• Tartalom

15/2012. (VI. 8.) NFM utasítás

15/2012. (VI. 8.) NFM utasítás

a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium TEN-T projektek fejezeti kezelésű előirányzata tervezésének és felhasználásának szabályairól1

2015.01.31.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 28. § (1) bekezdésére figyelemmel, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában foglaltak alapján, Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. törvény 1. melléklet XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet TEN-T projektek fejezeti kezelésű előirányzata tervezésének és felhasználásának eljárásrendjét – az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 73. § b) pontjában megállapított feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben – a következők szerint szabályozom.

I. RÉSZ

Általános rendelkezések

1. § (1) Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. törvény 1. melléklet XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: NFM) fejezet TEN-T projektek fejezeti kezelésű előirányzata (a továbbiakban: előirányzat) tervezése és felhasználása során jelen utasítás rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Az előirányzat az Európai Unió TEN-T alapjából támogatott közlekedésfejlesztési projektek hazai önrészét – ideértve az Európai Unió felé el nem számolható költségeket, beleértve a le nem vonható általános forgalmi adót is – és európai uniós támogatását tartalmazza.

(3)2 Az előirányzat cél szerinti, hatékony és szabályos felhasználásáért, kezelésének jelen utasításban meghatározott feladatai ellátásáért az előirányzat szakmai kezelőjeként kijelölt Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (a továbbiakban: KKK), az NFM Közlekedési Infrastruktúra Főosztálya (a továbbiakban: KIF), a szakmai felügyeletet gyakorló közlekedésért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: közlekedési helyettes államtitkár) és a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár (a továbbiakban: közlekedéspolitikai államtitkár) a felelős.

(4) Az előirányzattal való gazdálkodási feladatok ellátása során a KIF biztosítja a költséghatékony és racionális forrásfelhasználást, a célok és támogatások, valamint a gazdálkodás jogszabályokkal való összhangját.

(5) Az NFM Költségvetési Főosztálya (a továbbiakban: KF) folyamatosan tájékoztatja a KKK-t és a KIF-et a tárgyévi költségvetési előirányzat, a maradvány és az egyéb források összegéről.

(6) Az előirányzat az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 3. melléklete szerint az összehangolás szabályai alá tartozik. Az Ávr. vonatkozó szabályai szerinti azonos célú előirányzatok felhasználásához szükséges intézkedéseket a KKK teszi meg.

II. RÉSZ

Az előirányzat költségvetése tervezésének folyamata

2. § (1) A következő évre tervezett szakmai feladatokra a KIF készít javaslatot – a KKK közreműködésével – a közlekedési helyettes államtitkár egyetértésével.

(2) Az előzetes költségvetési igényre vonatkozó javaslatot – KF által meghatározott formában – az (1) bekezdés szerinti döntés figyelembevételével, a KKK közreműködésével, a KIF terjeszti elő a közlekedési helyettes államtitkár egyetértésével a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: gazdasági helyettes államtitkár) részére.

(3) A költségvetési törvényjavaslathoz az előirányzatra vonatkozó számszaki mellékleteket és a szöveges indokolást, a KKK közreműködésével, a KIF terjeszti elő a közlekedési helyettes államtitkár egyetértésével a gazdasági helyettes államtitkár részére.

(4) A kincstári költségvetést (előzetes, végleges) a KKK közreműködésével, a KIF terjeszti elő az egyetértési joggal rendelkező KF-nek.

(5)3 A költségvetési törvény elfogadását követően az előirányzat részfeladatokra történő felosztására – a KKK közreműködésével – a KIF tesz javaslatot, amelyet a KF előzetes véleményezését követően a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár egyetértése és a gazdasági helyettes államtitkár előterjesztése alapján a nemzeti fejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) hagy jóvá. A miniszter által jóváhagyott részfeladatok között a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár – a közigazgatási államtitkár egyetértésével – bruttó 500 millió forintig év közben átcsoportosítást hajthat végre. Az átcsoportosításhoz – a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, valamint a gazdasági helyettes államtitkár egyetértésével – a miniszter engedélye szükséges, amennyiben az átcsoportosítás során az addig átcsoportosított részfeladatok kiadási előirányzatainak együttes összege meghaladja, vagy az átcsoportosítás végrehajtásával meghaladná a bruttó 500 millió forintot. A részfeladatokra jóváhagyott keretek évközi módosítását a KKK és a KF előzetes véleményezését követően a KIF terjeszti elő jóváhagyásra. Az előirányzaton költségvetési bevételként a felhasználását követően elszámolható európai uniós forrásból származó többletbevétel esetén az egyes projektek forrásszerkezetét érintő módosításokat – legkésőbb a többletbevétel előirányzatosításakor – a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár hagyja jóvá.

(6) Az elemi költségvetést a KKK közreműködésével, a KIF előterjesztésére – a KF általi ellenőrzését és felülvizsgálatát követően – a közlekedési helyettes államtitkár hagyja jóvá.

(7) A (4)–(6) bekezdés szerinti javaslatok jóváhagyásáról a KIF 5 napon belül írásban értesíti a KKK-t és a KF-et.

III. RÉSZ

Az előirányzat felhasználásával, működtetésével kapcsolatos szabályozások elkészítése

3. § Az előirányzat felhasználására és működtetésére vonatkozó szabályokra a KKK közreműködésével a KIF és a KF tesz javaslatot. Jelen miniszteri utasítás szakmai tervezetét a KF készíti el és véglegesíti – a KIF és a KKK közreműködésével – a vonatkozó jogszabályok és a belső szabályozások rendelkezéseinek megfelelően.

IV. RÉSZ

Az előirányzat felhasználása, kötelezettségvállalás, ellenjegyzés, több év,
vagy a költségvetési évet követő év kiadási előirányzatait terhelő kötelezettségvállalás, a költségvetési főfelügyelővel, vagy felügyelővel történő egyeztetés szabályai

4. § (1) Az előirányzat terhére kötelezettség a jóváhagyott előirányzat mértékéig vállalható, a transzeurópai közlekedési hálózat projektjeihez juttatott TEN-T támogatás felhasználásáról szóló Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szerint.

(2)4 Kötelezettségvállalás előtt – kötelezettségvállalásra jogosultként – a KIF vezetője, mint a TEN-T Végrehajtó Hatóság vezetője köteles

a) nettó 100 millió forint értékhatárig a közlekedési helyettes államtitkár,

b)5 nettó 500 millió forint értékhatárig a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár,

c) nettó 500 millió forint értékhatár felett a miniszter

jóváhagyását kérni.

A c) pont szerinti jóváhagyást a kötelezettségvállalásra jogosultnak a közlekedési helyettes államtitkár, a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és a közigazgatási államtitkár útján kell megkérni.

(3) A kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzését a KF végzi. A pénzügyi ellenjegyzésére a KF vezetője, valamint az Ávr. 55. § (2) bekezdés b) pontja alapján – az Ávr. 60. § (1) és (2) bekezdéseire figyelemmel – a gazdasági helyettes államtitkár egyetértésével írásban kijelölt, az NFM alkalmazásában álló, az Ávr. 55. § (3) bekezdésében előírt végzettséggel rendelkező kormánytisztviselő jogosult. A pénzügyi ellenjegyzéshez szükséges dokumentumok előterjesztésével kapcsolatosan a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerződései megkötésének és nyilvántartásának szabályairól szóló miniszteri utasítás rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) A pénzügyi ellenjegyzésre jogosultnak az ellenjegyzést megelőzően meg kell győződnie arról, hogy

a) a szükséges szabad előirányzat a megfelelő ügyletkódon rendelkezésre áll, a befolyt vagy megtervezett és a várhatóan befolyó bevétel biztosítja a fedezetet,

b) a kifizetés időpontjában a fedezet rendelkezésre áll,

c) a kötelezettségvállalás nem sérti a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat,

d) amennyiben a fejezethez költségvetési főfelügyelő, vagy felügyelő került kirendelésre, úgy arról is, hogy a költségvetési főfelügyelő, vagy felügyelő előzetes véleményezési jogát gyakorolhatta-e, és ennek során az intézkedés felfüggesztését javasolta-e.

(5) Az utasítás hatálybalépését követően megkötött támogatási szerződés teljesítés igazolására a KIF jogosult.

(6) A KIF köteles a kötelezettségvállalás dokumentumait, valamint a teljesítés igazolását haladéktalanul továbbítani a KKK részére. A kifizetésekről a KKK gondoskodik.

(7) A KKK az előirányzat működtetésével kapcsolatos további előírásokat Működtetési Szabályzatban rögzíti, amelynek – az Ávr. és jelen utasítás vonatkozó rendelkezéseivel összhangban – tartalmaznia kell az érvényesítés, az utalványozás, továbbá az utasítás hatálybalépését megelőzően kötött támogatási szerződéseknél – amennyiben a KKK a teljesítésigazoló – a teljesítés igazolásának az eljárási rendjét, az összeférhetetlenségre, a bizonylatok útjára, az irattárazásra és a belső ellenőrzésre vonatkozó részletes szabályokat. A Működtetési Szabályzatot a KKK készíti el, és a KKK főigazgatója jelen utasítás hatálybalépését követő 15 napon belül hagyja jóvá. A Működtetési Szabályzatot a KKK tájékoztatásul megküldi a KF és a KIF részére.

(8) A KIF gondoskodik a kötelezettségvállalásra, teljesítésigazolásra, érvényesítésre, utalványozásra jogosult, kijelölt személyek nevét, aláírását tartalmazó 1. melléklet szerinti nyomtatvány 3 példányban történő kitöltéséről. Az aláírásminta-nyomtatvány 1 példányát a KIF őrzi meg, 1 példányát a KKK részére, 1 példányát pedig a KF részére kell megküldeni az utasítás hatálybalépését követő 15 napon belül.

(9)6 Több év, vagy a költségvetési évet követő év kiadási előirányzatait terhelő (éven túli) kötelezettségvállalást a KIF önállóan vagy a KKK javaslata alapján kezdeményez, amelyet a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és a gazdasági helyettes államtitkár egyetértésével a miniszter engedélyezhet az Áht. 36. § (4) bekezdés a) pontjában foglalt rendelkezésekre, valamint Ávr. 46. § (2) bekezdésében és a 48. § (1) bekezdésében rögzítettekre figyelemmel.

(10)7 A már jóváhagyott éven túli kötelezettségvállalás teljes összegének megváltoztatása nélkül az egyes projektek éves ütemezésének megváltoztatását és ehhez kapcsolódóan a részfeladatok közötti átcsoportosítást a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár engedélyezhet a 2. § (5) bekezdésben foglalt értékhatár figyelembevételével.

(11) Az Ávr. 53. § (1) bekezdése szerinti kifizetések alapjául szolgáló bizonylatot kötelezettségvállalásként legkésőbb annak benyújtásakor kell nyilvántartásba venni.

(12) A kötelezettségvállalások tartalmi követelménye, hogy a szerződésnek, megrendelésnek a felek megnevezésén és adatain, jogszabályban előírtakon, valamint az általuk az adott jogviszony lényegesnek minősített kérdésein túlmenően tartalmaznia kell:

a) a kötelezettségvállalás azonosítóját,

b) a fejezeti kezelésű előirányzat megnevezését,

c) a forrásévet/éveket,

d) a szakmai, műszaki teljesítés mennyiségi és minőségi jellemzőinek meghatározását, határidejét,

e) a teljesítés igazolására jogosult személy megjelölését,

f) a pénzügyi teljesítés határidejét, figyelembe véve az Ávr. 46. §-t, valamint a 153. §-t,

g) a szakfeladat számát,

h) az ellenszolgáltatás összegét vagy a számlázás alapjául szolgáló egységárat, a kifizetés határidejét, a pénzügyi teljesítés devizanemét, módját és feltételeit részfeladatonkénti bontásban, a több év előirányzata terhére vállalt kötelezettség esetében évenkénti ütemezésben,

i) a kiállításra kerülő számlára vonatkozóan azt, hogy a számla megjegyzés rovatában az érintett projekt megnevezését és uniós azonosítási számát fel kell tüntetni,

j) a pénzügyi ellenjegyzés tényét és a pénzügyi ellenjegyző keltezéssel ellátott aláírását.

(13) A KKK köteles a kötelezettségvállalások, a kötelezettségek, valamint a követelések analitikáját a Forrás SQL integrált gazdálkodási rendszerben vezetni.

(14) Költségvetési főfelügyelő, vagy felügyelő kirendelése esetén a kötelezettségvállalás dokumentumának a pénzügyi ellenjegyzése előtt legalább három munkanappal a költségvetési főfelügyelőt, vagy felügyelőt előzetesen, elektronikus úton a KF tájékoztatja. Az Ávr. 61. § (8) bekezdése alapján, amennyiben a költségvetési főfelügyelő, vagy felügyelő három munkanapon belül nem nyilatkozik, a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére sor kerülhet. Ha a költségvetési főfelügyelő, vagy felügyelő valamely intézkedés felfüggesztésére tesz javaslatot, annak indoklását három munkanapon belül eljuttatja a miniszter részére, aki továbbítja azt a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység vezetőjének és a pénzügyi ellenjegyzésre jogosult személy részére.

V. RÉSZ

Pénzügyi és számviteli feladatok ellátása, költségvetési beszámolás, ellenőrzés

5. § (1) A KKK felelős

a) annak biztosításáért, hogy olyan kifizetések és bevételek kerüljenek kifizetésre és átutalásra, amelyekkel összefüggésben a beérkező bizonylatok formailag, tartalmilag és számszakilag megfelelnek a jogszabályi előírásoknak és a szerződésben, megrendelésben meghatározottaknak;

b) a jogszabályokban előírt költségvetési beszámolókészítési kötelezettség teljesítése kapcsán a teljesség, pontosság, valódiság érvényesítése érdekében, a gazdasági helyettes államtitkár által jóváhagyott rendszerben megfelelő belső nyilvántartási és eljárási rend kialakításáért, az előirányzatot érintő intézkedések, szerződések, megrendelések, követelések nyilvántartásáért és archiválásáért;

c) a KF-fel együttműködve az előirányzat eszközeivel és forrásaival kapcsolatos leltározási és leltárkészítési teendők elvégzéséért;

d) az éves és féléves beszámoló, valamint a negyedéves mérlegjelentés alapadatainak előkészítéséért;

e) a Kincstárral való folyamatos kapcsolattartás keretében a napi és a havi kincstári adatszolgáltatások ellenőrzéséért és egyeztetéséért, amelyhez a KF a Kincstár által küldött értesítőket (pl. számlakivonatok) a KKK részére biztosítja;

f) a pénzügyi teljesítések bizonylatokkal alátámasztott módon történő nyilvántartásáért és archiválásáért;

g) az előirányzattal kapcsolatos számviteli feladatok ellátásáért;

h) a zárszámadáshoz kapcsolódó feladatok teljesítéséért.

A KKK jelen bekezdésben felsorolt feladatait a KIF-fel együttműködve végzi.

(2) Az előirányzat cél szerinti felhasználását a közlekedési helyettes államtitkár ellenőrzi. Az előirányzat felhasználásának ellenőrzésére a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzési rendszer, a KKK belső ellenőrzése, az NFM belső ellenőrzése, és külső ellenőrző szervek ellenőrzései keretében kerül sor.

(3) A KKK a külső ellenőrző szervek által végzett ellenőrzésekhez adatszolgáltatást a KIF és az NFM Ellenőrzési Főosztály egyidejű tájékoztatása mellett nyújt. A külső ellenőrző szervek által összeállított vizsgálati jelentéstervezeteket és az azokra adott észrevételeket a KKK tájékoztatásul megküldi az NFM Ellenőrzési Főosztálynak.

VI. RÉSZ

A 2012. évben eredeti előirányzattal nem rendelkező EU-támogatású projektek fejezeti kezelésű előirányzatra vonatkozó eltérő rendelkezések

6. § (1) A korábbi évekről áthúzódó maradvánnyal, de a 2012. évben eredeti előirányzattal nem rendelkező EU-támogatású projektek előkészítése és technikai támogatása fejezeti kezelésű előirányzat felhasználása során az 1–5. §-ban foglaltakat az e §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Kötelezettségvállalásra a következő személyek jogosultak:

a) nettó 10 millió forint értékhatárig a KIF vezetője a közlekedési helyettes államtitkár egyetértésével,

b)8 nettó 100 millió forint értékhatárig a közlekedési helyettes államtitkár azzal, hogy a nettó 25 millió forintot meghaladó kötelezettségvállaláshoz a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár egyetértése szükséges,

c)9 nettó 500 millió forint értékhatárig a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár azzal, hogy a nettó 100 millió forintot meghaladó kötelezettségvállaláshoz a közigazgatási államtitkár egyetértése szükséges,

d)10 a c) pont szerinti értékhatár felett a miniszter azzal, hogy a nettó 100 millió forintot meghaladó kötelezettségvállalás a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és a közigazgatási államtitkár véleményének ismeretében történhet.

(3) A fejezeti kezelésű előirányzat tekintetében az érvényesítésről, az utalványozásról, a kifizetésekről, a számviteli feladatok ellátásáról és a zárszámadáshoz kapcsolódó feladatok teljesítéséről a KF gondoskodik.

(4) A fejezeti kezelésű előirányzat cél szerinti felhasználását a közlekedési helyettes államtitkár ellenőrzi. Az ellenőrzésre a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzési rendszer, az NFM belső ellenőrzése és külső ellenőrző szervek ellenőrzései keretében kerül sor.

VII. RÉSZ

Záró rendelkezések

7. § (1)11 Jelen utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba,

(2) A kötelezettségvállalással terhelt 2011. évi előirányzat-maradvány – 2012. évben a megelőző évvel azonos tartalmú költségvetési sorra előirányzatosítva, a kötelezettségvállalás céljával megegyezően – az Ávr. 153. § (2) bekezdése alapján használható fel.

1. melléklet a 15/2012. (VI. 8.) NFM utasításhoz


ALÁÍRÁSMINTA

AZ ELŐIRÁNYZAT MEGNEVEZÉSE:

ÁHT: ⬜ ⬜ ⬜ ⬜ ⬜ ⬜

 

AZ ELŐIRÁNYZAT SZAKMAI KEZELŐJE (FŐOSZTÁLY/SZERVEZETI EGYSÉG) NEVE:


2E03776_1

Kijelölő személy neve, beosztása:
……………………………………………………
Aláírása vagy a kijelölés dokumentumának megnevezése:
…………………………………………………………

 

Kijelölő személy neve, beosztása:
……………………………………………………
Aláírása vagy a kijelölés dokumentumának megnevezése:
…………………………………………………………

Neve

Aláírása

Szervezeti egysége/
közreműködő szervezet neve

 

Neve

Aláírása

Szervezeti egysége/
közreműködő szervezet neve

 

 

 

Kötelezettség-
vállalásra jogosult(ak)*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teljesítés-
igazolásra jogosult(ak)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Érvényesítésre jogosult(ak)**

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utalványozásra jogosult(ak)**

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


* A kötelezettségvállaló és a pénzügyi ellenjegyző – ugyanazon gazdasági eseményre vonatkozóan – nem lehet azonos személy

** Az érvényesítést végző személy nem lehet azonos a teljesítést igazoló, a kötelezettségvállalásra, és az utalványozásra jogosult személlyel.


Kijelölés időpontja: Budapest, 2012. hónap nap
1

Az utasítást a 26/2015. (VII. 28.) NFM utasítás 76. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2015. július 29. napjával.

2

Az 1. § (3) bekezdése a 2/2015. (I. 30.) NFM utasítás 9. § a) pontja szerint módosított szöveg.

3

A 2. § (5) bekezdése a 2/2015. (I. 30.) NFM utasítás 9. § b) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 4. § (2) bekezdés záró szövegrésze a 2/2015. (I. 30.) NFM utasítás 9. § b) pontja szerint módosított szöveg.

5

A 4. § (2) bekezdés b) pontja a 2/2015. (I. 30.) NFM utasítás 9. § b) pontja szerint módosított szöveg.

6

A 4. § (9) bekezdése a 2/2015. (I. 30.) NFM utasítás 9. § b) pontja szerint módosított szöveg.

7

A 4. § (10) bekezdése a 2/2015. (I. 30.) NFM utasítás 9. § b) pontja szerint módosított szöveg.

8

A 6. § (2) bekezdés b) pontja a 2/2015. (I. 30.) NFM utasítás 9. § b) pontja szerint módosított szöveg.

9

A 6. § (2) bekezdés c) pontja a 2/2015. (I. 30.) NFM utasítás 9. § b) pontja szerint módosított szöveg.

10

A 6. § (2) bekezdés d) pontja a 2/2015. (I. 30.) NFM utasítás 9. § b) pontja szerint módosított szöveg.

11

A 7. § (1) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére