15/2012. (IV. 21.) BM utasítás
15/2012. (IV. 21.) BM utasítás
a munkavédelem egyes ágazati feladatainak egységes ellátásáról
A munkavédelemmel kapcsolatos egyes ágazati feladatok egységes ellátása érdekében – a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 2. § (3) bekezdése alapján – a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára figyelemmel –, valamint a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 34. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörömben eljárva – a következő utasítást adom ki:
1. Az utasítás hatálya
1. § Az utasítás hatálya kiterjed
a)1 a Belügyminisztérium (a továbbiakban: BM) szervezeti és működési szabályzatában meghatározott hivatali egységeknél és minisztériumi szerveknél – a rendvédelmi technikumok kivételével –, továbbá
b)2
c)3 az a) és b) pontban meghatározott szervek (a továbbiakban együtt: belügyi szerv) hivatásos szolgálati viszonyban, rendvédelmi igazgatási szolgálati jogviszonyban, kormányzati szolgálati jogviszonyban, igazságügyi alkalmazotti szolgálati jogviszonyban, munkaviszonyban és közalkalmazotti, közfoglalkoztatotti, valamint tanulói jogviszonyban lévő állománya (a továbbiakban együtt: munkavállaló) által végzett minden szervezett munkavégzésre.
2. A munkavédelmi tevékenység személyi, szervezeti követelményei
2. § A belügyi szervnél foglalkoztatott munkavédelmi szakképesítéssel rendelkező személyek (a továbbiakban: munkavédelmi szakember) legkisebb kötelező létszámát, a munkavégzés napi időtartamát, valamint a szakképesítési követelményeket a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 5/1993. (XII. 26.) MüM rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 2. számú melléklete szerint kell teljesíteni.
3. § A munkavédelmi szakember foglalkoztatásának feltételeit meghatározó besorolásról, és annak alapján a foglalkoztatásáról a munkáltató gondoskodik. A foglalkoztatás során az adott belügyi szerv sajátosságaira – például speciális tevékenységre, titokvédelemre – tekintettel elsősorban saját dolgozót kell megbízni. A belügyi szerv vezetője a tevékenységre és szervezeti sajátosságokra tekintettel a Vhr. 2. számú mellékletében meghatározott követelményektől a foglalkoztatás ideje, valamint a szakképesítés tekintetében szigorúbb feltételeket határozhat meg. A belügyi szervnél bekövetkező szervezeti és létszámváltozás esetén a Vhr. 2. számú melléklet előírása szerint kell a foglalkoztatás feltételrendszerét módosítani. A munkavédelmi szakember a tevékenységét a belügyi szerv vezetőjének alárendeltségében végzi.
4. § A munkavédelmi szakember
a) képviseli a belügyi szervet munkavédelmi ügyekben,
b) elemzi, értékeli az adott belügyi szerv munkavédelmi helyzetét, tevékenységét, a balesetek alakulását, azok okait és javaslatot tesz a szükséges intézkedésekre,
c) részt vesz a műszaki átadásokon,
d) elkészíti a munkavédelmi oktatási tematikát, amelyet jóváhagyásra az adott belügyi szerv vezetőjéhez felterjeszt,
e) együttműködik az adott belügyi szerv szervezeti egységeivel a szakterületét érintő kérdésekben,
f) elkészíti az adott belügyi szerv munkavédelmi szabályzatát, amelyet jóváhagyásra az adott belügyi szerv vezetőjéhez felterjeszt, szükség esetén kezdeményezi annak módosítását,
g) ellátja az adott belügyi szerv tekintetében a vonatkozó jogszabályok által munkabiztonsági szaktevékenységnek meghatározott feladatokat,
h) ellátja a munkavédelmi szabályzatban meghatározott további munkavédelmi feladatokat,
i)4 lefolytatja a munkavédelmi szemléket,
j)5 eleget tesz a súlyos, valamint halálos baleset esetén a BM munkavédelmi főfelügyelője (a továbbiakban: munkavédelmi főfelügyelő) felé fennálló jelentési kötelezettségének.
5. § A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvényben (a továbbiakban: Mvt.) meghatározott munka-egészségügyi szaktevékenység, valamint egyes munka-egészségügyi, foglalkozás-egészségügyi feladatok ellátását a belügyi szerv az Mvt. 58. §-ában meghatározottak szerint biztosítja.
3. A dohányzásra vonatkozó szabályok
6. § A belügyi szerv épületeinek zárt légterű helyiségeire vonatkozó dohányzási tilalomról az épület bejáratainál, valamint emeletenként egy helyen, feltűnő és közérthető módon kell tájékoztatást elhelyezni. A belügyi szerv épületeihez tartozó helyen kijelölt dohányzóhelyet felirattal vagy piktogrammal kell jelölni.
7. § A nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának és forgalmazásának szabályairól szóló törvényben meghatározott rendelkezések betartását
a) a munkavállaló és – a miniszter kivételével – állami vezető esetében a felettes vezető,
b) a belügyi szerv épületében meghívásra vagy ügyintézés céljából tartózkodó személy esetében a meghívó vagy az ügyintézésre jogosult szervezeti egység vezetője,
c) szolgáltatás igénybevétele vagy rendezvény esetén a szolgáltatás nyújtója
mint rendelkezésre jogosult személy biztosítja.
8. § A 7. § a) pontjában felsoroltak, a rendelkezésre jogosult személynek a dohányzással kapcsolatos rendelkezések betartására irányuló figyelmeztetésének be nem tartása esetén fegyelmi felelősséggel tartoznak.
4. Az ágazat munkavédelmi tevékenységének szakirányítása
9. §6 A munkavédelmi ágazati feladatok szakirányítása a Személyügyi Főosztály vezetője által irányított Egészségügyi Koordinációs Osztály (a továbbiakban: EKO) feladat- és hatáskörébe tartozik. A munkavédelmi tevékenység szervezését, az ágazati munkavédelmi feladatok koordinálását és a munkavédelmi tevékenység szakmai ellenőrzését az EKO vezetője a munkavédelmi főfelügyelő útján látja el.
10. § Az utasításban meghatározottak végrehajtásával kapcsolatban az EKO elsődleges feladata a belügyi szervek munkavédelmi tevékenységének szakmai segítése, amelyet a munkavédelmi főfelügyelő a belügyi szervek munkavédelmi szakembereivel történő együttműködés keretein belül valósít meg.
11. §7 A hivatali egységek vonatkozásában a Személyügyi Főosztály vezetője, valamint a minisztériumi szervek és az önálló belügyi szerv vezetői évente legalább egy alkalommal értékelik szervezetük munkavédelmi helyzetét, az ellenőrzések tapasztalatait és meghatározzák az ezekkel kapcsolatos további feladatokat. A munkavédelmi helyzetértékelést a hivatali egységek vonatkozásában a munkavédelmi főfelügyelő, a minisztériumi szervek és az önálló belügyi szerv vonatkozásában az érintett szerveknél foglalkoztatott munkavédelmi szakemberek a 2. mellékletben meghatározott szempontok alapján készítik el, és az érintett szerv vezetőjének egyetértésével minden év február 15-ig megküldik a Személyügyi Főosztály vezetője részére.
12. § A Személyügyi Főosztály vezetője jogosult bekérni a belügyi szervtől a munkavédelem ágazati feladatainak egységes ellátásához, szakmai ellenőrzéséhez és értékeléséhez szükséges alábbi dokumentumokat:
a) szolgálati és munkabalesetek statisztikai adatai;
b) a munkáltató által végzett munkavédelmi ellenőrzésekről készült jegyzőkönyvek;
c) a munkavédelmi helyzet éves értékeléséről készített jelentések;
d) az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés, szolgálatellátás személyi és tárgyi feltételeivel kapcsolatos jelentések;
e) a munkavédelmi szakterülettel összefüggő rendkívüli eseményekkel kapcsolatos jelentések; valamint
f) a kockázatértékeléssel kapcsolatban keletkezett valamennyi dokumentum.
13. §8 Az ágazat munkavédelmi helyzetértékelését az EKO évente, a tárgyévet követő március 20-ig elkészíti és a Személyügyi Főosztály vezetőjének felterjeszti.
5. A munkavédelmi tevékenység szabályozása
14. § A belügyi szervnél a szervezett munkavégzés feltételeinek az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos módját munkavédelmi szabályzatban (a továbbiakban: MvSz) kell meghatározni. Az MvSz kötelező tartalmi elemeit az utasítás 1. melléklete határozza meg. Az MvSz-t a vonatkozó munkavédelmi jogszabályok és biztonsági szabályzatok alapján, az adott belügyi szerv sajátosságainak, tevékenységi körének figyelembevételével kell elkészíteni.
6. A balesetek bejelentésének, kivizsgálásának rendje
15. § A belügyi szerv a munkabalesetek nyilvántartását, bejelentését és kivizsgálását – a 16. pontban foglalt kivétellel – a Vhr.-ben meghatározottak szerint végzi.
16. §9 A belügyi szervnél foglalkoztatott, hivatásos szolgálati viszonyban álló személy munkabalesetének és foglalkozási megbetegedésének kivizsgálása során a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló törvényben és a belügyminiszter irányítása alá tartozó rendvédelmi szervek munkavédelmi feladatai, valamint foglalkozás-egészségügyi tevékenysége ellátásának szabályairól szóló 70/2011. (XII. 30.) BM rendeletben foglaltak szerint kell eljárni.
7. A munkavédelmi tevékenység ellenőrzése
17. § A belügyi szerv munkavédelmi ellenőrzését a Személyügyi Főosztály vezetője által jóváhagyott ütemterv alapján a munkavédelmi főfelügyelő végzi.
18. § A Személyügyi Főosztály vezetője az egészséget és biztonságos munkavégzést súlyosan veszélyeztető körülmények tudomására jutása, halálos, súlyos vagy több személyt érintő munkabaleset, illetve foglalkozási megbetegedés esetén soron kívüli ellenőrzést rendelhet el.
8. Záró rendelkezések
19. § Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba.
20. §10
21. § A belügyi szerv a hatályban lévő MvSz-ét az utasítás hatálybalépését követő 60 napon belül felülvizsgálja, és szükség esetén módosítja. Az utasítás hatálybalépését követően létrehozott belügyi szerv a működése megkezdését követő 90 napon belül elkészíti az MvSz-t.
1. melléklet a 15/2012. (IV. 21.) BM utasításhoz
1. Általános rendelkezések
a) A szabályzat hatálya,
b) Veszélyességi osztályba sorolás.
2. A munkavédelmi tevékenység rendje
a) A szerv vezetőjének munkavédelmi feladat- és hatásköre,
b) A munkáltató munkavédelmi feladatainak végrehajtásáért felelős személyek munkavédelmi feladat- és hatásköre,
c) A munkavédelmi feladatok ellátásával megbízott személyek feladat- és hatásköre,
d) A munkavállalók tájékoztatásának rendje.
3. Az alkalmazás munkavédelmi feltételei
a) Előzetes orvosi vizsgálatok rendje,
b) Időszakos orvosi vizsgálatok rendje,
c) Soron kívüli orvosi vizsgálat rendje,
d) A munkavégzéshez szükséges munkavédelmi szakképesítésre vonatkozó rendelkezések.
4. A munkavédelmi oktatás rendje
a) Előzetes (elméleti, gyakorlati) munkavédelmi oktatás rendje,
b) Rendkívüli munkavédelmi oktatás,
c) Ismétlődő munkavédelmi oktatás,
d) Munkavédelmi pótoktatás,
e) A munkavédelmi oktatások eljárási szabályai.
5. Egyéni védőeszközök, védőital, tisztálkodási eszközök és szerek juttatása
6. A munkavégzésre és szolgálatellátásra vonatkozó rendelkezések
a) Általános magatartási szabályok,
b) A munkavégzésre vonatkozó előírások,
c) A szerv területén kívül végzendő munkára vonatkozó előírások,
d) Az elsősegélynyújtás biztosításának és képzésének rendje,
e) A dohányzással kapcsolatos szabályok betartásának ellenőrzése,
f) más munkáltató munkavállalójának foglalkoztatási szabályai.
7. A munkavédelmi eljárások rendje
a) A kockázatértékelés elkészítése, felülvizsgálata,
b) Épületek, építmények használatba vételére, munkaeszközök üzembe helyezésére, ellenőrzésére és időszakos biztonsági felülvizsgálatára vonatkozó eljárási szabályok,
c) Villamos biztonsági vizsgálatok,
d) Épületgépészeti berendezések felülvizsgálatának rendje,
e) Munkavégzésre alkalmas állapot ellenőrzése,
f) Munkavédelmi ellenőrzés,
g) Munkabalesetek, foglalkozási megbetegedések, fokozott expozíciós esetek bejelentésének, nyilvántartásának és kivizsgálásának rendje,
h) Rendkívüli eseményekre vonatkozó előírások.
2. melléklet a 15/2012. (IV. 21.) BM utasításhoz11
1. A munkavédelmi ellenőrzések tapasztalatai
a) ellenőrzések száma, ezen belül
aa) külső hatóság által lefolytatott ellenőrzések száma,
ab) belső ellenőrzések száma,
b) főbb hiányosságok,
c) a hiányosságok megszüntetésére tett intézkedések,
d) eredmények.
2. A munkavédelmi szakember foglalkoztatásának a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 5/1993. (XII. 26.) MüM rendelet szerinti feltételei és helyzete.
3. A szolgálati és munkabalesetek értékelése.
4. A kockázatértékelés felülvizsgálatának megállapításai (összegezve).
5. A kockázatértékelés eredményei gyakorlati hasznosíthatóságának minősítése, az eredmények szerepe a baleset megelőzésben.
6. A munkavédelmi oktatás helyzete
a) létszám, ezen belül
aa) a személyi állomány létszáma,
ab) a közfoglalkoztatottak létszáma,
b) dokumentáció,
c) oktatás témája (általános vagy speciális oktatás),
d) oktatás fajtája
da) előzetes oktatás a személyi állomány részére,
db) előzetes oktatás a közfoglalkoztatotti állomány részére,
dc) rendkívüli oktatás a személyi állomány részére,
dd) rendkívüli oktatás a közfoglalkoztatotti állomány részére,
de) ismétlődő oktatás a személyi állomány részére,
df) ismétlődő oktatás a közfoglalkoztatotti állomány részére.
7. Az egyéni védőeszközzel történő ellátás
a) dokumentációja,
b) értékelése.
8. Az üzembe helyezési eljárások, időszakos biztonsági felülvizsgálatok helyzete.
9. A munkahelyek, létesítmények kialakításának, állapotának értékelése.
10. A képernyős munkahelyek értékelése
a) képernyős munkavállalók száma,
b) ergonómia figyelembevétele a munkahelyek kialakításánál,
c) oktatás,
d) kötelező szemészeti vizsgálaton való részvétel,
e) kockázatelemzés,
f) hiányosságok, intézkedések, eredmények.
11. A foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásra vonatkozó megállapítások
a) a szolgáltató feladata a megkötött szerződés alapján,
b) a szolgáltatás biztosításának módja,
c) elsősegélynyújtás személyi, tárgyi feltételeinek biztosítása,
d) foglalkozási megbetegedés, fokozott expozíció előfordulása,
e) a szolgálattal való együttműködés során adódó nehézségek, ezek részletezése,
f) a szolgáltató személyi feltételei,
g) javaslat a problémák megoldására,
h) a nem hivatásos állományra vonatkozóan – az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program adatgyűjtéseiről és adatátvételeiről szóló 288/2009. (XII. 15.) Korm. rendelet alapján – az éves beszámoló OSAP jelentés,
i) a hivatásos állomány alkalmassági vizsgálatára vonatkozóan az 1. függelékben található kimutatás.
12. A munkavédelmi információs szolgálattal kapcsolatos tapasztalatok, munkavédelemmel kapcsolatos internetes honlapok ismerete, használata, javaslatok új tájékoztatási forma kialakítására.
13. Munkavédelmi szakemberek képzési, informálódási lehetőségének értékelése.
14. A belügyi szerv személyi állománya egészséges és biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos ismereteinek értékelése.
15. A baleseti statisztika a felmentési nappal járó munka- és szolgálati balesetekről készített baleseti jegyzőkönyvekben rögzítettek alapján, az alábbi adatokat, szöveges elemzést tartalmazza:
a) szolgálati és munkabalesetek száma (az adott szerv összes szervezeti egysége vonatkozásában),
b) sérültek állománycsoportonkénti megoszlása
ba) a személyi állomány körében,
bb) a közfoglalkoztatottak körében,
c) balesetekből eredő felmentési napok száma
ca) a személyi állomány körében,
cb) a közfoglalkoztatottak körében,
d) sérült konkrét fizikai tevékenysége szerinti megoszlása,
e) sérültek munkafolyamata a baleset bekövetkezésekor,
f) balesetet kiváltó esemény szerinti megoszlás,
g) balesetek elsődleges oka szerinti megoszlás,
h) baleset bekövetkezésében szerepet játszó munkaeszköz, anyag,
i) baleset bekövetkezésében szerepet játszó személyi tényező szerinti megoszlás,
j) halálos és súlyos munkabaleset kategóriába tartozó balesetek rövid leírása.
16. Munkavédelmi tevékenységgel kapcsolatos eredmények, felmerült problémák, szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslatok.
17. A 2. függelék szerinti, a munkavédelmi tevékenység statisztikai adatairól készített kimutatás csatolandó az éves jelentéshez.
1. függelék
Alkalmassági vizsgálat |
||
megnevezése |
minősítése |
száma* |
Előzetes |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
Ideiglenesen alkalmatlan |
||
Időszakos |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
Ideiglenesen alkalmatlan |
||
Soron kívüli |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
Ideiglenesen alkalmatlan |
||
Előzetes |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
Ideiglenesen alkalmatlan |
||
Időszakos |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
Ideiglenesen alkalmatlan |
||
Soron kívüli |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
Ideiglenesen alkalmatlan |
||
Előzetes |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
Időszakos |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
Soron kívüli |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
Záróvizsgálat |
||
Külföldön munkát vállalók vizsgálata |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
Gépjármű alkalmassági |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
Lőfegyvertartáshoz végzett vizsgálat |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
||
ÖSSZESEN |
2. függelék
Szerv létszáma: fő, ebből |
Hivatásos állományú: fő |
|||||
Munkavédelmi tevékenységet ellátó személyek száma: |
Előírt |
Meglévő Létszám: Foglalkoztatás időtartama: Munkavédelmi szakképesítése: felsőfokú középfokú |
||||
Munkavédelmi oktatások száma |
Előzetes: fő |
Ismétlődő: fő Elsősegély-oktatás: fő |
||||
Munkavédelmi oktatások száma közfoglalkoztatottak részére: |
Előzetes: fő |
Ismétlődő: fő Elsősegély-oktatás: fő |
||||
Munkavédelmi vizsgák száma: |
fő |
|||||
A szerv BELSŐ munkavédelmi szakembere által lefolytatott, illetve részvételével történt munkavédelmi ellenőrzések, szemlék száma, megoszlása: |
száma összesen: |
|||||
ebből |
ebből |
|||||
– hiányosság nem volt megállapítható: |
||||||
– hiányosság volt megállapítható: |
||||||
– hiányosság miatt hatósági eljárás indult: |
||||||
KÜLSŐ munkavédelmi hatóság által lefolytatott ellenőrzések száma és megoszlása: |
száma összesen: |
|||||
Intézkedések megoszlása: |
||||||
Kötelezés hiányosságok |
||||||
Üzem (üzemrész) működésének felfüggesztése: |
||||||
Tevékenység felfüggesztése: |
||||||
Munkaeszköz(ök)/egyéni védőeszköz(ök)/veszélyes anyag(ok)/készítmény(ek) használatának felfüggesztése: |
||||||
Bírságolás: |
eset |
|||||
Munkavállaló munkakörben történő további munkavégzésének megtiltása: |
||||||
|
eset |
|||||
Érdemi intézkedés nélkül lezárult: |
||||||
Munkabalesetek száma: |
összesen: |
Súlyos: |
Halálos: |
|||
Balesetek állománycsoportonkénti |
Hivatásos állományú: |
Nem hivatásos: |
Közfoglalkoztatott: |
|||
1000 főre jutó munkabalesetek |
száma: |
|||||
Kiesett munkanapok száma: |
Hivatásos állományú: |
Nem hivatásos: |
Közfoglalkoztatott: |
|||
Fokozott expozíció: fő |
Foglalkozási megbetegedések száma: fő |
|||||
Képernyős munkakörben |
száma összesen: |
fő |
||||
Látásvizsgálaton részt vett: fő |
||||||
Szemészeti szakvizsgálatra utalva: fő |
||||||
Képernyő előtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveggel történő ellátás szükséges volt: fő |
Az 1. § a) pontja a 18/2020. (VIII. 14.) BM utasítás 18. § a) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. § b) pontját a 16/2024. (VIII. 8.) BM utasítás 8. §-a hatályon kívül helyezte.
Az 1. § c) pontja a 13/2013. (V. 24.) BM utasítás 3. § a) pontja, a 14/2015. (VI. 19.) BM utasítás 28. pont b) alpontja, a 18/2020. (VIII. 14.) BM utasítás 18. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § i) pontját a 13/2013. (V. 24.) BM utasítás 1. §-a iktatta be.
A 4. § j) pontját a 13/2013. (V. 24.) BM utasítás 1. §-a iktatta be.
A 9. § a 13/2013. (V. 24.) BM utasítás 3. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § a 13/2013. (V. 24.) BM utasítás 3. § c) pontja, a 18/2020. (VIII. 14.) BM utasítás 18. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § a 13/2013. (V. 24.) BM utasítás 3. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 16. § a 18/2020. (VIII. 14.) BM utasítás 18. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 20. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 2. melléklet a 13/2013. (V. 24.) BM utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás