtatvány kiállítása vagy módosítása iránt.”
„(3) A Hozzájárulás a Művészetek Palotájának működtetéséhez és a Sportlétesítmények PPP-konstrukcióban történő fejlesztése fejezeti kezelésű előirányzatok esetében
a) a szakmai teljesítés igazolására a felügyeletet gyakorló államtitkár vagy az általa írásban kijelölt személy jogosult,
b) kötelezettségvállaláson alapuló kifizetést a felügyeletet gyakorló államtitkár vagy a miniszter engedélyezhet.
(4) A Hozzájárulás az oktatási-kutatási infrastruktúra bérleti díjához, a Hozzájárulás a meglévő kollégiumi rekonstrukciók bérleti díjához, a Hozzájárulás az új diákotthoni férőhelyek bérleti díjához és a Hozzájárulás a berlini Collegium Hungaricum bérleti díjához fejezeti kezelésű előirányzatok esetében a kötelezettségvállalás dokumentumában előírt pénzügyi elszámolás és szakmai beszámoló jóváhagyására a felügyeletet gyakorló államtitkár vagy a miniszter jogosult.”
5. § Az U1. a 40. §-t követően a következő alcímmel egészül ki:
„MFB tőkeemelése (17-16-18)
40/A. § (1) Az MFB tőkeemelése fejezeti kezelésű előirányzat célja az MFB Magyar Fejlesztési Bank Zrt. részére a rendkívüli kormányzati intézkedések előirányzatból történő átcsoportosításról szóló 1181/2011. (V. 31.) Korm. határozat szerinti tőkerendezés végrehajtása.
(2) Az MFB Magyar Fejlesztési Bank Zrt. a tőkeemelést az e tárgyban kiadott Alapítói határozatban meghatározott célokra használhatja fel.
(3) Az Alapítói határozat kiadását követően az előirányzat szakmai kezelője kezdeményezésére a KF intézkedik az előirányzat-átcsoportosításról a pénzügyi teljesítést végrehajtó NFM Igazgatás részére.”
a) Az előirányzat célja a kormányzati célú hírközlési szolgáltatás Kopint-Datorg Zrt. által történő ellátásának biztosítása a kormányzati célú hálózatokról szóló 346/2010. (XII. 28.) Korm. rendelet 1. mellékletében meghatározott hálózatok esetében.
b) Az előirányzat felhasználásának alapjául a kormányzati célú hálózatokról szóló 346/2010. (XII. 28.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdésének értelmében a miniszter és a Kopint-Datorg Zrt. között létrejött közszolgáltatási szerződés szolgál.”
7. § Az U1. a 44. §-t követően a következő alcímmel egészül ki:
„Központosított informatikai és telekommunikációs szolgáltatások (17-16-3-6)
44/A. § (1) Az előirányzat célja a központosított informatikai és telekommunikációs szolgáltatások nyújtásának, az igénybevevők informatikai és telekommunikációs eszközökkel történő ellátásának, és az eszközök működtetésének biztosítása.
(3) Az előirányzat felhasználásának alapjául a Statútum 93. §-a értelmében a nemzeti fejlesztési miniszter és a Kopint-Datorg Zrt. között létrejött, SLA alapú közszolgáltatási szerződés szolgál.”
„(4) A miniszteri jóváhagyást követően a szakmai kezelő értesíti az igénylőt a forrásigény jóváhagyásáról vagy annak elutasításáról, és a miniszteri döntés – intézmények esetén az (5) bekezdés szerinti megállapodás – alapján gondoskodik a szükséges előirányzatnak a feladat ellátásában érintett intézmény, fejezeti kezelésű előirányzat javára történő átcsoportosításáról.”
„(3) Az előirányzat felhasználása során az 55. § (2)–(6) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni azzal, hogy a szakmai kezelő a miniszteri jóváhagyás (intézmények esetén az 55. § (5) bekezdése szerinti megállapodás) alapján gondoskodik a forrásnak a feladat ellátásában érintett intézmény, fejezeti kezelésű előirányzat javára történő átutalásáról. Amennyiben a XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet felelősségi körébe tartozó feladat intézményhez nem köthető, illetve a feladatnak megfelelő fejezeti kezelésű előirányzat nem áll rendelkezésre, akkor a miniszter által jóváhagyott feladatra megkötött szerződéshez szükséges forrás az előirányzat terhére közvetlenül is biztosítható.”
(A közigazgatási államtitkár feladatkörébe tartozik:)
„f) a fejezeti kezelésű előirányzatok kiemelt előirányzatai közül a személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékok előirányzatai növelésének előterjesztése az államháztartás felelős miniszter részére,
h) az intézmények előirányzatait tartalmazó cím terhére, illetve javára, más fejezethez tartozó költségvetési szerv(ekkel) kötött megállapodás alapján történő átcsoportosítás jóváhagyása, amennyiben az átcsoportosítás a feladatok változásával, költségvetési szervek alapításával, átalakításával, megszüntetésével kapcsolatban szükséges; a Megállapodás előirányzat-átcsoportosításra vonatkozó pontja kizárólag az Áht. 27. § (1) bekezdése szerinti nyilvános kormányhatározat kihirdetésével és hatálybalépésével egyidejűleg léphet hatályba [Áht. 27. § (1) bekezdés].”
„(5) A KF vezetőjének feladatkörébe tartozik a kötelezettségvállalással terhelt fejezeti kezelésű előirányzat-maradvány jóváhagyása előtti kifizetéskor, és a kötelezettségvállalás bejelentése előtt teljesítendő előirányzat-módosítás engedélyezése [Áht. 24/B. § (4) bekezdés]. A KF vezetője hagyja jóvá a szakmai kezelők kezdeményezése, a felügyeletet gyakorló felsővezető egyetértése alapján a fejezeti kezelésű előirányzatok kiemelt előirányzatok – a személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékok növelésének kivételével – közötti átcsoportosítást azzal, hogy az nem érinthet előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítást [Áht. 27/B. § (3) bekezdés].”
„(7) Az Ámr. 127. § (7) bekezdése szerinti megállapodást a szakmai kezelő – a felügyeletet gyakorló felsővezető által jóváhagyott – előterjesztése alapján a közigazgatási államtitkár engedélyét követően az érintett szerződés szerinti kötelezettségvállalásra jogosult hagyja jóvá. A részletfizetés indokát az előterjesztésben részletesen ismertetni kell.”
„(7) A kötelezettségvállalásra, ellenjegyzésre, teljesítésigazolásra, érvényesítésre, utalványozásra és utalvány ellenjegyzésére jogosult, kijelölt személyekről a KKK az 1. melléklet szerinti nyomtatványt köteles kitölteni 2 példányban. Az aláírásminta-nyomtatvány 1 példányát a KKK őrzi meg, 1 példányát pedig a KF részére kell megküldeni a tárgyév március 31-ig. Az új kötelezettségvállalások – új finanszírozási alapokmány keretében kötött támogatási szerződés – tekintetében a kötelezettségvállalásra, a kötelezettségvállalás ellenjegyzésére és a teljesítésigazolásra jogosult, kijelölt személyekről a KIF az 1. melléklet szerinti nyomtatványt köteles kitölteni 3 példányban. Az aláírásminta-nyomtatvány 1 példányát a KIF őrzi meg, 1 példányát a KKK részére, 1 példányát pedig a KF részére kell megküldeni a tárgyév március 31-ig.”
4.A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium gazdálkodásával kapcsolatos folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzésről szóló 30/2011. (V. 27.) NFM utasítás módosítása
A kijelölés érvényessége: a kijelölés időpontjától.
* A kötelezettségvállaló és az ellenjegyző – ugyanazon gazdasági eseményre vonatkozóan – nem lehet azonos személy.
** Az érvényesítést végző személy nem lehet azonos a szakmai teljesítést igazoló, a kötelezettségvállalásra, utalványozásra és utalvány ellenjegyzésre jogosult személlyel.
** Az utalványozó és az ellenjegyző – ugyanazon gazdasági eseményre vonatkozóan – nem lehet azonos személy.
Kijelölés időpontja: Budapest, 2011. év hónap nap
”
3. melléklet a 41/2011. (VIII. 19.) NFM utasításhoz
Az U2. mellékletében foglalt „A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz tartozó fejezeti és központi kezelésű előirányzatok, azok szakmai kezelői és a felügyeletet gyakorló felsővezetők” című táblázat a következő sorokkal egészül ki:
(Cím
Alcím
Jogcím csoport /jogcím
ÁHT
Fejezeti kezelésű előirányzat
Fejezeti kezelésű előirányzat szakmai kezelője
Szakmai felügyeletet gyakorló helyettes államtitkár/kabinetfőnök
Felügyeletet gyakorló államtitkár/miniszter)
„16
18
0
297313
MFB tőkeemelése
Vagyongazdálkodási Főosztály
Vagyongazdálkodásért felelős helyettes államtitkár
Vagyonpolitikáért felelős államtitkár
16
3
6
302124
Központosított informatikai és telekommunikációs szolgáltatások
Informatikai Felügyeleti és Ellenőrzési Főosztály
Kormányzati Informatikáért felelős helyettes államtitkár
Infokommunikációért felelős államtitkár”
4. melléklet a 41/2011. (VIII. 19.) NFM utasításhoz
Az U4. mellékletében foglalt táblázat fejléce a következő sorral egészül ki:
(Sorsz.)
Tevékenység/ feladat megnevezése
Jogszabály, egyéb normatív rendelkezés
Feladatok tartalmi leírása
Keletkező dokumentum/ Fellelhetési hely
Felelős(ök)
Határidő
Kockázat
Ellenőrzési pont
Ellenőrzésért felelős
Jóváhagyás/ Aláírás
Pénzügyi teljesítés
Könyvveze- tésben való megjelenés
Ellenőrzés gyakorisága)
„I. Tervezés folyamata”
1
Az utasítás a 24. § alapján hatályát vesztette 2011. augusztus 21. napjával.