• Tartalom

15/2012. (V. 11.) KIM utasítás

15/2012. (V. 11.) KIM utasítás

az ECOSTAT Kormányzati Hatásvizsgálati Központ Szervezeti és Működési Szabályzatáról1

2012.05.13.

A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 73. § (1) bekezdésében foglalt feladatkörömben eljárva – figyelemmel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára – a következő utasítást adom ki:

1. § Az ECOSTAT Kormányzati Hatásvizsgálati Központ Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: Szabályzat) a jelen utasítás mellékletében foglaltak szerint határozom meg.

2. § A Szabályzatot és az ECOSTAT Kormányzati Hatásvizsgálati Központ belső szabályzatait szükség szerint, de legalább évente felül kell vizsgálni.

3. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

4. §2

Melléklet a 15/2012. (V. 11.) KIM utasításhoz


I.
AZ ECOSTAT JOGÁLLÁSA, ALAPADATAI

Az ECOSTAT Kormányzati Hatásvizsgálati Központ jogállása

1. § (1) Az ECOSTAT Kormányzati Hatásvizsgálati Központ (a továbbiakban: ECOSTAT) a 259/2010. (XI. 16.) Korm. rendelet 4. §-a értelmében a közigazgatási és igazságügyi miniszter (továbbiakban: miniszter) irányítása alatt álló központi hivatal.
(2) Az ECOSTAT önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, központi hivatal.

Az ECOSTAT alapadatai

2. § (1) Az intézmény teljes megnevezése: ECOSTAT Kormányzati Hatásvizsgálati Központ. Magyar nevének hivatalos rövidítése: ECOSTAT.
(2) Az ECOSTAT angol nyelvű megnevezése: ECOSTAT Government Centre for Impact Assessment
(3) Az ECOSTAT besorolási, technikai azonosító adatai:
a) székhelye és postacíme: 1054 Budapest, Báthory u. 10.;
b) törzskönyvi nyilvántartási száma: 327196;
c) adószáma: 15327198-2-41;
d) statisztikai számjele: 153271987-2203-1201;
e) hatályos Alapító Okirat kelte: 2011. november 9.;
f) hatályos Alapító Okirat száma: IX-09/53/50/2011;
g) alapításának időpontja: 1968.;
h) honlapcíme: www.ecostat.hu;
i) emblémája:

Az ECOSTAT alaptevékenysége és egyéb feladatai

3. § (1) Az ECOSTAT alaptevékenysége körében ellátja az Alapító Okiratban szakmai alapfeladatként meghatározott feladatait, illetőleg az alaptevékenysége ellátására rendelkezésre álló, időlegesen szabad kapacitásának kihasználását célzó, nem haszonszerzés céljából végzett tevékenységeket. Az ECOSTAT vállalkozási tevékenységet nem végez.
(2) Az ECOSTAT kiemelt feladatai: a minisztériumok, a KSH, az MNB, a NAV és más közigazgatási szervek adatbázisára és adathátterére alapozva különféle társadalmi, gazdasági, környezeti statisztikai és nemzetközi elemzések végzése, előrejelzések és hatásvizsgálatok készítése, mikromodellezési módszerek kidolgozása és alkalmazása kormányzati döntések szakmai megalapozása céljából.
(3) Az ECOSTAT alaptevékenységei:
a) gazdaság- és társadalomstatisztikai elemzések és hatásvizsgálatok végzése;
b) informatikai (adatbázis) szolgáltatások nyújtása, elemzési adatbázisok működtetése;
c) módszertani kutatások és fejlesztések végzése;
d) rendszeres és eseti tanulmányok és kiadványok készítése.
(4) Az ECOSTAT szakágazati besorolása:
722000 Társadalomtudományi, humán kutatás, fejlesztés.
(5) Az ECOSTAT szakmai alapfeladatainak besorolása:
722012 Gazdaságtudományi alkalmazott kutatás;
749050 Máshova nem sorolt egyéb szakmai, tudományos, műszaki tevékenység;
581400 Folyóirat, időszaki kiadvány kiadása.

II.
AZ ECOSTAT SZERVEZETE, A SZERVEZETI EGYSÉGEK FELADATAI

4. § (1) Az ECOSTAT önálló szervezeti egysége a főosztály.
(2) Az ECOSTAT nem önálló szervezeti egysége az osztály.

5. § (1) Az ECOSTAT szervezeti ábráját az 1. függelék tartalmazza.
(2) Az ECOSTAT egyes szervezeti egységeinek feladatait a 2. függelék tartalmazza.
(3) Az ECOSTAT létszámkeretét a 3. függelék tartalmazza.
(4) A szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét a 4. függelék tartalmazza.
(5) A vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek körét az 5. függelék tartalmazza.
(6) A képzettségi pótlékra vonatkozó szabályokat a 6. függelék tartalmazza.

III.
AZ ECOSTAT VEZETŐI

A főigazgató

6. § (1) Az ECOSTAT vezetője, a miniszter által határozatlan időre kinevezett főigazgató.
(2) A főigazgató
a) ellátja az ECOSTAT képviseletét,
b) irányítja az ECOSTAT szakmai és gazdasági tevékenységét,
c) összehangolja az ECOSTAT szervezeti egységeinek munkáját,
d) gondoskodik a vezetői értekezlet rendszeres összehívásáról, az értekezlet üléseinek levezetéséről,
e) szükség szerinti gyakorisággal, de legalább évente egyszer, összehívja a munkaértekezletet, megállapítja napirendjét,
f) kapcsolatot tart az irányító szervvel, s ellátja az ECOSTAT képviseletét a hatóságokkal és harmadik személyekkel szemben,
g) kialakítja az ECOSTAT személyzeti politikáját, és döntéseket hoz humánpolitikai kérdésekben,
h) gyakorolja az ECOSTAT alkalmazottai és foglalkoztatottjai felett a munkáltatói jogokat,
i) jóváhagyja az ECOSTAT alkalmazottainak külföldi kiküldetéseit,
j) irányítja az ECOSTAT hazai és nemzetközi kapcsolatait,
k) felelős az ECOSTAT számviteli politikájának kialakításáért,
l) kialakítja, működteti és fejleszti az ECOSTAT belső kontrollrendszerét, valamint az annak részét képező belső ellenőrzését, valamint felelős a belső ellenőrzés függetlenségének biztosításáért,
m) a belső kontrollrendszer keretében biztosítja a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzést (FEUVE),
n) felelős a működtetés során a jogszabályi előírások, a bizonylati rend és számviteli fegyelem maradéktalan megtartatásáért,
o) gondoskodik az ECOSTAT-on belüli szabálytalanságok megelőzéséről,
p) kiadja az ECOSTAT működését segítő főigazgatói utasításokat,
q) előkészíti az ECOSTAT szervezeti és működési szabályzatát.

7. § (1) A főigazgató irányítja
a) az Elemzési Főosztály,
b) a Gazdasági Osztály
vezetőjének tevékenységét.
(2) A főigazgatót távollétében, akadályoztatása esetén a Gazdasági Osztály vezetője helyettesíti.

Az önálló szervezeti egység

8. § (1) Önálló szervezeti egység a főosztály.
(2) Az önálló szervezeti egység ellátja a Szabályzatban, valamint a főigazgató által meghatározott feladatokat.
(3) Az önálló szervezeti egység létszámát a Szabályzat határozza meg.

9. § (1) Az önálló szervezeti egység vezetője a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően – a főigazgatótól kapott utasítás és iránymutatás alapján – vezeti az önálló szervezeti egység munkáját, és felelős az önálló szervezeti egység feladatainak ellátásáért.
(2) Az önálló szervezeti egység vezetője – az (1) bekezdésben meghatározottakkal összefüggésben – elkészíti az önálló szervezeti egység ügyrendjét és annak mellékleteként a munkaköri leírásokat, amelyeket a főigazgató hagy jóvá, továbbá szervezi és ellenőrzi az önálló szervezeti egységhez tartozó feladatok végrehajtását.
(3) Az önálló szervezeti egység vezetője dönt az önálló szervezeti egység feladat- és hatáskörébe utalt ügyekben, amennyiben jogszabály, a Szabályzat vagy a főigazgató eltérően nem rendelkezik.

A nem önálló szervezeti egység

10. § (1) Az osztályvezető az önálló szervezeti egység ügyrendje, valamint az önálló szervezeti egység vezetőjének az utasítása szerint irányítja és ellenőrzi a vezetése alatt álló osztály munkáját. Az osztályvezető felelős az osztály feladatainak teljesítéséért.
(2) Az osztályvezetőt akadályoztatása esetén az önálló szervezeti egység ügyrendjében meghatározottak szerint az önálló szervezeti egység másik osztályának vezetője vagy az osztály munkatársai közül az általa kijelölt kormánytisztviselő helyettesíti.

IV.
A TÁJÉKOZTATÁS ÉS DÖNTÉS-ELŐKÉSZÍTÉS FÓRUMAI

11. § (1) Az ECOSTAT vezetői értekezlete az ECOSTAT vezetőiből (főigazgató, főosztályvezető, gazdasági osztályvezető, szakmai osztályvezetők) álló, a főigazgató tevékenységét az Ügyrendben meghatározottak szerint segítő szakmai és szervezeti döntéseket előkészítő, véleményező, koordináló testület.
(2) A vezetői értekezletet a főigazgató hívja össze heti rendszerességgel.

12. § (1) A munkaértekezlet az ECOSTAT minden munkatársát érintő szakmai és szervezeti ügyek fóruma, melyet az ECOSTAT összes alkalmazottjának részvételével, szükség szerinti gyakorisággal, de legalább évente egyszer hív össze a főigazgató.
(2) A munkaértekezlet napirendjét a főigazgató állapítja meg.

V.
AZ ECOSTAT MŰKÖDÉSÉVEL KAPCSOLATOS EGYES RENDELKEZÉSEK

Az ECOSTAT képviseleti és helyettesítési rendje

13. § (1) Az ECOSTAT képviseletét a főigazgató önállóan látja el. A főigazgató ezt a jogát az ügyek meghatározott csoportjára nézve – állandó vagy eseti jelleggel – a főosztályvezetőre vagy az ECOSTAT más vezető beosztású foglalkoztatottjára átruházhatja.
(2) Az ECOSTAT főigazgatója korlátozásmentesen, önállóan jogosult az ECOSTAT nevében a cégszerű aláírásra. A főigazgató az ECOSTAT foglalkoztatottjait állandó vagy eseti jelleggel felruházhatja az ECOSTAT írásbeli képviseletére vonatkozó jogosultsággal.
(3) Az ECOSTAT bankszámlája feletti rendelkezéshez a pénzintézeti bejelentés szerint az ECOSTAT főigazgatója és a számlavezető pénzintézethez bejelentett, képviseleti joggal felruházott vezető ECOSTAT-foglalkoztatottak Ügyrendben meghatározott együttes aláírása szükséges.

A munkavégzés általános szabályai

14. § (1) A főigazgató kivételével vezető a közvetlen irányítása alá nem tartozó szervezeti egység foglalkoztatottjai részére utasítást közvetlenül nem csak a feladatköre ellátásával kapcsolatban adhat. Erről az utasítást végrehajtó foglalkoztatottnak – a feladat végrehajtásának megkezdésével egyidejűleg – tájékoztatnia kell a szervezeti egységet irányító vezetőt.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott, nem közvetlen vezetőtől kapott utasítás végrehajtását – ha az utasítást adó kifejezetten ellentétesen nem rendelkezik – a szolgálati út megtartásával kell teljesíteni. Halaszthatatlanul sürgős ügyekben az intézkedésben távolléte miatt akadályozott felettes vezető egyetértését telefonon vagy elektronikus úton kell beszerezni. Ennek megtörténtét, vagy amennyiben erre sincs lehetőség, annak körülményét az ügyiraton fel kell tüntetni, és az ügyiratot haladéktalanul a következő felettes vezetőhöz kell eljuttatni.

Az ügyintézés rendje

15. § (1) Az ügyek intézése az ECOSTAT ügyrendje és a felettes vezető által előírt határidők megtartásával történik.
(2) Jogszabályban előírt ügyintézési határidő hiányában az ügyek intézésére a vezető által a műveletek kiadása során megállapított egyedi ügyintézési határidő az irányadó.
(3) A határidőket naptári nap vagy naptári nap és óra megjelölésével kell meghatározni. A határidő számításának kezdő napja az ECOSTAT-ba érkeztetés, annak hiányában az első iktatás napja. A befejező nap a regisztrált továbbítás napja.
(4) Az ügyintéző feladatainak ütemezése során úgy jár el, hogy a vezetői jóváhagyás a határidő lejárta előtt, ésszerű időben beszerezhető legyen.
(5) Ha az ügy az előírt határidő alatt érdemben nem intézhető el, akkor az ügyintéző a késedelem okáról és az ügyintézés várható időpontjáról felettesét tájékoztatja. Ilyen esetben az illetékes vezető vagy a főigazgató a továbbiakra nézve döntést hoz, útmutatást ad, amelyről az ügyben érintetteket haladéktalanul tájékoztatni kell.

Az ECOSTAT működése, gazdálkodása és képviselete

16. § (1) Az ECOSTAT az alaptevékenységével és egyéb feladataival kapcsolatos kiadásait költségvetési támogatásból és egyéb forrásokból finanszírozza.
(2) Az ECOSTAT gazdasági szervezete a Gazdasági Osztály (a továbbiakban: GO). A GO felelős azon feladatok megfelelő ellátásáért, amelyeket a vonatkozó jogszabályok az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv gazdasági szervezete részére előírnak, valamint a humánpolitikai és munkaügyi tevékenységek ellátásáért.
(3) Az ECOSTAT gazdasági vezetője a GO-t vezető osztályvezető, aki feladatait a költségvetési szerv vezetőjének közvetlen irányítása és ellenőrzése mellett látja el. A GO-t vezető osztályvezető a gazdasági feladatok ellátása tekintetében az ECOSTAT főigazgatóját helyettesíti.
(4) Az ECOSTAT belső ellenőri tevékenysége a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szól 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben foglaltak szerint valósul meg.

Az ECOSTAT foglalkoztatottjai

17. § Az ECOSTAT-ban alkalmazott kormánytisztviselők foglalkoztatási jogviszonyát a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény rendelkezései szabályozzák. Amennyiben az adott munkakör indokolja, kivételes esetekben lehetőség van a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény alapján történő foglalkoztatásra. Az ECOSTAT alkalmazottai feletti munkáltatói jogkört a főigazgató gyakorolja, feladataikat és hatásköreiket munkaköri leírásuk szabályozza.

Az ECOSTAT-on belüli és külső kapcsolattartás szabályai

18. § (1) Az ECOSTAT feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben interjút csak a főigazgató jóváhagyásával lehet adni, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Kormányzati Kommunikációért Felelős Államtitkárság kormányzati kommunikáció összehangolásáért felelős osztályával történő egyeztetés után.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni a tudományos folyóiratok számára tudományos célból készült írásos anyagok tekintetében.
(3) A sajtó útján nyilvánosságra hozott közlemény kiadásáról a főigazgató gondoskodik a feladatkör szerint illetékes szervezeti egység előterjesztését és a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium kormányzati kommunikációért felelős államtitkára jóváhagyását követően.
(4) Az ECOSTAT-ra vonatkozó javaslatokra és bírálatokra a sajtó nyilvános választ a feladatköre szerint érintett főosztályvezető készíti elő a törvényes határidőben. A válaszoknak sajtóhoz történő eljuttatásáról a főigazgató gondoskodik az (1) bekezdés szerinti eljárásrendben.

A nemzetközi kapcsolattartás rendje

19. § (1) Az ECOSTAT nemzetközi ügyeivel kapcsolatos feladatokat a főigazgató és az Elemzési Főosztály együttesen látja el.
(2) Az Ügyrendben részletezett szabályok szerint a külföldi utakról, illetve külföldi érintettekkel folytatott tárgyalásokról jelentés vagy emlékeztető készül, melyet áttekinthető rendszerben kell nyilvántartani.
(3) Nemzetközi megállapodások megkötésére – külön jogszabályokban meghatározott körben és felhatalmazás alapján – kizárólag az elnök jogosult.

Záró rendelkezések

20. § (1) A főigazgató a Szabályzat hatálybalépését követő 90 napon belül kiadja, illetve szükség esetén felülvizsgálja
a) az ECOSTAT házirendjét,
b) a személyügyi szabályzatot,
c) az irat- és adatkezelési szabályzatot,
d) a gazdálkodási keretszabályzatot,
e) a döntésértékelési szabályzatot, valamint
f) az ellenőrzési szabályzatot.
(2) Az (1) bekezdésben szereplő szabályzatokon túl a főigazgató további szabályzatok kiadásáról is rendelkezhet.

1. függelék


Az ECOSTAT szervezeti ábrája

2. függelék


A ECOSTAT Kormányzati Hatásvizsgálati Központ szervezeti egységeinek feladatai

1. Elemzési Főosztály

1. Az Elemzési Főosztály kettő szakmai osztályból áll:
a) Statisztikai és Elemzési Osztály,
b) Makrogazdasági és Költségvetési Elemző Osztály,
amelyeket osztályvezetők vezetnek.

2. Az Elemzési Főosztály feladatai:
a) az ECOSTAT éves munkatervében foglalt szakmai feladatok, fejlesztések megvalósítása;
b) az irányító szerv által kiadott eseti elemzések, hatásvizsgálatok, kutatások lefolytatása;
c) a központi közigazgatás jogszabályalkotásban és döntés-előkészítésben érintett szervezeti egységei számára adathozzáférési információk és módszertani segítségnyújtás biztosítása;
d) a kutatásokhoz szükséges külső szakmai kapcsolatok kiépítése;
e) az ECOSTAT és dolgozóinak szakmai, tudományos életben történő részvételének ösztönzése.

3. A Statisztikai és Elemzési Osztály feladatai
a) adathozzáférési információszolgáltatást, illetve elemzési és hatásvizsgálati módszertani segítségnyújtást biztosít a központi közigazgatás számára,
b) módszertanokat fejleszt,
c) adatbankot fejleszt és működtet,
d) az adatbankban rendszerezett adatokra, illetve más szervek adatgyűjtései, adatbázisai, valamint egyedi adatgyűjtések alapján statisztikai és ökonometriai számításokat készít, elemzéseket, hatásvizsgálatokat végez,
e) tudományos és módszertani publikációkat készít, továbbá közreműködik rendszeres és eseti kiadványok elkészítésében.

4. A Makrogazdasági és Költségvetési Elemző Osztály feladatai:
a) makrogazdasági, költségvetési és ágazati kutatásokat és elemzéseket végez,
b) makrogazdasági előrejelző és mikroszimulációs modelleket fejleszt és működtet,
c) előrejelzési és szimulációs módszereket dolgoz ki,
d) az elemzések és modellek alapján előrejelzéseket, hatásvizsgálatokat folytat le,
e) tudományos és módszertani publikációkat készít, továbbá közreműködik rendszeres és eseti kiadványok elkészítésében.

Gazdasági Osztály

A Gazdasági Osztály funkcionális feladatai körében
a) gazdasági ügyekben főigazgatói utasítás vagy jóváhagyás esetén eljár az ECOSTAT képviseletében,
b) gazdasági intézkedéseket hoz, és gondoskodik az ECOSTAT gazdálkodásával, működtetésével, üzemeltetésével, vagyongazdálkodásával és könyvvezetésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
c) megszervezi a pénzügyi és számviteli nyilvántartások vezetésével és adatszolgáltatással kapcsolatos feladatok ellátását,
d) figyelemmel kíséri a költségvetési kiadások és bevételek alakulását, gondoskodik a költségvetés tervezésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokról, az ECOSTAT-ot illető bevételek beszedéséről, a fizetési kötelezettségek teljesítéséről,
e) intézkedik a Magyar Államkincstárnál a főigazgató hatáskörébe tartozó előirányzat-módosításokról, a főigazgató egyetértésével kezdeményezi a szükséges fejezeti hatáskörű előirányzat-módosításokat,
f) gondoskodik az ECOSTAT előirányzat-felhasználási keretszámláinak és a vonatkozó nyilvántartásoknak a vezetéséről, illetve a számlákon keresztül teljesítendő pénzforgalom szabályszerű lebonyolításáról,
g) felelős az ECOSTAT számviteli politikájának végrehajtásáért, a hatáskörébe tartozó szabályzatok előkészítésért,
h) kapcsolatot tart az illetményszámfejtést végző Magyar Államkincstárral, gondoskodik az illetménygazdálkodással kapcsolatos nyilvántartások vezetéséről és az intézményi kifizetések számfejtéséről,
i) gondoskodik a kormány-tisztviselői jogviszony és egyéb munkaviszony létesítésével, módosításával és megszűnésével kapcsolatos humánpolitikai feladatok ellátásáról, nyilvántartásáról,
j) megszervezi az összeférhetetlenségi, a titoktartási és a vagyonnyilatkozatok tételével kapcsolatos személyügyi feladatokat,
k) megszervezi a közigazgatási vizsgakötelezettségből adódó feladatok ellátását és a tanulmányi szerződések nyilvántartását,
l) az ECOSTAT főigazgatója megbízásából elkészíti a munkaügyi igazolásokat,
m) gondoskodik az ECOSTAT által fizetendő adók és járulékok szabályszerű elszámolásáról, bevallásáról és befizetéséről, az adókapcsolatok viteléről,
n) kezeli a házipénztárat,
o) megszervezi és elvégzi az eszközöket naprakészen nyilvántartó leltárt, vezeti az eszköznyilvántartást,
p) irányítja a kimenő és beérkező postaforgalmat, gondoskodik a szabályszerű iktatásról és a kézbesítésről,
q) gondoskodik a közbeszerzési eljárások előkészítéséről.

3. függelék


Az ECOSTAT szervezeti egységei és a státuszainak megoszlása a szervezeti egységek között

Szervezeti egység

Státuszok száma

Főigazgató

1

Belső ellenőr (megbízási szerződéssel)

(1)

Gazdasági Osztály

3

Elemzési Főosztály

6

4. függelék


Szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje

Az ECOSTAT Kormányzati Hatásvizsgálati Központnál a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét az alábbiak szerint alakítom ki.

1. A szabálytalanság fogalma

1.1. A szabálytalanság valamely létező szabálytól (törvény, rendelet, utasítás, szabályzat stb.) való eltérést jelent, az államháztartás működési rendjében, a költségvetési gazdálkodás bármely gazdasági eseményében, az állami feladatellátás bármely tevékenységében, az egyes műveletekben stb. előfordulhat.
1.2. A szabálytalanságok fogalomköre igen széles, a korrigálható mulasztások vagy hiányosságok, illetve a fegyelmi, büntető-, szabálysértési, illetve kártérítési eljárás megindítására okot adó cselekmények egyaránt beletartoznak.
1.3. A szabálytalanság alapesetei lehetnek:
1.3.1. szándékosan okozott szabálytalanságok (félrevezetés, csalás, sikkasztás, megvesztegetés, szándékosan okozott szabálytalan kifizetés stb.),
1.3.2. nem szándékosan okozott szabálytalanságok (figyelmetlenségből, hanyag magatartásból, helytelenül vezetett nyilvántartásból stb. származó szabálytalanság).

2. A szabálytalanságok kezelésével kapcsolatos eljárásrend kialakításának általános célja

2.1. A szabálytalanságok kezelésével kapcsolatos eljárásrend kialakításának általános célja, hogy
2.1.1. hozzájáruljon a különböző jogszabályokban és szabályzatokban meghatározott előírások sérülésének, megszegésének, szabálytalanság kialakulásának megakadályozásához (megelőzés),
2.1.2. keretet biztosítson ahhoz, hogy azok sérülése, megsértése esetén a megfelelő állapot helyreállításra kerüljön; a hibák, hiányosságok, tévedések korrigálása, a felelősség megállapítása, az intézkedések foganatosítása megtörténjen.

3. A szabálytalanságok megelőzése

3.1. A szabálytalanságok megelőzése elsősorban a szabályozottságon alapul.
3.1.1. A költségvetési szerv vezetőjének felelőssége és feladata, a szervezeti struktúrában meghatározott szervezeti egységek vezetői feladatának, hatáskörének, felelősségének és beszámoltathatóságának szabályozottságán keresztül valósul meg.
3.1.2. Az ECOSTAT kormánytisztviselőinek és alkalmazottainak konkrét feladatát, hatáskörét, felelősségét, beszámoltathatóságát a munkaköri leírások szabályozzák, a közszolgálati jogviszonyból, illetve jogviszonyból származó kötelezettségeiket a jogszabályoknak megfelelően kell teljesíteniük.
3.2. A szabálytalanságok megelőzésével kapcsolatosan a főigazgató kiemelt felelőssége, hogy:
3.2.1. a jogszabályoknak megfelelő szabályzatok alapján működjön az ECOSTAT,
3.2.2. a szabályozottságot, illetve a szabályok betartását folyamatosan kísérje figyelemmel,
3.2.3. szabálytalanság esetén hatékony intézkedés szülessék, a szabálytalanság korrigálásra kerüljön annak a mértéknek megfelelően, amilyen mértéket képviselt a szabálytalanság.

4. A szabálytalanságok észlelése

4.1. A szabálytalanságok észlelése történhet az ECOSTAT munkatársai, vezetői, belső ellenőrzése, vagy külső ellenőrzési szerv részéről.
4.2. Szabálytalanság észlelése az ECOSTAT valamely alkalmazottja részéről
4.2.1. Amennyiben a szabálytalanságot a szervezeti egység valamely alkalmazottja észleli, köteles értesíteni a szervezeti egység vezetőjét.
4.2.2. Ha az előző pontban megfogalmazottaknak megfelelően értesített személy megalapozottnak találja a szabálytalanságot, úgy erről értesíti az ECOSTAT főigazgatóját.
4.2.3. Az ECOSTAT főigazgatójának kötelessége gondoskodni a megfelelő intézkedések meghozataláról, illetve indokolt esetben a szükséges eljárások megindításáról.
4.2.4. Amennyiben a szervezeti egység vezetője az adott ügyben érintett, az alkalmazottnak a vezető felettesét, annak érintettsége esetén a felügyeleti szervet kell értesítenie.
4.3. Amennyiben az ECOSTAT főigazgatója, illetve a szervezeti egység vezetője észleli a szabálytalanságot, akkor az észlelés alapján, a feladat, hatáskör és felelősségi rendnek megfelelően kell intézkedést hozni a szabálytalanság korrigálására, megszüntetésére.
4.4. Amennyiben a belső ellenőr ellenőrzési tevékenysége során szabálytalanságot tapasztal, köteles a 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet rendelkezéseinek megfelelően eljárni. Az ECOSTAT-nak intézkedési tervet kell kidolgoznia a belső ellenőrzés megállapításai alapján, és az intézkedési tervet végre kell hajtania.
4.5. Amennyiben külső ellenőrzési szerv észlel szabálytalanságot, úgy szabálytalanságra vonatkozó megállapításait ellenőrzési jelentésbe foglalja. A büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja esetén az ellenőrző szervezet a működését szabályozó törvény, rendelet alapján jár el. A szabálytalanságra vonatkozó megállapítások alapján az ECOSTAT-nak intézkedési tervet kell kidolgoznia és végrehajtania.

5. A szabálytalanság észlelését követő intézkedések, eljárások megindítása

5.1. Az ECOSTAT főigazgatója felelős a szabálytalanság észlelését követően szükséges intézkedések végrehajtásáért.
5.2. Bizonyos esetekben (pl. büntető- vagy szabálysértési ügyekben) a szükséges intézkedések meghozatala egyúttal az arra illetékes szervek értesítését is jelenti annak érdekében, hogy megalapozottság esetén az illetékes szerv a megfelelő eljárásokat megindítsa.
5.3. Más esetekben (pl. fegyelmi ügyekben) az ECOSTAT főigazgatója vizsgálatot rendelhet el a tényállás tisztázására. A vizsgálatban való részvételre munkatársakat, indokolt esetben külső szakértőt is felkérhet. A vizsgálat eredménye lehet további vizsgálat elrendelése is. Erre többnyire akkor kerül sor, ha a szabálytalanság megállapítását követően a felelősség eldöntéséhez és/vagy a hasonló esetek megelőzése érdekében szükséges intézkedések meghatározásához nem elég a rendelkezésre álló információ.

6. Az ECOSTAT főigazgatójának feladata a szabálytalansággal kapcsolatos eljárás (intézkedés) nyomon követése során

6.1. A főigazgató a szabálytalansággal kapcsolatos eljárás (intézkedés) nyomon követése során:
6.1.1. figyelemmel kíséri az elrendelt vizsgálatokat, a meghozott döntések, illetve a megindított eljárások helyzetét;
6.1.2. figyelemmel kíséri az általa és a vizsgálatok során készített javaslatok végrehajtását;
6.1.3. a feltárt szabálytalanság típusa alapján a további „szabálytalanságlehetőségeket” beazonosítja, (a hasonló projektek, témák, kockázatok meghatározása) információt szolgáltat a belső ellenőrzés számára, elősegítve annak folyamatban lévő ellenőrzéseit, az ellenőrzési környezetre és a vezetési folyamatokat érintő eseményekre való nagyobb rálátását.

7. Az ECOSTAT főigazgatójának feladata a szabálytalansággal kapcsolatos eljárás (intézkedés) nyilvántartása során

7.1. Az ECOSTAT főigazgatójának feladata a szabálytalanságokkal kapcsolatos eljárás (intézkedés) nyilvántartása során:
7.1.1. gondoskodni a szabálytalanságokkal kapcsolatban keletkezett iratanyagok (jogszabály szabályozza) nyilvántartásának naprakész és pontos vezetéséről;
7.1.2. gondoskodni egy elkülönített, a szabálytalanságokkal kapcsolatos nyilvántartásban a kapcsolódó írásos dokumentumok iktatásáról;
7.1.3. biztosítani a megtett intézkedések és az azokhoz kapcsolódó határidők nyilvántartását.

8. Jelentési kötelezettségek

8.1. A belső ellenőr által végzett ellenőrzések ellenőrzési jelentései alapján az ellenőrzöttnek intézkedési tervet kell készítenie a 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 28. § c) pontjában foglaltak alapján.
8.2. Az ECOSTAT főigazgatója éves ellenőrzési jelentésben ad számot a belső ellenőrzés által tett megállapítások és javaslatok hasznosításáról, az intézkedési tervek megvalósításáról, az ellenőrzési megállapítások és ajánlások hasznosulásának tapasztalatairól, az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslatokról a 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 48. §-ában foglaltak alapján.
8.3. Külső ellenőrző szervek által végzett ellenőrzési jelentés alapján készített intézkedési tervben foglaltak végrehajtásáról, a szabálytalanságok megszüntetéséről az ECOSTAT főigazgatója köteles beszámolni az ellenőrző szervnek.

9. Szervezeti egységek vezetőinek feladatai

9.1. A szabálytalanságok kezelése jelen általános, az ECOSTAT egészére érvényes elveket, kötelességeket tartalmazó eljárásrendje mellett, az ECOSTAT főigazgatójának vezetése alatt álló szervezeti egységek kötelesek saját szervezeti egységük tevékenységének szabályozása során jelen szabályozástól való eltérés eseteit, az eltérés, szabálytalanság következményeit, a korrekciók, intézkedések eseteit, a nyilvántartás és jelentés folyamatait is szabályozni.

10. Jogszabályi háttér

– az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény;
– az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet;
– a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet;
– a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény;
– a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény;
– a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény;
– a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény;
– a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény;
– a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény;
– közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény;
– az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet.

5. függelék


A vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek köre

Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. §-a alapján vagyonnyilatkozat tételére
a) az ECOSTAT főigazgatója,
b) az Elemzési Főosztály főosztályvezetője,
c) a Gazdasági Osztály osztályvezetője,
köteles.
1

Az utasítást a 25/2012. (VIII. 16.) KIM utasítás 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte 2012. augusztus 16. 15 órával.

2

A 4. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére