• Tartalom

50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet

50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet

a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról

2025.10.01.

A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 60. § (2) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § f) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § E rendelet alkalmazásában

a) értékesítői hődíj: a távhőszolgáltató által ténylegesen igénybe vett hőmennyiség után fizetendő, Ft/GJ-ban kifejezett díj,

b)1 értékesítői alapdíj: a távhőszolgáltató által az értékesítőnek fizetendő Ft/hó mértékegységben kifejezett díj,

c) távhővásárlási szerződés: a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) szerinti értékesítő és a távhőszolgáltató közötti, távhővásárlásra irányuló szerződés,

d) végfelhasználó: a Tszt. szerinti lakossági felhasználó, díjfizető vagy külön kezelt intézmény.

2. § (1)2 A távhőszolgáltató az értékesítő részére a távhő és a távhőtermeléssel összefüggő szolgáltatások – keringtetés, pótvíz biztosítása, vegyszerezés és vízlágyítás – ellenértékeként

a)3 értékesítői alapdíjat és értékesítői hődíjat, vagy

b) értékesítői hődíjat

(a továbbiakban együtt: értékesítői díjak) fizet.

(2) Az (1) bekezdés szerinti díjtételeken kívül más díjtételeket az értékesítő nem alkalmazhat.

(3)4 Az értékesítők megnevezését és az egyes értékesítőkhöz kapcsolódó értékesítői díjakat az 1. melléklet tartalmazza.

(3a)5 Ha az 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti településen a táblázat B oszlopa szerinti értékesítő

a) helyébe azonos hőtermelési technológiát alkalmazó új értékesítő lép, akkor az új értékesítő a korábban megállapított értékesítői díjakat alkalmazza,

b) cégneve – a működési engedélye engedélyesi tevékenységet érintő tartalmának módosulása nélkül – megváltozik, akkor a névváltozással érintett értékesítőnek a megállapított értékesítői díjak megmaradnak.

(3b)6 Ha az 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti településen olyan értékesítő kezdi meg jogszerűen az értékesítői díjra jogosító tevékenységét, amely nem tartozik a (3a) bekezdés hatálya alá, akkor az új értékesítő legfeljebb az 1. melléklet 2. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti energiahordozón alapuló hőtermelésre vonatkozó B oszlop szerinti értékesítői hődíjat alkalmazhatja. Ha az értékesítő az adott hónapban nem csak egyfajta energiahordozót használ, akkor legfeljebb az 1. melléklet 2. pontjában foglalt táblázatban szereplő díjaknak a felhasznált energiahordozók mennyiségével súlyozott átlaga szerinti hődíjat alkalmazhatja.

(4)7 Az értékesítői alapdíj és az értékesítői hődíj külön-külön legmagasabb hatósági árak.

(5)8 Az 1. és 4. mellékletben szereplő díjak nem tartalmazzák az általános forgalmi adót.

3. §9 (1)10 A külön kezelt intézmény a távhőszolgáltatásért az érintett ellátási területen működő távhőszolgáltató, az ellátási területen a korábbi távhőszolgáltató helyett működő új távhőszolgáltató vagy cégnevét a távhőszolgáltatói működési engedélyének az engedélyesi tevékenységet érintő tartalmának módosulása nélkül megváltoztató távhőszolgáltató (e § alkalmazásában a továbbiakban: ellátási területen működő távhőszolgáltató) részére a 4. melléklet szerinti – legmagasabb hatósági árnak minősülő – fogyasztás alapú önköltségi hődíjat fizeti.

(1a)11 A külön kezelt intézmény a távhőszolgáltatásért az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére – az (1) bekezdésben meghatározott önköltségi hődíjon felül – egyéb, nem fogyasztás alapján számított díjként legfeljebb a 2011. március 31-én az érintett ellátási területen érvényes, általános forgalmi adót nem tartalmazó díjaknál 4,2 százalékkal magasabb mértékű – legmagasabb hatósági árnak minősülő – díjat fizeti.

(1b)12 Ha az ellátási területen működő távhőszolgáltató ellátási területén 2011. március 31-én nem volt külön kezelt intézmény, akkor az új csatlakozó külön kezelt intézmény az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére – az (1) bekezdés szerinti önköltségi hődíjon felül – legfeljebb a (2) bekezdés szerinti lakossági felhasználóra és lakossági díjfizetőre irányadó alapdíjnál 30 százalékkal magasabb összegű – legmagasabb hatósági árnak minősülő – alapdíjat fizeti.

(2)13 A lakossági felhasználó és a lakossági díjfizető a távhőszolgáltatásért az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére a 2014. szeptember 30. napján érvényes szolgáltatási díjnál 3,3 százalékkal alacsonyabb összegű – legmagasabb hatósági árnak minősülő – szolgáltatási díjat köteles fizetni.

4. §14 A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) a Tszt. szerinti árelőkészítést a 2. melléklet szerinti módszertan alapján végzi.

5. §15 (1)16 Az 1. mellékletben meghatározott értékesítő, valamint távhőszolgáltató tárgyévi auditált számviteli törvény szerinti beszámolójában szereplő, a távhőtermelési és távhőszolgáltatási tevékenységéből származó adózás előtti eredménye nem haladhatja meg a tárgyévet megelőző év december 31-i, az auditált számviteli szétválasztás alapján az ezen tevékenységekre vonatkozó,

a) 2024. december 31. napjáig üzembe helyezett eszközök vonatkozásában a bruttó,

b) 2024. december 31. napját követően üzembe helyezett eszközök vonatkozásában a könyv szerinti

eszközérték és a nyereségtényező szorzatának mértékét (a továbbiakban: nyereségkorlát).

(1a)17 Azon értékesítő esetében, ahol a hőt – részben vagy kizárólag – villamosenergia-termeléssel kapcsoltan állítják elő, és a megtermelt villamos energia támogatott áron kötelező átvétel alá esik, a nyereségkorlát meghatározása során a bruttó eszközértékbe bele kell számítani a tárgyévet megelőző év december 31-i, az auditált számviteli szétválasztás alapján a kapcsolt villamosenergia-termelési tevékenységre vonatkozó bruttó eszközértéket is.

(2)18 A nyereségtényező

a) azon értékesítő esetében, amely 2011. március 31. és 2024. december 31. napja között a villamos energiáról szóló törvény szerinti megújuló energiaforrást hasznosító vagy a nagy hatásfokú, hasznos hőenergiával kapcsoltan termelt villamos energia és a hasznos hő mennyisége megállapításának számítási módjáról szóló miniszteri rendelet szerinti nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelés követelményeinek megfelelő távhőtermelő létesítményt üzembe helyezett, illetve üzembe helyez: 4,5%;

b)19 azon értékesítő esetében, amely 2024. december 31. napját követően a villamos energiáról szóló törvény szerinti megújuló energiaforrást hasznosító vagy a nagy hatásfokú, hasznos hőenergiával kapcsoltan termelt villamos energia és a hasznos hő mennyisége megállapításának számítási módjáról szóló miniszteri rendelet szerinti nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelés követelményeinek megfelelő távhőtermelő létesítményt üzembe helyez, és annak eszközeit külön eszközkartonokon tartja nyilván, az Államadósság Kezelő Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: ÁKK) által közzétett 10 és 15 éves névleges futamidejű állampapírok tárgyév március hónap utolsó munkanapján közzétett referenciahozam számtani átlagának 2,5 százalékponttal növelt értéke az alábbi feltételek szerint:

ba) ha az így számított érték nem éri el a 4,5%-ot, a nyereségtényező 4,5%;

bb) ha az így számított érték meghaladja a 9%-ot, a nyereségtényező 9%;

c) az a) és b) pont alá nem tartozó értékesítő esetében: 2,0%;

d)20 azon távhőszolgáltató esetében, amely 2024. december 31. és 2025. december 31. napja között a Hivatal által kiadott kritériumoknak megfelelő energiahatékonyságot növelő vagy a távhőszolgáltatás költségeit csökkentő beruházást hajt végre, a beruházás lezárását követően a fejlesztésben érintett eszközökre 4,25%;

e)21 azon távhőszolgáltató esetében, amely 2025. december 31. napját követően a Hivatal által kiadott kritériumoknak megfelelő energiahatékonyságot növelő vagy a távhőszolgáltatás költségeit csökkentő beruházást hajt végre, a beruházás lezárását követően a fejlesztésben érintett eszközökre az ÁKK által közzétett 10 és 15 éves névleges futamidejű állampapírok tárgyév március hónap utolsó munkanapján közzétett referenciahozam számtani átlagának 2,5 százalékponttal növelt értéke, az alábbi feltételek szerint:

ea) ha az így számított érték nem éri el a 4,5%-ot, a nyereségtényező 4,5%;

eb) ha az így számított érték meghaladja a 9%-ot, a nyereségtényező 9%;

f)22 a d) és e) pont alá nem tartozó távhőszolgáltató esetében 2,0%.

(3)23 Az értékesítő és a távhőszolgáltató köteles a nyereségkorlát feletti eredményét a távhőtermelés és távhőszolgáltatás energiahatékonyságát növelő, vagy költségének csökkentése érdekében felmerülő beruházásra fordítani a nyereségkorlát feletti eredmény keletkezését követő három éven belül, amely beruházás megvalósulását a Hivatal ellenőrzi.

(4) Ha a Hivatal az ellenőrzés során azt állapítja meg, hogy a (3) bekezdés szerinti beruházás nem, vagy csak részben valósult meg, akkor a nyereségkorlát feletti eredmény beruházásra fel nem használt mértékét a soron következő árelőkészítés során mint indokolt költséget csökkentő tételt veszi figyelembe.

5/A. §24 (1) A maradékhő-értékesítő az érintett település vonatkozásában az 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat szerinti adott távhőszolgáltatóra meghatározott legalacsonyabb értékesítői hődíjat, de legfeljebb az 1. melléklet 2. pontjában foglalt táblázat 8. sora szerinti értékesítői hődíjat alkalmazhatja.

(2) Az 5. § (1) bekezdése nem alkalmazható a maradékhő-értékesítői engedélyesre.

(3) A maradékhő-értékesítőre vonatkozó legmagasabb hatósági ár meghatározásának módszertanát a 3. melléklet tartalmazza.

6. § (1) Ez a rendelet – a (2)–(3) bekezdésben meghatározott kivétellel – 2011. október 1. napján lép hatályba.

(2)25

(3)26 Az 5. § 2012. január 1-jén lép hatályba.

(4)27 A Hivatal az 5. § (3) bekezdés szerinti ellenőrzést első alkalommal a 2012. évre vonatkozóan készített számviteli törvény szerinti beszámoló tekintetében folytatja le.

(5)28 Az egyes energetikai tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelettel megállapított 5. § nyereségkorlátra vonatkozó rendelkezései első alkalommal a 2015. évben keletkezett nyereségkorlát feletti eredmények tekintetében alkalmazandóak.

7. §29 E rendeletnek a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról szóló 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet módosításáról szóló 22/2023. (X. 13.) EM rendelet 3. §-ával megállapított

a) 1. melléklete szerinti táblázat E:7, E:53 és E:54 mezőjében, továbbá

b) 4. melléklete szerinti táblázat C:6, C:7 és C:53 mezőjében

foglaltakat a 2023/2024. gázév mint elszámolási időszak tekintetében kell alkalmazni.

8. §30

9. §31 A távhőszolgáltató e rendeletnek a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról szóló 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet és a távhőszolgáltatási támogatásról szóló 51/2011. (IX. 30.) NFM rendelet módosításáról szóló 16/2024. (IX. 30.) EM rendelettel megállapított 3. § (1a) bekezdése hatálybalépését32 követően 2024. december 31-ig legfeljebb a 2024. szeptember 30-án alkalmazott, a 3. § (1) bekezdésében meghatározott önköltségi hődíjon felüli egyéb, nem fogyasztás alapján számított díjakat érvényesíthet legmagasabb hatósági árként.

1. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez33

1. Az értékesítői díjak

A

B

C

D

E

1

Település

Értékesítő megnevezése

Vásárló szolgáltató neve

Értékesítői alapdíj
(Ft/hó)

Értékesítői hődíj
(Ft/GJ)

2

Ajka

Bakonyi Erőmű Zrt.

BAKONY-TÁVHŐ Kft.

110 073 000

3 327

3

Almásfüzitő

Energiabörze Power Kft.

ALFEN Kft.

0

6 365

4

Baja

Greenergy-Power Kft.

Baja Energetika Kft.

0

6 310

5

Bonyhád

Greenergy-Power Kft.

“FŰTŐMŰ” Kft.

0

7 315

6

Budapest

Alpiq Csepel Kft. – kombinált ciklusú erőmű

BKM Nonprofit Zrt.

0

3 206

7

Budapest

Alpiq Csepel Kft. – kazán

BKM Nonprofit Zrt.

179 896 000

8 471

8

Budapest

Budapesti Erőmű Zrt. – Kelenföldi Erőmű – 1117 Budapest, Budafoki út 52.

BKM Nonprofit Zrt.

355 388 000

7 711

9

Budapest

Budapesti Erőmű Zrt. – Kispesti Erőmű – 1184 Budapest, Nefelejcs utca 2.

BKM Nonprofit Zrt.

247 501 000

7 635

10

Budapest

Budapesti Erőmű Zrt. – Újpesti Erőmű – 1045 Budapest, Tó utca 7.

BKM Nonprofit Zrt.

307 109 000

7 786

11

Budapest

Készenléti Rendőrség

BKM Nonprofit Zrt.

0

6 221

12

Budapest

CHP-Erőmű Kft.

BKM Nonprofit Zrt.

0

9 181

13

Budapest

Greenergy-Power Kft.

BKM Nonprofit Zrt.

0

7 387

14

Budapest

MVM Balance Zrt. kapcsoltan és villamos kazánnal termelt hő

BKM Nonprofit Zrt.

122 818 000

8 703

15

Budapest

MVM Balance Zrt. póttüzeléssel termelt hő

BKM Nonprofit Zrt.

0

7 840

16

Budapest

MVM Balance Zrt. önálló tüzeléssel termelt hő

BKM Nonprofit Zrt.

0

8 824

17

Budapest

ALTEO-Therm Kft.

BKM Nonprofit Zrt.

0

9 070

18

Budapest

MOHU BUDAPEST Zrt.

BKM Nonprofit Zrt.

0

3 600

19

Budapest

OMNI Energy Kft.

GM Kőérberek 30 Kft.

0

6 441

20

Budaörs

Veolia Energia Magyarország Zrt.

BUDAÖRSHŐ Kft.

0

6 308

21

Csongrád

Csoterm Kft.

Csongrádi Közmű Kft.

0

4 477

22

Csorna

Greenergy-Power Kft.

Csornahő Kft.

0

6 607

23

Debrecen

Aquaticum Debrecen Kft.

Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

0

5 228

24

Debrecen

Debreceni Vízmű Zrt.

Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

0

7 468

25

Debrecen

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

219 069 000

7 468

26

Dombóvár

Veolia Energia Magyarország Zrt.

DOMBÓVÁRHŐ Kft.

0

6 145

27

Dorog

Veolia Energia Magyarország Zrt.

PROMTÁVHŐ Kft.

14 764 000

8 737

28

Dunakeszi

CHP-Erőmű Kft.

Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft.

0

6 136

29

Dunaújváros

ISD Power Energiatermelő és Szolgáltató Kft.

DVG Zrt.

0

1 401

30

Dunaújváros

Greenergy Távhő Kft.

DVG Zrt.

180 000 000

7 003

31

Eger

CHP-Erőmű Kft.

EVAT Zrt.

0

6 696

32

Érd

Veolia Energia Magyarország Zrt.

ÉRD-TÁVHŐ Kft.

0

5 891

33

Esztergom

Veolia Energia Magyarország Zrt.

PROMTÁVHŐ Kft.

24 420 000

8 737

34

Gödöllő

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Gödöllői Távhő Kft.

0

6 603

35

Gyöngyös

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Városgondozási Zrt.

0

6 772

36

Győr

Arrabona Koncessziós Kft.

GYŐR-SZOL Zrt.

297 498 000

968

37

Győr

ALTEO-Therm Kft.

GYŐR-SZOL Zrt.

287 000

6 699

38

Hajdúnánás

CHP-Erőmű Kft.

NÁNÁSHŐ Kft.

0

6 904

39

Hajdúszoboszló

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Hajdúszoboszlói Nonprofit Zrt.

0

6 845

40

Kaposvár

E.ON Energiatermelő Kft.

Kaposvári Vagyonkezelő Zrt.

0

7 270

41

Kaposvár

OMNI Energy Kft.

Kaposvári Vagyonkezelő Zrt.

0

7 270

42

Kazincbarcika

ALTEO-Therm Kft.

Barcika Szolg Kft.

69 717 000

8 111

43

Kiskunhalas

Halas-T Kft.

Halasi Városgazda Zrt.

12 268 000

7 533

44

Kiskunfélegyháza

Greenergy-Power Kft.

Félegyházi Fejlesztési Nonprofit Kft.

0

7 560

45

Körmend

Greenergy-Power Kft.

RÉGIÓHŐ Kft.

0

5 677

46

Makó

Materm Hőszolgáltató, Befektető Kft.

Makói Városgazdálkodási Nonprofit Kft.

0

5 709

47

Mátészalka

Veolia Energia Magyarország Zrt.

SZALKATÁVHŐ Kft.

0

6 843

48

Mátészalka

Geotherm FIRE Kft.

SZALKATÁVHŐ Kft.

0

5 886

49

Miskolc

Miskolci Geotermia Kft.

MIHŐ Kft.

170 604 000

920

50

Miskolc

Kuala Kft.

MIHŐ Kft.

170 604 000

920

51

Miskolc

MVM MIFŰ Kft. – Hold u. hrsz. 23358/9 és Tatár u. 29/a. hrsz. 23358/8

MIHŐ Kft.

87 174 000

8 280

52

Miskolc

MVM Balance Zrt. – Miskolc, Bánki Donát u. 17.

MIHŐ Kft.

0

6 901

53

Miskolc

OMNI Energy Kft.

MIHŐ Kft.

0

6 901

54

Mohács

Veolia Energia Magyarország Zrt.

MOHÁCS-HŐ Kft.

0

6 160

55

Mohács

BIOENERGY-Duna Befektető és Szolgáltató Kft.

MOHÁCS-HŐ Kft.

0

6 078

56

Mosonmagyaróvár

Geotherm Hungary Kft.

Városüzemeltető Kft.

0

7 987

57

Mosonmagyaróvár

MESZ Mosonmagyaróvár Kft.

Városüzemeltető Kft.

29 925 000

8 130

58

Nagykőrös

Greenergy-Power Kft.

KÖVA-KOM Nonprofit Zrt.

0

6 010

59

Nyíregyháza

Veolia Energia Magyarország Zrt.

NYÍRTÁVHŐ Kft.

135 742 000

7 576

60

Oroszlány

CHP INVEST Kft.

MVM OTSZ Zrt.

0

3 770

61

Oroszlány

Újpalotai Energia Befektető Kft.

MVM OTSZ Zrt.

0

3 770

62

Ózd

ALTEO-Therm Kft.

Ózdi Távhő Kft.

0

7 015

63

Paks

MVM Paksi Atomerőmű Zrt.

Duna Center Therm Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

4 895 000

929

64

Pécs

Pannon Hőerőmű Zrt.

PÉTÁV Kft.

228 358 000

5 383

65

Pétfürdő

EQUANS Magyarország Kft.

“PÉTKOMM” Kft.

6 822 000

6 275

66

Püspökladány

Greenergy-Power Kft.

Püspökladányi Városüzemeltető és Gyógyfürdő Kft.

0

7 154

67

Salgótarján

CHP-Erőmű Kft. – kapcsolt

Salgó Vagyon Kft.

0

6 762

68

Salgótarján

CHP-Erőmű Kft. – kazán

Salgó Vagyon Kft.

0

4 654

69

Sárbogárd

MÖVIT Villamosenergiatermelő Zrt.

EQUANS Sárbogárdi Kft.

0

6 479

70

Sárospatak

Greenergy-Power Kft.

Patakhő Energiaszolgáltató Nonprofit Kft.

0

7 894

71

Sárvár

Greenergy-Power Kft.

Sárvári Városgondnokság Nonprofit Kft.

0

6 966

72

Sátoraljaújhely

Sátoraljaújhelyi Erzsébet Kórház

EQUANS Magyarország Kft.

0

7 288

73

Siklós

CHP-ERŐMŰ Kft.

SIKLÓS-HŐ Kft.

0

6 332

74

Siófok

EQUANS Magyarország Kft.

Termofok-Sió Kft.

12 980 000

6 507

75

Sopron

Veolia Energia Magyarország Zrt.

SOPRON Holding Zrt.

20 219 000

6 099

76

Sopron

ALTEO-Therm Kft.

SOPRON Holding Zrt.

22 584 000

8 027

77

Százhalombatta

Veolia Energia Magyarország Zrt.

“SZÁKOM” Nonprofit Kft.

26 915 000

7 704

78

Szentlőrinc

Szentlőrinci Geotermia Kft.

Szentlőrinci Közüzemi Nonprofit Kft.

11 721 000

328

79

Szeged

Geo Hőterm Kft.

Szegedi Távfűtő Kft.

0

7 340

80

Szeged

OMNI Energy Kft.

Szegedi Távfűtő Kft.

0

6 791

81

Szeged

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Szegedi Távfűtő Kft.

0

6 791

82

Szekszárd

E.ON Energiatermelő Kft. – villamos kazánnal termelt hő

Szekszárdi Távhőszolgáltató Nonprofit Kft.

0

1 976

83

Szekszárd

E.ON Energiatermelő Kft. – földgáz kazánban termelt hő

Szekszárdi Távhőszolgáltató Nonprofit Kft.

0

6 641

84

Szigetszentmiklós

Greenergy-Power Kft.

“Aries” Nonprofit Kft.

0

6 531

85

Szigetvár

Szigetvári Gyógyfürdő Kft.

Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft.

0

691

86

Szigetvár

Voltrack Heat Kft.

Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft.

0

1 976

87

Szombathely

E.ON Energiatermelő Kft.

Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft.

0

1 976

88

Szombathely

Szombathelyi Erőmű Zrt.

Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft.

0

6 660

89

Szombathely

OMNI Energy Kft.

Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft.

0

6 660

90

Tapolca

Energiabörze Power Kft.

Városgazdálkodási Kft.

0

6 776

91

Tatabánya

Energiabörze Power Kft.

T-Szol Zrt.

0

3 758

92

Tatabánya

Tatabánya Erőmű Kft.

T-Szol Zrt.

320 473 000

3 758

93

Tiszaújváros

ALTEO-Therm Kft.

TiszaSzolg 2004 Kft.

47 679 000

8 097

94

Vác

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft.

0

6 681

95

Vác

Greenergy-Power Kft.

Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft.

0

6 681

96

Vasvár

Vasi Triász Kft.

RÉGIÓHŐ Kft.

0

3 413

97

Várpalota

Várpalotai Kiserőmű Kft.

Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft.

0

6 712

98

Veszprém

Greenergy-Power Kft.

“VKSZ” Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt.

0

6 597

2. A 2. § (3b) bekezdése alá tartozó értékesítők értékesítői díjai

A

B

1

Értékesítő által felhasznált energiahordozó

Értékesítői hődíj
(Ft/GJ)

2

Földgáz

6 500

3

Biomassza

3 500

4

Geotermikus

6 000

5

Települési szilárd hulladék

3 600

6

Villamos energia

1 976

7

Maradékhő

3 000

8

Egyéb

3 000

2. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez34

Az indokolt költségek figyelembevételének módszertana a távhőtermelők és távhőszolgáltatók vonatkozásában

1. A költségek és az eszközérték figyelembevételének általános elvei

1.1. Indokolt költség és eszközérték

a) az összehasonlító gazdasági elemzéseken alapuló költségek és eszközértékek,

b) a dokumentumokkal (például szerződés) alátámaszthatóan az a) pontban foglaltakhoz képest a tárgyévben kivételesen felmerülő (szükségessé váló) éves költség/ráfordítás, vagy

c) a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó, auditált eredménykimutatásában szereplő adatok vizsgálata alapján meghatározott költségek.

1.2. A távhő díját a megállapításának alapját képező indokolt éves költség összegéből és a tárgyévre előre jelzett, értékesítésre kerülő éves hőmennyiségből levezetve kell kimutatni.

1.3. A legkisebb költség elvének érvényre juttatása érdekében a legkisebb hőtermelői költséget jelentő hőelőállítást kell alapul venni, a kapacitások hatékony allokálásának és helyettesíthetőségének szempontja mellett.

1.4. Azon értékesítő vagy távhőtermelő esetében, amely a hőt – részben vagy kizárólag – villamosenergia-termeléssel kapcsoltan állítja elő, és az általa termelt villamos energia támogatott áron kötelező átvétel alá esik, az ebből eredő árbevételét a Hivatal a távhőtermelés negatív költségeként figyelembe veszi.

2. Egyes árképző elemek (költségelemek) figyelembevételének módja

2.1. Működési költségek

2.1.1. Földgáz költségek

Az anyagjellegű költségeken belül a földgáz alapú tüzelőanyag-költséget vagy minden távhőtermelői engedélyes esetében egységesen a Hivatal által előzetesen meghirdetett referencia költségszinten, vagy minden távhőtermelői engedélyes esetében azon az értéken (a hozzá tartozó mennyiséggel együtt) kell figyelembe venni, amellyel az árelőkészítést megalapozó adatszolgáltatásban az engedélyes ezt megadta, de a Hivatal jogosult egységes felső korlát (cap) alkalmazására, és vizsgálhatja, hogy milyen piaci versenyeztetés mellett alakult ki az elismerendő ár.

2.1.2. A nem földgáz alapú (tüzelőolaj, megújuló energiaforrás stb.) hőtermelés esetén a tüzelőanyag-költség egyedi vizsgálat alapján kerül figyelembevételre.

2.1.3. A hőtermelési üzem folyamatos biztonságos fenntartását szolgáló állandó költségeket összehasonlító gazdasági elemzéseken nyugvó fajlagosított értékek alapján, vagy a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó auditált eredménykimutatásában szereplő adatok vizsgálata alapján meghatározott értékben kell figyelembe venni indokolt költségként.

2.1.4. Az igénybe vett szolgáltatások – különös tekintettel a tevékenység folytatásához nélkülözhetetlen feladatok kiszervezésére, a tanácsadási díjakra, kapcsolt vállalkozásokkal kötött szerződésekre – csak egyedi vizsgálat alapján minősülhetnek külön is elismerendő indokolt költségeknek.

2.1.5. Pénzügyi ráfordítás, hiteltörlesztés

A pénzügyi ráfordítás valamint a hiteltörlesztés – az alkalmazott finanszírozási megoldástól függetlenül – a 3. pont szerinti egyedi vizsgálat alapján ismerhető el indokolt költségként.

2.2. Értékcsökkenés

2.2.1. Az értékcsökkenést vagy a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó auditált eredménykimutatása alapján, vagy összehasonlító gazdasági elemzéseken alapuló, az eszközök hosszú távú folyamatos működőképesen tartása érdekében felmerülő mértékben kell figyelembe venni.

2.2.2. Az értékcsökkenést a 3. pont szerint kell figyelembe venni abban az esetben, ha az egyedi vizsgálat eredményeként a pénzügyi ráfordítás valamint a hiteltörlesztés elismert költségnek tekintendő.

2.3. Megtérülés

2.3.1. Megtérülésként az 1. pont alapján figyelembe vett eszközérték és az 5. § (2) bekezdésében meghatározott nyereségtényező szorzatát kell elismerni indokolt költségként.

2.4. Támogatások

2.4.1. A beruházások vissza nem térítendő támogatásból finanszírozott részére sem a 2.2. pont szerinti értékcsökkenés, sem a 2.3. pont szerinti megtérülés nem vehető figyelembe.

2.4.2. A visszatérítendő támogatás a pénzügyi ráfordításokkal és a hiteltörlesztéssel azonos módon kezelve, a 3. pont szerinti vizsgálat pozitív eredménye esetén ismerhető el indokolt költségként.

3. Egyedi vizsgálat

A Hivatal azon beruházás esetében ismerheti el a beruházási hitel- valamint a visszatérítendő támogatás kamatát és törlesztő részletét indokolt költségként, amely teljesíti azt a feltételt, miszerint a beruházás számított tőkeköltségeként jelentkező elismert költségtöbblet kisebb, mint a beruházás eredményeként fellépő költségmegtakarítás.

A Hivatal az egyedi vizsgálata során a beruházás számított tőkeköltsége részeként a hitel éves tőketörlesztését és kamatát, a visszatérítendő támogatás éves törlesztő részletét és esetlegesen felszámított kamatát, a beruházás sajáttőkéből finanszírozott részére számított értékcsökkenésének összegét, valamint szintén a beruházás sajáttőkéből finanszírozott részén alapuló – a 2.3. pont szerint számított – megtérülés összegét hasonlítja össze a beruházás eredményeként felmerülő költségcsökkenéssel. A Hivatal azt is vizsgálja, hogy a beruházás összértéke, továbbá a hitel kamata megfelel-e a legkisebb költség elvének, összhangban van-e az aktuális piaci viszonyokkal, és a számított tőkeköltség megállapítása során csak az ezen követelményeknek megfelelő beruházási értéket és hitelkamatot fogadja el.

Abban az esetben, ha a beruházás hatására bekövetkező költségcsökkenés mértéke a beruházás számított tőkeköltségének összegét meghaladja, akkor a Hivatal a beruházás számított tőkeköltségét indokolt költségként elismeri.

3. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez35

Az 5/A. § szerinti maradékhő-értékesítőre vonatkozó legmagasabb hatósági ár meghatározásának módszertana

1. A maradékhő-értékesítők értékesítői hődíjának megállapítása

A maradékhő-értékesítő értékesítői hődíját a Hivatal az alábbi árképző elemek (indokolt költségek) alapján állapítja meg:

1.1. Értékcsökkenés

Az előállított maradékhőnek a távhőszolgáltató részére történő átadása céljából üzembe helyezett tárgyi eszközök értékcsökkenését a 2. melléklet 2.2. pontjában előírtak szerint kell meghatározni.

1.2. Megtérülés

Az 1.1. pontban meghatározott eszközök megtérüléseként a 2. melléklet 1.1. pontja alapján figyelembe vett könyv szerinti eszközérték és az 5. § (2) bekezdés b) pontja szerint meghatározott nyereségtényező mérték 1%-kal növelt szorzatát kell elismerni indokolt költségként.

1.3. Működési költség

Indokolt működési költségnek 2000 Ft/GJ mértékű költséget kell figyelembe venni.

1.4. A maradékhő-értékesítő értékesítői hődíjának felső korlátja

A maradékhő-értékesítő 1.1–1.3. pont alapján megállapított értékesítői hődíja legfeljebb a távhőszolgáltató saját hőtermelésének fajlagos költsége, saját hőtermelés hiányában a távhőszolgáltató által vásárolt hő 1. mellékletben meghatározott legalacsonyabb értékesítői hődíja lehet.

4. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez36

A Külön Kezelt Intézményeknek értékesített távhő hődíja

A

B

C

1

Település

Távhőszolgáltató

A településen a külön kezelt intézmények által fizetendő hődíj (Ft/GJ)

2

Ajka

BAKONY-TÁVHŐ Kft.

3853

3

Ajka

Bakonyi Erőmű Zrt.

3327

4

Algyő

Veolia Energia Magyarország Zrt.

7653

5

Almásfüzitő

ALFEN Kft.

9162

6

Baj

T-Szol Zrt.

7374

7

Baja

Baja Energetika Kft.

8837

8

Balatonfüred

FÜREDHŐ Kft.

6582

9

Berettyóújfalu

HERPÁLY Vagyonkezelő Kft.

6592

10

Bokod

MVM OTSZ Zrt.

8420

11

Bonyhád

”FŰTŐMŰ” Kft.

7455

12

Budaörs

BUDAÖRSHŐ Kft.

6706

13

Budapest

Csepeli Erőmű Kft.

0

14

Budapest

Veolia Energia Magyarország Zrt.

7431

15

Budapest

BKM Nonprofit Zrt.

8374

16

Budapest

GM Kőérberek 30 Kft.

7340

17

Cegléd

Veolia Energia Magyarország Zrt.

7459

18

Celldömölk

Cellhő Kft.

7693

19

Cserkeszőlő

Cserkeszőlő Fürdő és Gyógyászati Központ

2622

20

Csongrád

Csongrádi Közmű Kft.

4830

21

Csorna

Csornahő Kft.

9418

22

Debrecen

Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

8533

23

Dombóvár

DOMBÓVÁRHŐ Kft.

6771

24

Dorog

PROMTÁVHŐ Kft.

10 625

25

Dunakeszi

Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft.

7311

26

Dunaújváros

DVG Zrt.

7912

27

Eger

EVAT Zrt.

8537

28

Érd

ÉRD-TÁVHŐ Kft.

6270

29

Esztergom

PROMTÁVHŐ Kft.

11 817

30

Gödöllő

Gödöllői Távhő Kft.

7755

31

Gyöngyös

Városgondozási Zrt.

7337

32

Győr

GYŐR-SZOL Zrt.

4128

33

Hajdúböszörmény

Hajdúböszörményi Városgazdálkodási Nonprofit Kft.

9492

34

Hajdúnánás

NÁNÁSHŐ Kft.

7711

35

Hajdúszoboszló

Hajdúszoboszlói Nonprofit Zrt.

8359

36

Hódmezővásárhely

Hódmezővásárhelyi Vagyonkezelő Zrt.

4102

37

Inota

Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft.

8719

38

Kaposvár

Kaposvári Vagyonkezelő Zrt.

4965

39

Kapuvár

Kapuvári Hőszolgáltató Kft.

8269

40

Kazincbarcika

Barcika Szolg Kft.

9194

41

Kecskemét

Kecskeméti Termostar Hőszolgáltató Kft.

6004

42

Keszthely

VÜZ Nonprofit Kft.

7613

43

Kiskunfélegyháza

Félegyházi Fejlesztési Nonprofit Kft.

7560

44

Kiskunhalas

Halasi Városgazda Zrt.

8809

45

Kisvárda

KISVÁRDAI KÖZMŰ Kft.

8674

46

Komárom

Komáromi Távhő Kft.

7654

47

Komló

Komlói Fűtőerőmű Zrt.

5993

48

Körmend

RÉGIÓHŐ Kft.

6786

49

Kőszeg

EQUANS Magyarország Kft.

7472

50

Makó

Makói Városgazdálkodási Nonprofit Kft.

7927

51

Mátészalka

SZALKATÁVHŐ Kft.

7513

52

Miskolc

MIHŐ Kft.

3835

53

Mohács

MOHÁCS-HŐ Kft.

6455

54

Mór

MÓRHŐ Kft.

8147

55

Mosonmagyaróvár

Városüzemeltető Kft.

9075

56

Nagyatád

EQUANS Magyarország Kft.

5314

57

Nagykőrös

KÖVA-KOM Nonprofit Zrt.

7828

58

Nyergesújfalu

DISTHERM Kft.

7745

59

Nyírbátor

Nyírbátori Városfejlesztő és Működtető Kft.

7156

60

Nyíregyháza

NYÍRTÁVHŐ Kft.

8995

61

Nyíregyháza

Energocoop Kft.

8864

62

Oroszlány

MVM OTSZ Zrt.

4801

63

Ózd

Ózdi Távhő Kft.

9295

64

Paks

Duna Center Therm Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

1072

65

Pécs

PÉTÁV Kft.

6316

66

Pétfürdő

“PÉTKOMM” Kft.

7028

67

Pornóapáti

Pornóapáti Vagyonhasznosító Kft.

6016

68

Putnok

Putnoki Városgondnokság

7552

69

Püspökladány

Püspökladányi Városüzemeltető és Gyógyfürdő Kft.

7708

70

Salgótarján

Salgó Vagyon Kft.

8123

71

Sárbogárd

EQUANS Sárbogárdi Kft.

7644

72

Sárospatak

Patakhő Energiaszolgáltató Nonprofit Kft.

7896

73

Sárvár

Sárvári Városgondnokság Nonprofit Kft.

8784

74

Sátoraljaújhely

EQUANS Magyarország Kft.

7920

75

Siklós

SIKLÓS-HŐ Kft.

7001

76

Siófok

Termofok-Sió Kft.

9632

77

Sopron

SOPRON Holding Zrt.

8076

78

Szarvas

Szarvasi KOMÉP Városgazdálkodási Nonprofit Kft.

2979

79

Százhalombatta

“SZÁKOM” Nonprofit Kft.

8802

80

Szeged

Szegedi Távfűtő Kft.

7518

81

Székesfehérvár

SZÉPHŐ Székesfehérvári Épületfenntartó és Hőszolgáltató Zrt.

8189

82

Szekszárd

Szekszárdi Távhőszolgáltató Nonprofit Kft.

8582

83

Szentendre

Városi Szolgáltató Nonprofit Zrt.

7625

84

Szentes

Szentes Városi Szolgáltató Kft.

2543

85

Szentgotthárd

RÉGIÓHŐ Kft.

6968

86

Szentlőrinc

Szentlőrinci Közüzemi Nonprofit Kft.

5095

87

Szigetszentmiklós

“Aries” Nonprofit Kft.

8591

88

Szigetvár

Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft.

7030

89

Szolnok

MVM OTSZ Zrt.

8816

90

Szombathely

Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft.

8299

91

Tapolca

Városgazdálkodási Kft.

7793

92

Tata

TATA ENERGIA Kft.

5079

93

Tatabánya

T-Szol Zrt.

4398

94

Tiszaújváros

TiszaSzolg 2004 Kft.

9215

95

Vác

Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft.

7153

96

Várpalota

Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft.

10 297

97

Vasvár

RÉGIÓHŐ Kft.

6009

98

Veszprém

“VKSZ” Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt.

7844

99

Záhony

ZÁHONYHŐ Kft.

8079

100

Zirc

Veolia Energia Magyarország Zrt.

8096

1

Az 1. § b) pontja a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 2. § (1) bekezdése a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 2. § (1) bekezdés a) pontja a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § a) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 2. § (3) bekezdése a 66/2011. (XI. 30.) 5. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.

5

A 2. § (3a) bekezdését az 1/2024. (I. 11.) EM rendelet 1. §-a iktatta be.

6

A 2. § (3b) bekezdését az 1/2024. (I. 11.) EM rendelet 1. §-a iktatta be.

7

A 2. § (4) bekezdését a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 1. § (2) bekezdése iktatta be, szövege a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § b) pontja szerint módosított szöveg.

8

A 2. § (5) bekezdését a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 1. § (2) bekezdése iktatta be. A 2. § (5) bekezdése a 20/2022. (IX. 30.) TIM rendelet 1. § (4) bekezdése szerint módosított szöveg.

9

A 3. § a 78/2012. (XII. 22.) NFM rendelet 44. §-ával megállapított szöveg.

10

A 3. § (1) bekezdése a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

11

A 3. § (1a) bekezdését a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (1) bekezdése iktatta be.

12

A 3. § (1b) bekezdését a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (1) bekezdése iktatta be.

13

A 3. § (2) bekezdése a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

14

A 4. § az 59/2012. (X. 31.) NFM rendelet 2. §-ával megállapított, a 37/2015. (VI. 30.) NFM rendelet 21. §-a szerint módosított szöveg.

15

Az 5. § a 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelet 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

16

Az 5. § (1) bekezdése a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

17

Az 5. § (1a) bekezdését a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 2. § (1) bekezdése iktatta be.

18

Az 5. § (2) bekezdése a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

19

Az 5. § (2) bekezdés b) pont nyitó szövegrésze a 29/2025. (IX. 30.) EM rendelet 4. §-a szerint módosított szöveg.

20

Az 5. § (2) bekezdés d) pontja a 29/2025. (IX. 30.) EM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

21

Az 5. § (2) bekezdés e) pontja a 29/2025. (IX. 30.) EM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

22

Az 5. § (2) bekezdés f) pontját a 29/2025. (IX. 30.) EM rendelet 1. §-a iktatta be.

23

Az 5. § (3) bekezdése a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 5. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.

24

Az 5/A. §-t az 54/2015. (IX. 30.) NFM rendelet 6. §-a iktatta be, szövege a 29/2025. (IX. 30.) EM rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.

25

A 6. § (2) bekezdését a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 5. § (3) bekezdése hatályon kívül helyezte.

26

A 6. § (3) bekezdése a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 5. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.

27

A 6. § (4) bekezdése a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § d) pontja szerint módosított szöveg.

28

A 6. § (5) bekezdését a 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelet 5. §-a iktatta be.

29

A 7. §-t újonnan a 22/2023. (X. 13.) EM rendelet 1. §-a iktatta be.

30

A 8. §-t az 1/2024. (I. 11.) EM rendelet 3. §-a iktatta be, a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 6. §-a hatályon kívül helyezte.

31

A 9. §-t a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 3. §-a iktatta be.

32

A hatálybalépés időpontja 2024. október 1.

33

Az 1. melléklet a 29/2025. (IX. 30.) EM rendelet 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

35

A 3. mellékletet az 59/2012. (X. 31.) NFM rendelet 5. §-a hatályon kívül helyezte, újonnan az 54/2015. (IX. 30.) NFM rendelet 7. § (3) bekezdése iktatta be, szövege a 29/2025. (IX. 30.) EM rendelet 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

36

A 4. melléklet a 29/2025. (IX. 30.) EM rendelet 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére