106/2012. (VI. 1.) Korm. rendelet
106/2012. (VI. 1.) Korm. rendelet
az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet módosításáról1
A Kormány a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §2
2. §3
3. § (1)4
(2)5
(3)6
(4)7
(5)8
4. §9
5. §10
6. §11
7. § Az R. 2. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
8. § Az R. 2. számú melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
9. §
a)–d)12
e)13
f)–u)14
10. § (1) E rendelet – a (2)–(3) bekezdésben foglalt kivétellel – 2012. szeptember 1-jén lép hatályba.
(2)15 E rendelet 2. §-a, 3. § (1)–(3) és (5) bekezdése, 6. §-a, 9. § e) pontja, 11. § d) pontja 2014. január 1-jén lép hatályba.
(3) E rendelet 7. §-a, 8. §-a és 11. § a)–b) pontja 2015. január 1-jén lép hatályba.
11. § Hatályát veszti az R.
b) 7. § (1)–(4) és (6)–(9) bekezdése, valamint 8. §-a,
c)16
d)17
12. § Ez a rendelet 2015. január 2-án veszti hatályát.
1. melléklet a 106/2012. (VI. 1.) Korm. rendelethez18
2. melléklet a 106/2012. (VI. 1.) Korm. rendelethez
|
A vizsgatárgy neve |
A vizsga részei |
|||
---|---|---|---|---|---|
középszinten |
emelt szinten |
||||
Kötelező vizsgatárgyak |
1. Magyar nyelv és irodalom |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
2. Nemzetiségi nyelv és irodalom |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
3. Történelem |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
4. Matematika |
írásbeli |
– |
írásbeli |
szóbeli |
|
5. Élő idegen nyelv |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
Választható |
1. Élő idegen nyelv |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
2. Fizika |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
3. Kémia |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
4. Biológia |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
5. Földrajz |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
6. Ének-zene |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
7. Rajz és vizuális kultúra |
írásbeli |
gyakorlati |
gyakorlati |
szóbeli |
|
8. Informatika |
gyakorlati |
szóbeli |
gyakorlati |
szóbeli |
|
9. Testnevelés |
gyakorlati |
szóbeli |
gyakorlati |
szóbeli |
|
10. Filozófia |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
11. Hittan |
– |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
12. Természettudomány |
írásbeli |
szóbeli |
– |
– |
|
13. Latin nyelv |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
14. Emberismeret és etika |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
15. Társadalomismeret |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
16. Ember- és társadalomismeret, etika |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
17. Dráma |
írásbeli |
szóbeli, |
írásbeli |
szóbeli, |
|
18. Mozgóképkultúra és médiaismeret |
írásbeli, gyakorlati |
– |
írásbeli, gyakorlati |
szóbeli |
|
19. Nemzetiségi (kisebbségi) népismeret |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
20. Célnyelvi civilizáció |
– |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
21. Belügyi rendészeti ismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
22. Katonai alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
23. Utazás és turizmus |
gyakorlati |
szóbeli |
– |
– |
|
24. Gazdasági ismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
25. Judaisztika |
– |
szóbeli |
– |
– |
|
26. Bibliaismeret – Hit Gyülekezete |
– |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
27. Művészettörténet |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
28. Népművészet |
– |
szóbeli |
– |
szóbeli |
|
29. Pszichológia |
írásbeli |
szóbeli |
– |
– |
|
Választható szakmai előkészítő vizsgatárgyak |
1. Egészségügyi alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
2. Szociális alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
3. Oktatási alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
4. Művelődési és kommunikációs alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
5. Gépészeti alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
6. Elektronikai alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
7. Informatikai alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
8. Vegyipari alapismeretek |
írásbeli |
gyakorlati |
írásbeli |
gyakorlati |
|
9. Építészeti és építési alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
10. Könnyűipari alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
11. Faipari alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
12. Nyomdaipari alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
13. a) Közlekedési alapismeretek (közlekedés-üzemvitel) |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
14. Környezetvédelmi- vízgazdálkodási alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
15. a) Közgazdasági alapismeretek (üzleti gazdaságtan) |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
16. Ügyviteli alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
17. Kereskedelmi és marketing alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
18. Vendéglátás- idegenforgalom alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
19. Rendészeti alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
20. Mezőgazdasági alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
|
21. Élelmiszeripari alapismeretek |
írásbeli |
szóbeli |
írásbeli |
szóbeli |
3. melléklet a 106/2012. (VI. 1.) Korm. rendelethez
ÉRETTSÉGI VIZSGA ÁLTALÁNOS KÖVETELMÉNYEI
Témakörök |
Követelmények |
---|---|
A pszichológia mint tudomány |
A pszichológia fogalma, tárgya, módszerei, helye a tudományok rendszerében. A pszichológia fő nézőpontjai, alap- és alkalmazott tudományterületei, vizsgálati módszerei. |
Általános pszichológia |
|
A lelki működés általános törvényszerűségei |
A megismerési folyamat jellemzői, az észlelés, figyelem, tanulás és emlékezet jelensége. Különböző tanulási formák, a tanulás hatékonyságát befolyásoló tényezők és a különböző tanulási módszerek. A tanulást befolyásoló képességek (intelligencia, kreativitás). Az aktivációs szint, éberség, alvás, módosult tudatállapotok jellemzői. A motiváció típusai, működése és szerepe a viselkedésszabályozásban. Érzelmek kialakulása, fajtái, az érzelmek viselkedésre gyakorolt hatása. Az aktiváció, érzelem, motiváció kapcsolata. |
Szociálpszichológiai ismeretek |
|
A társas kapcsolatok alakulása |
A csoportalakulás és a csoport működésével kapcsolatos jelenségek: csoportnyomás, normaalakulás, engedelmesség, tömegjelenségek, teljesítmény csoportban. A segítő viselkedés alakulása és a segítő magatartást befolyásoló tényezők. Az attitűd fogalma, attitűdök szerepe a viselkedésszabályozásban, nézetek alakulása és a meggyőzés hatékonyságát befolyásoló tényezők. A társas megismerés jellemzői, sztereotípia, előítélet és ezek gyakorlati tanulságai. A személyközi viszonyok alakulása: vonzalom, barátság, szerelem. |
Kommunikáció |
A kommunikációs folyamat összetevői, a hatékony kommunikáció feltételei, a kommunikációs zavarok okai. A verbális és nonverbális közléssel kapcsolatos ismeretek, a verbális és nonverbális közlés viszonya. |
Fejlődéspszichológia |
|
Családi szocializáció |
A családi szocializáció fogalma, jellemzői. Az anya-gyermek kapcsolat jelentősége a személyiségfejlődésben, kötődés. A családi működés lehetséges nehézségei és zavarai (veszteségek, válás). A személyiségfejlődést elősegítő tényezők és a különböző nevelési stílusok hatása a személyiség alakulására. A személyiség és a környezet egymásra hatásának összefüggései. A személyiség fejlődésének állomásai és ezek jellemzői. |
Személyiség-lélektani ismeretek |
|
Személyiség felfogás, személyiségjellemzők |
A személyiséggel kapcsolatos különböző megközelítésmódok és kiemelten egy választott személyiségelmélet megközelítésmódjának bemutatása. A személyiség megismerésének lehetőségei és korlátai, a környezet és az öröklődés szerepe a személyiség alakulásában. Az énkép, önértékelés kialakulásában szerepet játszó tényezők, az énkép jelentősége a teljesítményben és a társas kapcsolatok alakulásában. A pszichés problémák, függőségek és krízishelyzetek kiváltó okai. A testi betegségek hátterében meghúzódó pszichés okok. Nehéz élethelyzetekkel való megküzdés, stressz, depresszió kezelése. A lelki egészség megőrzése, a boldogság lehetséges forrásai. |
Az alkalmazott pszichológia területei |
|
Pszichológia a mindennapi élet területén |
A pszichológia alkalmazott területei a mindennapi életben és az életvezetés, iskolapszichológia, tanácsadás, pszichoterápia, sport, reklám stb. területén. A média (pl. tévé, internet) szerepe a mindennapi életben, az internetes világ pszichológiai hatásai, a médiafogyasztás jellemzői, életkori tényezők a média üzeneteinek megértésében. |
Kompetenciák |
|
Források használata és értékelése Az értelmezés képessége Megfigyelés képessége Rugalmas gondolkodás Kritikai értékelés képessége |
Tematikus tájékozódás a nyomtatott és elektronikus ismeretterjesztő információ-forrásokban. Szépirodalmi művek és műalkotások lélektani tartalmának meglátása. Pszichológiai alapfogalmak felismerése és alkalmazása írásos és verbális formában mind befogadó, mind közlőként. Ismeretek élethelyzetekre történő alkalmazása. Fogalmak összefüggéseinek meglátása, életből vett példákon való bemutatása. A tanult pszichológiai jelenségek felismerése valós élethelyzetekben. Nyitottság az emberi megnyilvánulások megértésére, elfogadására. Önálló kérdésfelvetés, véleményalkotás képessége. Gondolatokról, ismeretekről, véleményekről személyes állásfoglalás kialakítása. |
A rendelet a 12. § alapján hatályát vesztette 2015. január 2. napjával.
Az 1. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 2. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 3. § (1) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 3. § (2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 3. § (3) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 3. § (4) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 3. § (5) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 4. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
Az 5. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 6. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 9. § a)–d) pontja a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 9. § e) pontja a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 9. § f)–u) pontja a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 10. § (2) bekezdése a 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet 51. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 11. § c) pontja a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 11. § d) pontja a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
Az 1. melléklet a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás