• Tartalom

15/2012. (II. 24.) HM utasítás

15/2012. (II. 24.) HM utasítás

a belső szabályozási tevékenységről1

2015.07.29.

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdése g) pontja alapján a következő utasítást adom ki:

1. Az utasítás hatálya

1. § (1) Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe, valamint közvetlen irányítása alá tartozó szervezetekre, továbbá a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban: honvédelmi szervezetek) terjed ki.

(2) Az utasítás alkalmazásában belső rendelkezés a szakutasítás és az intézkedés.

2. A belső rendelkezésekre vonatkozó alapvető szabályok

2. § (1) A szakutasítás a szakirányítási feladatok szabályozási eszköze.

(2) A szakutasítás hatálya az abban szabályozott tevékenységet végzőkre – a függelmi viszonyokra tekintet nélkül – kiterjed.

3. § (1) Az intézkedés a vezetési feladatok szabályozási eszköze.

(2) Az intézkedés hatálya csak az azt kiadó szolgálati elöljáró és hivatali felettes alárendeltségébe tartozókra terjed ki.

(3) Az intézkedés nem lehet ellentétes szakutasítással, továbbá a magasabb szintű szolgálati elöljáró és hivatali felettes intézkedésével.

4. § Belső rendelkezés csak szakutasítás vagy intézkedés elnevezéssel adható ki.

5. § Belső rendelkezést az arra jogosultak együttesen is kiadhatnak.

3. A belső rendelkezések szövegezésének alapvető szabályai

6. § (1) A belső rendelkezéseket a magyar nyelv szabályainak megfelelően, világosan, közérthetően és ellentmondásmentesen kell megfogalmazni. A belső rendelkezés legyen szakszerű, nem tartalmazhat szükségtelen általánosságokat és a tárgykörtől eltérő rendelkezéseket.

(2) A belső rendelkezéseket lehetőség szerint kijelentő módban, egyes szám harmadik személyben kell megfogalmazni.

(3) A belső rendelkezésekben az ismétlődően előforduló kifejezés, szókapcsolat vagy szövegrész esetén, az ismétlődő elem helyett rövid megjelölést lehet alkalmazni. A rövid megjelölést a rövidíteni kívánt elem első előfordulásakor kell meghatározni, és „a továbbiakban:” kifejezéssel együtt zárójelben kell feltüntetni. A rövid elnevezés bevezetése esetén a későbbi előforduláskor az ismétlődő elem helyett a bevezetett rövid elnevezést kell használni. Más esetekben szövegrészek, felsorolások zárójelben történő megjelenítésére nem kerülhet sor.

(4) Ha a belső rendelkezésben jogszabályra, közjogi szervezetszabályozó eszközre vagy más belső rendelkezésre történő hivatkozás szükséges, a hivatkozás alapján a hivatkozott jogszabálynak, közjogi szervezetszabályozó eszköznek vagy más belső rendelkezésnek egyértelműen azonosíthatónak kell lennie. A hivatkozás a belső rendelkezés szövegébe beépítve történhet

a) ezek címének, szabályozási tárgykörének megjelölésével, vagy

b) ezek tételes megjelölésével cím, szám, a kibocsátás évének száma és a kibocsátásra jogosult elnevezésének rövidítésével.

(5)2 Ha a belső rendelkezés a Magyar Honvédség szabályzatfejlesztési tevékenységének kialakításáról és működéséről szóló 136/2011. (XII. 20.) HM utasítás 2. § j) pontja szerinti szabályzat (a továbbiakban: szabályzat), doktrína vagy főnökségi kiadvány kiadására irányul, ezen belső rendelkezés mellékletét képező szabályzat, doktrína vagy főnökségi kiadvány vonatkozásában a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 52. § (3) bekezdése, valamint az (1)–(4) bekezdés szerinti követelmények betartása a belső rendelkezés melléklete kidolgozójának felelősségi körébe tartozik.

7. § (1) A belső rendelkezést – terjedelmétől, jellegétől és tartalmától függően – fejezetekre, alcímekre, pontokra és alpontokra kell tagolni.

(2) A belső rendelkezés fejezeteit római számokkal folyamatosan és a fejezet címével kell jelölni.

(3) A belső rendelkezések alcímeit arab számokkal folyamatosan és az alcím címével kell jelölni.

(4) A pontokat arab számokkal kell jelölni.

(5) Az alpontokat a latin ábécé kisbetűivel és „)” jellel kell jelölni.

(6)3 Az (1)–(4) bekezdés szerinti követelményeket a belső rendelkezés melléklete vonatkozásában nem kell alkalmazni, ha a belső rendelkezés mellékletét szabályzat, doktrína vagy főnökségi kiadvány képezi.

4. A belső rendelkezések felépítése

8. § A belső rendelkezésnek a következőket kell tartalmaznia:

a) a belső rendelkezés megjelölése és címe,

b) bevezető rész,

c) általános rendelkezések,

d) részletes rendelkezések,

e) záró rendelkezések.

5. A belső rendelkezések megjelölése és címe

9. § (1) A belső rendelkezéseket évente – a belső rendelkezés kiadójaként külön-külön – újrakezdődő arab sorszámmal, attól tört vonallal elválasztva a kibocsátás évének számával, a belső rendelkezés kiadására jogosult beosztása megnevezésének rövidítésével és a belső rendelkezés típusának megnevezésével kell jelölni. A Honvédelmi Közlönyben közzétett belső rendelkezés megjelölésének a kibocsátás évének számát követően tartalmaznia kell a zárójelben a Honvédelmi Közlöny HK rövidítését és annak a lapszámnak a számát, amelyben a belső rendelkezést közzéteszik.

(2) Az együttesen kiadott belső rendelkezés megjelölésének valamennyi, a belső rendelkezés kiadására jogosult beosztása rövidítését tartalmaznia kell.

10. § A belső rendelkezés címe röviden jelölje meg a belső rendelkezés tartalmát.

6. A belső rendelkezés bevezető része

11. § (1) A belső rendelkezés bevezető részében meg kell jelölni azt a jogszabályt, amely belső rendelkezés megalkotására jogosítja annak kiadóját.

(2) A jogszabály megjelölésének tartalmaznia kell annak teljes címét és megjelölését, továbbá azt a rendelkezését – szakaszszám, esetleg bekezdés, pont megjelölésével –, amelynek alapján a belső rendelkezés kiadható.

(3) A belső rendelkezés bevezető részében nem kell megismételni annak címét.

7. A belső rendelkezés általános és részletes rendelkezései

12. § (1) A belső rendelkezések általános rendelkezései között szabályozhatók

a) a belső rendelkezés személyi és tárgyi hatálya,

b) a belső rendelkezés alapelvei,

c) az értelmező rendelkezések.

(2) A belső rendelkezésben minden esetben meg kell határozni annak személyi és tárgyi hatályát. Ha a belső rendelkezés szabályozási céljának megvalósításához a hatálya alá nem vonható szervezet együttműködése is szükséges, akkor az a belső rendelkezés szövegében a szervezet vezetője felé megfogalmazott felkérés alapján biztosítható.

(3) A belső rendelkezés értelmező rendelkezéseket akkor tartalmazhat,

a) ha az alkalmazásához egyes fogalmak kifejtése szükséges,

b) ha a fogalom jelentése eltér köznapi jelentésétől, vagy

c) ha a fogalom jelentése nem egyértelmű.

(4) Az értelmező rendelkezésekben az egyes fogalmakat ábécé sorrendben kell szerepeltetni.

13. § (1) A belső rendelkezések részletes rendelkezései tartalmazzák azokat a normatív szabályokat, amelyeket nem az általános rendelkezések vagy a záró rendelkezések között kell szerepeltetni.

(2) Ha a belső rendelkezéseket fejezetekre, illetve alcímekre tagolják, azok címének ki kell fejeznie az abban szereplő rendelkezések tartalmát.

8. A belső rendelkezések záró rendelkezései

14. § A belső rendelkezés záró rendelkezései a következő felsorolásnak megfelelő sorrendben tartalmazhatják

a) a hatályba léptető rendelkezést,

b) az átmeneti rendelkezéseket,

c) a módosító rendelkezéseket,

d) a hatályon kívül helyező rendelkezéseket.

15. § (1) A belső rendelkezésben meg kell határozni a hatálybalépés időpontját.

(2) A hatálybalépés időpontját úgy kell meghatározni, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az alkalmazásra történő felkészülésre.

(3) A belső rendelkezés a közzététele napján vagy azt követő valamely napon léphet hatályba. Kivételesen indokolt, sürgős esetben a hatálybalépés napja az aláírás napjaként is meghatározható azzal, hogy ebben az esetben a kidolgozó honvédelmi szervezet vállalja, hogy a hatálybalépés napján a belső rendelkezés az érintett honvédelmi szervezetek részére megküldésre kerül.

(4) A hatálybalépés időpontját a záró rendelkezések között minden más rendelkezést megelőzően külön pontban kell szerepeltetni.

16. § (1) A belső rendelkezésben átmeneti szabályokat akkor kell alkotni, ha a belső rendelkezés szükségessé teszi a folyamatban lévő ügyekben a belső rendelkezés szabályaitól eltérő szabályok alkalmazását, vagy a belső rendelkezésben foglaltak bevezetéséhez szükséges teendőkről kell rendelkezni.

(2) Az átmeneti szabályokat a hatálybalépést követően külön pontban kell szerepeltetni.

17. § A belső rendelkezésben más belső rendelkezést megváltoztatni csak a záró rendelkezések között szereplő módosító rendelkezéssel lehet.

18. § Belső rendelkezésben csak belső rendelkezés, vagy annak valamely rendelkezése helyezhető hatályon kívül.

9. A belső rendelkezések módosítása

19. § (1) Belső rendelkezést az arra hatáskörrel rendelkező személy belső rendelkezés kiadásával vagy a honvédelmi miniszter utasítással módosíthat.

(2) Belső rendelkezés nem módosíthat jogszabályt és közjogi szervezetszabályozó eszközt.

(3) Intézkedésben szakutasítás nem módosítható. Intézkedésben más intézkedés csak akkor módosítható, ha annak kiadására is ugyanaz a személy jogosult.

(4) Szakutasításban csak olyan szakutasítás vagy intézkedés módosítható, amelynek kiadására is ugyanaz a személy jogosult.

(5) Nem módosítható a belső rendelkezés címe és megjelölése, bevezető része, továbbá – ha a belső rendelkezés már hatályba lépett – a hatálybalépést megállapító rendelkezés.

(6) A módosító honvédelmi miniszteri utasítás vagy belső rendelkezés módosító rendelkezésének hatályon kívül helyezése nem érinti a módosított rendelkezés hatályát.

20. § (1) A kizárólag módosításokat tartalmazó belső rendelkezés csak a következőket tartalmazhatja:

a) bevezető rész,

b) módosító rendelkezések,

c) hatályon kívül helyező rendelkezések,

d) záró rendelkezések, ezen belül a következő sorrendben

da) hatályba léptető rendelkezések,

db) átmeneti rendelkezések.

(2) A módosító belső rendelkezésben rendelkezni kell arról, hogy a módosító belső rendelkezés a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.

10. A belső rendelkezések hatályon kívül helyezése

21. § (1) Belső rendelkezést hatályon kívül helyezni

a) honvédelmi miniszteri utasítással és belső rendelkezéssel,

b) a módosítandó belső rendelkezésben foglalt rendelkezést megjelölő, annak helyébe lépését kimondó honvédelmi miniszteri utasításba és belső rendelkezésbe foglalt rendelkezéssel

lehet.

(2) A belső rendelkezést hatályon kívül helyező honvédelmi miniszteri utasítás vagy belső rendelkezés hatályon kívül helyező rendelkezésének hatályon kívül helyezése nem eredményezi a korábban hatályon kívül helyezett belső rendelkezés vagy az abban foglalt rendelkezés újbóli hatályba lépését.

(3) A csak hatályon kívül helyezést tartalmazó belső rendelkezésben kizárólag a következők szerepelhetnek:

a) bevezető rész,

b) hatályon kívül helyező rendelkezések,

c) záró rendelkezések, ezen belül a következő sorrendben

ca) hatályba léptető rendelkezések,

cb) átmeneti rendelkezések.

(4) A hatályon kívül helyezést tartalmazó belső rendelkezésben rendelkezni kell arról, hogy a hatályon kívül helyezést tartalmazó belső rendelkezés a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.

(5) A hatályon kívül helyezés esetén is alkalmazni kell a 19. § (3) és (4) bekezdésében meghatározottakat.

11. A belső rendelkezések előkészítése

22. § Belső rendelkezés előkészítésére jogszabályban meghatározott esetekben, jogszabályi rendelkezések végrehajtása érdekében, valamint a belső rendelkezés kiadására jogosult elöljáró, vezető írásbeli vagy szóbeli feladatszabása esetén kerülhet sor.

23. § (1) A belső rendelkezés tervezetét – a (2) bekezdésben megfogalmazott kivétellel – az annak előkészítéséért felelős véleményezésre megküldi a HM Jogi Főosztályának (a továbbiakban: HM JF) és a HM Tervezési és Koordinációs Főosztályának (a továbbiakban: HM TKF), továbbá minden olyan honvédelmi szervezetnek, amelynek feladatkörét a belső rendelkezés érinti. A véleményeztetés a HM JF-fel és a HM TKF-fel akkor sem mellőzhető, ha a belső rendelkezés sürgős kiadása szükséges.

(2) A honvédelmi szervezetek működési rendjének és a személyi állomány mindennapi tevékenységének általános rendezést igénylő kérdéseit szabályozó belső rendelkezések tervezeteit kiadásuk előtt a honvédelmi szervezet jogi és igazgatási szolgálatának, valamint a feladatkörükben érintett honvédelmi szervezeteknek kell véleményezésre megküldeni.

(3) A honvédelmi szervezet feladatait, szervezeti felépítését, belső működési rendjét és módját meghatározó Szervezeti és Működési Szabályzat előkészítésére a honvédelmi szervezetek alapításáról, tevékenységéről és szabályzatairól szóló HM utasítás rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) A belső rendelkezés egyeztetése során felmerült véleménykülönbségeket egyeztetéssel kell megkísérelni tisztázni. Ha az egyeztetés nem vezetett eredményre, az aláírásra történő felterjesztésben jelezni kell a fennmaradt véleménykülönbséget és az észrevétel el nem fogadásának indokait.

(5) A belső rendelkezést az annak előkészítéséért felelős szerv vezetője terjeszti fel aláírásra az annak kiadására hatáskörrel rendelkezőhöz. A HM közigazgatási államtitkára által kiadható belső rendelkezéseket a HM jogi és igazgatási ügyekért felelős helyettes államtitkárán keresztül kell felterjeszteni.

(6) A felterjesztésnek tartalmaznia kell

a) a belső rendelkezés céljáról, szakmai és jogi alapjáról, szükségességéről,

b) a belső rendelkezés költségkihatásáról,

c) a megvalósítás feltételeiről, azok rendelkezésre állásáról,

d) a belső rendelkezésben foglaltak végrehajtásának esetleges akadályairól

szóló tájékoztatást.

24. § Az aláírást követően a belső rendelkezés 1 eredeti példányát elektronikusan meg kell küldeni

a) az MH Összhaderőnemi Parancsnokság és az alárendelt katonai szervezetek esetében az MH Összhaderőnemi Parancsnokság,

b) az a) pontba nem tartozó honvédelmi szervezetek esetében a HM JF

mint nyilvántartó szervezet részére.

12. A belső rendelkezések tartalmi felülvizsgálata

25. § (1) A belső rendelkezés kiadására hatáskörrel rendelkező az annak előkészítéséért felelős útján folyamatosan vizsgálja az általa kiadott belső rendelkezések hatályosulását, a belső rendelkezésben szabályozott tárgykört érintő jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök változását.

(2) Az (1) bekezdés szerinti vizsgálat eredményeként

a) az elavult, szükségtelen, kiüresedett, alkalmazhatatlan belső rendelkezéseket hatályon kívül kell helyezni,

b) a jogszabállyal vagy közjogi szervezetszabályozó eszközzel ellentétes belső rendelkezéseket módosítani kell vagy hatályon kívül kell helyezni.

13. A belső rendelkezések értelmezése

26. § (1) Belső rendelkezés állásfoglalásban történő értelmezésére a kiadására hatáskörrel rendelkező jogosult. Az állásfoglalásnak tájékoztatásul – az Alkotmánybíróság 60/1992. (XI. 17. ) AB határozatra történő hivatkozással – tartalmaznia kell, hogy központi államigazgatási szerv jogi iránymutatást, állásfoglalást hivatalosan nem jogosult kiadni, ennek megfelelően a témában kifejtett álláspont szakmai véleménynek tekintendő.

(2) Az állásfoglalás tervezetét a HM JF és az érintett szervezetek véleményezik.

(3) Az állásfoglalás tervezetével kapcsolatos véleménykülönbségeket egyeztetni kell. Az ezt követően fennmaradt véleménykülönbségekről a közigazgatási államtitkár dönt. Ha a véleménykülönbség katonai szakkérdésben maradt fenn, be kell szerezni a Honvéd Vezérkar főnöke álláspontját. A közigazgatási államtitkár és a Honvéd Vezérkar főnöke közötti véleménykülönbségről a honvédelmi miniszter dönt.

14. A belső rendelkezések közzététele

27. § (1) Ha a belső rendelkezés közzététele a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 52. § (4) bekezdése alapján nem kötelező, akkor a kiadására jogosult szakmai mérlegelés alapján dönthet, hogy a belső rendelkezés, vagy csak annak címe kerüljön a Honvédelmi Közlönyben közzétételre.

(2) A Honvédelmi Közlönyben nem, vagy nem teljes terjedelemben közzétett belső rendelkezés esetében a kiadásra jogosult gondoskodik arról, hogy az érintettek annak tartalmát a rájuk vonatkozó mértékben ismerjék meg.

15. A miniszteri utasítás előkészítésére vonatkozó eltérő rendelkezések

28. § (1) A miniszteri utasítást (a továbbiakban: utasítás) – terjedelmétől, jellegétől és tartalmától függően – fejezetekre, alcímekre, szakaszokra, bekezdésekre, valamint szükség esetén pontokra és alpontokra lehet tagolni. A szakaszokat arab számokkal és a § jellel, a bekezdést zárójelbe tett arab számokkal, a pontokat és az alpontokat az ábécé kisbetűivel és az ezt követően közvetlenül tett zárójellel kell jelölni.

(2) Az utasítás megjelölésének a kibocsátás évének számát követően a Hivatalos Értesítőben történő közzététel időpontját kell tartalmaznia hónap, nap megjelöléssel.

(3) Az utasítás előkészítése során a tervezet véleményeztetését a HM JF folytatja le. Ettől eltérni csak kivételesen indokolt esetekben lehet, azonban az utasítás aláírásra történő felterjesztése ilyen esetekben is a HM JF-en keresztül történik. Ha a felterjesztés során nyilvánvalóvá válik, hogy a szakmai előkészítő által lefolytatott előzetes egyeztetés nem került megfelelően lefolytatásra, a HM JF az egyeztetés ismételt lefolytatására vagy kiegészítésére intézkedhet.

(4) A HM TKF a (3) bekezdéstől eltérően a feladatkörébe tartozó utasítások előkészítését saját hatáskörben lefolytathatja és az utasítást aláírásra felterjesztheti. Ezekben az esetekben a felterjesztés során a HM jogi főosztályvezető az utasítást záradékkal látja el, amely szakterületét érintően kifejezi az utasítás aláírásával kapcsolatos álláspontját.

(5) Az utasítások értelmezését a HM Szervezeti és Működési Szabályzatára figyelemmel megkeresés alapján a HM JF is végezheti, állásfoglalásának kialakításához jogosult a HM Igazgatási és Jogi Képviseleti Főosztály, valamint az érintett szervezetek véleményét bekérni.

16. Záró rendelkezések

29. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba.

(2)4

1

Az utasítást a 19/2019. (III. 13.) HM utasítás 36. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2019. március 21. napjával.

2

A 6. § (5) bekezdését a 41/2015. (VII. 28.) HM utasítás 7. §-a iktatta be.

3

A 7. § (6) bekezdését a 41/2015. (VII. 28.) HM utasítás 8. §-a iktatta be.

4

A 29. § (2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére