15/2012. (II. 16.) Korm. rendelet
15/2012. (II. 16.) Korm. rendelet
az egyes gazdálkodó szervezetek részére nyújtott 2012. évi egyedi támogatásokról, költségtérítésekről, valamint az egyéb vállalati támogatások mértékéről és felhasználási szabályairól1
A Kormány a Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. törvény 78. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) A rendelet alapján egyedi támogatás, vagy költségtérítés igénylésére jogosult szervezetek:
a) a Bányavagyon-hasznosító Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: Bányavagyon-hasznosító),
b) a Mecsek-Öko Környezetvédelmi Zrt. (a továbbiakban: Mecsek-Öko),
c) a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. (a továbbiakban: MÁV-START),
d) a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (a továbbiakban: GYSEV),
e) az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló 2004. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Busztv.) 9. § (1) bekezdése szerinti szerződéssel rendelkező, autóbusszal helyközi személyszállítási közszolgáltatást végző társaságok (a továbbiakban: autóbusszal szolgáltatást végző társaságok), és
f) a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. (a továbbiakban: MÁV).
(2) A 2012. gazdasági évre a központi költségvetésből (XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet, 21. cím, 1. alcím, 2–4. jogcímcsoport, valamint a XLII. A költségvetés közvetlen bevételei és kiadásai fejezet, 30. cím, 2. alcím, 1. jogcímcsoport, 2. jogcím) legfeljebb a (3)–(4) bekezdésekben meghatározott összegű egyedi támogatásokat, költségtérítéseket igényelhetik.
(3) Bányászati támogatások:
a) |
bányabezárásra |
1 000,0 millió forint |
b) |
mecseki uránbányászok baleseti járadékainak és egyéb kártérítési |
|
|
kötelezettségeinek átvállalására |
225,0 millió forint |
(4) A helyközi személyszállítási közszolgáltatások és a vasúti pályahálózat működtetésének költségtérítése:
a) |
a MÁV-START által a vasúti közlekedésről szóló |
|
|
2005. évi CLXXXIII. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 27. § (1) bekezdésében |
|
|
meghatározott szerződés alapján végzett személyszállítási közszolgáltatáshoz: |
144 000,0 millió forint |
b) |
a GYSEV által a Vtv. 27. § (1) bekezdésében meghatározott szerződés alapján |
|
|
végzett személyszállítási közszolgáltatáshoz: |
9 135,0 millió forint |
c) |
az autóbusszal szolgáltatást végző társaságok helyközi személyszállítási |
|
|
közszolgáltatásaihoz: |
29 679,0 millió forint |
d) |
a GYSEV által a Vtv. 28. § (1) bekezdésében meghatározott szerződés alapján |
|
|
működtetett vasúti pályahálózathoz: |
5 118,0 millió forint |
e)2 |
a MÁV által a Vtv. 28. § (1) bekezdésében meghatározott szerződés alapján |
|
|
működtetett vasúti pályahálózathoz: |
66 941,0 millió forint. |
2 Az 1. § (4) bekezdés e) pontja a 291/2012. (X. 15.) Korm. rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
2. § (1) Az 1. § (3) bekezdés a) pont esetében a költségvetési előirányzat a Bányavagyon-hasznosító által a szénbányászati szerkezetátalakításból átvett, továbbá a bányászatban jelentkező egyéb állami kötelezettségek – köztük az állami tulajdonú meddő szénhidrogén kutak kezelése és a bánya-erőmű integrációs szerződések megkötésekor még nem ismert kötelezettségek – vagyonértékesítésből nem fedezett részét finanszírozza. A támogatás folyósítására negyedéves ütemezéssel kerül sor. A nemzeti fejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) felé a támogatás folyósításáról a Bányavagyon-hasznosító kezdeményezése alapján intézkedik. A támogatás felhasználásáról a Bányavagyon-hasznosító havonta beszámol a miniszternek.
(2) Az 1. § (3) bekezdésének b) pontja esetében a Mecsek-Öko által kifizetett, az uránbányászatban 1993. december 31-ig keletkezett baleseti járadékokat és a munkavégzéssel kapcsolatos egyéb kártérítési kötelezettségeket a központi költségvetés havonta utólag – a NAV-on keresztül – megtéríti a miniszter által benyújtott elszámolás alapján.
3. § (1) A MÁV-START és a GYSEV legkésőbb 2012. február 29-ig – a vasúti személyszállítási közszolgáltatási tevékenységet érintő, várható gazdasági folyamatokon alapuló – pénzforgalmi tervet készít és azt a miniszter részére megküldi. A vasúti társaságok személyszállítási közszolgáltatásaihoz nyújtott költségtérítés havi folyósítási ütemezését a miniszter, valamint a nemzetgazdasági miniszter a vasúti társaság által benyújtott pénzforgalmi terv alapján együttesen, a Vtv. 27. § (1) bekezdése szerinti közszolgáltatási szerződés (a továbbiakban: vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés) záradékában (a továbbiakban: záradék) határozza meg. A költségtérítés folyósításának ütemezése a miniszter, valamint a nemzetgazdasági miniszter együttes döntésével módosítható. A költségtérítés folyósítása ütemezésének módosítását a megelőző időszak tényleges pénzforgalma és a költségtérítés ütemezése alapjául szolgáló pénzforgalmi terv közötti eltérések okainak bemutatásával a vasúti társaság is kezdeményezheti.
(2) A miniszter a nemzetgazdasági miniszterrel együttesen a személyszállítási közszolgáltatásokhoz a tárgyévet megelőző évben nyújtott költségtérítésnek a vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződésben rögzített elszámolását követően módosítja a tárgyévi záradékot, amennyiben ezt az elszámolás eredménye indokolttá teszi.
(3) Az 1. § (4) bekezdés a)–b) pontja esetében a MÁV-START és a GYSEV a vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés alapján végzett személyszállítási közszolgáltatásaihoz a NAV részére megküldött, a záradékban meghatározott költségtérítés 20%-át a tárgyhó első napjától külön feltétel nélkül, míg a költségtérítés 80%-át a miniszter által kiállított Megrendelői Teljesítésigazolás (a továbbiakban: teljesítésigazolás) birtokában igényelheti. A miniszter a teljesítésigazolás kiadásáról egyidejűleg a NAV-ot értesíti. A teljesítésigazolás kiadásának megtagadásáról, a költségtérítési összeg csökkentéséről és annak indokáról a miniszter a szolgáltató által megküldött, a vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződésben szabályozott havi jelentés megérkezését követő 8 napon belül értesíti a NAV-ot és a nemzetgazdasági minisztert.
(4) Az 1. § (4) bekezdés a)–b) pontja vonatkozásában a MÁV-START és a GYSEV a vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződésben meghatározott esetekben a tárgyhónapra a záradékban meghatározott költségtérítési összeg 60%-ának igénybevételére jogosult (rendelkezésre állási költségtérítés). A rendelkezésre állási költségtérítés alkalmazásának szükségességéről a miniszter a nemzetgazdasági miniszterrel történt előzetes egyeztetést követően értesíti a NAV-ot.
4. § Az 1. § (4) bekezdés c) pontja esetében a miniszter – a nemzetgazdasági miniszterrel történő előzetes egyeztetés után – a Busztv. 11. §-a alapján költségtérítésre jogosult helyközi közszolgáltatást végző társaságokkal kötött közszolgáltatási szerződés záradékában rendelkezik a költségtérítésről. A költségtérítés folyósításáról a miniszter a NAV felé az e szerződés záradékában foglalt ütemezés alapján intézkedik. A NAV a költségtérítést az igényléstől számított 15 napon belül folyósítja.
5. § (1) A MÁV és a GYSEV legkésőbb 2012. február 29-ig pénzforgalmi tervet készít a vasúti pályaműködtetési tevékenységgel kapcsolatban várható gazdasági folyamatok alapján, és azt a miniszter részére megküldi. A vasúti pályahálózat működtetéséhez nyújtott költségtérítés havi folyósítási ütemezését a miniszter, valamint a nemzetgazdasági miniszter a benyújtott pénzforgalmi terv alapján együttesen, a Vtv. 28. § (1) bekezdése szerinti vasúti pályahálózat működtetésére kötött szerződés (a továbbiakban: pályaműködtetési szerződés) záradékában (a továbbiakban: záradék) határozza meg. A költségtérítés folyósításának ütemezése a miniszter, valamint a nemzetgazdasági miniszter együttes döntésével módosítható. A költségtérítés folyósítása ütemezésének módosítását a megelőző időszak tényleges pénzforgalma és a költségtérítés ütemezése alapjául szolgáló pénzforgalmi terv közötti eltérések okainak bemutatásával a vasúti társaság is kezdeményezheti.
(2) A miniszter a nemzetgazdasági miniszterrel együttesen a vasúti pálya működtetéséhez a tárgyévet megelőző évben nyújtott költségtérítésnek a pályaműködtetési szerződésben rögzített elszámolását követően módosítja a tárgyévi záradékot, amennyiben ezt az elszámolás eredménye indokolttá teszi.
(3) Az 1. § (4) bekezdés d)–e) pontja esetében a MÁV, és a GYSEV a pályaműködtetési szerződés alapján végzett vasúti pályahálózat működtetési tevékenységéhez a NAV részére megküldött, a záradékban meghatározott költségtérítés 50%-át a tárgyhó első napjától külön feltétel nélkül, míg a költségtérítés fennmaradó 50%-át a miniszter által kiállított megrendelői teljesítésigazolás (a továbbiakban: teljesítésigazolás) birtokában igényelheti. A miniszter a teljesítésigazolás kiadásáról egyidejűleg a NAV-ot értesíti. A tárgyhónapot követő hónap első napjától külön feltétel nélkül igényelhetővé válik a tárgyhavi költségtérítés 30%-a, amennyiben azt teljesítésigazolás hiányában korábban nem igényelték.
6. § Az 1. § (4) bekezdés a)–b) és d)–e) pontja szerinti szolgáltatók a havi költségtérítést a tárgyhó első napjától igényelhetik, amelyet a NAV az igénylést követő 15 napon belül folyósít.
7. § A támogatások, illetve a költségtérítések folyósítása az 1. § (3) bekezdés a) pontja, az 1. § (4) bekezdés esetében a NAV 10032000-01905049 Egyedi támogatás folyósítási számláról, az 1. § (3) bekezdés b) pontja esetében a NAV 10032000-01905135 Egyéb vállalati támogatás folyósítási számláról történik az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) rendelkezései alapján. Az 1. § (3) bekezdése esetében a szükséges igazolások csatolása alapján történő támogatás folyósítására, ellenőrzésére az Art. szerinti folyósítási és ellenőrzési szabályok irányadók.
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és 2013. március 31-én hatályát veszti.
A rendelet a 8. §-a alapján hatályát vesztette 2013. március 31. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás