5/2011. (II. 15.) KIM rendelet
5/2011. (II. 15.) KIM rendelet
az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések és az integrációs rendszerben részt vevő intézményekben dolgozó pedagógusok támogatásáról1
A Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. törvény 5. mellékletének 11. a) és 11. b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 12. § h) pontja szerinti feladatkörömben a következőket rendelem el:
I. Az 5/2010. (I. 29.) OKM rendelet alapján 2010. évben támogatásban részesült fenntartók részére a 2010/2011. tanévre tekintettel 2011-ben megállapítható kiegészítő támogatás rendje
1. § (1) Azon helyi önkormányzatok és azok jogi személyiségű társulásai (a továbbiakban együtt: fenntartó) részére, akik a 2010. évben képesség-kibontakoztató, integrációs felkészítés, továbbá óvodai fejlesztő program szervezésének támogatásában, valamint az integrációs rendszerben részt vevő intézményekben dolgozó pedagógusok anyagi támogatására fordítható támogatásban részesültek, a 2010/2011-es nevelési év, tanév (a továbbiakban: tanév) feladatainak ellátására kiegészítő támogatásban részesülnek.
(2) A kiegészítő támogatás folyósítására
a) képesség-kibontakoztató, integrációs felkészítés, valamint az óvodai fejlesztő program támogatása esetén 2011. január 1-jétől a 2011. június 15-ig,
b) az integrációs rendszerben részt vevő intézményekben dolgozó pedagógusok anyagi támogatása (a továbbiakban: kiegészítő illetmény) esetén 2011. január 1-jétől 2011. augusztus 31-ig
kerül sor.
2. § (1) Az 1. § (2) bekezdés a) pontja szerinti támogatás összege
a) képesség-kibontakoztató, integrációs felkészítés esetén 23 850 Ft/fő,
b) óvodai fejlesztő program esetén 26 400 Ft/fő.
(2) Az intézményt, tagintézményt megillető az 1. § (2) bekezdés a) pontja szerinti támogatást a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók, valamint osztályonkénti halmozottan hátrányos helyzetű tanulók 10%-át meg nem haladó mértékű, integrációs pedagógiai programba bevont hátrányos helyzetű tanulók 2010. október havi statisztikai létszámadatai alapján, a programban részt vevők létszámának megfelelően kell meghatározni.
(3) A támogatás az oktatásért felelős miniszter által kiadott óvodai, iskolai integrációs pedagógiai programban meghatározott tevékenységekre, feladatok ellátására, illetve az ott meghatározott célok megvalósítására a 3. számú melléklet szerinti mértékben használható fel.
(4) A támogatás nem fordítható olyan tevékenység finanszírozására, amelynek pénzügyi fedezetét az 1. § (2) bekezdés b) pontja szerinti kiegészítő illetmény biztosítja.
3. § (1) Az 1. § (2) bekezdés b) pontja szerinti, a pedagógusok kiegészítő illetményére felhasználható kiegészítő támogatás összegét a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók (gyermekek) aránya alapján kell meghatározni.
(2) Általános iskolai pedagógus esetén a kiegészítő illetmény összege, ha a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya
a) az 5%-ot eléri vagy meghaladja, de legfeljebb 20%, tanulónként 16 600 forint,
b) a 20%-ot meghaladja, de legfeljebb 40%, tanulónként 22 400 forint,
c) a 40%-ot meghaladja, de legfeljebb 60%, tanulónként 29 000 forint,
d) a 60%-ot meghaladja, tanulónként 36 000 forint.
(3) Óvodapedagógusok esetén a kiegészítő illetmény összege, ha a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek aránya
a) a 15%-ot eléri vagy meghaladja, de legfeljebb 50%, gyermekenként 22 400 forint,
b) az 50%-ot meghaladja, gyermekenként 29 000 forint.
(4) A (2)–(3) bekezdésben meghatározott arányokat intézményenként, tagintézményenként kell meghatározni a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók, illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek 2010. október havi statisztikai létszámadatai alapján.
(5) A kiegészítő illetménynek az egy intézményben alkalmazott pedagógusokra jutó, munkaadókat terhelő járulékokkal növelt teljes összegét az 1. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott időtartamra vonatkozóan a gyermekek, tanulók létszámának a (2)–(3) bekezdésben meghatározott összegekkel való szorzata alapján kell kiszámítani. A fenntartó az egyes intézmények, tagintézmények között nem csoportosíthatja át a kiegészítő illetmény forrásául szolgáló támogatást.
4. § (1) A kiegészítő támogatás folyósításának feltétele
a) az 1. § (2) bekezdés a) pontja szerinti támogatás esetén az 1. számú melléklet, az 5/2010. (I. 29.) OKM rendelet szerinti 7. b. számú melléklet és 8. b. számú melléklet,
b) az 1. § (2) bekezdés b) pontja szerinti kiegészítő illetmény esetén az 1. számú melléklet, a 2. számú melléklet szerinti adatlapok benyújtása.
(2) Az adatlapok elektronikus úton kitöltött, kinyomtatott egy eredeti példányát a fenntartó a Magyar Államkincstár megyei igazgatóságához (a továbbiakban: Igazgatóság) 2011. február 28-ig nyújtja be. A beadási határidő az informatikai rendszerben határnapon éjfélig rögzített igénylésnek legkésőbb másnap történő postára adását jelenti. Minden egyéb késedelem valamint az adatszolgáltatás elmulasztása jogvesztő.
(3) A 4. § (1) bekezdés szerinti adatlapok kitöltése az erre a célra működtetett a http://www.wekerle.gov.hu/eselyegyenloseg oldalon elérhető elektronikus rendszeren keresztül történik. A kizárólag postai úton benyújtott adatlap érvénytelen.
(4) Az Igazgatóság az adatlapokat megvizsgálja és szükség esetén nyolc napos határidővel hiánypótlásra hívja fel a fenntartót. A határidőre nem vagy nem hiánytalanul teljesített hiánypótlás esetén a fenntartó részére kiegészítő támogatás nem nyújtható.
(5) A kiegészítő támogatásra jogosult fenntartók összesített adatait az Igazgatóság 2011. március 21-ig megküldi az egyenlő bánásmód biztosításáért és társadalmi felzárkózásért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) részére, aki azt ellenőrzés után a fenntartó KSH-kódja, megnevezése és a támogatási összeg feltüntetésével nyomtatott és elektronikus formában 2011. március 31-ig utalványozás céljából megküldi a helyi önkormányzatokért felelős miniszter részére.
(6) A miniszter a kiegészítő támogatásra jogosult fenntartók összesített adatait 2011. március 31-ig megküldi a Wekerle Sándor Alapkezelő (a továbbiakban: Alapkezelő) részére, aki 2011. április 10-ig valamennyi fenntartót írásban értesít a támogatás összegéről.
5. § (1) A Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) az 1. § (2) bekezdés a) pontja szerinti támogatást a költségvetési törvény 5. melléklet 11. pont a) alpontja, a kiegészítő illetményt a 11. pont b) alpontja szerinti forrás terhére a helyi önkormányzatokért felelős miniszter utalványozása alapján folyósítja.
(2) Az 1. § (2) bekezdés a) alpontja szerinti támogatás és a 2011. január, február, március, április hónapra járó kiegészítő illetmény folyósítására a 2011. április havi nettó finanszírozás keretében egy összegben, a kiegészítő illetmény további részének folyósítására ezt követően négy havi egyenlő részletben havonta kerül sor.
(3) A kiegészítő illetmény pedagógusoknak történő kifizetéséről a fenntartó gondoskodik a támogatás fenntartó számláján történő megjelenését követő 15 napon belül.
6. § (1) A támogatott időszakra vonatkozóan a fenntartó és az érintett intézmény a kiegészítő támogatás vonatkozásában 2011. április 30-ig az Alapkezelővel és az Országos Oktatási Integrációs Hálózattal (a továbbiakban: OOIH) az 5/2010. (I. 29.) OKM rendelet 17. § (1) bekezdése alapján 2010-ben kötött együttműködési megállapodást módosítani köteles.
(2) 2011. június 30-ig az intézmények és fenntartóik az együttműködési megállapodás teljesítéséről – az 5/2010. (I. 29.) OKM rendelet szerinti 9. számú mellékletben foglaltak megvalósulásáról szóló – intézményi önértékelést és pénzügyi elszámolást kötelesek benyújtani.
(3) Ha a vállalások teljesítése a 2010/2011. tanévben nem történik meg, a benyújtásra kerülő intézményi önértékelés és a pénzügyi elszámolás nem kerül elfogadásra.
II. Elszámolás, ellenőrzés rendje
7. § (1) Az 1. § szerinti támogatás felhasználásáról a fenntartó 2011. december 31-i fordulónappal, a mindenkori zárszámadás keretében és rendje szerint köteles elszámolni.
(2) Az 1. § szerinti kiegészítő támogatás a képesség-kibontakoztató, integrációs felkészítés, valamint az óvodai fejlesztő program támogatása esetén 2011. január 1-jétől a 2011. június 15-ig, az integrációs rendszerben részt vevő intézményekben dolgozó pedagógusok anyagi támogatása esetén 2011. január 1-jétől 2011. augusztus 31-ig használható fel pénzügyi teljesítésre, elszámolása a 2011. évi zárszámadás keretében és rendje szerint történik.
(3) A beszámolóban kimutatott adatok valódiságát analitikus nyilvántartásokkal és szakmai dokumentációval kell alátámasztani.
8. § (1) Az Oktatási Hivatal (a továbbiakban: OH) az 1. § szerinti támogatásokat elnyert fenntartók esetében ellenőrzést végez.
(2) Ha a szakmai ellenőrzés a támogatott tevékenységgel kapcsolatos tanügy-igazgatási szabálytalanságokat tár fel, az OH hatósági ellenőrzést végez, a vizsgálat eredményeképpen kezdeményezheti a Kincstárnál a támogatás iránti jogosultság felülvizsgálatát.
III. Záró rendelkezések
9. § (1) Ha a kiegészítő támogatási igény benyújtását követően a fenntartó a támogatást elnyert intézményt a Kt. 121. § (1) bekezdés 15. pontja szerint átszervezi vagy fenntartóváltás következik be, köteles ezt a tényt az átszervezésről vagy a fenntartóváltásról szóló döntés meghozatalától számított nyolc napon belül írásban az Igazgatóságnak és az OOIH-nak bejelenteni.
(2) Az 1. § (1) bekezdés szerinti fenntartó jogutódja az OOIH-tól köteles azonosítót igényelni a 4. § (1) bekezdés szerinti adat bejelentési kötelezettség teljesítéséhez.
(3) Az (1) bekezdés szerinti bejelentésnek tartalmaznia kell a támogatási összeg felhasználásának további módját.
(4) A támogatás teljes összegével a jogutód fenntartó – önkormányzati társulás esetében a gesztor önkormányzat – köteles elszámolni.
10. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet 2012. június 30-án hatályát veszti.
1. számú melléklet az 5/2011. (II. 15.) KIM rendelethez
2. számú melléklet az 5/2011. (II. 15.) KIM rendelethez
Oktatási forma |
Összes gyermek, tanuló létszáma 2010. októberi statisztikai adatok alapján |
Halmozottan hátrányos helyzetű (a továbbiakban: HHH) gyermekek, tanulók létszáma a 2010. októberi statisztikai adatok alapján |
HHH gyermekek, tanulók, tanulók aránya a székhely- |
Gyermekenkénti, tanulónkénti támogatás összege a 3. § (2)–(3) bekezdésben meghatározott sávok alapján |
Gyermekek, tanulók létszáma, amelyre igényli a támogatást* |
Maximális keretösszeg az adott intézményre, tagintézményre vonatkozóan |
|
|
|
|
Ft |
|
Ft |
Sorszám |
Pedagógus neve |
A HHH tanulók fejlesztése érdekében ellátandó tevékenységek havi óraszáma |
A HHH tanulók fejlesztése érdekében ellátandó tevékenységek (legalább három)* |
A pedagógus részére kifizetendő kiegészítő illetmény havi összege** |
A pedagógus részére kifizetendő, 8 hónapra számított kiegészítő illetmény összege |
A pedagógus részére kifizetendő, |
1. |
|
|
|
Ft |
Ft |
Ft |
2. |
|
|
|
Ft |
Ft |
Ft |
A kiegészítő illetmény kifizetésére igényelt intézményi, tagintézményi összeg: Ft*** |
3. számú melléklet az 5/2011. (II. 15.) KIM rendelethez
KÖTELEZŐEN MEGALÓSÍTANDÓ |
Minimum 60%-ot erre a célra kell |
1. Az IPR bevezetésével, alkalmazásával kapcsolatos szolgáltatások |
|
IPR alapú fejlesztéshez kapcsolódó akkreditált és nem akkreditált továbbképzés, felkészítések, tréningek, illetőleg az ezekhez kapcsolódó mentorálás. IPR továbbképzés, továbbképzések, felkészítések, tréningek, illetőleg az ezekhez kapcsolódó mentorálás. Integrációs módszertani, előítélet-kezelő, konfliktus-kezelő tréningek, óvoda-iskola átmenet tréning, IPR-alapú coaching, szupervízió igénybevétele (szervezési, lebonyolítási költségek, megbízási szerződések költsége). |
|
2. Szociális hátrányok enyhítése |
|
3. Együttműködések – partneri kapcsolatok erősítése |
|
NEM KÖTELEZŐEN MEGVALÓSÍTANDÓ |
Maximum 40%-ot lehet erre a célra |
4. Szaktanácsadás, folyamat-tanácsadás – maximum bruttó 8%, de legfeljebb 250 E Ft |
|
5. Pályaorientációs programok, a továbbtanulást elősegítő tevékenységek |
|
6. Pedagógiai szakszolgáltatások és egyéb pedagógiai szolgáltatások igénybevétele |
|
7. A tanulók által közvetlenül használt, az IPR megvalósítását segítő fejlesztő eszközök beszerzése |
|
8. A pedagógusok tanórai tevékenységéhez, IPR módszertan megvalósításához szükséges eszközök beszerzése |
|
9. Tanulóbarát osztályterem kialakítása |
|
10. Kulturális rendezvényekre jutás támogatása |
|
11. Szakmai, tartalmi fejlesztés |
|
12. Projektnap |
KÖTELEZŐEN MEGALÓSÍTANDÓ |
Minimum 60%-ot erre a célra kell |
1. Az IPR bevezetésével, alkalmazásával kapcsolatos szolgáltatások megrendelése |
|
Hospitációs napok megrendezése, illetőleg hospitálás más intézményben (szervezési, lebonyolítási költségek, megbízási szerződések költsége). |
|
Amennyiben más forrásból (TÁMOP, TIOP) az intézmény hasonló célra támogatásban nem részesült. |
|
2. Szociális hátrányok enyhítése |
|
3. Együttműködések – partneri kapcsolatok erősítése |
|
NEM KÖTELEZŐEN MEGVALÓSÍTANDÓ |
Maximum 40%-ot lehet erre a célra |
4. Szaktanácsadás, folyamat-tanácsadás – maximum bruttó 8%, de legfeljebb 250 E Ft |
|
5. Pedagógiai szakszolgáltatások és egyéb pedagógiai szolgáltatások igénybevétele |
|
6. A gyermekek által közvetlenül használt, az IPR megvalósítását segítő fejlesztő eszközök beszerzése |
|
7. A pedagógusok tanórai tevékenységéhez, IPR módszertan megvalósításához szükséges eszközök beszerzése |
|
8. Gyermekbarát csoportszoba kialakítása |
|
9. Kulturális rendezvényekre jutás támogatása |
|
10. Szakmai, tartalmi fejlesztés |
|
11. Projektnap |
KÖTELEZŐEN MEGALÓSÍTANDÓ |
Minimum 80%-ot erre a célra kell |
1. A programmal kapcsolatos kiegészítő pedagógiai tevékenység, humánerőforrás biztosítása, IPR menedzsment működtetése |
|
2. Az IPR bevezetésével, alkalmazásával kapcsolatos szolgáltatások megrendelése |
|
Hospitációs napok megrendezése, illetőleg hospitálás más intézményben (szervezési, lebonyolítási költségek, megbízási szerződések költsége). |
|
Amennyiben más forrásból (TÁMOP, TIOP) az intézmény hasonló célra támogatásban nem részesült. |
|
3. Szociális hátrányok enyhítése |
|
NEM KÖTELEZŐEN MEGVALÓSÍTANDÓ |
Maximum 20%-ot lehet erre a célra |
4. Szaktanácsadás, folyamat-tanácsadás – maximum bruttó 8%, de legfeljebb 250 E Ft |
|
5. Pedagógiai szakszolgáltatások és egyéb pedagógiai szolgáltatások igénybevétele |
|
6. A tanulók által közvetlenül használt, az IPR megvalósítását segítő fejlesztő eszközök beszerzése |
|
7. A pedagógusok tanórai tevékenységéhez, IPR módszertan megvalósításához szükséges eszközök beszerzése |
|
8. Tanulóbarát osztályterem kialakítása |
|
9. Szakmai, tartalmi fejlesztés |
|
10. Projektnap |
A rendelet a 10. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette 2012. június 30. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás