50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet
50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet
a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról
A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 60. § (2) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § f) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § E rendelet alkalmazásában
a) értékesítői hődíj: a távhőszolgáltató által ténylegesen igénybe vett hőmennyiség után fizetendő, Ft/GJ-ban kifejezett díj,
b)1 értékesítői alapdíj: a távhőszolgáltató által az értékesítőnek fizetendő Ft/hó mértékegységben kifejezett díj,
c) távhővásárlási szerződés: a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) szerinti értékesítő és a távhőszolgáltató közötti, távhővásárlásra irányuló szerződés,
d) végfelhasználó: a Tszt. szerinti lakossági felhasználó, díjfizető vagy külön kezelt intézmény.
2. § (1)2 A távhőszolgáltató az értékesítő részére a távhő és a távhőtermeléssel összefüggő szolgáltatások – keringtetés, pótvíz biztosítása, vegyszerezés és vízlágyítás – ellenértékeként
a)3 értékesítői alapdíjat és értékesítői hődíjat, vagy
b) értékesítői hődíjat
(a továbbiakban együtt: értékesítői díjak) fizet.
(2) Az (1) bekezdés szerinti díjtételeken kívül más díjtételeket az értékesítő nem alkalmazhat.
(3)4 Az értékesítők megnevezését és az egyes értékesítőkhöz kapcsolódó értékesítői díjakat az 1. melléklet tartalmazza.
(4)5 Az értékesítői alapdíj és az értékesítői hődíj külön-külön legmagasabb hatósági árak.
(5)6 Az 1. mellékletben szereplő értékesítői díjak nem tartalmazzák az általános forgalmi adót.
3. §7 (1) A külön kezelt intézmény a távhőszolgáltatásért távhőszolgáltató vagy az ellátási területen a korábbi távhőszolgáltató helyett működő új távhőszolgáltató részére a távhőszolgáltató által 2011. március 31-én alkalmazott, általános forgalmi adót nem tartalmazó díjnál 4,2 százalékkal magasabb mértékű – legmagasabb hatósági árnak minősülő – szolgáltatási díjat köteles fizetni.
(2)8 A lakossági felhasználó és a lakossági díjfizető a távhőszolgáltatásért a távhőszolgáltató vagy az ellátási területen a korábbi távhőszolgáltató helyett működő új távhőszolgáltató részére a távhőszolgáltató által 2014. szeptember 30. napján alkalmazott szolgáltatási díjnál 3,3 százalékkal alacsonyabb összegű, legmagasabb hatósági árnak minősülő szolgáltatási díjat köteles fizetni.
4. §9 A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) a Tszt. szerinti árelőkészítést a 2. melléklet szerinti módszertan alapján végzi.
5. §10 (1)11 Az 1. mellékletben meghatározott értékesítő, valamint távhőszolgáltató tárgyévi auditált számviteli törvény szerinti beszámolójában szereplő, a távhőtermelési és távhőszolgáltatási tevékenységéből származó adózás előtti eredménye nem haladhatja meg a tárgyévet megelőző év december 31-i, az auditált számviteli szétválasztás alapján az ezen tevékenységekre vonatkozó könyv szerinti bruttó eszközérték és a nyereségtényező szorzatának mértékét (a továbbiakban: nyereségkorlát). Azon értékesítő esetében, ahol a hőt – részben vagy kizárólag – villamosenergia-termeléssel kapcsoltan állítják elő, és a megtermelt villamos energia támogatott áron kötelező átvétel alá esik, a nyereségkorlát meghatározása során a bruttó eszközértékbe bele kell számítani a tárgyévet megelőző év december 31-i, az auditált számviteli szétválasztás alapján a kapcsolt villamosenergia-termelési tevékenységre vonatkozó könyv szerinti bruttó eszközértéket is.
(2) A nyereségtényező
a) azon értékesítő esetében, amely 2011. március 31. napját követően a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.) szerinti megújuló energiaforrást hasznosító vagy a nagy hatásfokú, hasznos hőenergiával kapcsoltan termelt villamos energia és a hasznos hő mennyisége megállapításának számítási módjáról szóló miniszteri rendelet szerinti nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelés követelményeinek megfelelő távhőtermelő létesítményt üzembe helyezett, illetve üzembe helyez: 4,5%;
b) az a) pont alá nem tartozó értékesítő esetében: 2,0%;
c) a távhőszolgáltató esetében 2,0%.
(3) Az értékesítő és a távhőszolgáltató köteles a nyereségkorlát feletti eredményét a távhőtermelés és távhőszolgáltatás energiahatékonyságát növelő, vagy költségének csökkentése érdekében felmerülő beruházásra fordítani a nyereségkorlát feletti eredmény keletkezését követő két éven belül, amely beruházás megvalósulását a Hivatal ellenőrzi.
(4) Ha a Hivatal az ellenőrzés során azt állapítja meg, hogy a (3) bekezdés szerinti beruházás nem, vagy csak részben valósult meg, akkor a nyereségkorlát feletti eredmény beruházásra fel nem használt mértékét a soron következő árelőkészítés során mint indokolt költséget csökkentő tételt veszi figyelembe.
5/A. §12 (1) Azon hőtermelő, amely kizárólag a távhőtermelési vagy villamosenergia-termelési célú ipari folyamattól eltérő ipari folyamatból származó hulladékhőből állítja elő a távhőt, a 3. melléklet szerinti legmagasabb árnak tekintendő árral megegyező vagy az alatti szerződéses árat a közvetlenül a távhőszolgáltatóval kötött szerződésében jogosult alkalmazni, a Hivatal erre vonatkozó jóváhagyása esetén.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hőtermelő mentesül az 5. § (1) bekezdése szerinti nyereségkorlát alkalmazása alól.
6. § (1) Ez a rendelet – a (2)–(3) bekezdésben meghatározott kivétellel – 2011. október 1. napján lép hatályba.
(2)13
(3)14 Az 5. § 2012. január 1-jén lép hatályba.
(4)15 A Hivatal az 5. § (3) bekezdés szerinti ellenőrzést első alkalommal a 2012. évre vonatkozóan készített számviteli törvény szerinti beszámoló tekintetében folytatja le.
(5)16 Az egyes energetikai tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelettel megállapított 5. § nyereségkorlátra vonatkozó rendelkezései első alkalommal a 2015. évben keletkezett nyereségkorlát feletti eredmények tekintetében alkalmazandóak.
7. §17
1. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez18
|
A |
B |
C |
D |
E |
1. |
Település |
Értékesítő megnevezése |
Vásárló szolgáltató neve |
Értékesítői alapdíj |
Értékesítői hődíj |
2. |
|
|
|
Ft/hó |
Ft/GJ |
3. |
Ajka |
Bakonyi Erőmű Zrt. |
PRIMER Ajkai Távhőszolgáltatási Kft. |
25 501 000 |
2 332 |
4. |
Almásfüzitő |
Füzitő GM Energiatermelő Kft. |
ALFEN Almásfüzitői Energetikai és Szolgáltató Kft. |
0 |
2 481 |
5. |
Baja |
Bajatechnik Kft. |
Baja Energetika Kft. |
0 |
3 442 |
6. |
Bokod |
MVM Oroszlányi Erőműfejlesztő Zrt. |
Oroszlányi Szolgáltató Zrt. |
1 699 000 |
2 054 |
7. |
Bonyhád |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
”FŰTŐMŰ” Kft. |
0 |
3 015 |
8. |
Budapest |
Alpiq Csepel Kft. – kombinált ciklusú erőmű |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
60 514 000 |
961 |
9. |
Budapest |
Alpiq Csepel Kft. – kazán |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 538 |
10. |
Budapest |
Budapesti Erőmű Zrt. – Kelenföldi Erőmű – |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
143 363 000 |
2 132 |
11. |
Budapest |
Budapesti Erőmű Zrt. – Kispesti Erőmű – 1184 Budapest, Nefelejcs utca 2. |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
122 808 000 |
2 111 |
12. |
Budapest |
Budapesti Erőmű Zrt. – Újpesti Erőmű – 1045 Budapest, |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
150 454 000 |
2 153 |
13. |
Budapest |
Készenléti Rendőrség |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 715 |
14. |
Budapest |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
FŐTÁV-Kiserőmű Kft. |
282 000 |
1 868 |
15. |
Budapest |
CHP-Erőmű Kft. |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 715 |
16. |
Budapest |
FŐTÁV-Kiserőmű Kft. – 1141 Budapest, Mogyoródi út 41–43. |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 715 |
17. |
Budapest |
FŐTÁV-Kiserőmű Kft. – 1184 Budapest, Lakatos utca 44/B |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 876 |
18. |
Budapest |
FŐTÁV-Kiserőmű Kft. – 1097 Budapest, Gyáli út 17–19. |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 876 |
19. |
Budapest |
FŐTÁV-Kiserőmű Kft. – 1142 Budapest, Tatai út 95. |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 982 |
20. |
Budapest |
Fővárosi Közterület-fenntartó Nonprofit Zrt. |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
1 133 |
21. |
Budapest |
Green-R Energetika Zrt. |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 715 |
22. |
Budapest |
IMMODUS Zrt. |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 715 |
23. |
Budapest |
Magyar Telekom Nyrt. |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 715 |
24. |
Budapest |
MVM Észak-Budai Fűtőerőmű Kft. |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
133 388 000 |
2 251 |
25. |
Budapest |
Zugló-Therm Energiaszolgáltató Kft. |
Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 715 |
26. |
Csongrád |
Csoterm Kft. |
Csongrádi Közmű Szolgáltató Kft. |
0 |
1 117 |
27. |
Csorna |
Csornai Kogenerációs Erőmű Kft. |
Csornahő Kft. |
0 |
2 942 |
28. |
Debrecen |
Debreceni Hőszolgáltató Zrt. |
Dotenergo Zrt. |
12 941 000 |
2 232 |
29. |
Debrecen |
Debreceni Vízmű Zrt. |
Debreceni Hőszolgáltató Zrt. |
0 |
2 232 |
30. |
Debrecen |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
Debreceni Hőszolgáltató Zrt. |
163 921 000 |
2 232 |
31. |
Dorog |
Dorogi Erőmű Kft. |
PROMTÁVHŐ Kft. |
13 961 000 |
2 399 |
32. |
Dunakeszi |
DK Gázmotor Kft. |
Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft. |
0 |
2 454 |
33. |
Dunaújváros |
Perkons DHŐ Kft. |
Dunaújvárosi Víz-, Csatorna- Hőszolgáltató Kft. |
0 |
1 977 |
34. |
Dunaújváros |
Energott Fejlesztő és Vagyonkezelő Kft. |
Dunaújvárosi Víz-, Csatorna- Hőszolgáltató Kft. |
68 151 000 |
1 917 |
35. |
Dunaújváros |
HF. Formula Kft. |
Dunaújvárosi Víz-, Csatorna- Hőszolgáltató Kft. |
15 976 000 |
1 977 |
36. |
Eger |
CHP-Erőmű Kft. |
EVAT Zrt. |
0 |
2 687 |
37. |
Érd |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
Érdhő Kft. |
0 |
3 361 |
38. |
Esztergom |
Dorogi Erőmű Kft. |
PROMTÁVHŐ Kft. |
23 090 000 |
2 399 |
39. |
Gödöllő |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
Gödöllői Távhőszolgáltató Kft. |
0 |
2 674 |
40. |
Gyöngyös |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
Városgondozási Zrt. |
0 |
2 779 |
41. |
Győr |
Arrabona Geotermia Kft. |
GYŐR-SZOL Zrt. |
0 |
2 939 |
42. |
Győr |
Győri Erőmű Kft. |
GYŐR-SZOL Zrt. |
287 000 |
2 951 |
43. |
Hajdúszoboszló |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
Hajdúszoboszlói Nonprofit Zrt. |
0 |
2 966 |
44. |
Kaposvár |
E.ON Energiatermelő Kft. |
Kaposvári Önkormányzati Vagyonkezelő és Szolgáltató Zrt. |
0 |
2 874 |
45. |
Kapuvár |
Zöld Láng Energetikai és Szolgáltató Kft. |
Kapuvári Hőszolgáltató Kft. |
565 000 |
2 767 |
46. |
Kazincbarcika |
Kazinc-Therm Fűtőerőmű Kft. |
Barcika Szolg Kft. |
35 102 000 |
2 045 |
47. |
Kiskunhalas |
Halas-T Kft. |
Halasi Városgazda Zrt. |
0 |
4 085 |
48. |
Kiskunfélegyháza |
PERKONS SKL Energiatermelő Kft. |
Perkons DHŐ Kft. |
0 |
2 400 |
49. |
Körmend |
SSB Energia Kft. |
RÉGIÓHŐ Kft. |
0 |
2 502 |
50. |
Makó |
Materm Hőszolgáltató, Befektető Kft. |
Makói Városgazdálkodási Nonprofit Kft. |
0 |
2 170 |
51. |
Mátészalka |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
Mátészalkai Távhőszolgáltató Kft. |
0 |
2 930 |
52. |
Miskolc |
Bioenergy-Miskolc Szolgáltató Kft. |
MIHŐ Kft. |
0 |
4 051 |
53. |
Miskolc |
Miskolci Geotermia Zrt. |
MIHŐ Kft. |
0 |
2 382 |
54. |
Miskolc |
Kuala Kft. |
MIHŐ Kft. |
0 |
2 382 |
55. |
Miskolc |
MVM MIFŰ Kft. – Hold u., hrsz. 23358/9 és Tatár u. 29/a, hrsz. 23358/8 |
MIHŐ Kft. |
160 653 000 |
2 450 |
56. |
Miskolc |
MVM MIFŰ Kft. – Miskolc, Bánki Donát u. 17. |
MIHŐ Kft. |
0 |
3 385 |
57. |
Miskolc |
MVM MIFŰ Kft. – Miskolc, Szarkahegy u. 21. |
MIHŐ Kft. |
0 |
3 385 |
58. |
Mohács |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
MOHÁCS-HŐ Kft. |
0 |
3 100 |
59. |
Mohács |
BIOENERGY-Duna Befektető és Szolgáltató Kft. |
MOHÁCS-HŐ Kft. |
0 |
3 073 |
60. |
Mosonmagyaróvár |
MESZ Mosonmagyaróvár Kft. |
Városüzemeltető és Fenntartó Kft. |
18 259 000 |
2 044 |
61. |
Nagykőrös |
Perkons DHŐ Kft. |
KÖVA-KOM Nonprofit Zrt. |
0 |
2 703 |
62. |
Nyíregyháza |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
NYÍRTÁVHŐ Kft. |
85 119 000 |
2 297 |
63. |
Oroszlány |
MVM Oroszlányi Erőműfejlesztő Zrt. |
Oroszlányi Szolgáltató Zrt. |
45 871 000 |
2 054 |
64. |
Ózd |
Ózdi Erőmű Kft. |
Ózdi Távhő Kft. |
0 |
2 886 |
65. |
Paks |
MVM Paksi Atomerőmű Zrt. |
Duna Center Therm Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. |
4 895 000 |
929 |
66. |
Pécs |
Pannon Hőerőmű Zrt. |
PÉTÁV Kft. |
96 808 111 |
2 274 |
67. |
Pétfürdő |
Cothec Kft. |
”PÉTKOMM” Kft. |
3 762 000 |
2 086 |
68. |
Püspökladány |
KISERŐMŰ PLD Kft. |
Püspökladányi Városüzemeltető és Gyógyfürdő Kft. |
0 |
2 697 |
69. |
Salgótarján |
Perkons Bio Kft. |
Salgó Vagyon Kft. |
0 |
4 294 |
70. |
Salgótarján |
Perkons Tarján Kft. |
Salgó Vagyon Kft. |
0 |
2 829 |
71. |
Sárbogárd |
Perkons DHŐ Kft. |
Cothec Kft. |
0 |
2 703 |
72. |
Sárvár |
Kiserőmű SRV 2005 Energiaszolgáltató Kft. |
SÁRVÁR TÁVHŐ Kft. |
0 |
2 827 |
73. |
Sátoraljaújhely |
Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Erzsébet Kórháza |
Cothec Kft. |
0 |
2 992 |
74. |
Siklós |
Perkons SKL Kft. |
SIKLÓSI TÁVHŐ Nonprofit Kft. |
0 |
2 868 |
75. |
Siófok |
Cothec Kft. |
Balaton-parti Kft. |
4 796 000 |
2 120 |
76. |
Sopron |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
SOPRON Holding Zrt. |
23 815 000 |
2 176 |
77. |
Sopron |
Soproni Erőmű Kft. |
SOPRON Holding Zrt. |
14 463 000 |
2 205 |
78. |
Százhalombatta |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
”SZÁKOM” Nonprofit Kft. |
19 722 000 |
2 137 |
79. |
Szentlőrinc |
Szentlőrinci Geotermia Zrt. |
Szentlőrinci Közüzemi Nonprofit Kft. |
0 |
3 654 |
80. |
Szigetszentmiklós |
EXERGY Kft. |
”Aries” Nonprofit Kft. |
0 |
2 857 |
81. |
Szigetvár |
Szigetvári Gyógyfürdő Kft. |
Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft. |
0 |
1 749 |
82. |
Szolnok |
ALFA-NOVA Bioenergia Termelő és Szolgáltató Kft. |
ALFA-NOVA Kft. |
0 |
2 676 |
83. |
Szombathely |
Szombathelyi Erőmű Zrt. |
Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft. |
0 |
2 687 |
84. |
Tapolca |
Tapolcai Kogenerációs Erőmű Kft. |
Városgazdálkodási Kft. |
0 |
2 774 |
85. |
Tatabánya |
TB-ENERGO Kft. |
T-Szol Tatabányai Szolgáltató Zrt. |
0 |
1 970 |
86. |
Tatabánya |
Tatabánya Erőmű Kft. |
T-Szol Tatabányai Szolgáltató Zrt. |
209 768 000 |
1 970 |
87. |
Tiszaújváros |
Tisza-Therm Fűtőerőmű Kft. |
TiszaSzolg 2004 Kft. |
28 280 000 |
2 096 |
88. |
Vác |
Veolia Energia Magyarország Zrt. |
Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft. |
0 |
2 729 |
89. |
Vác |
Poligen V Kft. |
Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft. |
0 |
2 729 |
90. |
Vasvár |
Vasi Triász Kft. |
RÉGIÓHŐ Kft. |
0 |
687 |
91. |
Veszprém |
Veszprém-Kogeneráció Energiatermelő Zrt. |
”VKSZ” Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. |
0 |
2 884 |
2. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez19
1. A költségek és az eszközérték figyelembevételének általános elvei
1.1. Indokolt költség és eszközérték
a) az összehasonlító gazdasági elemzéseken alapuló költségek és eszközértékek,
b) a dokumentumokkal (például szerződés) alátámaszthatóan az a) pontban foglaltakhoz képest a tárgyévben kivételesen felmerülő (szükségessé váló) éves költség/ráfordítás, vagy
c) a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó, auditált eredménykimutatásában szereplő adatok vizsgálata alapján meghatározott költségek.
1.2. A távhő díját a megállapításának alapját képező indokolt éves költség összegéből és a tárgyévre előre jelzett, értékesítésre kerülő éves hőmennyiségből levezetve kell kimutatni.
1.3. A legkisebb költség elvének érvényre juttatása érdekében a legkisebb hőtermelői költséget jelentő hőelőállítást kell alapul venni, a kapacitások hatékony allokálásának és helyettesíthetőségének szempontja mellett.
1.4. Azon értékesítő vagy távhőtermelő esetében, amely a hőt – részben vagy kizárólag – villamosenergia-termeléssel kapcsoltan állítja elő, és az általa termelt villamos energia támogatott áron kötelező átvétel alá esik, az ebből eredő árbevételét a Hivatal a távhőtermelés negatív költségeként figyelembe veszi.
2. Egyes árképző elemek (költségelemek) figyelembevételének módja
2.1. Működési költségek
2.1.1. Földgáz költségek
Az anyagjellegű költségeken belül a földgáz alapú tüzelőanyag-költséget vagy minden távhőtermelői engedélyes esetében egységesen a Hivatal által előzetesen meghirdetett referencia költségszinten, vagy minden távhőtermelői engedélyes esetében azon az értéken (a hozzá tartozó mennyiséggel együtt) kell figyelembe venni, amellyel az árelőkészítést megalapozó adatszolgáltatásban az engedélyes ezt megadta, de a Hivatal jogosult egységes felső korlát (cap) alkalmazására, és vizsgálhatja, hogy milyen piaci versenyeztetés mellett alakult ki az elismerendő ár.
2.1.2. A nem földgáz alapú (tüzelőolaj, megújuló energiaforrás stb.) hőtermelés esetén a tüzelőanyag-költség egyedi vizsgálat alapján kerül figyelembevételre.
2.1.3. A hőtermelési üzem folyamatos biztonságos fenntartását szolgáló állandó költségeket összehasonlító gazdasági elemzéseken nyugvó fajlagosított értékek alapján, vagy a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó auditált eredménykimutatásában szereplő adatok vizsgálata alapján meghatározott értékben kell figyelembe venni indokolt költségként.
2.1.4. Az igénybe vett szolgáltatások – különös tekintettel a tevékenység folytatásához nélkülözhetetlen feladatok kiszervezésére, a tanácsadási díjakra, kapcsolt vállalkozásokkal kötött szerződésekre – csak egyedi vizsgálat alapján minősülhetnek külön is elismerendő indokolt költségeknek.
2.1.5. Pénzügyi ráfordítás, hiteltörlesztés
A pénzügyi ráfordítás valamint a hiteltörlesztés – az alkalmazott finanszírozási megoldástól függetlenül – a 3. pont szerinti egyedi vizsgálat alapján ismerhető el indokolt költségként.
2.2. Értékcsökkenés
2.2.1. Az értékcsökkenést vagy a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó auditált eredménykimutatása alapján, vagy összehasonlító gazdasági elemzéseken alapuló, az eszközök hosszú távú folyamatos működőképesen tartása érdekében felmerülő mértékben kell figyelembe venni.
2.2.2. Az értékcsökkenést a 3. pont szerint kell figyelembe venni abban az esetben, ha az egyedi vizsgálat eredményeként a pénzügyi ráfordítás valamint a hiteltörlesztés elismert költségnek tekintendő.
2.3. Megtérülés
2.3.1. Megtérülésként az 1. pont alapján figyelembe vett bruttó eszközérték és az 5. § (2) bekezdésében meghatározott nyereségtényező szorzatát kell elismerni indokolt költségként.
2.4. Támogatások
2.4.1. A beruházások vissza nem térítendő támogatásból finanszírozott részére sem a 2.2. pont szerinti értékcsökkenés, sem a 2.3. pont szerinti megtérülés nem vehető figyelembe.
2.4.2. A visszatérítendő támogatás a pénzügyi ráfordításokkal és a hiteltörlesztéssel azonos módon kezelve, a 3. pont szerinti vizsgálat pozitív eredménye esetén ismerhető el indokolt költségként.
3. Egyedi vizsgálat
A Hivatal azon beruházás esetében ismerheti el a beruházási hitel- valamint a visszatérítendő támogatás kamatát és törlesztő részletét indokolt költségként, amely teljesíti azt a feltételt, miszerint a beruházás számított tőkeköltségeként jelentkező elismert költségtöbblet kisebb, mint a beruházás eredményeként fellépő költségmegtakarítás.
A Hivatal az egyedi vizsgálata során a beruházás számított tőkeköltsége részeként a hitel éves tőketörlesztését és kamatát, a visszatérítendő támogatás éves törlesztő részletét és esetlegesen felszámított kamatát, a beruházás sajáttőkéből finanszírozott részére számított értékcsökkenésének összegét, valamint szintén a beruházás sajáttőkéből finanszírozott részén alapuló – a 2.3. pont szerint számított – megtérülés összegét hasonlítja össze a beruházás eredményeként felmerülő költségcsökkenéssel. A Hivatal azt is vizsgálja, hogy a beruházás összértéke, továbbá a hitel kamata megfelel-e a legkisebb költség elvének, összhangban van-e az aktuális piaci viszonyokkal, és a számított tőkeköltség megállapítása során csak az ezen követelményeknek megfelelő beruházási értéket és hitelkamatot fogadja el.
Abban az esetben, ha a beruházás hatására bekövetkező költségcsökkenés mértéke a beruházás számított tőkeköltségének összegét meghaladja, akkor a Hivatal a beruházás számított tőkeköltségét indokolt költségként elismeri.
3. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez20
Teljesítménydíj (Ft/MW/Év) |
Hődíj (Ft/GJ) |
0 |
2000 |
Az 1. § b) pontja a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § (1) bekezdése a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. § (1) bekezdés a) pontja a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. § (3) bekezdése a 66/2011. (XI. 30.) 5. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 2. § (4) bekezdését a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 1. § (2) bekezdése iktatta be, szövege a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. § (5) bekezdését a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 3. § a 78/2012. (XII. 22.) NFM rendelet 44. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (2) bekezdése a 39/2014. (IX. 30.) NFM rendelet 7. §-ával megállapított szöveg.
A 4. § az 59/2012. (X. 31.) NFM rendelet 2. §-ával megállapított, a 37/2015. (VI. 30.) NFM rendelet 21. §-a szerint módosított szöveg.
Az 5. § a 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelet 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. § (1) bekezdése a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § c) pontja szerint módosított szöveg.
Az 5/A. §-t az 54/2015. (IX. 30.) NFM rendelet 6. §-a iktatta be.
A 6. § (2) bekezdését a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 5. § (3) bekezdése hatályon kívül helyezte.
A 6. § (3) bekezdése a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 5. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 6. § (4) bekezdése a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 6. § (5) bekezdését a 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelet 5. §-a iktatta be.
A 7. § a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 5. § (4) bekezdése alapján nem lép hatályba.
Az 1. melléklet a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 2. §-ával megállapított, a 4. § b) pontja, az 59/2017. (XII. 29.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 2. melléklet a 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelet 6. § (2) bekezdésével megállapított, az 59/2017. (XII. 29.) NFM rendelet 3. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 3. mellékletet az 59/2012. (X. 31.) NFM rendelet 5. §-a hatályon kívül helyezte, újonnan az 54/2015. (IX. 30.) NFM rendelet 7. § (3) bekezdése iktatta be.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás