• Tartalom

58/2011. (X. 21.) NEFMI rendelet

58/2011. (X. 21.) NEFMI rendelet

a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet módosításáról1

2011.10.29.

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (2) bekezdés a), b) és h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 41. § g) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A módszertani intézmény, valamint módszertani feladatai ellátása körében az Intézet
a) figyelemmel kíséri az alap- és szakellátásokat érintő tudományos kutatásokat, publikációkat, a modellértékű új kezdeményezéseket, továbbá elősegíti ezek mind szélesebb körű megismerését, gyakorlati alkalmazását,
b) szervezi a gyermekjóléti, gyermekvédelmi területen dolgozók tapasztalatcseréjét és továbbképzését,
c) elemzi és értékeli a szolgáltatók működését, valamint javaslatot tesz a hiányzó ellátások megszervezésére, a működés lehetőség szerinti javítására,
d) információkat gyűjt az illetékességi területén az ellátórendszer sajátosságairól, problémáiról,
e) szaktanácsadás keretében szakmai módszertani segítséget nyújt a gyermekjóléti, gyermekvédelmi területen dolgozók szakmai problémáinak megoldásához,
f) szervezi az egyetemi, főiskolai képzésben és a szakképzésben részt vevő hallgatók, tanulók terepgyakorlatát.”

(2) A Rendelet 4. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) A módszertani intézmény a (3) bekezdésben foglaltakon túl
a) az Intézet irányításával részt vesz a minőségfejlesztési elvek kidolgozásában, és segítséget nyújt azok gyakorlati alkalmazásához,
b) részt vesz a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter által vezetett minisztérium (a továbbiakban: Minisztérium), valamint az Intézet által szervezett szakmai programok lebonyolításában, megszervezésében, valamint az e szervektől származó anyagoknak, információknak a szolgáltatókhoz való eljuttatásában.”

(3) A Rendelet 4. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A módszertani intézmény, valamint az Intézet a módszertani feladatok ellátásába, egyes új módszerek modellkísérletének elvégzésébe állandó vagy eseti jelleggel más szolgáltatót is bevonhat. Az állandó jellegű munkakapcsolathoz a módszertani intézmény fenntartójának hozzájárulása szükséges.
(6) A módszertani intézmény éves munkatervet, valamint módszertani feladatai ellátásáról szakmai beszámolót készít, melyet minden év február 15-éig megküld a fenntartónak, a Minisztériumnak, az Intézetnek és a megyei gyámhivatalnak. Az Intézet éves munkatervet, valamint módszertani feladatainak ellátásáról szakmai beszámolót készít, melyet minden év február 15-éig megküld a Minisztériumnak.”

2. § A Rendelet I. Fejezete a következő 4/A. §-sal egészül ki:

4/A. § (1) A gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltató, intézmény szakmai programjának tartalmaznia kell
a) a szolgáltató, intézmény nevét, székhelyét, telephelyét;
b) az ellátandó célcsoport és az ellátandó terület jellemzőit;
c) a szolgáltatás célját, feladatát, alapelveit, így különösen
ca) a megvalósítani kívánt program konkrét bemutatását, a létrejövő kapacitások, a nyújtott szolgáltatáselemek, tevékenységek leírását,
cb) az intézményen belüli és más intézményekkel történő együttműködés módját,
d) a feladatellátás szakmai tartalmát, módját, a biztosított szolgáltatások formáit, körét, rendszerességét, valamint a szolgáltatási típusnak megfelelően a gondozási, nevelési, fejlesztési feladatok jellegét, tartalmát, módját;
e) az ellátás igénybevételének módját;
f) a gyermekjóléti szolgáltató, intézmény szolgáltatásáról szóló tájékoztatás helyi módját;
g) az igénybe vevők és a személyes gondoskodást végző személyek jogainak védelmével kapcsolatos szabályokat;
h) a szolgáltatást nyújtók folyamatos szakmai felkészültsége biztosításának módját, formáit.
(2) A szakmai programhoz mellékelni kell
a) a Gyvt. 32. § (4) és (6) bekezdése szerinti megállapodások tervezetét,
b) nevelőszülői hálózat működtetése esetén a Gyvt. 66/A. § (1) bekezdése szerinti, utógondozói ellátás nyújtása esetén a Gyvt. 53/A. § (3) bekezdése szerinti megállapodás tervezetét,
c) átmeneti elhelyezést biztosító gyermekjóléti intézmény, befogadó gyermekotthon, otthont nyújtó ellátást biztosító gyermekotthon, lakásotthon, utógondozói ellátást biztosító utógondozó otthon esetében a házirendet vagy annak tervezetét,
d) a szervezeti és működési szabályzatot vagy annak tervezetét.
(3) A szakmai programot az (1) bekezdés szerinti elemeinek változása esetén módosítani kell.”

3. § A Rendelet II. Fejezete a következő 73/A. §-sal egészül ki:

73/A. § (1) A krízisközpont a Gyvt. 51. § (6) bekezdés a) pontja szerinti szolgáltatások nyújtásához – a bántalmazott és családja szükségleteihez igazodóan – biztosítja a teljes körű ellátáson felül a szükséges szakemberek, így különösen esetmenedzser, pszichológiai vagy mentálhigiénés tanácsadó, valamint jogász közreműködését.
(2) A krízisközpont által nyújtott félutasház-szolgáltatás igénybevétele pályázati úton történik. A pályázatnak tartalmaznia kell
a) a krízisellátásban, illetve a családok átmeneti otthonában eddig igénybe vett gondozás eredményeit,
b) a félutasház-szolgáltatás igénybevételének okait,
c) a bántalmazottnak az élethelyzete rendezésére vonatkozó elképzeléseit,
d) annak igazolását, hogy a bántalmazottat társadalombiztosítással járó jogviszony keretében foglalkoztatják,
e) annak vállalását, hogy sikeres pályázat esetén a bántalmazott együttműködik a félutasház-szolgáltatást szükségessé tevő okok megszüntetésében, valamint részt vesz a krízisközpont által szervezett előtakarékossági programban és a társadalmi reintegrációt segítő programban.
(3) Az előtakarékossági program során a bántalmazott – szakemberek közreműködésével – segítséget kap az önálló életvitelhez és az ehhez szükséges jövedelem megszerzésére irányuló lehetőségek felkutatásához.
(4) A társadalmi reintegrációt segítő program során a bántalmazott – szakemberek közreműködésével – segítséget kap a saját és családja helyzetének rendezéséhez, a családi kapcsolatok megerősítéséhez, a pszichés sérülések feldolgozásához és a jövőkép kialakításához.”

4. § A Rendelet a következő 159. §-sal egészül ki:

159. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet módosításáról szóló 58/2011. (X. 21.) NEFMI rendelet (a továbbiakban: Mr.) hatálybalépésekor már működő gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatónak, intézménynek a 4/A. § szerinti tartalmú szakmai programot a működési engedélynek az Mr. hatálybalépését követő első módosítása során kell elkészíteni és benyújtani a működést engedélyező szervnek.”

5. § A Rendelet 2. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

6. § A Rendelet

a) 4. § (4) bekezdésében a „megyei gyámhivatal” szövegrész helyébe a „működést engedélyező szerv” szöveg és a „más fenntartó vagy a működést engedélyező jegyző” szövegrész helyébe a „más fenntartó” szöveg,

b) 94. § (2) bekezdésében a „nevelőszülői hálózatban folyó nevelés célját, alapelveit, módszereit tartalmazó” szövegrész helyébe a „4/A. § szerinti” szöveg,

c) 111. §-ában az „az intézményben folyó nevelés célját, alapelveit, módszereit tartalmazó” szövegrész helyébe az „a 4/A. § szerinti” szöveg,

d) 2. számú melléklet I. Rész „I. Alapellátások cím” 2.B) pontjában, II. Rész „I. Alapellátások” cím 3., 4. és 7. pontjában a „csecsemő- és kisgyermeknevelő-gondozó (OKJ)” szövegrész helyébe a „csecsemő- és kisgyermeknevelő-gondozó (OKJ), csecsemő- és gyermeknevelő-gondozó (OKJ)” szöveg,

e) 2. számú melléklet II. Rész II. Szakellátások cím 2. pontjában a „csecsemő- és kisgyermeknevelő-gondozó (OKJ)” szövegrész helyébe a „csecsemő- és kisgyermeknevelő-gondozó (OKJ), csecsemő- és gyermeknevelő-gondozó (OKJ), csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA)” szöveg

lép.

7. § Hatályát veszti a Rendelet

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.

1. melléklet az 58/2011. (X. 21.) NEFMI rendelethez

A Rendelet 2. számú melléklet II. Rész „I. Alapellátások” cím 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. Bölcsőde

kisgyermeknevelő

csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA),

 

 

bölcsődei szakgondozó (OKJ),

 

 

csecsemő- és kisgyermekgondozó (OKJ),

 

 

csecsemő- és kisgyermeknevelő-gondozó (OKJ),

 

 

csecsemő- és gyermeknevelő-gondozó (OKJ),

 

 

kisgyermekgondozó, -nevelő (OKJ),

 

 

csecsemő- és gyermekgondozó (OKJ);

 

 

vagy ezen képesítések valamelyikével rendelkező: védőnő, pedagógus, felsőfokú szociális alapvégzettségű személy, gyógypedagógiai asszisztens (OKJ)

 

 

– [kizárólag csecsemő- és gyermekgondozó (OKJ)

 

 

képesítéssel rendelkező személy esetén]

 

orvos

orvos

 

gyógypedagógus

gyógypedagógus

 

gyógytornász

gyógytornász

 

konduktor

konduktor

 

gyógypedagógiai asszisztens

gyógypedagógiai asszisztens (OKJ)

 

szaktanácsadó

csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA),

 

 

orvos, pszichológus, pedagógus, felsőfokú szociális alapvégzettség, védőnő, intézetvezető, szakoktató; vagy bölcsődei szakgondozó (OKJ),

 

 

csecsemő- és kisgyermekgondozó (OKJ),

 

 

csecsemő- és kisgyermeknevelő-gondozó (OKJ),

 

 

csecsemő- és gyermeknevelő-gondozó (OKJ)”

1

A rendelet a 8. § alapján hatályát vesztette 2011. október 30. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére