• Tartalom

1469/2012. (X. 26.) Korm. határozat

1469/2012. (X. 26.) Korm. határozat

a Társadalmi Megújulás Operatív Program 2011–2013. évekre szóló akcióterv 2–6. prioritásának a megállapításáról1

2014.12.30.

A Kormány

1. megállapítja a Társadalmi Megújulás Operatív Program 2011–2013. közötti időszakra szóló akcióterv 2–6. prioritásait az 1. melléklet szerint,

2. jóváhagyja az 1. pontban szereplő prioritások vonatkozásában a 2007–2008. közötti és a 2009–2010. közötti időszakra szóló akciótervek végrehajtása során keletkezett maradványok áttervezését a 2011–2013. közötti időszakra szóló akciótervbe,

3. felhívja az emberi erőforrás minisztert és a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a Társadalmi Megújulás Operatív Program forrásfelhasználásának ütemezését az abszorpciós célkitűzések vonatkozásában tekintsék át, és az áttekintés eredményéről – a szükséges intézkedések egyidejű kezdeményezésével – tájékoztassák a Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottságot.

Felelős: emberi erőforrás miniszter

nemzeti fejlesztési miniszter

Határidő: 2012. október 31.

4.2

1. melléklet az 1469/2012. (X. 26.) Korm. határozathoz3

 

Társadalmi Megújulás Operatív Program

 

Akcióterv 2011-2013

I. Prioritás bemutatása - 3. prioritás: Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek

 

1. Prioritás tartalma

Prioritás rövid tartalma
(max. 500 karakter)

 

A prioritási tengely az egész életen át tartó tanulás stratégiájával összhangban a közoktatási rendszer reformjának az előmozdításával, elsősorban az oktatás eredményességének és hatékonyságának a javítása, a minőségi oktatáshoz történő jobb hozzáférés biztosítása révén el kívánja érni, hogy a közoktatás használható és európai szinten versenyképes tudást, valamint a megszerzett tudás és kompetenciák folyamatos fejlesztését megalapozó és ösztönző alapkészségeket adjon át mindenki számára.

2. A prioritás ütemezése – kiírások kerete

Indikatív forrásallokáció
(Mrd Ft, folyó áron, 280 HUF/EUR árfolyamon)

2011

2012

2013

Összesen

10,82

141,25

0,00

152,07

Tartalék: (Mrd Ft)
ESZA tervezett aránya a prioritás keretéből: max. 88,58%
3. A prioritás ütemezése – kötelezettségvállalás (IH döntés)

Indikatív forrásallokáció

(Mrd Ft, folyó áron, 280 HUF/EUR árfolyamon)

2007-2010

2011

2012

2013

2014-2015

Összesen

83,60

2,39

89,50

42,00

20,00

237,49

II. A támogatási konstrukciók összefoglaló adatai (2011-2013)

Konstrukció
kódja

Konstrukció neve

Pályázatok, kiemelt projektek
meghirdethető kerete (Mrd Ft)

A konstrukció célja

A konstrukció szakmai tartalmáért felelős miniszter

A konstrukció szakmai tartalma tekintetében feladatkörrel rendelkező további miniszter

2011

2012

2013

2014

3.1.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.2.

Új tartalomfejlesztések a közoktatásban

0,00

4,00

0,00

 

Az új Nemzeti Köznevelési Rendszerhez, a felülvizsgált Nat-hoz és kerettantervekhez kapcsolódóan a közoktatás tartalmi kínálatának megújítása, fejlesztése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.1.3.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.4.

Köznevelés az iskolában

0,00

20,02

0,00

 

A konstrukció alapvető célja, hogy támogassa a megújuló, magasabb szakmai színvonalon működő köznevelési rendszer működését, az oktatás és képzés minőségének és hatékonyságának, javítását kiemelten az idegennyelv-tudást, digitális írástudást, vállalkozói-, életpálya-építési, életviteli, és egészségfejlesztési készségeket, környezettudatosságot, aktív állampolgárságot valamint segítse elő az egész napos iskolai nevelés és foglalkoztatás elterjesztését.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.1.4.B

Köznevelés az iskolában

0,00

10,00

0,00

 

A konstrukció alapvető célja - a köznevelés új jogszabályi és fenntartói környezetéhez igazodva - az egész napos iskolai neveléshez kapcsolódóan fenntartói feladatok ellátásank elősegítése az újonnan létrehozott állami iskolafenntartó szervezetnél és az új kerettantervek bevezetése a pedagógusok bevonásával.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.1.5

Pedagógus képzés, továbbképzés

 

10,00

 

1,25

A konstrukció célja a pedagógus továbbképzési rendszer, Pedagógus Életpálya-Modellhez kapcsolódó pedagógusminősítési rendszer, valamint a szaktanácsadói rendszer tartalmi elemeinek, követelményeinek, eljárásainak részletes kidolgozása, szolgáltatási rendszerének kialakítása, kapcsolódó képzések lebonyolítása.

emberi erőforrások minisztere

3.1.7.

Refrencia intézmények országos hálózatának kialakítása és felkészítése

4,38

0,00

0,00

 

A referencia értékű működési és pedagógiai gyakorlattal rendelkező közoktatási intézmények felkészítése nevelési-oktatási gyakorlatuk

továbbadására, elterjesztésére, megismertetésére, illetve ezáltal más közoktatási intézmények értékelvű szakmai fejlesztő tevékenységének segítése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.1.8

Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban – 2. ütem

 

1,00

 

0,50

A tanulói teljesítménymérés rendszerének továbbfejlesztése, az intézményértékelési eljárások fejlesztése, értékelési folyamatok és gyakorlat kialakítása, pilot programok, rendezvények támogatása, információmenedzsment és visszacsatolás rendszerének fejlesztése, valamint a közoktatási intézmények minőségfejlesztési tevékenységének komplex támogatása.

emberi erőforrások minisztere

3.1.9.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.10.

Helyi oktatásirányítás fejlesztése

0,00

5,00

0,00

 

Helyi oktatásirányítás fejlesztése, az oktatási rendszer hatékonyságának javítását célzó fejlesztések támogatása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.1.11.

Óvodafejlesztés

0,00

5,00

0,00

 

A konstrukció célja az új Nemzeti Köznevelési Rendszerről szóló törvénnyel összhangban a magyar óvodapedagógia strukturális feltételrendszerének továbbfejlesztése olyan támogatórendszerek segítségével, amelyek illeszthetőek a jelenlegi óvodai hálózat intézményrendszeréhez, ugyanakkor a társadalmi folyamatok szükségszerűségeire is reagálnak.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.1.12.

A matematikai, természettudományos és műszaki kompetenciák fejlesztése a közoktatásban digitális tananyagfejlesztés és képzők képzése révén

0,00

2,30

0,00

 

Konstrukció célja a hazai matematikai és természettudományos oktatás módszertani megújítása, eszközrendszerének fejlesztése, a matematika és fizika tárgyakhoz kapcsolódó modern digitális tananyagok kidolgozása és bevezetése, valamint a képzők képzése, ezáltal a matematikai, természettudományos és műszaki kompetenciák erősítése a közoktatásban.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.1.13.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.14.

A médiaműveltség, médiatudatosság elterjesztése

0,00

0,50

0,00

 

A konstrukció hosszú távú célja, hogy a hazai médiaoktatás, médiaértés-oktatás tudásbázisává válva továbbképzésekkel a pedagógusok munkáját segítse elő, ismeretterjesztő bemutatókkal a szülők felvilágosítását végezze, konferenciákkal a szakmai párbeszédet erősítse.A konstrukció célja továbbá a Média és mozgóképelmélet tárgy korszerű - médiatudatossággal, médiaértéssel, tudatos fogyasztói magatartással együttesen újradefiniált – kulcskompetenciaként való megerősítése a közoktatásban. A médiatudatosság-fejlesztő programokban, modulokban a résztvevők testközelből, szemléletes példákon keresztül ismerjék meg, korszerű infotechnikai környezetben a médiumok működési mechanizmusait a NAT-ban definiált oktatási célokhoz igazodva.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.1.15

Köznevelési reformok operatív megvalósítása

 

 

4,09

 

A pedagógiai reformok eredményes gyakorlati bevezetésének elősegítése és a köznevelési informatikai rendszer fejlesztése.

emberi erőforrások minisztere

3.2.1.A

Közoktatási intézmények szerepbővítése, újszerű intézményi együttműködések kialakítása (tanulást segítő támogató formák bevezetése)

0,00

1,30

0,00

 

A közoktatási intézmények támogatása új tanulási formák adaptálására, informális, nonformális tanulási lehetőségek kialakítására, új típusú intézményi együttműködések támogatása. A hagyományos, formális intézményi keretek között nem, illetve nem könnyen oktatható tanulók számára olyan – az egyéni igényekre, szükségletekre szabott - tanulási formák kialakítása, amely elvezeti a tanulót a sikeres iskolai végzettség, szakmai megszerzéséhez.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.2.1.B

Közoktatási intézmények szerepbővítése, újszerű intézményi együttműködések kialakítása (tanulást segítő támogató formák bevezetése)

0,00

1,20

0,00

 

A kiemelt komponens célja a pályaválasztáshoz, illetve a felnőtté váláshoz szükséges megfelelő információk és ismeretek átadása, képességek és készségek fejlesztése, a kapcsolódó interaktív szolgáltatások kialakítása és info-kommunikációs csatornák használata, valamint elérhetővé tétele, illetve egy karrier-tanácsadási rendszer kiépítése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.2.3.

„Építő közösségek” - A) közművelődési intézmények a kreatív iparral kapcsolatos alapkompetenciák fejlesztését elősegítő új tanulási formák szolgálatában 3. ütem

2,94

0,00

0,00

 

A kulturális intézmények közreműködésével a kreatív készségek és kompetenciák fejlesztése az iskoláskorúak körében. Cél a kreatív iparhoz kapcsolódó elméleti ismeretek és gyakorlati tevékenységek körének bővítése, a támogatások felhasználása során a személyes aktivitás által létrejövő hozzáadott érték maximalizálása, továbbá az iskolarendszeren belül megszerzett képességeket, kreativitást továbbfejlesztő közösségi szolgáltatások az országban arányosan és minél teljesebb körben legyenek elérhetők.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.2.3.

„Építő közösségek” - B) A korszerű, többfunkciós (multifunkcionális) közművelődési fejlesztéseket szolgáló közösségi programok, együttműködések, új tanulási formák kialakulásának elősegítése

0,00

1,00

0,00

 

B1) A Darányi Ignác Terv keretében támogatott vagy létrejövő többfunkciós közművelődési intézményekre riányuló, elsősorban az oktatást támogató kulturális szolgáltatásainak fejlesztése (a helyi társadalomba történő beágyazódást elősegítő programok, közművelődési fejlesztéseket szolgáló közösségi alkalmak, non-formális és informális tanulási formák) elősegítése.

B2) A TIOP keretében támogatott többfunkciós közművelődési intézmények szolgáltatásainak fejlesztése (a helyi társadalomba történő beágyazódást elősegítő programok, közművelődési fejlesztéseket szolgáló közösségi alkalmak, non-formális és informális tanulási formák) elősegítése)

B)3 A nagy számban létrejövő intézmények segítése új típusú, többfunkciós programkínálat kialakításában, továbbá az összehangolt fejlesztésben, móduszertani támogatás és koordináció révén

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.2.4.

"Tudásdepó - Expressz" – A:
A könyvtári hálózat nem formális és informális képzési szerepének erősítése az élethosszig tartó tanulás érdekében 3. ütem

2,91

0,00

0,00

 

Az egész életen át tartó tanulás feltételeinek megteremtéseként a könyvtárakban új tanulási lehetőségek és formák elterjesztése, az oktatási és kulturális intézményrendszer közötti együttműködés új útjainak kiépítése. Olyan könyvtári szolgáltatások fejlesztése, amelyek elősegítik az egyenlő esélyű hozzáférést a nem formális és informális tanulás és képzés lehetőségeihez, hogy a könyvtári rendszer jobb hatásfokkal szolgálja a minőségi oktatást, a formális oktatáson kívüli képzést és tanulást, a könyvtári szolgáltatásokkal megvalósítandó olvasási és digitális kompetenciák fejlesztését. Kapcsolódóan a könyvtárak tanulást segítő szolgáltatásainak és adatbázisainak, dokumentum- és információ-szolgáltatási rendszerének fejlesztése és összehangolása, valamint a könyvtárak ehhez kapcsolódó humánerőforrásának fejlesztése. Kiemelt cél a könyvtári szolgáltatásokhoz való hozzáférés területi különbségeinek a csökkentése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.2.4.

"Tudásdepó - Expressz" – B:
Országos könyvtári szolgáltatások bővítése, fejlesztése az oktatás és képzés támogatásának érdekében 2. ütem

0,59

0,00

0,00

 

A konstrukció célja kettős: részben az új, országos elektronikus könyvtári szolgáltatások fejlesztése, bővítése; részben pedig országos olvasáskultúra-fejlesztő programok megvalósítása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.2.8.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2.12.

Kulturális szakemberek továbbképzése a szolgáltatásfejlesztés érdekében

0,00

1,89

0,00

 

A kulturális intézmények szakembereinek át- és továbbképzése a TÁMOP és TIOP keretében támogatott, élethoesszig tartó tanuláshoz kapcsolódó kulturális alapú szolgáltatásfejlesztések fenntarthatóságát és széles körű elterjesztését segítő humán-erőforrás igények biztosítására.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.2.13.

Kulturális intézmények részvétele a tanórán kívüli nevelési feladatok ellátásában 2. ütem (első és második kör)

0,00

8,58

0,00

 

A közoktatásban résztvevő gyerekek és tanulók óvodai nevelésének, tanórai és tanórán kívüli és szabadidős nem formális és informális nevelésének és oktatásának támogatása, kulturális érzékenységet, kreativitást fejlesztő szabadidős tevékenységek megvalósításával, a nevelési-oktatási és kulturális intézmények hosszú távú együttműködésében.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.2.14.

Egységes Nemzeti Oktatási és Kulturális Térinformációs Rendszer létrehozása

0,00

0,50

0,00

 

A közoktatást támogató oktatási és kulturális térinformációs rendszer létrehozása, amely a formális és non-formális valamint az informális tanuláshoz egységes, nemzeti kulturális értékeket és digitális tartalmakat biztosító rendszert hoz létre, kapcsolódva a NAT-hoz, kiegészítve és hatékonyabbá téve a formális oktatást, továbbá a szolgáltatáshoz kapcsolódó módszertani megalapozással, a képzések kidolgozásával, lebonyolításával segíti a széles körű hasznosulást.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.1.

Esélyegyenlőség és Integráció

3. ütem

0,00

2,64

0,00

 

A halmozottan hátrányos helyzetű és roma gyermekek, tanulók nevelési, oktatási helyzetének javítása: a minőségi neveléshez és oktatáshoz való hozzáférésük biztosítása, az iskolai szegregáció mértékének csökkentése, az óvodáztatási arányuk növelése – szakmai fejlesztésekkel, kutatásokkal és szolgáltatásokkal.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.8.A

Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása

0,00

2,00

0,00

 

A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek/ tanulók eredményes nevelését/oktatását szolgáló feltételek javítása, a közoktatási rendszer esélyteremtő és felzárkóztató szerepének növelése. A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskolai felzárkózását segítő modellértékű programok elterjesztése, továbbfejlesztése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.8.B

Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása a hátrányos helyzetű kistérségekben

0,00

2,00

0,00

 

Közoktatási intézmények befogadó, minőségi oktatás érdekében végzett fejlesztése érdekében a leszakadó társadalmi rétegek többségi óvodákban, iskolákban való integrálását elősegítő programok intézményi alkalmazása, az iskolai szegregációt felszámoló szervezeti és pedagógiai modellek gyűjtése, adaptálása és terjesztése, a szakmai felkészülést szolgáló pedagógus-továbbképzéseken való részvétel.

Befogadó iskolai környezet kialakítása. A nevelés-oktatás tartalmi fejlesztése a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók sikeres integrációja érdekében: integrációt támogató módszertan adaptációja, intézményi pedagógiai program átdolgozása, fenntartói, társadalmi környezet érzékenyítése. A pedagógiai fejlesztéshez szükséges eszközök, berendezések beszerzése. A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek korai (3 éves kortól történő), szervezett beóvodázásának és az óvodai hiányzások megszűntetésének elősegítése. Intézményi együttműködések és intézményi esélyegyenlőségi szolgáltatások fejlesztése. Szakmai, módszertani szolg

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.9.A

 

 

 

 

 

 

 

 

3.3.9.B

Második Esély Típusú programok támogatása

0,00

2,00

0,00

 

A halmozottan hátrányos helyzetű és roma tanulók továbbtanulási útjainak megerősítése az oktatási esélykülönbségek csökkentését célzó alternatív megoldások, második esély típusú oktatási-tanulási formák és programok támogatásával.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.9.C

 

 

 

 

 

 

 

 

3.3.9.D

Második Esély Típusú programok támogatása a hátrányos helyzetű kistérségekben

0,00

1,50

0,00

 

A halmozottan hátrányos helyzetű és roma tanulók továbbtanulási útjainak megerősítése az oktatási esélykülönbségek csökkentését célzó alternatív megoldások, második esély típusú oktatási-tanulási formák és programok támogatásával a hátrányos helyzetű térségekben.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.10.A

Továbbtanulást erősítő kezdeményezések támogatása

0,00

2,50

0,00

 

Hozzájárul a középiskolai lemorzsolódás csökkentéséhez, a hátrányos helyzetű középiskolai tanulók középfokú végzettség megszerzéséhez, illetve ezen tanulók felsőoktatási képzésbe való jelentkezéséhez és a beketülés esélyeinek növeléséhez. A konstrukció alapvető célja elsősorban a középfokú végzettséget megszerző hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számának és arányának növelése, illetve a felsőoktatásba jelentkező HH hallgatók számának növelése, az idáig vezető út megerősítése. Olyan tanulást támogató rendszerek kialíktása, amelyek az egyéni tanulási igényekre reagálva járulnak hozzá a személyes kompetenciák fejlesztéséhez.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.10.B

Továbbtanulást erősítő kezdeményezések támogatása a hátrányos helyzetű kistérségekben

0,00

1,50

0,00

 

Hozzájárul a középiskolai lemorzsolódás csökkentéséhez, a hátrányos helyzetű középiskolai tanulók középfokú végzettség megszerzéséhez, illetve ezen tanulók felsőoktatási képzésbe való jelentkezéséhez és a beketülés esélyeinek növeléséhez. A konstrukció alapvető célja elsősorban a középfokú végzettséget megszerző hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számának és arányának növelése, illetve a felsőoktatásba jelentkező HH hallgatók számának növelése, az idáig vezető út megerősítése. Olyan tanulást támogató rendszerek kialíktása, amelyek az egyéni tanulási igényekre reagálva járulnak hozzá a személyes kompetenciák fejlesztéséhez.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.11.

Esélyegyenlőségi elvű minőségi oktatás, valamint az egész életen át tartó tanulás támogatása az LHH kistérségekben

0,00

1,28

0,00

 

Az LHH kistérségekben a közoktatási és egyes kulturális intézmények esélyteremtő és felzárkóztató szerepének erősítése, a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskolai lemorzsolódásának csökkentése, valamint tehetséggondozásuk támogatása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.12.

„Ifjúság.hu” a sikeres nemzedékért - Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a közoktatásban tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében

0,00

3,00

0,00

 

A kormányzati ifjúságpolitikai stratégiai célokkal összhangban a konstrukció célja az ifjúsági korosztály igényeinek megfelelő, egységes és átfogó szolgáltatási rendszer kialakítása, amely az iskolarendszerű képzésben résztvevő diákok iskolai sikerességét, életpálya tervezésük folyamatát széleskörű programok révén segíti elő. Két kiemelt eszköze:

- a diákokkal való személyes és közvetlen kapcsolattartást lehetővé tevő, az oktatási intézményekkel szorosan együttműködő, területi alapon szerveződő tanácsadói irodák, helyi kontaktpontok hálózata, mely információ- és szolgáltatásnyújtással, ismeretek átadásával, közvetítésével, képzések, kulturális és szabadidős programok szervezésével, egyéni életpálya tanácsadással, rendszeres tehetséggondozó programokkal támogatják az intézményekben folyó szakmai nevelő munkát.

- egy korszerű, széles körű szolgáltatásokat nyújtó központi internetes információs ifjúsági portál, amely tematizált, jól szerkesztett információt, válaszokat nyújt ennek a korosztálynak, elősegíti az

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.13.

Eötvös József Program - Pedagógiai – szakmai szolgáltató intézet fejlesztése és Projektháló

0,00

3,05

0,00

 

Célja a pedagógiai–szakmai szolgáltató intézet létrehozása, a szolgáltatások (pl. tanulótámogató tanácsadás) fejlesztése, mérés–értékelési tevékenység fejlesztése (pl. szociális kompetenciák területére való kiterjesztése) és lebonyolítása, illetve szolgáltatások biztosítása az érintett intézmények számára.Pilot program keretében 40 feladat-ellátási helyen (94 HH kistérségben) tesztelésre kerülnek az alábbi szolgáltatások: pedagógiai nézetek kutatása

szociális kompetenciák mérése

iskola nevelési hatékonyság mérése

tanulótámogató tanár rendszerének bevezetése

pedagógiai krízis menedzser

pedagógiai coach

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.14.

Hazai és nemzetközi testvériskolai kapcsolatok kialakítása

0,00

4,85

0,00

 

Az országhatáron belüli és túli, valamin nemzetközi testvériskolai kapcsolatok kialakításával, közös programok megvalósításával hozzájárul a gyermekek kompetenciájának (szociális, életviteli, kommunikáció, stb.) fejlesztéséhez, ismeretanyaguk bővítéséhez. Emellett az intézmények között olyan kapcsolatok kialakítását teszi lehetővé, amelyek keretében megoszthatják tapasztalataikat, jó gyakorlataikat a nevelés különböző területein, például az egész napos iskola keretében folytatott tevékenységeikkel, a hátrányos helyzetű gyermekek nevelésével kapcsolatosan.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.3.15.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.3.16.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.4.1.A

Nemzetiségi tanulók nevelésének és oktatásának támogatása

0,00

1,43

0,00

 

Cél, hogy a nemzetiségi oktatás számára a minőség javítását szolgáló oktatási programok álljanak rendelkezésre, amelyek hozzájárulnak a pedagógusok módszertani kultúrájának bővítéséhez a kompetenciaalapú oktatás módszertanával és eszközeivel, továbbá biztosítják a tanulók eltérő nyelvi adottságaira épülve a képességek és kulcskompetenciák egyénre szabott fejlesztését és megerősítését.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.4.1.B

Migráns tanulók nevelésének és oktatásának támogatása

0,00

0,69

0,00

 

A pályázat célja a migráns hátterű, a köznevelés, közoktatás rendszerében részt vevő tanulók nevelésének, oktatásának, a magyar társadalomba és a munka világába történő beilleszkedésének, önálló életvitelük kialakításának támogatása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.4.2.A

Sajátos nevelési igényű gyerekek integrációja

0,00

1,25

0,00

 

Kiemelt cél, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekek nevelésében, oktatásában részt vevő intézmények (speciális és többségi) szervezetében és működésében végbemenjen a szakmai minőség megújulása, megvalósuljon a gyermekek körében megnyilvánuló képességbeli és tanulási szükségletekhez való alkalmazkodás. A konstrukció támogatásával a speciális intézmények alkalmassá válnak arra, hogy integrálható tanulóikat felkészítsék a többségi iskolákba való átmenetre, folyamatos segítséget nyújtsanak az együttnevelésben részt vevők számára, támogassák a többségi intézményeket a sajátos nevelési igényű tanulók befogadásában.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.4.2.B

Sajátos nevelési igényű gyerekek integrációja

0,00

2,30

0,00

 

A kiemelt projekt célja, hogy országos szinten legyen biztosított a pedagógiai szakszolgálati intézmények közötti információáramlás, a jó gyakorlatok megosztása, és a fejlesztések közzététele annak érdekében, hogy a pedagógiai szakszolgálati intézményben a gyermekek, a tanulók és családjaik Magyarország egész területén azonos színvonalon, helyben, vagy a lakóhely körzetében jussanak elérhető, korszerű, komplex, tudatosan szervezett ellátáshoz.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.4.3.

Iskolai tehetséggondozás

0,00

1,14

0,00

 

A tehetséges tanulókkal való kiemelt foglalkozás, továbbá az esélynövelést szolgáló tehetséggondozás támogatása, az iskolai tehetséggondozás feltételrendszerének fejlesztése, a pedagógusok szakmai-módszertani felkészítése, az iskolai tehetséggondozási tevékenységek és programok ösztönzése, elterjesztése. A sportban eredményes és tehetséges fiatalok segítése, utánpótlás és élsport területén érintett fiatalok tanulmányi felzárkózásának segítése, tanulás és szakmaszerzés összehangolása a fiatalkori sporttevékenységgel a „kettős karrier” segítése jegyében.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.4.4.

Országos tehetségsegítő hálózat létrehozása (Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program) „B” komponens

0,00

0,54

0,00

 

A tehetséges gyermekek és fiatalok megtalálása és integrálása, képességeinek kibontakoztatása, társadalmi hasznosulása, egy országos civil bázisú tehetségsegítő hálózat kialakítása, amely összeköti és kibővíti az oktatási folyamatban kidolgozott és az iskolán kívüli tehetségsegítő kezdeményezéseket, a tehetséges fiatalok önszerveződésének támogatásával.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

3.4.5.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Prioritás

10,82

141,25

0,00

 

 

 

 

III. Tartalék támogatási konstrukciók összefoglaló adatai (2011-2013)

Konstrukció neve

Tartalék támogatási konstrukciók indikatív kerete
(Mrd Ft)

A konstrukció célja

A konstrukció szakmai tartalmáért felelős miniszter

A konstrukció szakmai tartalma tekintetében feladatkörrel rendelkező további miniszter

2012

2013

Köznevelés az iskolában

0,00

15,00

A konstrukció alapvető célja az oktatási intézmények pedagógiai-módszertani megújulásának támogatása a Nemzeti Köznevelési Rendszerről szóló törvény, az új Nat és a kerettantervek, valamint az új tartalmi szabályozóknak megfelelő helyi tantervek, pedagógiai programok elkészítése, tankönyvek, taneszközök, módszerek intézményi szintű bevezetése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

Magyarság Háza látógatóközpont szolgáltatásainak fejlesztése

0,00

0,30

Innovatív, komplex oktatási, a magyar nemzeti identitás alapvető építőelemeit, a magyar szellemi és kulturális teljesítményeket népszerűsítő központ és intézményközi együttműködés megvalósítása. Élményalapú ismeretátadási programok közvetítése: népszerűsítve az egyetemes magyar nemzeti kultúra értékeinek megismerésén keresztül a magyar történelmi és kulturális hagyományokat, a kiemelkedő nemzeti emlékezethelyeket valamint a kulturális sokszínűségre épülő társadalmi összetartozást.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

Iosephinum kulturális és szabadidős központ szolgáltatásainak fejlesztése

0,00

0,60

Rekreációs központ keretében rekreációhoz kapcsolódó tudományos kutatások, képzések, továbbképzések.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

I. Prioritás bemutatása - 4. prioritás: A felsőoktatás tartalmi és szervezeti fejlesztése, a tudásalapú gazdaság kiépítése érdekében

Társadalmi Megújulás Operatív Program

 

Akcióterv 2011-2013

1. Prioritás tartalma

Prioritás rövid tartalma
(max. 500 karakter)

 

A prioritás az Európai Felsőoktatási és Kutatási Térséghez való csatlakozáshoz, a felsőoktatás versenyképességéhez, a bolognai szerkezetváltáshoz, és a tudásalapú gazdaság kihívásainak való megfeleléshez szükséges tartalom-, módszertan-, és szolgáltatásfejlesztést célozza meg: felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatának erősítése, intézményirányítás hatékonyságának növelése, kutatás-fejlesztési kapacitások bővítése, műszaki és természettudományi képzési terület kapacitásainak fejlesztése.

2. A prioritás ütemezése – kiírások kerete

Indikatív forrásallokáció
(Mrd Ft, folyó áron, 280 HUF/EUR árfolyamon)

2011

2012

2013

Összesen

44,12

45,33

0,00

89,45

Tartalék: (Mrd Ft)
ESZA tervezett aránya a prioritás keretéből: max. 95,244%
3. A prioritás ütemezése – kötelezettségvállalás (IH döntés)

Indikatív forrásallokáció
(Mrd Ft, folyó áron, 280 HUF/EUR árfolyamon)

2007-2010

2011

2012

2013

2014-2015

Összesen

63,00

14,80

66,54

23,29

0,00

167,63

II. A támogatási konstrukciók összefoglaló adatai (2011-2013)

Konstrukció
kódja

Konstrukció neve

Pályázatok, kiemelt projektek meghirdethető kerete
(Mrd Ft)

A konstrukció célja

A konstrukció szakmai tartalmáért felelős miniszter

A konstrukció szakmai tartalma tekintetében feladatkörrel rendelkező további miniszter

2011

2012

2013

4.1.1.C

Regionális és ágazati felsőoktatási együttműködés támogatása, vidéki felsőoktatási integráció elősegítése

0,00

17,75

0,00

Regionális-térségi-területi felsőoktatási együttműködések támogatása.
Ágazati felsőoktatási együttműködések támogatása az Új Széchenyi Terv kiemelt iparági cékitűzéseihez kapcsolódóan.
Vidéki felsőoktatási intézmények megerősítése.
Nemzetközi hallgatói mobilitás elősegítése.
A hallgatók esélyegyenlőségének támogatása, mentorszolgáltatások fejlesztése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.1.1.D

Roma szakkollégiumok támogatása

0,00

1,15

0,00

Roma szakkollégiumok támogatása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.1.1.F

A felsőoktatási szakképzés területi társadalmi és gazdasági szerepének fejlesztése

0,00

3,00

0,00

A felsőoktatási szakképzés eredményességének növelése, a gyakorlatorientáltság növelésével, a gazdasági szereplőkkel, valamint a szakképzési és felsőoktatási szereplőkkel való együttműködés megerősítésén keresztül. A vertikális együttműködések kialakítása és fejlesztése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.1.2.B2

Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok továbbfejlesztése, országos komponens

0,00

6,71

0,00

A felsőoktatási pedagógus és tanárképzés, továbbképzés minőségének fejlesztése, a pedagógus és tanárképzés felsőoktatási hálózatának országos továbbfejlesztése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.1.2.D

Idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a felsőoktatásban

0,00

3,00

0,00

Szaknyelvi képzési rendszer fejlesztése.
Bemeneti és kimeneti feltételek biztosítása és fejlesztése.
Szaknyelvi képzési rendszerhez kapcsolódó szervezeti fejlesztések.
Szaknyelvi képzési rendszer fejlesztéséhez kapcsolódó pilotként munkaerő-piaci elvárásokhoz és szerepekhez illeszkedő nyelvi programok és képzések lebonyolítása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.1.2.E

Sport a felsőoktatásban (hallgatói, oktatói és alumni sporttevékenységek fejlesztése)

0,00

1,80

0,00

A sport tömegesítése a felsőoktatásban, a tehetségek számára a komlpex tanulási és felkészülési lehetőségek biztosítása, tehetségek mentorálása a felsőoktatási intézményekben, felnövekvő értelmiség modern, sportos életmódjának kialakítása, kapcsolódó módszertani fejlesztések.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.1.3.

 

 

 

 

 

 

 

4.2.2.A

Nemzetközi közreműködéssel megvalósuló alap- és célzott alapkutatási projektek támogatása

27,00

0,00

0,00

Innovatív alapkutatások és alapkutatási hálózatokba, projektekbe való bekapcsolódás támogatása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.2.2.C

Előremutató Info-Kommunikációs Technológiák kutatásának támogatása, valamint a kapcsolódó IT szakember utánpótlás biztosítása

9,08

0,00

0,00

Az EU 7. és 8. Kutatási, Technológiafejlesztési és demonstrációs keretprogram (FP7, FP8) valamint az EU Digital Agenda célkitűzéseinek és zászlóshajó kezdeményezéseinek kiemelt infokommunikációs területeihez kapcsolódó kutatások és kutatási projektekbe való bekapcsolódás támogatása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.2.3.

Tudományos eredmények elismerése és disszeminációja

0,00

2,60

0,00

A konstrukció célja a magyar tudomány és a műszaki-, informatikai természettudományos fejlesztés hazai és nemzetközi elismertségének javítása; a tudományos eredmények és ismeretek hatékony átadása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.2.4.A1

Nemzeti Kiválóság Program

A1: Hazai hallgatói illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése országos program

1,00

0,00

0,00

Kiemelkedő kutatási teljesítménnyel rendelkező hallgatók, oktatók, kutatók Magyarországon tartásának és Magyarországra vonzásának elősegítése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.2.4.B1

Nemzeti Kiválóság Program

B1 Campus Hungary
K+F projektekhez és képzéséi programokhoz kapcsolódó nemzetközi hallgatói mobilitás személyi támogatási rendszerének fejlesztése országos program

1,32

0,00

0,00

Nemzetközi hallgatói mobilitás elősegítése K+F projektekhez és képzéséi programokhoz kapcsolódóan.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.2.4.B2

Nemzeti Kiválóság Program

B2 Campus Hungary
K+F projektekhez és képzéséi programokhoz kapcsolódó nemzetközi hallgatói mobilitás személyi támogatási rendszerének fejlesztése konvergencia program

0,00

3,82

0,00

Nemzetközi hallgatói mobilitás elősegítése K+F projektekhez és képzéséi programokhoz kapcsolódóan.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.2.5.A

Magyar Tudományos Művek Tára

0,31

0,00

0,00

A projekt célja a már kiépítés alatt álló első nemzeti tudományos bibliográfiai adatbázis (Magyar Tudományos Művek Tára, továbbiakban: MTMT) teljes kiépítése, adatvagyonának lényeges bővítése és használatának kiterjesztése a felsőoktatás teljes területére. Az eddig az akadémiai intézményeknek nyújtott szolgáltatás kiterjesztése a felsőoktatásra.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.2.5.B

Tudományos és felsőoktatási tartalmak központi elektronikus közzétételének biztosítása

3,93

0,00

0,00

A kiemelt projekt célja ingyenes és jogtiszta központi elektronikus full text (teljes szövegű) elérhetőség biztosítása a leggyakrabban használt aktuális felsőoktatási és tudományos tartalmak esetében.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

4.

Prioritás

44,12

45,33

0,00

 

 

 

III. Tartalék támogatási konstrukciók összefoglaló adatai (2011-2013)

Konstrukció neve

Tartalék támogatási konstrukciók
indikatív kerete
(Mrd Ft)

A konstrukció célja

A konstrukció szakmai tartalmáért felelős miniszter

A konstrukció szakmai tartalma tekintetében feladatkörrel rendelkező további miniszter

2012

2013

Minősített felsőoktatási intézmények támogatásának fejlesztése (kiemelt felsőoktatási intézmény, kutatóegyetem, alkalmazott kutatások főiskolája)

0,00

4,00

A kiemelkedő színvonalú képzést nyújtó, a tudományos életben elismert egyetem, vagy egyetemi kar „kutató” minősítést, főiskola „alkalmazott kutatások főiskolája” minősítést kaphat. A konstrukció célja a minősített felsőoktatási intézmények fejlesztése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

Doktorandusz hálózat és doktori utánpótlás fejlesztése

0,00

0,31

Doktoranduszok Országos Szövetségének és doktori utánpótlást biztosító hálózatok fejlesztése

Emberi Erőforrások Miniszter

 

Zöld számítástechnika

0,00

0,78

A támogatás célja olyan korszerű az európai FP7 illetve a Horizon 2020 keretprogramok irányelveivel egyező, a hazai felsőoktatási intézményeken átívelő K+F+I szolgáltatás-fejlesztési program beindítása, amely lehetővé teszi az intézményi és az intézmények közötti informatikai szolgáltatások jelenleginél hatékonyabb módon történő fenntartását. A támogatás közvtelen célja, hogy olyan innovatív, a résztvevő intézmények tekintetében egymással is komfort technológiákat, alapelveket, modelleket vezessen be, amelyek hosszabbtávon biztosítják a felsőoktatási intézmények számára a K+F+I szolgáltatások magas színvonalú, ugyanakkor gazdaságos elérését.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

I. Prioritás bemutatása - 5. prioritás: A társadalmi befogadás, részvétel erősítése

Társadalmi Megújúlás Operatív Program

 

Akcióterv 2011-2013

1. Prioritás tartalma

 

Prioritás rövid tartalma
(max. 500 karakter)

 

A prioritás intézkedéseinek a célja, hogy:

(1) lehetőséget teremtsenek a leghátrányosabb helyzetű térségek komplex felzárkóztatását megalapozó programok indítására;

(2) mérsékeljék a szegénységet, különösen a gyermekek körében, hozzájáruljanak a társadalmi hátrányok újratermelődésének és „átörökítésének” megelőzéséhez;

(3) segítsék a társadalom hátrányos helyzetű tagjainak társadalmi és munkaerő-piaci integrációját;

(4) mindezek érdekében javítsák a szociális ágazat stratégiai tervezési, és döntés-megalapozást szolgáló feltételeit mind országos, mind területi szinteken, növeljék a szolgáltatások átláthatóságát, minőségét, megvalósítsák a rendszerszerű működés és a modernizáció feltételeit, enyhítsék a szolgáltatásokhoz való hozzáférés nehézségeit, és mérsékeljék a szociális ágazat információs hátrányait, és járuljanak hozzá az ellátottak jogainak és érdekeinek védelméhez;

(5) a szolgáltatások és a bennük dolgozó szakemberek képessé váljanak arra, hogy az alapfeladatokon túli innovatív programokba, projektekbe

 

2. A prioritás ütemezése – kiírások kerete

Indikatív forrásallokáció
(Mrd Ft, folyó áron, 280 HUF/EUR árfolyamon)

2011

2012

2013

Összesen

43,88

39,48

0,00

83,36

Tartalék: (Mrd Ft)
ERFA tervezett aránya a prioritás keretéből: max. 15%
3. A prioritás ütemezése – kötelezettségvállalás (IH döntés)

Indikatív forrásallokáció
(Mrd Ft, folyó áron, 280 HUF/EUR árfolyamon)

2007-2010

2011

2012

2013

2014-2015

Összesen

40,8

12,284

78,48

4,92

0

136,479

II. A támogatási konstrukciók összefoglaló adatai (2011-2013)

Konstrukció
kódja

Konstrukció neve

Pályázatok, kiemelt projektek meghirdethető kerete (Mrd Ft)

A konstrukció célja

A konstrukció szakmai tartalmáért felelős miniszter

A konstrukció szakmai tartalma tekintetében feladatkörrel rendelkező további miniszter

2011

2012

2013

5.1.1.

LHH kistérségek projektjei

1,99

0,00

0,00

A leghátrányosabb helyzetű kistérségekben a társadalmi kohézió erősítése, a helyi közösségek fejlesztése, a társadalomból való kiszorulás megelőzése, a hátrányok továbbörökítésének elkerülése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.2.1.

Gyerekesély program országos kiterjesztésének szakmai-módszertani megalapozása és a program kísérése

0,00

1,86

0,00

A Biztos Kezdet Gyerekházak és az integrált térségi gyerekprogramok (TÁMOP 5.2.2.; 5.2.3. és 5.2.3.A projektek) szakmai és módszertani megalapozása, folyamat-támogatása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.2.3.A

Integrált térségi programok a gyerekek és családjaik felzárkózási esélyeinek növelésére

3,40

7,21

0,00

A szegénység, gyermekszegénység csökkentése helyi szükségletekre épülő gyermek
és ifjúsági politika kialakításával és megvalósításával az LHH kistérségekben.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.2.6.

Korai életszakaszban feltárt fejlődésbeli rendellenességek, lemaradások kezeléséhez szükséges hozzáférés javítása

0,00

1,50

0,00

A korai fejlesztéshez való hozzáférés javítása, a korai fejlesztéssel foglalkozó szervezetek szakembereinek képzése, a korai fejlesztésben részt vevő szervezetek együttműködésének fejlesztése, szolgáltatás- és kapacitás bővítése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.2.8.

Kisközösségi ifjúság nevelés támogatása

0,00

1,08

0,00

Ifjúságnevelés, ifjúságfejlesztés, élményközpontú közösségi nevelés biztosítása, kisközösségi, kortárs vezetőkre épülő ifjúsági munka módszertani fejlesztése, szakmai standardok kidolgozása, szakmai együttműködések kialakítása, ezzel a célcsoport társadalmi részvételének erősítése, életpálya tervezése, negatív társadalmi hatásokkal, folyamatokkal szembeni védekező képességük fejlesztése

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.3.1.B-1

 

 

 

 

 

 

 

5.3.1.B-2

Roma emberek képzésbe ágyazott foglalkoztatása a szociális és gyermekjóléti ellátórendszerben

0,00

1,40

0,00

A társadalmi előítélettel és munkaerő-piaci diszkriminációval küzdő munkanélküli roma emberek, elsősorban roma nők társadalmi befogadásának és foglalkoztatásának javítása, szociális és gyermekjóléti intézményekben történő foglalkoztatásuk támogatása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.3.2.

 

 

 

 

 

 

 

5.3.3.

Az utcán élő hajléktalan személyek társadalmi visszailleszkedésének, sikeres munkaerőpiaci integráció megalapozása

1,13

0,92

0.00

Az utcán élő hajléktalan személyek fejlesztése és lakhatásának biztosítása társadalmi visszailleszkedésük céljából.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.3.6.

„Komplex telep-program”

5,73

0,00

0,00

A mélyszegészségben, szegregált lakókörnyezetben élő hátrányos helyzetű emberek társadalmi felzárkózásának és integrációjának segítése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.3.6./B

 

 

 

 

 

 

 

5.3.8.A

A leghátrányosabb helyzetű csoportok munkaerő-piaci esélyeinek növelése érdekében motiváló képzések és támogató szolgáltatások

4,90

4,70

0,00

A leghátrányosabb helyzetű csoportok tagjainak nyílt munkaerőpiaci elhelyezkedését támogató képzések, felmérések és fejlesztések kidolgozása és lebonyolítása, támogató szolgáltatások létrehozása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.3.8.B

A leghátrányosabb helyzetű csoportok munkaerő-piaci esélyeinek növelése érdekében motiváló képzések és támogató szolgáltatások

7,31

 

0,00

A leghátrányosabb helyzetű csoportok helyzetének javítása, az elszegényedés, a leszakadás mértékének és hatásainak csökkentése, az etnikai és szociális szegregáció fékezése, a szociális ellátórendszerhez és szolgáltatásokhoz való hozzáférésének javítása munkaerő-piaci integrációjuk előmozdítása, foglalkoztathatóságuk segítése érdekében.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.3.9.

Tanulási partnerségek a foglalkoztathatóság javításáért

2,00

0,00

0,00

Az aktív korú inaktív, munkanélküli, társadalmi kirekesztődés által sújtott személyek kulcskompetenciáinak fejlesztése társadalmi és munkaerőpicai integrációjuk elősegítése, valamint országos nyitott tanulási központ hálózatának létrehozása és működtetése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.3.10.

 

 

 

 

 

 

 

5.3.11.

Elnéptelenedő falvak társadalmi-gazdasági folyamatainak megfordítása

0,00

0,85

0,00

Egyre több településen érzékelhetőek azok a folyamatok, jellemzően az aprófalvas térségekben, hogy a helyi gazdasági lehetőségek híján és az elérhető szolgáltatások hiányosságai okán a települések elnéptelenednek, illetve elöregedik a helyi társadalom. A konstrukció célja egy olyan pilot megvalósítása, amely közösségfejlesztéssel, képzéssel, helyi foglalkoztatási lehetőségek feltárásával, szolgáltatások fejlesztésével, stb. kísérletet tesz ezen folyamatok megállítására, megfordítására.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.4.1.

 

 

 

 

 

 

 

5.4.2.

Központi szociális információs fejlesztések

0,00

2,11

0,00

A szociális terület informatikai rendszereinek további fejlesztése, az elektronizálás kibővítése új informatikai alkalmazások segítségével, valamint az információáramlás hatékonyságának növelése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.4.5.

 

 

 

 

 

 

 

5.4.6.A

A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai tudásának elterjesztése és hozzáférhető szolgáltatások fejlesztése

0,50

0,10

0,00

A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai tudásának elterjesztése és hozzáférhető szolgáltatások fejlesztése

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.4.6.B

A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai tudásának elterjesztése és hozzáférhető szolgáltatások fejlesztése

0,00

0,34

0,00

A magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról szóló 2009. évi CXXV. törvény alapján indítandó felsőfokú szakember-képzési programhoz (jelnyelv szak, illetve bilingvális oktatás) szükséges tananyag-fejlesztés és a képzési programok indítása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.4.7.

Látássérült emberek elemi rehabilitációs szolgáltatásainak továbbfejlesztése

0,00

1,20

0,00

A látássérült emberek elemi rehabilitációs szolgáltatásainak továbbfejlesztése, minőségének javítása, a szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférésének fejlesztése. Országos Módszertani Központ létrehozása, valamint a vidéki elemi rehabilitációs hálózat bővítése, továbbfejlesztése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.4.9.

Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására

3,01

0,00

0,00

Új komplex, ellátás-koordinációs rendszer kialakítása az alapszolgáltatások (szociális és gyermekjóléti) körében, valamint a szolgáltatások hatékonyságának növelése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.4.10.

Szociális képzések rendszerének modernizációja

0,00

5,30

0,00

Szociális képzések rendszerének modernizációja. Új szemléletű felsokú szociális mesterképzés, valamint szociális vezetőképző létrehozása és működtetése. A szociális intézmény rendszerben vezetőként dolgozók szakvizsga rendszerének megújítása, korszerű szervezési- és vezetési ismeretek elterjesztése a teljes ágazatirányításban, ágazati humán monitorrendszer kialakítása, minőségbiztosítási rendszer kialakítása a képzések terén.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.4.11.

Az autizmussal élő emberek életminőségét támogató, országos lefedettségű szakmai tanácsadó hálózat kiépítése

0,00

0,80

0,00

A közszolgáltatások autista személyek számára való hozzáférhetőségének javítása országos szakmai-tanácsadói hálózat kiépítésével.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.5.1.B

Közösségi kezdeményezések és önkéntes programok támogatása - B komponens: A családi közösségi kezdeményezések és programok megerősítése

6,19

0,00

0,00

Az országos szemléletváltás előmozdítása a családi szféra társadalmi jelentőségével kapcsolatban, integrált szolgáltatások nyújtásával a fiatal gyermekes családok támogatása – a kötelező önkormányzati alapellátási feladatokat kiegészítő eszközökkel – kis közösségi kezdeményezések, például ún. „családi erőforrás központok létrehozása útján.

Emberi Erőforrások Miniszter

Közigazgatási és Igazságügyi Miniszter

5.5.2.

 

 

 

 

 

 

 

5.5.4.

Lakóközösségi programok, kezdeményezések támogatása

0,00

1,50

0,00

Lakossági közösségi kezdeményezések támogatása, a társadalmi integráció és kohézió elősegítése közösségi programokon keresztül.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.6.1.B

B komponens Bűnmegelőzés szempontjából kiemelten fontos, bűnelkövető, vagy bűnelkövetés szempontjából veszélyeztetett gyermek- és fiatalkorúak segítése

0,00

2,00

0,00

A bűnelkövetés szempontjából kiemelten veszélyeztetett gyermekek és fiatalkorúak segítése, a veszélyeztetett korosztály áldozattá és bűnelkövetővé válásának megelőzése, a normaszegéssel járó társadalmi hátrányok csökkentése, valamint integrációs esélyeik növelése, a gyermek – és fiatalkorúakkal foglalkozó szakemberek ismereteinek növelése, készségfejlesztése.

Belügyminiszter

 

5.6.1.C

C komponens
Az áldozattá válás megelőzése, áldozatsegítés.

2,76

0,00

0,00

A civil szervezetek, valamint az áldozatsegítésben közvetve érintett állami szervezetek, intézmények bekapcsolása az állami Áldozatsegítő Szolgálat munkájához, az állampolgárok önvédelmi képességének javítása, a felkészített állampolgárok számának növekedése, ezáltal a bűncselekmények számának csökkentése, az áldozattá vált személyeknek nyújtható szolgáltatások szélesítése, az áldozatokkal kapcsolatba kerülő intézmények, szakemberek érzékenységének, tudásának növelése, empatikusabb munkavégzésre ösztönzés.

Belügyminiszter

 

5.6.3.

Az elítéltek többszakaszos, társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje

0,00

2,69

0,00

Olyan országos hatókörű reintegrációs program kialakítása és megvalósítása, amely a fogvatartottak szükségleteire építve, differenciáltan kínál egyéni megoldásokat a társadalmi és munkaerő-piaci visszailleszkedésre.

Belügyminiszter

 

5.

Prioritás

43,88

39,48

0,00

 

 

 

III. Tartalék támogatási konstrukciók összefoglaló adatai (2011-2013)

Konstrukció neve

Tartalék támogatási konstrukciók
indikatív kerete
(Mrd Ft)

A konstrukció célja

A konstrukció szakmai tartalmáért felelős miniszter

A konstrukció szakmai tartalma tekintetében feladatkörrel rendelkező további miniszter

2012

2013

5.3.1/B2 II.
ütem

0,00

1,50

A társadalmi előítélettel és munkaerő-piaci diszkriminációval küzdő munkanélküli roma emberek, elsősorban roma nők társadalmi befogadásának és foglalkoztatásának javítása, szociális és gyermekjóléti intézményekben történő foglalkoztatásuk támogatása.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.3.6. II. ütem

0,00

3,50

A mélyszegészségben, szegregált lakókörnyezetben élő hátrányos helyzetű emberek társadalmi felzárkózásának és integrációjának segítése.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

5.4.12.

0,00

2,00

Pilot program az Erzsébet káryta társadalmi befogadásra gyakorolt hatásainak, tapasztalatainak kipróbálására.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

I. Prioritás bemutatása - 6. prioritás: Egészségmegőrzés és egészségügyi humánerőforrás fejlesztés

Társadalmi Megújulás Operatív Program

 

Akcióterv 2011-2013

1. Prioritás tartalma

 

Prioritás rövid tartalma
(max. 500 karakter)

 

A prioritási tengely egyrészt a munkaerőpiac kínálati oldalának fejlesztését célozza az egészségügyi ellátórendszerben dolgozók alkalmazkodó-képességének javításával; másrészt a lakosság egészségi állapotának javításához járul hozzá, melynek révén növekszik egészségben eltöltött életévek száma. A prioritási tengelyen belül tervezett mindkét intézkedés kapcsolódik az operatív program átfogó céljához, hiszen előnyösen befolyásolja a foglalkoztathatóságot és a munkavégző képességet.

 

2. A prioritás ütemezése – kiírások kerete

Indikatív forrásallokáció
(Mrd Ft, folyó áron, 280 HUF/EUR árfolyamon)

2011

2012

2013

Összesen

0,00

41,42

0,00

41,42

Tartalék: (Mrd Ft)
ESZA tervezett aránya a prioritás keretéből: max. 92,2%
3. A prioritás ütemezése – kötelezettségvállalás (IH döntés)

Indikatív forrásallokáció
(Mrd Ft, folyó áron, 280 HUF/EUR árfolyamon)

2007-2010

2011

2012

2013

2014-2015

Összesen

7,30

1,06

47,63

15,15

0,00

71,14

II. A támogatási konstrukciók összefoglaló adatai (2011-2013)

Konstrukció
kódja

Konstrukció neve

Pályázatok, kiemelt projektek meghirdethető kerete
(MrdFt)

A konstrukció célja

A konstrukció szakmai tartalmáért felelős miniszter

A konstrukció szakmai tartalma tekintetében feladatkörrel rendelkező további miniszter

2011

2012

2013

6.1.1.

Bizonyítékokon alapuló egészségfejlesztési ismeretek kidolgozása az oktatás különböző szintjei számára, valamint egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása

0,00

1,00

0,00

Az alap-, közép- és felsőfokú iskolarendszerben az egészséggel kapcsolatos ismeretek átadásának intézményesült formában történő fejlesztése. A különböző színtereken (iskolák, munkahelyek, települések, stb.) folyó egészségfejlesztési tevékenységet támogató, a szakmai fejlődést és a szereplők koordinált működését elősegítő szakmai hálózat létrehozása.

Emberi Erőforrások Miniszter

-

6.1.2.

 

 

 

 

 

 

 

6.1.2.A

 

 

 

 

 

 

 

6.1.2.B

Szabadidős közösségi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az iskolán kívüli szereplők bevonásával

0,00

1,80

0,00

A konstrukció alapvető célja, hogy az egészségfejlesztést célzó programok a tanulók aktív részvételével - a tanórán kívüli tevékenységek eredményeképpen - beépüljenek az iskolák mindennapi életébe, és ezáltal hozzájáruljanak a tanulók érzékenyítéséhez, attitűdváltozásához. Erre alapozottan olyan megyei szintű szabadidős közösségi programok, „hétpróba” versenyek megszervezése és lebonyolítása, melynek keretében az általános iskolák osztályai összemérhetik a tudásukat és felkészültségüket.

Emberi Erőforrások Miniszter

 

6.1.3.A

Pilot jellegű szűrőprogramok (védőnői méhnyakszűrési illetve vastagbélszűrési programok) kiterjesztésének támogatása

0,00

1,00

0,00

A lakosság szűrési részvételének (átszűrtség) növelése korábbi pilot szűrőprogramok (védőnői méhnyakszűrési illetve vastagbélszűrési programok) országos kiterjesztésével.

Emberi Erőforrások Miniszter

-

6.1.3.B

Népegészségügyi kommunikáció fejlesztése

0,00

1,85

0,00

A hazai egészségfejlesztési, betegség megelőzési tevékenységeket valamint a szabadidősportot támogató, a társadalom különböző célcsoportjainak sajátosságaihoz illeszkedő, hatékony népegészségügyi kommunikáció folyamatos megvalósítására képes, országos szintű kapacitás kialakítása, melynek eredményeképpen jelentősen javul a lakosság egészségműveltsége és attitűdje valamint növekszik az egészségfejlesztési és betegség megelőzési programokban való lakossági részvétel.

Emberi Erőforrások Miniszter

-

6.2.2.A

Képzési programok az egészségügyi ágazat szolgáltatás-fejlesztése érdekében

0,00

5,74

0,00

Az egészségügyi szolgáltatók minőségi humánerőforrás fejlesztése a betegellátás szinvonálának növelése érdekében

Emberi Erőforrások Miniszter

-

6.2.2.B

Képzés és módszertani fejlesztés

0,00

0,50

0,00

A képzések tananyagtartalmának, módszertanának (kurrikulum, szakmai és vizsgakövetelmény, képzési terv) fejlesztése, mely elsődlegesen a minőségi kontrolltényezők bevezetését célozza, az országosan egységes és színvonalas képzés, gyakorlati oktatás biztosítása érdekében.

Emberi Erőforrások Miniszter

-

6.2.3.

Országos egészségmonitorozási és kapacitástérkép adatbázis- és alkalmazásfejlesztés

0,00

1,00

0,00

Az egészségorientált kormányzati és egészségpolitikai döntéshozatal kialakításának támogatása az egészségmonitorozás országos hálózatának kialakításával, és a progresszivitási szinteknek megfelelő, szükséglet alapú kapacitástervezés megalapozásával.

Emberi Erőforrások Miniszter

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

6.2.4.

Foglalkoztatás intézményi támogatása

0,00

1,75

0,00

Képzett szakemberek foglalkoztatásának támogatásán keresztül a betegellátás színvonalának növelése, valamint a humánerőforrás egyenlőtlenségek mérséklése, ezáltal hozzájárulva az egészségügyi ellátórendszer egyenszilárd működéséhez.

Emberi Erőforrások Miniszter

-

6.2.4/B

Struktúraváltáshoz kapcsolódó képzést és foglalkoztatást támogató fejlesztés

0,00

2,35

0,00

Elsősorban a TIOP (valamint ROP-ok) keretében támogatásban részesülő kistérségi és emelt szintű járóbeteg intézmények (szakellátó központok) kialakítása és működése során felemrülő humánerőforrás szükségleteinek biztosítása képzés, átképzés és foglalkoztatás támogatása révén.

Emberi Erőforrások Miniszter

-

6.2.5/A

Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben - Egységes külső felülvizsgálati rendszer kialakítása a járó- és fekvőbeteg szakellátásban, valamint a gyógyszertári ellátásban

0,00

0,95

0,00

Az egységes, integrált külső felülvizsgálati rendszer bevezetésének módszertani támogatása, egységes nemzetközi akkreditációs követelmény rendszernek megfelelően.

Emberi Erőforrások Miniszter

-

6.2.5/B

Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben - Területi együttműködések kialakításához, fejlesztéséhez valamint a térségi betegútszervezéshez szükséges szakmai módszertan kidolgozása

0,00

4,00

0,00

Az egészségügyi ágazati irányítás átszervezésének módszertani megalapozása a Semmelweis Tervvel összhangban. Az egységes egészségszervezés, intézményfelügyelet, ágazati kontrolling, informatikai támogatás módszertani alapjainak kidolgozása.

Emberi Erőforrások Miniszter

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

6.2.5.C

Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben - Területi együttműködés támogatása, az egészségszervezés szervezeti kereteinek és feltételrendszerének kialakítása, egységes külső felülvizsgálati rendszer bevezetésére való felkészülés támogatása

0,00

8,00

0,00

A Semmelweis Tervvel összhangban általános cél az egészségszervezés rendszerének, szervezetének létrehozása, ezáltal hozzájárulva az egészségügyi ellátórendszer átstrukturálásához, teljesítményének továbbá a költséghatékony működtetésének javításához és az ehhez szükséges szoftverfejlesztés. További cél a 6.2.5. B komponensben kidolgozott módszertanok alapján való működési modellek bevezetése az ellátórendszerben, valamint egységes külső felülvizsgálati rendszer bevezetésére történő felkészülés támogatása járó- és fekvőbeteg szakellátó intézményekben.

Emberi Erőforrások Miniszter

-

6.2.7.

Nemzeti Egészségügyi Informatikai (eHealth) Rendszer bevezetését támogató módszertan, szolgáltatás-, képzés- és humánerőforrás fejlesztés

0,00

1,00

0,00

Szakmai és lakossági szolgáltatás fejlesztése a diagnosztika és az e-Health szolgáltatások, e-radiológia területén. A nemzeti egészségügyi informatikai (eHealth) fejlesztések során létrejövő informatikai rendszerekhez kapcsolódó oktatás, tájékoztatás és oktatási anyagok fejlesztése.

Emberi Erőforrások Miniszter

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

6.

Prioritás

0,00

41,42

0,00

 

 

 

III. Tartalék támogatási konstrukciók összefoglaló adatai (2011-2013)

Konstrukció
neve

Tartalék támogatási konstrukciók indikatív kerete
(Mrd Ft)

A konstrukció célja

A konstrukció szakmai tartalmáért felelős miniszter

A konstrukció szakmai tartalma tekintetében feladatkörrel rendelkező további miniszter

2012

2013

-

-

-

-

-

-

1

A határozatot az 1172/2015. (III. 24.) Korm. határozat 4. pont e) alpontja visszavonta 2015. március 25. napjával.

2

A 4. pont a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

Az 1. melléklet az 1585/2013. (VIII. 28.) Korm. határozat 2. pontja, az 1736/2013. (X. 11.) Korm. határozat 5. pont a) alpontja, az 1111/2014. (III. 6.) Korm. határozat 1. és 2. pont a) pontja, az 1451/2014. (VII. 31.) Korm. határozat 4. pont a) alpontja, az 1865/2014. (XII. 30.) Korm. határozat 3. pont b) alpontja szerint módosított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére